Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStelling: drugs zijn levens verrijkend

Stelling: drugs zijn levens verrijkend

23 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MatineusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zowel eens als oneens:

Tijdens mijn gebruik versterk ik vaak puur mijn eigen gevoel. Wat als “verrijking” gezien kan worden op het moment dat je wellicht inzichten krijgt, maar dit zegt alleen maar dat hier (onbewust) al wél over na is gedacht.
Wat betreft een doel behalen, misschien dat dit lukt, maar misschien lukt dat dus ook wel nuchter. Drugs is voor mij puur recreatief, dus ik zou het enigszins lastig vinden om mijn, misschien moeilijke, doelen te behalen en dan óók nog stil te moeten staan of wat ik doe wel zo gezond is, dit geeft misschien dubbele druk.
Idem voor een lichaamsfunctie denk ik (behalve voorgeschreven medicatie etc. uiteraard). Misschien tijdelijk. Maar ik denk maar zo: Je lichaam geeft niets voor niets een signaal af😉
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sebas- zei:
En soms is dit doel waardevoller als het potentiele risico en/of de (tijdelijke) schade die het middel toebrengt.
Klik om te vergroten...

Vooral oneens op dit stuk, maar ik begrijp het wel. Je weet pas echt de volledige impact van het risico dat je nam op het moment dat je die schade doormaakt. En laten we wel zijn, als het uiteindelijk op verslaving uitdraait, is dat echt serious business. Daarmee heb ik het risico dat ik liep dus ook mogen ervaren en mijn conclusie is toch: it's not worth it.

Al heb ik er heen spijt van dat ik de weg ben gegaan, die ik ben gegaan.

Als je drugs gebruikt om je leven te verrijken, kan ik me nog in vinden. De scheidingslijn is wel erg dun en lastig te bepalen. Ik ben zelf in elk geval niet een van die mensen die er verstandig mee om kan gaan.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eens. De ene drug biedt meer dan de ander, maar ongeacht welke drug je neemt: je bent hoe dan ook een ervaring rijker die je niet opgedaan zou hebben als je nuchter was gebleven. Of het 't waard was, dat is een ander verhaal...
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sommige drugs hebben mij ervaringen gegeven die ik zonder niet had kunnen ervaren. Andere drugs hebben mij ervaringen gebracht die ik nooit gehad zou willen hebben. Het was leuk om de wereld van drugs te verkennen maar waar ik terecht kwam was niet best. Daar ben ik wel weer uit gekomen maar dat was een lange en pijnlijke weg, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik mezelf heb aangepakt op een manier ik waarschijnlijk zonder nooit had gekund of gedurfd.

De dalen waren diep, de pieken waren hoog. Ik denk dat ik het uiteindelijk toch de moeite waard heb gevonden maar verder drugsvrij door het leven ga.
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#5
De ene drug wel, en de andere niet, vind er te veel verschil tussen zitten om alles op een hoop te schuiven
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kort door de bocht zou ik zeggen ja.

Drugs geven toegang tot minder toegankelijke delen van lichaam en geest en daarmee maken ze het leven een stukje rijker. Of dat nou gaat om het volhouden van een Tekno, een deadline halen of het voelen en zien hoe alles met elkaar verbonden is als één.

Het is aan de gebruiker om die verrijking te waarborgen.

"Dit is wat de drug zou moeten doen, doet het dat niet of met teveel bijwerkingen is er iets mis. Met de drug, met de dosering, of met de gebruiker..."
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#7
Eens. Pep, truffels en zo heel af en toe mdma kristallen geeft een verrijking aan m'n relatie. Trouwens alvast 1p-lsd bestelt voor over een tijdje. Is wat lastiger inplannen, maar dat komt goed.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nathaniel zei:
Kort door de bocht zou ik zeggen ja.

Drugs geven toegang tot minder toegankelijke delen van lichaam en geest en daarmee maken ze het leven een stukje rijker. Of dat nou gaat om het volhouden van een Tekno, een deadline halen of het voelen en zien hoe alles met elkaar verbonden is als één.

Het is aan de gebruiker om die verrijking te waarborgen.

"Dit is wat de drug zou moeten doen, doet het dat niet of met teveel bijwerkingen is er iets mis. Met de drug, met de dosering, of met de gebruiker..."
Klik om te vergroten...

Mooi geschreven.

Drugs is net met teveel er voor.
Teveel is nooit goed. Maar wat is teveel is vaak lastig in te schatten denk ik. Voor de een een korrel en de ander een kg
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het kan verrijkend zijn, maar ook vermindering.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Lastige.
Zet hem toch op eens.
Zolang je maar je grens kent en niet door en door gaat.
En juist dat is het probleem. Voor de een ook makkelijker dan de ander.
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Eens of oneens?

Zolang je een bepaald middel niet misbruikt, en je bewust van de potentiële gevaren bent - kan een bepaald middel, een bepaalde situatie en/of lichaamsfunctie wel (tijdelijk) verbeteren.
Om zo vervolgens, bijvoorbeeld je doel, makkelijker te behalen.
En soms is dit doel waardevoller als het potentiele risico en/of de (tijdelijke) schade die het middel toebrengt.

Was wel benieuwd naar de mening van m'n mede drugs-liefhebbers 😋
h
harryvandesunweb99Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Mee eens, alleen het probleem is dat veel mensen waaronder ik er in blijven hangen het kan voor de een veel goeds brengen. En voor de ander een bult ellende
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hmm dat is voor mij niet de insteek. O korte termijn ben ik het t je eens. Maar ik denk dat je je daarmee op glad ijs bevindt. Je blijft het dan nodig hebben om die prestaties te kunnen leveren. En men verwacht dan toch dat niveau van je. Afhankelijkheid ligt dan echt op de loer.
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#14
In mijn ogen moet recreatieve drugs ook recreatief blijven en geen middel om betere prestaties te leveren.
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Indy007 zei:
Hmm dat is voor mij niet de insteek. O korte termijn ben ik het t je eens. Maar ik denk dat je je daarmee op glad ijs bevindt. Je blijft het dan nodig hebben om die prestaties te kunnen leveren. En men verwacht dan toch dat niveau van je. Afhankelijkheid ligt dan echt op de loer.
Klik om te vergroten...
Haha helemaal met je eens over het gladde ijs gedeelte.
Maar zolang je de gevaren dus goed blijft observeren. kan je kan wel van een middel en die situatie leren, en deze les daarna meenemen in je leven. Heb dit redelijk vaak ervaren, en waar ik nu toch niet verslaafd aan ben - of er überhaupt nog aan denk. Maar wat toen wel echt een positieve switch in me leven heeft getracht!
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Indy007 zei:
In mijn ogen moet recreatieve drugs ook recreatief blijven en geen middel om betere prestaties te leveren.
Klik om te vergroten...
Ik snap je punt, maar kan je daar (al dan niet onbewust) van leren en zo je prestaties verbeteren?
Sorry had de twee citaten even in dezelfde post moeten plaatsen.
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja dat geloof ik ook wel! Het laat je ook op andere manier denken soms en het kan je zeker helpen tot bepaalde inzichten.

Zo heb ik met mijn vriend dan gesprekken die we anders niet snel zullen voeren, we zijn opener en durven meer te uiten. Dat helpt ons wel. Maar het moet een verrijking zijn en niet een remedie
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sebas- zei:
Ik snap je punt, maar kan je daar (al dan niet onbewust) van leren en zo je prestaties verbeteren?
Sorry had de twee citaten even in dezelfde post moeten plaatsen.
Klik om te vergroten...
Ja dat denk ik dus wel… maar ik dacht dat je bedoelde dat je onder invloed betere prestaties leverde. Dat lijkt me dat leiden tot afhankelijkheid
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Indy007 zei:
Zo heb ik met mijn vriend dan gesprekken die we anders niet snel zullen voeren, we zijn opener en durven meer te uiten. Dat helpt ons wel. Maar het moet een verrijking zijn en niet een remedie
Klik om te vergroten...

Mooi voorbeeld, precies wat ik bedoelde inderdaad.
Zo heb ik 10 jaar geleden als lastige puber, op een zomeravond - zwaar-piekend van een Mitsubishi uren met me vader de diepste gesprekken besproken. En deze zou je inderdaad anders nooit durven uiten 😂
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Op dit moment echter denk ik dat ik m’n weekend om zeep geholpen erdoor. 🙈 Nu plafonddienst, morgen brak. Weinig verrijking…

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."