Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOp welke leeftijd heb je voor het eerst iets gebruikt?

Op welke leeftijd heb je voor het eerst iets gebruikt?

85 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vraag me toch altijd af over mensen die pas op latere leeftijd (25+ bijvoorbeeld) beginnen met (hard)drugs, waarom? Je hebt je hele jeugd, je hele leven al zonder gedaan... Wat zette je er dan toe aan om met je volwassen hersens toch aan zoiets te beginnen?

Is geen oordeel hoor, gewoon benieuwd wat je dan met je (volle) verstand dan toch ineens wel ertoe aanzet om die stap te zetten..

Experimenteren is toch juist iets wat je in je pubertijd (ongeveer) gaat doen?

Nogmaals, geen oordeel🤗
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#2
Puur uit nieuwschierigheid denk ik? Zeker met alle RC's die er zijn ook.

Als je volwassen heb je wel beter inzicht en verantwoordelijkheid, want je dan weer helpt om verantwoord te gebruiken. Waar je als pubers een redelijk roekeloos leven kan hebben.

Vraag me ook wel af of er mensen zijn die echt pas later met hun eerste drugs beginnen(alcohol uitgezonderd). Bijna iedereên probeert wel eens een jointje in de puberteit toch?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Aniet_Speed zei:
Ik vraag me toch altijd af over mensen die pas op latere leeftijd (25+ bijvoorbeeld) beginnen met (hard)drugs, waarom? Je hebt je hele jeugd, je hele leven al zonder gedaan... Wat zette je er dan toe aan om met je volwassen hersens toch aan zoiets te beginnen?

Is geen oordeel hoor, gewoon benieuwd wat je dan met je (volle) verstand dan toch ineens wel ertoe aanzet om die stap te zetten..

Experimenteren is toch juist iets wat je in je pubertijd (ongeveer) gaat doen?

Nogmaals, geen oordeel🤗
Klik om te vergroten...
Ik ben rond m'n 23e begonnen. Daarvoor enkel wiet. Mijn vriendenkring deed geen andere drugs dus ik zat gewoon niet in die kringen. En ja dan had ik plots een liefje met borderline en een speedverslaving. Sindsdien heel veel geëxperimenteerd.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Aniet_Speed zei:
Ik vraag me toch altijd af over mensen die pas op latere leeftijd (25+ bijvoorbeeld) beginnen met (hard)drugs, waarom? Je hebt je hele jeugd, je hele leven al zonder gedaan... Wat zette je er dan toe aan om met je volwassen hersens toch aan zoiets te beginnen?

Is geen oordeel hoor, gewoon benieuwd wat je dan met je (volle) verstand dan toch ineens wel ertoe aanzet om die stap te zetten..

Experimenteren is toch juist iets wat je in je pubertijd (ongeveer) gaat doen?

Nogmaals, geen oordeel🤗
Klik om te vergroten...


Ik heb drugs mijn hele leven tot rond mijn 25ste als iets doms gezien. Je hoord alleen maar praat over verslaving en hoe het mensen hun leven verpeste..
Ik heb tot die tijd nooit iets gebruikt. Geen drank. Geen koffie. Niks.

Op de verjaardag van mijn zus was er eens wat spacecake. En sins ik dat ervaren had was het klaar met mijn soberheid.

Sins dien heb ik in zoon 5 jaar tijd wiet in alle vormen maten en hoeveelheden geprobeerd. Tot blackouts en denken dat ik jezus ben aan toe.

Daarnaast ben ik gefacineerd geraakt door psychedelische substanties en de effecten die zij geven.

Eerst paddenstoelen en vervolgens LSA, DmT, 1p-LSD

Ook heb ik mdma, ketamine en cocaine geprobeerd. En ik heb deze ook met wiet gecombineert omdat het kan.

Ik heb niet het idee dat ik mijn hersenen wat aan doe. Ik vind het gewoon leuk om te ervaren wat er mogelijk is.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#5
joetsie zei:
0 jaar in de buik van mijn moeder
Klik om te vergroten...
Dat is best heavy man, hope you're ok.
W
WastumLid
01-01-2024, 00:00
#6
vlnr chronologisch
15: Alcohol
21: Speed, XTC
22: GHB, Cannabis, Tabak, 2cb, Keta

En nog een heleboel andere dingen, maar dit zijn de eersten die in mij opkomen

Astronaut zei:
Ik was 9 jaar toen ik voor het eerst stoned was
Klik om te vergroten...

Ik ben zeer benieuwd naar het verhaal hierachter.
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#7
*** EDIT, AANGEZIEN EEN SOORTGELIJK TOPIC BLIJKBAAR AL BESTOND, HEB IK DEZE AANGEPAST, OP WELKE LEEFTIJD BEN JIJ VOOR HET EERST ONDER INVLOED GEWEEST? VOEL JE VRIJ OM JE VERDER TOE TE LICHTEN 😜***

Haalloooaa 😊

Naar aanleiding van een app gesprek zat ik een beetje te denken, hoe en wanneer ben jij in aanraking gekomen met drugs? Toch wel een interessant onderwerp denk ik..😋 De een begint er al vrij vroeg mee (..o.a. ikzelf🙊) en de ander weer op latere leeftijd...

Hoe kwam drugs in jouw wereld terecht? Werd je meegetrokken door vrienden, ben je zelf op zoek gegaan, (of ben je misschien zelfs gedrogeerd?) Wat is jouw verhaal?🤔

Bij mij begon het op m'n 13e ongeveer met roken, ik was er gewoon erg nieuwsgierig naar en mijn zus rookte toen, dus soms pikte ik een paar sigaretten, het was spannend, ondeugend, om iets te doen wat eigenlijk niet mag.. Ik denk dat het misschien voortkomt uit het feit dat ik zegmaar "model" kind was, ik haalde heel hoge cijfers en deed alles netjes volgens de regels, ik kon echt wakker liggen voor een proefwerk, en dood zenuwachtig zijn voor een slecht cijfer, oftewel.. faalangst.
Dat was in theorie natuurlijk perfect allemaal, ik kon ieder opleidingsniveau volgen wat ik wilde, wat dus eigenlijk best wel saai was... Ik kon alles leren, ik begreep alles heel snel en zonder moeite haalde ik mooie scores, wat ervoor zorgde dat ik mij verveelde op school.. Altijd zo saai, alleen maar leren en opdrachten uitvoeren wat mij gewoon totaal niet kon boeien, ik zag het nut er niet echt van in verder denk..?

Op de middelbare school, in de tweede klas was er een meisje dat blowde, ik rook namelijk altijd een dikke lucht van haar afkomen als we een tussenuur hadden gehad, ik wist er toen nog niet zoveel vanaf verder, maar ik vond het wel interessant ergens, want zij leek er erg vrolijk onder... Tot noch toe niks mee gedaan..

Toen kwam ik in de derde klas, ik was net 14 (vroege leerling) en we hadden redelijk vaak tussenuren... Op een dag zouden we met een groepje naar de Albert Heijn gaan om snacks te halen, wat moet je anders in de tussentijd...🤪 en 2 van die (iets oudere) meiden blowden blijkbaar, we gingen op de terugweg ergens onder een flat zitten zodat zij een jointje konden draaien.. Ik werd toch wel erg nieuwsgierig naar die wiet, en ik zag dat 2 van mijn leeftijdsgenootjes al een paar dikke hijsen hadden genomen, ik dacht eerst echt van wow! Dat is echt leip! Maar toen dacht ik, als zij het kunnen, kan ik het ook! (🥴...) Dus ik deed mee en nam ook een paar hijsen, eerst wist ik niet zo goed wat ik moest voelen, maar toen ik het eenmaal voelde, die high, mamma mia... dat voelde echt zo lekker gewoon! Nou dat was dus voor herhaling vatbaar, zoiezo... Dus de daarop volgende tussenuren dat jaar gingen we eigenlijk standaard blowen, en dan knetterstoned door de Appie lopen om vreten te halen..🤪 Ooohhh wat een vreetkick krijg je daarvan, niet normaal! We haalden echt van alles.. chips, koek, snoep, chocolade, noem maar op!🤤 En alles door elkaar vreten net zolang tot we misselijk werden 🤣.. Op een gegeven moment waren die tussenuren alleen niet voldoende, wij wilden gewoon altijd stoned zijn, want het voelde zo chill, de hele wereld was gewoon interessanter, grappiger, de muziek, de kleuren, alles!🤯 was zoveel mooier dan dat gewone saaie 'normale' wereldje... Waarom zou je het dan niet doen? Dus gingen we steeds meer en vaker blowen, om dat gevoel vast te kunnen houden, we gingen uiteindelijk ook in de pauzes blowen.. binnen een half uur dus een dikke knetter roken, om vervolgens kneiterstoned in de klas te zitten, prachtig vonden we het!🙊 Al met al 10 jaar dagelijks wiet gerookt..🤐

Tot dusver de softdrugs.. Nu de verdere "hardere" versies..🥴 (Ik was hier net 15 jaar🙈) Er was een meisje bij ons op school (trouwens nog 1 jaar jonger dan dat ik was....🙊), K. die iedere maandag altijd grote ogen had en fckin wit was, snapte nooit waarom dat was...🥴 en op een dag zei m'n beste vriendin toen een keer, K. heeft en ze deelt... Ik dacht dat het over wiet ging, maar ging blijkbaar om pep, ik had altijd gezegd dat ik dat soort shit nooit zou doen (.....🤪), maar ik werd toch wel nieuwsgierig en voor ik het wist stonden we te snuiven op de wc op school..😳🤫 en binnen kortste keren had ze pillen geregeld nja toen was het helemaal feest natuurlijk🥴

En zo is dat dus gaan rollen, ben nu 28, gebruik dus al m'n halve leven... Niet iets om trots op te zijn, absoluut niet!⚠⚠⚠ Als ik alles overnieuw zou moeten doen, zou ik het liever niet hebben gedaan, het heeft me een hoop interessante ervaringen gebracht en leuke tijden, maar het maakt ook een hele hoop kapot, laat dat duidelijk zijn... Al met al heb ik er geen spijt van, maar achteraf gezien verklaar ik mezelf wel echt voor gek!! en vind het ook wonderbaarlijk dat me nooit iets ernstigs is overkomen.. 🤯

Maar ik vind dit wel interessant om te weten, hoe zulke dingen ontstaan, ben benieuwd hoe dat bij jullie is gegaan...?

Brand maar losssss..!!!


🔥🔥🔥
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#8
topic is er al.. :P https://drugsforum.nl/threads/hoe-heb-jij-ooit-kennis-gemaakt-met-drugs.67028/
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeelanddude zei:

Hoe oud was je, de eerste keer " on drugs?"

Ik merk, dat er toch wel erg jonge mensen hier op DF behoorlijk aan de zware middelen zitten... Maar, zomaar een vraag: Hoe oud was je, toen je de eerste keer drug(s) tot je nam? Tabak: ik was 12. Als brugpieper begonnen, en de domste beslissing ooit, die ik genomen heb. Hier begon...
drugsforum.nl drugsforum.nl

bestaat al :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: sryy, ik zal stoppen je fun te bederven :tearsofjoy: maar kon het gewoon niet laten XD
Klik om te vergroten...

Lol hahaha, nja ik dacht misschien leuk met zo'n poll erbij toch, kan altijd een poging wagen niettan..😜
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#10
Even aangepast dan maar, anders ook zonde van al m'n moeite toch ofnie🥴
A
Aniet_SpeedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeelanddude zei:
topic is er al.. :P https://drugsforum.nl/threads/hoe-heb-jij-ooit-kennis-gemaakt-met-drugs.67028/
Klik om te vergroten...

Oooh niet gezien, nja jammer dan😋
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#12

Hoe oud was je, de eerste keer " on drugs?"

Ik merk, dat er toch wel erg jonge mensen hier op DF behoorlijk aan de zware middelen zitten... Maar, zomaar een vraag: Hoe oud was je, toen je de eerste keer drug(s) tot je nam? Tabak: ik was 12. Als brugpieper begonnen, en de domste beslissing ooit, die ik genomen heb. Hier begon...
drugsforum.nl drugsforum.nl

bestaat al :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: sryy, ik zal stoppen je fun te bederven :tearsofjoy: maar kon het gewoon niet laten XD
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeelanddude zei:

Hoe oud was je, de eerste keer " on drugs?"

Ik merk, dat er toch wel erg jonge mensen hier op DF behoorlijk aan de zware middelen zitten... Maar, zomaar een vraag: Hoe oud was je, toen je de eerste keer drug(s) tot je nam? Tabak: ik was 12. Als brugpieper begonnen, en de domste beslissing ooit, die ik genomen heb. Hier begon...
drugsforum.nl drugsforum.nl

bestaat al :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: sryy, ik zal stoppen je fun te bederven :tearsofjoy: maar kon het gewoon niet laten XD
Klik om te vergroten...
Déjà vu:flushed:
w
wapboyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rivalrie zei:
Ben ik werkelijk de enige die na 30 begon?
Klik om te vergroten...
nee
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je had wel een leuk verhaal:)
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ben ik werkelijk de enige die na 30 begon?
A
AstronautLid
01-01-2024, 00:00
#17
koningketa zei:
Hoe is dat gebeurd als ik vragen mag?
Klik om te vergroten...

Wastum zei:
Ik ben zeer benieuwd naar het verhaal hierachter.
Klik om te vergroten...

Ik heb een oudere zus, zij ging om met oudere vrienden die blowen.. ik was vaak met haar dus van het een kwam het ander. Het begon als een grapje 'eey laat je broertje ook meeroken dan haha' nja en zo gebeurde het. Ben er zeker niet trots op maarja, daarna dus op me 12e-13e weer zo nu en dan wat wiet gerookt door de middelbare schooltijd (veel blowers) en vanaf me 15e vast en niet meer gestopt. Nu 28 en heb niet het idee dat ik nog kan en wil stoppen daarvoor is teveel gebeurd in mijn leven.

Vriendelijke groeten,

Astronaut
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Aniet_Speed zei:
Ik vraag me toch altijd af over mensen die pas op latere leeftijd (25+ bijvoorbeeld) beginnen met (hard)drugs, waarom? Je hebt je hele jeugd, je hele leven al zonder gedaan... Wat zette je er dan toe aan om met je volwassen hersens toch aan zoiets te beginnen?

Is geen oordeel hoor, gewoon benieuwd wat je dan met je (volle) verstand dan toch ineens wel ertoe aanzet om die stap te zetten..

Experimenteren is toch juist iets wat je in je pubertijd (ongeveer) gaat doen?

Nogmaals, geen oordeel🤗
Klik om te vergroten...

Toen pas een persoon leren kennen die harddrugs deed.
S
Steen0202Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Hey allen, niet zo van de 'apartere' drugs zoals bijvoorbeeld 3-mmc of meth/crack, maar hier is mijn leeftijds-gebonden drugs-lijstje;

12 - Roken en drinken (allebei ook in een keer goed te pakken, ik rookte shag en dronk alleen bier en wodka omdat ik niet van al die chemische smaakjes hield :(, ik ben inmiddels al 6 jaar behoorlijk verslaafd.)
13 - Blowen, en dan ook veel... Maandsalaris ging uit naar wiet, hasj, vloei/tip/tabak.
14 - XTC en speed
15 - Coke, Xanax en een 'verslaving' aan Ritalin / speed
16 - Ketamine en MDMA-kristallen. Overigens (mentaal) verslaafd aan wiet, blowde van begin 16e tot eind 17e standaard 3 - 4 jointjes per dag. Dat was behoorlijk zwaar op de portomonnee... Daarna mee geminderd.
17 - 2-CB en poppers. (Ook een tijdje bij Jellinek rondgelopen voor een drankprobleem. Was in een coma geraakt, kop opengevallen op beton en zwaar onderkoeld door de regen. Heb dat dus op t nippertje overleefd :( )
18 - Ik zou nog wel graag willen experimenteren met LSD / LSA / andere sterkere psychedelica

Hou wel van combineren, maar ben makkelijk te veel aan het nemen en zeg moeilijk 'Nee'. Ik heb wel spijt van sommige dingen waar ik aan begonnen ben, maar het heeft mij gevormd tot wie ik ben en ik neem die informatie mee voor later in het leven.

Tips voor de nieuwere mensen in deze wereld:
Stel het zo veel mogelijk uit tot je goed in je vel zit en wat meer over jezelf weet, zoals jouw grenzen en hoe je op bepaalde dingen reageert. Zo kan je op een fijne manier 'kennis maken' met drugs en houd je er geen vervelende ervaringen aan over. Zorg dat je jezelf niet op laat jutten iets te doen of te nemen als je niet weet wat het is of als je je eigen er niet fijn bij voelt.
Blijf boven alles veilig doen en trek aan de bel als je denkt dat je iets hebt gedaan wat niet best is of ergens mee zit! Mensen om je heen willen grager helpen dan je denkt.

TL;DR - Gebruik alleen als je jezelf goed kent, en weet vooral goed wat je neemt!

Groetjes,
Steen


(PS: Ik post dit trouwens natuurlijk niet om stoer te doen, maar het voelde voor mij goed om dit even te delen ongeacht of het wordt gelezen of niet. Het is mij toch wel even veel allemaal en wilde gewoon even stoom afblazen. Lijkt mij ook interessant om van meer mensen te weten hoe hun jeugd er uit heeft gezien. :) )
A
AagjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Aniet_Speed zei:
Ik vraag me toch altijd af over mensen die pas op latere leeftijd (25+ bijvoorbeeld) beginnen met (hard)drugs, waarom? Je hebt je hele jeugd, je hele leven al zonder gedaan... Wat zette je er dan toe aan om met je volwassen hersens toch aan zoiets te beginnen?
Klik om te vergroten...

Voor mij begon de ontdekkingstocht pas in het jaar dat ik 50 werd! Gescheiden, nieuwe partner leren kennen die in de mij de wondere wereld van eerst xtc heeft leren kennen. Natuurlijk was ik anti drugs, zoals de meeste mensen en vol vooroordelen over wat dat met je zou doen.
Ik had toen ik een jaar of 22 was wel eens een jointje gerookt, maar daar was ik zo ziek van geworden dat ik het nooit meer wilde proberen, het leek net of ik super dronken was en ik moest enorm overgeven en dat heb ik ook met teveel alcohol, ik werd nooit dken want daarvoor werd ik ziek.

En toen leerde ik elektronische (house/techno/trance/ psy ) kennen omdat mijn lief wel eens naar feestjes ging en veel muziek luisterde. Nieuwsgierig als ik ben wilde ik dat ook wel proberen. De eerste x dat hij mij zijn muziek liet horen vond ik het echt herrie, maar ik ben toen zelf veel gaan luisteren en zo steeds meer gaan horen en waarderen.
Na een aantal maanden voor het eerst meegegaan naar mijn eerste feestje, een klein gebeuren in een strandtent op 17 augustus 2017 😉😂

Ik was super opgewonden dat ik op mijn 50e dit mee ging maken en had zoiets van...... kom maar op! Mijn lief was voorzichtig met me en gaf me eerst denk ik een kwart, na een uurtje ofzo zei ik, ik voel er niks van, omdat ik verwachtte dat je van “drugs” gelijk helemaal koekie zou zijn.
Hij moest lachen en gaf mij een zoen en....... kabaaam dat was echt zo heeerlijk......en ik begreep hoe genuanceerd het kon zijn en was fan! Zeker tov alcohol vind ik dat bij het gebruik van de meeste dingen die ik heb gebruikt het zo fijn dat mijn hoofd redelijk helder blijft ( nou ja soms niet dan) , zo anders dan bij alcohol en mijn vooroordeel is dan ook helemaal weg.
Wij hebben veeel feestjes gedaan, van awakenings en Mayday, Loveland en kleine feestjes, fan van de marktkantine omdat je daar zo heeeeerlijk kan dansen, want voor mij is de drug onlosmakelijk verbonden met muziek en ik vind die combinatie zo geweldig dat ik het iedereen gun.
Sinds ruim een jaar zijn wij meer de psychedelische hoek ingegaan, met bijbehorende muziek ( psytrance/ ambient/ chill) en dat vind ik helemaal hemels. Ook de diepe kant ervan, het oordeelloos en liefdevol naar jezelf en anderen kunnen kijken, de geweldige plaatjes die je met open en gesloten ogen ziet en ik zie inmiddels ook de therapeutische waarde hiervan in. Dit is door naar Psy fi gegaan begonnen , dat was echt ons leukste festival ooit, wat een geweldige sfeer is daar. Dit jaar hadden we kaarten voor Boom in Portugal, maar helaas ging dat niet door.....

mijn lief heeft mij dus op dit pad gebracht, maar samen hebben we weer allerlei nieuwe dingen uitgeprobeerd, ook dingen die hij nog nooit had gedaan.
Wat heb ik dan zoal gebruikt: Xtc, wiet, ghb, 2 cb, 4 ho met, truffels, lsd

Om af te sluiten moet ik wel zeggen dat ik inmiddels van mening ben dat drugs niet perse slecht zijn ( alcohol en roken staan qua schade veel hoger) maar dat het maar net is wie en hoe je gebruikt. Ik denk dat als je problematisch verslaafd raakt aan middelen heb je vaak ervoor al “problemen” en gebruik je om daardoorheen te komen of om jezelf te verdoven of te vluchten voor de ( geestelijke) pijn. ( zonder oordeel hoor, maar ik heb dit in mijn directe omgeving gezien)
Ik zie het zelf als een traktatie waar ik af en toe van mag genieten zonder dat ik mezelf of iemand anders daar kwaad mee doe, alleen maar love peace and happiness en ik zou het mijn kinderen dan ook zeker niet verbieden.😉💕🍀
Nou..... al met al een lang verhaal geworden😉

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."