Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHeeft iemand wel eens truffels genomen om zich beter te voelen?

Heeft iemand wel eens truffels genomen om zich beter te voelen?

24 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
T
TripzoekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bedankt voor jullie reacties.

Alcohol gebruik ik alleen met vrienden in het weekend, maar ook niet elk weekend. Drugs gebruik ik op het moment amper.

Ik heb echt al veel met de dokter gesproken en met een praktijk ondersteuner maar ze lijken met niet heel serieus te nemen. Ik heb liefdesverdriet omschreven en aangegeven dat er veel meer speelt wat hierdoor erg vergroot is. Maar ik blijf maar te horen krijgen dat ik moet wachten en dat ik me vanzelf beter zal voelen. Ik heb dat vertrouwen zeker niet. Ik voel me juist met de dag somberder.

Als jullie het niet aanraden dat moet ik het maar niet doen. Ik zit al op het randje, en als ik me nog slechter ga voelen dan vrees ik voor het einde.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een hoge dosering zou ik ook niet aanraden. Zoals @Neo-Shulginist aangeeft is een lichte dosis misschien al wel voldoende om alle net even op een andere manier te kunnen bekijken.

Zo kun je hopelijk een tijdelijke mindset shift ervaren en merken dat je je wel anders kunt voelen, ookal is de situatie waarin je je bevind exact hetzelfde.

Houd je taai!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
Trippen wanneer je je slecht voelt is echt de slechtste combi ever. Langere perioden slecht voelen ken ik als geen ander maar de sleutel tot beter voelen lag altijd bij mijzelf. Voeding, beweging, bezigheden, geen middelen en rust. Zo ben ik er ook altijd weer uitgekomen. Al is die circel heel lastig te doorbreken soms...heb wel btw veel gelezen over depressie en micro doseringen waar mensen baat bij hebben gehad.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nog niet. Slechts één keer en dat was louter uit nieuwsgierigheid.

Het was maar een klein beetje, en toch voelde ik me goed en rustig.

Dus wie weet, ooit nog eens. :)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tripzoeker zei:
Ik heb liefdesverdriet omschreven en aangegeven dat er veel meer speelt wat hierdoor erg vergroot is.
Klik om te vergroten...
Heb je het hele verhaal wel eens aan iemand verteld? Ik heb zelf toen ik jong was jarenlang met liefdesverdriet rondgelopen en dat was super klote. Het luchtte onwijs op om dit met een goede vriend te bespreken.

Je komt er wel weer bovenop. Er valt nog zo veel te beleven dat de moeite waard is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tripzoeker zei:
Ik heb echt al veel met de dokter gesproken en met een praktijk ondersteuner maar ze lijken met niet heel serieus te nemen. Ik heb liefdesverdriet omschreven en aangegeven dat er veel meer speelt wat hierdoor erg vergroot is. Maar ik blijf maar te horen krijgen dat ik moet wachten en dat ik me vanzelf beter zal voelen. Ik heb dat vertrouwen zeker niet. Ik voel me juist met de dag somberder.
Klik om te vergroten...
Een aantal tips voor je die misschien in het begin stom voelen maar die uiteindelijk zeker helpen:

  • Ga buiten wandelen! Dat kan depressieve symptomen met wel 30% verminderen. Dan voel je je misschien nog steeds kut, maar dus al wel een stuk minder kut. Sporten is ook een goed idee.
  • Zorg voor een stabiel slaapritme. Ook als je slecht hebt geslapen, ga op tijd uit bed, probeer overdag dingen te doen (ookal heb je er echt geen zin in), en ga 's avonds op tijd naar bed. Dit brengt structuur in je leven waardoor je meer tijd over hebt om te denken over de dingen die goed zijn voor je.
  • Ga elke dag twee minuten voor de spiegel staan en geef jezelf complimentjes. In het begin zullen de positieve opmerkingen nogal gemaakt overkomen. Maar als je dit vaak doet dan wen je eraan. Met als positieve uitkomst dat je dus (onbewust) steeds meer went aan lieve dingen zeggen tegen jezelf.
  • Eet vers en gezond, en bereid je maaltijden bij voorkeur ook zelf. Gezond eten heeft duidelijke impact op je humeur. Bovendien is eten klaarmaken een goede manier om jezelf even af te leiden van vervelende gedachten.
  • Gun jezelf rust. Het is prima als even niks lukt. Probeer ervan te genieten, ook als dat niet echt gaat. Het allerergste wat je kunt doen is niks doen, en dan op jezelf gaan zitten haten dat je de hele tijd niks hebt zitten doen.

Verder zul je ook aan de slag moeten gaan met de shit die onder je depressieve gevoelens ligt. Je noemt al liefdesverdriet, dat is een duidelijke. Misschien helpt het om brieven te schrijven aan je ex waarin je je gevoelens opschrijft. Je hoeft die brieven niet op te sturen. Maar zo'n brief helpt wel om de gedachten te structureren en van je af te zetten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Tripzoeker zei:
Maar ik blijf maar te horen krijgen dat ik moet wachten en dat ik me vanzelf beter zal voelen. Ik heb dat vertrouwen zeker niet. Ik voel me juist met de dag somberder.
Klik om te vergroten...
Deze tegenstelling kan trouwens ook kloppen. Statistisch gezien duren depressies meestal een half jaar of langer. Vaak is het eerste half jaar nodig om alleen maar te ontdekken wat er nou precies allemaal mis is. Dat is bij jou denk ik ook aan de hand. Het is goed dat je aan de bel hebt getrokken. Maar kennelijk heb je nog 'een onduidelijke hulpvraag'. Dit betekent dat je depressie nog in de kinderschoenen staat omdat je eerst nog beter moet achterhalen wat er nou precies allemaal niet zo lekker zit. In die periode kan je soms juist nog wat somberder worden. Probeer je tijdens die sombere momenten deze tijdlijn voor de geest te halen. Dat geeft de boel weer perspectief. Het is soms lastig om uit te vinden wat er nog allemaal mis is. Als het allemaal even niet meer gaat, probeer dan de bovenstaande tips! Echt waar, die werken om je even wat minder kut te laten voelen. En als je het vaak doet dan klim je over tijd weer langzaam in de positiviteitsladder.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben zelf ook een hele tijd depressief geweest na het voor de tweede keer stoppen met een studie. Op dat moment had ik het gevoel alsof alle hoop verloren was en het toch geen zin had om verder te gaan het leven (aan het einde ga je immers toch dood).

Ik ben een hele tijd in dat gedachtengoed blijven hangen en daardoor viel ik alleen maar verder de put in. Nu ik er op terug kijk vind ik het bijzonder dat ik mij in die periode zo slecht voelde, er is eigenlijk niet eens heel veel veranderd sinds toen maar op dit moment voel ik mij stukken beter.

Wat voor mij echt geholpen heeft is om stappen te blijven zetten die je leven vooruit helpen. Als je bijvoorbeeld weet dat je nog wat dingen moet doen of afhandelen, begin daar dan gelijk aan. Sporten helpt ook heel erg (dat was meestal mijn enigste positieve moment in de dag).

Wat ik dus eigenlijk probeer te zeggen is: zorg dat je niet bij de pakken neer gaat zitten, maar blijf ondernemen. Of dat nou klusjes afronden of met vrienden/vriendinnen afspreken is.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tripzoeker zei:
Bedankt voor jullie reacties.

Alcohol gebruik ik alleen met vrienden in het weekend, maar ook niet elk weekend. Drugs gebruik ik op het moment amper.

Ik heb echt al veel met de dokter gesproken en met een praktijk ondersteuner maar ze lijken met niet heel serieus te nemen. Ik heb liefdesverdriet omschreven en aangegeven dat er veel meer speelt wat hierdoor erg vergroot is. Maar ik blijf maar te horen krijgen dat ik moet wachten en dat ik me vanzelf beter zal voelen. Ik heb dat vertrouwen zeker niet. Ik voel me juist met de dag somberder.

Als jullie het niet aanraden dat moet ik het maar niet doen. Ik zit al op het randje, en als ik me nog slechter ga voelen dan vrees ik voor het einde.
Klik om te vergroten...
Het zijn geen malse woorden die je hier zo op schrijft. Als je ‘vreest voor het einde’ wanneer je je nog slechter voelt dan lijkt mij dit een zeer serieus te nemen signaal voor de huisarts en overstijgt het de expertise van een praktijk ondersteuner.
Mijn advies: dring aan op een intake met een psycholoog en/of psychiater. Helaas werkt het nou eenmaal vaak zo in de Nederlandse zorg dat assertiviteit wordt beloond. Dus: kom voor je zelf op. Organiseer de juiste professionele hulp om jou heen. En als je je niet serieus genomen voelt door je huisarts, zorg voor een second opinion bij een andere. Desnoods wissel je. Doe wat nodig is. En laat alle drugs svp links van je liggen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Damius zei:
Het zijn geen malse woorden die je hier zo op schrijft. Als je ‘vreest voor het einde’ wanneer je je nog slechter voelt dan lijkt mij dit een zeer serieus te nemen signaal voor de huisarts en overstijgt het de expertise van een praktijk ondersteuner.
Mijn advies: dring aan op een intake met een psycholoog en/of psychiater. Helaas werkt het nou eenmaal vaak zo in de Nederlandse zorg dat assertiviteit wordt beloond. Dus: kom voor je zelf op. Organiseer de juiste professionele hulp om jou heen. En als je je niet serieus genomen voelt door je huisarts, zorg voor een second opinion bij een andere. Desnoods wissel je. Doe wat nodig is. En laat alle drugs svp links van je liggen.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens!

Het kan helpen om even het lijstje van kenmerken bij een depressie erbij te pakken, zodat je weet wat je precies moet opnoemen als je bij de huisarts bent.
Dus bijvoorbeeld: somber, nergens meer zin in, niet goed kunnen concentreren, piekergedachten, suïcidale gedachten (..).
www.thuisarts.nl

Ik heb een depressie

www.thuisarts.nl www.thuisarts.nl

De vraag is vervolgens of eerstelijns hulp voor jou voldoende is. Eerstelijns hulp is voor mensen met een specifiek ziektebeeld (bijvoorbeeld depressie). Je kunt dan bij veel psychotherapeuten terecht. Soms is er sprake van meerdere ziektebeelden tegelijkertijd (comorbiditeit), bijvoorbeeld als je depressief bent en een verslaving aan drugs hebt. In dat soort gevallen heb je wat meer complexe zorg nodig en dan moet je dus eerst doorverwezen worden naar een plek die je goed kan diagnosticeren, al dan niet in combinatie met een behandelplek waar ze gespecialiseerde behandelingen doen voor complexe aandoeningen.

Als ik zo je bericht lees dan zie ik nog geen aanwijzingen voor comorbiditeit. Dus terug naar de huisarts, je symptomen benoemen, zeggen dat je een depressie hebt en dat je doorverwezen moet worden naar eerstelijns zorg.
Overigens kan het even zoeken zijn voordat je een praktijk hebt gevonden die plek heeft, want praktijken hebben dikwijls een tijdelijke opnamestop. Dan moet je dus heel even verder kijken naar een plek waar je wel terecht kan. Soms kost dat wat tijd.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Een aantal tips voor je die misschien in het begin stom voelen maar die uiteindelijk zeker helpen:

  • Ga buiten wandelen! Dat kan depressieve symptomen met wel 30% verminderen. Dan voel je je misschien nog steeds kut, maar dus al wel een stuk minder kut. Sporten is ook een goed idee.
  • Zorg voor een stabiel slaapritme. Ook als je slecht hebt geslapen, ga op tijd uit bed, probeer overdag dingen te doen (ookal heb je er echt geen zin in), en ga 's avonds op tijd naar bed. Dit brengt structuur in je leven waardoor je meer tijd over hebt om te denken over de dingen die goed zijn voor je.
  • Ga elke dag twee minuten voor de spiegel staan en geef jezelf complimentjes. In het begin zullen de positieve opmerkingen nogal gemaakt overkomen. Maar als je dit vaak doet dan wen je eraan. Met als positieve uitkomst dat je dus (onbewust) steeds meer went aan lieve dingen zeggen tegen jezelf.
  • Eet vers en gezond, en bereid je maaltijden bij voorkeur ook zelf. Gezond eten heeft duidelijke impact op je humeur. Bovendien is eten klaarmaken een goede manier om jezelf even af te leiden van vervelende gedachten.
  • Gun jezelf rust. Het is prima als even niks lukt. Probeer ervan te genieten, ook als dat niet echt gaat. Het allerergste wat je kunt doen is niks doen, en dan op jezelf gaan zitten haten dat je de hele tijd niks hebt zitten doen.

Verder zul je ook aan de slag moeten gaan met de shit die onder je depressieve gevoelens ligt. Je noemt al liefdesverdriet, dat is een duidelijke. Misschien helpt het om brieven te schrijven aan je ex waarin je je gevoelens opschrijft. Je hoeft die brieven niet op te sturen. Maar zo'n brief helpt wel om de gedachten te structureren en van je af te zetten.
Klik om te vergroten...
Goede tips natuurlijk. Wil er nog een paar aan toevoegen die voor mij in ieder geval goed werken. Ik heb ze al eerder in mijn eigen topic vermeld, maar waarschijnlijk heeft de OP die niet gelezen:

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie | DrugsForum

  • Meditatie. Ik beveel dit altijd iedereen aan, al zie ik het niet als een wondermiddel. Download een Mindfulness app en probeer elke dag minimaal 10 minuten te mediteren. Leer je gedachten en gevoelens waar te nemen zonder oordeel. Dit kan je ook inzichten in je gedragspatronen geven. Het vergt oefening en geduld maar ik vind het effectiever dan een trip en zeker goed voor je op langere termijn. En het zou een waardevolle aanvulling op therapie kunnen zijn. Ik ga er ook maar even vanuit dat vrijwel elke therapeut ook therapie zal aanbevelen.
  • Creatief bezig zijn als je al niet creatief bent. Ga de natuur in of de stad en maak foto's bijvoorbeeld. Of ga tekenen, schrijven, muziek maken, enz.. Dat geeft je het gevoel nuttig bezig met iets te zijn en het leidt af. Hoge ambities zijn niet nodig. Als je kunst gebruikt om er iets van jezelf in kwijt te kunnen is dat om mee te beginnen al voldoende. Ik fotografeer bijvoorbeeld graag en maak muziek.
  • Houd een dagboek bij. Schrijf op wat je elke dag doet en denkt. Maakt niet uit wat. Ik wil je aanraden daar evenwicht in te houden van goede en slechte dingen die je op een dag overkomen. Ik maak zelden alleen maar slechte of goede dingen mee op een dag dus zoek de balans daarin en lees na een tijdje terug of je je iets beter bent gaan voelen.
  • Structuur behouden. Al vermeld maar wat je nu ook doet, werken of studeren, ga er mee door!
  • Onderhouden van sociale contacten. Spreekt ook voor zich. Als het slecht met je gaat, heb je wellicht de neiging je meer af te zonderen van familie en vrienden. Probeer altijd in contact te blijven met je omgeving. Ik spreek uit ervaring. De afgelopen weken was mijn stemming nogal wisselend en ik nam weinig contact op met vrienden. Dat probeer ik nu weer te veranderen.
Zomaar wat tips die voor mij in ieder geval meestal wel goed zijn. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Contact opnemen met huisarts en therapie is natuurlijk ook erg belangrijk.

Succes en sterkte gewenst!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tripzoeker zei:
Ik zit helaas in de diepste put van mijn leven. Het is zo extreem dat ik weinig hoop meer zie voor mijn toekomst. Ik heb vorig jaar truffels gedaan en het was een bijzondere ervaring. Ik heb nu de neiging om ze opnieuw te gebruiken, misschien een hoge dosis, om te zien of ik een ''epiphany'' ofzo kan krijgen waardoor ik weer nut in het leven zie.

Ik ben redelijk wanhopig. Therapie is afgewezen door mijn verleden van onsuccesvolle therapie en een ''onduidelijke hulpvraag''. Medicijnen krijg ik ook niet. Dit voelt als mijn laatste optie.

Dus, heeft iemand hier positieve ervaringen mee?
Klik om te vergroten...
Heel veel heel positieve ervaringen, ook een aantal (heel) negatieve.

Eindstand: het heeft nooit iets blijvends tot stand gebracht.

Mijn persoonlijke mening: Ik zou niet gaan trippen in de hoop een soort openbaring te krijgen die blijvend zal zijn. Je zal vele momenten gaan krijgen waarin je daadwerkelijk denkt hét te hebben gevonden, om het vervolgens weer van je afgepakt te zien worden.

Zoals vaker aangegeven:

Openbaringen tijdens psychedelische ervaringen zijn als op een trampoline springen en op het hoogste punt net over de schutting kijken en voor jezelf zien hoe je leven kán zijn en/of wat de diepere realiteit van jezelf is. Echter:

What comes up must go down: je krijgt een glimp, maar deze gaat over. Je kunt die ervaring wel herinneren, maar de herinnering is niet het echte ding. Je bent weer omlaag gevallen waar je niet meer kunt zien wat je zag toen je op het hoogtepunt over de schutting zag


Hoe ik het na vele jaren nu zie:

We zijn eigenlijk 2 "personen" in 1:

1. De eerste is de persoon die door het leven gaat, ervaringen op doet, groeit, leert, vergaart, verliest. Dit is dat deel van jou dat in de wereld is, dat deel van jou dat veranderd.
2. De tweede is dat "deel" van jou dat "daaronder" ligt en niet door het leven gaat, geen ervaringen op doet, nooit groeit, nooit vergaart, nooit verliest. Dit is het "deel" van jou dat nooit veranderd.

Hoewel je zou kunnen zeggen dat beide "delen" (het veranderlijke en het onveranderlijke) jezelf zijn, is het tweede (het onveranderlijke) je diepere werkelijke realiteit, want: het veranderd niet: het is er al voordat datgene wat veranderlijk is wordt gezien en het blijft wanneer dat wat veranderlijk is verdwijnt. Je zou (imo) kunnen zeggen dat het veranderlijke deel van jezelf, dat wat in de wereld is en groeit, vergaart, verliest, de rol is die "je" aan het spelen bent. En die "je" is die diepere realiteit die onveranderlijk is: die niet ín de wereld is, die geen begin en eind heeft, maar die simpelweg "is".

Tijdens een psychedelische ervaring kun je inzicht verkrijgen in beide delen van jezelf, maar als je inzicht verkrijgt in het 2e dan heb je een ervaring die het persoonlijke, het wereldse ontstijgt: een zogenaamde "spirituele" ervaring. Ik zal niet zeggen dat deze ervaringen niet enorm openbarend/verhelderend kunnen zijn, maar je komt altijd weer terug naar dat trampoline effect hierboven beschreven.

Dit allemaal gezegd hebbende, is het goed om zo nu en dan (bewust) terug te komen naar die diepere realiteit van jezelf. Want de meer oppervlakkige realiteit van de persoon die zich in de wereld door het leven heen worstelt, plezier en pijn ervaart, winst en verlies ervaart: dat is "slechts" de rol die je speelt. En hoewel je zo meesterlijk bent in het spelen van die rol dat je zelf (vaak) gelooft dat dát je echte zelf is, blijft het een rol en een rol spelen is vermoeiend. Een rol is iets dat je oppikt, maar zo nu en dan ook weer neer moet leggen. Dit doe je bijvoorbeeld (soort van gedwongen) 's nachts in je diepe slaap. Dan verdwijnt de wereld en zelfs dromen en blijft alleen dat over dat niet aan je toegevoegd is en niet van je afgenomen kan worden. Oftewel: dat wat je bént. En dat wat je bént, is wat je lichaam leven, vitaliteit geeft.

Wat je in plaats van trippen kunt doen om die onderliggende realiteit van jezelf (die hier nu al is) te zien, zijn verscheidene dingen. De meest krachtige directe to the point manier die ik tot nu toe heb gevonden:

Via de zintuiglijke perceptie en met name je zicht en gehoor:

Luisteren naar een geluid of kijken naar iets en écht observeren, zonder interpretatie: hetgeen dat ik hoor of zie is hier voor géén tijd. Niet een paar seconden, niet een paar milli-seconden, maar: géén tijd. Anders gezegd: Het moment dat iets (een geluid of visuele perceptie) in bestaan komt, is hetzélfde moment dat dat geluid of die visuele percepie alweer weg is.

Als je dát feit daadwerkelijk ziet - wat je gewoon nuchter kunt doen - dan zie je dat de persoon die je in de wereld bent: de persoon die groeit, leert, etc. (het deel van je dat veranderd) compleet bestaat in die wereld waarvan je voorheen aan had genomen dat deze de onderliggende realiteit zélf is (de fysieke wereld), maar waarvan je élk moment kunt zien dat deze hier voor géén tijd aanwezig is. Ik heb het over de daadwerkelijke wereld die je ziet, hoort, etc. Als je écht kijkt: is 'ie er niet. Omdat wederom: het moment van in bestaan komen van alles dat gezien wordt ís het moment van uit bestaan verdwijnen.

Zie je dát, dan blijft dat over wat ís: zonder ooit te zijn begonnen, zonder vorm, zonder verleden, zonder toekomst. Je naakte essentiële zelf zou je kunnen zeggen. Ergens kun je zeggen dat het "niets" is, maar "niets" is maar een woord. Het is niet niets, het is jezelf, gestript van alles dat je aan jezelf toe had gevoegd. Woorden kunnen daar niet komen, het is vóór dat. Jij bent vóór dat.

Die "ervaring" is onbeschrijflijk. En het is niet eens een ervaring, want je bent hier al. Het is alleen dat er waarschijnlijk teveel "ruis" is. Je bent waarschijnlijk (zoals wij allemaal) meestal compleet verzonken in je veranderlijke zelf: in groeien, in leren, in winnen, in verliezen. Maar wederom: dat is je rol. En een rol moet zo nu en dan neergelegd worden. Er is helemaal niets mis met een rol spelen. Groeien, leren, winnen en zelfs verliezen zijn waardevol en mooi, maar het is niet je thuis. Je thuis ligt in het onveranderlijke, in dat wat overblijft wanneer al het veranderlijke, al het niet-essentiële verdwijnt.

Dat thuis is hier al, als jezelf, maar daar vóór hangt de sluier van de geest/wereld. Zolang je aandacht op die laatste is, zie je die onderliggende realiteit van jezelf niet.


Wellicht niet het meest duidelijke beknopte to the point verhaal. Het is het eind van de werkweek, ik ben moe. Maar dit is een (imo erg effectieve) manier om door die sluier heen te prikken en dat te vinden wat je zoekt: je eigen diepere realiteit, wat je thuis, wat je hart, wat je vrede, wat je liefde en dat wat voorbij woorden gaat, is.

En nogmaals: trippen is niet per se slecht en kan zeker weten inzichten in dit geven, maar je hebt niets externs zoals dat nodig. Wat je zoekt is allemaal al hier, maar je moet leren kijken zonder verleden/toekomst: kijken naar de aard van perceptie: alles is hier voor géén tijd aanwezig. Het (de wereld) líjkt solide, maar de wereld bestaat als talloze (terugkerende) patronen die de suggéstie wekken van een solide wereld. In werkelijkheid is er nooit écht iets in bestaan gekomen. Er is slechts jij, niet als de persoon die je dénkt te zijn, maar de onderliggende onveranderlijke vormloze realiteit die je bént. Dat ben je tijdens diepe slaap, dat ben je tijdens dromen en dat ben je nu tijdens de waakstaat. Alleen, tijdens dromen en tijdens de waakstaat (je persoonlijke leven) geloof je (meestal) dat je ín die droom/wereld bent. Het is andersom: je dromen en je percepties (van wat je de wereld noemt) zijn in jou.

Ik stop want dit wordt veel te lang. :tongueclosed:

Ik hoop dat dit niet te verwarrend is. Het is erg moeilijk dit simpel te verwoorden.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Mijn persoonlijke mening: Ik zou niet gaan trippen in de hoop een soort openbaring te krijgen die blijvend zal zijn. Je zal vele momenten gaan krijgen waarin je daadwerkelijk denkt hét te hebben gevonden, om het vervolgens weer van je afgepakt te zien worden.

Zoals vaker aangegeven:

Openbaringen tijdens psychedelische ervaringen zijn als op een trampoline springen en op het hoogste punt net over de schutting kijken en voor jezelf zien hoe je leven kán zijn en/of wat de diepere realiteit van jezelf is. Echter:

What comes up must go down: je krijgt een glimp, maar deze gaat over. Je kunt die ervaring wel herinneren, maar de herinnering is niet het echte ding. Je bent weer omlaag gevallen waar je niet meer kunt zien wat je zag toen je op het hoogtepunt over de schutting zag
Klik om te vergroten...
Precies mijn ervaringen met psychedelische middelen. Ik trip nog steeds af en toe maar ik heb wel geleerd er niet teveel van te verwachten. Zelfs de roes van mijn zogenoemde 'openbaringen' tijdens een lsd trip waren na twee dagen al geheel verdwenen. Er blijft na elke trip slechts voor mij leuke herinneringen over. Wel moet ik er aan toevoegen dat mijn stemming na een trip de dagen daarna wel een stuk beter is. Opgewekter en actiever. Dat is dan ook de enige reden voor mij geworden om door te gaan met magic truffels. Al trip ik niet erg vaak. Hooguit vier of vijf keer per jaar.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Zie je dát, dan blijft dat over wat ís: zonder ooit te zijn begonnen, zonder vorm, zonder verleden, zonder toekomst. Je naakte essentiële zelf zou je kunnen zeggen. Ergens kun je zeggen dat het "niets" is, maar "niets" is maar een woord. Het is niet niets, het is jezelf, gestript van alles dat je aan jezelf toe had gevoegd. Woorden kunnen daar niet komen, het is vóór dat. Jij bent vóór dat.
Klik om te vergroten...
Het "niets" dat jij hier noemt, is in mijn ogen niets anders dan bewustzijn of gewaarwording. Er bestaat feitelijk niets anders. Als gedachten bijvoorbeeld vrijwel verdwijnen en niet aanwezig zijn gedurende een trip of diepe meditatie is er alleen dat "ik" wat waarneemt. Heel toevallig twee dagen geleden is me dit nog overkomen tijdens een meditatie. Meestal wanneer ik begin met mediteren is mijn bovenkamer een warboel van gedachten die opkomen en gaan. Na enige tijd (als het goed gaat) verdwijnen ze en voel je je alleen erg licht, stil en is er alleen de waarneming van jezelf nog. Dat is volgens mij wat jij omschrijft als het "niets". Maar we nemen het door alle filters en hectische tijden maar zelden echt waar.

Nog even bij opmerken dat ik niet je hele post heb gelezen hoor. Die was idd wel erg lang..:upsidedown::grimacing:. Dus het kan goed zijn dat je min of meer hetzelfde wat ik hier heb getypt ook hebt vernoemd.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Een aantal tips voor je die misschien in het begin stom voelen maar die uiteindelijk zeker helpen:

  • Ga buiten wandelen! Dat kan depressieve symptomen met wel 30% verminderen. Dan voel je je misschien nog steeds kut, maar dus al wel een stuk minder kut. Sporten is ook een goed idee.
  • Zorg voor een stabiel slaapritme. Ook als je slecht hebt geslapen, ga op tijd uit bed, probeer overdag dingen te doen (ookal heb je er echt geen zin in), en ga 's avonds op tijd naar bed. Dit brengt structuur in je leven waardoor je meer tijd over hebt om te denken over de dingen die goed zijn voor je.
  • Ga elke dag twee minuten voor de spiegel staan en geef jezelf complimentjes. In het begin zullen de positieve opmerkingen nogal gemaakt overkomen. Maar als je dit vaak doet dan wen je eraan. Met als positieve uitkomst dat je dus (onbewust) steeds meer went aan lieve dingen zeggen tegen jezelf.
  • Eet vers en gezond, en bereid je maaltijden bij voorkeur ook zelf. Gezond eten heeft duidelijke impact op je humeur. Bovendien is eten klaarmaken een goede manier om jezelf even af te leiden van vervelende gedachten.
  • Gun jezelf rust. Het is prima als even niks lukt. Probeer ervan te genieten, ook als dat niet echt gaat. Het allerergste wat je kunt doen is niks doen, en dan op jezelf gaan zitten haten dat je de hele tijd niks hebt zitten doen.

Verder zul je ook aan de slag moeten gaan met de shit die onder je depressieve gevoelens ligt. Je noemt al liefdesverdriet, dat is een duidelijke. Misschien helpt het om brieven te schrijven aan je ex waarin je je gevoelens opschrijft. Je hoeft die brieven niet op te sturen. Maar zo'n brief helpt wel om de gedachten te structureren en van je af te zetten.
Klik om te vergroten...

Ik vind dit soort tips altijd een beetje dubbel, ik weet dat ze deels kloppen (en ook vanuit doktoren en therapeuten gegeven geworden), maar mijn eigen ervaring is dat dit allemaal nou net precies NIET lukt als je heel depressief bent. Duizend keer achter elkaar horen dat je moet gaan wandelen (die 30% lijkt me sterk, mij doet wandelen heel weinig tijdens depressies, al doe ik het wel), meer moet sporten/bewegen, meer ritme en routine moet hebben, gezonder moet eten, proberen er van te genieten als niks lukt (HOE DAN, een verlamde geniet er ook niet van dat-ie zijn benen niet meer kan gebruiken en niemand gaat hem dat ook adviseren om dat te doen).

Die tips zijn goed bedoeld, en helpen bij mij misschien bij milde lusteloosheid of beginnende somberheid ook wel in zekere zin, maar praktisch niet tijdens serieuze depressie. Het voelt soms zelfs een beetje kleinerend alsof iemand zegt: ‘heb gewoon effe geen depressie en kom van je reet, dan zul je zien dat het goed komt’. Ik snap jou - en de behandelaren - hoor, echt. Bij een niet al te zware - als in, met suïcidale gedachten gepaarde gaande gedachten, etc. - burn-out of mildere vormen zijn dit bijvoorbeeld echt wel goede tips.

Maar in ernstigere gevallen is er echt (intensievere) therapie nodig, vaak gecombineerd met medicatie. Ik begrijp uit het verhaal van OP niet goed waarom er geen medicatie wordt voorgeschreven, omdat er tussen de regels door in de comments wel degelijk sprake lijkt te zijn van (meer dan passieve, zelfs richting actieve?) suïcidale gedachten. Mij lijkt het op dat moment toch wel noodzakelijk dat er een psychiater mee gaat kijken.

Welke therapieën heb je gevolgd, waarom werkten ze niet (want eh, ‘depressie’ is gewoon een hulpvraag…?), en waarom willen ze niet serieus meedenken met je over medicatie, @Tripzoeker? Dit klinkt als tekortschietende GGZ. Probeer toch (elders) meer professionele hulp in te schakelen.

Sterkte. Depressie is hell.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Roze Olifant zei:
Die tips zijn goed bedoeld, maar helpen bij mij misschien bij milde lusteloosheid of beginnende somberheid maar praktisch niet tijdens serieuze depressie. Het voelt soms zelfs een beetje kleinerend alsof iemand zegt: ‘heb gewoon effe geen depressie en kom van je reet, dan zul je zien dat het goed komt’. Ik snap jou - en de behandelaren - hoor, echt. Bij een niet al te zware - als in, met suïcidale gedachten gepaarde gaande gedachten, etc. - burn-out of mildere vormen zijn dit bijvoorbeeld echt wel helpende tips.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan het boek Ga Gewoon Iets Leuks doen :wink:
www.blossombooks.nl

Ga gewoon iets leuks doen - Aafke Romeijn | Blossom Books

Ga gewoon iets leuks doen, geschreven door Aafke Romeijn, gaat over depressie en is het vijfde deel van de serie Hoofdzaken.
www.blossombooks.nl

Kijk, als het niet lukt. Prima, dat is een tweede. Maar eerst even proberen lijkt me. Vandaar ook mijn laatste tip:

Neo-Shulginist zei:
Gun jezelf rust. Het is prima als even niks lukt. Probeer ervan te genieten, ook als dat niet echt gaat. Het allerergste wat je kunt doen is niks doen, en dan op jezelf gaan zitten haten dat je de hele tijd niks hebt zitten doen.
Klik om te vergroten...

En dan snap ik dat de 'probeer ervan te genieten' nogal zuur kan overkomen, want het punt van een depressie is dat je nergens meer van kan genieten. Maar je hebt zo'n perspectief nodig om te komen tot een realisatie dat het steeds een cirkeltje is van je slecht voelen --> niks doen --> hatelijke gedachten over jezelf --> je slecht voelen. Terwijl.. het is prima om even niks te doen. Je hebt kennelijk even tijd nodig om uit te vogelen wat er allemaal precies mis is, en hoe je daar het best mee kunt omgaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Terwijl.. het is prima om even niks te doen.
Klik om te vergroten...
Toevallig ook mijn favoriete songtitel:

D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze Olifant zei:
Ik vind dit soort tips altijd een beetje dubbel, ik weet dat ze deels kloppen (en ook vanuit doktoren en therapeuten gegeven geworden), maar mijn eigen ervaring is dat dit allemaal nou net precies NIET lukt als je heel depressief bent. Duizend keer achter elkaar horen dat je moet gaan wandelen (die 30% lijkt me sterk, mij doet wandelen heel weinig tijdens depressies, al doe ik het wel), meer moet sporten/bewegen, meer ritme en routine moet hebben, gezonder moet eten, proberen er van te genieten als niks lukt (HOE DAN, een verlamde geniet er ook niet van dat-ie zijn benen niet meer kan gebruiken en niemand gaat hem dat ook adviseren om dat te doen).
Klik om te vergroten...
Je reactie was niet voor mij bedoeld, maar omdat ik de OP ook wat tips had gegeven wilde ik toch nog even reageren.

Ben het wel met je eens dat de meeste tips nogal dubbel zijn en voor mensen die lijden aan zware depressies heel waarschijnlijk nauwelijks helpen. Ik reageerde omdat de OP aangaf hulp te hebben gezocht en nog regelmatig met vrienden op zaterdag gaat stappen. Kortom, hij is (vind ik) nog redelijk actief en voor deze mensen kunnen dit soort tips misschien nog wel nuttig zijn. En misschien motiveert het de OP iets anders te proberen wat goed bij hem past.

Bovendien ga ik er vanuit dat meer mensen deze berichten lezen en zou het iemand anders ook kunnen aanmoedigen actie te ondernemen. Dit viel me op bij een paar van mijn eigen topics. Ook dan heeft het simpelweg geven van tips wel degelijk nut vind ik.

Niet voor niets was trouwens mijn laatste opmerking dat therapie ook belangrijk is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Ik vind dit soort tips altijd een beetje dubbel, ik weet dat ze deels kloppen (en ook vanuit doktoren en therapeuten gegeven geworden), maar mijn eigen ervaring is dat dit allemaal nou net precies NIET lukt als je heel depressief bent. Duizend keer achter elkaar horen dat je moet gaan wandelen (die 30% lijkt me sterk, mij doet wandelen heel weinig tijdens depressies, al doe ik het wel), meer moet sporten/bewegen, meer ritme en routine moet hebben, gezonder moet eten, proberen er van te genieten als niks lukt (HOE DAN, een verlamde geniet er ook niet van dat-ie zijn benen niet meer kan gebruiken en niemand gaat hem dat ook adviseren om dat te doen).
Klik om te vergroten...
Ik denk dat vooral deze een (goedbedoelde maar) slechte benadering is.

Genezing begint juist vanuit een (diepe) erkenning van de realiteit, namelijk: dat je je níet oké voelt. Probéren te genieten, probéren je goed te voelen is al voorbij het feit van hoe het nu is willen komen.

En of je het nu mbv therapie of zonder aan wilt pakken, het is tenminste nodig eerst dat feit van je huidige gevoel onder ogen te komen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Ik denk dat vooral deze een (goedbedoelde maar) slechte benadering is.

Genezing begint juist vanuit een (diepe) erkenning van de realiteit, namelijk: dat je je níet oké voelt. Probéren te genieten, probéren je goed te voelen is al voorbij het feit van hoe het nu is willen komen.

En of je het nu mbv therapie of zonder aan wilt pakken, het is tenminste nodig eerst dat feit van je huidige gevoel onder ogen te komen.
Klik om te vergroten...
Ik geloof niet dat het een slechte benadering is. Waarschijnlijk wel voor een persoon die alleen met therapie en medicatie een nog redelijk normaal bestaan kan opbouwen. Daar is deze benadering niet voor bedoeld. En de tips die hier besproken zijn zullen vroeg of laat ook onderdeel van een therapie worden.
Wandelen, meditatie of yoga, sport, dagboek bijhouden ,etc, etc.

De genezing waar jij op doelt is ook onderdeel van therapie. Jezelf en je situatie/problemen accepteren is de grondslag van alles. Verandering is niet mogelijk als je dat niet onder ogen ziet of wilt zien en begint met jezelf te accepteren.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."