Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums*WAARSCHUWING 3-MMC* Zenuwschade

*WAARSCHUWING 3-MMC* Zenuwschade

45 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#1
Torchic zei:
Lijkt me verstandig met deze klachten om eerst het een en ander uit te sluiten voordat het gegooid word op dat je lichaam maar moet herstellen.
Klik om te vergroten...
ik ben benieuwd of een huisarts je überhaupt door zal sturen als die weet van drugsgebruik (als is dit meer gebaseerd op eigen ervaring op een andere niveau van gebruik : namelijk al mijn leverwaarde zijn 3x hoger dan wat ze mogen zijn, daar is medicatie voor echter HA schrijft deze niet uit ivm eigenwijs toch drugs blijven gebruiken)
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#2
MR_CHIP zei:
ik ben benieuwd of een huisarts je überhaupt door zal sturen als die weet van drugsgebruik (als is dit meer gebaseerd op eigen ervaring op een andere niveau van gebruik : namelijk al mijn leverwaarde zijn 3x hoger dan wat ze mogen zijn, daar is medicatie voor echter HA schrijft deze niet uit ivm eigenwijs toch drugs blijven gebruiken)
Klik om te vergroten...
Dus omdat je klachten hebt wat voortkomt uit drugsgebruik zou het niet serieus genomen moeten worden? Ik kan me voorstellen dat dit helaas wel gebeurd in de praktijk.

Het lijkt me zinvol om als huisarts naast de doorverwijzing voor het lichamelijke aspect ook in te zetten op bijvoorbeeld verslavingszorg als er sprake is van middelenmisbruik.

Maar het ligt er natuurlijk ook aan met wat voor klachten iemand bij de huisarts komt maar met de klachten van TS lijkt het me geen optie om maar af te wachten en hopen op herstel van je lichaam.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey @ns4402

Je hebt de afgelopen maanden al meerdere keren gepost over allerlei klachten die je toeschrijft aan je 3-mmc gebruik (bijvoorbeeld hier en hier). Je noemt hele waslijsten met nogal uiteenlopende klachten. Of jouw klachten echt toe te schrijven zijn aan je gebruik is een beetje de vraag. Daar was in je vorige topics al aardig wat discussie over, want je gebruik (frequentie en hoeveelheid) viel eigenlijk wel mee, de symptomen die je noemt komen niet altijd overeen met wat we weten over de gevolgen van 3-mmc gebruik, tot nu toe zag je (oude) huisarts geen reden voor onrust en medische onderzoeken leveren weinig tot niets op. Desondanks blijf je volharden in je overtuiging.

Je hebt al eerder aangegeven dat je dacht dat angst een rol kon spelen in dit hele verhaal en daarom heb ik al eerder geopperd dat er misschien sprake is van een stukje hypochondrie. Ik zie gewoon een soort hyperfocus op allerlei vage klachten die op mij niet gezond overkomt. Het valt me ook op dat je elke keer weer andere theorieën hebt over wat er precies aan de hand is en dat je symptomen veranderen naar aanleiding van je laatste theorieën. Daarom zeg ik: er zit denk ik een belangrijke psychologische component aan je klachten.

Maar goed, daar wil je dus niet aan, en nu beweer je weer heel stellig dat het allemaal door de 3-mmc komt. Ik vraag me echt af of dat waar is.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Tjuaa duuh wekelijks ne volle gram...veeeel te vaak en veeeel te hoge dosis. Van 3-FA, 4-FMA, 6-APB hou je het toch ook bij 100-200mg?
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Hey @ns4402

Je hebt de afgelopen maanden al meerdere keren gepost over allerlei klachten die je toeschrijft aan je 3-mmc gebruik (bijvoorbeeld hier en hier). Je noemt hele waslijsten met nogal uiteenlopende klachten. Of jouw klachten echt toe te schrijven zijn aan je gebruik is een beetje de vraag. Daar was in je vorige topics al aardig wat discussie over, want je gebruik (frequentie en hoeveelheid) viel eigenlijk wel mee, de symptomen die je noemt komen niet altijd overeen met wat we weten over de gevolgen van 3-mmc gebruik, tot nu toe zag je (oude) huisarts geen reden voor onrust en medische onderzoeken leveren weinig tot niets op. Desondanks blijf je volharden in je overtuiging.

Je hebt al eerder aangegeven dat je dacht dat angst een rol kon spelen in dit hele verhaal en daarom heb ik al eerder geopperd dat er misschien sprake is van een stukje hypochondrie. Ik zie gewoon een soort hyperfocus op allerlei vage klachten die op mij niet gezond overkomt. Het valt me ook op dat je elke keer weer andere theorieën hebt over wat er precies aan de hand is en dat je symptomen veranderen naar aanleiding van je laatste theorieën. Daarom zeg ik: er zit denk ik een belangrijke psychologische component aan je klachten.

Maar goed, daar wil je dus niet aan, en nu beweer je weer heel stellig dat het allemaal door de 3-mmc komt. Ik vraag me echt af of dat waar is.
Klik om te vergroten...
Amen!

Verder: @ns4402 je schrijft dat je 3mmc minstens een half jaar links wil laten liggen. Na het aanmaken van drie topics over de helse fysieke en mentale verschijnselen die jij toeschrijft aan dit middel, verbaas ik mij dat je het niet afzweert ooit weer te gebruiken. Als dit soort signalen je nog niet overtuigen, dan is het de volgende x misschien ook goed onderwerp van gesprek met je huisarts om verslavingszorg te bespreken.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Hey @ns4402

Je hebt de afgelopen maanden al meerdere keren gepost over allerlei klachten die je toeschrijft aan je 3-mmc gebruik (bijvoorbeeld hier en hier). Je noemt hele waslijsten met nogal uiteenlopende klachten. Of jouw klachten echt toe te schrijven zijn aan je gebruik is een beetje de vraag. Daar was in je vorige topics al aardig wat discussie over, want je gebruik (frequentie en hoeveelheid) viel eigenlijk wel mee, de symptomen die je noemt komen niet altijd overeen met wat we weten over de gevolgen van 3-mmc gebruik, tot nu toe zag je (oude) huisarts geen reden voor onrust en medische onderzoeken leveren weinig tot niets op. Desondanks blijf je volharden in je overtuiging.

Je hebt al eerder aangegeven dat je dacht dat angst een rol kon spelen in dit hele verhaal en daarom heb ik al eerder geopperd dat er misschien sprake is van een stukje hypochondrie. Ik zie gewoon een soort hyperfocus op allerlei vage klachten die op mij niet gezond overkomt. Het valt me ook op dat je elke keer weer andere theorieën hebt over wat er precies aan de hand is en dat je symptomen veranderen naar aanleiding van je laatste theorieën. Daarom zeg ik: er zit denk ik een belangrijke psychologische component aan je klachten.

Maar goed, daar wil je dus niet aan, en nu beweer je weer heel stellig dat het allemaal door de 3-mmc komt. Ik vraag me echt af of dat waar is.
Klik om te vergroten...
Aan die andere topics had ik even niet meer gedacht.

Het komt wel hypochonder over en het doet me denken aan toen ik zelf nog in actief gebruik zat. Ik had vaak ook hele theorieën, lijstjes, verklaringen en hoe meer ik me daarop ging focussen en erover ging opzoeken hoe erger de klachten werden en zo kwam ik in een hele vervelende en vooral angstige vicieuze cirkel terecht.

Nu ik niet meer gebruik heb ik er op een uitzondering na vrijwel geen last meer van.
C
Cupido69Lid
01-01-2024, 00:00
#7
ns4402 zei:
Best mensen, ik wilde graag mijn klachten delen die ik heb gekregen na gebruik van 3-mmc. Gemiddeld om het weekend, 1 gram per feest. Twee of driedubbele als ik zou afteren. Ik gebruik bijna nooit iets ernaast, soms ketamine.
Ik wil binnenkort een verwijzing naar een neuroloog aanvragen, en wellicht krijg ik een MRI.

Ik heb last van;
- Ruis in zicht
- Gevoeligheid voor licht
- ‘Floaters’
- Nabeelden
Dit kan wellicht HPPD zijn. Er is geen verder onderzoek gedaan naar deze aandoening.

Ook heb ik last van:
- Ongelijke pupillen (rechter pupil is verwijd)
- Pijnlijke spieren rondom rechter oog
- mijn rechter oog is meer naar buiten gaan staan, bij veraf focussen.
Dit kan wellicht duiden op schade aan de derde hersenzenuw.

en zoals we allemaal kennen:
- Geheugenverlies
- Slecht kortetermijngeheugen
Beschadigde hippocampus.

mijn bevindingen moeten bevestigd worden door een professional, maar ik wilde niet tot die tijd wachten om dit te delen om anderen te waarschuwen voor de zenuwschade die 3-mmc kan veroorzaken. En dan heb ik het nog niet over de andere lichamelijke klachten, waar ik zelfs een hartecho voor heb laten maken en bloedonderzoek had laten doen. Precieze oorzaak van mijn klachten hadden ze nooit gevonden. Dit was onder anderen haarverlies, bleek/geel zien, flauwvallen, blauwe lippen, tintelingen in ledematen, hartkloppingen en -overslagen, hard kloppend hard, minder smaak proeven, geen eetlust, etc… deze klachten verdwenen na een half jaar gezond, genoeg en gevarieerd te eten

ja, ik ben gestopt met 3-mmc. Mijn huidig doel is om een half jaar niet te gebruiken. Dit is makkelijk na te streven, dan ‘ik stop nu volledig met drugs’, dan gooi ik mezelf in het diepe waardoor het lastiger is om nee tegen drugs te zeggen
Klik om te vergroten...
Beste ns4401,

Ik wil graag nog even reageren op het topic dat je hebt aangemaakt.

Net na het coronavirus, toen de festivalpoorten weer open mochten, heb ik in ongeveer 5 maanden tijd om het weekend en soms opeenvolgende weekenden drugs gebruikt. Dit komt neer op circa 20 feesten in 5 maanden waarin ik gebruikte. Tijdens het grootste deel van deze feesten gebruikte ik vaak een beetje speed (nasaal) gecombineerd met naar schatting 500mg 3-MMC (oraal). Soms ging hier nog wat MDMA of XTC bij gepaard.

Ook ik heb last van klachten gehad die je beschrijft, met name van het tintelen en een koud gevoel van mijn ledematen en het zien van gele vlekken. Gelukkig zijn deze klachten al een hele tijd voorbij sinds ik afgelopen studiejaar weer begonnen ben met studeren en mijn feestkostuum veelal in de kast hangt. Echter heb ik wel nog steeds last van willekeurige kleine spierspanningen. Deze heb ik naar mijn eigen vermoeden overgehouden na The Crave 2023, waar ik 3-MMC, Cocaïne en Ketamine heb gecombineerd (dit is voor mij geen onbekende combinatie.). Tijdens het feest kreeg ik ineens enorm veel spierkrampen in mijn benen en kuiten, dusdanige pijn waardoor ik niet meer kon lopen wat natuurlijk voor de nodige paniek zorgde. Sowieso heb ik spijt van al het combineren van verschillende drugs om het randje op te zoeken en ben ik nu eerder bang om te combineren dan dat ik ga voor een avontuur om de 'dragon te chasen'. Ik hoop dat ik niet veel blijvende schade aan m'n lichaam heb aangericht, maar die kans lijkt mij, gezien mijn 'wilde periode' vrij klein.


Jouw doel om een half jaar niet te gebruiken klinkt mij als muziek in de oren, ik heb zelf voor het laatst in augustus 1 XTC pil gebruikt en in september wat 3-MMC omdat een kennis zei dat het speed was, tijdens dat feest in september kreeg ik wederom last van kramp in mijn spieren waardoor ik het spul nu eigenlijk keihard afzweer. Ik voel me (logischerwijs) veel beter met sporadisch gebruik van het hele pakket. Heb jij zelf ook wel eens last gehad van je spieren of spierkrampen tijdens het gebruik van 3-MMC?


Gegroet, babyengel met pijl en boog
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Hey @ns4402

Je hebt de afgelopen maanden al meerdere keren gepost over allerlei klachten die je toeschrijft aan je 3-mmc gebruik (bijvoorbeeld hier en hier). Je noemt hele waslijsten met nogal uiteenlopende klachten. Of jouw klachten echt toe te schrijven zijn aan je gebruik is een beetje de vraag. Daar was in je vorige topics al aardig wat discussie over, want je gebruik (frequentie en hoeveelheid) viel eigenlijk wel mee, de symptomen die je noemt komen niet altijd overeen met wat we weten over de gevolgen van 3-mmc gebruik, tot nu toe zag je (oude) huisarts geen reden voor onrust en medische onderzoeken leveren weinig tot niets op. Desondanks blijf je volharden in je overtuiging.

Je hebt al eerder aangegeven dat je dacht dat angst een rol kon spelen in dit hele verhaal en daarom heb ik al eerder geopperd dat er misschien sprake is van een stukje hypochondrie. Ik zie gewoon een soort hyperfocus op allerlei vage klachten die op mij niet gezond overkomt. Het valt me ook op dat je elke keer weer andere theorieën hebt over wat er precies aan de hand is en dat je symptomen veranderen naar aanleiding van je laatste theorieën. Daarom zeg ik: er zit denk ik een belangrijke psychologische component aan je klachten.

Maar goed, daar wil je dus niet aan, en nu beweer je weer heel stellig dat het allemaal door de 3-mmc komt. Ik vraag me echt af of dat waar is.
Klik om te vergroten...
inderdaad dat is ook het eerste wat mij te binnen schoot (en ik vermoed dat je huisarts er ook zo overdenkt). Je hoort mij overigens niet zeggen dat hypochondrie niet voor vervelende gezondheidsproblemen.
C
CeraLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik lees dat meerdere gebruikers hier ook mee te maken hebben of gehad. Ergens stelt het mij gerust. Ik heb veel 2cb gebruikt vorig jaar en heb nu palinopsie. ( vertraagd nabeelden zien) het is wat minder geworden. Maar het heeft de tijd nodig blijkbaar. Oogruis ook last van gehad. Is inmiddels veel minder geworden. Dus al deze dingen kunnen misschien minder worden. Of helaas blijven 🤷🏻‍♂️
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb 1 x 3mmc gebruikt.
De dag erna had ik tintelende en "dode" vingers en kennelijk heb ik dunne aders in mijn vingers die snel reageren op die 3mmc.
Ik heb het nooit meer genomen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Ik heb 1 x 3mmc gebruikt.
De dag erna had ik tintelende en "dode" vingers en kennelijk heb ik dunne aders in mijn vingers die snel reageren op die 3mmc.
Ik heb het nooit meer genomen.
Klik om te vergroten...
dat komt door de vaat vernauwing die stimulanten kunnen hebben
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
MR_CHIP zei:
dat komt door de vaat vernauwing die stimulanten kunnen hebben
Klik om te vergroten...

Daarom heb ik nooit meer deze soort rc's genomen.
J
JesusondruqsLid
01-01-2024, 00:00
#13
ns4402 zei:
Best mensen, ik wilde graag mijn klachten delen die ik heb gekregen na gebruik van 3-mmc. Gemiddeld om het weekend, 1 gram per feest. Twee of driedubbele als ik zou afteren. Ik gebruik bijna nooit iets ernaast, soms ketamine.
Ik wil binnenkort een verwijzing naar een neuroloog aanvragen, en wellicht krijg ik een MRI.

Ik heb last van;
- Ruis in zicht
- Gevoeligheid voor licht
- ‘Floaters’
- Nabeelden
Dit kan wellicht HPPD zijn. Er is geen verder onderzoek gedaan naar deze aandoening.

Ook heb ik last van:
- Ongelijke pupillen (rechter pupil is verwijd)
- Pijnlijke spieren rondom rechter oog
- mijn rechter oog is meer naar buiten gaan staan, bij veraf focussen.
Dit kan wellicht duiden op schade aan de derde hersenzenuw.

en zoals we allemaal kennen:
- Geheugenverlies
- Slecht kortetermijngeheugen
Beschadigde hippocampus.

mijn bevindingen moeten bevestigd worden door een professional, maar ik wilde niet tot die tijd wachten om dit te delen om anderen te waarschuwen voor de zenuwschade die 3-mmc kan veroorzaken. En dan heb ik het nog niet over de andere lichamelijke klachten, waar ik zelfs een hartecho voor heb laten maken en bloedonderzoek had laten doen. Precieze oorzaak van mijn klachten hadden ze nooit gevonden. Dit was onder anderen haarverlies, bleek/geel zien, flauwvallen, blauwe lippen, tintelingen in ledematen, hartkloppingen en -overslagen, hard kloppend hard, minder smaak proeven, geen eetlust, etc… deze klachten verdwenen na een half jaar gezond, genoeg en gevarieerd te eten

ja, ik ben gestopt met 3-mmc. Mijn huidig doel is om een half jaar niet te gebruiken. Dit is makkelijk na te streven, dan ‘ik stop nu volledig met drugs’, dan gooi ik mezelf in het diepe waardoor het lastiger is om nee tegen drugs te zeggen
Klik om te vergroten...
Ongelijke pupillen (rechter pupil is verwijd)
- Pijnlijke spieren rondom rechter oog
- mijn rechter oog is meer naar buiten gaan staan, bij veraf focussen.

Dat van je rechter oog is heel normaal bij gebruik van Stimulanten zoals cocaïne, crack, amfetamine (speed) en XTC/MDMA en 3MMC dus
Heb geen idee hoe het komt,, maar we hebben het allemaal..
Kijk maar eens naar foto’s van bekende druggebruikers, H Brood bijv.
Niets om zorgen om te maken maar lastig is t soms wel
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Daarom heb ik nooit meer deze soort rc's genomen.
Klik om te vergroten...
dit kan je met alle stimulanten hebben het generaliseren richting rc's vind ik niet passend/fair
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
dit kan je met alle stimulanten hebben het generaliseren richting rc's vind ik niet passend/fair
Klik om te vergroten...

Noot:
Juist wel.dat soort, ik zeg: dat soort rc's wat vaatvernauwing veroorzaakt, dat neem ik dus nooit meer. Dit is beslist geen generaliseren!
Dat is de aanwijzing van een bepaalde groep rc's. Als ik zou generaliseren, dan zou ik zeggen: a l l e Rc's doe ik in de ban.
Als. a l l e stimulantia deze eigenschappen hebben, dan is het nog steeds een groep rc's die ik nooit meer nemen zal. Dus niet a l l e rc's.
Overigens neem ik sowieso geen rc's meer maar dat heeft een andere reden....
Of iemand mijn keuze al of niet fair en passend vind zal mij verder worst zijn. Ik kijk en handel naar wat er wel, en niet gezond voor mij is.
Niets meer en niets minder.
Ça va!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Ik heb 1 x 3mmc gebruikt.
De dag erna had ik tintelende en "dode" vingers en kennelijk heb ik dunne aders in mijn vingers die snel reageren op die 3mmc.
Ik heb het nooit meer genomen.
Klik om te vergroten...
Had ik bij NEP ook. Gevoelloze pinken. Vond ik bestwel eng maar is allemaal over gegaan. Na 2g NEP in een nacht wel iets van 6 weken moe en down geweest. Kutzooi. Gelukkig komt de 2 jaar clean dichtbij.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Had ik bij NEP ook. Gevoelloze pinken. Vond ik bestwel eng maar is allemaal over gegaan. Na 2g NEP in een nacht wel iets van 6 weken moe en down geweest. Kutzooi. Gelukkig komt de 2 jaar clean dichtbij.
Klik om te vergroten...
6 weken holy fuck 😨💀
D
DruggersLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Had ik bij NEP ook. Gevoelloze pinken. Vond ik bestwel eng maar is allemaal over gegaan. Na 2g NEP in een nacht wel iets van 6 weken moe en down geweest. Kutzooi. Gelukkig komt de 2 jaar clean dichtbij.
Klik om te vergroten...
Tering is NEP niet heel potent spul? Dan is 2g niet niks nee
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Druggers zei:
Tering is NEP niet heel potent spul? Dan is 2g niet niks nee
Klik om te vergroten...
Klopt. Ik heb hele domme dingen gedaan. Coke was mijn favoriete middel maar ik had het gebruik niet meer in de hand. Dan bestelde ik RCs zodat ik kon zeggen dat ik geen Coke had gehad maar wel onder invloed kon zijn. De meeste spullen gebruikte ik dan ook als Coke. Te veel en te vaak doseren dus. Ik kan me de helse kater van 1g Erhylphenidate in een nacht ook nog goed herinneren 🤢.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Koffieb00n zei:
6 weken holy fuck 😨💀
Klik om te vergroten...
Fucked up he? En daarna ook gewoon weer doorgaan, maar NEP heb ik nooit meer aangeraakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."