Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan ik nog iets doen om m'n lichaam te helpen herstellen?

Kan ik nog iets doen om m'n lichaam te helpen herstellen?

80 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
l
liseLid
01-01-2024, 00:00
Ik ben bang dat het antwoord nee is, maar ik vraag het toch even voor de zekerheid..

Ik ben veel te jong aan drugs begonnen. Ik nam precies een jaar geleden m'n eerste hard drug. M'n eerste keer wiet was in mei 2019. Ik ben een paar weken geleden 15 geworden.. Ik heb veel drugs een paar keer gebruikt. De drugs die ik het vaakst heb gebruikt/misbruikt zijn mdma, ghb, 2cb, Ritalin, alcohol en wiet. Ik ben ondertussen al 3 weken nuchter, heb m'n dealers verwijderd, etc. Ik ben niet van plan de komende jaren een drug aan te raken. Heb er op dit moment ook totaal geen behoefte aan.

Ik heb hoogstwaarschijnlijk permanente schade opgelopen door de drugs. Ik hoop echt dat het mee valt... Helaas kan ik het niet terug draaien. Is er iets dat ik zou kunnen doen om m'n lichaam te helpen, of is het echt te laat?
z
zandzakjeLid
Wat goed dat je stappen hebt gezet! Ik denk dat je jezelf daarmee erg helpt.

Wat betreft je vraag, fysiek en mentaal zijn er heel veel aanpassingsvermogen. Om een voorbeeld te geven: als iemand een beroerte krijgt zijn er hersencellen doodgegaan die een bepaalde functie hadden. Zo kunnen soms mensen opeens niet meer hun hand gebruiken. Toch is er deels herstel mogelijk waardoor die mensen hun hand weer (deels) kunnen gebruiken.
Wat dan wel belangrijk is is dat aan de randvoorwaarden wordt gedacht, heel cliché goed eten, slapen, sporten, invulling etc.

Waardoor denk je dat je permanente schade hebt? Wie weet kunnen leden dan beter advies geven
g
gefliptLid
Hey Lise,

Wat moedig dat je dit hier zomaar op tafel gooit. Maar je bent inderdaad nog enorm jong. Heb je je zelf nooit afgevraagd of je voor pakweg MDMA of GHB een beetje te jong was? Op mijn vijftiende rookten wij wel is wiet, de rest kwam pas later... Maar goed, ik oordeel niet.

Ik denk dat het nooit te laat is om de knoppen wat trachten terug te draaien. Alles begint bij jezelf. Hoe eet je bijvoorbeeld? Gezond eten is heel belangrijk. Slaap is een tweede. Slaap is op zoveel verschillende vlakken belangrijk, dat het te gek voor woorden is. Zorg dus dat je een goede nachtrust hebt, dat je een gezond dieet naleeft, en stap naar buiten...

Je dealers verwijderen is één ding, maar van vrienden veranderen is een ander. Ik weet niet hoe je aan je drugs kwam, maar vaak begint het met een of meerdere vrienden. Kijk eens rondom je, en denk eens na over wie Lise is én wat Lise wil. Als ik je bericht lees, dan denk ik niet dat dit is wat je wou. Maar je bent nog jong, dus ga op zoek naar andere mensen, andere interesses, ...

Hoe dan ook, proficiat met je 3 weken clean en veel succes!
G
Gebruiker 0012685732Lid
niet echt een opsteker dit mss..
maar ik was ook 14 toen ik voor het eerst speed op had en 15 mdma
ik zag laatst dit plaatje .. best confronterend.

1597263948448.png

maar aangezien ik okay ben ( denk ik, ja toch?
😅 ) ..en jij vele, maar dan ook vele malen minder gebruikt hebt dan ik...
den ik dat het wel goed komt met je :)
l
liseLid
zandzakje zei:
Wat goed dat je stappen hebt gezet! Ik denk dat je jezelf daarmee erg helpt.

Wat betreft je vraag, fysiek en mentaal zijn er heel veel aanpassingsvermogen. Om een voorbeeld te geven: als iemand een beroerte krijgt zijn er hersencellen doodgegaan die een bepaalde functie hadden. Zo kunnen soms mensen opeens niet meer hun hand gebruiken. Toch is er deels herstel mogelijk waardoor die mensen hun hand weer (deels) kunnen gebruiken.
Wat dan wel belangrijk is is dat aan de randvoorwaarden wordt gedacht, heel cliché goed eten, slapen, sporten, invulling etc.

Waardoor denk je dat je permanente schade hebt? Wie weet kunnen leden dan beter advies geven
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je reactie!
Gezond eten en sporten doe ik al, dus dat moet goed komen. Ik heb qua uren wel genoeg slaap, maar ik word rond 3 uur snachts pas een beetje moe. Dat is nu geen groot problem, omdat ik uit kan slapen. Als m'n school weer begint, is het een ander verhaal. Ik ga m'n best doen m'n slaapritme weer een beetje normaler te krijgen, maar dat kan best lastig worden. Misschien dat melatonine daar mee kan helpen.

Ik weet niet zeker of ik permanente schade heb, maar ik ga er van uit dat dat wel het geval is. Ik kan me niet voorstellen dat al die drugs op zo'n jonge leeftijd geen permanente schade opleveren. Ik hoop zo erg dat het mee valt..
l
liseLid
geflipt zei:
Hey Lise,

Wat moedig dat je dit hier zomaar op tafel gooit. Maar je bent inderdaad nog enorm jong. Heb je je zelf nooit afgevraagd of je voor pakweg MDMA of GHB een beetje te jong was? Op mijn vijftiende rookten wij wel is wiet, de rest kwam pas later... Maar goed, ik oordeel niet.

Ik denk dat het nooit te laat is om de knoppen wat trachten terug te draaien. Alles begint bij jezelf. Hoe eet je bijvoorbeeld? Gezond eten is heel belangrijk. Slaap is een tweede. Slaap is op zoveel verschillende vlakken belangrijk, dat het te gek voor woorden is. Zorg dus dat je een goede nachtrust hebt, dat je een gezond dieet naleeft, en stap naar buiten...

Je dealers verwijderen is één ding, maar van vrienden veranderen is een ander. Ik weet niet hoe je aan je drugs kwam, maar vaak begint het met een of meerdere vrienden. Kijk eens rondom je, en denk eens na over wie Lise is én wat Lise wil. Als ik je bericht lees, dan denk ik niet dat dit is wat je wou. Maar je bent nog jong, dus ga op zoek naar andere mensen, andere interesses, ...

Hoe dan ook, proficiat met je 3 weken clean en veel succes!
Klik om te vergroten...
Ik wist altijd wel dat ik veel te jong was, maar op dat moment kon het me niet zo veel meer schelen. Ik heb m'n hele kindertijd dingen meegemaakt die ik op zo'n jonge leeftijd niet mee had moeten maken, dus ik denk dat ik daar een beetje gewend aan was. Ik ben wel heel blij dat ik eindelijk geen drugs meer nodig heb.

Ik eet gelukkig gezond, sport veel en heb genoeg uren slaap. M'n slaapritme is een ander verhaal (ik word pas om 3 uur snachts een beetje moe), maar dat hoop ik weer normaler te kunnen krijgen.

Ik heb mijn 'drugsvrienden' sinds maart niet meer gezien en ik mis ze totaal niet. Ik ga ze nu ook niet opzoeken, want dan zit ik binnen no time weer aan de drugs en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
K
KwatzakottelLid
lise zei:
Ik weet niet zeker of ik permanente schade heb, maar ik ga er van uit dat dat wel het geval is. Ik kan me niet voorstellen dat al die drugs op zo'n jonge leeftijd geen permanente schade opleveren. Ik hoop zo erg dat het mee valt..
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of dit idee helpt, maar ik zoop en blowde me suf vanaf mijn 13e en ben later gewoon...eh....dichter geworden...oh shit...nu ja ik wou iets bemoedigends zeggen.
l
liseLid
Gympie zei:
niet echt een opsteker dit mss..
maar ik was ook 14 toen ik voor het eerst speed op had en 15 mdma

Bekijk bijlage 8370

maar aangezien ik okay ben ( denk ik, ja toch?
😅 ) ..en jij vele, maar dan ook vele malen minder gebruikt hebt dan ik...
den ik dat het wel goed komt met je :)
Klik om te vergroten...
Ik schaam me ook echt voor m'n mdma gebruik. Ik nam altijd belachelijk hoge doseringen en gebruikte het elke maand. Ik heb het ook meerdere malen met keta of 2cb gebruikt. Gelukkig heb ik mdma sinds maart niet meer gebruikt. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het goed gaat komen met me. Ik heb m'n hersenen nog een aantal jaar nodig.
G
Gebruiker 0012685732Lid
lise zei:
Ik heb qua uren wel genoeg slaap, maar ik word rond 3 uur snachts pas een beetje moe. Dat is nu geen groot problem, omdat ik uit kan slapen. Als m'n school weer begint, is het een ander verhaal. Ik ga m'n best doen m'n slaapritme weer een beetje normaler te krijgen, maar dat kan best lastig worden. Misschien dat melatonine daar mee kan helpen.
Klik om te vergroten...
als je straks weer naar school gaat ben je toch gewoon weer moe van de de lange dag?
vroeg er uit.. vroeger naar bed.
waarom gelijk weer aan middelen denken zoals melatonine?
je kan nu ook al proberen voor 24u te gaan liggen.. en je wekker voor 09:00 te zetten.

succes!
A
Aniet_SpeedLid
Waar doel je precies op? Waarom denk je dat je permanente schade hebt opgelopen?

Ik ben nu 29 en heb vanaf m'n 14e wiet gebruikt en vanaf 15 kwam er ook harddrugs bij, en niet te zuinig... ik kan nog steeds functioneren, ik kan nog steeds goed leren, maar misschien dat het qua mentaal wel iets heeft gedaan??? Geen idee, of ben ik er goed vanaf gekomen...

Doel je op lichamelijke of mentale schade?
l
liseLid
Gympie zei:
als je straks weer naar school gaat ben je toch gewoon weer moe van de de lange dag?
vroeg er uit.. vroeger naar bed.
waarom gelijk weer aan middelen denken zoals melatonine?
je kan nu ook al proberen voor 24u te gaan liggen.. en je wekker voor 09:00 te zetten.

succes!
Klik om te vergroten...
Toen ik naar school ging was m'n slaap ook ver te zoeken. Ik sliep zo'n 5 of 6 uur per nacht. Ik zou het liefst om 11 uur in slaap kunnen vallen, maar ik weet niet of dat gaat lukken zonder melatonine. Het is nogal een verschil. Misschien kan ik steeds een half uur vroeger proberen te slapen.. Ik zie wel of het lukt :)
l
liseLid
Aniet_Speed zei:
Waar doel je precies op? Waarom denk je dat je permanente schade hebt opgelopen?

Ik ben nu 29 en heb vanaf m'n 14e wiet gebruikt en vanaf 15 kwam er ook harddrugs bij, en niet te zuinig... ik kan nog steeds functioneren, ik kan nog steeds goed leren, maar misschien dat het qua mentaal wel iets heeft gedaan??? Geen idee, of ben ik er goed vanaf gekomen...

Doel je op lichamelijke of mentale schade?
Klik om te vergroten...
Beide, maar vooral op beschadigde hersenen. Ik ben het meest bang dat ik me niet ga kunnen concentreren of dat m'n geheugen achteruit gaat. Als ik m'n school hierdoor niet af ga kunnen maken, dan ga ik mezelf nooit vergeven. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik kan me niet voorstellen dat drugs op zo'n jonge leeftijd geen schade met zich mee brengt.
A
Aniet_SpeedLid
lise zei:
Beide, maar vooral op beschadigde hersenen. Ik ben het meest bang dat ik me niet ga kunnen concentreren of dat m'n geheugen achteruit gaat. Als ik m'n school hierdoor niet af ga kunnen maken, dan ga ik mezelf nooit vergeven. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik kan me niet voorstellen dat drugs op zo'n jonge leeftijd geen schade met zich mee brengt.
Klik om te vergroten...

Ja dat is denk nooit met zekerheid te zeggen... In mijn geval was het zo dat ik altijd al makkelijk kon leren, en door het vele drugsgebruik heb ik daar eigenlijk verder geen problemen mee ondervonden... Soms wel misschien lastig met concentreren, maar of dat nou door drugs komt... geen idee.. Want als ik iets echt wil en ervoor ga dan lukt het wel... Heb m'n examens gehaald in die rare tijden, zonder te leren.. Heb theorie voor zowel brommer als auto in 1x gehaald, terwijl ik in die tijd vol aan de coke zat. Vind het zelf ook nog steeds wonderbaarlijk, maar blijkbaar is het dus wel mogelijk. Dit is geen aanmoediging om drugs te gebruiken (voordat mensen het verkeerd gaan opvatten...😅)

Ik zou gewoon maar heel blij zijn dat je op tijd nu bent gestopt, en daar lekker op focussen, the power of the mind..😉 kan veel voor elkaar krijgen.
D
DirkdirkLid
lise zei:
Ik ben bang dat het antwoord nee is, maar ik vraag het toch even voor de zekerheid..

Ik ben veel te jong aan drugs begonnen. Ik nam precies een jaar geleden m'n eerste hard drug. M'n eerste keer wiet was in mei 2019. Ik ben een paar weken geleden 15 geworden.. Ik heb veel drugs een paar keer gebruikt. De drugs die ik het vaakst heb gebruikt/misbruikt zijn mdma, ghb, 2cb, Ritalin, alcohol en wiet. Ik ben ondertussen al 3 weken nuchter, heb m'n dealers verwijderd, etc. Ik ben niet van plan de komende jaren een drug aan te raken. Heb er op dit moment ook totaal geen behoefte aan.

Ik heb hoogstwaarschijnlijk permanente schade opgelopen door de drugs. Ik hoop echt dat het mee valt... Helaas kan ik het niet terug draaien. Is er iets dat ik zou kunnen doen om m'n lichaam te helpen, of is het echt te laat?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat je je meer zorgen maakt dan dat nodig is. Natuurlijk is het niet goed voor je lichaam wat je gedaan hebt, maar het is echt niet zo dat je nooit meer zal kunnen leren en dat het nu te laat is om te herstellen. Naar de huisarts gaan is de eerste stap, want wij zijn geen dokters.

Hierbij wil ik wel even een plaatje corrigeren, namelijk deze:

Gympie zei:
Bekijk bijlage 8370
Klik om te vergroten...

Zo werkt het niet. Allereerst is deze foto gefotoshopt, serotonine ligt niet als een soort emmer in een bakje, netjes bij elkaar, het is verspreidt over je hele lichaam en dan voornamelijk in je brein en in je maag.. En ten tweede, de afwezigheid van serotonine is helemaal niet het grootste probleem. Het is niet zo dat men je een spuitje of een pilletje kan geven wat je meer serotonine geeft zodat je weer helemaal in orde bent. Dat zou wel erg makkelijk zijn. Het is de schade die veroorzaakt wordt aan je brein, de zenuwcellen sterven af en het brein heeft steeds minder capaciteit en kracht om zich te kunnen herstellen. Bovendien zijn er zoveel andere neurotransmitters bij betrokken, en is het ook niet alleen je brein dat schade te verduren heeft maar ook bijvoorbeeld je nieren of je lever bijvoorbeeld.

Het lichaam is niet gewend om zulke grote aantallen neurotransmitters actief te hebben, dus hoe vaker je dit doet, hoe meer tijd het nodig heeft om zich te herstellen. Maar je bent nog heel jong. Je wordt echt geen kasplantje na zo'n korte tijd.

Maar leer ervan. Het is gewoon niet goed voor het lichaam, dat heb je zelf al wel gemerkt. Probeer er gewoon wat langere pauzes in te lassen. En, niet om met het vingertje te wijzen en te oordelen, maar je bent 15. Dat is pittig jong. Zoveel andere leuke dingen die je kan doen als je 15 bent. Gaat het verder goed met je? Ik kan me voorstellen dat als je op die leeftijd naar uitvluchten zoekt in hard drugs dat er wat dingen mis zijn gelopen. Misschien goed om daar eens met iemand over te praten.
G
Gebruiker 0012685732Lid
Dirkjan zei:
Zo werkt het niet. Allereerst is deze foto gefotoshopt, serotonine ligt niet als een soort emmer in een bakje, netjes bij elkaar, het is verspreidt over je hele lichaam en dan voornamelijk in je brein en in je maag.. En ten tweede, de afwezigheid van serotonine is helemaal niet het grootste probleem. Het is niet zo dat men je een spuitje of een pilletje kan geven wat je meer serotonine geeft zodat je weer helemaal in orde bent. Dat zou wel erg makkelijk zijn. Het is de schade die veroorzaakt wordt aan je brein, de zenuwcellen sterven af en het brein heeft steeds minder capaciteit en kracht om zich te kunnen herstellen. Bovendien zijn er zoveel andere neurotransmitters bij betrokken, en is het ook niet alleen je brein dat schade te verduren heeft maar ook bijvoorbeeld je nieren of je lever bijvoorbeeld.
Klik om te vergroten...

okay, leerzaam.

ik claim niks op basis van dit plaatje van de hoor.
maar zal wel toch alleen de betreffende delen van opgelicht zijn?

ik lees er dit over:
Neurons of Cerebral Cortex
Thats monkey brain study where they injected via intravenous route insanely high dosage twice daily for 4 days straight. No human would inject themselves with 4x recreational dosage twice daily for 4 days, most humans would not even inject mdma, + we are not monkeys and this study was paid by DEA in the 80s so they could illegalize it. Theres evidence for it on internet if you wanna look it up.

dus dat is extra hoopgevend.. dat het in mensen en met minder bizar gebruik minder erg is.
D
DirkdirkLid
Ik snap dat je niet de intentie hebt om valse informatie te verspreiden, maar kijk volgende keer gewoon iets beter wat je op het forum plaatst.

Gympie zei:
ik claim niks op basis van dit plaatje van de hoor.
maar zal wel toch alleen de betreffende delen van opgelicht zijn?
Klik om te vergroten...

Nee. Dit is 100 procent geen serotonine die zijn opgelicht. Dit is photoshop. Dit is niet hoe het werkt. Deze foto's zien er nooit zo uit. Als er werkelijk een foto gemaakt wordt met een elektronen microscoop krijg je een heel ander plaatje. Alleen hoge universiteiten en grote laboratoria hebben dit soort capaciteiten en zelfs dan kost het veel geld en tijd en mankracht om een goede foto te produceren.

Gympie zei:
ik lees er dit over:

Neurons of Cerebral Cortex
Thats monkey brain study where they injected via intravenous route insanely high dosage twice daily for 4 days straight. No human would inject themselves with 4x recreational dosage twice daily for 4 days, most humans would not even inject mdma, + we are not monkeys and this study was paid by DEA in the 80s so they could illegalize it. Theres evidence for it on internet if you wanna look it up.

dus dat is extra hoopgevend.. dat het in mensen en met minder bizar gebruik minder erg is.
Klik om te vergroten...

En opnieuw, compleet onsamenhangende tekst waarbij ik één relevante zin eruit kan halen. De rest van de tekst is opvulling en heeft eigenlijk niets met het onderzoek te maken en kan je weglaten.

"Brain study where they injected via intravenous route insanely high dosage twice for 4 days straight."

Wat gek. Mijn aap doet raar nadat ik hem met 4 keer per dag met een "insane" dosering heb geïnjecteerd. En toen ik dat twee keer per dag deed voor vier dagen ging hij kapot.

Het is troep wat je post en hier hebben we niks aan.
L
Levensgenieter🌈Lid
Gelukkig ben je gestopt. Vond het vreselijk om te lezen wat je allemaal deed en dat het je niks interesseerde.
Ik ben blij voor je, dat het nuchter zijn je zo goed af gaat!

Wat de anderen al zeiden, goed eten, vers fruit en iedere dag groente eten. En sporten en goed slapen. Je ritme veranderen kan je inderdaad stap voor stap doen. Iedere avond een kwartier eerder naar bed en een kwartier eerder opstaan. Daar heb je wel wat discipline voor nodig. Met melatonine verstoord je je slaapritme mss nog meer, want als je dat te vaak neemt, maakt je lichaam het zelf niet voldoende meer aan.

En verder kun je je brein trainen met geheugenspelletjes op internet. Hiermee kan je je geheugen verbeteren. Je bent nog zo jong, en je hersens zijn nog niet uitgegroeid. Het komt vast allemaal goed met jou!

Focus je op positieve dingen, en omring je met leeftijdsgenoten die jou een goed gevoel geven. Ga niet om met mensen die je leeg zuigen. Waar je moe van wordt. Mensen met een negatieve instelling.

Wat voor sport doe je? Ik denk dat het voor jonge meiden heel goed is om een sport te doen, waar ze steeds beter in worden. Dit geeft je zelfvertrouwen.
g
gefliptLid
Gympie zei:
de ergste drug lijkt mij trouwens de ( sociale ) media die ons verteld wat we moeten doen en voelen..
echt massaal de stekker eruit en één keer per week een ANP bulletin zou heilzaam zijn.
ik ben ook zwak.
Klik om te vergroten...
Die stekker zit muurvast gymp...
Maar je hebt wel een punt uiteraard. Ze zijn Verblind door perfectie. Kijk naar tiktok... Mijn dochter is helemaal mee. Maar ze streven naar iets wat niet kan of bestaat. En het is verslavende dan hero...
G
Gebruiker 0012685732Lid
geflipt zei:
Nee uiteraard niet, maar wat zet je er tegenover? Ik heb met mijn zoon van 18 altijd gegaan voor de openheid en communicatie. Vanaf dat hij een jaar of 15-16 was heeft hij meegekregen waarom papa soms een jointje rookt of een tripje neemt. We hebben er uren over gepraat. Hij heeft in zijn jonge leven misschien een paar maanden geblowd en drinkt nu af en toe in het weekend. Verder niks. Ik heb hem nooit willen afschrikken, daar hebben zijn 'vrienden' destijds voor gezorgd. Maar de dag dat hij afkomt dat hij eens wil trippen, zal ik met plezier zijn trip sitter zijn...
Klik om te vergroten...

mijn zoon heeft laatst z'n eerste truffeltripje op met z'n vriendinnetje..
't was jammer.. ze merkte er weinig van.
kheb hem duidelijk geprobeerd te maken dat dat mss wel z'n redenen had.. who knows?
hij had al eerder dit jaar voor het eerst mdma op.
we groeien samen weedplantjes die hij heeft gekregen.
hij weet dat ik wel eens wat gebruik.. en vroeger gedaan heb.
maar het lijkt me vooralsnog niet verstandig/nodig om hem te vertellen wat ik dus precies uitspook.
g
gefliptLid
Kwatzakottel zei:
Dat is toch prima? Ik wou hier niet komen zeggen dat jij je rol als opvoeder verkeerd doet. Er is ook niet echt een gemakkelijk antwoord op die vraag wat je er tegenover zou zetten. Een leven van trainen en discipline als krijger, in plaats van je met de stroom mee te laten voeren, maar daartoe zijn niet velen geroepen denk ik dus dat is geen wezenlijke keuze geschikt voor iedereen.
Klik om te vergroten...
Vrijheid tot zelfontplooiing. Misschien is dat een mooie... Maar ook dat moet begeleid worden. Het is geen makkelijke strijd dezer dagen, en al zeker niet als je een moeilijke opvoeding of omgeving hebt. Misschien is liefde delen clichématig nog de beste weg...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."