Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
55 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Slapen gaat niet best.

Ik wil vragen of mijn arts van de kliniek een goede overdracht wil doen met mijn andere arts, als ik hier wegga. Dit kan nog wel even aanhouden, dit slechte slapen. En ik zal met haar overleggen of het een goed idee is de quetiapine langzaam af te bouwen. Ze heeft het zelf ook ooit geslikt en werd duf als een konijn zei ze.
Als ze mij daarin steunt kan ze dat ook tegen mijn andere arts zeggen.

En ik vind het misschien gewoon leuk als die twee elkaar even spreken. Zijn allebei echt toppers. Ik ben in heel goede handen wat dat betreft.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben wel goed ingesteld op lithium maar eigenlijk heeft lithium nooit mijn stemmingswisselingen kunnen voorkomen. Ik ga mij ook aanmelden voor een therapietraject waarin we meer gaan kijken naar onderliggende oorzaken. Aangezien het niet helpt om allerlei medicatie en stemmingsstabilisatoren te slikken.
In het begin kreeg ik 50 mg quetiapine als slaapmiddel en daar kwam een half jaar later 200 mg quetiapine langwerkend bij toen ik dreigde uit balans te raken (richting manie/psychose). Maar door de jaren heen ben ik een paar keer van arts gewisseld en in klinieken heb je natuurlijk tijdelijk de arts van de kliniek. Uiteindelijk weet niemand meer precies waarom ik het slik.... voor slaap, tegen depressie, tegen psychose....

Ik weet alleen dat ik het ooit een stuk heb afgebouwd en dat mijn omgeving me zoveel helderder en scherper vond.

Door opnames is er in de overdracht tussen GGZ en Parnassia iets meer quetiapine bij gekomen. Eén keer is de 25 mg vervangen door een 50 mg en mijn huidige arts heeft er weer een 25 mg kortwerkend bovenop gedaan. Ik ga het nu niet veranderen nu de benzo's er net af zijn. Maar over een paar weken wil ik met de quetiapine wel afbouwen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zelf formuleer ik het iets anders:
Als het erop aankomt moet je het toch allemaal zelf doen maar dat wil niet zeggen in je eentje.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dank jullie wel.
Hier hebben we een hele taakverdeling. En als je bijv dagleider bent moet je er ook op toezien dat anderen hun taak uitvoeren. Verder zijn de maaltijden, de dagopening en -afsluiting, het programma en de corveetaken verplicht. Oftewel je kunt er niet voor kiezen hele dagen op de kamer te zitten en je aan de groep te onttrekken.
Kennelijk is onderdeel van 'hier zijn' dat je een groep vormt en een huishouden draait.

We hadden iemand die met dat gedeelte al niet mee kon komen. Totaal onaangepast, geen tafelmanieren, niet gewend zich aan vaste tijden te houden... hij kon niet op zijn kamertje gaan zitten en alleen maar abstinent zijn, er werden toch dingen van hem verwacht.

Overigens ben ik best in staat om mee te draaien in een groep en een programma te volgen, ik ben alleen wel gevoelig voor de dynamiek in een groep. Vanavond hebben we het super met elkaar en dan word ik ook blij. Gaat het minder dan is mijn stemming ook minder. Bij eerdere opname heb ik al gehoord dat het mijn kracht is maar ook mijn valkuil. Ik ben trouwens zelf groepsleider geweest, dat maakt ook dat ik automatisch kijk naar de dynamiek.

Ha de boeken die @Deadwing noemt heb ik allemaal gelezen. Nu lees ik vrij weinig boeken tegenwoordig...
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb ongeveer 7 uur geslapen. Dat gaat de goede kant op.

Via via hoorde ik dat er bij kliniek Z iemand van afdeling A weggaat op donderdagochtend... dus er is best een kans dat ik de plaats van diegene inneem op afdeling A, en dat is de fijnste afdeling.

We hebben het bij deze detox heel goed gehad. Fijne groep (de meeste dagen), superfijne verpleging (eigenlijk iedere dag), leerzaam programma, lekker eten. En ik heb een kamertje achterin dat voelt ook veilig, niet allemaal mensen langs je deur. Ik wil geen reclame maken haha maar ALS iemand moet detoxen.... dan vooral zo :)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vanavond naar CA meeting geweest hier ´in huis´. Heb mijn muntje van een week opgehaald. Heb er wel bij verteld dat ik opnieuw ben gaan tellen sinds ik van de benzo´s af ben.
Anders is het natuurlijk vreemd dat ik vorige week een andere cleandatum had dan deze week.

Ik zag een bekende, heel leuk. Met hem gaat het best goed en over mij zei hij ´je leeft weer´. De eerdere keren dat ik hem zag, zat ik helemaal niet goed in mijn vel.

We hebben vandaag 3 nieuwe mensen. Eentje was er eigenlijk gisteren maar is vanavond pas in het land der levenden. Wat een verschil in energie als je bij een meeting vandaan komt en dan 3 nieuwe afdelingsgenoten ziet die niet al te best binnen gekomen zijn. Het is fijn dat ik morgen naar de volgende plek kan.

Ik weet wel dat deze energie die ik nu heb, gevaarlijk is. Dat er een moment kan komen dat ik weer instort. Maar dat weten ze bij kliniek Z ook en daar kan ik eerlijk over zijn morgen. Dat hebben ze al eerder zien gebeuren. Het lijkt geen logische stap om van een open kliniek naar een gesloten kliniek te gaan op het moment dat het goed gaat. Maar het is de enige goede stap op dit moment.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Onderstaande heb ik gisteren geschreven en toen viel de computer uit. Ik dacht dat de tekst weg was maar ineens heb ik hem weer:

Ik kreeg een evaluatieformulier met de vraag of mijn ambulant begeleiders voldoende betrokken waren.

Eh... nee.
Ze zeggen tegen mij dat ik te weinig de regie neem en te weinig autonomie toon. Maar ik heb zelf Kliniek Z gebeld en geregeld op hun directe nummer. Ik heb mijn ambulant hier helemaal niet gezien terwijl bij sommigen de ambulante begeleider regelmatig langskomt. Of de verpleging van hier regelt dingen. (Die hebben wel steeds meegekeken of ik mijn dingen regelde).
Ik ben blij dat ik het zelf geregeld heb en ook zelf gekeken heb naar een therapietraject. Heb veel gepraat met mensen en ook met 2 ervaringsdeskundigen hier. Zelf een keuze gemaakt en zelf gebeld. (Het is de bedoeling dat de therapie na kliniek Z komt. Z is alleen voor stabiliseren).

Bij de meeste anderen kijkt de ambulant mee. Bij sommigen regelt ambulant het helemaal, bij mensen die zelf geen idee hebben wat ze willen en waar ze heen gaan.

Ik ben blij dat ik het zelf kan allemaal.... maar ga niet zeggen dat ik niet de regie heb en niet autonoom ben. Word er zelfs een beetje kwaad over nu. Ambulant is ziek of op vakantie en beantwoordt de mail niet...
Regel ik alles zelf en dan ben ik 'niet autonoom'.

Eén meneer hier zoekt 'een kliniek waar je mag roken'. Het maakt hem verder niets uit wat voor therapie, als je maar mag roken. Zelf heb ik toch echt wel wat kritischer gekeken dan dat.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Alinde zei:
Onderstaande heb ik gisteren geschreven en toen viel de computer uit. Ik dacht dat de tekst weg was maar ineens heb ik hem weer:

Ik kreeg een evaluatieformulier met de vraag of mijn ambulant begeleiders voldoende betrokken waren.

Eh... nee.
Ze zeggen tegen mij dat ik te weinig de regie neem en te weinig autonomie toon. Maar ik heb zelf Kliniek Z gebeld en geregeld op hun directe nummer. Ik heb mijn ambulant hier helemaal niet gezien terwijl bij sommigen de ambulante begeleider regelmatig langskomt. Of de verpleging van hier regelt dingen. (Die hebben wel steeds meegekeken of ik mijn dingen regelde).
Ik ben blij dat ik het zelf geregeld heb en ook zelf gekeken heb naar een therapietraject. Heb veel gepraat met mensen en ook met 2 ervaringsdeskundigen hier. Zelf een keuze gemaakt en zelf gebeld. (Het is de bedoeling dat de therapie na kliniek Z komt. Z is alleen voor stabiliseren).

Bij de meeste anderen kijkt de ambulant mee. Bij sommigen regelt ambulant het helemaal, bij mensen die zelf geen idee hebben wat ze willen en waar ze heen gaan.

Ik ben blij dat ik het zelf kan allemaal.... maar ga niet zeggen dat ik niet de regie heb en niet autonoom ben. Word er zelfs een beetje kwaad over nu. Ambulant is ziek of op vakantie en beantwoordt de mail niet...
Regel ik alles zelf en dan ben ik 'niet autonoom'.

Eén meneer hier zoekt 'een kliniek waar je mag roken'. Het maakt hem verder niets uit wat voor therapie, als je maar mag roken. Zelf heb ik toch echt wel wat kritischer gekeken dan dat.
Klik om te vergroten...

Je hebt zo te horen genoeg zelf gedaan.

Of je ambulant begeleider moet komen in de kliniek waar 24/7 aanwezig is, die je waar nodig kan helpen, weet ik niet.
Maar als hij degene is die zegt dat je niet iniatief toont mag je hem dat idd wel terug geven.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vanmiddag om 12 uur aangekomen in kliniek Z en ik kon meteen aanschuiven. De groep lijkt wel leuk te zijn. Alles lijkt nog hetzelfde als toen ik wegging, behalve dat ik niet meer depressief ben. Ik ben hier begin oktober weggegaan. Ik had er misschien te lang gezeten... de laatste tijd zag ik het niet meer zitten. Naar huis gaan niet, blijven niet. Ik heb niet fijn afscheid genomen toen. En nu ben ik er dus weer...

Vanmorgen bij het afscheid van de detox heb ik de Just For Today van afgelopen maandag voorgelezen over koffers pakken en een toekomst.

De casemanager van kliniek Z heeft mij wel ontvangen maar had een afspraak buiten de deur. Ik heb wel de arts gesproken. Hij heeft voorkeur voor een vervolgtraject in mijn eigen omgeving. Ik ga maar gewoon alle opties op een rij zetten. Ik heb wel gezegd dat ik liever niet terug ga naar mijn huis en dat nu mijn moeder, mijn vriend en ik alle 3 los van elkaar een conflict met mijn onderburen hebben. Dat maakt het nog minder aantrekkelijk om op dezelfde plek verder te gaan.

Het schijnt dat hier op mijn nieuwe afdeling iemand is die ook woningruil wil doen en misschien is 1 en 1 wel 2.... IK moet ook niet te snel gaan maar soms zijn dingen meant to be.

Heb een fijne kamer.... de afdeling die ik hoopte en de kant die ik hoopte. Ik zit nu aan de tuinkant en die is fijn. Het scheelt dat ik deze keer niet verrot binnen kom en meteen alles mee kan doen. Meteen na het eten gaan we sporten, ik trek vast mijn sportkleding aan. Benieuwd of ik het nog kan :)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Je hebt zo te horen genoeg zelf gedaan.

Of je ambulant begeleider moet komen in de kliniek waar 24/7 aanwezig is, die je waar nodig kan helpen, weet ik niet.
Maar als hij degene is die zegt dat je niet iniatief toont mag je hem dat idd wel terug geven.
Klik om te vergroten...
De verpleging van de kliniek is weer uit beeld zodra je thuis bent. Juist daarom is het belangrijk dat de ambulant ook betrokken is.

Het lijkt wel of de ouwe garde van de Brijder van mijn woonplaats een beetje zuur wordt. Alles zo negatief.
Bij anderen heeft de ambulant bijv gebeeldbeld met de kliniek-arts om op de hoogte te blijven. Nouja bij mij is dat dus niet gebeurd.

Ik ga beter voor mijzelf opkomen. Ik hoor nu alweer iets via via wat ik liever van de persoon zelf had gehoord. Morgen rustig diegene aanspreken. Afgelopen zondag bij Brijder heb ik ook dingen netjes kunnen uitpraten, dat kan ik hier ook.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deze dag duurt lang.

Maandagavond wil ik naar een meeting, ik zal vragen of het erg is dat ik dan iets langer weg ben. Heb nog beperkte vrijheden. Dan kan ik beginnen met mijn 12 stappen en heb ik in ieder geval huiswerk. We hebben zoveel 'tussenuren' en ik weet dat ik daar heel lui van word.
Hier op de afdeling is een jongen die woningruil wil doen.... en het lijkt of we precies een match zijn. Vriend zegt dat dat OOK een gebruikershuis is. Maar hij heeft een ander middel en ik zelf heb daar geen herinneringen.
Kijk als het hele huis naar drank zou stinken kan het niet.

Ik moet er even heel goed over nadenken. Zei ik ook tegen hem, ik moet niet impulsief zijn. Maar ik zoek begane grond en een beetje landelijk.... dat is het allebei. En in een dorp waar ik ook familie heb (niet mijn ouders).

Misschien is het impulsief. Maar misschien is het meant to be. Ik ga er maar een nachtje over slapen.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voorzichtig @Alinde!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alinde zei:
Hier op de afdeling is een jongen die woningruil wil doen.... en het lijkt of we precies een match zijn. Vriend zegt dat dat OOK een gebruikershuis is. Maar hij heeft een ander middel en ik zelf heb daar geen herinneringen.
Kijk als het hele huis naar drank zou stinken kan het niet.

Ik moet er even heel goed over nadenken.
Klik om te vergroten...
Pas op. Gebruik is meer dan alleen middelen. Onrust, liegen, bedriegen, manipulatie, nachtelijke escapades horen er waarschijnlijk wel bij als er meer verslaafden in gebruik in de buurt wonen.

Check goed voordat je er aan begint.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dankbaar voor de persoon die nu nachtdienst heeft. Dankbaar dat ik me veilig voel zo.

(Hij was stagiair en toen was nog niet zeker of hij zou blijven)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dank jullie wel. Zodra ik meer vrijheden heb zou ik eens in die buurt willen wandelen. Niet eens het huis bekijken maar gewoon de buurt. Hij zei iets als ´de rotte appelen zijn allemaal al weg´.

Ik had bedacht... begane grond... tuin... rustiger gebied, water in de buurt. Dat is het allemaal.
Ik heb met alleen alcohol en benzo´s nooit met dealers te maken gehad etc en zit niet in zo´n kringetje. Maar idd ik moet er goed over nadenken.

Morgen zal ik wel horen wie mijn casemanager wordt. Er zijn nu teveel mensen die mij adviseren en ze zeggen allemaal wat anders. De arts hier zegt iets heel anders dan de arts en verpleging van de Detox. Soms wil iedereen er zijn plasje over doen en zeker artsen hebben graag een eigen standpunt. Eerst maar eens de mogelijkheden op een rij zetten.

Morgen gaat de psychiater mij zien 'als hij tijd heeft'. Ik hoop dat hij geen tijd heeft.... We gaan de medicatie niet veranderen dus ik heb liever dat hij zijn tijd besteedt aan andere mensen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Na nachtje slapen alleen maar meer excited over het huis.
Als ik mijn vriend face to face zie zal ik het er over hebben met hem. Het is wel een andere plaats. Wel station naast de deur.

En water voor de deur… we willen graag een bootje en dat zou dan kunnen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Alinde heb je weleens nagedacht over een safehouse? In een safehouse heb je nog steeds beperkte vrijheden, maar kan je net de begeleiding wel afspraken maken over waar je naartoe gaat en of dat verstandig is. Ze leren je daar onder andere om je intenties te checken en rustig keuzes te maken.

Het zou je wel flink wat tijd kopen om misschien wel een andere woning te regelen als je dat zou willen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alinde zei:
Na nachtje slapen alleen maar meer excited over het huis.
Als ik mijn vriend face to face zie zal ik het er over hebben met hem. Het is wel een andere plaats. Wel station naast de deur.

En water voor de deur… we willen graag een bootje en dat zou dan kunnen.
Klik om te vergroten...
Pas op met verwachtingen 😘
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#19
gebruikt je vriend ook?
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wat is eigenlijk de reden dat je eerst niet naar meetings mocht? Misschien wel al gepost maar moet meegekregen. 🙂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...353637383940
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."