Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeel onverstandig drugsgebruik op festivals.

Veel onverstandig drugsgebruik op festivals.

40 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
m
meneer92Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zou mij niet teveel storen/zorgen maken om de mate/manier van drugsgebruik van anderen. Je hebt er geen controle over. Je kunt vrienden/gesprekspartners informeren over de risico's en hoe ze te beperken en daarna zou ik het loslaten.

Maar hou je vooral lekker aan de standaard die je voor je zelf nu hebt. Dan blijf je op langere termijn veel meer genieten.

"Less is more" in veel gevallen
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
mandragora zei:
Wel slik ik steevast NOOIT een pil in 1 keer in, ik werk altijd met halfjes/kwartjes.
Klik om te vergroten...

Ik heb dat ook nooit begrepen, hele pillen in een keer. En dan ken ik er ook nog wel die daar te weinig aan hebben...

Ik nam eigenlijk standaard halfjes en daarna ging ik door op kwartjes. Soms een ruim kwartje, soms een minder ruim kwartje. Maar net hoe de pil brak en hoe of ik me op dat moment voelde.

Steevast elke twee uur ging er weer een kwartje in. Dan bleef ik precies op hetzelfde level.

Tja en zo'n rave duurt lang en met pillen van standaard 220mg kom je dan toch al snel aan die 450mg. En dat is inderdaad gewoon teveel 😅
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Ik heb dat ook nooit begrepen, hele pillen in een keer. En dan ken ik er ook nog wel die daar te weinig aan hebben...
Klik om te vergroten...

Vroeger waren de pillen tussen 50mg en 90mg gedoseerd. Toen slikte we met gemak 3 a 4 pilletjes weg. Vanaf 2000 begon er wel wat meer in te zitten en dat merkte je wel. Dubbele hartjes, sterretjes,... dan had je pillen van 100 a 120mg , 1 tje was meestal de sweet spot om te starten.
Nu is het stunten met kwartjes of halfjes en die dingen zijn soms zo groot met risico dat er in een halfje bijna 200mg zit en in het ander halfje amper iets.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Kijk maar naar dat filmpje waar Bastiaan vraagt wat iemand op heeft.
"Ja xtc, ik zit denk nu op 5 pillen."
"Wat?! 5 pillen?!"
"Is dat veel?"
Klik om te vergroten...
Ik vond dat Drugslab stiekem best leuk ondanks dat het vaak onnozele tot ronduit verkeerde informatie gaf. Het is gewoon leuk om mensen hun eerste reactie met iets te zien. En er was een leuk sfeertje, vooral in de eerste afleveringen.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Tja en zo'n rave duurt lang en met pillen van standaard 220mg kom je dan toch al snel aan die 450mg. En dat is inderdaad gewoon teveel 😅
Klik om te vergroten...
De XTC piek kan je nooit spreiden over de totale duur van een rave. Zelf ben ik voorstander om pas laat op het feest xtc te nemen, niet gelijk van de start ervan. Vind het overigens fijn om nuchter binnen te komen, en een deel nuchter mee te pikken ervan. Ik slik overigens maar 1x bij meestal in uitzonderlijke gevallen nog een ministukje... maar eigenlijk heeft dat niet echt een toegevoegde waarde heb ik al gemerkt. En eigenlijk...het is maar hoe je come-down bekijkt, als de pil wat uitwerkt blijf ik meestal met wel een relaxed fijn gevoel achter waardoor ik vaak op het feest wel nog kan genieten in mijn come-down

Vroeger lagen de kaarten anders, dan was meestal 1 pil 1 dosis, dan is het doseren per pil ipv per stukje.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Redelijk in het begin van de jaren 90 ben ik met pillen begonnen (14 of 15 was ik). Na een paar vergelijkbare pillen van die later ook gewoon waren kwamen de Sammies op. Dan had ik aan 1 pil ruim voldoende. Eerst een paar uur niet kunnen praten of lopen zo waus, daarna steeds energieker, bijna pep-ig. Nooit geweten wat daar in zat, dat was in elk geval niet enkel mdma. Moet ook een sterke dosering zijn geweest. Vergelijkbare pillen ook nooit meer gehad. Denk dat ze ongeveer een jaartje bij ons te verkrijgen waren toen. Iemand van jullie een idee hierover?
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#7
StraffeNeel zei:
Redelijk in het begin van de jaren 90 ben ik met pillen begonnen (14 of 15 was ik). Na een paar vergelijkbare pillen van die later ook gewoon waren kwamen de Sammies op. Dan had ik aan 1 pil ruim voldoende. Eerst een paar uur niet kunnen praten of lopen zo waus, daarna steeds energieker, bijna pep-ig. Nooit geweten wat daar in zat, dat was in elk geval niet enkel mdma. Moet ook een sterke dosering zijn geweest. Vergelijkbare pillen ook nooit meer gehad. Denk dat ze ongeveer een jaartje bij ons te verkrijgen waren toen. Iemand van jullie een idee hierover?
Klik om te vergroten...
@Neo-Shulginist weet jij misschien wat meer over samenstelling en dosering van die Sammies van begin jaren negentig? (Vooral wat er in zat naast mdma ben ik nieuwsgierig naar)
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gewoon de aard van het beestje, als je 1 xtc pil neemt en die werkt goed dan schreeuwt dat om meer van dat. Sommigen kunnen het dan bij 1 laten maar velen niet.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
mandragora zei:
De XTC piek kan je nooit spreiden over de totale duur van een rave. Zelf ben ik voorstander om pas laat op het feest xtc te nemen, niet gelijk van de start ervan. Vind het overigens fijn om nuchter binnen te komen, en een deel nuchter mee te pikken ervan. Ik slik overigens maar 1x bij meestal in uitzonderlijke gevallen nog een ministukje... maar eigenlijk heeft dat niet echt een toegevoegde waarde heb ik al gemerkt. En eigenlijk...het is maar hoe je come-down bekijkt, als de pil wat uitwerkt blijf ik meestal met wel een relaxed fijn gevoel achter waardoor ik vaak op het feest wel nog kan genieten in mijn come-down

Vroeger lagen de kaarten anders, dan was meestal 1 pil 1 dosis, dan is het doseren per pil ipv per stukje.
Klik om te vergroten...

De oplossing is 6-APB. ^^ Dubbel zo lang effect. Wel ook laten testen.

Maar ja, veel mensen willen altijd maar ‘harder gaan’ en gaan daar dan ook weer teveel van nemen.

Het is van alle tijden dat je een flink aantal mensen op festivals (veel) teveel drugs ziet nemen.

Ik ben één keer op een hardstyle-feest geweest (qua muziek niet echt mijn stijl, was wel grappig voor een keer) en daar werd wel duidelijk nog meer gebruikt dan op de wat softere technofeestjes.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#10
Uhhh is niet alleen op festivals hoor. Hier in de regio wordt ieder weekend bizar veel drugs gebruikt. Gewoon bij mensen thuis, in de tuin of tijdens het stappen. Eigenlijk altijd combinatie gebruik, veel designer drugs en er wordt altijd alcohol bij gedronken. Al vanaf jonge leeftijd en het lijkt de normaalste zaak van de wereld,

Je ziet het pas als je het doorhebt.

Het taboe lijkt compleet weg te zijn en grenzen worden continu opgezocht en overschreden. Zie dit ook niet snel beter worden, eigenlijk alleen maar verergeren.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik verbaas me er ook altijd over hoe onwetend en laconiek , vooral jonge mensen, met drugs omgaan. Of je het ze helemaal kwaad kan nemen, dat vind ik weer van niet, ze zijn jong. Groepsdruk en “stoer” willen lijken spelen dan nog een rol. Helaas

Bizarre doseringen, combinaties en praktisch elke week of om de week naar een festival. Gelukkig gaat het in veel gevallen goed en worden ze wat verstandiger in de loop van de tijd. In het begin was ik ook onwetend/onverstandig en met xtc nam ik ook (veel) teveel, maar gelukkig vond ik drugs heel interessant i.c.m. ad(h)d, dus ik begon al vrij snel heel veel op te zoeken en te lezen😂.

Het blijft verder bij verbazen erover, want iedereen moet lekker zelf weten wat hij doet.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#12
mandragora zei:
het is maar hoe je come-down bekijkt, als de pil wat uitwerkt blijf ik meestal met wel een relaxed fijn gevoel achter waardoor ik vaak op het feest wel nog kan genieten in mijn come-down
Klik om te vergroten...
Ik voorkom juist altijd de come-down aan het eind van het feest. Vaak is de muziek aan het eind van het feest het hardst en dan wil ik niet dat de shit uitwerkt. Daarom vond ik inderdaad zoals @Roze Olifant al zegt, 6apb fantastisch. Bij xtc heb ik vaak dat ik toch te veel neem omdat ik dat effect wil houden. Ook al weet ik dat bijnemen dan al nutteloos is....
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychojohn zei:
Ik voorkom juist altijd de come-down aan het eind van het feest. Vaak is de muziek aan het eind van het feest het hardst en dan wil ik niet dat de shit uitwerkt. Daarom vond ik inderdaad zoals @Roze Olifant al zegt, 6apb fantastisch. Bij xtc heb ik vaak dat ik toch te veel neem omdat ik dat effect wil houden. Ook al weet ik dat bijnemen dan al nutteloos is....
Klik om te vergroten...

Zelfde hier. Ga nu eigenlijk altijd voor 6-APB vanwege de werkingsduur. Sporadisch vast nog eens MDMA. MDMA geeft me sowieso veel meer neigingen om bij te nemen, in tegenstelling tot 6-APB.

ik neem beide iig altijd zo laat mogelijk. Liever dat ik me op de terugweg nog lekker voel, inplaats dat de boel al uitgewerkt is voor het einde. Al helemaal met MDMA.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
HierEnDaarEenFuifje zei:
Zelfde hier. Ga nu eigenlijk altijd voor 6-APB vanwege de werkingsduur. Sporadisch vast nog eens MDMA. MDMA geeft me sowieso veel meer neigingen om bij te nemen, in tegenstelling tot 6-APB.

ik neem beide iig altijd zo laat mogelijk. Liever dat ik me op de terugweg nog lekker voel, inplaats dat de boel al uitgewerkt is voor het einde. Al helemaal met MDMA.
Klik om te vergroten...
Op wolkjes naar huis zweven. :wink:
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Op wolkjes naar huis zweven. :wink:
Klik om te vergroten...

Precies! Dan maar de beste treinreis van je leven, inplaats op het spoor willen liggen 😜
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
HierEnDaarEenFuifje zei:
Precies! Dan maar de beste treinreis van je leven, inplaats op het spoor willen liggen 😜
Klik om te vergroten...
Of gewoon 6-apb en daarmee verstandig doseren en helemaal geen echte dip krijgen. :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
D
StraffeNeel zei:
@Neo-Shulginist weet jij misschien wat meer over samenstelling en dosering van die Sammies van begin jaren negentig? (Vooral wat er in zat naast mdma ben ik nieuwsgierig naar)
Klik om te vergroten...
Sorry, ik heb geen flauw benul wat sammies zijn.
Sowieso kan je dezelfde opdruk 100 keer opnieuw gebruiken en elke keer een ander mengsel te gebruiken.

Ik kan dus aanraden om in plaats daarvan zuivere MDMA te halen en dan de dosis in milligrammen afwegen. Dan is er ook wat minder mysterie over hoe je tot bepaalde ervaringen komt.
L
Lawaai PapegaaiLid
01-01-2024, 00:00
#18
thetrusted zei:
hierbij wel zeggen vanuit persoonlijke ervaring; als jij zelf gewoon de controle er in hebt en de grens weet is dit prima. probeer soms afwisseling te geven door alcohol te drinken. 3m (denk dat je miauw bedoelt) is iig geen serotine slurper, het triggert het wel erg. dus dit ligt er gewoon aan hoe je ermee om gaat. dit reageer weer wel erg op dopamine. hou gewoon afwisseling in alles.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik (niet dagelijks maar zeker af en toe) 3cmc, gebruik op festivals altijd alleen maar MDMA maar merk dat het op regelmatige basis 3cmc gebruik het effect van af en toe MDMA op een festival wel in de weg zit.
MDMA werkt dan gewoon niet meer. Tenminste het effe t is er af.
Wellicht komt dat dan door het 3cmc gebruik.
L
Lawaai PapegaaiLid
01-01-2024, 00:00
#19
mandragora zei:
12 pillen, nooit. Vroeger slikte ik wel nooit halfjes. Er gingen 2...maximaal 3 pillen in tijdens 1 feest/ervaring. Meestal 1 pil, dik uur later nog een pil.... , over de 3 maanden regel was in mijn ´jonge´ tijd niets bekend hier, dus was het helaas vaak maximaal wekelijks met wat afwisseling van speed.(ben 37 nu)
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk, er is nu (gelukkig) meer informatie te vinden over gebruik dan vroeger. Wij gebruikten tot we niet meer konden. Dat zou ik nu nooit meer doen op die manier. Maar het speelt ook wel mee dat de drugs ook vele male sterker zijn geworden in de loop der jaren. Het lijntje tussen helemaal lekker gaan en helemaal kaakschaatsend waus gaan is maar heel dun.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Kijk maar naar dat filmpje waar Bastiaan vraagt wat iemand op heeft.
"Ja xtc, ik zit denk nu op 5 pillen."
"Wat?! 5 pillen?!"
"Is dat veel?"
Klik om te vergroten...
Je kan iets te hoog doserem, dat kan gebeuren. Maar als je vijf pillen neemt verdien je niet om MDMA te ervaren. Dat is niet zomaar dom, dat is krankzinnig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."