Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutorijden onder invloed van drugs

Autorijden onder invloed van drugs

73 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#1
UptempoIsTheTempo zei:
Klik om te vergroten...
Wat ik zo raar vind is dat ze een ingreep kreeg bij die kinderwagen en tijdens de evaluatie doen ze alsof zij verantwoordelijk is.
Maar dat maken ze dan wel weer goed door gewoon eerlijk te zijn over haar concentratie want die verbetert wel wat.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Het is een onderwerp waarover heel veel is geschreven, en dit onderwerp "leeft".
Nog steeds is er veel over te zeggen.
- ben je nog steeds onder invloed als je de dag van tevoren een joint hebt gerookt?
Klik om te vergroten...
Ik zal eerlijk zijn... vroeger reed ik alleen maar onder invloed van cannabis. Ik heb zelfs mijn rijbewijs gehaald terwijl ik stoned was. Ik was gewoon permanent stoned. Dus alles wat ik deed, deed ik onder invloed.

Op een gegeven moment ben ik op een plek gaan wonen waar beter openbaar vervoer was, en ik had zelf geen auto. Bovendien werd in die tijd de speekseltest ingevoerd. In die tijd ben ik vanwege omstandigheden gestopt met rijden onder invloed van cannabis. Nu rijd ik nog wel eens in de auto. Maar dan zorg ik wel dat ik die dag niet heb geblowd. Als ik op vakantie ga met de auto dan stop ik zelfs 6 weken van te voren met blowen, puur zodat ik zeker weet dat ik geen gezeik krijg met speeksel- of urinetesten.

Wel vind ik dat de straffen voor rijden onder invloed van cannabis te hoog zijn. Qua risico komt het overeen met zo'n 2 biertjes. Dat is een risico wat je beter kunt vermijden. Maar als je 4-5 biertjes drinkt (wat nog veel gevaarlijker is) en je gaat rijden dan krijg je een geldboete. Bij herhaling moet je misschien een educatieve maatregel volgen. Terwijl je bij cannabis meteen een rijontzegging van een jaar krijgt, én een geldboete van ±1200 euro.

Eigenlijk vind ik het een beetje overdreven dat je meerdere dagen gestopt moet zijn met blowen voordat je weer mag rijden. Maar ik snap ook dat het lastig is om een grens te leggen wat acceptabel is, omdat de gewenning bij cannabis een heel grote rol speelt. Wat een acceptabel risico is voor gevorderde gebruikers is heel anders dan wat een acceptabel risico is voor mensen die sporadisch blowen.

Het blijft wel lastig voor mensen die dagelijks blowen. Want die mogen eigenlijk nooit meer rijden. Inmiddels zit ik wat meer aan de kant van: 'misschien moet je dan niet elke dag blowen'. Maar ik weet zelf ook wel dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan.

De Zandman zei:
- Je hebt coke genomen. Daar word je alerter van zegt men. Kun je dan beter autorijden?
Klik om te vergroten...
Dit is in ieder geval een heel duidelijke 'nee'. Je hebt alleen het idee dat je je beter kunt concentreren. Maar uit cognitieve studies met cocaïne-gebruikers weten we dat ze zich juist minder goed kunnen concentreren van cocaïne. Daarnaast gaan mensen agressiever rijgedrag vertonen en meer risico's nemen. Dat zijn factoren die de kans op een ongeval flink verhogen.

De grootste valkuil is bij mensen die denken dat je 'nuchter' wordt van cocaïne als je daarvoor alcohol hebt gedronken. Dat is totaal niet waar, maar slechts een kwestie van perceptie. Helaas zijn dat vaak ook de mensen die niet zo goed meer zijn in zichzelf kritisch bevragen of hun perceptie wel overeenkomt met de werkelijkheid. Discussiëren met mensen die onder invloed zijn van alcohol + cocaïne is dus een beetje alsof je praat tegen een muur met boksbal die terugslaat als je iets zegt.

De Zandman zei:
- Straf en wetgeving. Wat vinden we ervan?
- Wanneer ben je onder invloed en mag/kan je echt niet meer rijden?
Klik om te vergroten...
Soms vind ik dat ons juridisch systeem iets te veel is ingericht op het aanwijzen van een schuldige, en die bestraffen. Bij verkeersongevallen is er vaak sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Er gebeurt iets onverwachts, iemand anders heeft geen tijd om na te denken wat een goede reactie is, dus die persoon doet maar wat. En als je dan per ongeluk het verkeerde doet, dan word je volledig aansprakelijk gehouden voor alle gevolgen die daaruit voortvloeien. Ik vind dat een wat starre manier om te kijken naar de mate waarin iemand zeggenschap heeft gehad over zijn of haar gedrag.

Nou realiseer ik me ook wel dat het strafsysteem ook bedoeld is om mensen af te schrikken. Ik vind wel dat je van mensen kunt vragen om zoveel mogelijk vermijdbare risico's te verminderen. Wat dat betreft vind ik het logisch om te eisen dat mensen niet onder invloed rijden. Net zo goed vind ik het not done om tijdens het rijden op je mobiele telefoon te kijken. Ook met de radio of navigatie instellen vind ik dat je beter gewoon even kunt parkeren en dat daar doen. Neem gewoon even rustig de tijd. Dat scheelt al zoveel risico's. Om die reden eet of drink ik ook niet achter het stuur. Als ik dorst heb dan kan ik best nog wel even een half uurtje wachten tot ik een gelegenheid heb om de auto even stil te zetten en daar een slok water te nemen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Eigenlijk wel ja.

Als je de keuze maakt elke dag te blowen, ben je nooit echt helder.

Imo verlies je dan het recht om in een auto aan het verkeer deel te nemen. Er hangen consequenties aan wat je doet. Wil je (weer) autorijden, geef dan het (dagelijks) blowen op.

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan ja, maar tegelijkertijd denk ik als iemand die nu +3 jaar volledig gestopt is met wiet ook dat mensen het stoppen veeeel te groot maken. Stoppen is zo moeilijk omdat je niet helemaal stopt. Stoppen is makkelijk als je compleet stopt.

Maar dat is weer een andere discussie. Hier gaat het erom: wil je het ene (deelnemen aan het verkeer) dan moet je het andere (drugs) opgeven, of dat nou tijdelijk is of permanent.
Klik om te vergroten...
Op zich wel eens. Aan de andere kant vind ik ook dat je dan mag verwachten dat er goede andere opties zijn. Voor mensen in buitengebieden is het nauwelijks mogelijk om met het openbaar vervoer te reizen. Dan zet je wel heel veel druk op mensen. Dat soort pushfactoren moeten we ook serieus nemen in het afwegen van verantwoordelijkheden. Individuen nemen keuzes in een bepaalde context. Dus laten we dan ook aandacht hebben om die context zo in te kleden dat het makkelijker wordt om de juiste keuzes te nemen. 'Eigen verantwoordelijkheid' vind ik wat dat betreft een beetje makkelijk geroepen.
v
verwijdermijmaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeebats zei:
Misschien vind je meer gelijkgestemden in het rijden onder invloed forum
Klik om te vergroten...
Ja toch, dan heb ik voor jou ook nog een verwijzing
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Op zich wel eens. Aan de andere kant vind ik ook dat je dan mag verwachten dat er goede andere opties zijn. Voor mensen in buitengebieden is het nauwelijks mogelijk om met het openbaar vervoer te reizen. Dan zet je wel heel veel druk op mensen. Dat soort pushfactoren moeten we ook serieus nemen in het afwegen van verantwoordelijkheden. Individuen nemen keuzes in een bepaalde context. Dus laten we dan ook aandacht hebben om die context zo in te kleden dat het makkelijker wordt om de juiste keuzes te nemen. 'Eigen verantwoordelijkheid' vind ik wat dat betreft een beetje makkelijk geroepen.
Klik om te vergroten...
Ja eens, het OV is vaak gewoon echt geen realistisch alternatief voor de auto als je kijkt naar de prijzen, reistijden en inderdaad überhaupt beschikbaarheid ervan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Ja eens, het OV is vaak gewoon echt geen realistisch alternatief voor de auto als je kijkt naar de prijzen, reistijden en inderdaad überhaupt beschikbaarheid ervan.
Klik om te vergroten...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nooit echt bewust onder invloed gereden.
Bewust in de zin van een avondje zuipen en achter het stuur kruipen bijvoorbeeld.

Maar eerlijk is eeriljk.
Ook ik heb periodes gehad dat ik op zondag wat te lang bij voetbal bleef hangen in de kantine, en op maandag om 5 uur naar de kazerne reed bijvoorbeeld.
De nacht slapen had dan een effect op mezelf dat ik dacht dat ik nuchter was, maar ik weet haast zeker dat dat ik niet altijd was.

Maar wat mij hier in dit topic doet verbazen:
Drugs, benzo's, RC, alcohol etc kun je toch veel langer in bloed of urine achterhalen dan maar een paar dagen?
En daar mag hopelijk toch we op gecontroleerd worden bij een ongeluk?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Maar wat mij hier in dit topic doet verbazen:
Drugs, benzo's, RC, alcohol etc kun je toch veel langer in bloed of urine achterhalen dan maar een paar dagen?
En daar mag hopelijk toch we op gecontroleerd worden bij een ongeluk?
Klik om te vergroten...
Na een ongeval met zwaar gewonden en of doden wordt er iig gecontroleerd op alcohol gebruik.
En indien er een verdacht gedrag vertoond wordt, kijkt men ook naar ander druggebruik ja.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
HierEnDaarEenFuifje zei:
op soms een uitzondering daargelaten mbt het lastige THC verhaal
Klik om te vergroten...
Ik heb de cijfers niet bij de hand maar ik las dat de meeste mensen die een bekeuring krijgen voor rijden onder invloed, onder invloed zijn van thc.
Dus dan is het thc verhaal juist het grootste probleem ipv soms een uitzondering toch?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
alles gaat voorbij zei:
Wat ik zo raar vind is dat ze een ingreep kreeg bij die kinderwagen en tijdens de evaluatie doen ze alsof zij verantwoordelijk is.
Maar dat maken ze dan wel weer goed door gewoon eerlijk te zijn over haar concentratie want die verbetert wel wat.
Klik om te vergroten...

Hoe bedoel je? Ik heb net dat filmpje nog eens gekeken. En ze krijgt toch juist een ingreep omdat zij te laat/niet remt? Zou een beetje jammer zijn van de schade als ze daadwerkelijk op de (in dit geval lege) kinderwagen was ingereden.

Wat ik wel jammer vind is dat ze geen T+5-6h doen in het filmpje; tenslotte is dat het moment waarop mensen na een festival gaan rijden. Ik vermoed dat de resultaten dan niet veel beter zijn, overigens. Met MDMA op gaan rijden is hoe dan ook volslagen idioot.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
Hoe bedoel je? Ik heb net dat filmpje nog eens gekeken. En ze krijgt toch juist een ingreep omdat zij te laat/niet remt? Zou een beetje jammer zijn van de schade als ze daadwerkelijk op de (in dit geval lege) kinderwagen was ingereden.
Klik om te vergroten...

Zij stond zelf niet op tijd stil, ze stond stil door de ingreep, dus dan heeft het toch ook geen zin om de afstand te meten want zonder die ingreep had ze hem geraakt. Door die ingreep is ze gewoon keihard gezakt en daar hoor je ze ook niet over in de nabespreking.

Roze Olifant zei:
T+5-6h
Klik om te vergroten...

???
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
alles gaat voorbij zei:
Zij stond zelf niet op tijd stil, ze stond stil door de ingreep, dus dan heeft het toch ook geen zin om de afstand te meten want zonder die ingreep had ze hem geraakt.
Klik om te vergroten...

Ah op die manier. Daar ben ik het natuurlijk mee eens, haha. Dat afstand meten was heel erg zinloos. 😂 En het resultaat was: 0 meter en een aanrijding, niet 1 meter, aangezien ze zelf niet remde.

alles gaat voorbij zei:
Door die ingreep is ze gewoon keihard gezakt en daar hoor je ze ook niet over in de nabespreking.
Klik om te vergroten...

Eens. Het idee was denk ik niet zozeer een rij-examen, eerder een soort van open experiment. Dus er kwam geen heel duidelijke uitslag. Maar de conclusie was volgens mij wel redelijk vanzelfsprekend dat ze gezakt zou zijn.

alles gaat voorbij zei:
???
Klik om te vergroten...

Sorry, misschien niet zo duidelijk. Ik bedoel een tijd van 5-6 uur na inname. In de uitwerkfase van de MDMA. Dat is wanneer mensen (lijkt me) gaan rijden, als ze dit doen: na afloop van een feest, niet direct na de inkick zoals in de video.
P
Pedalode RooieGingerLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Het is een onderwerp waarover heel veel is geschreven, en dit onderwerp "leeft".
Nog steeds is er veel over te zeggen.
- ben je nog steeds onder invloed als je de dag van tevoren een joint hebt gerookt?
- Je hebt coke genomen. Daar word je alerter van zegt men. Kun je dan beter autorijden?
- Straf en wetgeving. Wat vinden we ervan?
- Wanneer ben je onder invloed en mag/kan je echt niet meer rijden?

Brand maar eens Los!
Klik om te vergroten...
Ik heb vaak gehad dat ik een uur of half uur voor dat ik de auto in stapte nog een lijntje nam. Ik was wel erg scherp op de weg maar ook erg scherp op andere dingen. Als ik eenmaal ergens aan dacht waren me gedachten dus niet meer op de weg.
Het is tot nu toe gelukkig altijd goed gekomen.
Alleen 1x had ik 3 dagen niet geslapen. Na de 3de dag niet slapen en alle dagen 3mmc gebruikt te hebben plus elke dag van 10 tot 22 gewerkt ging ik van vermoeidheid hallucineren.
Dit is mij erg overkomen achter het stuur. Ik schrok me dood van alles wat er om me heen bewoog en gebeurde. Heb de auto vaak die dag stil gezet in de vluchtstrook omdat ik dacht dat ik hierdoor zware ongelukken zou krijgen.
Doe dit alsjeblieft nooit! Ik had niet alleen mezelf kunnen verwonden maar ook iemand anders heftig door dit gebruik. Sinds dien gebruik ik alleen nog maar in mijn weekend.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Pedalode RooieGinger zei:
Ik heb vaak gehad dat ik een uur of half uur voor dat ik de auto in stapte nog een lijntje nam. Ik was wel erg scherp op de weg maar ook erg scherp op andere dingen. Als ik eenmaal ergens aan dacht waren me gedachten dus niet meer op de weg.
Het is tot nu toe gelukkig altijd goed gekomen.
Alleen 1x had ik 3 dagen niet geslapen. Na de 3de dag niet slapen en alle dagen 3mmc gebruikt te hebben plus elke dag van 10 tot 22 gewerkt ging ik van vermoeidheid hallucineren.
Dit is mij erg overkomen achter het stuur. Ik schrok me dood van alles wat er om me heen bewoog en gebeurde. Heb de auto vaak die dag stil gezet in de vluchtstrook omdat ik dacht dat ik hierdoor zware ongelukken zou krijgen.
Doe dit alsjeblieft nooit! Ik had niet alleen mezelf kunnen verwonden maar ook iemand anders heftig door dit gebruik. Sinds dien gebruik ik alleen nog maar in mijn weekend.
Klik om te vergroten...

Wat heftig. En hoe ben je toen van die vluchtstrook af gekomen? Goede leerschool wel. Ook voor de lezers hiero
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wist je dat je voor een joint achter het stuur al een prentje kan krijgen van 850 euro?
Goed dat ik geen auto meer rij want je moet blazen en dan ben je de lul
P
Pedalode RooieGingerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Wat heftig. En hoe ben je toen van die vluchtstrook af gekomen? Goede leerschool wel. Ook voor de lezers hiero
Klik om te vergroten...
Ja kalmeren. Ademen. Gwn veel suikers drinken. Was langs de tankstation gegaan en had daar sapjes en Fanta gehaald. Ook wat snoepjes. Waneer het niet goed ging stopte ik de auto gewoon. Beter betrapt worden door mensen dat je onder invloed zit dan mensen dood rijden! Het is tenslotte mijn eigen schuld geweest en niet die van iemand anders.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Doodmoe zijn. Ook zo een punt.
Dat is net zo gevaarlijk als onder invloed rijden m.i...
Ik heb weleens meegemaakt dat ik zo een slaap had, dat ik over de snelweg zwalkte
En mijzelf in mijn gezicht sloeg om wakker te blijven.
Op een gegeven moment ben ik bij een benzinestation stil gaan staan en heb een uur geslapen.
Eigenlijk moet je niet gaan rijden als je zo moe bent....
P
Pedalode RooieGingerLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Doodmoe zijn. Ook zo een punt.
Dat is net zo gevaarlijk als onder invloed rijden m.i...
Ik heb weleens meegemaakt dat ik zo een slaap had, dat ik over de snelweg zwalkte
En mijzelf in mijn gezicht sloeg om wakker te blijven.
Op een gegeven moment ben ik bij een benzinestation stil gaan staan en heb een uur geslapen.
Eigenlijk moet je niet gaan rijden als je zo moe bent....
Klik om te vergroten...
Helemaal met je eens. Levensgevaarlijk 1x in slaaapgevallen achter het stuur ook. Schrok gelijk wakker van het getril van de auto omdat ik op een rechte witte lijn reed. Het is levensgevaarlijk en doe het echt nooit meer!
v
verwijdermijmaarLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Doodmoe zijn. Ook zo een punt.
Dat is net zo gevaarlijk als onder invloed rijden m.i...
Ik heb weleens meegemaakt dat ik zo een slaap had, dat ik over de snelweg zwalkte
En mijzelf in mijn gezicht sloeg om wakker te blijven.
Op een gegeven moment ben ik bij een benzinestation stil gaan staan en heb een uur geslapen.
Eigenlijk moet je niet gaan rijden als je zo moe bent....
Klik om te vergroten...
Schaam je man.. hoe durf je zo anderen in gevaar te brengen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Eduardo zei:
Schaam je man.. hoe durf je zo anderen in gevaar te brengen.
Klik om te vergroten...
Dat is de kift, bro, lees eens wie dit zegt!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."