Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutorijden onder invloed van drugs

Autorijden onder invloed van drugs

73 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Damius zei:
Tenzij de persoon in kwestie verslaafd is en eigenlijk een middel nodig heeft ‘normaal’ te functioneren. Lees: geen afkick te krijgen. Eigenlijk betekent dat in dat betreffende geval dat de persoon überhaupt niet meer zou moeten rijden tot na het clean zijn.
Klik om te vergroten...
Dat was dus het eerste wat ik dacht toen ik de reactie van Mindless las, maar aan de andere kant hoor je dan idd niet meer achter het stuur te zitten.

Enige waar ik persoonlijk moeite mee heb is dat je wel met een x promillage alcohol op achter het stuur mag zitten maar dat het lijkt alsof wiet gebruik zwaarder bestraft wordt. Denk dat het veel beter js om alcohol ook gewoon naar 0.0 te gooien ipv 0.2-0.5 .
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik rij zelf pas sindskort weer (alleen nog in de stad) en nuchter vind ik dat al spannend genoeg nog🙈
Ik zou het zelf iig niet doen onder invloed rijden. Als ik de Bob ben straks een keer dan neem ik ook niet max 2 drankjes ofzo. Dan neem ik gewoon niks👍
En als ik drugs op heb ga ik al helemaal niet rijden. Daarom ook nooit gereden toen ik aan de benzo's zat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
alles gaat voorbij zei:
Maar je bent zelf geen fanatieke speedgebruiker toch,
Klik om te vergroten...
Nee.

alles gaat voorbij zei:
en jij hebt er zelf dus geen ervaring mee?
Klik om te vergroten...
Dat wel.

alles gaat voorbij zei:
Ik bedoel dat je je niet kunt verplaatsen in iemand die dat zegt.
Klik om te vergroten...
Zeker kan ik dat wel.

alles gaat voorbij zei:
Ik zou het zelf niet perse alerter noemen, maar het gaat vaak wel soepeler en wat meer overzicht Maar het ligt er ook aan hoe lang ik al bezig ben. Na de eerste nacht gaat het nog prima. Na de 2e nacht niet meer zo.

Met wiet: vroeger toen ik 20 was ging dat gewoon goed. Nu, 20 jaar later durf ik het niet meer, en wil ook ook totaal niet meer. Het gaat veelste snel.
Maar hoe je dat af gaat, dat hangt dus ook af van je leeftijd.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk verschilt het per persoon hoe iemand erop functioneert, maar dat valt natuurlijk niet te regelen dat de ene wel en de ander niet met speed/weed/etc. mag rijden.

alles gaat voorbij zei:
Maar als jij rijinstructeur bent, dan wil ik het je wel een keer laten zien hoe mij dat af gaat op de speed.
Klik om te vergroten...
Aan de ene kant zou ik dat interessant vinden. Aan de andere kant is het sowieso onverantwoord en illegaal.

alles gaat voorbij zei:
Maar je hebt gelijk: het is een menselijke eigenschap om jezelf te overschatten. We liegen tegen onszelf omdat het leven anders helemaal niet meer vol te houden is.😂
Klik om te vergroten...
Dat dus.

alles gaat voorbij zei:
Maar je hoeft niet de uitzondering op de regel te zijn.
Je moet gewoon je verantwoordelijkheid nemen, en mensen die nuchter hun verantwoordelijkheid niet nemen die doen dat onder invloed al helemaal niet.
Maar als je onder invloed bent, dan gelden dezelfde verkeersregels als dat je nuchter bent.
Klik om te vergroten...
Geen drugs nemen terwijl je gaat rijden valt ook onder je verantwoordelijkheid nemen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Toen ik nog aan de bongpijp zat, kon ik de dag erna beslist niet meer goed autorijden.
Ik was er nog steeds suf van.
Hoe zou het zijn met het roken van een joint de dag van tevoren?
Volgens de test ben je de sjaak.
Is dat ook zo?
Klik om te vergroten...
Ik heb van zoveel stoners gehoord dat ze dachten dat een dag niet blowen je oude normale heldere zelf terugbracht.

Dat doet het niet. Gebruik maar eens een paar weken niet, een paar maanden niet. Het mag dan subtiel zijn, wiet blijft lang in je lijf zitten en ook daadwerkelijk invloed op je helderheid uitoefenen.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#5
[
De Zandman zei:
Voel je jezelf dan wel veilig?
Klik om te vergroten...

Dat mag je zelf invullen…
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
alles gaat voorbij zei:
En iemand die dronken is en sowieso gaat rijden, die rijd beter als ie eerst een paar dikke lijnen speed neemt.
Klik om te vergroten...
En met dit soort redenaties praten mensen dit soort gedrag goed voor zichzelf. Dit zijn dé redenen dat mensen het dan tóch doen.

Dit soort redenaties gebruikte ik ook om dingen te doen waarvan ik eigenlijk wel wist dat ze niet konden. Maar je kunt recht praten wat krom is op deze manier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
CBR:

Zit je met drugs op achter het stuur? En zit je boven de wettelijke limiet? Dan kun je verschillende straffen krijgen. Als je al eerder betrapt bent op rijden onder invloed van drugs, dan worden de straffen hoger.

  • Een boete, tot maximaal € 21.750.
  • Je kunt je rijbewijs kwijtraken, voor korte of langere tijd. Soms moet je opnieuw rijexamen doen.
  • In de zwaarste gevallen kun je een jaar gevangenisstraf krijgen.
Daarnaast moet je vaak ook nog laten onderzoeken door een arts. Deze onderzoeken betaal je zelf en kosten meer dan € 1.200.
Klik om te vergroten...

Naast het mogelijk onherstelbare leed dat je anderen aandoet, heb je bovenstaande ook nog erbovenop.

Al met al gewoon beter helemaal laten, die drugs tijdens het rijden.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe zit dat dan officieel met wiet eigenlijk als iemand dagelijks 2 joints blowt 's avonds?
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als goed is test je na 8 uur niet meer positief op speekseltest, bloedtest is langer aantoonbaar. Moest vrij recent nog speekseltest afleggen maar werd niks gevonden. Avond ervoor toch zeker een grammetje weg gerookt.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
En met dit soort redenaties praten mensen dit soort gedrag goed voor zichzelf. Dit zijn dé redenen dat mensen het dan tóch doen.

Dit soort redenaties gebruikte ik ook om dingen te doen waarvan ik eigenlijk wel wist dat ze niet konden. Maar je kunt recht praten wat krom is op deze manier.
Klik om te vergroten...

Ik durf te wedden dat als je dit in de praktijk gaat testen op een groepje mensen, dat ik gelijk krijg.

Trouwens, dit moet toch al een keer getest zijn toch, weet iemand dat?
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#11
UptempoIsTheTempo zei:
Als goed is test je na 8 uur niet meer positief op speekseltest
Klik om te vergroten...
Bij mensen die echt dagelijks veel blowen kan het wat langer aantoonbaar zijn. Ben zelf ook chronisch blower. Tussen moment van gebruik en de test zat zo'n 11 uur dus zat wel safe wat dat betreft
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
alles gaat voorbij zei:
Ik durf te wedden dat als je dit in de praktijk gaat testen op een groepje mensen, dat ik gelijk krijg.

Trouwens, dit moet toch al een keer getest zijn toch, weet iemand dat?
Klik om te vergroten...
Het punt gaat aan je voorbij.

Ja, misschien krijg je daar gelijk in, maar 2 soorten drugs in je systeem om elkaars effecten te onderdrukken is niet hetzelfde als nuchterheid/helderheid.

Bovendien gaan mensen dergelijke redenaties gebruiken om voor zichzelf goed te praten om drugs te gebruiken tijdens het rijden.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
CBR:



Naast het mogelijk onherstelbare leed dat je anderen aandoet, heb je bovenstaande ook nog erbovenop.

Al met al gewoon beter helemaal laten, die drugs tijdens het rijden.
Klik om te vergroten...


Mee eens
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
G.Amer zei:
Vraag me af of ze ook altijd goed werken. Ik ken iemand bij wie de test positief uitsloeg +-12 uur later. Maar ook iemand die 2 uur van te voren nog gerookt had en door mocht rijden.
Ik zelf ben bang dat hij een keer positief aanslaat aangezien ik ook elke middag / avond rook. Gelukkig nog nooit een gehad.
Klik om te vergroten...
De speekseltest is alleen een voorselectiemiddel en geeft dus slechts een indicatie of iemand misschien onder invloed zou kunnen zijn. Vaak wordt de uitslag verkeerd geïnterpreteerd: dat als de speekseltest positief is, dat je dan onder invloed bent. Maar dat kun je dus niet concluderen op basis van die test. Het is alleen zo dat standaard een bloedtest invoeren voor bestuurders een beetje een heftige maatregel is. Dus daarom maar een voorselectiemiddel om te kijken bij wie dat wel echt nodig is.
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#15
alles gaat voorbij zei:
Trouwens, dit moet toch al een keer getest zijn toch, weet iemand dat?
Klik om te vergroten...
Met speed zou ik niet weten. Ze hebben wel bij DrugsLab een aflevering gemaakt waarin ze gingen rijden onder invloed van MDMA (op gesloten circuit obviously) dat eindigde vrij voorspelbaar met behoorlijk verstoorde rij vaardigheden
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#16
UptempoIsTheTempo zei:
Met speed zou ik niet weten. Ze hebben wel bij DrugsLab een aflevering gemaakt waarin ze gingen rijden onder invloed van MDMA (op gesloten circuit obviously) dat eindigde vrij voorspelbaar met behoorlijk verstoorde rij vaardigheden
Klik om te vergroten...
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#17
UptempoIsTheTempo zei:
Als goed is test je na 8 uur niet meer positief op speekseltest, bloedtest is langer aantoonbaar. Moest vrij recent nog speekseltest afleggen maar werd niks gevonden. Avond ervoor toch zeker een grammetje weg gerookt.
Klik om te vergroten...
Vraag me af of ze ook altijd goed werken. Ik ken iemand bij wie de test positief uitsloeg +-12 uur later. Maar ook iemand die 2 uur van te voren nog gerookt had en door mocht rijden.
Ik zelf ben bang dat hij een keer positief aanslaat aangezien ik ook elke middag / avond rook. Gelukkig nog nooit een gehad.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#18
UptempoIsTheTempo zei:
Klik om te vergroten...
Wat ik zo raar vind is dat ze een ingreep kreeg bij die kinderwagen en tijdens de evaluatie doen ze alsof zij verantwoordelijk is.
Maar dat maken ze dan wel weer goed door gewoon eerlijk te zijn over haar concentratie want die verbetert wel wat.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Het is een onderwerp waarover heel veel is geschreven, en dit onderwerp "leeft".
Nog steeds is er veel over te zeggen.
- ben je nog steeds onder invloed als je de dag van tevoren een joint hebt gerookt?
Klik om te vergroten...
Ik zal eerlijk zijn... vroeger reed ik alleen maar onder invloed van cannabis. Ik heb zelfs mijn rijbewijs gehaald terwijl ik stoned was. Ik was gewoon permanent stoned. Dus alles wat ik deed, deed ik onder invloed.

Op een gegeven moment ben ik op een plek gaan wonen waar beter openbaar vervoer was, en ik had zelf geen auto. Bovendien werd in die tijd de speekseltest ingevoerd. In die tijd ben ik vanwege omstandigheden gestopt met rijden onder invloed van cannabis. Nu rijd ik nog wel eens in de auto. Maar dan zorg ik wel dat ik die dag niet heb geblowd. Als ik op vakantie ga met de auto dan stop ik zelfs 6 weken van te voren met blowen, puur zodat ik zeker weet dat ik geen gezeik krijg met speeksel- of urinetesten.

Wel vind ik dat de straffen voor rijden onder invloed van cannabis te hoog zijn. Qua risico komt het overeen met zo'n 2 biertjes. Dat is een risico wat je beter kunt vermijden. Maar als je 4-5 biertjes drinkt (wat nog veel gevaarlijker is) en je gaat rijden dan krijg je een geldboete. Bij herhaling moet je misschien een educatieve maatregel volgen. Terwijl je bij cannabis meteen een rijontzegging van een jaar krijgt, én een geldboete van ±1200 euro.

Eigenlijk vind ik het een beetje overdreven dat je meerdere dagen gestopt moet zijn met blowen voordat je weer mag rijden. Maar ik snap ook dat het lastig is om een grens te leggen wat acceptabel is, omdat de gewenning bij cannabis een heel grote rol speelt. Wat een acceptabel risico is voor gevorderde gebruikers is heel anders dan wat een acceptabel risico is voor mensen die sporadisch blowen.

Het blijft wel lastig voor mensen die dagelijks blowen. Want die mogen eigenlijk nooit meer rijden. Inmiddels zit ik wat meer aan de kant van: 'misschien moet je dan niet elke dag blowen'. Maar ik weet zelf ook wel dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan.

De Zandman zei:
- Je hebt coke genomen. Daar word je alerter van zegt men. Kun je dan beter autorijden?
Klik om te vergroten...
Dit is in ieder geval een heel duidelijke 'nee'. Je hebt alleen het idee dat je je beter kunt concentreren. Maar uit cognitieve studies met cocaïne-gebruikers weten we dat ze zich juist minder goed kunnen concentreren van cocaïne. Daarnaast gaan mensen agressiever rijgedrag vertonen en meer risico's nemen. Dat zijn factoren die de kans op een ongeval flink verhogen.

De grootste valkuil is bij mensen die denken dat je 'nuchter' wordt van cocaïne als je daarvoor alcohol hebt gedronken. Dat is totaal niet waar, maar slechts een kwestie van perceptie. Helaas zijn dat vaak ook de mensen die niet zo goed meer zijn in zichzelf kritisch bevragen of hun perceptie wel overeenkomt met de werkelijkheid. Discussiëren met mensen die onder invloed zijn van alcohol + cocaïne is dus een beetje alsof je praat tegen een muur met boksbal die terugslaat als je iets zegt.

De Zandman zei:
- Straf en wetgeving. Wat vinden we ervan?
- Wanneer ben je onder invloed en mag/kan je echt niet meer rijden?
Klik om te vergroten...
Soms vind ik dat ons juridisch systeem iets te veel is ingericht op het aanwijzen van een schuldige, en die bestraffen. Bij verkeersongevallen is er vaak sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Er gebeurt iets onverwachts, iemand anders heeft geen tijd om na te denken wat een goede reactie is, dus die persoon doet maar wat. En als je dan per ongeluk het verkeerde doet, dan word je volledig aansprakelijk gehouden voor alle gevolgen die daaruit voortvloeien. Ik vind dat een wat starre manier om te kijken naar de mate waarin iemand zeggenschap heeft gehad over zijn of haar gedrag.

Nou realiseer ik me ook wel dat het strafsysteem ook bedoeld is om mensen af te schrikken. Ik vind wel dat je van mensen kunt vragen om zoveel mogelijk vermijdbare risico's te verminderen. Wat dat betreft vind ik het logisch om te eisen dat mensen niet onder invloed rijden. Net zo goed vind ik het not done om tijdens het rijden op je mobiele telefoon te kijken. Ook met de radio of navigatie instellen vind ik dat je beter gewoon even kunt parkeren en dat daar doen. Neem gewoon even rustig de tijd. Dat scheelt al zoveel risico's. Om die reden eet of drink ik ook niet achter het stuur. Als ik dorst heb dan kan ik best nog wel even een half uurtje wachten tot ik een gelegenheid heb om de auto even stil te zetten en daar een slok water te nemen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Eigenlijk wel ja.

Als je de keuze maakt elke dag te blowen, ben je nooit echt helder.

Imo verlies je dan het recht om in een auto aan het verkeer deel te nemen. Er hangen consequenties aan wat je doet. Wil je (weer) autorijden, geef dan het (dagelijks) blowen op.

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan ja, maar tegelijkertijd denk ik als iemand die nu +3 jaar volledig gestopt is met wiet ook dat mensen het stoppen veeeel te groot maken. Stoppen is zo moeilijk omdat je niet helemaal stopt. Stoppen is makkelijk als je compleet stopt.

Maar dat is weer een andere discussie. Hier gaat het erom: wil je het ene (deelnemen aan het verkeer) dan moet je het andere (drugs) opgeven, of dat nou tijdelijk is of permanent.
Klik om te vergroten...
Op zich wel eens. Aan de andere kant vind ik ook dat je dan mag verwachten dat er goede andere opties zijn. Voor mensen in buitengebieden is het nauwelijks mogelijk om met het openbaar vervoer te reizen. Dan zet je wel heel veel druk op mensen. Dat soort pushfactoren moeten we ook serieus nemen in het afwegen van verantwoordelijkheden. Individuen nemen keuzes in een bepaalde context. Dus laten we dan ook aandacht hebben om die context zo in te kleden dat het makkelijker wordt om de juiste keuzes te nemen. 'Eigen verantwoordelijkheid' vind ik wat dat betreft een beetje makkelijk geroepen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."