#1
Misschien is het wel normaal dat na een periode van progressiviteit (eind jaren 50-begin 90) een periode van behoudendheid volgt. Daarvan uitgaande volgt nu misschien wel weer een terugkeer naar een meer progressief gedachtegoed. Alhoewel ik moet toegeven dat er weinig tekenen zijn die daarop wijzen. Ik vind hipsters trouwens vreselijk. met hun hippe gedrag maken ze alles belachelijk wat nog enigszins authentiek was. Baardjes, tattoo's, etc.Ik denk dat de war on terror ons monddood heeft gemaakt en we zó gewend zijn om mee te werken aan onze eigen onderdrukking dat we onderhand alles maar pikken. Alles wordt doodgereguleerd en politici misbruiken immigratie, drugs en andere "problemen" om hun kapitalistische en religieuze idealen zoveel mogelijk tot werkelijkheid te maken.
Bijkomend probleem is dat de globalisering, en dan met name de technologische vooruitgang, onze individualiteit negatief beïnvloedt. Vóór het internet hadden subculturen de kans om zich te vormen en langzaam grip te krijgen, elk met hun eigen esthetiek, ethiek, morelen, politieke visie, muziek, doelgroep. Wat is de laatste échte subcultuur geweest? Hipsters misschien? Maar dat was meer een collectieve term voor een beweging die grotendeels op (verwerping van populaire contemporaine) mode drijft. De vruchtbare bodem van de '50s tot de '00s die elk decennium meerdere mondige en geëngageerde subculturen voortbracht is in ieder geval niet meer.
Natuurlijk kun je als individu gelijkgestemden vinden - maar een globaal genootschap van mensen die tegen het establishment vechten, niet alleen middels taal maar ook middels hun hele levensstijl, is oneindig veel machtiger.
Verder denk ik dat Nederlanders over het algemeen gesproken helemaal nooit zo progressief zijn geweest. Het is altijd een relatief kleine linkse groep geweest die zich gesteund wist door de tijdsgeest. De meerderheid paste zich daaraan aan omdat het nu eenmaal de algemene tendens was. Echter met het toenemen van de jaren nam ook steeds meer de intolerantie toe en liet de meerderheid van de NL'ers hun ware gezicht zien. Vandaar de term populisme. Welke vanaf begin jaren 90 steeds sterker werd, maar er altijd al geweest is. De rest waren zoals altijd meelopers.