Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychiaters en medicijnen voorschrijven. Mijn mening? Abnormaal.

Psychiaters en medicijnen voorschrijven. Mijn mening? Abnormaal.

70 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rayyar zei:
Bedankt voor je reflecties! Ook voor mij persoonlijk leerzaam
Klik om te vergroten...
Alles betreft mijn reflecties, die van TS en de rest is voor jou leerzaam. Als je op de klok kijkt is snel te snappen dat ik op dit moment anders ben dan normaal, waardoor het gene wat je kan leren nog meer is geworden. (je leert van de dingen die ik nu heb gezegd in deze status en van de dingen die ik zou hebben kunnen gezegd als ik me in de normale status bevond.

Voor mij geen koffie, maar slaap. Weet niet wanneer ik ga slapen, want vanwege uitstelgedrag gedurende deze hele nacht, vertrouw ik niet meer de tijden van slapen die ik met mezelf afspreek. :tongueout:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rayyar zei:
Nu eerst koffie!
Klik om te vergroten...
Proost, ik ook. Dan naar werk.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Proost, ik ook. Dan naar werk.
Klik om te vergroten...
Ja heerlijk. Ik ga zo ook aan het werk. Eerst nog even met de hond wandelen in alle rust...
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rayyar zei:
Eerst nog even met de hond wandelen in alle rust...
Klik om te vergroten...
Mijn mede-leven, na dit gesprek hierboven op DF kan ik die behoefte van rust h e l e m a a l begrijpen. Hopelijk kan je dit gesprek ergens nog als hilarisch opvatten. Dit hele gesprek is al de 3e voor mij deze nacht, precies hetzelfde, maar dan op een ander social media platforum. Als hilarisch zie ik het zeker, want hier kan dit gesprek in het boek van: ''toppunten betreft drugsgebruik''.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#5
@acht.zes @ZERO-

Dat laatste betrof bij vriendin in Belgie. Had ik er eigenlijk bij moeten zetten. Klopt wat je zegt.

Het bovenste ging over mezelf. Dat is een lang verhaal en ik wil er niet teveel over uitwijden. Kort gezegd heb ik geen vertrouwen meer in de hulpverlening.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Bas zei:
GGZ heeft de afgelopen paar jaar echter wel minder mensen patiënten gekregen, ongeveer 5 tot 20% minder. En zoals ik nu op die site zit te lezen, zijn er organisaties per bepaalde regio's, dus dan zou de wachtrij toch ergens anders korter kunnen zijn als ik het goed heb?

Dat komt omdat mensen bij eerdere afspraken met een huisarts al met deze problemen zitten wat niet wordt waargenomen. Daardoor worden ze al zeer snel doorverwezen naar het GGZ en slaan ze eventuele andere behandelingen dat de huisarts kan regelen (medicijnen, modules, hup) automatisch over. Op zich zijn bepaalde mensen dan de dupe van andermans problemen wat niet wordt herkent bij eerdere huisartsbezoeken.

Verder naast dit weet ik niks over het GGZ btw :P
Klik om te vergroten...
https://nos.nl/op3/artikel/2259739-nederlandse-wachtlijst-geestelijke-hulp-telt-88-500-mensen.html
De wachtlijsten zijn wel aardig ja....

Het is eigenlijk niet zo makkelijk om ergens anders naartoe te gaan waar de wachtlijsten korter zijn, omdat: dat energie kost (wat het gros van deze mensen al waarschijnlijk niet heeft door de klachten), reistijd kost (die men misschien niet heeft icm werk), reisgeld kost (die men misschien niet heeft icm uitkering/werkloosheid door de klachten oid). Ik ben halverwege mijn eigen behandeling verhuisd en ik moet de hele tijd heen en weer, maar dat neem ik maar voor lief ook al kost het bakken met energie, omdat ik anders weer een jaar op een wachtlijst moet staan..

Ik weet er wel wat vanaf (dit is mn werk lol) dus bij deze: Je komt bij de huisarts voor psychische klachten. De huisarts maakt een inschatting daarvan en stelt eventueel een verwijzing op. Soms stuurt de huisarts je eerst door naar de praktijkondersteuner (POH-GGZ), hier kun je terecht voor lichte psychische problemen en enkele gesprekken, of de praktijkondersteuner helpt jou uitzoeken waar het om gaat en alsnog een goede doorverwijzing regelen. Dit is zo geregeld om ervoor te zorgen dat eventuele lichte klachten al met lichte zorg opgevangen kunnen worden, omdat intensieve zorg erg duur en uitgebreid is en je wil dat daar juist de cliënten met ernstige klachten terecht komen. Het verschilt een beetje per huisarts wat de aanpak is, maar goed dat verschilt bij lichamelijke klachten per huisarts net zo goed.

Het gaat om kwetsbare mensen ómdat het mensen zijn met psychische klachten. Je kunt je voorstellen dat iemand die depressief is moeite heeft om zich uit te spreken als hij/zij geen klik heeft met de therapeut (want er gaat de hele tijd door je hoofd dat je niks waard bent, dus je hebt geen recht om dat te vinden), of dat iemand met een vermijdende persoonlijkheidsstoornis in dat geval gewoon niet meer komt opdagen (want vermijding is de aangeleerde coping).
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pillen zijn in de psychiatrie bijna net zo populair als xtc in dans scene.

Ik heb 4 vormen van andere anti-depressiva gehad, die heb ik uitvoerig gebruikt allemaal in of hoge dosering/maximale.
Toen ik weer aankwam met de 'ik voel me nog steeds somber' moest ik de pillen maar weer afbouwen. Next!
Om maar even wat namen te benoemen, Setraline,Fluoxitine,Fluovaxamine,venlafaxine De venla is momenteel mijn pil.
Ik slik deze op 250 mg maximale dosering nu voor een paar maanden. Wat ervaar ik? (Dit is het punt van de foto)
Lees die bijwerkingen eens rustig door en ga na, wat mijn problemen zijn ik ben mentaal in de knoop elk mogelijke manier waardoor ik vooral de anti-psychotica slik voor rust in m'n hoofd anders kan ik gewoon.. De slechtste slaper op aarde zijn.
Slapeloosheid is voor mij een duidelijk probleem.. en dat weten de hulpverleners en dan schrijven ze dit als medicatie voor.
Concluderend hieruit, en bijwerkingen die ik altijd heb.

Mentaal heb ik rust nodig anti-psychotica werkt daar prima voor, enige medicijn wat zijn werk doet.

Bijwerkingen Venlavaxine:

- Ik slaap of belachelijk veel of veel te weinig, welke idioot schrijft me dan slapeloosheid voor.
- Als ik hier op mag inhaken zelden vreemde dromen, nou ik weet niet welke betekenis hun van zelden hebben.
- Ik droom zo realistisch en apart dagelijks dat is leuk voor en paar keer nu is het gewoon naar.
- Ik ben volledig m'n libido kwijt ik heb geen behoefte aan vrouwen. 'Fijn ben 19 jaar'

Dit zijn wel de meest typerende die ik ervaar, dan heb je nog de pechvogel bijwerkingen 1:100 volgens de bijsluiter.
Deze mag ik ook helaas ook een aantal van ervaren.

- Gevoel afgezonderd (of gescheiden) te zijn van de realiteit.
- Tandenknarsen
- Onvrijwillige bewegingen van de spieren
- Duizelig voelen (vooral bij te snel opstaan)

Zo kan ik er nog wel 20 benoemen, alleen wat ik bereik ik hiermee niks.
Dit gaat opgemerkt worden dus welke idioot schrijft me dan slapeloosheid voor.
'Je gebruikt speed en zeurt over slapeloosheid' Klopt ik ben op z'n tijd ook wel eens nuchter.

Ga, ik nog een korte haat gooien richting medicijnen.
De combinaties zijn opmerkelijk:
Olanzapine brengt mij en rust en vermoeidheid, fijn want ik slik het voor het slapen gaan.
Venlavaine brengt mij in de ochtend, op 250 mg slapeloosheid, dit werkt op maximale dosering lang door.

Ik heb ook een belachelijke benzo-verslaving op de kop getikt!
Benzodiazepinen staan er om bekend dat je zo als zo-nodig gebruikt mij is duidelijk 3,5 jaar geleden verteld dat ik dit dagelijks moest slikken, ik werd zelf aangeraden om de dagelijkse dosis te verhogen.
2,5 mg Lorazepam voor het slapen gaan, aangezien die weinig meer doet ben ik niet meer zo zombie s'ochtends.

ij het verhogen van de dosering moet een balans gezocht worden tussen het gewenste effect en bijwerkingen.
Ik weet niet welke hulpverleners dit schrijjven maar, ik vind het allemaal heel merkwaardig en kan hier niks van terugvinden bij mijn psychiater.
Ik heb een bijzondere hulpverlener dan.

Moraal van dit verhaal, ik ben helemaal klaar met die medicijnen.

Alleen als ik ze niet meer neem willen ze me niet meer helpen.
Omdat ik laatst een crisis had ben ik beordeeld door huisarts op 'current state of being'
Ik heb duidelijk gemaakt dat ik weinig depressie ervaar, maar ook absoluut geen lichtpuntjes.
Ik heb verteld dat ik de zin van het leven volledig kwijt ben. Dat werd serieus genomen daar zouden ze overleg over gaan plegen met de 'Psychiater'.

Dinsdag vorige week word ik gebelt,

We gaan binnenkort een andere anti-depressiva starten.
Ik dacht even dat ik in de maling genomen werd, maar nee 13 september word dit besproken.

Godverdomme nu opflikkeren met die kut pillen, ze werken niet dat is wel duidelijk toch.
Dit denk ik kan ik natuurlijk niet zo zeggen ook al zou ik het met liefde doen.

Ik ga dit ook duidelijk aangeven de pillen werken me alleen maar tegen.
Alleen help mezelf alvast uit de droom ik ben 19 jaar, en mentaal geklaard ik heb niets in te brengen
Wat heb ik te zeggen tegenover een psychiater, vrij weinig wel wat over hem..

Bedankt voor het dempen van mijn negatieve emoties, dit is gelukt.
Positieve hadden best mogen blijven.

Je hebt me letterlijk Anti-Depressiva gemaakt.
In zo ver dat ik eigenlijk nog veel ongelukkiger ben, dan voorheen.

Over 3 dagen, ga ik jou informeren over mijn speed gebruik.
Eenmalig de opmerking maken, dat dat de schuld is van al mijn problemen.

Dan wens ik je een fijne dag.
En is het direct onze laatste afspraak.
Zoek maar andere patienten.

MEDICIJNEN ZIJN NIET DE OPLOSSING VAN ELKE MENTALE PROBLEMATIEK DIE ER BESTAAT.

Excuses voor mijn uitlating,

Groetjes
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Op zich heb je een punt, medicatie wordt veel te snel en te vaak voorgeschreven. Dat ligt aan een aantal oorzaken, de farmaceutische industrie is big business en die gasten willen zo veel mogelijk geld verdienen en die oefenen dus druk uit aan de doktors/artsen/psychiaters om zo veel mogelijk medicijnen uit te schrijven. Dan is er ook nog een grote lobby richting de politiek om dit zo veel mogelijk in stand te houden. Ook zijn er nog bepaalde regelingen die ontzettend slecht werken, zoals het feit dat ziekenhuizen tegenwoordig worden beoordeeld in hoe veel pijn de patienten hebben (iedereen kent inmiddels wel het kaartje waar je moet invullen hoe veel pijn je hebt op een schaal van 1 tot 10) zodat patienten met een milde ingreep/ milde pijnklachten inmiddels zeer zware medicijnen krijgen voorgeschoteld.

Maar goed, ik vernam onlangs geluiden uit de politiek dat er toch wel steeds meer vinden dat het gebruik van medicijnen helemaal de pan is uitgerezen en ik heb begrepen dat er flink onderzoek gaat komen of dit anders kan. En dat lijkt me wel noodzakelijk.

Dit alles gezegd hebbende, er is natuurlijk nog een veel grotere en beslissende factor, namelijk jij zelf. Want JIJ bepaalt uiteindelijk wat je al dan niet inneemt. Zoals ik hier boven lees lijkt het of je zelf geen invloed hebt welke medicijnen je tot je neemt, maar je kan ook gewoon NEE zeggen of besluiten na een tijdje medicatie om er mee te stoppen. Je bent zelf baas over je lichaam, maak daar gebruik van als je een voorgeschreven medicatie niet ziet zitten of er vanaf wil.
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bedankt, dat je het gelezen hebt iedegeval al.
En je hebt gelijk ik moet de controle hebben over mijn medicijnen, ik heb de meeste niet nodig.
Alleen bekijk het eens vanaf dit perspectief, ik vraag elke keer dat ik er ben om een psycholoog.
Er word letterlijk tegen me verteld dat dat niet nodig is en dat ik niet op de wachtlijst kom.
Terwijl ik daar voor al behoefte aan heb een wekelijkse uitlaatklep richting een specialist.

Ik kan die man wel bij z'n nekvel optillen en aan de kapstok hangen als ik weer langs ben geweest.
Hij luistert alleen naar de voorgeschreven regeltjes en mijn belangen zijn alles behalve relevant in zijn ogen.
Ik ga het wel aankaarten dat anti-depressiva uit m'n leven gaat deze bijwerkingen zijn alles behalve prettig.

Dat gaat wel een flinke discussie worden met m'n familie en omgeving want die zijn ook gebrainwasht.
Want, al praat ik de psychiater om naar geen nieuwe medicatie dan begint me moeder wel te zeiken.

Ik word echt mentaal in de greep gehouden door mijn omgeving en familie, daarom wil ik op mezelf wonen.
En een leven opbouwen op mijn manier, gaat dat fout hoogst waarschijnlijk van fouten leer je.
Van over je heen laten lopen word je een zwakke schakel.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je kunt inderdaad zoals @acht.zes zegt ze niet slikken. Echter geef ze wel een kans. De eerste 2 weken merk je vooral de bijwerkingen. Pas na 6-8 weken beginnen ze goed te werken en 3 mnd wordt meestal aangehouden om te bepalen of iets anders moet worden gekozen, tenzij er onoverkomelijke bijwerkingen zijn. Voor een goede werking is ook een stabiele bloedspiegel nodig. Met alles wat je gebruikt zou ik het daarom niet weten. Zeker niet met de speed erbij. Misschien heb je dat al gezegd maar weet je psych. daarvan?

Een middel waarmee je kunt slapen, ook al is het niet altijd goed, helpt wel je 'batterij' op te laden en maakt de dag korter. Ik zou gezien de ernst je meer gaan richten op dat het nog lang gaat duren. Mogelijk jaren. Een droom of verlangen hebben, kan je daarbij energie geven om naar toe te werken. De dagen dat je je goed voelt koesteren en gebruiken om iets leuks te doen, zoals bijv. naar de bios of een etentje met een vriend(in). Gebruik dan geen middelen behalve een lekker biertje ofzo.

Waar kom je van rond eigenlijk? Staat daar druk op? Dat kan voor veel extra stress zorgen.

Je woont nog bij je familie zie ik. Ik weet niet of je een erkende diagnose hebt, maar dan kun je misschien een indicatie krijgen voor begeleid wonen. Mogelijk ook een (Wajong) uitkering, hoewel dat je perspectieven op een leuke baan flink kan beperken. Eenmaal in het hokje, altijd ...... Je zal toch iets van begeleiding of hulp moeten zien te krijgen. Dit is te complex voor een forum. Via je gemeente een PGB aanvragen had ik al gezegd.
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb medicijnen genoeg tijd gegeven om te inwerken..
Mijn bloedspiegel is prima m'n b12 is op pijl.
Als ik nieuwe medicatie kreeg deed ik 6 weken geen drugs minstens.
Ik heb al een uitkering..
Via mijn school want die werkt op een rare wijze kan het niet exact uitleggen.

Hoezo via je school ik volg zogezegd speciaal onderwijs in de zin van:
- Geen les
- Geen kosten
- Reiskostenvergoeding
- Garantie op een baan

Wel de hele dag opdrachten stampen en ik heb geen contact met medeleerlingen daar..
Dat is niet helemaal de bedoeling denk ik zo, ligt ook deels aan mij ook weer net niet.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#12
De psychiater drukt ze niet door je keel. Als de psychiater/psycholoog je niet meer wil helpen als je ze niet gebruikt is dat een gegeven tenzij je hem/haar overtuigd toch door te gaan.

Jouw leven is jouw keuze. Jij hebt de regie. Wel jammer dat het allemaal niet zo lekker loopt op het moment.

Ik heb veel gehad aan meditatie en ben me nu bewust dat ik zelf veel kan doen aan mijn “state of being” door alleen maar te focussen en te geloven in mijn mogelijkheden om te veranderen.

Dat was al mijn tweede superserieuze post vandaag ondanks dat ik aan de pep zit.

Lots of love,
Parfumflesje.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#13
In jou situatie geef het kans.... want als ik verhalen lees. Pychose , Geen zin in het leven etc.... Medicijnen zijn er wel gemaakt om je beter te maken. Zodat meer tot je zelf komt , Vanuit daar gaan ze medicijnen afbouwen onder toezicht... Zodat goeie behandeling kan krijgen, want je hebt weinig keus. Zo leven leiden wat jij doet met pep en ander genotsmiddelen dagen lang opblijven en zoals hier boven worden beschreven nadelige effecten verdwijnen na aantal dagen/weken,Vroeg of laat draai je helemaal door! Als op deze voet door blijft leven door drugsmisbruik. En misschien moeten ze kijken welke medicatie bij je past! Ze helpen misschien met een dag besteding! iedergeval Succes!
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Conjo zei:
In jou situatie geef het kans.... want als ik verhalen lees. Pychose , Geen zin in het leven etc.... Medicijnen zijn er wel gemaakt om je beter te maken. Zodat meer tot je zelf komt , Vanuit daar gaan ze medicijnen afbouwen onder toezicht... Zodat goeie behandeling kan krijgen, want je hebt weinig keus. Zo leven leiden wat jij doet met pep en ander genotsmiddelen dagen lang opblijven en zoals hier boven worden beschreven nadelige effecten verdwijnen na aantal dagen/weken,Vroeg of laat draai je helemaal door! Als op deze voet door blijft leven door drugsmisbruik. En misschien moeten ze kijken welke medicatie bij je past! Ze helpen misschien met een dag besteding! iedergeval Succes!
Klik om te vergroten...

Je weet toch dat psychische medicijnen een creatie zijn van de hoge heren van “the new world order”. Allemaal uitvindingen om de mensheid ontvankelijk te maken voor mindcontrol. Illegale drugs zijn niet voor niets illegaal. Illegale drugs maken de mensheid immuun voor mindcontrol en control in het algemeen.

Allemaal illuminatie beïnvloeding.

Okee en nu weer even serieus.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Parfumflesje zei:
Je weet toch dat psychische medicijnen een creatie zijn van de hoge heren van “the new world order”. Allemaal uitvindingen om de mensheid ontvankelijk te maken voor mindcontrol. Illegale drugs zijn niet voor niets illegaal. Illegale drugs maken de mensheid immuun voor mindcontrol en control in het algemeen.

Allemaal illuminatie beïnvloeding.

Okee en nu weer even serieus.
Klik om te vergroten...

Oke duidelijk :')
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mijn mening is dat jij zelf de gene bent die de medicatie gaat slikken. JIJ hebt de regie, NIET de psychiater. Als ik me klote voel van een medicijn slik ik het gewoon niet, dan kan de psych lullen wat hij wilt maar hij kan me niet dwingen toch!?

Beetje voor jezelf opkomen Misbruik! En anders propt die psych ze lekker zelf in z'n smoel om te ervaren hoe die klote AD's voelen!

Zelf ook bij de GGZ gelopen voor m'n angstproblemen. Ik dacht dat ik therapieën zou krijgen, maar nee ik moest maar aan de Seroxat gaan. Pure ellende is dat! Gewoon gestopt met die klote pillen.

Ik weet hoe psych's zijn maar je bent geen slachtoffer van hun praktijken. Je moet voor jezelf opkomen als je ongelukkig wordt van die medicijnen.

Al denk ik ook dat je ze deels nodig hebt.. Lastige situatie!!
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Raver , ik heb vanmiddag om 2 uur een afspraak met mijn psychiater.
Aangezien jij Lorazepam hebt afgebouwt met Diazepam als temp vervanger, raad je me dat aan?
Zal de reden even kort toelichten..

Ik ga over een paar weken 3 dagen in de week stagelopen.
Alleen door de Lorazepam die ik slik in de avond..
Slaap ik zonder moeite een uur of 12-14 dat wil ik doorbreken anders kan ik nooit vroeger me bed uit.
Ik wil er goed de tijd voor nemen om het rustig af te bouwen elke 10 dagen, 2,5 - 0,5.

Misbruik
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#18
Parfumflesje zei:
Je weet toch dat psychische medicijnen een creatie zijn van de hoge heren van “the new world order”. Allemaal uitvindingen om de mensheid ontvankelijk te maken voor mindcontrol. Illegale drugs zijn niet voor niets illegaal. Illegale drugs maken de mensheid immuun voor mindcontrol en control in het algemeen.

Allemaal illuminatie beïnvloeding.

Okee en nu weer even serieus.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze toelichting Parfumflesje,
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zwijgrecht zei:
tegenwoordig ? je hebt t over 2 weken waarin je vol gas bent gaan snuiven of slikken en meer benzos slikt dat ze bokito gaven... Voel je je echt alsof je de touwtjes in handen hebt?
Klik om te vergroten...

Oke,
Ten eerste ik gebruikte veel langer als dat was het maar 2 weken.
Heb 2,5 jaar 2,5MG Lorazepam geslikt dus wat denk je dat die benzo's mij geen tolerantie hebben opgeleverd ofzo?
Ik heb het over mijn anti-depressiva ik noem het geen benzodiazepine niet eens.

Ja dat heb ik en volgens mij valt daar in jou ogen niet eens iets over te zeggen/weten.
Misschien dat je het dan snapt wanneer jij er voor kiest om van begin dosis = 75 mg, slikte 225mg 6 maanden lang cold-turkey te stoppen, en dat is oke lijkt het er toch wel op als of ik de keuzes maak inderdaad.

Om nog maar ook even in te haken op het feit dat ik zo veel verschillende medicatie's gebruik/krijg "Benzos" Volgens mij kies ik hier zelf voor en dus ook de dosering.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik val je niet aan, stel alleen een simpele vraag. Maar als jij je voelt alsof je de touwtjes in handen hebt terwijl je constant verteld hoeveel slaappillen en andere shit je wel niet slikt...Stoppen met AD is 1 ding, knap overigens, elke avond benzos slikken lijkt me een graadje problematischer


En ik beweer niet dat ik iets weet, trek alleen mn conclusie op basis van wat ik van jou lees
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."