Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWeegschaal om drugs mee te wegen

Weegschaal om drugs mee te wegen

30 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DerHopmeisterLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zoek anders ff op het forum want er staan behoorlijk wat topics over dit onderwerp, inclusief suggesties van modellen met ervaringen, test resultaten en analyses van de verschillende componenten van 'nauwkeurigheid'.

PS: Ik heb zelf ook de Trendfield die hierboven genoemd wordt. Die lijkt vanaf 5 mg nauwkeurig genoeg te werken. Weeg er dus geen Moxy (+/- 3 mg doet er toe) mee af, maar een reguliere dosis M is prima.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
DerHopmeister zei:
Zoek anders ff op het forum want er staan behoorlijk wat topics over dit onderwerp, inclusief suggesties van modellen met ervaringen, test resultaten en analyses van de verschillende componenten van 'nauwkeurigheid'.
Klik om te vergroten...

Dank.
Dan moet ik beter gaan zoeken :)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Dank.
Dan moet ik beter gaan zoeken :)
Klik om te vergroten...
Ik kan aanraden om Chinese spullen te zoeken. Je kan het óf rechtsreeks kopen, wat goedkoper is maar dan betaal je wel met je gegevens. Of via een tussenhandelaar voor een paar tientjes extra.

Deze is best aardig:
www.123materialen.com

30/0.001g hoge precisie elektronische digitale karaatschaal laboratorium lippenstift diamanten juwelenweegschaal

beschrijvingen:Bereik: 0.003 ~ 30GNauwkeurigheid: 0,001 gAfmetingen: 144X84.5X51MMLCD-scherm met vloeibare kristallen (blauwe achtergrondverlichting): 375X15.5MMBatterij: 2X "AAA" (niet inbegrepen)Batterij bijna leeg "LO"Weegpangrootte: diameter 32 MM (met roestvrijstalen weegschijf)...
www.123materialen.com www.123materialen.com

Waar je altijd rekening mee moet houden is dat het laatste getal op het display niet significant is. Bij milligramweegschalen (0.001) heb je dus altijd een veiligheidsmarge van ±5 milligram.

Preciezer afwegen is bij drugs zelden nodig. Alleen als je middelen zoals 2C-P, 5-MeO-MiPT, of benzo's hebt dan zul je nauwkeuriger moeten afmeten. Dat kan je doen door bijvoorbeeld 20 milligram af te wegen en dat met behulp van glazen pipetten op te lossen in precies 20 mL. Je kunt dan met 1 mg/mL afmeten.

Wil je echt per se een op de milligram precies afwegen dan heb je een laboratoriumbalans nodig. Die kunnen met vier decimalen (0.0001) afwegen. Maar dat zijn heel dure apparaten, en bovendien moeten die regelmatig professioneel geijkt worden met ijkgewichten die ook heel duur zijn (tientallen euro's per stuk). Dingen als temperatuur en trillingen gaan dan ook een rol spelen.

Maar nogmaals, voor veruit de meeste drugs heb je die precisie dus niet nodig.
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit is wat ik gebruik:
Deze weegschaal: https://waage-shop.com/FC-20g-0001g...welery-balance-precision-balance-gold-balance
Een ijkgewichtje van 10 gram: https://kalibratiegewichten.nl/product/kern-gewicht-m1-rvs/
Met deze microspatel om een lege capsule handmatig te vullen: https://www.labshop.nl/microspatel-rvs/
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Even stomme vraag mensen: maar waar zijn die ijkgewichtjes eigenlijk precies voor?
P
PinnacleLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Even stomme vraag mensen: maar waar zijn die ijkgewichtjes eigenlijk precies voor?
Klik om te vergroten...
Het is om de nauwkeurigheid te checken van je weegschaal, je weet bijv. 100% zeker dat een ijkgewicht 10mg is, en als je weegschaal dan als je hem erop zet 9mg weergeeft weet je dat er een afwijking is van -1.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Even stomme vraag mensen: maar waar zijn die ijkgewichtjes eigenlijk precies voor?
Klik om te vergroten...
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik gebruikte al een tijdje een Chinees weegschaaltje, merkloos, dus niets over terug te vinden op het internet. Redelijk gevaarlijk eigenlijk realiseerde ik me plots: je weegt er je drugs mee af en stopt de dat in je lijf, terwijl je eigenlijk geen idee hebt over de nauwkeurigheid van de weging en dus over de dosis.

Vandaag daarom de Kern TGD 50-3C besteld via een Nederlandse website en voor onder de 100 euro. Kern vertrouw ik wel, dit gerenommeerde Europese merk publiceert gegevens over de betrouwbaarheid, weegbereik, minimaal gewicht etc en de weegschaal is gecertificeerd. Het controlegewicht wordt er niet standaard bijgeleverd en heb ik er los bijgesteld (50gr F2), samen is het dan nog steeds onder de 100 euro. Deze Kern weegt betrouwbaar vanaf 20mg volgens de opgave van de fabrikant, dus heb ik er nog een extra controlegewichtje van 100mg bijbesteld zodat ik daar altijd ruim boven zit.

Kern TGD 50-3C: https://mjservice.nl/shop/zakkaraatbalans-kern-tgd-50-3c/
IJkgewicht klasse F2 van 50g: https://mjservice.nl/shop/controlegewicht-kern-337-06/
IJkgewicht klasse F2 van 100mg: https://mjservice.nl/shop/controlegewicht-kern-338-07/

Nog een detail, volgens de fabrikant is de reproduceerbaarheid 3mg. Volgens mij betekent dat wanneer je een dosis weegt en het gewicht afleest, en dan de dosis aanpast, dat het afgelezen gewicht dan in stapjes van 3mg verspringt. Dus doe je er steeds 1 of 2mg bij dan verspringt het gewicht in het display niet. Er wordt aangeraden om in dat geval het weegbakje even van de schaal te halen en terug te zetten zodat een nieuwe weging wordt gedaan. Klopt mij aanname dat reproduceerbaarheid dit betekent?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
wolftrance zei:
Ik gebruikte al een tijdje een Chinees weegschaaltje, merkloos, dus niets over terug te vinden op het internet. Redelijk gevaarlijk eigenlijk realiseerde ik me plots: je weegt er je drugs mee af en stopt de dat in je lijf, terwijl je eigenlijk geen idee hebt over de nauwkeurigheid van de weging en dus over de dosis.

Vandaag daarom de Kern TGD 50-3C besteld via een Nederlandse website en voor onder de 100 euro. Kern vertrouw ik wel, dit gerenommeerde Europese merk publiceert gegevens over de betrouwbaarheid, weegbereik, minimaal gewicht etc en de weegschaal is gecertificeerd. Het controlegewicht wordt er niet standaard bijgeleverd en heb ik er los bijgesteld (50gr F2), samen is het dan nog steeds onder de 100 euro. Deze Kern weegt betrouwbaar vanaf 20mg volgens de opgave van de fabrikant, dus heb ik er nog een extra controlegewichtje van 100mg bijbesteld zodat ik daar altijd ruim boven zit.

Kern TGD 50-3C: https://mjservice.nl/shop/zakkaraatbalans-kern-tgd-50-3c/
IJkgewicht klasse F2 van 50g: https://mjservice.nl/shop/controlegewicht-kern-337-06/
IJkgewicht klasse F2 van 100mg: https://mjservice.nl/shop/controlegewicht-kern-338-07/

Nog een detail, volgens de fabrikant is de reproduceerbaarheid 3mg. Volgens mij betekent dat wanneer je een dosis weegt en het gewicht afleest, en dan de dosis aanpast, dat het afgelezen gewicht dan in stapjes van 3mg verspringt. Dus doe je er steeds 1 of 2mg bij dan verspringt het gewicht in het display niet. Er wordt aangeraden om in dat geval het weegbakje even van de schaal te halen en terug te zetten zodat een nieuwe weging wordt gedaan. Klopt mij aanname dat reproduceerbaarheid dit betekent?
Klik om te vergroten...
Ziet er goed uit!!

Reproduceerbaarheid is eigenlijk de standaardafwijking: de marge waarbinnen je meting 99% zeker is. Dus als je rekening houdt met 3 milligram meer of minder dan het display aangeeft; dan ben je 99% zeker :wink:

Het helpt inderdaad om opnieuw te meten om te kijken of je dezelfde waarde krijgt. Ook moet je je weegschaal checken (ijken), maar dat foe je al met de ijkgewichten. Goed bezig dus!
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#10

Digitale milligramweegschaal 0,001 g/50 g, Muaket mini-zakweegschaal met LCD-scherm, elektronische sieradenweegschaal met hoge precisie met kalibratiegewichten, pincet en weegschalen : Amazon.nl: Wonen & keuken

Digitale milligramweegschaal 0,001 g/50 g, Muaket mini-zakweegschaal met LCD-scherm, elektronische sieradenweegschaal met hoge precisie met kalibratiegewichten, pincet en weegschalen : Amazon.nl: Wonen & keuken
www.amazon.nl

Ik heb deze aangeschaft. Scoorde wel aardig en geeft vrijwel altijd 't zelfde gewicht aan, ook met ijkgewicht.

Wel even spannend maarja van wat ik begreep zijn ze prima en moet je voor echte mg weegschalen honderden euro's uitgeven.
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mijn andere is deze, er was dus wel iets over te vinden op internet maar alleen bij de verkoper en ik vertrouw het allemaal gewoon niet genoeg: https://weegschaaltje.nl/winkel/milligrammen-weegschaal-20-x-0001-gram/
Zodra ik de Kern TGD 50-3C heb ontvangen, wil ik het Chinese weegschaaltje testen met de ijkgewichtjes en een keer wat vergelijkingen maken tussen de twee. Ik ben benieuwd of mijn wantrouwen dan terecht of onterecht was.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#12
HappyMind zei:
www.bol.com

Trendfield Precisie Weegschaal 0,001 gram Incl. Batterijen - Digitale Keukenweegschaal... | bol

Trendfield Precisie Weegschaal 0,001 gram Incl. Batterijen - Digitale Keukenweegschaal - Medicijnen, Kruiden, Juwelen - Zwart. Word jij ook gefrustreerd...
www.bol.com www.bol.com

Deze gebruik ik. Maar alles onder de 40/50 mg is niet nauwkeurig
Klik om te vergroten...
Deze gebruik ik ook al jaren. Zit aan m'n vierde nu van hetzelfde model. Als je het zwart bakje erbij gebruikt is het boven 50mg en dan wel accuraat.

Hier is een clone die iets goedkoper is:

Server Busy



Ik ben van mening dat je leven meer waard is dan €20-30. En je druggies zijn waarschijnlijk duurder dan dat.
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#13
wolftrance zei:
Mijn andere is deze, er was dus wel iets over te vinden op internet maar alleen bij de verkoper en ik vertrouw het allemaal gewoon niet genoeg: https://weegschaaltje.nl/winkel/milligrammen-weegschaal-20-x-0001-gram/
Zodra ik de Kern TGD 50-3C heb ontvangen, wil ik het Chinese weegschaaltje testen met de ijkgewichtjes en een keer wat vergelijkingen maken tussen de twee. Ik ben benieuwd of mijn wantrouwen dan terecht of onterecht was.
Klik om te vergroten...
@wolftrance: En? Heb je deze nog kunnen vergelijken met de Kern? Zijn de bijgeleverde ijk gewichtjes ook nauwkeurig?
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb een Swan ,kost niet bizar veel gezien ik geen prijs mag noemen.
Bijzonder nauwkeurig en met mooi blauw led backlite en kan tot 200 gram en begint bij 0.01 ,al jaren me maatje en blijft mooi speeltje.
Best wat functies erop ook.
Hij heb ook een mooi zwart dekseltje wat je dicht kan klappen en werkt op 2 aaa batterijen en 2 erin als reserve ,nice toch
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Soulassasins zei:
en begint bij 0.01
Klik om te vergroten...

Is 0.001 niet beter zodat je minder om hoeft te rekenen?
Verschilt natuurlijk wel een hoop wat je wilt wegen :)
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Is 0.001 niet beter zodat je minder om hoeft te rekenen?
Verschilt natuurlijk wel een hoop wat je wilt wegen :)
Klik om te vergroten...
Haha ja ik weeg alleen grammen af of halve ,wiet bv :)
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#17
@ManPaardKrokodil
Weegschaaltje is binnen, iets later ontvangen door leveringsproblemen bij Kern. Ik heb wat snelle testjes gedaan en ik moet zeggen, het Chinese weegschaaltje valt me mee:
  • Een hoeveelheid poeder weegt 151mg op de Kern en 147mg op het Chinese weegschaaltje (maar ik heb het poeder overgegooid en dat scheelt ook een milligram misschien)
  • Het bij het Chinese weegschaaltje geleverde weegbakje weegt 2,449 gram volgens de Kern, het Chinese weegschaaltje zelf meet hem als 2,433 gram
  • Het bij het Chinese weegschaaltje geleverde ijkgewichtje van 10 gram meet 10,000 op dat weegschaaltje en 10,003 op de Kern
Ik zal komend weekend nog wat meer testjes doen. Dan heb ik hopelijk ook mijn 100mg F2 ijkgewichtje binnen, die zat er bij de eerste levering nog niet bij.
Als iemand ervaring heeft met precisieweegschalen en dit soort vergelijkingen en me wat betere test manieren aan de hand kan doen, dan is dat welkom!
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#18
Soulassasins zei:
Bijzonder nauwkeurig en met mooi blauw led backlite en kan tot 200 gram en begint bij 0.01 ,al jaren me maatje en blijft mooi speeltje.
Klik om te vergroten...
Ja voor wiet of voor kruiden is dat prima, maar voor 2mmc of pep of mdma of 6apb of soortgelijke middelen weet ik liever tot op de milligram nauwkeurig wat ik binnen ga krijgen.
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat zullen de makers van drugs voor weegschalen hebben? Hoe wegen zij het af?
Want ik maak me wel zorgen over mijn Amazon weegschaaltje maar waarschijnlijk doen die labs het niet veel beter :tearsofjoy:
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#20
wolftrance zei:
@ManPaardKrokodil
Weegschaaltje is binnen, iets later ontvangen door leveringsproblemen bij Kern. Ik heb wat snelle testjes gedaan en ik moet zeggen, het Chinese weegschaaltje valt me mee:
  • Een hoeveelheid poeder weegt 151mg op de Kern en 147mg op het Chinese weegschaaltje (maar ik heb het poeder overgegooid en dat scheelt ook een milligram misschien)
  • Het bij het Chinese weegschaaltje geleverde weegbakje weegt 2,449 gram volgens de Kern, het Chinese weegschaaltje zelf meet hem als 2,433 gram
  • Het bij het Chinese weegschaaltje geleverde ijkgewichtje van 10 gram meet 10,000 op dat weegschaaltje en 10,003 op de Kern
Ik zal komend weekend nog wat meer testjes doen. Dan heb ik hopelijk ook mijn 100mg F2 ijkgewichtje binnen, die zat er bij de eerste levering nog niet bij.
Als iemand ervaring heeft met precisieweegschalen en dit soort vergelijkingen en me wat betere test manieren aan de hand kan doen, dan is dat welkom!
Klik om te vergroten...
Leveringsproblemen... door al die DF-ers natuurlijk.
bedankt vast! volgens mij blijf je redelijk binnen die 0,003 nauwkeurigheid. Laatste digit lijkt toch meer voor de afronding.
Misschien een goeie test om te proberen 15mg een paar keer op beide weegschalen te meten, en kijken of er veel verschil tussen de weegschalen, maar ook tussen de verschillende metingen zijn.
Het is in ieder geval geen speelgoed schaaltje

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."