Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
72 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgens mij is dat ook iets van de streek, vragen naar zieke familieleden, praten over kwalen.
Bij mijn vrienden elders in het land is dat niet zo. Er komt er een binnen met een sterk verhaal, de volgende heeft een nog sterker verhaal, etc. Das wel gezellig.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alinde zei:
Verder bij creatieve therapie besproken dat ik mijzelf geen tijd gun voor creatief zijn, thuis. Dat is toch iets uit mijn opvoeding.

Knutselen is voor kinderen en zodra je de leeftijd hebt voor een bijbaantje ben je klaar met knutselen.

Mijn moeder heeft ook geen hobby’s. Immers het huishouden is nooit helemaal klaar. Over een tante die wel creatief is zegt ze: tante Trudy heeft niets beters te doen. Je neemt zoiets toch mee vanuit je opvoeding.

De therapeute zei ook dat TV kijken geen ontspanning is. Daar kan ik mij wel in vinden. (‘s avonds TV kijken mocht wel bij ons).
Klik om te vergroten...
Ik vond laatst dit fraaie plaatje terug. Lijkt me toepasselijk.

1732027266884.jpeg
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#3
MR_CHIP zei:
Waarom is tv kijken geen ontspanning wat een onzin
Klik om te vergroten...

Nou, niet zo kortzichtig. Nergens voor nodig.

Ik heb geen enkel echt moment ontspanning kunnen vinden in series of andere dingen op tv. Ik had er simpelweg de rust en concentratie niet voor. Dan is het eerder frusterend dan ontspannend.

Dus Alinde heeft ook vast haar redenen hiervoor.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Nou, niet zo kortzichtig. Nergens voor nodig.

Ik heb geen enkel echt moment ontspanning kunnen vinden in series of andere dingen op tv. Ik had er simpelweg de rust en concentratie niet voor. Dan is het eerder frusterend dan ontspannend.

Dus Alinde heeft ook vast haar redenen hiervoor.
Klik om te vergroten...
Nou, het merendeel van wat er op de buis is zou ik eerder afleiding noemen. Er zit wel wat leerzaams tussen maar het is zo consumerend, passief. Lees een boek en je voorstellingsvermogen gaat aan het werk. Hobby of sport levert voldoening op en oefening baart kunst.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Nou, het merendeel van wat er op de buis is zou ik eerder afleiding noemen. Er zit wel wat leerzaams tussen maar het is zo consumerend, passief. Lees een boek en je voorstellingsvermogen gaat aan het werk. Hobby of sport levert voldoening op en oefening baart kunst.
Klik om te vergroten...
als je alleen lineaire tv kijkt
genoeg ontspannends te vinden op bijv youtube
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Denk dat ze bedoelt dat je je hoofd vult met informatie. En als je creatief bezig bent kun je je hoofd juist leeg maken.

Zelf vind ik het bijv onzin om de hele tijd te kijken wat bekende Nederlanders doen en wat andere bekende Nederlanders daarvan vinden. Idd leuk als afleiding maar ook een beetje suf.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alinde zei:
Denk dat ze bedoelt dat je je hoofd vult met informatie. En als je creatief bezig bent kun je je hoofd juist leeg maken.

Zelf vind ik het bijv onzin om de hele tijd te kijken wat bekende Nederlanders doen en wat andere bekende Nederlanders daarvan vinden. Idd leuk als afleiding maar ook een beetje suf.
Klik om te vergroten...
Precies. Zinloze informatie tot je nemen vs een skill ontwikkelen met een resultaat dat je trots maakt.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#8
MR_CHIP zei:
als je alleen lineaire tv kijkt
genoeg ontspannends te vinden op bijv youtube
Klik om te vergroten...

Uiteindelijk gaat het meer om je lichaam en geest te laten herstellen van inspanning of stress.

Hersenloos YouTube/Netflix/Lineare tv kijken is over het algemeen juist meer prikkels tot je nemen, wat vaak bovenstaand niet bevorderd.

Uiteraard heb ik het dan niet over af en toe een serietje kijken, het gaat er om dat dat niet je hoofdzakelijke activiteit is ter ontspanning.

Onder ontspanning verstaan de meeste (en zeker de professionals die ons aansporen meer te ontspannen) sport, hobbys, meditatie/mindfulness, koken, tuinieren etc.

Zelf blijk ik tekenen als zeer ontspannend te ervaren. Dat mijn getekende hond er uit ziet als een kat, en een kleuter zich nog zou schamen voor mijn tekenskills, dat doet er niet toe.

Voor mij werkt het en ik kan er dan ook echt helemaal in opgaan, dat is uiteindelijk waar het om draait bij ontspanning
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat een vreeeselijk programma, dat Al you need is Love!
Altijd die mensen met dezelfde emoties, dat gejank..
Ik kijk er nooit meer naar. 1 x was wel genoeg.
Alleen al om dat programma zou je een hekel aan kerstmis kunnen krijgen!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
@_shikantaza zou jij de link nog eens willen plaatsen van die winkel met alcoholvrije dranken?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
@_shikantaza zou jij de link nog eens willen plaatsen van die winkel met alcoholvrije dranken?
Klik om te vergroten...

Dorstlust

Dorstlust is een autoriteit op het gebied van alcoholvrij anders drinken in de dranken business. Wij gaan voor inspiratie en een beetje provocatie en zetten een nieuwe standaard voor drinken.
dorstlust.nl dorstlust.nl
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dank je. Ik ga eens rondneuzen 🙂
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kunnen we geen proeverij organiseren met wat forumleden 😊
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Alinde zei:
Dank je. Ik ga eens rondneuzen 🙂
Klik om te vergroten...

Legt alcohol vrije drank niet weer snel, mentaal, de link naar drank met alcohol?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Legt alcohol vrije drank niet weer snel, mentaal, de link naar drank met alcohol?
Klik om te vergroten...
Dorstlust verkoopt met name frisdrank. En ja, iemand met een drank/drugsprobleem kan beter wegblijven van surrogaatdranken :wink:
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Klopt, ik drink geen 0,0 etc. Om de reden die Kordie zegt. Ik houd ook niet van cola, fanta, cassis etc. Spa rood vind ik wel lekker.
Maar mensen willen je graag ook iets lekkers aanbieden als je op visite komt.

Ze verkopen wel sterk toch? Ik klikte op een verkeerd knopje.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Klopt, ik drink geen 0,0 etc. Om de reden die Kordie zegt. Ik houd ook niet van cola, fanta, cassis etc. Spa rood vind ik wel lekker.
Maar mensen willen je graag ook iets lekkers aanbieden als je op visite komt.

Ze verkopen wel sterk toch? Ik klikte op een verkeerd knopje.
Klik om te vergroten...
Ze verkopen wel alcohol geloof ik. Pas je op? :)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja ook een flink assortiment alcohol. Ik moet idd goed kijken.

Ik ga eens kijken of ik in mijn omgeving mensen kan vinden die een proeverij leuk vinden. Ooit organiseerde ik bierproeverijen (waar ik overigens zelf niet veel dronk ivm de verantwoordelijkheden). Best grappig om met wat mensen van CA bijv gewoon wat dingen te bestellen. En dan heb ik ook weer een project.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dank je Kordie. Ik heb idd ook gehoord over appartementen waarin je wel alles voor jezelf hebt. Volgens mij niet hier in de buurt. Maar laat ik er open in gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ja het schoot mij wel verkeerd dat hij 'min of meer toevallig' bij mijn ouders langs gegaan is zonder contact met mij te hebben hoe ik het gesprek in wil gaan. Verder weet ik zelf OOK niet waarom ik drink, of waarom ik depressies heb. Daarom ben ik ook zo blij dat ik nu een psycholoog krijg.

Het lastige is dat je alleen je eigen jeugd kent en dat mensen vaak hun eigen jeugd normaal vinden. Bij ons was dat een Christelijk dorp en de vriendjes en vriendinnetjes groeiden op in datzelfde christelijke dorp en dat was voor ons normaal. Wel weet ik dat depressies en psychoses bij meer familieleden voorkomen en ook dat kan ergens vandaan komen. Mijn oma was ook van de verdoving met alcohol en pillen maar het was ook taboe. Ik zag het pas toen opa overleden was. Zij kon niet zelf naar winkel of apotheek en toen pas viel op wat ze allemaal gebruikte.

Gelukkig na zes maanden kliniek kon de verslavingsarts wel e.e.a. benoemen. Die man verdient een standbeeld hoor, echt een goede arts en een goed mens. Hij zei ook iets in de richting dat ik niet goed bij mijn gevoelens kan en dat daardoor de boel vast komt te zitten.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Hij zei ook iets in de richting dat ik niet goed bij mijn gevoelens kan en dat daardoor de boel vast komt te zitten.
Klik om te vergroten...

En laten we eens inzoomen:
Begint dat niet al in je jeugd, in je jonge kinderjaren? Dat je niet jezelf kon zijn bij je ouders en dat er dingen achter je rug om gebeurde? (zoals nu je broer en hun). Schamen hun zich voor jou? Nee je kan er niks aan doen, en dat zul je als ouders moeten accepteren. Zo simpel is dat.

Maar uit eigen ervaring met mijn ouders weet ik dat dat ook niet zo makkelijk is.
De wereld is niet perfect. Achter ieder huisje zit een kruisje (en dan bedoel ik niet die van de mannelijke bewoner).

Succes morgen!
Als je het niet afblaast ..... want dat had ik gedaan als ze achter mijn rug om gingen lullen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2425262728...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."