Idd, een telefoontje later die dag of volgende ochtend, belangstellend informeren hoe het gaat is toch een kleine moeite en kan bij menig kleine wonderen doen..Kleine gebaren die zoveel kunnen betekenen. Ik had het wel gedaan in ieder geval.
Dankjewel dit doet me goed.
In het begin - en mijn begin is ruim 10 jaar geleden - was er een maatschappelijk werkster bij betrokken. Zij opende de groep en sloot de groep af. Tussendoor deed ze wat administratieve werkzaamheden op de achtergrond. Zo konden we vrij praten maar was er toch iemand bij. Ik ben ook wel eens naar haar toe gelopen toen iemand lang door ging over kankerkatholieken ofzo.... die ging heel ver en dan ben je blij dat zo iemand er is.
Verder zorgde zij voor een intakegesprek voor nieuwe mensen en een warm welkom. En bij afsluiten idd checken of iedereen oké was en als dat evt niet zo was kon ze actie ondernemen. En indien nodig diegene zijn ambulant begeleider erin betrekken. Verder gingen aan- en afmeldingen via haar zodat er ook niemand zomaar uit beeld kon verdwijnen. En voor mij belangrijk: Dat je je kunt afmelden zonder dat er mensen tegenin gaan die vinden dat je toch moet komen.
Wat nu ontstaan is, is dat er minder geld was, de maatschappelijk werkster te duur was en er ervaringsdeskundigen op gezet werden. Ik weet niet of een ervaringsdeskundige per definitie een chaoot is maar het werd al snel rommeliger. We hebben er 3 gehad die er allemaal weer mee stopten en toen hebben een paar van de groep bepaald dat we er niemand meer bij wilden.
In de huidige situatie is 1 persoon (van de 5) vaker niet dan wel aanwezig waarbij hij wel altijd appt hoe slecht het met hem gaat. Ik heb al eens aangegeven dat wat mij betreft iemand die X keer niet aanwezig is, gewoon niet meer bij de groep hoort. Hij komt 2 x per jaar ofzo en de groep is maandelijks. Nou moet ik zeggen dat ik de laatste 3 jaar ook vaak afwezig geweest ben maar juist omdat het bij die andere persoon kan... kunnen ze voor mij geen andere regels instellen. Ik was opgenomen en ben vanuit daar nog wel een paar keer geweest maar dat was wel gedoe.
Er zijn twee nieuwe mensen geweest die ook weer gestopt zijn.. Twee mensen hebben een paar jaar meegedraaid maar zijn ook weer weg zonder afscheid en zonder duidelijke reden. Met goede begeleiding had dit niet zomaar gekund.
Laatste keer was er een discussie omdat mijn SPV gezegd had dat je bij dreigende crisis ook zelf voor een klooster kunt kiezen oid. Eén groepslid heeft in een kloosterachtig iets gewoond en die ging maar door over dat klooster maar zij beweert dat de huidige aanpak van GGZ helemaal geweldig is en toen bij mij de tranen kwamen zag ze dat niet eens maar raasde ze nog steeds door. Pas toen de rest stilgevallen was viel het haar op dat ik huilde. Het was gewoon niet fijn en hoewel we geen afspraken hebben als iemand niet rustig is na aflopen groep, verbaasde het mij wel een beetje dat ik van niemand iets hoorde achteraf.
Toen wel elkaar fijne kerst gewenst en die dingen maar de discussie vandaag escaleerde. En dat ik me haar reactie zo aantrok kwam toch ook wel door die vorige keer.
Overigens ben ik ook een stuk jonger dan de rest en ik denk dat we het niet meer recht gaan trekken eigenlijk nu. Er zal ook geen begeleiding meer bij komen vrees ik.