Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutorijden onder invloed van drugs

Autorijden onder invloed van drugs

73 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vaak onder invloed gereden maar dan wel met de quad op eigen terrein.
Op de weg eigenlijk nooit rijbewijs is mij lief en andere mensen ook <3
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#2
En iemand die dronken is en sowieso gaat rijden, die rijd beter als ie eerst een paar dikke lijnen speed neemt.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eduardo zei:
Hey daar is Zeebats, die mij constant hiermee probeert te pakken, terwijl ik zo weer rustig de weg op ga met mijn geldige rijbewijs, terwijl ik gisteren avond een joint hebt gerookt. Ik ben nu inderdaad zo ontzettend onder invloed, net als de vorige keer. Knalrode ogen, pohhhh. Het voelt wel spannend, elke keer de wet overtreden de dag na het blowen. Niet normaal. Ik vind dat iedereen die de dag na het blowen autorijd, een strafblad moet krijgen. (Half Nederland dus).

Nou bek houden, want jij kan nuchter niet eens boven gemiddeld rijden. (En gemiddeld is niet bepaald positief in NL).
Klik om te vergroten...
Bij deze krijg je een waarschuwing, zie: 1000153939.jpg
v
verwijdermijmaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mevrouw Pløp zei:
Bij deze krijg je een waarschuwing, zie: Bekijk bijlage 61674
Klik om te vergroten...
Oh neee toch 🤣🤣🤣
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het lijkt allemaal zo simpel. Ben je onder invloed, dan mag en moet je niet meer gaan rijden.
In de praktijk ligt dit veel ingewikkelder. Ga eens op de publieke tribune bij een kantonrechtbank zitten. Bij bosjes komen de drank en drugrijders voor de rechter.
Ook hier op DF zijn er leden die menen dat zij met het een of ander geconsumeerd te hebben, rustig achter het stuur kruipen.
Waarom toch?
We weten allemaal dat daar grote risico's aan verbonden zijn, de straffen zijn niet mals en toch gebeurt het!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Toen ik nog aan de bongpijp zat, kon ik de dag erna beslist niet meer goed autorijden.
Ik was er nog steeds suf van.
Hoe zou het zijn met het roken van een joint de dag van tevoren?
Volgens de test ben je de sjaak.
Is dat ook zo?
Kan je in dit geval wel veilig rijden?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Vroeger deed ik het wel. Laatste 15 jaar deed ik alleen rijden onder invloed van wiet en ik dacht zelfs dat ik beter reed met wiet dan zonder. Zal me niet verbazen dat het ook zo was, alleen nu ik niet meer afhankelijk ben, rijd ik weer net zo goed zonder middelen. (Op koffie na, die heb ik nog altijd nodig voor de juiste stimulans)

Ik vind het ok, dat men steeds minder mag drinken als chauffeur.

Tijden veranderen en we moeten ons aanpassen. Soms vind ik regels wat hypocriet, maar iemand die dronken een ongeluk maakt, mag best een flinke gevangenisstraf wat mij betreft (alleen zie ik meer problemen met alcohol+geweld, dan 2 drankjes en autorijden)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat punt van alerter worden door drugs: daar geloof ik zoals elders gezegd dus niks van.

Ik denk dat je door veel drugs overmoediger wordt. Je dénkt dat je scherper bent, je dénkt dat je reactievermogen is toegenomen.

Ik stoor me eraan wanneer er iemand is die denkt die uitzondering te zijn die juist een betere autorijder wordt met x-middel op. Dikke onzin imo. Zo heb ik zelfs mensen over wiet horen praten, dat ze daardoor beter gaan rijden. Nu werkt wiet niet precies hetzelfde bij iedereen maar je gaat mij niet vertellen dat je reactievermogen hetzelfde is als in nuchtere toestand. En mensen met wiet op achter het stuur worden gelukkig (terecht) hard gestraft: ontzegging van de rijbevoegdheid van 9 maanden, een cursus die je zelf moet betalen en daar bovenop een geldboete.

Zoals velen inmiddels wel weten zit ik nu zelf in de rijinstructie en ik ga er ook over in gesprek met veel jongeren, voornamelijk die waarvan ik weet dat ze weleens wat gebruiken. Gelukkig vindt zowat iedereen dat het not-done is om niet-nuchter achter het stuur te kruipen. Maar wat men soms zegt en idealistisch gezien gelooft, is niet altijd hetzelfde als wanneer men zich al in een situatie bevindt dat men niet nuchter is en dan toch éven de auto wordt gepakt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
Vroeger deed ik het wel. Laatste 15 jaar deed ik alleen rijden onder invloed van wiet en ik dacht zelfs dat ik beter reed met wiet dan zonder. Zal me niet verbazen dat het ook zo was, alleen nu ik niet meer afhankelijk ben, rijd ik weer net zo goed zonder middelen. (Op koffie na, die heb ik nog altijd nodig voor de juiste stimulans)
Klik om te vergroten...
Haha, ik had dit bericht nog niet gelezen.

Maar ik geloof er dus niks van dat iemand beter rijdt onder invloed van wiet.

Koffie maak ik ook een uitzondering voor.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Maar ik geloof er dus niks van dat iemand beter rijdt onder invloed van wiet.
Klik om te vergroten...
Tenzij de persoon in kwestie verslaafd is en eigenlijk een middel nodig heeft ‘normaal’ te functioneren. Lees: geen afkick te krijgen. Eigenlijk betekent dat in dat betreffende geval dat de persoon überhaupt niet meer zou moeten rijden tot na het clean zijn.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tja als piloten in the USAF amfetamines op recept gebruiken om alerter en wakker te blijven wat doet dat met iemand rijkunsten?
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Modafinil as a replacement for dextroamphetamine for sustaining alertness in military helicopter pilots - PubMed

Like previous research, this study strongly suggests that both drugs can maintain acceptable levels of mood and performance during sleep deprivation. The results also confirm that modafinil is well tolerated and appears to be a good alternative to dextroamphetamine for countering the...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
DjYella zei:
Tja als piloten in the USAF amfetamines op recept gebruiken om alerter en wakker te blijven wat doet dat met iemand rijkunsten?
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Modafinil as a replacement for dextroamphetamine for sustaining alertness in military helicopter pilots - PubMed

Like previous research, this study strongly suggests that both drugs can maintain acceptable levels of mood and performance during sleep deprivation. The results also confirm that modafinil is well tolerated and appears to be a good alternative to dextroamphetamine for countering the...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Klik om te vergroten...
Maar is dat niet omdat die piloten al moe zijn?

Het lijkt me dat gewoon uitgerust zijn door goede slaap alsnog het beste is, maar dat deze piloten langer moeten vliegen en op een gegeven moment zo'n middel dan beter is dan nuchter uitgeput in dat vliegtuig zitten.

Eigenlijk min of meer het punt wat @Damius al benoemde: dan kun je eigenlijk beter sowieso al niet rijden/vliegen, maar in het geval van die piloten wordt het wellicht toegepast omdat die missies zo lang duren. Daarnaast: een piloot met een super intense opleiding voor vliegen is wel wat anders dan de gemiddelde Jan met de pet die deelneemt met zijn/haar auto in het verkeer.

Soms vraag ik me af of mensen überhaupt een opleiding hebben gehad als ik mensen zie rijden.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Haha, ik had dit bericht nog niet gelezen.

Maar ik geloof er dus niks van dat iemand beter rijdt onder invloed van wiet.

Koffie maak ik ook een uitzondering voor.
Klik om te vergroten...
Ja, je hoeft me niet te geloven, maar ik was gewend aan 15 joints per dag. Als ik dan niet blowde, dan werd ik juist gestresst en kon ik makkelijker afgeleid zijn of boos worden op alles..
Zo weet ik ook wel bijna zeker dat meest gevaarlijke rijden dat ik ooit heb gedaan, aan een gemis van stimulerende middelen lag. Ik stopte wel iedere 25 minuten, maar die 3 uur in het donker en mezelf klappen gevend om wakker te blijven waren echt maar net genoeg om niet in slaap te vallen achter het wiel. En toen was ik jong, nuchter en niet afhankelijk van bepaalde middelen (al denk ik nu, dat ik waarschijnlijk wel verslaafd was aan koffie en cola in die tijd en daar wat van miste)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ikzelf heb lang geleden, dat wel, ook weleens onder invloed gereden.
Gelukkig is er nooit iets gebeurd maar het is niet goed te praten.
Het zal je maar gebeuren dat je iemand in de blijvende kreukels rijdt.
Ik moet er niet aan denken!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Het zal je maar gebeuren dat je iemand in de blijvende kreukels rijdt.
Klik om te vergroten...
Tja, als het gebeurt dan ben je een moordenaar. Maar ik herhaal, er zijn situaties geweest waarvan ik zelf weet dat ze meer gevaar brachten voor de tegenliggers als mijn rijden onder invloed. Ik was gewoon te moe.
Dus dronken rijden kan levensgevaarlijk zijn, maar anderen die door blijven rijden na hun 80ste of zonder te hebben geslapen gedurende + 20 uur,... zijn nog 10x zo gevaarlijk.
Daarom vind ik het soms hypocriet om zo negatief te doen over alcohol, maar het ok vinden als mensen op de snelweg rijden die echt niet sneller durven dan 70km/uur omdat ze het eigenlijk niet meer aankunnen.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Dat punt van alerter worden door drugs: daar geloof ik zoals elders gezegd dus niks van.

- Iemand die bijna in slaap valt achter het stuur zal best wel alerter worden na een nakkie pep of coke. Moeten we niet flauw over doen.


Ik denk dat je door veel drugs overmoediger wordt. Je dénkt dat je scherper bent, je dénkt dat je reactievermogen is toegenomen.

- Zie antwoord hierboven.
Ten opzichte van slaperig zul je wel alerter zijn. Het komt alleen bijlange na niet in de buurt van nuchter alert zijn.

Ik stoor me eraan wanneer er iemand is die denkt die uitzondering te zijn die juist een betere autorijder wordt met x-middel op. Dikke onzin imo. Zo heb ik zelfs mensen over wiet horen praten, dat ze daardoor beter gaan rijden. Nu werkt wiet niet precies hetzelfde bij iedereen maar je gaat mij niet vertellen dat je reactievermogen hetzelfde is als in nuchtere toestand. En mensen met wiet op achter het stuur worden gelukkig (terecht) hard gestraft: ontzegging van de rijbevoegdheid van 9 maanden, een cursus die je zelf moet betalen en daar bovenop een geldboete.

- Weed is een downer. Tuurlijk gaan mensen niet beter autorijden met weed op.


(Ik weiger wiet te schrijven😆)

Zoals velen inmiddels wel weten zit ik nu zelf in de rijinstructie en ik ga er ook over in gesprek met veel jongeren, voornamelijk die waarvan ik weet dat ze weleens wat gebruiken. Gelukkig vindt zowat iedereen dat het not-done is om niet-nuchter achter het stuur te kruipen. Maar wat men soms zegt en idealistisch gezien gelooft, is niet altijd hetzelfde als wanneer men zich al in een situatie bevindt dat men niet nuchter is en dan toch éven de auto wordt gepakt.
Klik om te vergroten...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Manu76 zei:
Tja, als het gebeurt dan ben je een moordenaar. Maar ik herhaal, er zijn situaties geweest waarvan ik zelf weet dat ze meer gevaar brachten voor de tegenliggers als mijn rijden onder invloed. Ik was gewoon te moe.
Klik om te vergroten...
Oké maar dan blijft het punt toch dat je dan eigenlijk helemaal niet hoort te rijden?

In principe. Natuurlijk, in de praktijk heb ik dat ook gedaan. Wat net als met drugs op rijden eigenlijk niet goed valt te praten imo.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Het lijkt allemaal zo simpel. Ben je onder invloed, dan mag en moet je niet meer gaan rijden.
In de praktijk ligt dit veel ingewikkelder. Ga eens op de publieke tribune bij een kantonrechtbank zitten. Bij bosjes komen de drank en drugrijders voor de rechter.
Ook hier op DF zijn er leden die menen dat zij met het een of ander geconsumeerd te hebben, rustig achter het stuur kruipen.
Waarom toch?
We weten allemaal dat daar grote risico's aan verbonden zijn, de straffen zijn niet mals en toch gebeurt het!
Klik om te vergroten...
Tuurlijkis dit in de praktijk ingewikkelder.
Het probleem is dat er gewoon een bijna nultolerantie-wergeving is.

- Iemand die op zaterdagnamiddag coke gebruikt heeft op maandagochtend nog drugs in zijn lichaam.

- Iemand die benzo's gebruikt om te slapen is de volgende sag nog onder invloed.

Beide zijn geen terroristen imo, maar kunnen wel tegen de lamp lopen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Het blijft wel lastig voor mensen die dagelijks blowen. Want die mogen eigenlijk nooit meer rijden. Inmiddels zit ik wat meer aan de kant van: 'misschien moet je dan niet elke dag blowen'. Maar ik weet zelf ook wel dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk wel ja.

Als je de keuze maakt elke dag te blowen, ben je nooit echt helder.

Imo verlies je dan het recht om in een auto aan het verkeer deel te nemen. Er hangen consequenties aan wat je doet. Wil je (weer) autorijden, geef dan het (dagelijks) blowen op.

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan ja, maar tegelijkertijd denk ik als iemand die nu +3 jaar volledig gestopt is met wiet ook dat mensen het stoppen veeeel te groot maken. Stoppen is zo moeilijk omdat je niet helemaal stopt. Stoppen is makkelijk als je compleet stopt.

Maar dat is weer een andere discussie. Hier gaat het erom: wil je het ene (deelnemen aan het verkeer) dan moet je het andere (drugs) opgeven, of dat nou tijdelijk is of permanent.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het is een onderwerp waarover heel veel is geschreven, en dit onderwerp "leeft".
Nog steeds is er veel over te zeggen.
- ben je nog steeds onder invloed als je de dag van tevoren een joint hebt gerookt?
- Je hebt coke genomen. Daar word je alerter van zegt men. Kun je dan beter autorijden?
- Straf en wetgeving. Wat vinden we ervan?
- Wanneer ben je onder invloed en mag/kan je echt niet meer rijden?

Brand maar eens Los!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."