Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerveling: coke, hero of iets anders?

Verveling: coke, hero of iets anders?

198 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#1
Avoicc zei:
Mijn vraag:
1 ervaringen met heroine?
2 tips voor andere drugs tegen verveling.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat je het goed bedoelt en je praat zeker niet tegen een muur aan! Ik vraag om advies mbt mijn 2 vragen
Klik om te vergroten...
1. Nee gelukkig niet!
2. Nee
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Mrloverdj zei:
Niet als je de strains afwisselt. Red, white en green.
Klik om te vergroten...
Mrloverdj zei:
Dit elke drie dagen steeds En geen tolerantie. Af en toe niet nemen is ook goed. Je merkt het effect volgende dag beter omdat het subtiel kan zijn.

Tolerantie voor je dosering is kwestie van discipline. Is vrij makkelijk ga je te hoog gaat alle fun weg..Dan neem je het alleen nog maar omdat je ernaar craved.
Klik om te vergroten...

hmmm, okay..
laat ik het zo stellen..
ik heb het vorig jaar gedurende ca. 2 weken om de dag gedaan.. soms 2 dagen achter elkaar.. soms 2 dagen ertussen..
daarna had ik vreselijke enge dromen waaruit ik heel moeilijk wakker kon worden..
soort van slaapverlamming..
m'n vriendin die die twee weken hetzelfde had genomen had dezelfde ervaring.

dus mss werkt het bij verschillende mensen toch anders.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#3
Flualhamdulillam zei:
Ik had er denk ik overheen gelezen omdat ik het niet echt kende, maar aan het eind van het typen van m’n reactie drong tot me door dat je een antisociale persoonlijkheidsstoornis hebt. Wederom, ik ben er niet echt inhoudelijk mee bekend maar kwam dit tegen als eerste zoekresultaat:

Bekijk bijlage 24935
Waar haal jij het idee dan vandaan dat je wel groter zal zijn dan een potentiële drugsverslaving? Ik denk namelijk dat dat idee eerder een product is van je APS dan van logisch beredeneren…

Ik hoop niet dat ik als een complete lul overkom, maar dit is echt wel een van de slechtste ideeën die ik hier op het forum voorbij heb zien komen… Sorry maar als ik kijk naar het rijtje hierboven en dat koppel met middelengebruik waar de kans op verslaving cht sterk aanwezig is… Ik denk dat je jezelf ongelofelijk overschat man.

Omdat het misschien handig kan zijn voor iemand anders (en het anders zonde vind van m’n tijd hahaha) gooi ik hieronder mijn originele reactie. Maar je moet weten, dat deze absoluuuut niet bedoelt was voor mensen met een APS. Jij moet gewoon uit zelfbescherming ver wegblijven van harddrugs om je verveling wat draaglijker te maken. Ik hoop dat je het niet opvat als aanval, maar de zorgen van mij en de rest wel begrijpt. Ik wilde je in eerste instantie (toen ik niet doorhad dat je een persoonlijkheidsstoornis hebt) bijstaan, er wordt naar mijn mening soms te snel een oordeel getrokken over een ietwat gewaagde vraagsteller. Iedereen weet dat drugs tegen verveling flink wat risico’s met zich meebrengt en dan nog moet het benadrukt worden! Maar wanneer het risico duidelijk en benadrukt is, lijkt het mij nuttiger als je gewoon de opvattingen krijgt waar je om vroeg… Maar ik vind het moeilijk om het forumleden kwalijk te nemen. Je moet weten dat hier veel mensen zitten die ervaring hebben met een verslaving en hoe je erin sluipt. Mensen geven aan dat dit soort gebruik hen nou precies richting een verschrikkelijke afhankelijkheid heeft gestuurd. Iedereen heeft het beste met je voor, know that! 😉

Spoiler: originele comment
Je bent echt lang niet de enige die drugs gebruiken uit verveling, ik doe het zelf ook uit een (naar mijn idee gezonde) mix van interesse, en verveling. Als je jezelf goed kent, zoals ik denk dat ik mezelf aardig ken, dan denk ik niet dat dit per definitie een valkuil is. Alleen feit is, ik kan jouw zelfkennis en verslavingsgevoeligheis niet beoordelen vanaf m’n schermpje. Daarom laat ik het aan jou maar bekijk jezelf even kritisch, dat kan nooit kwaad 😋.

Zelf vind ik het heel belangrijk dat ik alleen drugs gebruik als ik me verveel en er zin in heb, ik moet me niet gaan vervelen om drugs te gebruiken. Dit houdt wederom in: ken jezelf goed, én de trucjes die drugs kunnen uithalen om je in een verslaving te lokken. Neem echt de tijd om de werking van een drug goed te onderzoeken, weet wat je naar binnen werkt en wat het binnen met je doet (voor zover bekend). Als je dit door desinteresse in zulke informatie (wat heel goed kan, niet iedereen is geïnteresseerd in de wetenschap erachter) niet doet, of als je de informatie niet begrijpt (wederom, zou ik goed snappen!), dan zou ik zelf 4 keer nadenken voor ik drugs zou gebruiken als invulling van verveling… Door onwetendheid ga je geheid inschattingsfouten maken, en die wil je vooral met iets gevoeligs en ingrijpends als drugsverslaving écht voorkomen man. Als je zelf al heroïne en coke voorstelt puur om te gebruiken als je je verveelt, betwijfel ik of je genoeg weet over de risico’s (maar again: oordeel hier zelf pas over nadat je kritisch hebt gekeken naar jezelf en je situatie). Ik zou iets minder leuks zoeken, prima om de verveling wat te sussen maar de effecten van heroïne lijken me echt overkill… Zoals je voor een blauwe plek geen morfine zou slikken, moet je voor simpele verveling ook niet zo’n intense drug met een hoge verslavingspotentie gaan doen. Onnodig risico.

Ik ben zelf niet echt onder de indruk van wat ik over de coke high heb gehoord van anderen, maar dat i.c.m. de korte werkingsduur en hoge prijs maakt het niet echt aantrekkelijk in mijn ogen. Ik zou het vast ‘wel leuk’ vinden, maar waarschijnlijk niet waard (al helemaal geen verslaving waardig 🥲).

Beter geen drugs en alles lekker natural natuurlijk, maar ik wijd ook verveling toe aan (eigenlijk voornamelijk de frequentie van) mijn drugsgebruik. Verveling is lang niet de grootste drijfveer voor mijn gebruik, als dit bij jou wel het geval is: hou het op een wietje ofzo want dat is echt een recept voor afhankelijkheid… Wiet is ook niet fijn om verslaafd aan te zijn, maar echt een ander kaliber dan heroïne! Onderschat het niet en doe niets uit opwelling, dat is vaak geen goed idee.
Klik om te vergroten...
Geloof me, dit zijn een van de aardige berichten!

Ik ben nog niet helemaal zeker over de drugssoorten die ik wil nemen, ik probeer niet impulsief te zijn en goed na te denken over de risico's en een afweging te maken van welke drugs ik allemaal zou gebruiken.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Vast mosterd na de maaltijd, maar wat op de lange termijn helpt tegen verveling zijn creatieve, productieve hobby's. Iets waar je beter in wordt, iets waar je resultaat van hebt, iets wat niet weggegooide tijd is. "Drugs" als hobby is puur consumeren. De voldoening is er meestal enkel tijdens het consumeren. En daarna ben je leeg en voel je de verveling nog des te meer. Je hebt jezelf in de meeste gevallen niet ontwikkeld. Zoals anderen al zeiden: verveling is een slechte reden om drugs te doen en vragen om problemen.
Klik om te vergroten...
Hobby's hou ik helaas nooit lang vol door de verveling. Vraagje, wat zijn wel goede redenen om drugs te doen? Elke drugs die ik tot op heden heb gebruik (zelfs alcohol!) was in meer of mindere mate gericht tegen de verveling.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mrloverdj zei:
Waarom ben je snel verveeld.
Kan je meer werken. Weinig vrienden geen baan of wat anders?
Klik om te vergroten...
Ik heb op zich wel een redelijk druk leven (part-time baan & part-time aan het studeren).

Ik heb echt heel veel vrienden, maar geen goede vrienden. Af en toe met vrienden wat drinken is wel leuk (zij gebruiken geen drugs), maar dat kan helaas ook niet altijd..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Avoicc zei:
Hobby's hou ik helaas nooit lang vol door de verveling. Vraagje, wat zijn wel goede redenen om drugs te doen? Elke drugs die ik tot op heden heb gebruik (zelfs alcohol!) was in meer of mindere mate gericht tegen de verveling.
Klik om te vergroten...
Misschien de juiste hobby niet gevonden? Of een meer fundamenteel probleem met niet content zijn.

Op een 'goede' manier drugs doen is als je nuchter ook al content/happy bent. Dan is het een aanvulling.

Nu moeten de drugs eerder iets opvullen, een leegte. Dat is de beste manier om ergens afhankelijk van te raken.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mrloverdj zei:
Over TO, ik herken zijn manier van reageren, wat ik heb meegemaakt met andere personen met zijn stoornis..ik zie dat hij echt zijn best doet. Het is niet alleen koppigheid. Er is wat meer info nodig om te overtuigen. Dat word hier gelukkig gegeven.

Daarnaast is er drugs in het spel. Ik kan er ook niet tegen als iemand niets.met adviezen doet. Maar dit doet hij op zijn tempo wel. Dan maar wat meer vragen als hem dat helpt .
Dan dat iemand netjes ja en amen zegt en het alsnog doet.

Geduld en duidelijkheid is belangrijk. Zolang ik merk dat TO niet alles in de prullenbak flikkert.en uiteindelijk tot dezelfde conclusie als ons komt.blijf ik nog even reageren.
Klik om te vergroten...
Ja ik snap ook dat iedereen goedbedoelde adviezen geeft, maar ik snap niet waarom iedereen zo boos doet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Avoicc zei:
Ja ik snap ook dat iedereen goedbedoelde adviezen geeft, maar ik snap niet waarom iedereen zo boos doet.
Klik om te vergroten...
Mensen zijn niet boos, ze zien alle tekenen van iemand waarbij zijn gebruik op deze manier waarschijnlijk uit de hand gaat lopen en waarschuwen daarvoor.

Eerder verbaasd waarschijnlijk, dat je het zelf niet ziet. Je staat er heel erg naïef in als ik eerlijk ben.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Eens.ooo met originele SPOILER. hou het bij wiet. En zoek geen drugsopties om verveling te doden maar andere opties, sport? Meer structuur? Nieuwe mensen leren kennen hoe zit je qua geld..weleens instrument leren spelen.
Lukt uitgaan met jouw stoornis wel? Aan 1 x mdma op een feest voorzie ik weinig problemen. Je ontmoet er mensen en kan op zo'n ervaring, dagen, weken, teren ( en ff bijkomen van de mdma)

Wat vind je van de sportschool nu die open is?
Weleens een hobby thuis gedaan.gamen? Of iets creatiefs?

Probeer iets.. 't kan je alleen maar wat opleveren en ook tijdens proberen verveel je je niet.


Blijf je rusteloos..ga je verdiepen in verveling in normale vorm te accepteren. Verveling kan je met de nodige kennis en oefening transformeren tot een aangename rust.
Klik om te vergroten...

Ik heb hobby's gezocht en beoefend, maar niks bleef ik doen. Duurde amper 2 weken voordat de verveling weer kwam opdagen en ik dat gevoel van 'Yes!! Ik ga weer voetballen'' miste...

Sportschool: Goed idee!! Ik heb nog een abonnement waar ik niet van af kwam, ik ga vandaag wel ff lekker sporten!

Gamen: als je leuke tips hebt voor de laptop of ps4 hoor ik het graag! Ik hou van spelletjes als GTA en Call of Duty.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Mensen zijn niet boos, ze zien alle tekenen van iemand waarbij zijn gebruik op deze manier waarschijnlijk uit de hand gaat lopen en waarschuwen daarvoor.

Eerder verbaasd waarschijnlijk, dat je het zelf niet ziet. Je staat er heel erg naïef in als ik eerlijk ben.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat het erg naïef klinkt, maar ik ben echt niet (mentaal) verslavingsgevoelig. Ik denk dan oprecht ook niet dat ik verslaafd kan raken & als ik wel verslaafd ben, met mijn zelfdiscipline (die ik onder het regime van mijn stiefvader gedwongen moest opbouwen in mijn jeugd) wel van de verslaving afkom.

Alleen de lichamelijke afhankelijkheid houdt mij tegen, mijn lichaam is namelijk precies hetzelfde (qua werking etc.) als andere mensen en dan ben ik dus ook lichamelijk verslavingsgevoelig.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Avoicc zei:
Ik weet dat het erg naïef klinkt, maar ik ben echt niet (mentaal) verslavingsgevoelig. Ik denk dan oprecht ook niet dat ik verslaafd kan raken & als ik wel verslaafd ben, met mijn zelfdiscipline (die ik onder het regime van mijn stiefvader gedwongen moest opbouwen in mijn jeugd) wel van de verslaving afkom.

Alleen de lichamelijke afhankelijkheid houdt mij tegen, mijn lichaam is namelijk precies hetzelfde (qua werking etc.) als andere mensen en dan ben ik dus ook lichamelijk verslavingsgevoelig.
Klik om te vergroten...
Hoe oud ben je?

Ik blijf erbij: drugs doen tegen verveling is vragen om problemen.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Hoe oud ben je?

Ik blijf erbij: drugs doen tegen verveling is vragen om problemen.
Klik om te vergroten...
27 jaar

Drugs doen is in alle gevallen vragen om problemen, welke drugs het ook is.

Maar wat vind je wel een goede reden om drugs te doen? Alle drugs die ik heb gebruikt (incl. alcohol) was echt in meer of mindere mate tegen de verveling bij mij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Avoicc zei:
27 jaar

Drugs doen is in alle gevallen vragen om problemen, welke drugs het ook is.

Maar wat vind je wel een goede reden om drugs te doen? Alle drugs die ik heb gebruikt (incl. alcohol) was echt in meer of mindere mate tegen de verveling bij mij.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je het vanaf de verkeerde kant bekijkt. Drugs zou hier niet het doel moeten zijn. Zorg ervoor dat je eerst nuchter niet verveeld bent en eventueel dán kun je als aanvulling drugs doen.

Zie je het probleem hier? Dat als je je niet kunt vermaken zonder drugs, dat drugs dan makkelijk een afhankelijkheid worden?

Dat je dénkt dat je niet verslavingsgevoelig bent is niets waard. Zoveel dachten dat en geloofden dat écht.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Mensen zijn niet boos, ze zien alle tekenen van iemand waarbij zijn gebruik op deze manier waarschijnlijk uit de hand gaat lopen en waarschuwen daarvoor.

Eerder verbaasd waarschijnlijk, dat je het zelf niet ziet. Je staat er heel erg naïef in als ik eerlijk ben.
Klik om te vergroten...
Het is naïef. Ik denk vanuit zijn stoornis de impulsiviteit helpt dus ook naïviteit in de hand. Ben blij dat TO dus niet meteen is gaan gebruiken maar een topic opent.

Hoe meer hij vraagt hoe koppiger het lijkt.maar over het algemeen met deze stoornis zorgt veel informatie of een herhaling van dat het kwartje valt. De vragen zijn ook niet altijd bedoeld onder het mom van "wat jullie ook zeggen ik blijf eigenwijs' het is ook een impulsiviteit van (twijfelende) gedachtes delen.

Het zou fantastisch zijn als hij na 3 post had gezegd. Oke duidelijk ik doe het niet. Maar ik zie wel beweging in het topic. Ipv drugsgebruik gaat het nu over de oorzaak. Vind ik een positieve ontwikkeling

Dit is mijn kijk op het topic en mijn ervaring met die stoornis. TO, als ik iets heb ingevuld waarin jij je niet herkent excuus alvast.

Hoe vaak game je en hoe vaak blow je.
Heb je trouwens hulp of begeleiding?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mrloverdj zei:
Het is naïef. Ik denk vanuit zijn stoornis de impulsiviteit helpt dus ook naïviteit in de hand. Ben blij dat TO dus niet meteen is gaan gebruiken maar een topic opent.

Hoe meer hij vraagt hoe koppiger het lijkt.maar over het algemeen met deze stoornis zorgt veel informatie of een herhaling van dat het kwartje valt. De vragen zijn ook niet altijd bedoeld onder het mom van "wat jullie ook zeggen ik blijf eigenwijs' het is ook een impulsiviteit van (twijfelende) gedachtes delen.

Het zou fantastisch zijn als hij na 3 post had gezegd. Oke duidelijk ik doe het niet. Maar ik zie wel beweging in het topic. Ipv drugsgebruik gaat het nu over de oorzaak. Vind ik een positieve ontwikkeling

Dit is mijn kijk op het topic en mijn ervaring met die stoornis. TO, als ik iets heb ingevuld waarin jij je niet herkent excuus alvast.

Hoe vaak game je en hoe vaak blow je.
Heb je trouwens hulp of begeleiding?
Klik om te vergroten...
Kijk, zeer waardevol om jou hier te hebben. Iemand die deze stoornis herkent.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Avoicc zei:
27 jaar

Drugs doen is in alle gevallen vragen om problemen, welke drugs het ook is.

Maar wat vind je wel een goede reden om drugs te doen? Alle drugs die ik heb gebruikt (incl. alcohol) was echt in meer of mindere mate tegen de verveling bij mij.
Klik om te vergroten...
Een goede reden om drugs te gebruiken is als je lekker in je vel zit. Een leuk leven leid met genoeg bezigheden. Dan gebruik je af en toe drugs om te genieten als toevoeging aan je leven. Als je het gaat gebruiken tegen de verveling en je wil niet verslaafd zijn. Wat doe je dan de dagen dat je niet gebruikt? Of de rest van de dag als het uitwerkt.
Het antwoord is bijna altijd..weer gebruiken.
Want je hebt jezelf aangeleerd dat je kan kiezen of je je verveelt of niet..dus dan maar weer die drugs.

Niet stress etc.
maar verveling en gewoonte is 1 vd meest voorkomende redenen dat gebruik/verslaving begon

Verslaafd raken heeft niets te maken met alleen wilskracht. Het hangt van de drugs en frequentie af, maar uiteindelijk beïnvloed de drugs je brein zodanig dat je verslaafd bent.

En wat je brein wil..wil jij ook..alles wat je wilt begint met een signaal vanuit je brein. Eenmaal onbedoeld verslaafd en je bent ook slaaf van je brein die wil gebruiken
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Kijk, zeer waardevol om jou hier te hebben. Iemand die deze stoornis herkent.
Klik om te vergroten...
Dank je dat is zeldzaam om te horen te krijgen. Fijn dat ik iets kan betekenen
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Avoicc zei:
Wat zijn stims?
Klik om te vergroten...
Drugs die je stimuleren.
Daar zitten hele verrotte, verslavende tussen.

Maar heeft je dealer toevallig dexamfetamine of ritalin? Je.krijgt.een.energieboost(niet extreem) werken gaat lekker..je verveelt je niet. Na 5 uur ofzo werkt het uit..dat kan een rebound geven) mini kater.

Blijven nemen is geen.optie..je kan niet slapen en.je wilde.niet verslaafd zijn.

Van alle.stims.vind ik dit.de ideale balans.tussen.mild.maar.toch goed effect.

Het is alleen wel.adhd.medicatie. maar er word een hoop zwart verkocht.


Had je trouwens geantwoord op mijn vraag of je bekend bent met antidepressiva/ stemmingstabilisator?
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mrloverdj zei:
Een goede reden om drugs te gebruiken is als je lekker in je vel zit. Een leuk leven leid met genoeg bezigheden. Dan gebruik je af en toe drugs om te genieten als toevoeging aan je leven. Als je het gaat gebruiken tegen de verveling en je wil niet verslaafd zijn. Wat doe je dan de dagen dat je niet gebruikt? Of de rest van de dag als het uitwerkt.
Het antwoord is bijna altijd..weer gebruiken.
Want je hebt jezelf aangeleerd dat je kan kiezen of je je verveelt of niet..dus dan maar weer die drugs.

Niet stress etc.
maar verveling en gewoonte is 1 vd meest voorkomende redenen dat gebruik/verslaving begon

Verslaafd raken heeft niets te maken met alleen wilskracht. Het hangt van de drugs en frequentie af, maar uiteindelijk beïnvloed de drugs je brein zodanig dat je verslaafd bent.

En wat je brein wil..wil jij ook..alles wat je wilt begint met een signaal vanuit je brein. Eenmaal onbedoeld verslaafd en je bent ook slaaf van je brein die wil gebruiken
Klik om te vergroten...
Ook ik steek hier iets van op en geeft mij stof tot nadenken. Thanks!!
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mrloverdj zei:
Het is naïef. Ik denk vanuit zijn stoornis de impulsiviteit helpt dus ook naïviteit in de hand. Ben blij dat TO dus niet meteen is gaan gebruiken maar een topic opent.

Hoe meer hij vraagt hoe koppiger het lijkt.maar over het algemeen met deze stoornis zorgt veel informatie of een herhaling van dat het kwartje valt. De vragen zijn ook niet altijd bedoeld onder het mom van "wat jullie ook zeggen ik blijf eigenwijs' het is ook een impulsiviteit van (twijfelende) gedachtes delen.

Het zou fantastisch zijn als hij na 3 post had gezegd. Oke duidelijk ik doe het niet. Maar ik zie wel beweging in het topic. Ipv drugsgebruik gaat het nu over de oorzaak. Vind ik een positieve ontwikkeling

Dit is mijn kijk op het topic en mijn ervaring met die stoornis. TO, als ik iets heb ingevuld waarin jij je niet herkent excuus alvast.

Hoe vaak game je en hoe vaak blow je.
Heb je trouwens hulp of begeleiding?
Klik om te vergroten...

Wat je zegt herken ik volkomen.

Zo ervaar ik het:
Ik open een topic met 2 vragen: 1 welke drugs gebruiken tegen verveling. 2. iemand ervaring met heroïne?
Ik krijg alleen maar reacties dat heroïne slecht is etc.
Wanneer ik doorvraag, krijg ik (uitzonderingen van sommige leden die mij echt hebben geholpen) geïrriteerde reacties.
Door de leden die met echt advies komen, besloten om toch geen hero maar te gebruiken.

Ik game al maanden niet omdat ik het te druk heb met mijn werk en opleiding. De vraag die waarschijnlijk in je opkomt is dan: 'hoezo verveel je je in hemelsnaam?'

Nou, bij alles wat ik doe voelt het alsof ik in de automatische piloot zit. Ik beleef precies nergens plezier aan. Werk omdat het moet, opleiding omdat het moet. Voel me als het ware een zombie wanneer ik nuchter ben.

En ja, ik krijg psychische begeleiding maar daar probeert ze mij vooral te helpen met jeugdtrauma's, niet met asps (wat trouwens niet te verhelpen is)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."