Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom gebruik je drugs?

Waarom gebruik je drugs?

28 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Door dit topic krijg ik echt zin om drugs te gebruiken. :(
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het leek mij wel een interessante vraag om te weten wat de reden voor iedereen is om drugs te gebruiken. Of dit nu voor puur genot is, verdoven van pijn of voor geestverruimende ervaringen over het leven.

1. Waarom?
2. Wat is je meest bijgebleven ervaring tot nu toe?
3. Wat voor inzichten heeft het je gegeven, zowel negatief of positief.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bij mij zijn drugs ook medicijnen en drank. Daardoor is mijn antwoord makkelijk zat : genotsmiddelen om me beter te voelen of voor het slapen.

Medicatie om mijn lichaam gezond te maken.
Klinkt saai zo :tongueout:

Meest indrukwekkende is LSD , veel inzichten mee gekregen te veel om te typen en uit te leggen.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Soms voor mij een leuk uitstapje. Maar vooral om mijn eigen zelfbeeld en wereldbeeld te vergroten.

Mooiste middel ooit is LSD. Omdat het je geest zo letterlijk verruimd en het je in staat stelt alle mogelijke invalshoeken van een situatie te bekijken. Ook snap je de mensen om je heen beter en kan je je goed verplaatsen in hun geest. Ik vind het een wonderlijk middel.
T
T-BoneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Om je een paar uurtjes per maand in een wereld te begeven zonder zorgen en stress en om een gevoel te krijgen in je lichaam of hoofd die je onmogelijk uit je natuurlijke zelf kan maken.

:wink:
T
Timmie94Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Drugs gebruik ik omdat het je zo nu en dan in een heerlijke andere staat brengt waar je normaal niet kan komen, zoals die heerlijke euforie van mdma of die rare wereld van de keta.
ik heb drugs(voornamelijk mdma) ook wel een tijdje gebruikt om te vluchten uit de werkelijke wereld, maar dat doe ik niet meer.

niet zozeer de mooiste, maar wel degene die mij altijd zal bijblijven is mijn LSD ervaring.

ik heb wel inzichten gekregen door mijn drugsgebruik, ik ben er denk ik een stuk zachtaardiger en 'linkser/socialistischer' van geworden. ik wil meer doen voor de medemens en sta veel meer open voor iedereen en ben veel minder bevooroordeeld als bijvoorbeeld 5 jaar geleden. daarnaast heeft het mij ook wel doen inzien dat je er makkelijk te ver in kan doorschieten en dat het best wel gevaarlijk spul kan zijn.
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik gebruik wiet om intensere momenten te beleven. Vaak ga ik in mijn eentje bijvoorbeeld een stuk fietsen of wandelen door het bos. Als ik dan (voor mijn doen) veel geblowed heb dan voelt alles ''nieuw'' aan. Achter elke bocht ligt een nieuw avontuur. Vaak als ik stoned ben vallen kleine details mij meer op waar ik oprecht van kan genieten. Ook kom ik tot inzichten die op dat moment vaak briljant lijken, maar als ik dan weer nuchter ben blijken ze vaak geniaal te zijn. nee, geintje vaak als ik nuchter ben zijn ze niet erg realistisch.

XTC gebruik ik om echt in het moment te leven. Niet denken aan morgen, ookal heb ik niks te vrezen voor morgen hoor. Het is gewoon alsof die paar uur dat ik onder invloed van XTC ben alles niet meer uitmaakt behalve de muziek. Dat vind ik erg lekker.

Wiet en XTC zijn eigenlijk de 2 drugs die ik het meest gebruik dus daar laat ik het even bij :grin: .
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik gebruik bijna dagelijks wiet omdat ik een aangeboren duracelkonijn ben. Het houd me rustig vanaf mijn 1ste joint, het laat me dieper nadenken en een 2de reden die erbij gekomen is. Het helpt de pijnlijke momenten van mijn reuma.
Al de andere stofjes zijn van nu tot dan een verruiming voor de geest, een leuk feestje of eenheid onder vrienden. De gelukzalige gevoelens en trips.

Mijn 1ste joint, eindelijk rust in geest en lichaam :)

Meer gaan nadenken over beslissingen, opdrachten, levensvragen.
Even de rails kwijtgeraakt (harddrugs) maar ook met drugs (wiet) de positieve weg volledig teruggevonden.
d
dewildeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Grappig topic, 2 personen op onze mini-after afgelopen zondag vroegen me dat ook terwijl ik een lijntje ket+mxe naar binnen werkte.

Waarom vond ik het nodig om de dag na een feest door/verder te gaan met drugs gebruiken? Ik kon eigenlijk niet heel veel beters bedenken dan dat ik me op zo'n moment gewoon lekker wil voelen. Dat wil niet zeggen dat dat zonder drugs niet zou lukken, maar mét is het - in zo'n situatie - zo veel leuker.
Het heeft me overigens wel aan het denken gezet.

Timmie94 zei:
ik heb wel inzichten gekregen door mijn drugsgebruik, ik ben er denk ik een stuk zachtaardiger en 'linkser/socialistischer' van geworden. ik wil meer doen voor de medemens en sta veel meer open voor iedereen en ben veel minder bevooroordeeld als bijvoorbeeld 5 jaar geleden. daarnaast heeft het mij ook wel doen inzien dat je er makkelijk te ver in kan doorschieten en dat het best wel gevaarlijk spul kan zijn.
Klik om te vergroten...

Ik heb exact hetzelfde. Sinds een goed jaar geleden voor het eerst xtc gebruikte ben ik voor mijn eigen gevoel behoorlijk veranderd, in positieve zin. Van anderen hoor ik dat ook.
Omdat ik zelf zo positief tegenover die verandering sta moet ik mezelf wel eens "terugfluiten" om er niet te ver mee te gaan, maar dat gaat vooralsnog gelukkig prima.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
1. Waarom?
Omdat het spannend is, het mijn leven uit een sleur trekt, ik graag wat grenzen opzoek, het te bijzondere ervaringen zijn om te laten liggen, en ik er ook nog wel eens het een en ander van leer.
2. Wat is je meest bijgebleven ervaring tot nu toe?
Ik denk dat de trips met hallucinerende middelen beter zijn bijgebleven omdat ze bijzonder zijn. Ik vind het zo bizar om de wereld een paar uur zo anders te kunnen zien en voelen. Pep en pillen zijn ook twee van mijn favorieten, maar al die feestjes zijn altijd leuk en de herinneringen daarvan lopen veel meer in elkaar over in mijn hoofd. Dat is gewoon een leuke tijd hebben. Trippen is echt bijzonder vind ik.
3. Wat voor inzichten heeft het je gegeven, zowel negatief of positief.
Hmmm ik ben wel meer stil gaan staan bij wat echt belangrijk voor me is, en hoe ik op sommige punten m'n leven wil leven. Realiseerde me dat ik fijne mensen om me heen heb en dat ik dat niet for granted moet nemen. Maar de periode dat ik ging experimenteren was eigenlijk sowieso de periode dat ik veel bezig was met mezelf opnieuw ontdekken na een hele periode depressief te zijn geweest.
Aansluitend heb ik door xtc ervaren hoe het is om eens een paar uur echt GEEN zorgen te hebben (ik was normaal altijd een enorm gestrest persoon). Door toendertijd af en toe xtc te gebruiken ben ik in het algemeen echt veel relaxter geworden. Maar zoals ik zei, die periode hing samen met uit mijn depressie komen vier jaar terug of zo.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Leuk topic! :wink:

ElvenSpice zei:
1. Waarom?
Klik om te vergroten...
Ik gebruik drugs uit nieuwsgierigheid, daarom heb ik ook zo belachelijk veel verschillende soorten drugs geprobeerd. Ik wil het gewoon allemaal wel een keer hebben meegemaakt. Maar verder gebruik ik ook om de meer gebruikelijke redenen. De meesten soorten drugs zijn er vooral om even te genieten.

Downers neem ik af en toe om even heerlijk tot rust te komen, denk oa aan benzo's en opiaten.

Stimulanten gebruik ik af en toe voor feestjes omdat ik niet een enorme prater ben en dat gaat dan wat makkelijker, bovendien geeft het veel energie en een niet onaangenaam gevoel. Heel soms gebruik ik stimulanten ook functioneel voor studeren, maar dat doe ik dan vaak echt uit pure noodzaak.

Empathogenen gebruik ik om me meer verbonden met de mensen of de muziek te voelen, thuis kan ik aan de MDMA echt de beste gesprekken hebben met vrienden, wat je ook nuchter meer tot elkaar brengt. En MDMA op een feest zorgt dat ik me echt helemaal thuis voel bij de muziek en de mensen.

Psychedelica, maar ook wel dissociatieven en cannabis gebruik ik hoofdzakelijk om mijn geest te verruimen. Dat het overwegend leuke ervaringen zijn is mooi meegenomen, maar ik waardeer daar de minder fijne ervaringen vaak nog wel meer. Om die reden vind ik deze 3 groepen drugs het interessants eigenlijk.

2. Wat is je meest bijgebleven ervaring tot nu toe?
Klik om te vergroten...
Lastig om er een te kiezen, heb met psychedelica echt zoveel bijzondere dingen meegemaakt. Ik kies er dan ook 2 uit. De eerste is een out of body experience op een zeer hoge dosis truffels. Tijdens de piek lagen mijn tripmaatjes en ik allemaal verstijfd op de grond en zweefde onze geesten door de kamer heen, het was een soort van psychedelische soep. Het meest bizarre aan het geheel is dat we dit dus alle 3 zo hebben ervaren en dat we elkaars geest af en toe tegenkwamen in de soep, we groeten elkaar dan even en gingen vervolgens weer apart verder met rondzweven.

Een andere ervaring die ik nog steeds heel bijzonder vind is een volledige ego oplossing aan de LSD. Mijn ego werd als een ui laag voor laag gepeld tot "ik" niet meer bestond en volledig was opgegaan in het universum. Er was daar alles en niks tegelijk, ik heb daar het licht gezien waar je wel eens over hoort bij bijna dood ervaringen. Je zou denken dat je ego kwijt raken beangstigend is, maar het was juist het tegenovergestelde. Het ging gepaard met een ultiem gevoel van onvoorwaardelijke liefde voor alles, het love gevoel van MDMA komt hier bij lange na niet in de buurt.

3. Wat voor inzichten heeft het je gegeven, zowel negatief of positief.
Klik om te vergroten...
Met name door psychedelica, dissociatieven en cannabis ben ik heel anders in het leven gaan staan. Ik keek vroeger redelijk zwart wit naar dingen en kijk nu juist veel meer met een open mind en nuance naar zaken. Ik ben ook niet meer overtuigd atheist, maar atheistisch agnost. Dit houd in dat ik nog steeds niet in god geloof, maar overtuigd ben dat het bestaan van god ontkennen dezelfde redenatie fouten in zich heeft als overtuigd zijn dat god bestaat. Ik ben overigens niet tegen geloof, maar dat ben ik nooit geweest eigenlijk. Verder ben ik veel rustiger geworden, ik ervaar bijna nooit stress meer aangezien ik dingen veel beter kan relativeren. Carriere maken vond ik vroeger heel belangrijk, maar nu niet meer, ben gaan inzien dat geluk veel belangrijker is in het leven dan geld of status. Nu is dit iets wat velen in de westerse wereld als een negatieve verandering zullen zien, maar ik zie het echt als iets positiefs. Tot slot ben ik door mijn ego oplossing ook geinteresseerd geraakt in mediteren, waar ik nu kort geleden ook mee begonnen ben door wat tips van Mindless, bedankt daarvoor :wink:.

Uiteraard zijn er ook wel wat minder positieve dingen die ik gemerkt heb door drugs gebruik en dan met name cannabis. Ik ben ruim 6 jaar aan cannabis verslaafd geweest, naast goede inzichten ben ik er ook wel redelijk lui door geworden. Voordat ik veel cannabis gebruikte had ik veel meer discipline om aan werk of school te zitten of te gaan sporten, dat zijn nu wel dingen waar ik echt moeite voor moet doen. Zelfs nu ik inmiddels alweer bijna een jaar ben gestopt met dagelijks blowen en alleen nog in het weekend cannabis gebruik.

Maargoed alles bij elkaar heeft drugs voor mij gelukkig meer positieve dan negatieve inzichten/veranderingen veroorzaakt.
S
SnowblindLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Waarom gebruikte je drugs?

1. Om euforische lustgevoelens tot intense hoogte op te jagen en om slapeloosheid mee te verdrijven.
2. De eerste keer dat ik bijna gek van genot werd en een heavy 2CB trip vol hallucinaties.
3. Dat een menselijk lichaam meer kan hebben dan ik voor mogelijk hield en drugs deuren opent tot dimensies die anders afgebakend zouden blijven. Het geeft een hoop persoonlijke psychologische inzichten en breder gesitueerde filosofische ervaringen.

Minder dat sommige 'vrienden' alle contact met je verbreken vanwege het gebruik. Ondanks dat de meeste daar nooit getuige van geweest zijn.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Leuk geschreven mooie redenen ik kan me hier ontzettend bij aansluiten.

Psychedelibee zei:
Leuk topic! :wink:
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Tot slot ben ik door mijn ego oplossing ook geinteresseerd geraakt in mediteren, waar ik nu kort geleden ook mee begonnen ben door wat tips van Mindless, bedankt daarvoor :wink:.
Klik om te vergroten...
Het maakt me heel blij om te horen dat je er nog steeds mee bezig bent. :) En graag gedaan uiteraard.

Wat betreft het geloven in God. Is het ook niet net wat voor definitie je daaraan hangt? Je hebt een ego-oplossing gehad en dus ervaren dat alles één is en dus zou je kunnen zeggen dat alles God is. :P Zelf hou ik er echter ook niet zo van om dat God te noemen, dat woord heeft veel te veel bagage. En met een ego-oplossing is het ook niet zozeer meer 'geloof' te noemen. :wink:

En meer ontopic:

Zelf gebruik ik drugs voornamelijk om mijn bewustzijn te verruimen (wat een verrassing hè?), maar op zijn tijd gewoon voor de ontspanning en lol. :) En een hele belangrijke is het verbeteren van mijn muziekbeleving. Wiet, truffels en vooral LSD laten me muziek nog veel meer appreciëren dan het normaal al doet. O ja en wiet voor het extra genieten van eten!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Psychedelibee zei:
Tot slot ben ik door mijn ego oplossing ook geinteresseerd geraakt in mediteren, waar ik nu kort geleden ook mee begonnen ben door wat tips van Mindless, bedankt daarvoor :wink:.
Klik om te vergroten...
Het maakt me heel blij om te horen dat je er nog steeds mee bezig bent. :) En graag gedaan uiteraard.
Klik om te vergroten...
Ik ben er zeker nog steeds mee bezig. De ene keer wat meer dan de andere keer merk ik, maar nu die deur geopend is verwacht ik niet dat die ooit nog helemaal zal sluiten. Ik ben hier aan de LSD ook heel erg mee bezig geweest afgelopen weekend. Had ook expres die dag meerdere video's over het ego gekeken, er wat stukken over gelezen en heb nog even gemediteerd voordat ik ging trippen. Dus mijn mindset was behoorlijk geprogrammeerd om met ego of beter gezegd het illusie van het ego bezig te zijn.

Wat betreft het geloven in God. Is het ook niet net wat voor definitie je daaraan hangt? Je hebt een ego-oplossing gehad en dus ervaren dat alles één is en dus zou je kunnen zeggen dat alles God is. :P Zelf hou ik er echter ook niet zo van om dat God te noemen, dat woord heeft veel te veel bagage. En met een ego-oplossing is het ook niet zozeer meer 'geloof' te noemen. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik vind de term god persoonlijk gewoon veel te beladen, evenals 'geloof'. Ik ben er door psychedelica wel van overtuigd geraakt dat er meer is dan onze 'gewone' realiteit, maar ik zie mezelf niet meteen als een gelovige. Ik sta hierdoor misschien wel wat spiritueler in het leven, wat dat ook precies moge betekenen. Het blijven allemaal een beetje vage begrippen natuurlijk, in de meest ruime zin van het woord zou je kunnen zeggen dat ik inmiddels geloof. Maar dat geloof gaat voor mij nu niet verder dan eenheid. Dat er ook meteen een bepaalde intelligentie aan hangt, zoals met god geïmpliceerd wordt vind ik persoonlijk nog steeds een stap te ver. Maar ik sluit het zeker ook niet meer uit zoals ik dat vroeger wel heel stellig deed.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#16
Er zijn ontzettend veel redenen te bedenken, maar eigenlijk komen ze allemaal op dezelfde neer: Om niet nuchter te zijn.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat is een uitzonderlijk inzicht
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#18
kokosmakroon900 zei:
(...)Ik denk dat het niet persee hoeft te gaan om het ''niet nuchter zijn'' (...)
Klik om te vergroten...
Misschien voor jou niet. Voor mij wel.
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens mee ben. Ik denk dat het niet persee hoeft te gaan om het ''niet nuchter zijn'' maar meer om het anders bekijken van de wereld. Dat dat onder invloed is, is een bijkomstigheid naar mijn mening.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Is het niet zo dat je niet-nuchter moet zijn om anders naar de wereld te kunnen kijken?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."