Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKan ik nog iets doen om m'n lichaam te helpen herstellen?

Kan ik nog iets doen om m'n lichaam te helpen herstellen?

80 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
l
liseLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eik zei:
Hoi @lise wat goed dat je je verhaal deelt op dit forum!

Wat naar om te lezen dat je op zo'n jonge leeftijd al zoveel hebt meegemaakt dat je onverschillig werd over je eigen gezondheid. Daar moet echt wel het een en ander aan de hand zijn geweest... Wel echt heel knap dat je nu zelf inziet dat je eigenlijk echt te jong bent om (veel) drugs te gebruiken. Bovendien zijn drugs echt veel leuker als je ze neemt als extratje bovenop een gelukkig (volwassen) leven dan als noodzaak voor het verdringen van ongelukkige gevoelens.

Voor wat betreft de hersenschade is het allemaal moeilijk te voorspellen. Persoonlijk zou ik je adviseren je er niet al te veel zorgen over te maken. Ja het is mogelijk dat je iets van schade hebt opgelopen door je misbruik. Maar het belangrijkste is dat je er nu mee gestopt bent en er verstandig mee omgaat. Bovendien heb je geen jarenlang drugs misbruikt. Het mensenlijk lichaam en hersenen kunnen gelukkig tegen een stootje. Als er al permanente schade is bij jou lijkt me niet dat die dusdanig groot is dat je je school niet meer af kunt maken.

Blijf gezond, neem voorlopig geen drugs en zorg dat je ook niet in de verleiding komt. Hou je ons op de hoogte hoe het met je gaat?!

PS @Gympie & @Dirkjan beetje lief blijven voor elkaar he?! :wink:
Klik om te vergroten...
Ik houd jullie zeker op de hoogte. Dat doe ik in dit topic of in 'wat gaat er nu door je hoofd'. Leuk dat het jullie interesseert 😊

Ik ben zo blij dat ik er gewoon mee ben gestopt. Als ik nu terug kijk naar de periode mei 2019 - mei 2020 word ik daar niet echt vrolijk van. Ik dacht dat het super goed met me ging, maar het ging gewoon een stuk minder slecht. Nu voel ik me soms zelfs gelukkig en heb ik zin in het leven.

Ik ben ook echt blij dat zo veel mensen zeggen dat de schade waarschijnlijk minder erg is dan ik denk dat het is. Ik ga proberen me er minder zorgen over te maken, want ik kan het toch niet terug draaien. Ik ga gewoon zo gezond en gelukkig mogelijk leven. Hopelijk merk ik niet te veel van de schade.
l
liseLid
01-01-2024, 00:00
#2
Aniet_Speed zei:
Oja @lise dat wilde ik er ook nog aan toevoegen, het feit dat jij nu gestopt bent en hoe jij er nu instaat, zegt al heel veel over jouw sterke persoonlijkheid! Het feit dat jij het nu al zelf kunt inzien, bewijst nu al dat je niet dom bent en nog kunt nadenken😉 Ik was op die leeftijd echt niet zo hoor, ik was niet dom ofzo maar gewoon naïef en het interesseerde me niet, wees trots op het feit dat jij wel nu al inziet dat het zo niet verder zou kunnen gaan..

Echt iets om op verder te bouwen, en naar aanleiding van jouw posts begrijp ik dat je al zeker op de goede weg bent! Wees daar maar heel dankbaar voor en trots op, ga daarop voort, dan staat je zeker een positief leven te wachten meis 😘
Klik om te vergroten...
Wat lief! Dankjewel ❤️
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#3
lise zei:
Hoeveel jaar bleef je gebruiken? Ik heb nog niet echt iets gemerkt qua schade, maar dat komt waarschijnlijk wel als ik ga moeten leren voor school. Ben er een beetje bang voor. Als ik het kon, dan zou ik het ook terugdraaien, maar dat kan helaas niet.
Klik om te vergroten...
Fftjes kijken van me 12-14 elk weekend zuipen. Toen van 14 tot 16 elk weekend aan de schijve tot het zijn werking niet meer deed. Van 16 tot 17 elk weekend zeker 2 gram pep van 17-18 2gram pep en keta rond gemiddeld 2g Soms 5g op een tegekke avond. 18-19 elk weekend sos+alcohol. Tussen 18-19 nog een half jaar break gehad niks gedaan tot party life weer terugkwam (zomer) en nou nog af en toe wat alcohol en coke op festivals pep en keta. Blowde trouwens al die jaren er ook bij int weekend. Misschien teveel informatie maar zo heb je een indicatie van wat ik gebruikt hebt en kan je dat tegenover jezelf leggen.

Wel alleen in de weekend gebruikt nooit doorde weeks. doordeweekse dagen (school) gebruikte ik om uit tekateren was dus vaak niet aanwezig of anders sliep ik.

Hoevaak gebruikte jij hoelang en hoeveel ?
l
liseLid
01-01-2024, 00:00
#4
Blauweaap zei:
Fftjes kijken van me 12-14 elk weekend zuipen. Toen van 14 tot 16 elk weekend aan de schijve tot het zijn werking niet meer deed. Van 16 tot 17 elk weekend zeker 2 gram pep van 17-18 2gram pep en keta rond gemiddeld 2g Soms 5g op een tegekke avond. 18-19 elk weekend sos+alcohol. Tussen 18-19 nog een half jaar break gehad niks gedaan tot party life weer terugkwam (zomer) en nou nog af en toe wat alcohol en coke op festivals pep en keta. Blowde trouwens al die jaren er ook bij int weekend. Misschien teveel informatie maar zo heb je een indicatie van wat ik gebruikt hebt en kan je dat tegenover jezelf leggen.

Wel alleen in de weekend gebruikt nooit doorde weeks. doordeweekse dagen (school) gebruikte ik om uit tekateren was dus vaak niet aanwezig of anders sliep ik.

Hoevaak gebruikte jij hoelang en hoeveel ?
Klik om te vergroten...
Wow, dat is wel echt veel zeg.. Ik nam een jaar lang elke maand 1 tot 7 keer hard drugs. Ik heb 2cb zo'n 15 keer gebruikt, ghb 11 keer, mdma 8 keer (wel veel te hoge doseringen), Ritalin ben ik de tel van kwijt geraakt, wiet een paar keer per week en alcohol ook bijna elke maand (maar bijna nooit echt veel). Verder heb ik een aantal drugs maar enkele keren gebruikt, zoals bijvoorbeeld ketamine of speed.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zolang je nog kunt kunstschaatsen en schrijven zou ik me geen zorgen maken. Het menselijk lichaam kent allerlei wonderlijke mechanismen tot
herstel. Zelfs na 50 jaar zwaar roken gaan de longen na stoppen zich gewoon weer herstellen. Dus maak je niet druk en ga gewoon door met je leven, en neem de lessen die je hieruit leerde mee.
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#6
lise zei:
Wow, dat is wel echt veel zeg.. Ik nam een jaar lang elke maand 1 tot 7 keer hard drugs. Ik heb 2cb zo'n 15 keer gebruikt, ghb 11 keer, mdma 8 keer (wel veel te hoge doseringen), Ritalin ben ik de tel van kwijt geraakt, wiet een paar keer per week en alcohol ook bijna elke maand (maar bijna nooit echt veel). Verder heb ik een aantal drugs maar enkele keren gebruikt, zoals bijvoorbeeld ketamine of speed.
Klik om te vergroten...

Zal ik m'n lijstje dan ook maar plaatsen, dan kun je ook een beetje vergelijken...

Op 13 jaar leeftijd voor het eerst alcohol, bleef bij af en toe van die "nep" Breezers van de Lidl (weet niet of die nog bestaan, maar is ongeveer net zo sterk als een biertje) verder vond ik alcohol nog niet zo boeiend

Van m'n14 tot 23/24 wiet, dagelijks +/- 2-3 joints, in het begin heb ik een (hele) korte periode gehad dat ik 5 gram per dag rookte

15 jaar, voor het eerst pep gesnoven, korte periode gehad dat ik met standaard 5 gram op zak liep.

15/16 jaar, xtc pillen ieder weekend gemiddeld 10 stuks (dus meestal vrijdag 3 zaterdag 3 zondag 3, of een combinatie, slaat nergens op want op gegeven moment voel je er niks meer van) en dan met z'n 5en 5 gram pep... Ik heb ook weleens dingen als Ritalin gesnoven (🥴...) of Methylfenidaat geslikt..

Op m'n 17e/18e was ik er weer een beetje klaar mee, werd depressief van het spul, pillen deed ik niet meer en pep alleen op hardcore feestjes, zo'n 3-4 x per jaar, blowen deed ik wel nog steeds dagelijks

De jaren daartussen zo hier en daar nog wel eens een pilletje genomen maar niet echt meer behoefte aan gehad verder.

Van 20 - 28 vol aan de coke en drank (vodka), met dank aan m'n ex... (tuurlijk was ik er zelf bij, maar met een narcist in je leven... nja zoek maar op wat dat is, is niet makkelijk om mee te leven). In het begin ook ieder weekend, en doordeweeks, was een wonder als er 1 dag niks werd gebruikt... later weer teruggebracht naar het weekend...(alsnog slecht)

Was wel na 10 jaar gestopt met blowen tussendoor

Nadat de relatie uit was zelf vol door gegaan ieder weekend, totdat ik er zelf ook klaar mee was.. begin dit jaar

28 (afgelopen jaar dus nog voor ik was gestopt met coke) vol aan de pep geraakt na een klote gebeurtenis, daarbij coke en pillen en drank. Al die troep duurde niet lang hoor, maar pep bleef wel hangen helaas..., ging weer goed en door de Corona viel ik weer terug, maar dat gaat nu gelukkig ook weer goed

Oja vorig jaar/anderhalf jaar terug nog een paar keer ghb en keta en mdma op, en een of ander vloeibaar mengsel ervan (staat volgens mij ergens nog in een report hier) het boeide me allemaal geen flikker...

Nouja en nu ben ik 29, ben gestopt met alles behalve drank en roken, heel af en toe een klein jointje en ik leef nog steeds, ik kan nog steeds nadenken... Maar ben er echt niet trots op met wat ik mezelf allemaal heb aangedaan.. Ondanks dat ben ik wel blij dat ik nooit echt dingen als heroïne of meth heb gedaan, zoals je zelf al zegt... Het verleden kun je niet terugdraaien, dus kun je niet anders dan trots zijn met wat je NU doet en NU inziet en wat je verder NIET hebt gedaan..😉

Qua lichamelijke schade denk ik wel dat ik m'n geheugen heb aangetast enigszins, want soms vertelt iemand mij een verhaal van vroeger en dan denk ik echt huhhh wtf waar heb je het over... En dat gebeurt wel meer dan eens.. Maar zoals ik al eerder zei, kan ik wel nog steeds leren, zolang ik maar iets ECHT wil... dan lukt dat!🙂

Dus nogmaals, lekker daarop focussen meid, dan komt het helemaal goed met jou❤
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rust, rust en nog meer rust! Goed eten, slapen. En dan ben ik er van overtuigd dat je helemaal nergens last van gaat ondervinden hoor!
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jezus lijkt wel een CV als ik het zo zie staan😆
l
liseLid
01-01-2024, 00:00
#9
Aniet_Speed zei:
Zal ik m'n lijstje dan ook maar plaatsen, dan kun je ook een beetje vergelijken...

Op 13 jaar leeftijd voor het eerst alcohol, bleef bij af en toe van die "nep" Breezers van de Lidl (weet niet of die nog bestaan, maar is ongeveer net zo sterk als een biertje) verder vond ik alcohol nog niet zo boeiend

Van m'n14 tot 23/24 wiet, dagelijks +/- 2-3 joints, in het begin heb ik een (hele) korte periode gehad dat ik 5 gram per dag rookte

15 jaar, voor het eerst pep gesnoven, korte periode gehad dat ik met standaard 5 gram op zak liep.

15/16 jaar, xtc pillen ieder weekend gemiddeld 10 stuks (dus meestal vrijdag 3 zaterdag 3 zondag 3, of een combinatie, slaat nergens op want op gegeven moment voel je er niks meer van) en dan met z'n 5en 5 gram pep... Ik heb ook weleens dingen als Ritalin gesnoven (🥴...) of Methylfenidaat geslikt..

Op m'n 17e/18e was ik er weer een beetje klaar mee, werd depressief van het spul, pillen deed ik niet meer en pep alleen op hardcore feestjes, zo'n 3-4 x per jaar, blowen deed ik wel nog steeds dagelijks

De jaren daartussen zo hier en daar nog wel eens een pilletje genomen maar niet echt meer behoefte aan gehad verder.

Van 20 - 28 vol aan de coke en drank (vodka), met dank aan m'n ex... (tuurlijk was ik er zelf bij, maar met een narcist in je leven... nja zoek maar op wat dat is, is niet makkelijk om mee te leven). In het begin ook ieder weekend, en doordeweeks, was een wonder als er 1 dag niks werd gebruikt... later weer teruggebracht naar het weekend...(alsnog slecht)

Was wel na 10 jaar gestopt met blowen tussendoor

Nadat de relatie uit was zelf vol door gegaan ieder weekend, totdat ik er zelf ook klaar mee was.. begin dit jaar

28 (afgelopen jaar dus nog voor ik was gestopt met coke) vol aan de pep geraakt na een klote gebeurtenis, daarbij coke en pillen en drank. Al die troep duurde niet lang hoor, maar pep bleef wel hangen helaas..., ging weer goed en door de Corona viel ik weer terug, maar dat gaat nu gelukkig ook weer goed

Oja vorig jaar/anderhalf jaar terug nog een paar keer ghb en keta en mdma op, en een of ander vloeibaar mengsel ervan (staat volgens mij ergens nog in een report hier) het boeide me allemaal geen flikker...

Nouja en nu ben ik 29, ben gestopt met alles behalve drank en roken, heel af en toe een klein jointje en ik leef nog steeds, ik kan nog steeds nadenken... Maar ben er echt niet trots op met wat ik mezelf allemaal heb aangedaan.. Ondanks dat ben ik wel blij dat ik nooit echt dingen als heroïne of meth heb gedaan, zoals je zelf al zegt... Het verleden kun je niet terugdraaien, dus kun je niet anders dan trots zijn met wat je NU doet en NU inziet en wat je verder NIET hebt gedaan..😉

Qua lichamelijke schade denk ik wel dat ik m'n geheugen heb aangetast enigszins, want soms vertelt iemand mij een verhaal van vroeger en dan denk ik echt huhhh wtf waar heb je het over... En dat gebeurt wel meer dan eens.. Maar zoals ik al eerder zei, kan ik wel nog steeds leren, zolang ik maar iets ECHT wil... dan lukt dat!🙂

Dus nogmaals, lekker daarop focussen meid, dan komt het helemaal goed met jou❤
Klik om te vergroten...
Wow, dat is ook echt veel.. Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen. Ik heb trouwens ook echt vaak Ritalin gesnoven of op school geslikt.. Daar ben ik ook helemaal klaar mee. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het ook met mij goed gaat komen 😊
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#10
lise zei:
Wow, dat is ook echt veel.. Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen. Ik heb trouwens ook echt vaak Ritalin gesnoven of op school geslikt.. Daar ben ik ook helemaal klaar mee. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het ook met mij goed gaat komen 😊
Klik om te vergroten...

Je bent nog zo jong, ik ben 15 jaar verder en het lukt nog steeds, dus ik ben er zeker van dat het met jou goed gaat komen🙂
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#11
lise zei:
Wow, dat is wel echt veel zeg.. Ik nam een jaar lang elke maand 1 tot 7 keer hard drugs. Ik heb 2cb zo'n 15 keer gebruikt, ghb 11 keer, mdma 8 keer (wel veel te hoge doseringen), Ritalin ben ik de tel van kwijt geraakt, wiet een paar keer per week en alcohol ook bijna elke maand (maar bijna nooit echt veel). Verder heb ik een aantal drugs maar enkele keren gebruikt, zoals bijvoorbeeld ketamine of speed.
Klik om te vergroten...
Maak je maar niet druk je herstelt wel hiervan. Als je moeite hebt met korte termijn geheugen dat trekt wel bij. Is bij mij sinds ik geen x meer gebruik flink beter geworden. Lichaam kan meer handelen dan je denkt vind je gebruik nog wel mee vallen als ik het tegenover die van mij leg. Dit komt verder wel goed met jou. Je bent verder een slimme meid en er optijd bij. Ik zou er verder niet zo overin zitten.

Wat voor schade ritalin op je lichaam heeft ben ik verder niet bekend mee maar heb dit jaren onder dwang moeten slikken. En de doseringen die ik voor geschreven kreeg op een zeer jonge leventijd zeg je u tegen.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben over de 30.

Vanaf 13 jaar iedere dag geblowd.

Vanaf 13 jaar gezopen. Eerst weekenden, toen doordeweeks en vanaf 25 jaar tot op heden bijna dagelijks.

Vanaf 15 jaar vaak paddo's gedaan.

Met 20 jaar in aanraking gekomen met alle soorten harddrugs. Vooral XTC, speed en coke. Alles door elkaar mixen en feesten tot het gaatje. Speed en coke zijn dagelijks blijven hangen tot op dit moment (waarvan het gros speed). Dat dus samen met alcohol.

Met ongeveer 22 jaar met benzo's in aanraking. Vrijwel meteen dagelijks gebruik. Verraderlijk handig met een upper hobby..

Daarnaast in de tussentijd bijna alle gekke substanties wel een keer geprobeerd.

En in de tussentijd mijn studie in één keer afgerond en al jaren een vaste baan op niveau, zonder ooit ziek gemeld te zijn.

Dus het zal wel goed komen met je hoor!

Ik ken overigens het gevoel wel, hoor. In het begin lijken de klappen harder. Ik heb vroeger ook wel meerdere malen gedacht permanente schade opgelopen te hebben. Maar is altijd weer grotendeels hersteld. Hoe dat komt weet ik niet precies.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#13
John Trap zei:
Ben over de 30.

Vanaf 13 jaar iedere dag geblowd.

Vanaf 13 jaar gezopen. Eerst weekenden, toen doordeweeks en vanaf 25 jaar tot op heden bijna dagelijks.

Vanaf 15 jaar vaak paddo's gedaan.

Met 20 jaar in aanraking gekomen met alle soorten harddrugs. Vooral XTC, speed en coke. Alles door elkaar mixen en feesten tot het gaatje. Speed en coke zijn dagelijks blijven hangen tot op dit moment (waarvan het gros speed). Dat dus samen met alcohol.

Met ongeveer 22 jaar met benzo's in aanraking. Vrijwel meteen dagelijks gebruik. Verraderlijk handig met een upper hobby..

Daarnaast in de tussentijd bijna alle gekke substanties wel een keer geprobeerd.

En in de tussentijd mijn studie in één keer afgerond en al jaren een vaste baan op niveau, zonder ooit ziek gemeld te zijn.

Dus het zal wel goed komen met je hoor!

Ik ken overigens het gevoel wel, hoor. In het begin lijken de klappen harder. Ik heb vroeger ook wel meerdere malen gedacht permanente schade opgelopen te hebben. Maar is altijd weer grotendeels hersteld. Hoe dat komt weet ik niet precies.
Klik om te vergroten...
Mijn excuses maar is het wel gepast om uw levenswijze te prijzen aan een vijftienjarig meisje dat net gestopt is uit angst?
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#14
geflipt zei:
Mijn excuses maar is het wel gepast om uw levenswijze te prijzen aan een vijftienjarig meisje dat net gestopt is uit angst?
Klik om te vergroten...
Waar prijst hij zijn leven ?
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#15
Blauweaap zei:
Waar prijst hij zijn leven ?
Klik om te vergroten...
OK lichtelijk overdreven, maar hij keurt het niet af ook niet. Ze is 15 hé. Ik zou toch een andere boodschap sturen, niet?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#16
geflipt zei:
OK lichtelijk overdreven, maar hij keurt het niet af ook niet. Ze is 15 hé. Ik zou toch een andere boodschap sturen, niet?
Klik om te vergroten...
Ik heb hier geen boodschap aan.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#17
geflipt zei:
OK lichtelijk overdreven, maar hij keurt het niet af ook niet. Ze is 15 hé. Ik zou toch een andere boodschap sturen, niet?
Klik om te vergroten...
Je wilt juist de boodschap sturen dat iemand zijn eigen levenswijze moet afkeuren? Waarom? John koos die levenswijze toch
niet voor niets? Hij is toch niet krankzinnig ofzo?
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kwatzakottel zei:
Je wilt juist de boodschap sturen dat iemand zijn eigen levenswijze moet afkeuren? Waarom? John koos die levenswijze toch
niet voor niets? Hij is toch niet krankzinnig ofzo?
Klik om te vergroten...
Dat zeg ik ook helemaal niet! En ik ga de laatste zijn om iemand te veroordelen. Vond het hier alleen wat riskant, that's all... Dus @John Trap , ik heb niets tegen jouw levensstijl of visie op druggebruik. Ik weet dat de intentie goed was. Kind regards...
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#19
geflipt zei:
Dat zeg ik ook helemaal niet! En ik ga de laatste zijn om iemand te veroordelen. Vond het hier alleen wat riskant, that's all... Dus @John Trap , ik heb niets tegen jouw levensstijl of visie op druggebruik. Ik weet dat de intentie goed was. Kind regards...
Klik om te vergroten...
Ik vind het juist riskant om naar jonge mensen toe te communiceren dat je je eigen leefwijze zou moeten afkeuren ten faveure van hun 'veiligheid'...
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#20
geflipt zei:
Dat zeg ik ook helemaal niet! En ik ga de laatste zijn om iemand te veroordelen. Vond het hier alleen wat riskant, that's all... Dus @John Trap , ik heb niets tegen jouw levensstijl of visie op druggebruik. Ik weet dat de intentie goed was. Kind regards...
Klik om te vergroten...
Niets aan de hand, joh. Blijft ook lastig om zaken schriftelijk juist te verwoorden en/of te interpreteren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."