Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeel onverstandig drugsgebruik op festivals.

Veel onverstandig drugsgebruik op festivals.

40 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
mandragora zei:
De XTC piek kan je nooit spreiden over de totale duur van een rave. Zelf ben ik voorstander om pas laat op het feest xtc te nemen, niet gelijk van de start ervan. Vind het overigens fijn om nuchter binnen te komen, en een deel nuchter mee te pikken ervan. Ik slik overigens maar 1x bij meestal in uitzonderlijke gevallen nog een ministukje... maar eigenlijk heeft dat niet echt een toegevoegde waarde heb ik al gemerkt. En eigenlijk...het is maar hoe je come-down bekijkt, als de pil wat uitwerkt blijf ik meestal met wel een relaxed fijn gevoel achter waardoor ik vaak op het feest wel nog kan genieten in mijn come-down

Vroeger lagen de kaarten anders, dan was meestal 1 pil 1 dosis, dan is het doseren per pil ipv per stukje.
Klik om te vergroten...

De oplossing is 6-APB. ^^ Dubbel zo lang effect. Wel ook laten testen.

Maar ja, veel mensen willen altijd maar ‘harder gaan’ en gaan daar dan ook weer teveel van nemen.

Het is van alle tijden dat je een flink aantal mensen op festivals (veel) teveel drugs ziet nemen.

Ik ben één keer op een hardstyle-feest geweest (qua muziek niet echt mijn stijl, was wel grappig voor een keer) en daar werd wel duidelijk nog meer gebruikt dan op de wat softere technofeestjes.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#2
Uhhh is niet alleen op festivals hoor. Hier in de regio wordt ieder weekend bizar veel drugs gebruikt. Gewoon bij mensen thuis, in de tuin of tijdens het stappen. Eigenlijk altijd combinatie gebruik, veel designer drugs en er wordt altijd alcohol bij gedronken. Al vanaf jonge leeftijd en het lijkt de normaalste zaak van de wereld,

Je ziet het pas als je het doorhebt.

Het taboe lijkt compleet weg te zijn en grenzen worden continu opgezocht en overschreden. Zie dit ook niet snel beter worden, eigenlijk alleen maar verergeren.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik verbaas me er ook altijd over hoe onwetend en laconiek , vooral jonge mensen, met drugs omgaan. Of je het ze helemaal kwaad kan nemen, dat vind ik weer van niet, ze zijn jong. Groepsdruk en “stoer” willen lijken spelen dan nog een rol. Helaas

Bizarre doseringen, combinaties en praktisch elke week of om de week naar een festival. Gelukkig gaat het in veel gevallen goed en worden ze wat verstandiger in de loop van de tijd. In het begin was ik ook onwetend/onverstandig en met xtc nam ik ook (veel) teveel, maar gelukkig vond ik drugs heel interessant i.c.m. ad(h)d, dus ik begon al vrij snel heel veel op te zoeken en te lezen😂.

Het blijft verder bij verbazen erover, want iedereen moet lekker zelf weten wat hij doet.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#4
mandragora zei:
het is maar hoe je come-down bekijkt, als de pil wat uitwerkt blijf ik meestal met wel een relaxed fijn gevoel achter waardoor ik vaak op het feest wel nog kan genieten in mijn come-down
Klik om te vergroten...
Ik voorkom juist altijd de come-down aan het eind van het feest. Vaak is de muziek aan het eind van het feest het hardst en dan wil ik niet dat de shit uitwerkt. Daarom vond ik inderdaad zoals @Roze Olifant al zegt, 6apb fantastisch. Bij xtc heb ik vaak dat ik toch te veel neem omdat ik dat effect wil houden. Ook al weet ik dat bijnemen dan al nutteloos is....
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychojohn zei:
Ik voorkom juist altijd de come-down aan het eind van het feest. Vaak is de muziek aan het eind van het feest het hardst en dan wil ik niet dat de shit uitwerkt. Daarom vond ik inderdaad zoals @Roze Olifant al zegt, 6apb fantastisch. Bij xtc heb ik vaak dat ik toch te veel neem omdat ik dat effect wil houden. Ook al weet ik dat bijnemen dan al nutteloos is....
Klik om te vergroten...

Zelfde hier. Ga nu eigenlijk altijd voor 6-APB vanwege de werkingsduur. Sporadisch vast nog eens MDMA. MDMA geeft me sowieso veel meer neigingen om bij te nemen, in tegenstelling tot 6-APB.

ik neem beide iig altijd zo laat mogelijk. Liever dat ik me op de terugweg nog lekker voel, inplaats dat de boel al uitgewerkt is voor het einde. Al helemaal met MDMA.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
HierEnDaarEenFuifje zei:
Zelfde hier. Ga nu eigenlijk altijd voor 6-APB vanwege de werkingsduur. Sporadisch vast nog eens MDMA. MDMA geeft me sowieso veel meer neigingen om bij te nemen, in tegenstelling tot 6-APB.

ik neem beide iig altijd zo laat mogelijk. Liever dat ik me op de terugweg nog lekker voel, inplaats dat de boel al uitgewerkt is voor het einde. Al helemaal met MDMA.
Klik om te vergroten...
Op wolkjes naar huis zweven. :wink:
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Op wolkjes naar huis zweven. :wink:
Klik om te vergroten...

Precies! Dan maar de beste treinreis van je leven, inplaats op het spoor willen liggen 😜
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
HierEnDaarEenFuifje zei:
Precies! Dan maar de beste treinreis van je leven, inplaats op het spoor willen liggen 😜
Klik om te vergroten...
Of gewoon 6-apb en daarmee verstandig doseren en helemaal geen echte dip krijgen. :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
D
StraffeNeel zei:
@Neo-Shulginist weet jij misschien wat meer over samenstelling en dosering van die Sammies van begin jaren negentig? (Vooral wat er in zat naast mdma ben ik nieuwsgierig naar)
Klik om te vergroten...
Sorry, ik heb geen flauw benul wat sammies zijn.
Sowieso kan je dezelfde opdruk 100 keer opnieuw gebruiken en elke keer een ander mengsel te gebruiken.

Ik kan dus aanraden om in plaats daarvan zuivere MDMA te halen en dan de dosis in milligrammen afwegen. Dan is er ook wat minder mysterie over hoe je tot bepaalde ervaringen komt.
L
Lawaai PapegaaiLid
01-01-2024, 00:00
#10
thetrusted zei:
hierbij wel zeggen vanuit persoonlijke ervaring; als jij zelf gewoon de controle er in hebt en de grens weet is dit prima. probeer soms afwisseling te geven door alcohol te drinken. 3m (denk dat je miauw bedoelt) is iig geen serotine slurper, het triggert het wel erg. dus dit ligt er gewoon aan hoe je ermee om gaat. dit reageer weer wel erg op dopamine. hou gewoon afwisseling in alles.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik (niet dagelijks maar zeker af en toe) 3cmc, gebruik op festivals altijd alleen maar MDMA maar merk dat het op regelmatige basis 3cmc gebruik het effect van af en toe MDMA op een festival wel in de weg zit.
MDMA werkt dan gewoon niet meer. Tenminste het effe t is er af.
Wellicht komt dat dan door het 3cmc gebruik.
L
Lawaai PapegaaiLid
01-01-2024, 00:00
#11
mandragora zei:
12 pillen, nooit. Vroeger slikte ik wel nooit halfjes. Er gingen 2...maximaal 3 pillen in tijdens 1 feest/ervaring. Meestal 1 pil, dik uur later nog een pil.... , over de 3 maanden regel was in mijn ´jonge´ tijd niets bekend hier, dus was het helaas vaak maximaal wekelijks met wat afwisseling van speed.(ben 37 nu)
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, er is nu (gelukkig) meer informatie te vinden over gebruik dan vroeger. Wij gebruikten tot we niet meer konden. Dat zou ik nu nooit meer doen op die manier. Maar het speelt ook wel mee dat de drugs ook vele male sterker zijn geworden in de loop der jaren. Het lijntje tussen helemaal lekker gaan en helemaal kaakschaatsend waus gaan is maar heel dun.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Kijk maar naar dat filmpje waar Bastiaan vraagt wat iemand op heeft.
"Ja xtc, ik zit denk nu op 5 pillen."
"Wat?! 5 pillen?!"
"Is dat veel?"
Klik om te vergroten...
Je kan iets te hoog doserem, dat kan gebeuren. Maar als je vijf pillen neemt verdien je niet om MDMA te ervaren. Dat is niet zomaar dom, dat is krankzinnig.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
D

Sorry, ik heb geen flauw benul wat sammies zijn.
Sowieso kan je dezelfde opdruk 100 keer opnieuw gebruiken en elke keer een ander mengsel te gebruiken.

Ik kan dus aanraden om in plaats daarvan zuivere MDMA te halen en dan de dosis in milligrammen afwegen. Dan is er ook wat minder mysterie over hoe je tot bepaalde ervaringen komt.
Klik om te vergroten...
Tegenwoordig neem ik ook mdma i.p.v. pillen. Naam en opdruk zegt natuurlijk niks, zeker tegenwoordig niet meer. Die sammies in het begin van de jaren 90 waren wel speciaaltjes, vrij grote bruine zonder opdruk. Zou me niks verbazen als er heroïne ofzo in zat voor een klein deel. Was meer uit nieuwsgierigheid dat ik dat nog wil weten, maar het onderstreept ook het belang van testen van de middelen die je koopt.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik twijfel vaak of dingen het waard zijn om een topic van te maken. Toch doe ik het want geen idee waar ik anders dit verhaal kwijt moet.
Ik ga over het algemeen best veel naar festivals/raves hoe je het ook wil noemen. Genres als dnb techno hardcore raw psytrance, alles eig wel. Ene keer ga ik nuchter andere keer nuttig ik een substantie. En als ik dan onder invloed ben babbel ik nogal graag... En de laatste tijd is er 1 ding wat mij heel erg opvalt en dat is het volgende. "Wat heb je op?" "Nu zo'n 2.5 pil X van 200 mg en paar puntjes 3m." Of "3m, mdma, speed, ket en beetje ghb." Etc. Bizar hoge doseringen en levensgevaarlijke combinaties. Wtf

En ja ik weet natuurlijk dat hier en daar een gekkie rondloopt. Maar er zijn meer mensen die bij wijze van 3 pillen op hebben dan mensen die er 1 op hebben. Voornamelijk in de technoscene lopen echt veel mensen rond die geen flauw idee hebben wat ze in hun mik stoppen. Enigszins logisch want techno is nu mainstream en drugsgebruik word daardoor ook steeds normaler.
Ik wilde dit even delen omdat ik het zorgwekkend vind en benieuwd ben naar jullie mening/ervaring hierover.
t
thetrustedLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik weet niet precies wat je vraag nu is. 2,5 pil is wel gewoon erg veel. dit kan er aan liggen dat de pillen misschien minder sterk zijn maar het effect blijft het zelfde. xtc blijven gewoon een serotine slurper en dit duurt gewoon 2 maanden tot je lichaam dit weer volledig aan maakt. doe je dit vaker dan die tijd is het effect gewoon anders.

wil hierbij wel zeggen vanuit persoonlijke ervaring; als jij zelf gewoon de controle er in hebt en de grens weet is dit prima. probeer soms afwisseling te geven door alcohol te drinken. 3m (denk dat je miauw bedoelt) is iig geen serotine slurper, het triggert het wel erg. dus dit ligt er gewoon aan hoe je ermee om gaat. dit reageer weer wel erg op dopamine. hou gewoon afwisseling in alles.

je zegt zelf dat je soms ook gewoon nuchter gaat, dit is oprecht al erg goed. mocht je ooit hierover een op een willen praten stuur mij gerust prive berichtje.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#16
PsyTekz zei:
Gaat al tijden zo. Mijn 1ste feestje toen ik nog geen drugs deed dacht ik dat iedereen gewoon alcohol deed. Tot een vriendelijke dame mij 6 dubbele hartjes verkocht en meteen doorhad dat 99% van de club gewoon onder invloed was 🤣.

Feestjes van The OH en The Fun waar mensen in een hoekje hun lever uitkotsten en helemaal lijp gingen van speed en pillen. Nu zijn er al een pak meer jongeren die iets behoedzamer en verstandiger omgaan met drugs door opzoekwerk online, drugsfora,...

23 jaar geleden was dit allemaal nog niet beschikbaar en slikten we maar wat tot we voelden dat het teveel was, de pannen van het dak hallucineerden en de plafonddienst gewoon uitzitten.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar. Paar keer out gegaan op pillen, echt onverstandige risico's genomen vroeger.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#17
Psychojohn zei:
En de laatste tijd is er 1 ding wat mij heel erg opvalt
Klik om te vergroten...

De laatste tijd?
Dan ga je nog niet lang genoeg uit. Er is altijd al hevig gebruik geweest op feestjes.
Je hebt er die 1 pilletetje slikken en enkele drankjes nuttigen.
Je hebt er die 4 pillen, wat lijnen speed, 2c-b en liters drank verzetten.
Van ieder een soort net zoals de muziek en dat gaat al zo sinds begin 2000 (en waarschijnlijk daarvoor) toen ik begon te feesten.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik denk wel dat sinds de ‘TikTok generatie’ techno en hardere stijlen feesten bezoekt er veel meer genuttigd word, hoge doseringen worden genomen, onvoorzichtig word gebruikt en gecombineerd. Drugs gebruik word gezien als iets dat stoer is en onderling naaien ze elkaar op:

- wie het meeste heeft gehad
- de dikste lijnen legt
- het langste wakker kan blijven etc.

En natuurlijk, ik ben ook niet heilig en heb genoeg dingen gedaan die niet zo slim waren. Maar hoe deze generatie er over het algemeen mee omgaat vind ik te makkelijk.

Ik ga inmiddels al bijna 10 jaar naar feestjes toe en merk het verschil heel erg. Ook dat er nu veel jongeren naar deze festivals gaan omdat het mainstream is maar niet echte muziekliefhebbers zijn van dit genre. Het zet wel een andere sfeer neer helaas.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#19
thetrusted zei:
Ik weet niet precies wat je vraag nu is.
Klik om te vergroten...
Het was een kennisdeling en vraag naar anderen hun mening/ervaring.
Torchic zei:
Ik ga inmiddels al bijna 10 jaar naar feestjes toe en merk het verschil heel erg. Ook dat er nu veel jongeren naar deze festivals gaan omdat het mainstream is maar niet echte muziekliefhebbers zijn van dit genre. Het zet wel een andere sfeer neer helaas.
Klik om te vergroten...
Ja precies. Ik vind het erg jammer om te zien dat het een soort competitie is wie het meeste kan nemen. Ook veel van mijn vrienden nemen belachelijke hoeveelheden tot zich. Als je er iets van zegt dan moet je je niet zo aanstellen. Maargoed wat doe je draan he ....
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mij valt het ook op dat mensen op bijvoorbeeld festivals vaak onverantwoorde hoeveelheden aan verschillende soorten middelen tot zich nemen. Soms gaat dit goed, soms ook niet. Denk inderdaad dat de oorzaak vooral zit in een combinatie van stoer haantjesgedrag en onwetendheid. Men weet vaak niet wat 'veel' is, en zeker omdat veel drugs vaak ongetest gebruikt worden zie je dat 'hoeveelheid' en 'dosering' hier nogal ver uit elkaar liggen. Dit verklaart waarom je sommigen er vaak belabberd bij ziet lopen. Soms zal dit gewild zijn, soms ongewild.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."