Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
43 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Overigens heeft oud-groepslid Tom zich ooit per app afgemeld voor verdere deelname en ik hoorde dat naderhand iemand zich zorgen maakte over Tom en via allerlei kanalen nog achter die Tom aan geweest is, zelfs via zijn ex-vrouw. Dat kan toch ook niet... en was ook niet gebeurd bij die maatsch werkster.

Ik zag Tom laatst lopen in de stad, springlevend, ik wist niet eens dat er zo'n zoektocht geweest is. Kan me voorstellen dat Tom die berichten gewoon is gaan negeren, dat stalkerige gedoe. Hij was immers uit de groep.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:
Idd, een telefoontje later die dag of volgende ochtend, belangstellend informeren hoe het gaat is toch een kleine moeite en kan bij menig kleine wonderen doen..Kleine gebaren die zoveel kunnen betekenen. Ik had het wel gedaan in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Dankjewel dit doet me goed.

In het begin - en mijn begin is ruim 10 jaar geleden - was er een maatschappelijk werkster bij betrokken. Zij opende de groep en sloot de groep af. Tussendoor deed ze wat administratieve werkzaamheden op de achtergrond. Zo konden we vrij praten maar was er toch iemand bij. Ik ben ook wel eens naar haar toe gelopen toen iemand lang door ging over kankerkatholieken ofzo.... die ging heel ver en dan ben je blij dat zo iemand er is.
Verder zorgde zij voor een intakegesprek voor nieuwe mensen en een warm welkom. En bij afsluiten idd checken of iedereen oké was en als dat evt niet zo was kon ze actie ondernemen. En indien nodig diegene zijn ambulant begeleider erin betrekken. Verder gingen aan- en afmeldingen via haar zodat er ook niemand zomaar uit beeld kon verdwijnen. En voor mij belangrijk: Dat je je kunt afmelden zonder dat er mensen tegenin gaan die vinden dat je toch moet komen.

Wat nu ontstaan is, is dat er minder geld was, de maatschappelijk werkster te duur was en er ervaringsdeskundigen op gezet werden. Ik weet niet of een ervaringsdeskundige per definitie een chaoot is maar het werd al snel rommeliger. We hebben er 3 gehad die er allemaal weer mee stopten en toen hebben een paar van de groep bepaald dat we er niemand meer bij wilden.

In de huidige situatie is 1 persoon (van de 5) vaker niet dan wel aanwezig waarbij hij wel altijd appt hoe slecht het met hem gaat. Ik heb al eens aangegeven dat wat mij betreft iemand die X keer niet aanwezig is, gewoon niet meer bij de groep hoort. Hij komt 2 x per jaar ofzo en de groep is maandelijks. Nou moet ik zeggen dat ik de laatste 3 jaar ook vaak afwezig geweest ben maar juist omdat het bij die andere persoon kan... kunnen ze voor mij geen andere regels instellen. Ik was opgenomen en ben vanuit daar nog wel een paar keer geweest maar dat was wel gedoe.
Er zijn twee nieuwe mensen geweest die ook weer gestopt zijn.. Twee mensen hebben een paar jaar meegedraaid maar zijn ook weer weg zonder afscheid en zonder duidelijke reden. Met goede begeleiding had dit niet zomaar gekund.

Laatste keer was er een discussie omdat mijn SPV gezegd had dat je bij dreigende crisis ook zelf voor een klooster kunt kiezen oid. Eén groepslid heeft in een kloosterachtig iets gewoond en die ging maar door over dat klooster maar zij beweert dat de huidige aanpak van GGZ helemaal geweldig is en toen bij mij de tranen kwamen zag ze dat niet eens maar raasde ze nog steeds door. Pas toen de rest stilgevallen was viel het haar op dat ik huilde. Het was gewoon niet fijn en hoewel we geen afspraken hebben als iemand niet rustig is na aflopen groep, verbaasde het mij wel een beetje dat ik van niemand iets hoorde achteraf.

Toen wel elkaar fijne kerst gewenst en die dingen maar de discussie vandaag escaleerde. En dat ik me haar reactie zo aantrok kwam toch ook wel door die vorige keer.

Overigens ben ik ook een stuk jonger dan de rest en ik denk dat we het niet meer recht gaan trekken eigenlijk nu. Er zal ook geen begeleiding meer bij komen vrees ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb jij eigenlijk iets aan die groepsgesprekken @Alinde ?
Zijn deze niet veel te zwaar voor je herstel?
Heb je er steun aan? Men laat jou op zwaardere momenten aardig in de steek als ik dit allemaal zo lees....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sterkte, @Alinde !!
Ben je toch weer door de alcoholduivel verleid?
Ik hoop van niet...
Luister niet naar die duivel op je schouder!
Die is alleen maar op uit om je te vernietigen...
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Heb jij eigenlijk iets aan die groepsgesprekken @Alinde ?
Zijn deze niet veel te zwaar voor je herstel?
Heb je er steun aan? Men laat jou op zwaardere momenten aardig in de steek als ik dit allemaal zo lees....
Klik om te vergroten...
Ik vroeg me eerlijk gezegd precies hetzelfde af..
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Heb jij eigenlijk iets aan die groepsgesprekken @Alinde ?
Zijn deze niet veel te zwaar voor je herstel?
Heb je er steun aan? Men laat jou op zwaardere momenten aardig in de steek als ik dit allemaal zo lees....
Klik om te vergroten...
Ik was daar al over aan t twijfelen maar nu is de kogel wel door de kerk. Ik hechtte veel waarde aan het feit dat we elkaar al zo lang kennen. Maar idd hier en nu… past het niet.

Voor het stuk bipolair heeft het me wel geholpen. Maar zoals ik schreef was eerst de structuur anders en hadden we een groep waarin mensen elkaar corrigeerden. Nu lijkt het alsof één persoon helemaal los kan gaan en mij elke keer in de rede kan vallen en de rest laat het gewoon gebeuren. Als er nog een achterwacht geweest was had ik die waarschijnlijk al lang een keer erbij geroepen want er gebeurt elke keer hetzelfde.

Waar ze me de laatste keer ook mee kwetste was: Ik had in de zomer verteld hoe mijn opname gegaan was. En dat was ze de laatste keer vergeten ofzo en toen snauwde ze: Ik kan ook niet alles onthouden he.
Andersom zou ik gezegd hebben, wat erg want je hebt het verteld maar ik weet het niet precies meer.

Eigenlijk zat ik al een tijd te twijfelen over de groep, waarbij ik het dus wel fijn vond dat we al zo lang in elkaars leven zijn. Maar zoals vandaag, dat ik heel netjes afzeg en dan in feite commentaar krijg omdat ik afzeg, dat is de druppel. Het heeft mij eerder ook in de weg gezeten om afscheid te nemen omdat zelfs een afscheid een geduw en getrek wordt en een discussie. Of dat iemand afscheid neemt en dan nog digitaal achterna gezeten wordt omdat het afscheid niet geaccepteerd wordt.

De vraag is ook of GGZ dit wel zou moeten faciliteren maarja.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb het idee, @Alinde , dat je weinig aan die gesprekken hebt.
Ze laten je dus vallen en 1 persoon kennelijk de leider geworden.
Dat kost allemaal heel veel energie, en deze energie heb je keihard nodig om overeind te blijven.
Ik zou, als ik jou was, eens heel goed bedenken of het nog iets voor je is.
Mijn eigen ervaringen met groepsgesprekken is zwaar negatief , ik zat in een groep van 10 man en ik heb er niet 1 beter zien worden.
Ik ging er slechter weg, dan dat ik er kwam...
De schade was zeer groot.
Ik ben er geen voorstander van....
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Huisgenoot is waarschijnlijk degene die ik bedoel, maar die schijnt nu heel rustig te zijn. Grappig want ik ken m als heel druk maar dat is wat alcohol afkick met je doet.
Dan is t vast een prima vent. Hoop dat hij op zijn nieuwe plekje op zijn plek zit straks. Hij houdt van natuur en er is een natuurgebied dichtbij.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nee idd geen invloed. En deze persoon vond ik in het begin heel aardig, maar zoals dat gaat, na een paar maanden samen in een groep ben je het soms zat. Het is eigenlijk meer die periode waar ik een bepaald gevoel bij heb en niet die persoon op zich.

Ik ben met de stappenteller op stap en heb al bijna genoeg gewandeld. Maandagochtend is t lekker rustig overal.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Huisgenoot is waarschijnlijk degene die ik bedoel, maar die schijnt nu heel rustig te zijn. Grappig want ik ken m als heel druk maar dat is wat alcohol afkick met je doet.
Dan is t vast een prima vent. Hoop dat hij op zijn nieuwe plekje op zijn plek zit straks. Hij houdt van natuur en er is een natuurgebied dichtbij.
Klik om te vergroten...

Misschien wel fijn dat jullie elkaar al kennen.
En anders heb je er helaas toch geen invloed op.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vandaag realiseerde ik dat ik het signaleringsplan toch wil aanpassen.

Volgens mij hebben we een basis situatie geschetst waarin ik van alles moet. X uur per week dagbesteding, X keer per week een sociale afspraak, X keer per week een groepje, X keer per week gesprekken met de hulpverlening.

Laatste dagen heb ik een paar keer een rondje gewandeld en wat foto's gemaakt, bijvoorbeeld. Gewoon alleen, zonder te praten over de toestand in de wereld. Die dingen moeten toch gewoon kunnen.

Het is mooi dat er dagbesteding bestaat, maar bij een baan kun je zeggen 'jongens ff stil ik zit te werken'. Bij dagbesteding wordt soms maar wat gehangen en gekletst en ik vind een paar uur dagbesteding soms nog best intensief. Het doel tijdens herstel is toch niet, zoveel mogelijk uur dagbesteding. Als ik opknap van buiten foto's maken.

En tijdens het schrijven krijg ik een bericht dat mijn oom is overleden. Weer een. Ik wist helemaal niet dat dit er aan zat te komen... misschien zat het er ook niet aan te komen. Heel onwerkelijk even.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mijn neefje (zoon van oom) is ook niet zo stabiel. Hij staat op het punt te gaan emigreren, heeft het huis al gekocht. Dan heb je wel twee mega life events tegelijk.

Ik weet niet hoe de uitvaart georganiseerd wordt. Ik zou het wel prettig vinden erheen te gaan.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oh nee en dat huis.... hij had best een groot huis met allerlei verzamelingen. Dat moet ook een kleine ramp zijn voor mijn neven en nichten.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik kreeg gisteren een beetje de kriebels bij het idee van een uitvaart. Nu herinner ik mij dat ik bij oma destijds een woordje zou doen maar ik kwam er niet helemaal uit. De predikant heeft toen - zoals afgesproken - het overgenomen. Vond het zelf prima, hij las het prachtig voor, maar de neven en nichten (kinderen van deze oom) deden er nogal lacherig over.

In die tijd zat ik ook nog onder de (voorgeschreven) medicatie en ik kon geen kant op met mijn emoties. Ook niet naderhand er even op terugkomen van ‘joh ik vond die reactie niet zo prettig’.

Sowieso was het lastig bij die uitvaart want bij oma (die van de drank en de benzo’s) wist niemand zo goed wat te zeggen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Uitvaarten zijn natuurlijk nooit leuk...
Ook niet met benzo's en of drank.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
@De Zandman, wat mij toen opviel is dat alles maandenlang bleef sudderen en knagen. Ik dronk in die tijd niet, maar had wel al die pillen.

Ik huilde niet, ik liep maar rondjes in de stad en dronk eens ergens koffie en dan ging ik weer verder slenteren. Het gevoel zat helemaal vast en ik denk zeker dat dat door de medicatie kwam. Die tekst had ik jaren eerder al geschreven, in een tijd van minder medicatie. Ik had al voorzien dat bij oma’s uitvaart niemand zou weten wat te zeggen. Dus ik had al eens iets geschreven en bewaard en idd… niemand anders van de kleinkinderen had behoefte iets te zeggen.

Het was een bewogen dag vandaag. Bij thuiskomst stond een ambulance voor onze voordeur en ik dacht vooral: gelukkig niet voor mij deze keer.
Ze gingen rustig weg en niemand ging mee dus ik hoop dat er niks ergs met de buren is.

Verder heb ik in de kliniek maanden met T gezeten, een jongen/man waar ik goed mee om ging. Ontzettend mee gelachen. Hij was na mij met ontslag gegaan en via via hadden we elkaar nog wel de groeten gedaan en nu hoor ik via via dat hij weer opgenomen is. Mooi kut. Ik schaam me nog steeds voor mijn terugvallen september/oktober maar ik ben echt de enige niet.
Hij heeft toen wel eens verteld dat bij hem al onomkeerbare schade was lichamelijk. Alcoholisme is een kutziekte.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vriend zegt, hoor je ooit iemand in mijn omgeving die de hele tijd over mijn verleden begint? Ik wil naar de toekomst kijken.

Ik ben het er helemaal mee eens, wil ook graag vooruit. Gisteren bij mijn ouders bleven ze maar doorgaan over GGZ en dat gesprek. We hadden afgesproken het er even over te hebben. Ik was eerst nog even in hun tuin aan het werk (vind ik lekker, beetje buiten rommelen) en om 13 uur zouden we gaan zitten. Om 14 uur was in principe alles gezegd, ik nog ff in de tuin en daarna ff met vriend mee ergens heen.
Ik had al afgesproken bij ouders te eten (dat met vriend was spontaan uitstapje) en bij het eten begon mijn moeder er weer over en mijn vader er overheen met nog meer gepraat en wat ik allemaal moet en wie ik moet bellen etc etc etc en toen mijn moeder weer. Ik werd er gek van.

En ik kan wel denken, ik ga er niet meer heen, maar die kunnen ook net als mijn oom opeens ergens dood liggen.... ook zij zijn op leeftijd.

Ik heb vanmorgen de Brijder man al een berichtje gestuurd en hij belt vandaag. Ik moet zeggen, hoe langer dit doorgaat hoe groter ook de kans dat ik op een dag naar de winkel loop en weer een paar flessen haal.

Verschil is wel vriend alles WEL geregeld is voor terugval en/of crisis en hij een hele goede casemanager heeft. Dan hoef je nu niet bezig te zijn met mogelijke crisis en kun je idd naar de toekomst kijken.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik krijg opeens een gevoel dat je bij onze GGZ gewoon eens in de zoveel tijd een familiegesprek moet hebben en dat dat nu is afgevinkt van hun lijstje. Familiegesprek geweest.
Dat het niet eens het doel is dat er iets uit komt en dat er actie volgt. De medicatie zou ook iets aangepast worden en ik dacht dat dat misschien per ingang van de nieuwe Baxterrol was. Maar tot op heden is er niets veranderd.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb Brijder gesproken, hij heeft dingen uitgelegd. GGZ heeft nog geen contact met hem gezocht (dat was die bal die bij de psychiater lag). Hij snapt dat het heel onwenselijk is dat de familie er steeds over begint. En hij zei dat ik er voor vandaag nu genoeg over gepraat heb en het weer moet laten.

Mijn moeder dacht dat ik me kon aanmelden bij begeleid wonen (of iets in die richting) en dat zij mij dan in dit huis ambulant gaan begeleiden. Dat werkt helemaal niet zo. Nu ging meneer Brijder uitleggen hoe het daar werkt.... heel lief... maar door vriend ben ik daar natuurlijk al helemaal bekend, weet precies hoe alles werkt, hoe die begeleiding heet, hoe die gesprekken verlopen etc. En hoe laat je ook gaat eten..... ze komen altijd precies als je je eerste hap wilt nemen :wink:
Dus hoe daar alles reilt en zeilt dat weet ik wel. Het ging er meer over dat mijn moeder dacht dat die begeleiding dan ook hier thuis kan komen ipv GGZ maar zo werkt dat helemaal niet. Zij dacht echt dat ze DE oplossing had bedacht.

Dus nu ligt de bal bij meneer Brijder. Hij zei ook dat het goed is om eens langs de huisarts te gaan zodat die mij weer even ziet en dan kan ik ook vragen in hoeverre zij goed op de hoogte zijn/gehouden worden over de situatie. Vorig jaar maart is de opname uiteindelijk door een arts van de huisartsenpost geregeld.

Ik ga maar even douchen en dan buiten lopen met de stappenteller. Ik kom moeilijk op gang vandaag.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Ik moet zeggen, hoe langer dit doorgaat hoe groter ook de kans dat ik op een dag naar de winkel loop en weer een paar flessen haal.
Klik om te vergroten...

Dat moet je je ouders eens glashard in het gezicht zeggen en dat je veel last van hen ervaart. Ook dat ze niet altijd de vinger in de pap hoeven te houden bij volwassen dochter én dat hun dochter ziek mag zijn. Ook al past dat mogelijk niet in hun perfecte plaatje.

Ik herken het wel. Weet daarom ook dat dit denken makker gezegd is dan gedaan. Maar je moet voorkomen dat je gaat drinken of aan de (rc) benzo's gaat door je ouders.

Alinde zei:
Verschil is wel vriend alles WEL geregeld is voor terugval en/of crisis
Klik om te vergroten...

Mij is uitgelegd dat je nooit van het negatieve uit moet gaan. In mijn geval zijn vooral telefoonnummers vast gelegd die ik kan bellen bij een gevaarlijke ptss aanval.

Alinde zei:
krijg opeens een gevoel dat je bij onze GGZ gewoon eens in de zoveel tijd een familiegesprek moet hebben en dat dat nu is afgevinkt van hun lijstje
Klik om te vergroten...

Dat is ook zo.
Is mij letter gezegd.
Juist daarom volg ik mijn ptss behandeling niet bij ggz of mggz.
Maar via een andere instantie.

Weet dat je goed bezig bent Alinde.
Blijf waakzaam. Maar heb vertrouwen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3435363738...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."