Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMicrodoseren van psychedelica (achtergrond en ervaringen)

Microdoseren van psychedelica (achtergrond en ervaringen)

249 antwoorden
90 weergaven
18-5-2026
B
BexelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Klopt inderdaad, nu ik de dosering redelijk te pakken heb kan ik een beetje heen en weer qua dosering en frequentie. In de praktijk zal het inderdaad een stuk minder worden, maar voor deze experimentele fase is het fadimann schema prima te doen.
Ik zie overigens absoluut wel de potentie van microdosering kan genoeg situaties bedenken waarin het best waardevol kan zijn.
O
OntdekkingsreizigerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben na mijn tweede geslaagde LSD trip drie weken terug enorm geïnteresseerd geraakt in microdosing en zodra ik terug ben ik Nederland zal ik het ook snel gaan uitproberen.

Ik hou jullie op de hoogte!
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#3
Leuk! Wat deed het microdoseren bij jou?
Mochten de truffels mij niet zo bevallen dan wil ik LSD proberen, maar is lastig omdat ik de exacte dosering van mijn zegels niet weet. Zou ik beter ALD of 1P kunnen kopen denk ik.
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#4
Microdosing LSD at breakfast could cure your Facebook addiction...

http://metro.co.uk/2016/03/14/takin...lps-you-beat-your-facebook-addiction-5751904/
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#5
Echt een zeer interessant onderwerp, microdoseren. Geweldige thread, goed bedacht @Psychedelibee!
Ben jij verder een beetje onderlegd wat de huidige staat van dienst is op wetenschappelijk vlak met betrekking tot dit onderwerp? Enig idee bijvoorbeeld wat de lange termijn effecten van het microdoseren van LSD zijn op de karakterdimensie openheid, of wat er bijvoorbeeld over de schadelijkheid van langdurig gebruik bekend is? Andere relevante kennis die je hebt is meer dan welkom. :upsidedown:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sally Tessio zei:
Echt een zeer interessant onderwerp, microdoseren. Geweldige thread, goed bedacht @Psychedelibee!
Klik om te vergroten...
Dank je, maar het idee voor het topic kwam destijds van @Bobsacamano, dus daar kan ik geen credits voor nemen. Ik heb het toen vervolgens uitgewerkt omdat ik me er toch in wilde verdiepen.

Sally Tessio zei:
Ben jij verder een beetje onderlegd wat de huidige staat van dienst is op wetenschappelijk vlak met betrekking tot dit onderwerp? Enig idee bijvoorbeeld wat de lange termijn effecten van het microdoseren van LSD zijn op de karakterdimensie openheid, of wat er bijvoorbeeld over de schadelijkheid van langdurig gebruik bekend is? Andere relevante kennis die je hebt is meer dan welkom. :upsidedown:
Klik om te vergroten...
Ik volg het niet op de voet, maar zover ik weet is er nog nooit echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. De propageerder, James Fadiman, kon er gezien het onderwerp geen goedkeuring en fondsen voor krijgen en is toen maar mensen gaan vragen om ervaringen te delen. Maar echt gedegen en gecontroleerd onderzoek is er naar mijn weten nog niet geweest over microdoseren. Hopelijk komt het er snel, maar met zoiets als dit ligt dat helaas nog ingewikkeld.

Daarbij zijn lange termijn effecten op het moment al helemaal niet in te schatten, aangezien het pas enkele jaren bekend en populair. Er is wel anekdotisch bewijs, Albert Hofmann zelf heeft jaren gemicrodoseerd bijvoorbeeld. Fadiman heeft er zelf ook al jaren ervaring mee. Maarja dat is dus allemaal anekdotisch en van weinig generalistische waarde.

Wel wordt LSD natuurlijk al jaren gebruikt zonder echte incidenten, maar of dat zich ook vertaald naar frequenter lage doseringen gebruiken is de vraag.

Zelf microdoseer ik nu zo'n 2,5 jaar en heb het denk ik rond de 20 keer gedaan. Het schema van Fadiman zou ik persoonlijk veel te frequent vinden, misschien voor kortere tijd te doen maar op de wat langere termijn lijkt mij dat veel te vaak. Ik doe het nu als ik er aan denk en het voor iets kan gebruiken.

Andere relevante kennis is me iets te algemeen en vaag, mocht je concreet meer willen weten dan hoor ik het van je.
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#7
zorgt de microdosering niet dat je tolerantie voor het middel veel groter wordt dan aan het begin?
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Psychedelibee Thanks voor de info. Je zou zeggen dat de lange termijn consequenties wel mee zouden vallen als je het microdoseren vergelijkt met 'gewoon' doseren. Maar je hebt gelijk, dat is niet hoe onderzoek werkt en hoe je conclusies moet trekken.

Met relevante kennis doelde ik gewoon op zaken die onmiddellijk in je opkwamen die van belang zijn. Als dat niet gebeurde, dan is het prima zo en dank ik je voor je kennis. :upsidedown:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Quinn zei:
zorgt de microdosering niet dat je tolerantie voor het middel veel groter wordt dan aan het begin?
Klik om te vergroten...
Persoonlijk zorg ik wel dat ik niet microdoseer in de week voordat ik ga trippen, gewoon voor de zekerheid. En vanwege tolerantie kun je ook geen dagen achter elkaar gaan microdoseren trouwens.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kleine update - Micro dosis op het werk!

Na mijn geslaagde experimentje thuis heb ik vorige week woensdag besloten om eens een micro dosering op het werk te testen. Ik heb ’s ochtends om 11 uur mijn kleine stukje zegel onder de tong gelegd. Omdat ik die 12ug alsnog best wel merkte heb ik geprobeerd de dosis nog iets kleiner te maken. Ik denk dat ik uiteindelijk in totaal 10 of 11 ug genomen heb.

De effecten waren vergelijkbaar met de vorige keer. Iets opgewekter, creatiever en socialer. Ik kon me goed focussen op mijn werk en had ook meer plezier in mijn werk dan dat ik gemiddeld genomen heb. Gesprekken liepen vlot en wat ik moest doen gebeurde ook. Toen ik thuis kwam heb ik niet meteen verteld dat ik een micro dosering op had. Later op de avond heb ik aan mijn vrouw gevraagd of ze iets aan me had gemerkt. Het antwoord was “nee je bent gewoon jezelf. Maar dan wel een actievere en vrolijkere versie van jezelf”.

Alweer een leuke, en nu ook productieve, dag gehad met een microdosis LSD. Ik vond het opvallend om te merken dat de 1 a 2 ug kleinere dosis ook een merkbaar subtieler effect lijkt te hebben. Maar relatief gezien is het ook daadwerkelijk zo’n 9-18% minder dan de vorige keer. Wat een potent stofje is LSD toch!

Ik hoop echt dat er wat meer serieus onderzoek komt over de lange-termijn effecten van micro-doseren. De onzekerheid daarover is voor mij de enige reden om er nog zo terughoudend mee om te gaan.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sally Tessio zei:
@Psychedelibee Thanks voor de info. Je zou zeggen dat de lange termijn consequenties wel mee zouden vallen als je het microdoseren vergelijkt met 'gewoon' doseren. Maar je hebt gelijk, dat is niet hoe onderzoek werkt en hoe je conclusies moet trekken.
Klik om te vergroten...
Gezien de gebruiksgeschiedenis van LSD is dat ook mijn verwachting, maar ja dat is wel een enorme aanname inderdaad. Maar voor mij persoonlijk wel de reden dat ik het voor mezelf kan verantwoorden. Overigens doe ik het zelf ook zo sporadisch dat ik daardoor verwacht dat het risico helemaal minimaal is. Ik gebruik ook research chemicals, waarvan ik het risico veel groter acht.
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Psychedelibee Snap ik hoor, als ik zou microdoseren zou die realisatie ook voldoende voor me zijn om er mee door te gaan. Sowieso is 20 keer in 2,5 jaar inderdaad niet zoveel, dus als het dan gek genoeg een onverwachts negatief effect met zich meedraagt dan zal het jou de kop niet kosten.
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#13
zijn de effecten bij een microdosering dan niet zo minimaal dat het alleen creativeit en positieve effecten oplevert en niet zo zeer andere effecten of kunnen er ook andere effecten plaatsvinden tijdens microdosering en tot hoe verre
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Quinn zei:
zijn de effecten bij een microdosering dan niet zo minimaal dat het alleen creativeit en positieve effecten oplevert en niet zo zeer andere effecten of kunnen er ook andere effecten plaatsvinden tijdens microdosering en tot hoe verre
Klik om te vergroten...
Heb je het topic gelezen? Want hier gaat het topic zo ongeveer over namelijk.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ideaal is, wanneer je een dealer hebt die je genoeg vertrouwt dat, als hij zegt dat hij z'n zegels heeft laten testen op LSD, hij dat ook echt gedaan heeft.

Vaak is inderdaad reeeler om er 10 te kopen en 1 zegel te laten testen, of er inderdaad LSD op zit.
B
BexelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Inmiddels mijn 2e microdosering gehad en deze beviel een stuk beter dan de eerste! Op advies van @cheiron hoger genomen om vandaar naar beneden te werken. Hieronder een kort verslag

Wat: LSD "Aztek dia de los muertos 120ug""
Hoeveel: 20ug
Tijd van inname: 13:00 uur

t+ 1u: De effecten zijn nog niet echt aanwezig ik besluit om even naar de winkel te gaan om een asbak te kopen.

t+ 1,5u: Inmiddels loop ik in de winkel en merk dat ik duidelijk iets voel, te vergelijken met het opkomen van mdma maar dan erg lichtjes op de achtergrond. Ik ben absoluut volledig mezelf en heb alles onder controle, ben wel een klein beetje onrustig en misschien een beetje zweverig. Het is absoluut niet trippen maar het is meer de onrustigheid die me een beetje stoort. Al met al gaat het prima, heb alles onder controle en het is over het algemeen niet vervelend.

t+ 2u: Thuis aangekomen merk ik dat de onrustigheid wat wegebt en ik het iets meer onder controle heb, ik belsluit om achter de computer bezig te gaan. Dit gaat verrassend goed moet ik zeggen, ben erg gefocust en lekker bezig. Ik merk dat ik me iets beter kan concentreren en niet de behoefte heb om me met andere zaken bezig te houden. Wat me vooral begint op te vallen is dat ik echt "in m'n nopjes ben" gelukkig gaat wellicht te ver maar gewoon lekker vrolijk.

"Je wordt wakker op zaterdag ergens in Augustus en je bent heerlijk uitgeslapen. De gordijnen gaan open en het zonnetje schijnt vollop, gelijk loop je naar de computer en zet dat ene lekkere nummertje op. Al dansende loop je richting de douche en je bent gewoon happy. Zin om iets te doen, je vrienden te bellen, leuke dingen te doen op deze mooie zomerse dag."

Dit is echt hoe ik me voelde, niet overmatig happy of gelukkig maar gewoon goed!

t+ 3u: Het gevoel is nog steeds aanwezig en eigenlijk is het heerlijk, het gevoel is op de achtergrond aanwezig. Zodra je er aan denkt, zegt de lsd "ja hoor ben er nog". Alsof het een passagier is die met je meelift en zich gedeisd houdt op de achtergrond, maar z'n aanwezigheid is zeker daar. Wat me ook nu erg opvalt is hoe gewoon ik ben, er is niks aan me te zien en functioneer volledig normaal. Kan alles doen zonder dat het nare effecten heeft, typen, lezen nadenken is allemaal geen enkel probleem.

t+ 5/6u: Inmiddels merk ik dat het gevoel een klein beetje wegebt, omdat alles zo subtiel is, is dit ook erg subtiel. Nog steeds gewoon happy en so far geen nare effecten. Het enige is wellicht dat mn pupillen een klein beetje groter zijn, dit is overigens zo subtiel dat niemand het door zal hebben. Ik kijk niet wazig uit mn ogen, er is eigenlijk niets anders aan me en zo voel ik me ook.

t+ 8/9u: Nu merk ik wel dat het echt minder aanwezig is, het coming down gevoel is erg subtiel aan het opkomen. Een beetje drukkende hoofdpijn, nogmaals ook dit is vrij licht. De rest van de avond rook ik nog een klein jointje en ga daarna slapen, dit ging ook redelijk gewoontjes.

t+ 24u: Het opstaan ging niet anders dan normaal en de na effecten zijn dan ook niet echt aanwezig. Wellicht nu ik dit aan het typen ben en een lekker muziekje op heb dat ik me best happy voel. Kijk lekker naar buiten af en toe en typ lekker verder, maar niks actief aanwezig.

Concluderend:

De 2e poging was absoluut beter dan eerste, de effecten waren duidelijk en tegelijkertijd onduidelijk aanwezig. Absoluut voor herhaling vatbaar. Wat ik ook erg fijn vind dat ik langzaam steeds zelfverzekerder begin te worden met microdosing, ondanks dat ik het nog maar 2x heb gedaan. Het vertrouwen om de straat op te gaan en interactie met anderen is fijn, vooral om het zo langzaam op te bouwen. Oja en seks is ook wat heftiger qua gevoel, absoluut een leuke bijkomstigheid.

Wat ik nog wil doen is 15ug proberen om te kijken wat dat doet. Tevens heb ik nieuwe en andere lsd besteld om te kijken of dat wellicht nog iets anders doet. Het zou het zelfde moeten zijn mja het blijft illegaal en de kwaliteit kan verschillen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Yceman224
Ga nou eens gewoon naar het begin van dit topic en ga lezen, dan zal je vernemen over het wat en waarom van microdosering van psychedelica.
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor liefhebbers van microdoseren: er is een Facebook-groep die redelijk actief is en waar je ervaringen kunt uitwisselen over dit onderwerp: https://www.facebook.com/groups/microdosingnl/
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Voila een zeer interessant Topic!!
Aangezien ik ook juist vandaag en trouwens ook gisteren over deze wijze van "gebruik" van psychedelica aan het nadenken ben, heb ik er nu een standpunt over ingenomen.
In mijn geval overweeg ik om te gaan microdoseren met het rc 3 MeO-PCP.
Dit is, zoals velen ongetwijfeld bekend zal zijn, een ketamine analoog.
Al heeft deze rc ook eigenschappen, die ketamine juist weer niet heeft, edoch is het een psychedelica en ook nog eens een buitengewoon potente stof.
Ik heb twee zeer goede trips met dit rc gemaakt. Ongelooflijk wat voor verhelderende inzichten je krijgt bij die trips met 3 Meo, en nu komt het momant suprême, het heeft bij mij net zoals ik lees hier bij anderen, een dag of twee, drie na de trip een stevige stemmingsverbeterend effect!
En méér dan dit eigenlijk. Ja. Zonder meer.
Gisteren en vandaag kende ik mijzelf niet terug , zó een positieve kijk op allerlei zaken in het dagelijks leven heb ik ervaren, plus een soort van positieve manier van oorzaak en gevolg beredeneren van gebeurtenissen van alledag, eens kunnen inzien hoe mooi het leven kan zijn, tevens het leggen van allerlei logische verbanden en dit óók weer erg positief bezien, prima, wat mij betreft.
Aangezien de laatste anderhalf jaar nou niet bepaald positief zijn verlopen in mijn leven, sterker nog, het was een opeenstapeling van shitzooi, kan ik deze positiviteit best goed gebruiken...en, is bij deze het gaan nemen van microdoseren 3 Meo een punt van overweging geworden.
Dit brengt mij tot de navolgende overwegingen:
1. 3 Meo is zéér potent, net als LSD.
Dus: moet er een verdomd goede weegschaal komen om te beginnen.
2. Dan, gelet op de ervaring dat een hoeveelheid zo groot (optisch) als een mespuntje om mij al in een K-hole terecht te laten komen, laat zien, dat het idd een serieuze stof is.
Voorzichtig zijn is dus wél nodig. Nee, een must zelfs.
3. Over welke dosering hebben we het nu.
Die mespunt is dus al veeel te veel geweest.
Een k-hole is niet zo leuk, dat vind ik dus, op de bank zitten en niet meer in beweging kunnen komen, dat geeft aan dat er toch echt teveel van het goede is ingenomen.
( Niet nasaal overigens, maar oraal.)
Ergo, qua dosering straks, (micro, dus,) leert mij dat ik in de milligram categorie moet gaan denken en handelen.
Zonder meer. En: Volkomen helder.
4. wat mij nu dus verder te doen staat om hiermee zo veilig mogelijk natuurlijk verder te komen, is goede nauwkeurige testruns maken en deze net zoals LSD, in 4 dagen niet, en de vijfde dag een inname te gaan plannen.
6. Wat kan ik nog meer te weten komen over deze rc. Is deze langer houdbaar in om het even welke bewaarmethode dan ook?
Overigens, misschien moet dit punt 6 eigenlijk punt 1 worden, dit overweeg ik sowieso...wie hier wat over zeggen wil, graag!! Ok. Verder.

Ketamine heeft zijn probleempjes hierin, maar hoe zit dit met deze 3 Meo?
Zoeken dus, op internet, en kijken wat we ervan te weten kunnen komen.
3 Meo heeft een erg lastig uit te spreken scheikundige benaming, maar toch.
In dit microdoseren zitten voor mij toch wel reëele mogelijkheden.
Daarvan ben ik overtuigd.
Dus:
Eerst wat van dit rc aanschaffen, en de testruns maken.
Nee, eerst die kwallly weegschaal!!
Hoe kan je anders microdoseren, nietwaar..
En nu:
Zodra ik er meer over kan vertellen, dan zet ik mijn resultaten hier neer.
Ter lering, ende vermaeck. Zogezegd.

Ojee. Een heeeel stukje tekst geworden. Maar het doel is goed. .
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vandaag heb ik 20ml gedistilleerd water vermengt met een 200mcg LSD blotter en zal vanaf morgen dagelijks 10mcg LSD innemen om informatie bij te dragen aan onderzoek hier na. Ik zal nog laten weten hoe het verloopt. :confused:mile:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...13
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."