Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsUndercover beveiligers/agenten op festival storen mij

Undercover beveiligers/agenten op festival storen mij

42 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#1
wow hier heb ik nog nooit van gehoord, wat kut.
B
BraboFLid
01-01-2024, 00:00
#2
Blyatman zei:
Ook als hollander die er zo bij loopt gebeurd dit. Ongeacht afkomst.
kan met mijn nette gedrag keihard geweigerd worden omdat ik een bepaale merk schoenen draag en een Armani messengerbag draag. Pure discriminatie op uiterlijk en niet eens afkomst. Zie het hedendaags al dat er dan associaties worden gelegd naar allerlei vooroordelen.
Klik om te vergroten...
Dit ging over mij overigens. Heb blond haar en blauwe ogen. Het gebeurd dus zeker ook bij Hollanders.

Heeft inderdaad niets met afkomst, maar met uiterlijk, houding en gedrag te maken.

Vind het aardig vervelend worden dat bij elk akkefietje de welbekende racismekaart getrokken wordt. Het 'probleem', voor zover er een probleem is, wordt alleen maar vergroot door het op die manier te bekijken.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
BraboF zei:
Dit ging over mij overigens. Heb blond haar en blauwe ogen. Het gebeurd dus zeker ook bij Hollanders.

Heeft inderdaad niets met afkomst, maar met uiterlijk, houding en gedrag te maken.

Vind het aardig vervelend worden dat bij elk akkefietje de welbekende racismekaart getrokken wordt. Het 'probleem', voor zover er een probleem is, wordt alleen maar vergroot door het op die manier te bekijken.
Klik om te vergroten...
Ben blond en blauwe ogen ook. Zie er relatief doorsnee uit, maar door tattoos en kleding en sierraden keuze wordt dat vaak gelinkt aan of criminaliteit/drugsdealer tot aan woonwagenbewoner. Tot aan crimineel uit een of ander onbekend oostblokland. Heb alle vooroordelen hier wel over gehoord, zeker met uitgaan of simpel op een terrasje wat willen drinken.

Ik ervaar vaak net zoveel profilering/discriminatie als ieder ander niet Nederlandsche uiterlijkheden. Ik denk oprecht in groepen met balkan boys/turken/marokkanen/irakezen ik het meeste ben geprofileerd dan hun überhaupt. 🤣 Sowieso heeft het met houding te maken, maar ook vaak met vooroordelen van anderen.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rivalrie zei:
Volgens mij staat het los van je kleurtje. Maar wellicht vertoonde je raar gedrag...?
Klik om te vergroten...
Heel, heel veel mensen doen onbewust discrimineren op deze manier. Alleen door het stereotype in combinatie met een kleur op een dominant wit festival, dan val je gewoon meteen op. Misschien ervaren beveiligers een hogere pakkans met deze manier van werken maar het is echt onterecht om op basis hiervan iemand bewust in de gaten te houden... Ookal vertoonde hij ‘raar’ gedrag, ik kan me niet voorstellen dat hij de enige was die zich gedrogeerd een beetje raar/verdacht gedraagt..
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat raar, ik ben beveiliger geweest op die megafeesten maar waren verplicht om het security teken of shirt te dragen. Ook hadden wij geen undercover beveiligers. Ik sta nu met de bek open jou verhaal te lezen wtf...! Ook mochten wij niemand vragen of diegene drugs te koop had.
K
KwakLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flink balen en zeker als je lekker aan t spacen ben. Ik ben er nooit uitgepikt, wel vragen veel mensen of ik iets heb.
Meestal heb ik niets en de keer dat ik iets heb, kijk ik goed met wie zij zijn en hoe fris ze eruit zien.

Ik denk meestal Ze er wel uit te plukken. Ze hebben van die haviksogen, dragen tasjes en zien er fris uit. Weinig zweet etc :)

Is dat geen uitlokking wat zij doen?
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kwak zei:
Flink balen en zeker als je lekker aan t spacen ben. Ik ben er nooit uitgepikt, wel vragen veel mensen of ik iets heb.
Meestal heb ik niets en de keer dat ik iets heb, kijk ik goed met wie zij zijn en hoe fris ze eruit zien.

Ik denk meestal Ze er wel uit te plukken. Ze hebben van die haviksogen, dragen tasjes en zien er fris uit. Weinig zweet etc :)

Is dat geen uitlokking wat zij doen?
Klik om te vergroten...
Ja, en dat mag niet, uitlokken.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#8
Echt kut voor je... Kan me voorstellen dat je zo helemaal niet meer lekker aan het feesten bent. :(

Heb je dit vaker of was het eenmalig?

Ik gebruik eigenlijk altijd vrij openlijk... Valt minder op dan stiekem doen, zeker als ik van de kaart ben is het anders zo klunzig. Ben gelukkig nog nooit gepakt. 😅
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#9
5-ReMI-DMT zei:
Heel, heel veel mensen doen onbewust discrimineren op deze manier. Alleen door het stereotype in combinatie met een kleur op een dominant wit festival, dan val je gewoon meteen op. Misschien ervaren beveiligers een hogere pakkans met deze manier van werken maar het is echt onterecht om op basis hiervan iemand bewust in de gaten te houden... Ookal vertoonde hij ‘raar’ gedrag, ik kan me niet voorstellen dat hij de enige was die zich gedrogeerd een beetje raar/verdacht gedraagt..
Klik om te vergroten...
Ik ga vaker naar festivals met een multiculturele groep. Hebben nooit ergens last van... Denk echt dat het aan je houding ligt...
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zal de laatste zijn om een politiestaat te verdedigen, maar ik vrees ook dat het aan je houding lag...
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als je drugs hebt gebruikt ben je niet strafbaar volgens de Opiumwet. Bezit, handel en productie zijn wel strafbare feiten. Als je een gebruikershoeveelheid (= 1 pil of een halve gram poeder) bij je hebt moet je dit afstaan en krijg je meestal geen boete.
Eén ding is duidelijk: je hebt recht op een respectvolle behandeling, ook als je de wet overtreedt! De belangrijkste zaken even op een rijtje:

  • Vraag direct naar de legitimatie van de undercover-agent, wat zijn naam of stamnummer is en de reden van aanhouding.
  • Blijf vriendelijk en rustig, maar laat je niet intimideren. Je hebt het recht met respect behandeld te worden!
  • Verklaar geen dingen die je niet wilt verklaren.
  • Je hebt recht op een aparte ruimte als je je moet uitkleden.
  • Lees het proces verbaal goed en schrijf erbij wat je mist of waarom je het eventueel niet ondertekent.
  • Betaal de boete niet direct maar wacht op de acceptgiro, want dan heb je tijd om na te denken of je bijvoorbeeld een klacht in wilt dienen of een (gratis) advocaat in wilt schakelen. De kosten van een advocaat worden bij een laag inkomen vergoed door de overheid.

Toelichting​

  • De undercover-agent moet zich altijd meteen legitimeren.
  • Geef geen antwoord, loop niet mee en geef niets af zolang hij dit niet gedaan heeft.
  • Blijf vriendelijk, vraag waarom je bent aangehouden en wat de aanleiding is.
  • Laat je niet intimideren, hoe moeilijk dit ook kan zijn.
  • Vraag de naam en/of stamnummer van de agent. Mocht hij regels overtreden hebben, dan kan je hem later terugvinden voor een klacht.
  • Vraag omstanders of je vrienden of ze getuigen willen zijn.
  • Op het moment van aanhouding ben je verdachte. Een ´vriendelijke babbel´ heeft geen zin meer. Denk na over wat je zegt. Laat je ook geen woorden in de mond leggen en ga niet in op suggesties. Je hoeft geen dingen te verklaren die je niet wilt verklaren. Je mag ook helemaal niets verklaren (zwijgrecht).
  • Er moet sprake zijn van een redelijk vermoeden van schuld. Het bezoeken van een feest en het pakken van bijvoorbeeld een pepermuntje uit je zak is geen aanleiding om te worden aangehouden.
  • Er moet een proces verbaal opgesteld worden. Controleer bij het nalezen van het proces verbaal heel goed of de politie vermeldt waaruit je verdachte handeling bestond. Bijvoorbeeld: bukken naar je schoenen, pepermuntje pakken of drankbonnen zoeken in je broekzak.
  • Denk goed na bij alles wat je zegt tijdens afname van het verhoor. Het verhoor wordt op papier vastgelegd in een proces verbaal. Dit kan als bewijs tegen je worden gebruikt.
  • De politie mag je niet uitlokken, hoewel uitlokking achteraf vaak moeilijk te bewijzen is. Als zij jou vragen om een pilletje, zorg dan dat dit in het proces verbaal komt te staan. Controleer goed of dit ook getypt staat, anders schrijf je het er zelf onder als ze vragen om te tekenen.
  • Het eventueel gebruikte fysieke contact moet proportioneel zijn. Als je meewerkt is er geen reden tot hardhandig optreden. Je hebt het recht om eerlijk en met respect door de politie behandeld te worden.
  • Je hebt recht op een aparte ruimte bij onderzoek aan het lichaam. Laat je dus niet uitkleden in het openbaar. Kleed je ook niet uit in bijzijn van personen van het andere geslacht.
  • Als bij je aanhouding niet aan de hier bovengenoemde voorschriften is voldaan, zorg dan dat dat wordt opgenomen in het proces verbaal. Teken niet als het er niet in staat, schrijf desnoods in plaats daarvan onderaan het proces verbaal waarom je het niet ondertekent. Teken dus bijvoorbeeld geen proces verbaal als de agent zich niet meteen gelegitimeerd heeft, of wanneer er sprake was van uitlokking en dit niet is opgeschreven.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Je moet noooooit iets ondertekenen als je verhoord bent!
Dit is nl niet verplicht, en het werkt verzwarend straks bij een evt. rechtzaak.
Het beste is, om helemaal niets te verklaren. Dat wil de politie graag, maar jij rijdt jezelf in de wielen, omdat je alles moet onthouden, het gaat erom dat je pas gaat verklaren bij de rechter.
Let op,
De politieman/vrouw, die jou gaat verhoren, moet aan het begin van dat verhoor zeggen, dat je recht hebt op een advocaat, en dat je niet tot antwoorden verplicht bent. Eea volgens art. 27 WvSv. Daar staat alles over de rechten en plichten van een verdachte.
Laat je niet intimideren.
Houd je kaken op elkaar...
G
GeEFmEDiEShIzzLeLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Je moet noooooit iets ondertekenen als je verhoord bent!
Dit is nl niet verplicht, en het werkt verzwarend straks bij een evt. rechtzaak.
Het beste is, om helemaal niets te verklaren. Dat wil de politie graag, maar jij rijdt jezelf in de wielen, omdat je alles moet onthouden, het gaat erom dat je pas gaat verklaren bij de rechter.
Let op,
De politieman/vrouw, die jou gaat verhoren, moet aan het begin van dat verhoor zeggen, dat je recht hebt op een advocaat, en dat je niet tot antwoorden verplicht bent. Eea volgens art. 27 WvSv. Daar staat alles over de rechten en plichten van een verdachte.
Laat je niet intimideren.
Houd je kaken op elkaar...
Klik om te vergroten...
En zo is dat, en als ze op een feest geen I'd tonen dan zijn het gewoon gladjanussen die op jou drugs uit zijn. Laat je niet in de maling nemen.
K
KwakLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mooie tips maar als ik onder invloed ben, dan kan ik niet zo helder nadenken.
En je wordt niet aangehouden maar staande gehouden. Om vervolgens misschien aangehouden te worden.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rivalrie zei:
Ik ga vaker naar festivals met een multiculturele groep. Hebben nooit ergens last van... Denk echt dat het aan je houding ligt...
Klik om te vergroten...
Heb het zelf ook nooit zien gebeuren, maar dat zegt niet zo veel denk ik... Toch, ontkennen dat het gebeurt vind ik een beetje naïef.
F
FlyingdutchmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lemmy zei:
Ik zal de laatste zijn om een politiestaat te verdedigen, maar ik vrees ook dat het aan je houding lag...
Klik om te vergroten...
Geloof me, ik verander (zoals de meeste) in 1 blije, vrolijke knuffelgrage jongen, en ik ben iemand die niet zo erg let op anderen. Ik deel hier wat ik oprecht heb meegemaakt (en ik ken het ook van anderen). Dat er 'stille' door het gewone publiek rond loopt is gewoon een feit, ga maar uitzoeken.
Ga je naar een dominant witte feest, dan val je gewoon op als je een kleurtje hebt. Vooral als je er toevallig wat 'flashy' uit ziet. Bij de situatie die ik boven heb beschreven, kan ik je verzekeren dat het niet aan mijn 'houding' ligt. Je staat de hele nacht te dansen onder invloed van x, dus zo waus was ik dat ik niet aan wat anders dacht dan alleen dansen en random word er gevraagd mag ik je fouilleren. Het is misschien moeilijk te geloven voor je maar dit gebeurt dus echt.

Vandaar dat ik zeg dat ik liever weer in een groepje blijf ipv alleen op pad gaan.
F
FlyingdutchmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rivalrie zei:
Ik ga vaker naar festivals met een multiculturele groep. Hebben nooit ergens last van... Denk echt dat het aan je houding ligt...
Klik om te vergroten...
Het is niet dat ik dit bij elke festival meemaak. Dit mag gewoon nooit gebeuren, dat is meer het punt. Mbt tot mn houding heb ik je buurman al over bericht.🔝
F
FlyingdutchmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Spyro zei:
Echt kut voor je... Kan me voorstellen dat je zo helemaal niet meer lekker aan het feesten bent. :(

Heb je dit vaker of was het eenmalig?

Ik gebruik eigenlijk altijd vrij openlijk... Valt minder op dan stiekem doen, zeker als ik van de kaart ben is het anders zo klunzig. Ben gelukkig nog nooit gepakt. 😅
Klik om te vergroten...
Nee ik heb natuurlijk vaker gewoon normale/leuke dagen, al zijn dit dingen die je dag en nacht wel goed kunnen verpesten. Maar ik probeer er schijt aan te hebben. Ik verberg toch niks :P
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Flyingdutchman zei:
Het is niet dat ik dit bij elke festival meemaak. Dit mag gewoon nooit gebeuren, dat is meer het punt. Mbt tot mn houding heb ik je buurman al over bericht.🔝
Klik om te vergroten...
Jammer dat het gebeurt. Ik maak het zelf wel eens mee bij de bouncers van clubs. Dan krijg ik te horen dat het vaste ledenavond is of dat ik verkeerde schoenen draag. Zeker in Amsterdam word ik wel eens verward als oostblokker ipv Hollander.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Flyingdutchman zei:
Ik ben niet van de racismekaart, maar op techno feestjes zie je meestal een groter 'wit' publiek. Dan val ik natuurlijk snel op.
Klik om te vergroten...
You definitely lost me on these sentences..
Zogenaamd draait het nooit om kleur maar zelf betrekken dat het om kleur draait. Ondertussen worden er talloze witte gearresteerd op een feest en afgevoerd omtrent drugsverkoop/handel op festivals.
sorry maar deze dingen die jij voor de rest schreef, is een kwestie van dat je opgevallen bent en ze je in de gaten houden.
gebeurd bij wit donker geel groen en rood.
wat jij hierin hebt meegemaakt maakt iedereen mee. Op feestjes/kroegen/koopavond.

je valt op door gedrag, of je valt niet op. Het draait hen nooit om uiterlijk of afkomst maar beveiligers en under cover agenten lezen mensen die zenuwachtig/vreemd gedragen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."