Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

Tabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

161 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Dus als je al wat langer meedraait niet zo gek dat je daar niet bewust van was.
Klik om te vergroten...
Ik ben nog maar 39 hoor 😉,..... of al🧐
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Als je sigaretten op een terrasje gaat verbieden, verbied dan ook maar de alchol.
Klik om te vergroten...
Ik krijg andermans alcohol op een terrasje niet binnen, maar andermans rook wel. Nogal een verschil.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
mandragora zei:
Ik ben nog maar 39 hoor 😉,..... of al🧐
Klik om te vergroten...
Dus jij mocht nog roken in de trein😜
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben blij dat ik niet meer hoef te roken. In theorie een goed idee dat de prijzen steeds verhoogd worden maar in de praktijk werkt het natuurlijk niet echt. In de grensgebieden sowieso niet. Het lijkt de war on drugs wel :wink:

Maargoed, uiteindelijk is iedereen die er mee stopt weer een stap vooruit. Al is het 5 of 10% van het totaal. En voor degenen die niet will stoppen: da's ook prima.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo,

Wat vinden jullie van de vestrenging van de tabakswetten in België? Geleidelijk aan worden de wetten strenger en tabak duurder. Ik betwijfel sterk of dat ervoor zal zorgen dat mensen minder gaan roken en als ze zo verder doen dan denk ik dat tabak gewoon in het illegale circuit gaat belanden en dat criminelen in Al Capone stijl gewoon tabak gaan beginnen te importeren.

Dat het in en rond scholen wordt geweerd kan ik verstaan, maar een volwassen mens die wil roken moet kunnen roken zonder gestraft te worden en ik ben van mening dat dat een recht moet zijn. The war on drugs faalt nu al, en nu willen ze het uitbreiden naar tabak.

Lees dit maar eens: https://businessam.be/belgie-voert-strenge-nieuwe-tabakswet-in-2025-in/
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
De ervaring in Nederland is dat mensen die willen roken vaak de illegale weg in slaan. Kortom; nep sigaretten of smokkel sigaretten.

Dat zal bij jullie ook wel gaan gebeuren.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hier gaat het idd al volop de illegale kanalen. Ik zie veel verslaafden die overal vanaf zijn en alleen nog roken. Is dat roken dan zo erg?
Ik wou dat ze regels gingen opstellen om de alcohol een beetje aan te pakken. Zet het om te beginnen eens op 1 plek in de winkel bij elkaar en dan zonder de chips in het midden te doen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Hoe had ik een keus in bovenstaande situaties?
Klik om te vergroten...
Nee, maar je werd niet gedwongen om te gebruiken. Je was het slachtoffer van mensen die gebruikten.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mij heeft het wetstraatje ook de andere kant opgeduwd, ik koop mijn sigaretten al een hele tijd (semi)illegaal.
No way dat ik boven de 10euro ga betalen voor 20 sigarretjes.
En of al die strengere regels en accijnsverhogingen ingezet worden als doel om mensen van het roken af te helpen heb ik mijn twijfels, de hoofdzaak is volgens mij de staatskas spekken.
Als je kijkt welke tabaksregel er nu in Milaan is, dat je niet mag roken in het openbaar wanneer iemand in een straal van 10meter rond jezelf bevind gaat wat hard. Dan hoeft iemand die dronken is ook niet binnen mijn 10 meter komen.
Ik snap wel dat roken in restaurants etc afgeschaft is want dat hindert niet rokers die van hun eten willen genieten, maar op feesten, discotheken,.... vind ik het wat vreemd... als roker gezegd natuurlijk 💁‍♂️
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind het als roker heel frustrerend, als mens een heel goed idee. Hier in NL gaan de regels over waar je mag roken vooralsnog niet zo ver, de prijzen wel. Veel van mijn vrienden willen proberen te stoppen nu, veel meer dan voorheen. Kan ook de leeftijd zijn (eind 20s) maar dat geloof ik niet, volgens mij heeft het wel degelijk een groot effect. Blijkt ook uit onderzoek.

Ik ben verslaafd dus natuurlijk zou ik balen als ik niet meer op straat mag roken. Maar ik ben wel overtuigd dat het verwijderen van rokers van het straatbeeld enorm bijdraagt aan het niet verder normaliseren van roken, wat ook weer bijdraagt aan dat minder mensen beginnen met roken en aan dat mensen die gestopt zijn, gestopt blijven. Ik vind het ook onzin dat het vrijheidsbeperkend is. Mensen moeten ook zelf weten of ze liever in hun blote lul lopen, maar hoeven anderen daar niet mee lastig te vallen… lekker thuis doen. Je mag nogsteeds zelf weten of je je longen verkankert maar gewoon niet meer overal. Boehoe.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
mandragora zei:
Als je kijkt welke tabaksregel er nu in Milaan is, dat je niet mag roken in het openbaar wanneer iemand in een straal van 10meter rond jezelf bevind gaat wat hard. Dan hoeft iemand die dronken is ook niet binnen mijn 10 meter komen.
Klik om te vergroten...
Maar hey, mocht die regel er hier ook komen, niet getreurd... ik heb een hula hoop gekocht met een diameter van 20 meter
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Ik wou dat ze regels gingen opstellen om de alcohol een beetje aan te pakken. Zet het om te beginnen eens op 1 plek in de winkel bij elkaar en dan zonder de chips in het midden te doen.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het dan wel weer helemaal mee eens. Als je sigaretten op een terrasje gaat verbieden, verbied dan ook maar de alchol. Beetje theresa gaan doen over nicotine maar “alcohol is zo gezellig”.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
De maatregelen om roken tegen te gaan werken op zich wel. Behalve dan dat jongeren nu niet meer roken, maar vapen, en dat de tabaksindustrie daarmee nu al hun voortbestaan in de toekomst heeft verzekerd.
Maatregelen die ik heel goed vind zijn gericht om roken te weren uit publieke ruimtes: dus niet roken op schoolpleinen, cafés, restaurants, vlakbij ziekenhuizen, enzovoorts. Ook de maatregelen om de pakjes bruin te maken en heel prominent waarschuwingen erop te zetten ondersteun ik zeer, net als dat winkels hun koopwaar in de kast moeten opbergen. Verder vind ik het top dat er hulp is bij stoppen met roken en dat zorgverzekeringen dat betalen. Waar ik me een beetje zorgen over maak is de mensen die niet kunnen of willen stoppen, en nu heel veel geld kwijt zijn aan roken. Denk aan de verstokte roker in de bijstand. Die zou zomaar in de schulden kunnen belanden vanwege een verslaving... en is dat wat we willen? Tegelijkertijd is de prijsprikkel wel een van de best werkende maatregelen om rokers te laten stoppen. Lastige balans dus!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Nee, maar je werd niet gedwongen om te gebruiken. Je was het slachtoffer van mensen die gebruikten.
Klik om te vergroten...
Dus het wordt pas een probleem als je gedwongen wordt te gebruiken?

Want het is geen probleem dat we het (ex)verslaafden van alcohol zo moeilijk maken om niet te drinken?

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar het is volgens mij wel een versimpeling van het probleem. Dwang of niet: in beiden gevallen ben je slachtoffer van mensen die gebruiken.
Overigens: ik zou er helemaal geen moeite mee hebben om niet in de buurt van niet-rokers te roken. Maar dan moet er volgens mij wel een alternatief geboden worden. Je hebt in de Efteling tegenwoordig afgesloten plekken waar je mag roken. Heel goede oplossing vind ik, en ik vond het ook helemaal niet moeilijk om mensen die zich er niet aan konden houden op aan te spreken.

OtherShore zei:
@ljuv het verschil is denk ik: het grote meerendeel van mensen die alcohol drinken misdraagt zich niet en doet mensen om hun heen dus geen kwaad.
Klik om te vergroten...
Is dat zo…? Ik sta hier heul anders in.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Ik krijg andermans alcohol op een terrasje niet binnen, maar andermans rook wel. Nogal een verschil.
Klik om te vergroten...
Ik snap je punt, maar ben het er niet helemaal mee eens. Ik heb wel degelijk veel last (gehad) van het alcoholgebruik van anderen. Mijn gezondheid ook. Het manifesteert zich op een andere manier, maar niet in mindere mate.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Ik heb wel degelijk veel last (gehad) van het alcoholgebruik van anderen. Mijn gezondheid ook.
Klik om te vergroten...
Dat moet je even uitleggen. Hoe heeft het alcoholgebruik van anderen jouw gezondheid geschaad?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
OtherShore zei:
Ik krijg andermans alcohol op een terrasje niet binnen, maar andermans rook wel. Nogal een verschil.
Klik om te vergroten...
ljuv zei:
Ik snap je punt, maar ben het er niet helemaal mee eens. Ik heb wel degelijk veel last (gehad) van het alcoholgebruik van anderen. Mijn gezondheid ook. Het manifesteert zich op een andere manier, maar niet in mindere mate.
Klik om te vergroten...
Fysiek krijg je de alcohol niet binnen nee. Wel zijn er veel alcoholgerelateerde vechtpartijen (zeker de helft van alle geweldincidenten zijn alcoholgerelateerd). Vandalisme komt veel voor. En wat we wel binnenkrijgen zijn allerlei vormen van beïnvloeding waardoor de kans veel groter is dat je alcohol gaat drinken. We kennen allemaal de 'ah toe... je doet toch wel gezellig een glaasje mee?', de vrimibo, alcoholreclames op tv of bij sportclubs. Wat dat betreft snap ik mensen wel die bang zijn dat drugs 'normaal' aan het worden zijn. Want het lijkt me een heel slecht plan om andere middelen net zoals alcohol te behandelen. Wat mij betreft mag die commerciële promotie er echt af. Alcohol in de supermarkt? Nergens voor nodig. Dat alcohol nu ook bij de kapper en de kledingwinkel geschonken mag worden vind ik bizar. En reclames voor alcohol mogen wat mij betreft ook geschrapt worden. Gewoon met iets meer verstand omgaan met alcohol. Want de meeste mensen die in een verslavingskliniek behandeld worden zijn toch echt wel verslaafd aan alcohol. En daar kunnen we wat aan doen, zonder per se de vrijheid van mensen die graag een glaasje drinken te bevorderen. Want cafés mogen wat mij betreft best blijven.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Fysiek krijg je de alcohol niet binnen nee. Wel zijn er veel alcoholgerelateerd vechtpartijen (zeker de helft van alle geweldincidenten zijn alcoholgerelateerd). Vandalisme komt veel voor. En wat we wel binnenkrijgen zijn allerlei vormen van beïnvloeding waardoor de kans veel groter is dat je alcohol gaat drinken. We kennen allemaal de 'ah toe... je doet toch wel gezellig een glaasje mee?', de vrimibo, alcoholreclames op tv of bij sportclubs. Wat dat betreft snap ik mensen wel die bang zijn dat drugs 'normaal' aan het worden zijn. Want het lijkt me een heel slecht plan om andere middelen net zoals alcohol te behandelen. Wat mij betreft mag die commerciële promotie er echt af. Alcohol in de supermarkt? Nergens voor nodig. Dat alcohol nu ook bij de kapper en de kledingwinkel geschonken mag worden vind ik bizar. En reclames voor alcohol mogen wat mij betreft ook geschrapt worden. Gewoon met iets meer verstand omgaan met alcohol. Want de meeste mensen die in een verslavingskliniek behandeld worden zijn toch echt wel verslaafd aan alcohol. En daar kunnen we wat aan doen, zonder per se de vrijheid van mensen die graag een glaasje drinken te bevorderen. Want cafés mogen wat mij betreft best blijven.
Klik om te vergroten...
Precies dit…
Roken en drinken brengen de samenleving allebei heel veel materiële en immateriële schade toe. Het enige verschil is dat we alcohol veel meer normaliseren en veel meer in de openbare ruimte accepteren. Dat vind ik een behoorlijk hypocriete benadering…
Van mij hoeft het allebei niet verboden te worden. Maar iets kritischer ermee omgaan mag w.m.b. zeker. Net als dat ik nooit meer zou roken in het bijzijn van een kind, waar ik vroeger daar niet eens over na zou denken.

OtherShore zei:
Dat moet je even uitleggen. Hoe heeft het alcoholgebruik van anderen jouw gezondheid geschaad?
Klik om te vergroten...
Het heeft mij in heel erg veel onveilige situaties gebracht…

Ten eerste natuurlijk in het verkeer, waar ook veel dodelijke slachtoffers vallen. In 2022 waren er al meer dan 6000 verkeersslachtoffers die met ernstig letsel zijn opgenomen waarbij alcohol in het spel was. Zelf moet ik altijd denken aan toen ik als 12 jarig meisje van school naar huis fietste. Ik stond in de fietstunnel op de roltrap omhoog, iets voor mij stond een man flink lazerus te zijn. Hij viel, bovenop mijn voorwiel. Met alle kracht die ik als 12 jarige had heb ik de man en mijn fiets tegengehouden zodat ik niet ook zelf meters van die roltrap zou vallen, met man en fiets bovenop me.

Naast fysieke ongelukken, heb ik ook veel seksueel geweld meegemaakt in meer en minder ernstige mate. Daar was áltijd alcohol in het spel. Een voorbeeld dat ik laatst deelde:
ljuv zei:
Boos want ik durfde een voorheen favoriete kerstoutfit niet aan naar werk door DOM treinincident vorig jaar waarbij DOMME venten hun DOMME klauwen niet thuis konden houden terwijl ik - jawel - in slaap was gevallen.
Klik om te vergroten...
Deze domme venten waren strontlazerus.

Daarnaast verhoogt alcoholgebruik de kans op fysiek en psychologisch geweld in thuissituaties enorm. We kennen allemaal de smeekbedes van Amerikaanse vrouwen in de vorige eeuw en hun blijdschap rondom de drooglegging… Ook dat heb ik in mijn eigen familie meegemaakt, ook al was ik zelf al uit huis en heb ik niet de directe klappen opgevangen. Momenteel zorgt alcohol gebruik nogsteeds voor heel erg veel spanning thuis. Zorgen voor je alcoholverslaafde moeder is ook niet zo grappig, zelfs al is ze een functioneel alcohollist.

En álledrie deze situaties, hebben een flinke mentale impact op me gehad. En dat is dan alleen nog mijn persoonlijke ervaring. Alcohol, net als roken, kost de samenleving enorm veel. Denk aan vandalisme, openbaar geweldpleging en andere criminaliteit.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Net als dat ik nooit meer zou roken in het bijzijn van een kind, waar ik vroeger daar niet eens over na zou denken.
Klik om te vergroten...
Je zou eigenlijk nooit moeten roken in het bijzijn van andere mensen die niet roken, want je dwingt mensen dan om mee te roken, je ontneemt ze de keus om niet te gebruiken. Bij alcohol is die keus er wel. Voor mij is dat toch reden om strenger te zijn op roken in de openbare ruimte dan op drinken.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#20
Velen (waaronder ikzelf) rijden even naar Luxemburg.

Hier betaal ik voor een pot tabak camel yellow 50g €27, in Luxemburg voor 250g 35,70.

Dit in combinatie met sigaretten zelf schieten maakt dat ik vrij goedkoop uit ben.

Ik haal zo'n 450 sigaretten uit een pot van 250g, dus betaal zo'n 8 cent per sigaret.

Als ik gewoon pakjes a 12 euro stuk zou kopen, betaal ik 60 cent per sigaret.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."