#1
Doet me denken aan het boek Ga Gewoon Iets Leuks doenDie tips zijn goed bedoeld, maar helpen bij mij misschien bij milde lusteloosheid of beginnende somberheid maar praktisch niet tijdens serieuze depressie. Het voelt soms zelfs een beetje kleinerend alsof iemand zegt: ‘heb gewoon effe geen depressie en kom van je reet, dan zul je zien dat het goed komt’. Ik snap jou - en de behandelaren - hoor, echt. Bij een niet al te zware - als in, met suïcidale gedachten gepaarde gaande gedachten, etc. - burn-out of mildere vormen zijn dit bijvoorbeeld echt wel helpende tips.
Ga gewoon iets leuks doen - Aafke Romeijn | Blossom Books
Ga gewoon iets leuks doen, geschreven door Aafke Romeijn, gaat over depressie en is het vijfde deel van de serie Hoofdzaken.
www.blossombooks.nl
Kijk, als het niet lukt. Prima, dat is een tweede. Maar eerst even proberen lijkt me. Vandaar ook mijn laatste tip:
Gun jezelf rust. Het is prima als even niks lukt. Probeer ervan te genieten, ook als dat niet echt gaat. Het allerergste wat je kunt doen is niks doen, en dan op jezelf gaan zitten haten dat je de hele tijd niks hebt zitten doen.
En dan snap ik dat de 'probeer ervan te genieten' nogal zuur kan overkomen, want het punt van een depressie is dat je nergens meer van kan genieten. Maar je hebt zo'n perspectief nodig om te komen tot een realisatie dat het steeds een cirkeltje is van je slecht voelen --> niks doen --> hatelijke gedachten over jezelf --> je slecht voelen. Terwijl.. het is prima om even niks te doen. Je hebt kennelijk even tijd nodig om uit te vogelen wat er allemaal precies mis is, en hoe je daar het best mee kunt omgaan.