Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
44 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ach, ik heb vaker met dit bijltje gehakt....
Maar het viel me op hoe er toch nog bij bepaalde omstandigheden ineens die craving de kop weer op kan steken.
Ik weet wat de gevolgen zijn als ik weer zou drinken. Nee. Dat zou zuipen zijn geworden met alle ellende van dien.
Nee. Ik wil dat niet meer.
Niet weer de draaikolk in.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alinde zei:
Ik reageer later. Ik verveel me de pleiris hier en mijn vader appt weer allemaal tips over zelfhulpboeken.

Ik heb zin om met mijn telefoon te gooien.
Klik om te vergroten...
Ik zou ook niet teveel zelfhulp boeken lezen als ik jou was. Maar dat doe je waarschijnlijk toch al niet.

Ik zie dat als een grote industrie waar weinigen echt beter van worden. Je blijft maar lezen en omdat het meestal niet helpt blijf je ook zoeken en boeken aanschaffen. Zonder enig of te weinig resultaat.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Deadwing zei:
Ik zou ook niet teveel zelfhulp boeken lezen als ik jou was. Maar dat doe je waarschijnlijk toch al niet.

Ik zie dat als een grote industrie waar weinigen echt beter van worden. Je blijft maar lezen en omdat het meestal niet helpt blijf je ook zoeken en boeken aanschaffen. Zonder enig of te weinig resultaat.
Klik om te vergroten...

Er zijn wel degelijk boeken (en YouTube audioboeken en TedTalks) waar je wél echt wat aan hebt, al zijn dat geen zelfhulp boeken.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Thanks.

Ik was er even niet maar ben niet terug gevallen hoor.

er gebeurt veel. En tegelijk niks. Mijn casemanager is op vakantie en mijn ambulant begeleider is ziek, zwak, misselijk of zwanger. In ieder geval voor ons nu niet bereikbaar.

ik ben zwaar gefrustreerd. Gisteren ergens mee gegooid (mag niet) en een begeleidster een slisaap genoemd (mag ook niet).

Dan heeft de psychiater opeens WEL tijd. Dat is meestal als je dingen gaat gooien.

Ik had verwacht dat ik verplicht benzo’s zou moeten slikken en/of waarschuwing krijgen maar het viel mee. Misschien was het een voordeel dat die beker niet kapot ging. Buiten op de stenen gaan die dingen wel kapot en dan krijg je verplicht benzo’s.

Bovendien hebben we al weinig kopjes.

Ik ben zo cynisch als ik weet niet wat maar ik heb een heel goede casemanager en casemanagers zijn schaars. 6 mei is hij terug.

Gisteren had ik mijn huuskes niet opgegeten dus drama. Volgende keer eten ze zelf de huuskes maar op. Fuckers.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thanks.

Ik was er even niet maar ben niet terug gevallen hoor.

er gebeurt veel. En tegelijk niks. Mijn casemanager is op vakantie en mijn ambulant begeleider is ziek, zwak, misselijk of zwanger. In ieder geval voor ons nu niet bereikbaar.

ik ben zwaar gefrustreerd. Gisteren ergens mee gegooid (mag niet) en een begeleidster een slisaap genoemd (mag ook niet).

Dan heeft de psychiater opeens WEL tijd. Dat is meestal als je dingen gaat gooien.

Ik had verwacht dat ik verplicht benzo’s zou moeten slikken en/of waarschuwing krijgen maar het viel mee. Misschien was het een voordeel dat die beker niet kapot ging. Buiten op de stenen gaan die dingen wel kapot en dan krijg je verplicht benzo’s.

Bovendien hebben we al weinig kopjes.

Ik ben zo cynisch als ik weet niet wat maar ik heb een heel goede casemanager en casemanagers zijn schaars. 6 mei is hij terug.

Gisteren had ik mijn huuskes niet opgegeten dus drama. Volgende keer eten ze zelf de huuskes maar op. Fuckers.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
In tegenstelling tot de regio-GGZ krijg ik hier wel een psycholoog. Maar dat is 1 uurtje per week en dan heeft de week nog heel veel uren.

Ze hoorde me huilen en kwam even bij me zitten. Ik zat ergens en was je even niet bewust dat zij daar zat, het was wel ff een fijn gesprek.

Het lijkt net loonatik soms hier. Iedereen vergroot zijn eigen gedrag meer uit. De een gaat meer klagen, de ander meer slapen. Ik doe soms een beetje OCD maar vooral uit verveling.

Ik houd maar voor ogen dat ggz mij weinig gaat brengen. Als ik hulp of therapie wil zal ik hier moeten blijven.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Verder moeten we even nagaan wat de thuishulp nou gaat doen. Je hebt ze in alle soorten en maten.

Die van mij gaat op een stoel zitten kijken hoe ik de was opvouw. Maar als iemand op mijn vingers kijkt dan kan ik het niet.

Ik moet zeggen dat ze wel goed is in gesprekken. Maar als ik haar elke week spreek, hoef ik wat mij betreft niet ook elke week naar ggz.

Niet om het weer af te schuiven maar IK moet dat nagaan zodat ik het weet voordat ik naar huis ga omdat IK haar mogelijk niet genoeg heb aangestuurd. Het is wel een dame die graag op het achterwerk zit.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alinde zei:
ik ben zwaar gefrustreerd. Gisteren ergens mee gegooid (mag niet) en een begeleidster een slisaap genoemd (mag ook niet).
Klik om te vergroten...

Die beesten zitten ook overal!

Zijn ze geen begeleidster, komen ze wel hun beklag doen op Met het Oog op Morgen.

Alinde zei:
Gisteren had ik mijn huuskes niet opgegeten dus drama. Volgende keer eten ze zelf de huuskes maar op. Fuckers.
Klik om te vergroten...

Een huuske is een overdekte buitenlatrine, zo ééntje waar je zo'n rode Long Johns ondergoedpak* naar aandoet. Iets zegt me dat dat hier niet bedoeld wordt?

*) Heb ze gezien van het merk NastyPig. Misschien koop ik die wel. Het achterwerk heeft alleen niet zo'n luikje waar Pluto zo olijk-speels-onhandig doorheen kan gluren aan de waslijn, maar een spleet die over je bilnaad loopt.

Een project voor na het afbetalen van mijn studieschuld -hopelijk binnenkort- die begon aan de Landbouw Universiteit Wageningen.

Maandag was de crematie van mijn neef die daar een bestuursjaar Ceres had gedaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ongelooflijk, maar deze ervaring waar ik het over ga hebben, laat zien dat het altijd opletten is met de alcohol....

Gistermiddag was het zonnig, en warm.
Toch moest ik daardoorheen, omdat ik mijn paspoort wilde verlengen op afspraak.
En op de terugweg na een hoop gekloot met het betalingssysteem van de gemeente ( mijn bank pas werd geweigerd om de eenbof andere duistere reden) ging ik toch geslaagd weer huiswaarts.
Goddome, ik was dorstig en de zon scheen onbarmhartig.
En toen liep ik langs een terras, waar mensen zwaar goudgeel bier zaten te drinken.
Het zien van een vol bierglas en het feit, dat ik dorst had en de zon die scheen, was dus een enorme trigger en ik kreeg hevige craving om plaats te nemen op dat terras en aldaar ook zo'n goudgele tripel naar binnen te laten glijden. Hoe is dit mogelijk! Na 25 jaren niet drinken toch nog die plotselinge haast niet te beheersen drang om het op een zuipen te gaan zetten!

Ik heb het niet gedaan.
Ik ben snel doorgelopen, weg van die verleidelijke plaats.
Na een minuut of vijf was de craving weer verdwenen goddank.

Typisch, nietwaar.
Het is en blijft gewoon altijd aanwezig.
De alcoholduivel was dus nog niet verdwenen. Hij heeft het geprobeerd.
Maar, het is hem niet gelukt.
Het blijft opletten!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ei-Salade zei:
Dat omlaag praten vind ik walgelijk. Waarom word het proberen niet gestimuleerd?
Ik heb dit ook tekort gehad en nog steeds waardoor ik nu in een passieve cirkel zit en er niet uit kom, afgekeurd ben en dat voor nog geen 30 jaar zijn.
Ik walg ervan om zo niets toe te voegen aan het leven en ook niks voor te leven heb.
Wat is er erg aan als het niet zou lukken?
Het niet proberen is erger lijkt me.
Iemand die in zo'n stijgende lijn zit naar beneden halen is puur voor eigen gewin.
Stel voor dat je zelfstandig word, dan hebben ze weer een inkomen minder...
In het kader van "bescherming" zou je juist een ondersteunende houding moeten hebben i.p.v het vermijden stimuleren.
Echt bizar zoiets.
Ook een vaag iets dat het altijd binnen de kaders van de zorg zou moeten, geld opstrijken noem je dat.
Klik om te vergroten...
Inderdaad. De persoon die ik noemde is ook nog geen 30. Hij heeft een verleden met verslaving én hij heeft schizofrenie. Geen makkelijke combi. Maar zijn medicatie en zorg zijn op orde (begeleid wonen), hij is uit gebruik en hij wil gewoon dingen leren. Niet hoe je poep moet scheppen maar hoe een boerenbedrijf werkt.

Ik zou denken, laat het hem proberen. Ik weet niet precies hoe hij het zou willen financieren maar daar heeft hij vast zelf over nagedacht. @Ei-Salade wel naar om te lezen dat je het herkent.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Goedemorgen, ik heb best lang en lekker geslapen. Ik zoek nu regelmatig de natuur op en kennelijk werkt dat.

Vandaag heb ik groepsactiviteiten maar ik ga vragen of ik even alleen mag wandelen. Mensen zien meteen dat het iets beter gaat maar nu zoeken ze me ook op om te praten over hun eigen problemen.

Mijn vriend zijn vader is ziek. Vriend is op een nieuwe plek gestart en is heel erg bezig met andere mensen. Er goed uitzien, aardig gevonden worden, etc etc. Maar nu het er op aan komt ben ik de enige die zijn vader kent. De relatie tussen die twee is moeizaam. Ik heb zijn vader niet vaak gezien maar voelde mij meteen welkom en 'goedgekeurd'.
Vriend is de enige van zijn broers en zussen die contact heeft/wil met zijn vader. Vriend heeft 100 redenen om niet op bezoek te gaan. Ik vind dat hij beter wel kan gaan, maarja, ik kan wel meer vinden :)
Hij houdt zijn broers en zussen netjes op de hoogte waarbij hij als reactie krijgt dat ze hopen dat hij snel dood gaat. Er is nogal wat gebeurd vroeger daar.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het gesprek met de casemanager gisteren was kort en wat zakelijk. Soms hebben we lange gesprekken en gaat het over van alles en nog wat. Familie, verleden, toekomst, woning, reilen en zeilen hier... Nu was het kort en bondig.

Hij vindt dat de verandering in medicatie mij goed gedaan heeft. Hij ziet een enorme rust en dat ik veel beter voor rede vatbaar ben. In tegenstelling tot bijv afgelopen zomer. Dat is ook wat hij van de begeleiding hoort.

Het aparte is dat het nu idd goed gaat maar dat het een aantal weken echt niet goed ging. Ik douchte niet, liep elke dag in dezelfde ongewassen kleding, waste mijn haar niet. De arts dacht dat ik zo moe was omdat ik in de zomer een periode te druk was. Dat mij dat veel te veel energie had gekost en dat er daarom zo´n periode van depressie achteraan kwam.

Ik zei dat ik zelf verwacht dat ik nog wel een aantal weken moet stabiliseren van de lorazepam-afbouw en dat bovendien de zopiclon er ook nog af moet. Tenminste dat is wel het doel. Ik zei dat ik zelf verwacht dat ik de maand december ook nog nodig heb om te stabiliseren. Casemanager zei dat hij dat ook denkt en dat hij me bovendien niet vlak voor de feestdagen naar huis zou sturen.

Dus als er niks geks gebeurd, oftewel als ik mij netjes gedraag hier, blijf ik iig nog tot 1 januari op deze plek. Ik heb er zelf om gevraagd maar het is toch best ff een raar idee. Ik maak al een tijdje de grap dat ik voor de kerst toch echt wel naar huis zou zijn.... maar dat is dus niet zo.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het was eigenlijk niet officieel aan of uit tussen mij en vriend.
Het loopt niet helemaal soepel.

Maar nu is zijn vader plotseling ziek en nu laat ik hem toch niet vallen. Het contact tussen vriend en zijn vader is moeizaam. Ik ben de enige uit vriend zijn (behoorlijk grote) vrienden- en kennissenkring die zijn vader kent. Vader is ook nooit betrokken geweest bij zijn behandeling dus vriend zijn begeleiders kennen zijn vader ook niet.
Zijn vader heeft wel een partner maar zij is best vreemd en zou denk ik ook nooit vriend bellen als er iets is.

Morgen ga ik dus met vriend langs zijn vader. Ik vind het dus een heel aardige man en ik heb mij heel erg welkom gevoeld de keren dat ik daar op bezoek was. Maar het is wel een lange reis. Ik zal kijken of we de spits kunnen vermijden, we gaan met de trein.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Alinde zei:
Het was eigenlijk niet officieel aan of uit tussen mij en vriend.
Het loopt niet helemaal soepel.

Maar nu is zijn vader plotseling ziek en nu laat ik hem toch niet vallen. Het contact tussen vriend en zijn vader is moeizaam. Ik ben de enige uit vriend zijn (behoorlijk grote) vrienden- en kennissenkring die zijn vader kent. Vader is ook nooit betrokken geweest bij zijn behandeling dus vriend zijn begeleiders kennen zijn vader ook niet.
Zijn vader heeft wel een partner maar zij is best vreemd en zou denk ik ook nooit vriend bellen als er iets is.

Morgen ga ik dus met vriend langs zijn vader. Ik vind het dus een heel aardige man en ik heb mij heel erg welkom gevoeld de keren dat ik daar op bezoek was. Maar het is wel een lange reis. Ik zal kijken of we de spits kunnen vermijden, we gaan met de trein.
Klik om te vergroten...
Wat mooi van je, Alinde. ❤️
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dankjewel. Als het om een gewone vriendschappelijke vriend ging, zou ik ook wel mee gaan bij een zieke ouder.

Morgen moet vriend even bellen waar we moeten zijn aangezien er ook sprake was van overplaatsing naar een ander ziekenhuis. Dat is ook wel goed te bereiken gelukkig.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb goed geslapen en diep geslapen. Maar wel weer vroeg en nu ook weer vroeg wakker.

Ik heb geen zin in het ziekenhuisbezoek. Het is best een eind reizen en ik wéét dat ons bezoek gewaardeerd wordt maar dat vader waarschijnlijk het omgekeerde gaat uiten. Dat vriend te weinig op bezoek komt, dat vriend niet leeft volgens het boekje. Dat vriend zijn broers en zussen niet komen. Ik heb op het rooster gekeken en er is vanavond gelukkig begeleiding met veel ervaring. Dan kan ik wel mijn verhaal kwijt als ik terug kom.

Vriend heeft 300 vrienden en vriendinnen waar hij leuke dingen mee kan doen. Maar als het er op aan komt, ben ik de enige die aanbiedt mee te gaan naar zijn vader.

Maargoed, als ik terugdenk aan januari en februari, hoe vriend een paar weken bij mij is gebleven tijdens mijn terugvallen, totdat er hulp was En ik weet niet eens hoe het precies gegaan is maar ik vermoed dat uiteindelijk vriend de juiste hulp heeft geregeld. En toen dat geregeld was, lukte het mij om de alcohol af te bouwen, met hem samen, waardoor ik op de dag van opname binnen kwam en 0 blies.
Even mee gaan naar zijn vader is het minste wat ik terug kan doen.

We zouden eigenlijk hardloopschoenen voor mij gaan kopen vanmiddag. Daar had ik wel zin in maar dat moet dan even wachten. Evt kan dat maandagmiddag na zijn werk. Er even vanuit gaande dat de toestand van zijn vader niet levensbedreigend is.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bijna 3 maanden clean van alcohol.
Had/heb nog wel voorgeschreven benzo's, die tel ik niet mee.

Die terugval in augustus... ik begrijp zelf nog wel waarom ik terugviel en ik neem het mijzelf niet echt kwalijk. Maar uiteraard kan ik niet meer mijn vorige cleandatum van 4 maart rekenen. Het was een soort escape, ik zat vast in een situatie en wilde even ontsnappen. Iemand vroeg mij naderhand heel droog 'hoe was je vakantie' en dat was eigenlijk wel wat het was :) Die heeft zelf ook een alcoholprobleem.

Een volgende keer zal ik eerder en duidelijker aangeven als ik vakantie nodig heb, en dan vakantie nemen zonder middelen...
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sommige begeleidsters zijn net kleuterjuffen maar onze J. is het omgekeerde van dat. Veel mensen die net binnen komen hebben moeite met haar omdat ze heel hard en streng lijkt.

Vanmorgen zei ze dat ik het goed doe, zeker nu vriend zijn vader ziek is. En dan weet ik dat ze het ook meent.
Een hele tijd geleden had ik een gesprek met haar over kerst. Dat ze zelf geen warm familiegevoel heeft met kerst en dat ook nooit zo gehad heeft. Ik zei dat ze dan juist iets kan betekenen voor de cliënten hier, die dat vaak ook niet hebben. Nog niet wetende dat alles zo lang zou gaan duren dat ik kerst waarschijnlijk met haar ga vieren.
Vorig jaar had ik echt moeite met de gekte bij mij in de stad, dagen voor kerst al. Het is een echte winkelstad, en ook al doe ik mijn boodschappen buiten het centrum, ook daar was iedereen helemaal gek. Het lijkt me ergens wel mooi om in december hier in het buitengebied te zijn en de stilte van de natuur een beetje te kunnen ervaren. Ik speel nog steeds regelmatig met het idee om te verhuizen. Misschien heeft het niks met willen te maken maar met kunnen. Ik KAN het niet, in de drukte van de stad leven. Ik heb het lang genoeg geprobeerd in principe maar telkens verlang ik naar rust en zonder ik mij af in huis met mijn flessen. En om 6 uur, voordat het leven weer begint, haal ik nieuwe flessen.

Ik wil even met casemanager overleggen voor ik in een impulsieve bui naar huizen ga kijken. Hij kan altijd wel goed prioriteiten stellen. En dan moet ik bellen naar de woningbouw of ik in aanmerking kom voor woningruil. Ik weet namelijk niet of mijn onderburen melding hebben gemaakt van de overlast. Mocht dat zo zijn, dan kan ik voorlopig geen woningruil doen. Je mag de laatste X tijd geen overlast veroorzaken.

First things first. Vandaag naar de vader van vriend.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Godzijdank blijkt zijn vader een zus te hebben die contactpersoon is. Vriend heeft haar nummer nog niet maar dat gaan we vanmiddag vragen.
Zijn vader heeft ook een partner maar die is best wel wappie. Ik vind het een geruststelling dat er iemand anders is die contactpersoon is.

Ik ben vriend een beetje zat. Dat was vorige week al voordat het nieuws over zijn vader kwam. We hebben denk ik iets teveel tijd met elkaar door gebracht en dan ga ik mij ergeren aan zijn ADHD gedrag. Als je zelf net de lorazepam hebt afgebouwd dan is het soms teveel. Zeker omdat hij altijd zoveel mensen aanspreekt als we ergens zijn.
Maar wat ik al zei, als we gewoon goede vrienden waren geweest zou ik ook mee gaan naar t ziekenhuis. Hij vindt het moeilijk om alleen te gaan en dat snap ik ook wel. Volgens mij is zijn vader ook minder onaardig als ik er bij ben.

Nu de lorazepam en diazepam er af zijn, zitten mij dingen dwars die al veel eerder gebeurd zijn maar die nu pas doordringen. Eén ding had ik aan de casemanager willen vragen maar daar was niet genoeg tijd voor dinsdag. En nu is hij ziek. We hebben alleen de zaken besproken die nu spelen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het ging naar omstandigheden goed met vriend zijn vader. We hebben ook de zus van zijn vader ontmoet die contactpersoon is. Ik ben er blij om, het leek mij een heel aardige en verstandige vrouw.

Verder was het fijn om even in een onbekende stad te zijn en nieuwe dingen te zien.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3637383940
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."