Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
71 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
VOG wordt beoordeeld op functie wat je gaat vervullen.

Slok wijn uit fles in winkel is niet iets voor VOG. Je hebt ze betaald, dus geen diefstal.
Openbaar dronkenschap zal ook wel mee vallen. Is vaak lallen of vallen op straat. Is geen misdrijf.
Telt mogelijk wel nog mee of je bekeuring hebt gehad. Politie kan komen voor overlast of als eerste stap in hulp proces.

Denk idd dat je niet te snel moet gaan.
Met een nieuw huis, met een baantje etc. Mogelijk de belangrijkste vraag voor jou zelf; kun je weer/nog op jezelf wonen ivm herhaaldelijk terugvallen? (Wordt daar intensief aan gewerkt nu bv om dat te voorkomen).
Let op; ik bedoel het niet verkeerd
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Overigens... bij Brijder vroegen ze me eind januari/begin februari op de detox om een plan te maken. Als ik een goed plan schreef, zou ik verlenging krijgen. Ik wilde toen graag verlenging omdat ik me een beetje verward voelde door te weinig slaap.
Ik schreef toen een plan met wat ik dacht dat ze graag wilden horen. Zonder dat ik van plan was die dingen echt uit te voeren. Ze keurden het goed en ik kreeg verlenging maar heb er thuis niks mee gedaan en ben weer in gebruik gegaan.

Nu na nóg een detox, merk ik dat ik wel dingen oppak van het plan. Er stond bijv in dat ik weer iets creatiefs wilde gaan doen en heb me aangemeld voor zangles. Nu dus aan t kijken voor woningruil en vrijwilligerswerk en zou in september een opleiding willen volgen.

Ook hierin laat ik de casemanager wel meekijken. Ze hebben vorig jaar gezien hoe ik eerst veel hooi op mijn vork nam en later moe en depressief werd.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
VOG wordt beoordeeld op functie wat je gaat vervullen.

Slok wijn uit fles in winkel is niet iets voor VOG. Je hebt ze betaald, dus geen diefstal.
Openbaar dronkenschap zal ook wel mee vallen. Is vaak lallen of vallen op straat. Is geen misdrijf.
Telt mogelijk wel nog mee of je bekeuring hebt gehad. Politie kan komen voor overlast of als eerste stap in hulp proces.

Denk idd dat je niet te snel moet gaan.
Met een nieuw huis, met een baantje etc. Mogelijk de belangrijkste vraag voor jou zelf; kun je weer/nog op jezelf wonen ivm herhaaldelijk terugvallen? (Wordt daar intensief aan gewerkt nu bv om dat te voorkomen).
Let op; ik bedoel het niet verkeerd
Klik om te vergroten...
We hadden crosspost. Op zich voorkomt begeleid wonen niet dat je terugvalt. Er staat geen hek omheen oid.

Daarom zijn we aan t kijken voor therapie. Mijn voorkeur gaat uit naar een korte intensieve klinische therapie. De voorkeur van de arts gaat uit naar een langere ambulante therapie. Die therapie daar mag je in eerste instantie niet bij werken dus dan bestaat je leven grotendeels uit therapie voor langere tijd.

Sowieso is voor beiden een wachtlijst, vandaar dat ik zoek naar dagbesteding of vrijwilligerswerk voor nu, voor korte termijn.

Zoals mijn vriend nu woont bij begeleid wonen dat zou ik niet willen. Hij heeft een huisgenoot (je hebt geen inspraak in wie je huisgenoten worden) die hij wel kan schieten en vice versa. Hij gaat alleen zijn zolderkamer af als die jongen weg is. Dat doet hij natuurlijk ook een beetje zelf maar het lijkt me geen leven.

Ik moet gewoon sterker worden door therapie, meetings, 12 stappen en een doel in mijn leven. Alleen begeleid wonen is geen oplossing. Dan nog steeds zal ik sterker moeten zijn.

Zo te zien kan ik nog wel VOG krijgen, dank je. Misschien scheelt het dat het allemaal binnen 2 weken was, het is niet zo dat ik jarenlang in deze toestand door de stad ben gegaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Alinde , jij krijgt gewoon een VOG. Maak je daar maar niet deuk over!
Ik ken mensen die in justitiële kringen werken.
Deze hadden ook een paar kleinigheden net zoals jij en nog wel wat erger ook, op hun kerfstok.
Voor justitie word je redelijk zwaar gescreend. Hen is het ook gelukt.
Een keertje dronken op straat kan iedereen overkomen. Zolang je maar niet in die staat gaat rijden!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dankjewel!!

Mijn ouders en vriend waren er. Vriend kan dan met de auto meerijden, vandaar dat ze tegelijk komen.
Vriend had een goedkoop adres gezien voor vakantie en hij wil graag met mij op vakantie als zijn vakantiegeld er is. Dus ik zeg... Schat ik zit in een kliniek, ik kan niet zomaar op vakantie.
En die prijs geldt als je nu boekt. Waarschijnlijk is het bedrag over een paar dagen weer wat hoger.

Op de tweede dag van mijn opname heeft hij gebeld met het verzoek of ik een half jaar kon wegblijven en pas terugkomen als ik therapie had gehad. En dat is wat ik nu doe, ik heb zelf deze kliniek geregeld, ik heb het vorige verblijf verlengd en verlengd... therapie regelen ben ik mee bezig.
Maar ik kan niet nu een vakantie plannen. Als ik therapie krijg kan ik ook niet tussendoor op vakantie.

Ben ook gewoon chagrijnig dat ik vanuit de buitenwereld weer terug moest de kliniek in. En ik wil helemaal niet chagrijnig zijn. Ik wil positief in de behandeling staan. Gelukkig had de verpleging wel even een luisterend oor. En nu heb ik zin om te roken/vapen maar ik ben gestopt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nou vriend heeft in de auto van alles met ouders besproken.

Ik ben het gepraat achter mijn rug zat. Casemanager is ook casemanager van vriend en die twee hebben ook dingen besproken die ik niet wist. Come on, ik ben hier... waarom ben ik niet de eerste die bepaalde dingen hoort, als het over mij gaat?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ben echt boos over alles maar ik kan ook niet ff buiten ofzo, ik heb mijn vrijheden op gebruikt vandaag. Misschien kan ik t na het eten toch vragen… sommigen zeggen dat bezoek niet meetelt voor je vrijheden.

Wil gewoon even weg hier.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Terugpakken van de regie houdt volgens mij ook in dat ik niet accepteer dat allerlei mensen over mij lullen waar ik niet bij ben.

Ik heb ouders al laten weten dat ik vriend niet meer tegelijk met hun ga uitnodigen oftewel dat ze niet meer met zijn allen in de auto zitten. Ze hebben het nu met elkaar gehad over een familielid dat ik niet meer spreek terwijl het tijdens het bezoek daar helemaal niet over gegaan is. Ik bedoel uiteraard dat het ging over de relatie tussen mij en dat familielid. Ik vind het naar dat ik van diegene niks hoor maar dat vriend van ouders wel dingen hoort over diegene.

Ik ga wel ff vragen of ik nog naar buiten mag ondanks dat ik al geweest ben.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ga tegen de mensen zeggen, dat als ze steeds over mij praten waar ik niet bij ben, ik de dingen niet meer met ze overleg.

Misschien wel hier op forum maar niet die mensen van mijn echte leven. Dan moet vriend ook maar afwachten waar ik kom te wonen en geef ik hem geen inspraak.

Geldt ook voor casemanager, als hij dingen met vriend bespreekt zonder mijn toestemming zal ik dingen niet meer overleggen, alleen nog mededelen.

Volgens mij is dat de enige manier om dit geouwehoer te stoppen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Geldt ook voor casemanager, als hij dingen met vriend bespreekt zonder mijn toestemming zal ik dingen niet meer overleggen, alleen nog mededelen.
Klik om te vergroten...

Zou zeer onprofessioneel zijn, maar ik weet wel dat het kan gebeuren.
Hier ook eens zoiets. Werden dingen met partner besproken en ik wist van niks. Maar achteraf bleek de vork anders in de steel te zitten dan ik dacht.

Dus ik snap je woede.
Maar weet dat de euro twee kanten kan hebben.
Dus ik zou morgen even met de casemanager een en ander bespreken.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja was ik al van plan. Ik bespreek het nu ook niet met de verpleging ook al zien ze me huilen. Dan wordt het gerapporteerd en dan doe ik eigenlijk hetzelfde, door het niet direct tegen casemanager te zeggen.

Ik huil even om alles tegelijk. Iedereen is zo op zichzelf op deze afdeling en ik mis mijn plek bij de Detox. Een persoon die ik aardig vind gaat morgen met (gepland) ontslag en een andere die ik aardig vind heeft een regel overtreden en is bang dat hij morgen weg moet. Ik ben continu afscheid aan het nemen.

Wil morgen graag naar een meeting als ik de vrijheden krijg. Dat is eindelijk iets wat kan blijven.

Ben in de vorige kliniek naar meetings geweest maar die zijn ver van huis. En ver van kliniek Z, ik kan nooit op tijd terug zijn als ik daar heen ga. Dus ook die mensen zie ik niet meer komende tijd.

Vriend was ook boos toen ik boos werd. Maar ik blijf erbij, ik kan geen dingen delen met hem als alles bij mijn ouders terecht komt en bij zijn begeleiding.
Bijv als ik een leuk huis zie dan wil ik dat zelf aan mijn ouders vertellen als het moment daar is en niet dat ze het van hem horen terwijl ik er niet ben. Hoewel ik niet weet of hij het daar ook over heeft gehad met ze.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Misschien is dit wie ik ben zonder benzo’s. Iemand die boos kan worden, die in het bos tegen een boom staat te trappen om af te reageren.

Waar ik eerder alles misschien wel best vond.

Morgen is er weer programma en hopelijk mag ik naar de volgende fase qua vrijheden. Ik heb genoeg van binnen zitten.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb heel even geslapen en nu ben ik wakker en kan alleen maar huilen.
Ik weet niet of ik het ga volhouden, deze kliniek. Al die regels, overal toestemming voor vragen, al die mensen om me heen die niks tegen me zeggen.

Het valt best tegen nu ik hier eenmaal ben.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
@Alinde , dat is nogal wat..ik vind het jammer dat je die lithium nodig hebt.
Dat is echt vergif...
Wat zou er nog onder die bipolaire stoornis kunnen zitten, ( pm )
Klik om te vergroten...
Ja, lithium is een vergif. Het is zelfs dodelijk bij een te hoge dosis.
Zoals al hierboven vermeld is, dat het erg nauw komt qua dosis waardoor je regelmatig je bloedspiegel moet controleren of die nog klopt, geeft dit al aan.

Ik heb het ook ooit geslikt, maar ik begon overal te beven, en het hielp mij niet dus ben ik ermee gestopt en aan een gewoon anti depressivum ingesteld.
Dit ad heb ik nu enkele jaren al niet meer nodig. Dus: ik ben ermee gestopt.
Ik heb die lithium geprobeerd om mijn depressie eronder te krijgen. Ik ben niet bipolair gelukkig maar ja, mss had die lithium mij kunnen helpen. Dat deed het dus niet.
Sterker nog, ik werd er slechter van.

Ik heb moeten leren om met mijn verleden om te kunnen gaan, en het verslavingsgedrag te kunnen tackelen.
Dat laatste is me gelukt. Het eerste is iedere dag weer, relativeren. Iedere dag weer.
Accepteren, dat het verleden passé is, en dat ik er niets meer aan kan veranderen.
C'est ca.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Ik heb moeten leren om met mijn verleden om te kunnen gaan, en het verslavingsgedrag te kunnen tackelen.
Dat laatste is me gelukt. Het eerste is iedere dag weer, relativeren. Iedere dag weer.
Accepteren, dat het verleden passé is, en dat ik er niets meer aan kan veranderen.
C'est ca.
Klik om te vergroten...
Dank je @Zandman, vooral voor de laatste woorden.

Dat is wat nog heel moeilijk is, vooral mijzelf vergeven voor de laatste terugvallen en hoe ik mij daarin heb gedragen. Ik ben een monster als ik alcohol heb gedronken. Heb met politie te maken gehad, met handhaving, met ambulance en spoedeisende hulp. En dat zijn dan de dingen die ik nog weet.... wie weet is er nog wel meer gebeurd wat verdwenen is in één van de vele blackouts.
De buren kotsen me uit. Mijn moeder en vriend hebben ook ruzie gekregen met de buurvrouw... Verder heb ik eigenlijk schijt gehad aan alle hulpverleners... al hun harde werken.
Het is veel om mijzelf te vergeven.

En misschien NOG moeilijker om het niet nog eens te gaan doen. Want ik vind het lekker, die verdoving.
Het moment dat het uitwerkt is niet meer lekker maar als het dan toch lukt om linksom of rechtsom weer alcohol te bemachtigen... dan is gebruiken wederom lekker.
(Hier spreekt de verslaving maar dit is wel wat door mijn hoofd gaat als mijn hoofd druk is, ik niet kan slapen, etc).

Op maandagavond ga ik nu naar meetings. Ik kan meerijden met iemand die in deze plaats woont (ik zit nog in kliniek Z) met wie ik vorig jaar een aantal maanden op de afdeling heb gezeten. We waren toen niet heel close maar toch, je leeft op dezelfde afdeling, bent aan elkaar gewend en in zekere zin ken je elkaar toch wel goed. Als ik mij goed herinner ging hij toen voor het eerst naar een meeting en heb ik hem toen nog wat moed ingepraat en achteraf gevraagd hoe het was. Hij was toen heel blij met zijn eerste sleutelhangers :)
(ik ging in die tijd niet naar die maandag-meetings)

Verder ben ik nu 2 x bij een kerk geweest die een kennis mij had aangeraden. Het is heel anders dan de kerk die ik uit mijn jeugd gewend was. Niet te vergelijken eigenlijk. In ieder geval is daar een heel belangrijk thema 'vergeving' en er schijnen ook best wat mensen te zijn met een verslavingsverleden. Ik zeg 'schijnen' want het staat uiteraard niet op hun voorhoofd dus ik weet niet wie allemaal.

Wat ik vorige week vooral geleerd heb, is dat je zonden wel vergeven kunnen worden maar dat het de bedoeling is dat je dan niet hetzelfde allemaal weer gaat doen.
Dus wel mijn verleden achter mij laten maar dan niet opnieuw wijn kopen en dat thuis gaan zitten opdrinken als ik even mijn dag niet heb.

De meetings die ik doe zijn van NA en het is me nog niet gelukt daar een vrouwelijke sponsor te vinden. Ik sprak hier in de kliniek een fellow die aangaf dat je soms ook voor een mannelijke sponsor kunt kiezen. Zelf zie ik het probleem daar ook niet van, maar ik dacht dat het regel was dat je als vrouw voor een vrouw kiest. Bij NA zijn sponsoren ook iets minder zichtbaar dan bij CA (geen sterretje voor de naam en ze presenteren zich niet bij meetings).

Het goede nieuws is dat ik ruim 1,5 maand clean ben van alcohol.
Het minder goede nieuws.... ik was van de lorazapam af maar had flinke slaapproblemen hier. Op een zaterdag was er een dame van de verpleging, die mij vorig jaar manisch en psychotisch had zien worden, ook hier op de afdeling.
Zij vond het toch belangrijk dat er een arts van de weekenddienst mee zou kijken. Aangezien ik een paar nachten aardig had lopen spoken en dit ook door de nachtdienst gerapporteerd was, kreeg ik lorazepam voorgeschreven, om te voorkomen dat ik evt manisch of psychotisch zou worden. Dus 2 nachten lorazepam geslikt. Overigens heb ik het overdag niet genomen, wat wel mocht toen.
Op maandag was mijn eigen arts er weer en die heeft de lorazepam er af gehaald en voor 'zo nodig' Zopiclon voorgeschreven.
En zoals dat gaat, die heb ik heel vaak nodig.... oftewel ik zit nu aan de Zopiclon.

De laatste anderhalve week ongeveer voelde ik mij ook echt depressief. Want ik rekende mijzelf 'clean' vanaf de eerste dag zonder benzo's... dus in feite ben ik nu niet meer clean, in die zin.
En als ik zo doorga kom ik weer niet in aanmerking voor therapie.

Aan de andere kant hebben ze hier vorig jaar zelf gezien hoe ik in psychose raakte na stoppen lorazepam. Ik had echt geen alcohol of andere drugs gebruikt, was al 3 maanden alchoholvrij toen maar het slaaptekort na het stoppen met benzo's was toen zodanig dat ik doordraaide.

Ben nu wel bezig andere dingen in te zetten tegen de slapeloosheid, zoals open water zwemmen. En ik heb contact met een hypnotherapeute die slapeloosheid behandelt. Ik zal mijn casemanager vragen of ik daaraan mag beginnen terwijl ik hier in de klinniek zit. Wil zoiets niet zonder overleg doen.

Ik zou nog meer willen schrijven maar we gaan zo naar de zaalsport om 18.30.

Iedereen een fijn paasweekend gewenst.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Alinde,
Soms moet je accepteren, dat je bepaalde medicatie gewoon nodig hebt.
Als jij psychotisch wordt zonder slaapmedicatie, dan kun je jezelf afvragen, of jij niet gewoon je moet overgeven aan een zekere medicatie in dit geval om gezond te kunnen slapen, en dus geen psychose te krijgen, daar is niemand mee gebaat en jij al helemaal niet.
Om te kunnen slapen heb je dus iets nodig.
Zo mogelijk geen benzo, uiteraard, maar er zijn andere medicijnen voor de slaap te vinden, zoals die zoplicon en zolpidem.
Die laatste gebruik ik al jaaaaaren, ik moet wel anders slaap ik helemaal niet en dan zou ik ook weleens psychotisch kunnen worden.
Accepteren, is óók leren omgaan met je lijf!
Ikzelf heb bijvoorbeeld moeten accepteren, dat ik om te kunnen blijven functioneren veel medicijnen nodig heb.
Dat was even lastig om te accepteren, maar ik heb er inmiddels vrede mee.
Dit kan jij dus ook!
C'est ca!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Stap na de meeting maar op een dame af die iets heeft (gedeeld) wat jij wil.

Bij de 12 stappen programma's is voorgeschreven medicatie OK en geen terugval hoor.

Hou je taai 😘
Klik om te vergroten...
Thanks, thanks en thanks.

Bij Brijder werd er wel in geramd dat je eerst van de benzo´s af moet en daarna pas in aanmerking komt voor (aanmelding voor) therapie. Dus met dat in mijn hoofd, was het eigenlijk noodzaak om de benzo's te stoppen.
Dus eigenlijk waren het twee dingen. Ik zat daar op een plek die heel veilig was op dat moment. Een detox afdeling met écht een fijn team van verpleging, een fijne arts en letterlijk een fijn kamertje aan het einde van de gang, bij het water, met redelijk uitzicht.
Ik kon niet naar huis.... ik kan nog steeds niet 'zomaar' naar huis. Teveel terugvallen in 1,5 jaar. Als ik op goed geluk naar huis ga, en het gaat mis, raak ik mogelijk mijn vrijheid kwijt. Daar is al mee gedreigd.

Anyway ik wilde dus langer blijven en ik kon verlenging krijgen door benzo-afbouw af te spreken. 10 dagen verlenging. En op dat moment ging het best aardig met de benzo-afbouw. Van 2 weken slaaptekort raak ik nog niet uit balans, van 4 of 5 weken wel.

Dus ik heb ingestemd met benzo-afbouw enerzijds voor die 10 dagen verlenging, anderzijds omdat het er vroeg of laat toch af moet als ik therapie wil.

Maar ik ben blij met jullie invalshoeken, dat ik mij in ieder geval niet meer zo kapot-schuldig voel en dat ik gewoon mijn cleantijd kan vieren, gerekend vanaf het stoppen met alcohol.

Verder bedankt voor de tip om gewoon op een vrouw af te stappen. Ik vind één dame heel sympathiek maar die is echt nog maar een paar maanden bij NA. Vorige keer was er iemand 7 jaar clean. Haar nummer heb ik niet (staat niet op mijn bellijst) maar ik kan haar wel via via vragen. Mocht zij er morgen niet zijn. Ze gaat niet meer wekelijks naar meetings maar ze lijkt me wel geschikt als sponsor.
Heel ander type persoon dan ik maar juist daarom wel oké denk ik. Ik wilde zeggen ze komt heel nuchter over. Maar das een beetje dubbelzinnig hier haha. Ik bedoel vooral girl-next-door. Of woman-next-door.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Thanks @De Zandman 🙏🏻

Helaas geldt wel dat de therapie die men voor mij voor ogen heeft, niet mag als je slaapmedicatie slikt. Ook geen zopiclon.

Maar ik formuleer dit expres zo, mijn ambulant begeleider van Brijder heeft een bepaalde therapie voor mij voor ogen maar dit is niet hetzelfde wat ik zelf bedacht had.

En als ik nu in een cirkeltje kom van te snel stoppen met benzo’s…. Mezelf kneiter-schuldig voelen als ik weer iets slik… daar weer van wakker liggen etc…

Stoppen met alcohol is al niet niks.
Dat ik een paar dagen daarna de benzo’s in rap tempo heb afgebouwd, was vooral omdat ik nog even op die Detox wilde blijven.
En het is me gelukt in eerste instantie, maar als ik een paar weken achter elkaar nachtjes heb van 3 / 4 / 5 uur met dan nog 2 nachten helemaal wakker dan word ik instabiel.
Verpleegkundige D kon mij nog dingen vertellen van vorig jaar van toen ik uit balans raakte. Zij heeft ook de weekendarts benaderd omdat ze wilde voorkomen dat het erger werd.

Je post geeft mij een invalshoek zoals ik het nog niet had bekeken.

Met mijn NA-meerijd fellow had ik het er al over gehad. Hij doet meestal de muntjes, hopelijk kan ik nu mijn cleantijd gaan vieren die ik heb qua alcohol. En daar blij en dankbaar voor zijn zonder me zo schuldig te voelen over de slaapmedicatie.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alinde zei:
De meetings die ik doe zijn van NA en het is me nog niet gelukt daar een vrouwelijke sponsor te vinden. Ik sprak hier in de kliniek een fellow die aangaf dat je soms ook voor een mannelijke sponsor kunt kiezen. Zelf zie ik het probleem daar ook niet van, maar ik dacht dat het regel was dat je als vrouw voor een vrouw kiest. Bij NA zijn sponsoren ook iets minder zichtbaar dan bij CA (geen sterretje voor de naam en ze presenteren zich niet bij meetings).
Klik om te vergroten...
Stap na de meeting maar op een dame af die iets heeft (gedeeld) wat jij wil.
Alinde zei:
De laatste anderhalve week ongeveer voelde ik mij ook echt depressief. Want ik rekende mijzelf 'clean' vanaf de eerste dag zonder benzo's... dus in feite ben ik nu niet meer clean, in die zin.
Klik om te vergroten...
Bij de 12 stappen programma's is voorgeschreven medicatie OK en geen terugval hoor.
Alinde zei:
En als ik zo doorga kom ik weer niet in aanmerking voor therapie.

Aan de andere kant hebben ze hier vorig jaar zelf gezien hoe ik in psychose raakte na stoppen lorazepam. Ik had echt geen alcohol of andere drugs gebruikt, was al 3 maanden alchoholvrij toen maar het slaaptekort na het stoppen met benzo's was toen zodanig dat ik doordraaide.

Ben nu wel bezig andere dingen in te zetten tegen de slapeloosheid, zoals open water zwemmen. En ik heb contact met een hypnotherapeute die slapeloosheid behandelt. Ik zal mijn casemanager vragen of ik daaraan mag beginnen terwijl ik hier in de klinniek zit. Wil zoiets niet zonder overleg doen.

Ik zou nog meer willen schrijven maar we gaan zo naar de zaalsport om 18.30.

Iedereen een fijn paasweekend gewenst.
Klik om te vergroten...
Hou je taai 😘
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
@Alinde,
Soms moet je accepteren, dat je bepaalde medicatie gewoon nodig hebt.
Als jij psychotisch wordt zonder slaapmedicatie, dan kun je jezelf afvragen, of jij niet gewoon je moet overgeven aan een zekere medicatie in dit geval om gezond te kunnen slapen, en dus geen psychose te krijgen, daar is niemand mee gebaat en jij al helemaal niet.
Om te kunnen slapen heb je dus iets nodig.
Zo mogelijk geen benzo, uiteraard, maar er zijn andere medicijnen voor de slaap te vinden, zoals die zoplicon en zolpidem.
Die laatste gebruik ik al jaaaaaren, ik moet wel anders slaap ik helemaal niet en dan zou ik ook weleens psychotisch kunnen worden.
Accepteren, is óók leren omgaan met je lijf!
Ikzelf heb bijvoorbeeld moeten accepteren, dat ik om te kunnen blijven functioneren veel medicijnen nodig heb.
Dat was even lastig om te accepteren, maar ik heb er inmiddels vrede mee.
Dit kan jij dus ook!
C'est ca!
Klik om te vergroten...

Zeer goede post Zandman.
Ik ben het er mee eens dat een medicijn niet altijd slecht hoeft te zijn. Daar zijn ze voor gemaakt.
Als jij geen slaapmiddel neemt (liefste een Z'er, want minder kans op verslaving) dan hoort dat bij jou.
Zeker als je daarmee kan voorkomen dat je om 7u ladderzat met bloed in het gezicht de AH to GO binnen stappen kan voorkomen.
Of helemaal in een andere wereld raakt door slaapgebrek.

Als een behandelaar een andere therapie voor ogen heeft moet je je afvragen of hij of zij je genoeg kent.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...2122232425...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."