Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums---> Journalist zoekt Flakka-ervaringsdeskundigen

---> Journalist zoekt Flakka-ervaringsdeskundigen

66 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgens mij ben je een paar jaar te laat, flakka is al meer dan 6 jaar verboden en nergens meer te krijgen
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#2
New Dawn zei:
Ik heb een aantal hln.be artikelen van Jeffrey gelezen en vind ze vrij waardeloos:

Het woord van de politie wordt steevast klakkeloos overgenomen zonder kritische reflectie, er wordt simpel en lui een verhaaltje overgenomen.
Er staat werkelijk geen enkel kritisch woord of voorlichting, het is een simpele eenzijdige belichting van de stand van zaken met het oog op sensatie.

Dit sensationele bericht kan ik niet lezen zonder mijn e-mail adres af te staan:


Deze vond ik grappig, Don Quichot aan het woord:


Een artikel over "de grote problematiek van drugs" maar geen woord over wat deze problemen zijn, alleen maar eenzijdig politiegeleuter:


Ik zou graag een artikel lezen waarin uitgerekend wordt hoeveel belastinggeld er inmiddels verloren gegaan is aan deze zinloze shitshow, hoe weinig resultaat het de afgelopen jaren gehad heeft, hoe, weinig resultaat het tot in de lengte der dagen zal hebben, hoeveel onschuldige feestgangers de ellende ingeduwd zijn door "heldhaftig optreden" van de politie, hoeveel geld de criminaliteit er jaarlijks mee verdient, hoeveel macht ze daarmee verkregen hebben dankzij het kortzichtige repressieve beleid.
Klik om te vergroten...
Offtopic. Zonder politie klapt bijvoorbeeld een pil niet zo hard. Doordat er opsporing is en het illegaal is, doen de stofjes in je hersenen extra goed hun werk. Het ik sta in de rij om gefouilleerd te worden en naar binnen te gaan, maar hij slaat net keihard in gevoel.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
New Dawn zei:
Ik heb een aantal hln.be artikelen van Jeffrey gelezen en vind ze vrij waardeloos:

Het woord van de politie wordt steevast klakkeloos overgenomen zonder kritische reflectie, er wordt simpel en lui een verhaaltje overgenomen.
Er staat werkelijk geen enkel kritisch woord of voorlichting, het is een simpele eenzijdige belichting van de stand van zaken met het oog op sensatie.

Dit sensationele bericht kan ik niet lezen zonder mijn e-mail adres af te staan:


Deze vond ik grappig, Don Quichot aan het woord:


Een artikel over "de grote problematiek van drugs" maar geen woord over wat deze problemen zijn, alleen maar eenzijdig politiegeleuter:


Ik zou graag een artikel lezen waarin uitgerekend wordt hoeveel belastinggeld er inmiddels verloren gegaan is aan deze zinloze shitshow, hoe weinig resultaat het de afgelopen jaren gehad heeft, hoe weinig resultaat het tot in de lengte der dagen zal hebben, hoeveel onschuldige feestgangers de ellende ingeduwd zijn door "heldhaftig optreden" van de politie, hoeveel geld de criminaliteit er jaarlijks mee verdient, hoeveel macht ze daarmee verkregen hebben dankzij het kortzichtige repressieve beleid.
Klik om te vergroten...
Mooi speurwerk. Precies het type berichtgeving waar we met DF van af proberen te komen 👍.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Je had eerst a-pvp, dat noemde ze flakka, de zogenaamde zombie drug wat totale bs was, toen kwam a-pihp, en daarna had je MDPVP, wat ze dan weer monkey dust noemde.
Klik om te vergroten...
Het verhaal is ooit (in 2004) begonnen met MDPV of 3,4-Methylenedioxypyrovalerone, dus @dupont heeft gelijk. A-PVP was de vervanger van MDPV (verboden in 2011) en idd de eerste stof die de naam ‘flakka’ kreeg. Voor zover ik weet zijn zowel MDPV en A-PVP in Nederland nooit breed verkrijgbaar geweest. Rond 2014 hoorde je veel over problemen met A-PVP in Florida.

A-PVP werd kort daarna over de hele wereld verboden en vervangen door A-PHP, wat weer vervangen werd door A-PiHP. Deze stoffen waren in Nederland wel breed verkrijgbaar en worden soms ook ‘flakka’ genoemd. Alleen A-PiHP is op dit moment nog verkrijgbaar. A-PHP is verboden sinds 2021. MDPV, A-PVP en A-PHP zijn ook op de zwarte markt niet of nauwelijks meer verkrijgbaar.

Monkey Dust is trouwens MDPHP of 3,4-Methylenedioxy-α-pyrrolidinohexiophenone en niet ‘MDPVP’. ‘MDPVP’ ken ik eerlijk gezegd niet. Rond 2017–2018 werd MDPHP een probleem in Groot Britannië (volgens de media). Ik weet niet hoe het daar nu mee staat.
D
DookerLid
01-01-2024, 00:00
#5
DJG9000 zei:
Goedemiddag,

Het begon op te komen in de VS, week uit naar NL en kwam uiteindelijk terecht in België. Ik ben een journalist van Het Laatste Nieuws en ben onderzoek aan het voeren rond Flakka, de zogenaamde 'zombiedrug' waarvoor het gerecht hier nu ook voor waarschuwt. Nu wil ik niet opnieuw de 'experts' aan het woord te laten, maar hoop ik vooral de echte ervaringsdeskundigen te horen: de (ex-)gebruikers. Wat is het, wat doet het, hoe voelt het,...?

Zo hoop ik vooral een realistisch beeld te scheppen over de designerdrug en de effecten die het heeft op lichaam en geest.
De gesprekken kunnen volledig anoniem verlopen, indien jullie dat wensen en kunnen zeker telefonisch. Uw identiteit blijft beschermd, ik heb als journalist bronnengeheim.

Wie wil kan me altijd hier contacteren via privé-bericht of via [email protected]

Alvast bedankt en tot binnenkort!
Klik om te vergroten...
Flakka is niet 1 substantie, het is een heel spectrum aan substanties die gebaseerd is op de organische verbinding gevonden in de kath-plant.. deze groep staan bekend onder de naam cathinones. Cathinones kunnen enorm onderling verschillen van elkaar, echter hebben een aanzienlijk aantal soorten een eigenschap wat maakt dat mensen compulsief gaan redosen, daardoor lang wakker blijven. Hun zintuigen raken hierdoor hypersensitief en heeft een groot potentieel om paranoia te induceren en als volgende stap psychoses. De meeste cathinones zijn de stoffen die afgekort worden als -mmc, -cmc, pvp, pihp, mdphp. De meeste onervaren gebruikers nemen ze als vervanger van mdma en nemen ze oraal of nasaal in. Een aantal worden gevaped in een crackpipe, dit zijn voornamelijk de varianten die als freebase verkocht worden.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeebats zei:
Stuffmonger in zn zoektocht naar "tan mdpv". Absolute held
Klik om te vergroten...
Klopt het dat de 'tan MDPV' die John maakte, gewoon de freebase versie van MDPV is plus wat onzuiverheden?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb je een mailtje gestuurd.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Snuifcabine zei:
Klopt het dat de 'tan MDPV' die John maakte, gewoon de freebase versie van MDPV is plus wat onzuiverheden?
Klik om te vergroten...
Hij heeft niks gemaakt , was 1 groot troll topic
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snuifcabine zei:
Klopt het dat de 'tan MDPV' die John maakte, gewoon de freebase versie van MDPV is plus wat onzuiverheden?
Klik om te vergroten...
Hij was heel dicht in de buurt maar het lukte niet helemaal. Hij had wel z'n theorieën die hij op Bluelight deelde:

https://bluelight.org/xf/threads/hello-and-an-mdpv-question.541627/
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hij was beter in virussen schrijven en vervolgens weer 'bescherming' tegen dat virus toevoegen aan zn dats
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#11
Snuffelaar zei:
Hij was heel dicht in de buurt maar het lukte niet helemaal. Hij had wel z'n theorieën die hij op Bluelight deelde:

https://bluelight.org/xf/threads/hello-and-an-mdpv-question.541627/
Klik om te vergroten...
Hahah, ik zit al diep in de rabbit hole en er komen steeds meer vragen
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zeebats zei:
Hij heeft niks gemaakt , was 1 groot troll topic
Klik om te vergroten...
Hoe weet je dat het een troll is?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
DJG9000 zei:
Goedemiddag,

Het begon op te komen in de VS, week uit naar NL en kwam uiteindelijk terecht in België. Ik ben een journalist van Het Laatste Nieuws en ben onderzoek aan het voeren rond Flakka, de zogenaamde 'zombiedrug' waarvoor het gerecht hier nu ook voor waarschuwt. Nu wil ik niet opnieuw de 'experts' aan het woord te laten, maar hoop ik vooral de echte ervaringsdeskundigen te horen: de (ex-)gebruikers. Wat is het, wat doet het, hoe voelt het,...?

Zo hoop ik vooral een realistisch beeld te scheppen over de designerdrug en de effecten die het heeft op lichaam en geest.
De gesprekken kunnen volledig anoniem verlopen, indien jullie dat wensen en kunnen zeker telefonisch. Uw identiteit blijft beschermd, ik heb als journalist bronnengeheim.

Wie wil kan me altijd hier contacteren via privé-bericht of via [email protected]

Alvast bedankt en tot binnenkort!
Klik om te vergroten...
Gezien het uitblijven van verdere reacties krijg ik niet de indruk dat Jeffrey erg geïnteresseerd is in een 'realistisch' verhaal, of wat er nou eigenlijk speelt onder gebruikers.

Zijn flakka zombiedrugverhaal is al bedacht tijdens de ochtendvergadering, nadat er een persbericht van het parket binnenkwam. Nu hoeven alleen nog even talking heads op te duiken die daadwerkelijk de quotes leveren die Jeffrey van te voren had bedacht dat hij die wilde gaan horen. Dat is dan wat hij 'realistisch' acht. Uitspraken die aansluiten bij zijn vooraf opgestelde beeld.

Maar wij moeten dan geloven dat die werkwijze neutraal is, 'de feiten' laat zien, en daarmee een democratische functie vervult door burgers te informeren wat er speelt in de samenleving.

Ik noem het liever politieke PR. Te herkennen aan constant hetzelfde taalgebruik, dezelfde bronnen, dezelfde frames, dezelfde van bovenaf gedicteerde newspeak. Allemaal 'zelfstandig' uitgevoerd door een useful idiot.

www.merriam-webster.com

Definition of USEFUL IDIOT

a naive or credulous person who can be manipulated or exploited to advance a cause or political agenda… See the full definition
www.merriam-webster.com www.merriam-webster.com

Useful idiot - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Beste Jeffrey,

Ben je je ervan bewust dat (1) flakka geen drug is (maar een misleidende straatnaam die gebruikt wordt voor drug scare stories waarbij niemand weet wat we nou precies aan het bespreken zijn), (2) pyrrolid cathinones (de chemische klasse van stoffen waar we het over hebben) door zeer weinig mensen gebruikt worden en dat je door er aandacht aan te besteden juist de populariteit kunt vergroten, en (3) dat experts juist herhaaldelijk moeten uitleggen dat media de verhalen over 'flakka' schromelijk overdrijven en dat het fijn zou zijn als ze daar eens mee zouden kappen?

Zie:
www.trimbos.nl

Flakka, feit of fictie? Trimbos-instituut legt uit

Het Trimbos-instituut is de afgelopen weken veelvuldig door het verslavingsnetwerk, medisch personeel, politie, algemeen publiek en journalisten
www.trimbos.nl www.trimbos.nl

Nou heb ik het donkerbruine vermoeden dat je geen zin hebt om je verhaal dood te checken. Want straks krijg je nog een wit vakje in de krant of haal je je targets voor aantal woorden / kolommen per dag niet. Dus zou je misschien kunnen proberen om daadwerkelijk eens een ander verhaal te vertellen dan DPG Media altijd doet? Ik heb genoeg tips wat dat betreft. Je zou bijvoorbeeld eens een boek zoals Manufacturing Consent van Noam Chomsky erbij kunnen betrekken. Het lijkt mij wel eens tijd om je af te vragen waarom de politie zo enorm is oververtegenwoordigd in berichtgeving over drugs en het drugsbeleid. Maar je zou ook eens een kritisch stuk kunnen maken door via een poststructurele invalshoek het taalgebruik in mediahypes over drugs centraal te stellen in je stuk en je afvragen waarom we dit soort dingen keihard bestraffen, terwijl een bedrijf als @dupont hele samenlevingen onvrijwillig mag vergiftigen (spoiler: door de liberale orde). Wat is het toch in de medemens en de journalistiek dat we zó schrikken van ongecheckte video's over mensen die door autoruiten heen springen, terwijl we veel grotere problemen hebben in de samenleving die ons dan weer niet opvallen? Zo las ik laatst bij een poll van jouw concullega's dat om 17.00 uur al meer dan de helft van de lezers een glas of meer had gedronken die dag. Wist je trouwens dat je ook een delier kunt krijgen van alcohol? Lees ik nooit in de krant. Dus misschien ook een leuk idee: zijn de veiligheidsdiensten wel goed voorbereid op het voorkomen van een opwindingsdelier (door alcohol)? Of kunnen we misschien maar beter drugsgebruik managen in drugs consumptieruimten zodat er in de omgeving maatregelen genomen kunnen worden door deskundig personeel (iets wat trouwens heel goed werkt om drugs veiliger te maken, volgens wetenschappelijk onderzoek (1, 2)).

Groetjes en succes,

@Neo-Shulginist
Een kritische volger van nieuwsmedia
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je het punt van z'n vraag mist.
Hij vraagt letterlijk informatie van mensen die er iets over kennen om het op een menselijke manier in de media te brengen.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Gezien het uitblijven van verdere reacties krijg ik niet de indruk dat Jeffrey erg geïnteresseerd is in een 'realistisch' verhaal, of wat er nou eigenlijk speelt onder gebruikers.

Zijn flakka zombiedrugverhaal is al bedacht tijdens de ochtendvergadering, nadat er een persbericht van het parket binnenkwam. Nu hoeven alleen nog even talking heads op te duiken die daadwerkelijk de quotes leveren die Jeffrey van te voren had bedacht dat hij die wilde gaan horen. Dat is dan wat hij 'realistisch' acht. Uitspraken die aansluiten bij zijn vooraf opgestelde beeld.

Maar wij moeten dan geloven dat die werkwijze neutraal is, 'de feiten' laat zien, en daarmee een democratische functie vervult door burgers te informeren wat er speelt in de samenleving.

Ik noem het liever politieke PR. Te herkennen aan constant hetzelfde taalgebruik, dezelfde bronnen, dezelfde frames, dezelfde van bovenaf gedicteerde newspeak. Allemaal 'zelfstandig' uitgevoerd door een useful idiot.

www.merriam-webster.com

Definition of USEFUL IDIOT

a naive or credulous person who can be manipulated or exploited to advance a cause or political agenda… See the full definition
www.merriam-webster.com www.merriam-webster.com

Useful idiot - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
Klik om te vergroten...
Ik ben toevallig bij hem langsgeweest voor dit interview vandaag ipv deze cynische opmerkingen te plaatsen. Hij is zeer oprecht en niet wat je dacht te interpreteren.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Snuffelaar zei:
Ik ben toevallig bij hem langsgeweest voor dit interview vandaag ipv deze cynische opmerkingen te plaatsen. Hij is zeer oprecht en niet wat je dacht te interpreteren.
Klik om te vergroten...
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke artikel. De drugsgerelateerde artikelen die Jeffrey eerder heeft geschreven waren echt slecht.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuffelaar zei:
Ik ben toevallig bij hem langsgeweest voor dit interview vandaag ipv deze cynische opmerkingen te plaatsen. Hij is zeer oprecht en niet wat je dacht te interpreteren.
Klik om te vergroten...
Goed dat je constructief mee probeert te werken.

Voor mij is het al te laat inderdaad. Iets te vaak teleurgesteld door dit soort figuren en de organisaties waarvoor ze werken. Maar ik hoop met je mee dat mijn verwachtingen totaal onterecht waren.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Snuffelaar zei:
Ik ben toevallig bij hem langsgeweest voor dit interview vandaag ipv deze cynische opmerkingen te plaatsen. Hij is zeer oprecht en niet wat je dacht te interpreteren.
Klik om te vergroten...

Tof dat je gegaan bent.
Ben ook benieuwd naar het artikel.
Wordt het hier geplaatst denk je?
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#19
Helaas kan ik niet lezen omdat ik geen abonnement heb
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Tof dat je gegaan bent.
Ben ook benieuwd naar het artikel.
Wordt het hier geplaatst denk je?
Klik om te vergroten...
Ik zal het hier posten, ongeacht de kwaliteit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."