Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutorijden onder invloed van drugs

Autorijden onder invloed van drugs

73 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
alles gaat voorbij zei:
Ik rij trouwens nooit met (alleen)drank op. Ik moet me veilig voelen in de auto, en met alcohol heb ik dat gevoel niet
Klik om te vergroten...
En hoe is dat met drugs op?
Voel je jezelf dan wel veilig?
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eduardo zei:
Oh neee toch 🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Misschien vind je meer gelijkgestemden in het rijden onder invloed forum
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#3
Damius zei:
Tenzij de persoon in kwestie verslaafd is en eigenlijk een middel nodig heeft ‘normaal’ te functioneren. Lees: geen afkick te krijgen. Eigenlijk betekent dat in dat betreffende geval dat de persoon überhaupt niet meer zou moeten rijden tot na het clean zijn.
Klik om te vergroten...
Dat was dus het eerste wat ik dacht toen ik de reactie van Mindless las, maar aan de andere kant hoor je dan idd niet meer achter het stuur te zitten.

Enige waar ik persoonlijk moeite mee heb is dat je wel met een x promillage alcohol op achter het stuur mag zitten maar dat het lijkt alsof wiet gebruik zwaarder bestraft wordt. Denk dat het veel beter js om alcohol ook gewoon naar 0.0 te gooien ipv 0.2-0.5 .
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik rij zelf pas sindskort weer (alleen nog in de stad) en nuchter vind ik dat al spannend genoeg nog🙈
Ik zou het zelf iig niet doen onder invloed rijden. Als ik de Bob ben straks een keer dan neem ik ook niet max 2 drankjes ofzo. Dan neem ik gewoon niks👍
En als ik drugs op heb ga ik al helemaal niet rijden. Daarom ook nooit gereden toen ik aan de benzo's zat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
alles gaat voorbij zei:
Maar je bent zelf geen fanatieke speedgebruiker toch,
Klik om te vergroten...
Nee.

alles gaat voorbij zei:
en jij hebt er zelf dus geen ervaring mee?
Klik om te vergroten...
Dat wel.

alles gaat voorbij zei:
Ik bedoel dat je je niet kunt verplaatsen in iemand die dat zegt.
Klik om te vergroten...
Zeker kan ik dat wel.

alles gaat voorbij zei:
Ik zou het zelf niet perse alerter noemen, maar het gaat vaak wel soepeler en wat meer overzicht Maar het ligt er ook aan hoe lang ik al bezig ben. Na de eerste nacht gaat het nog prima. Na de 2e nacht niet meer zo.

Met wiet: vroeger toen ik 20 was ging dat gewoon goed. Nu, 20 jaar later durf ik het niet meer, en wil ook ook totaal niet meer. Het gaat veelste snel.
Maar hoe je dat af gaat, dat hangt dus ook af van je leeftijd.
Klik om te vergroten...
Natuurlijk verschilt het per persoon hoe iemand erop functioneert, maar dat valt natuurlijk niet te regelen dat de ene wel en de ander niet met speed/weed/etc. mag rijden.

alles gaat voorbij zei:
Maar als jij rijinstructeur bent, dan wil ik het je wel een keer laten zien hoe mij dat af gaat op de speed.
Klik om te vergroten...
Aan de ene kant zou ik dat interessant vinden. Aan de andere kant is het sowieso onverantwoord en illegaal.

alles gaat voorbij zei:
Maar je hebt gelijk: het is een menselijke eigenschap om jezelf te overschatten. We liegen tegen onszelf omdat het leven anders helemaal niet meer vol te houden is.😂
Klik om te vergroten...
Dat dus.

alles gaat voorbij zei:
Maar je hoeft niet de uitzondering op de regel te zijn.
Je moet gewoon je verantwoordelijkheid nemen, en mensen die nuchter hun verantwoordelijkheid niet nemen die doen dat onder invloed al helemaal niet.
Maar als je onder invloed bent, dan gelden dezelfde verkeersregels als dat je nuchter bent.
Klik om te vergroten...
Geen drugs nemen terwijl je gaat rijden valt ook onder je verantwoordelijkheid nemen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Toen ik nog aan de bongpijp zat, kon ik de dag erna beslist niet meer goed autorijden.
Ik was er nog steeds suf van.
Hoe zou het zijn met het roken van een joint de dag van tevoren?
Volgens de test ben je de sjaak.
Is dat ook zo?
Klik om te vergroten...
Ik heb van zoveel stoners gehoord dat ze dachten dat een dag niet blowen je oude normale heldere zelf terugbracht.

Dat doet het niet. Gebruik maar eens een paar weken niet, een paar maanden niet. Het mag dan subtiel zijn, wiet blijft lang in je lijf zitten en ook daadwerkelijk invloed op je helderheid uitoefenen.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#7
[
De Zandman zei:
Voel je jezelf dan wel veilig?
Klik om te vergroten...

Dat mag je zelf invullen…
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
alles gaat voorbij zei:
En iemand die dronken is en sowieso gaat rijden, die rijd beter als ie eerst een paar dikke lijnen speed neemt.
Klik om te vergroten...
En met dit soort redenaties praten mensen dit soort gedrag goed voor zichzelf. Dit zijn dé redenen dat mensen het dan tóch doen.

Dit soort redenaties gebruikte ik ook om dingen te doen waarvan ik eigenlijk wel wist dat ze niet konden. Maar je kunt recht praten wat krom is op deze manier.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
CBR:

Zit je met drugs op achter het stuur? En zit je boven de wettelijke limiet? Dan kun je verschillende straffen krijgen. Als je al eerder betrapt bent op rijden onder invloed van drugs, dan worden de straffen hoger.

  • Een boete, tot maximaal € 21.750.
  • Je kunt je rijbewijs kwijtraken, voor korte of langere tijd. Soms moet je opnieuw rijexamen doen.
  • In de zwaarste gevallen kun je een jaar gevangenisstraf krijgen.
Daarnaast moet je vaak ook nog laten onderzoeken door een arts. Deze onderzoeken betaal je zelf en kosten meer dan € 1.200.
Klik om te vergroten...

Naast het mogelijk onherstelbare leed dat je anderen aandoet, heb je bovenstaande ook nog erbovenop.

Al met al gewoon beter helemaal laten, die drugs tijdens het rijden.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoe zit dat dan officieel met wiet eigenlijk als iemand dagelijks 2 joints blowt 's avonds?
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als goed is test je na 8 uur niet meer positief op speekseltest, bloedtest is langer aantoonbaar. Moest vrij recent nog speekseltest afleggen maar werd niks gevonden. Avond ervoor toch zeker een grammetje weg gerookt.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
En met dit soort redenaties praten mensen dit soort gedrag goed voor zichzelf. Dit zijn dé redenen dat mensen het dan tóch doen.

Dit soort redenaties gebruikte ik ook om dingen te doen waarvan ik eigenlijk wel wist dat ze niet konden. Maar je kunt recht praten wat krom is op deze manier.
Klik om te vergroten...

Ik durf te wedden dat als je dit in de praktijk gaat testen op een groepje mensen, dat ik gelijk krijg.

Trouwens, dit moet toch al een keer getest zijn toch, weet iemand dat?
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#13
UptempoIsTheTempo zei:
Als goed is test je na 8 uur niet meer positief op speekseltest
Klik om te vergroten...
Bij mensen die echt dagelijks veel blowen kan het wat langer aantoonbaar zijn. Ben zelf ook chronisch blower. Tussen moment van gebruik en de test zat zo'n 11 uur dus zat wel safe wat dat betreft
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
alles gaat voorbij zei:
Ik durf te wedden dat als je dit in de praktijk gaat testen op een groepje mensen, dat ik gelijk krijg.

Trouwens, dit moet toch al een keer getest zijn toch, weet iemand dat?
Klik om te vergroten...
Het punt gaat aan je voorbij.

Ja, misschien krijg je daar gelijk in, maar 2 soorten drugs in je systeem om elkaars effecten te onderdrukken is niet hetzelfde als nuchterheid/helderheid.

Bovendien gaan mensen dergelijke redenaties gebruiken om voor zichzelf goed te praten om drugs te gebruiken tijdens het rijden.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
CBR:



Naast het mogelijk onherstelbare leed dat je anderen aandoet, heb je bovenstaande ook nog erbovenop.

Al met al gewoon beter helemaal laten, die drugs tijdens het rijden.
Klik om te vergroten...


Mee eens
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
G.Amer zei:
Vraag me af of ze ook altijd goed werken. Ik ken iemand bij wie de test positief uitsloeg +-12 uur later. Maar ook iemand die 2 uur van te voren nog gerookt had en door mocht rijden.
Ik zelf ben bang dat hij een keer positief aanslaat aangezien ik ook elke middag / avond rook. Gelukkig nog nooit een gehad.
Klik om te vergroten...
De speekseltest is alleen een voorselectiemiddel en geeft dus slechts een indicatie of iemand misschien onder invloed zou kunnen zijn. Vaak wordt de uitslag verkeerd geïnterpreteerd: dat als de speekseltest positief is, dat je dan onder invloed bent. Maar dat kun je dus niet concluderen op basis van die test. Het is alleen zo dat standaard een bloedtest invoeren voor bestuurders een beetje een heftige maatregel is. Dus daarom maar een voorselectiemiddel om te kijken bij wie dat wel echt nodig is.
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
Trouwens, dit moet toch al een keer getest zijn toch, weet iemand dat?
Klik om te vergroten...
Met speed zou ik niet weten. Ze hebben wel bij DrugsLab een aflevering gemaakt waarin ze gingen rijden onder invloed van MDMA (op gesloten circuit obviously) dat eindigde vrij voorspelbaar met behoorlijk verstoorde rij vaardigheden
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#18
UptempoIsTheTempo zei:
Met speed zou ik niet weten. Ze hebben wel bij DrugsLab een aflevering gemaakt waarin ze gingen rijden onder invloed van MDMA (op gesloten circuit obviously) dat eindigde vrij voorspelbaar met behoorlijk verstoorde rij vaardigheden
Klik om te vergroten...
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#19
UptempoIsTheTempo zei:
Als goed is test je na 8 uur niet meer positief op speekseltest, bloedtest is langer aantoonbaar. Moest vrij recent nog speekseltest afleggen maar werd niks gevonden. Avond ervoor toch zeker een grammetje weg gerookt.
Klik om te vergroten...
Vraag me af of ze ook altijd goed werken. Ik ken iemand bij wie de test positief uitsloeg +-12 uur later. Maar ook iemand die 2 uur van te voren nog gerookt had en door mocht rijden.
Ik zelf ben bang dat hij een keer positief aanslaat aangezien ik ook elke middag / avond rook. Gelukkig nog nooit een gehad.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Dat punt van alerter worden door drugs: daar geloof ik zoals elders gezegd dus niks van.
Klik om te vergroten...

Maar je bent zelf geen fanatieke speedgebruiker toch, en jij hebt er zelf dus geen ervaring mee?
Ik bedoel dat je je niet kunt verplaatsen in iemand die dat zegt.

Ik zou het zelf niet perse alerter noemen, maar het gaat vaak wel soepeler en wat meer overzicht Maar het ligt er ook aan hoe lang ik al bezig ben. Na de eerste nacht gaat het nog prima. Na de 2e nacht niet meer zo.

Met wiet: vroeger toen ik 20 was ging dat gewoon goed. Nu, 20 jaar later durf ik het niet meer, en wil ook ook totaal niet meer. Het gaat veelste snel.
Maar hoe je dat af gaat, dat hangt dus ook af van je leeftijd.


Maar als jij rijinstructeur bent, dan wil ik het je wel een keer laten zien hoe mij dat af gaat op de speed.

Maar je hebt gelijk: het is een menselijke eigenschap om jezelf te overschatten. We liegen tegen onszelf omdat het leven anders helemaal niet meer vol te houden is.😂
Maar je hoeft niet de uitzondering op de regel te zijn.
Je moet gewoon je verantwoordelijkheid nemen, en mensen die nuchter hun verantwoordelijkheid niet nemen die doen dat onder invloed al helemaal niet.
Maar als je onder invloed bent, dan gelden dezelfde verkeersregels als dat je nuchter bent.


Ik rij trouwens nooit met (alleen)drank op. Ik moet me veilig voelen in de auto, en met alcohol heb ik dat gevoel niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."