Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

Tabak wordt steeds zwaarder aangepakt.

161 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Roken en drinken brengen de samenleving allebei heel veel materiële en immateriële schade toe. Het enige verschil is dat we alcohol veel meer normaliseren en veel meer in de openbare ruimte accepteren.
Klik om te vergroten...
@ljuv het verschil is denk ik: het grote meerendeel van mensen die alcohol drinken misdraagt zich niet en doet mensen om hun heen dus geen kwaad. Roken doet mensen om je heen altijd kwaad.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
OtherShore zei:
@ljuv het verschil is denk ik: het grote meerendeel van mensen die alcohol drinken misdraagt zich niet en doet mensen om hun heen dus geen kwaad. Roken doet mensen om je heen altijd kwaad.
Klik om te vergroten...

Is dat zo?

Zo erg dat je niet buiten kunt staan naast een roker? Zo erg dat er niet eens meer rookruimtes binnen mogen zijn?

In Los Angeles mocht het zelfs al niet op het strand meer toen iedereen nog in rokende stinkende benzine auto's met stof-producerende rubberbanden (waar nu nog niemand wat aan doet) rondreden.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
@ljuv het verschil is denk ik: het grote meerendeel van mensen die alcohol drinken misdraagt zich niet en doet mensen om hun heen dus geen kwaad. Roken doet mensen om je heen altijd kwaad.
Klik om te vergroten...
Ik heb dan toch een ander beeld van alcohol, alcohol doet wel degelijk mensen omzich heen kwaad. Kleinschalig... het irritante gelal vol onzin in je oor met daarbij horende spuug, de luidruchtigheid, het ontploft ego, onrespectvoller tegenover buitenstaanders, irrationeel gedrag. Grootschaliger... de oorzaak van zoveel geweld en ellende binnen gezin/familie, op straat, stadions, feesten,... ik kan nog wel een eindje doorgaan.
En niet te vergeten, de schade mentaal/sociaal en fysiek die het op de gebruiker zelf berokkend...en z´n omgeving..
Ik vind dat alcohol degelijk schade ´kan´ doen op enorm veel gebieden.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik rook niet, dus heb geen last van de zware aanpak.
Wat mensen tot zich nemen moeten ze zelf weten, als ik er maar geen last van heb.
Van rokers om me heen heb ik altijd last, het stinkt gewoon als de tering.
Bizar toch dat je vroeger in een vliegtuig mocht roken en in een discotheek/club?
Die stank van je kleren als je thuis kwam. Je huid en haren stonken naar de rook…van anderen….

Nogmaals, als mensen thuis roken helemaal prima, heb ik geen last van.

Valt me op dat je vaak bij bedrijven ziet dat mensen buiten gaan roken en dan bij de deur staan.
Afijn, het is ook een verslaving.

Mee eens dat het vreemd is dat ze tabak anders aanpakken dan de ‘gezellige en probleemloze’ alcohol.
Maar hoeveel tientallen jaren is deze maatschappelijke en politieke hypocrisie al niet gaande?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
mandragora zei:
Ik vind dat alcohol degelijk schade ´kan´ doen op enorm veel gebieden.
Klik om te vergroten...
Maatschappelijk ziet men dit anders, maar ik ben het duizend procent met je eens.

Als alcohol nu uitgevonden zou worden, werd het direct verboden en nog terecht ook.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Ik rook niet, dus heb geen last van de zware aanpak.
Wat mensen tot zich nemen moeten ze zelf weten, als ik er maar geen last van heb.
Van rokers om me heen heb ik altijd last, het stinkt gewoon als de tering.
Bizar toch dat je vroeger in een vliegtuig mocht roken en in een discotheek/club?
Die stank van je kleren als je thuis kwam. Je huid en haren stonken naar de rook…van anderen….
Klik om te vergroten...

En die bergen coke en die achterlijke discoballen en die flesjes poppers die in de airco werden geleegd... en die balkon's waar iedereen seks had.. en Bianca Jagger die op een wit paard de disco in gereden kwam...

Nee, dan die EDM van Calvin Klein overdoserende nepo-babies...
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
En die bergen coke en die achterlijke discoballen en die flesjes poppers die in de airco werden geleegd... en die balkon's waar iedereen seks had.. en Bianca Jagger die op een wit paard de disco in gereden kwam...

Nee, dan die EDM van Calvin Klein overdoserende nepo-babies...
Klik om te vergroten...
Sorry ik volg je niet….
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Sorry ik volg je niet….
Klik om te vergroten...
70's disco versus 20's club...
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeehond zei:
Bizar toch dat je vroeger in een vliegtuig mocht roken en in een discotheek/club?
Die stank van je kleren als je thuis kwam. Je huid en haren stonken naar de rook…van anderen….
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens dat een rookverbod in bv restaurants/cafe´s en andere gelegenheden wel op z´n plaats is.
Maar in het geval van ´grote´ clubs/discotheken of feestzalen vind ik het dan weer niet op z´n plaats, zulke ruimtes hebben meestal ´denk ik´ toch wel een goed ventilatie en afzuigsysteem.
En elke keer de muziek en het dansen achter moeten laten om buiten ´zelfs niet bij de inkom´ een sigaretje te mogen roken vind ik veel te ver gaan.
En je kleren stinken altijd wel na een nachtje uit, is het niet van de rook dan is het van de alcohol,zweet, vape, kots, rookmachine of weet ik veel wat.
Is het als niet-roker zo´n drama om in de stad een passant te hebben die rookt?
Zelf als ik iemand passeer met een indringende parfum hou ik ff mijn adem in tot ik voorbij ben.
En de uitstoot van de voertuigen zal wel veel meer schade doen dan de rook van een toevallige passant.

Wat ik veel meer mis... 'en een beter alternatief dan sommige regels´ is het begrip en respect dat in mensen zelf ´kan´ zitten. Dit geld rokers maar ook voor niet rokers.
Als ik als roker op een bankje zit naast andere mensen dan rook ik even niet of als ik al rook dan vraag ik ff of het stoort dat ik m´n sigaretje rook.
Zit ik op een terrasje waar de tafels vlak tegen elkaar staan dan vraag ik ook eerst aan het tafeltje naast me of het stoort als ik een sigaretje rookt.
Als een niet-roker me vraagt om m´n sigaretje uit te doen met een terechte reden en op een vriendelijke volwassen manier dan doof ik m´n sigaretje zonder erg.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
@mandragora ik was begonnen met een betoog, maar ik denk nu: laat maar.
We denken er totaal anders over, prima verder.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
mandragora zei:
En elke keer de muziek en het dansen achter moeten laten om buiten ´zelfs niet bij de inkom´ een sigaretje te mogen roken vind ik veel te ver gaan.
Klik om te vergroten...
In de tijd dat ik veel uitging moest ik iedere maand een nieuwe trui kopen. Er kwamen altijd gaten in door de rokers (vaak van mijn eigen peuk trouwens) 😅
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Waar ik me een beetje zorgen over maak is de mensen die niet kunnen of willen stoppen, en nu heel veel geld kwijt zijn aan roken. Denk aan de verstokte roker in de bijstand. Die zou zomaar in de schulden kunnen belanden vanwege een verslaving... en is dat wat we willen? Tegelijkertijd is de prijsprikkel wel een van de best werkende maatregelen om rokers te laten stoppen. Lastige balans dus!
Klik om te vergroten...
Ik ken ze idd genoeg, mensen die niet zoveel meer hebben maar wel genieten van hun sigaretje. Of die met alle drugs gestopt zijn en alleen nog shag hebben. Vind het toch erg duur nu.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
mandragora zei:
Maar in het geval van ´grote´ clubs/discotheken of feestzalen vind ik het dan weer niet op z´n plaats, zulke ruimtes hebben meestal ´denk ik´ toch wel een goed ventilatie en afzuigsysteem.
Klik om te vergroten...
Als iemand die nog wekelijks uitgaat: nee dat hebben ze echt totaal niet😂
En er zijn goede alternatieven om op andere plekken te roken met het uitgaan! Ik rook zelf 10.000 keer liever buiten dan binnen, echt goor. En elke keer dat ik was gestopt en weer begon, was op t terras. Als je in clubs mocht roken, zou ik het nog veuuuuul moeilijker hebben gehad.


mandragora zei:
Is het als niet-roker zo´n drama om in de stad een passant te hebben die rookt?
Klik om te vergroten...
Je schaadt wel degelijk de longen e.d. van die mensen. Maargoed. In dat geval vind ik dat automobilisten ook niet meer mogen rijden in een straal van 10 meter van niet-automobilisten😜 Is ook een keuze.

mandragora zei:
Als ik als roker op een bankje zit naast andere mensen dan rook ik even niet of als ik al rook dan vraag ik ff of het stoort dat ik m´n sigaretje rook.
Zit ik op een terrasje waar de tafels vlak tegen elkaar staan dan vraag ik ook eerst aan het tafeltje naast me of het stoort als ik een sigaretje rookt.
Als een niet-roker me vraagt om m´n sigaretje uit te doen met een terechte reden en op een vriendelijke volwassen manier dan doof ik m´n sigaretje zonder erg.
Klik om te vergroten...
💯
En dan ben ik nog een beetje geïrriteerd als dat tafeltje naast me inderdaad liever heeft dat ik niet rook want IK MOET NICOTINE maar dat respecteer ik uiteraard wel.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Overigens: ik zou er helemaal geen moeite mee hebben om niet in de buurt van niet-rokers te roken. Maar dan moet er volgens mij wel een alternatief geboden worden.
Klik om te vergroten...
Wel interessant dat je zegt dat jij vindt dat er volgens jou een alternatief geboden moet worden.
Waarom vind je dat?
Van mij hoeft er helemaal geen alternatief te zijn en mag je op sommige plekken gewoon niet roken, punt.
Maar goed, is ook maar een mening.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeehond zei:
Wel interessant dat je zegt dat jij vindt dat er volgens jou een alternatief geboden moet worden.
Waarom vind je dat?
Van mij hoeft er helemaal geen alternatief te zijn en mag je op sommige plekken gewoon niet roken, punt.
Maar goed, is ook maar een mening.
Klik om te vergroten...
Oh neuh op sommige plekken niet roken biedt al een alternatief, namelijk alle andere plekken.
Maar in Belgie en Milaan mag je nu helemaal niet meer in het openbaar niet roken. Waar ik eigenlijk best voorstander van ben, maar dan moeten er wel minstens een paar aangewezen plekken zijn waar het wel mag, mijns inziens.
Bijvoorbeeld in een stadspark: wijs een veldje aan waar rokers mogen losgaan in de zomer en dan mogen de niet-rokers hun longen gewoon lekker verkolen boven hun bbq in plaats van die heerlijke kankerstaafjes🤪
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Maar in Belgie en Milaan mag je nu helemaal niet meer in het opnbaar niet roken.
Klik om te vergroten...
Oei, als niet-roker mag ik daar dus niet meer komen😆 of ik moet wel een sigaretje opsteken… bah. bah.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zeehond zei:
@mandragora ik was begonnen met een betoog, maar ik denk nu: laat maar.
We denken er totaal anders over, prima verder.
Klik om te vergroten...
Mijn reactie waarin ik je citeerde was alleen in de eerste regeltjes een reactie op jou bericht, de rest van m´n bericht heb ik m´n gedachte de vrije loop gelaten en neergeschreven en die waren vervolgens ook niet naar jou persoonlijk gericht mocht je dat da zo aangevoeld hebben, mijn excuses dan.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Als iemand die nog wekelijks uitgaat: nee dat hebben ze echt totaal niet😂
Klik om te vergroten...
In grote uitgaansgelegenheden heb ik dat nog nooit opgemerkt, de hinder van sigaretten.
Maar dat is dan misschien omdat ik zelf roker ben💁‍♂️
In cafe´s of restaurants merkte ik het wel, de stank en het rookgordijn dat door de ruimte golft
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
En dan ben ik nog een beetje geïrriteerd als dat tafeltje naast me inderdaad liever heeft dat ik niet rook want IK MOET NICOTINE maar dat respecteer ik uiteraard wel.
Klik om te vergroten...
Maar mij overkomt het niet vaak dat mensen na mijn vraag of het stoort dat ik een sigaretje opsteek het zeggen dat ze het liever niet hebben.
Daarom blijf ik voorstander van een gesprekje aan te gaan met mensen ipv dat mensen zich irriteren en onvriendelijk gaan doen omdat ze in de rook zitten.
Het voelt ook ergens leuker om te roken na je het gevraagd hebt dan te roken zonder het te vragen, dan word het sigaretje roken wat ongemakkelijk 😂
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#20
Velen (waaronder ikzelf) rijden even naar Luxemburg.

Hier betaal ik voor een pot tabak camel yellow 50g €27, in Luxemburg voor 250g 35,70.

Dit in combinatie met sigaretten zelf schieten maakt dat ik vrij goedkoop uit ben.

Ik haal zo'n 450 sigaretten uit een pot van 250g, dus betaal zo'n 8 cent per sigaret.

Als ik gewoon pakjes a 12 euro stuk zou kopen, betaal ik 60 cent per sigaret.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."