Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is jou ervaring met ambulante verslavingszorg én behandeld worden in een verslavingskliniek?

Wat is jou ervaring met ambulante verslavingszorg én behandeld worden in een verslavingskliniek?

29 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ei-Salade zei:
Dit is zo herkenbaar, vaak ook heel verwarrend voor jezelf en de omgeving. Hopelijk heb je je draai erin kunnen vinden.
Klik om te vergroten...

Ja inderdaad.

Super verwarrend, want zo ben ik niet als persoon.
Ik heb me er niet in kunnen vinden en zal me er nooit in kunnen vinden.
Ze probeerde dan op die therapie dat je anders hierin gaat denken (of voelen zoals hun dat noemen). Maar helaas, theorie en praktijk is dan een groot verschil.

PTSS heeft deels geholpen.
Maar wat ik nu ervaar is dat nu ik uit die setting ben dat het veel lastiger is.

En ja daarom is dit heel belangrijk:

Ei-Salade zei:
Het nazorgtraject is zo belangrijk!
Klik om te vergroten...

Ik heb wel nazorg, maar het is heel anders.
In de kliniek heb ik zoveel meer geleerd. Gewoon echt dagen aan een stuk ermee bezig zijn. In plaats van paar uurtjes per week.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Ik heb door de trauma's / PTSS weinig emoties. En die wat ik laat zien is vaak niet de juiste. Dus ipv verdriet een woede aanval.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit zo moeilijk voor te stellen, want ik vind je hier juist altijd heel empathisch overkomen. Lijkt me heel naar en moeilijk, vooral ook in je romantische relatie. Merk je wel iets van verbetering… of iets in de trant van een “modus” tussen jullie?
Ik vraag dit ook omdat mijn vader meerdere hersenbloedingen heeft gehad en ook zeker niet meer de man is die hij was. Dat komt ook echt nooit meer terug… En 2,5 jaar later heb ik die modus nog niet gevonden, zeg maar.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Ik vind dit zo moeilijk voor te stellen, want ik vind je hier juist altijd heel empathisch overkomen. Lijkt me heel naar en moeilijk, vooral ook in je romantische relatie. Merk je wel iets van verbetering… of iets in de trant van een “modus” tussen jullie?
Ik vraag dit ook omdat mijn vader meerdere hersenbloedingen heeft gehad en ook zeker niet meer de man is die hij was. Dat komt ook echt nooit meer terug… En 2,5 jaar later heb ik die modus nog niet gevonden, zeg maar.
Klik om te vergroten...

Het gaat vaak mis, misschien ook bij jou vader, als je echt fysiek contact moet maken of moet handelen of uiten.
Bijvoorbeeld iemand zien huilen; hoe moet ik daarop reageren?
Het is dan niet dat ik denk: "waarom is iemand verdrietig"
Of als ik het ergens niet mee eens ben; hoe uit ik dat precies?
Verdriet van anderen kan ik inkomen en vind ik ook oprecht erg, maar daar in het echte leven dan goed op reageren is heel moeilijk. Je moet dan troosten, maar hoe moet dat? Hoe breng je subtiel een arm om iemand heen zonder te wurgen of wat en hoe moet je zeggen? Laat staan kijken.

Ik een romantische relatie is het idd het moeilijkste. Maar ook naar mijn kinderen.
Ik ben ook verre van de man en de vader die ik ooit was en dolgraag zou willen zijn. Dat realiseer ik me goed en dan heb ik ook een gevoel wat niet fijn is.
Onrust, opgejaagd, machteloos, boos op mezelf (want ik heb zelf de kistjes vast geknoopt).
Voor een partner of in jou geval kind is zoiets heel moeilijk. Maar je weet vaak dat iemand ziek is en hiervoor niet heeft gekozen.

Dus bij mij en mogelijk ook bij je vader is zeker een gevoel. Maar dat uiten is vaak pittig. En wat ga je dan doen? Boos word.
Op de persoon voor je? Zeker niet, dat is onmacht. Je wilt wel maar je kunt niet.
Dat is ook bij oa cva. Je vader is niet de vader die hij had willen zijn. Maar leg dat maar eens uit hem zijnde.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
En 2,5 jaar later heb ik die modus nog niet gevonden, zeg maar.
Klik om te vergroten...
Wat voor mij helpt, en dat is een proces doorlopen, het zien als stoornis in gedrag vanuit een ziektebeeld.
Maar dat klinkt heel klinisch, ik omschrijf het zelf als een kapotte printplaat, in het geval van een radio doet die ook niet meer precies wat ie moet doen.
Dat heeft als gevolg dat ik rustig blijf ipv ageer, wat m'n natuurlijke reactie zou zijn.
Op die manier voel ik me niet meer aangevallen, kan het gedrag niet of minder kwalijk nemen en zo het gedrag makkelijk hanteren.
Helpt wel pas als je over je eigen frustratie, want daar krijg je gegarandeerd mee te malen, heen gestapt bent.
Heb het niet alleen over hersenbloedingen maar het gaat ook op voor nogal recalcitrante dementerenden, flippende (c)PTSS-ers en exploderende text book borderliners. :smirk:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Het gaat vaak mis, misschien ook bij jou vader, als je echt fysiek contact moet maken of moet handelen of uiten.
Bijvoorbeeld iemand zien huilen; hoe moet ik daarop reageren?
Het is dan niet dat ik denk: "waarom is iemand verdrietig"
Of als ik het ergens niet mee eens ben; hoe uit ik dat precies?
Verdriet van anderen kan ik inkomen en vind ik ook oprecht erg, maar daar in het echte leven dan goed op reageren is heel moeilijk. Je moet dan troosten, maar hoe moet dat? Hoe breng je subtiel een arm om iemand heen zonder te wurgen of wat en hoe moet je zeggen? Laat staan kijken.

Ik een romantische relatie is het idd het moeilijkste. Maar ook naar mijn kinderen.
Ik ben ook verre van de man en de vader die ik ooit was en dolgraag zou willen zijn. Dat realiseer ik me goed en dan heb ik ook een gevoel wat niet fijn is.
Onrust, opgejaagd, machteloos, boos op mezelf (want ik heb zelf de kistjes vast geknoopt).
Voor een partner of in jou geval kind is zoiets heel moeilijk. Maar je weet vaak dat iemand ziek is en hiervoor niet heeft gekozen.

Dus bij mij en mogelijk ook bij je vader is zeker een gevoel. Maar dat uiten is vaak pittig. En wat ga je dan doen? Boos word.
Op de persoon voor je? Zeker niet, dat is onmacht. Je wilt wel maar je kunt niet.
Dat is ook bij oa cva. Je vader is niet de vader die hij had willen zijn. Maar leg dat maar eens uit hem zijnde.
Klik om te vergroten...
Hoe zouden je vrouw en jouw kinderen JOU kunnen helpen? En dan niet per se in de acties, maar meer in dat boze, machteloze gevoel dat daarbij komt kijken? Want die herken ik ook wel heel erg, en dat zie ik ook bij papa. Terwijl wat je zegt klopt: Tuurlijk mis ik het soms, maar ik neem hem niks kwalijk. En ik geniet ook van alle andere dingen die er nog wel zijn. Maar hoe we die pijn kunnen laten zijn en gewoon weer kunnen ZIJN, dat vind ik zo moeilijk, snap je?

En ook al heb je zelf de kistjes aangetrokken: ook jou is dit overkomen. Dat dit zo is uitgepakt en het effect op je heeft dat het heeft heb jij geen aandeel aan. Ik waardeer je in elk geval enorm hier. Misschien gewoon een forum starten voor jou en je vrouw? 😜😘

Relmuis zei:
Wat voor mij helpt, en dat is een proces doorlopen, het zien als stoornis in gedrag vanuit een ziektebeeld.
Maar dat klinkt heel klinisch, ik omschrijf het zelf als een kapotte printplaat, in het geval van een radio doet die ook niet meer precies wat ie moet doen.
Dat heeft als gevolg dat ik rustig blijf ipv ageer, wat m'n natuurlijke reactie zou zijn.
Op die manier voel ik me niet meer aangevallen, kan het gedrag niet of minder kwalijk nemen en zo het gedrag makkelijk hanteren.
Helpt wel pas als je over je eigen frustratie, want daar krijg je gegarandeerd mee te malen, heen gestapt bent.
Heb het niet alleen over hersenbloedingen maar het gaat ook op voor nogal recalcitrante dementerenden, flippende (c)PTSS-ers en exploderende text book borderliners. :smirk:
Klik om te vergroten...
Hmmhmm maar het is wel moeilijk die connectie te blijven zoeken, ofzo. Maar bedankt❤️
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Hoe zouden je vrouw en jouw kinderen JOU kunnen helpen? En dan niet per se in de acties, maar meer in dat boze, machteloze gevoel dat daarbij komt kijken?
Klik om te vergroten...

Begrip tonen, gerust stellen en rustig blijven is helpend.
Maar bij mij popt dan gelijk de vraag op "mag ik dit van hen verwachten".
Juist dat geeft dan ook vaak weer een schuldgevoel.
Misschien herkenbaar voor je vader.

ljuv zei:
Maar hoe we die pijn kunnen laten zijn en gewoon weer kunnen ZIJN, dat vind ik zo moeilijk, snap je?
Klik om te vergroten...

Om die pijn er te laten zijn moet je een acceptatie knop om zetten. Jij kan dat wellicht wel. Voor je vader is dat heftig. Hij is een persoon die hij niet had willen zijn en hoe het was oppakken is dan niet altijd makkelijk.

ljuv zei:
En ook al heb je zelf de kistjes aangetrokken: ook jou is dit overkomen. Dat dit zo is uitgepakt en het effect op je heeft dat het heeft heb jij geen aandeel aan
Klik om te vergroten...

Dat hoor ik vaak van het rechter poppetje op mijn schouder.
Het poppetje op de linkerschouder zegt het tegenovergestelde.
Dit is een onderwerp waar ik nu nog hulp bij krijg.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Bijvoorbeeld iemand zien huilen; hoe moet ik daarop reageren?
Het is dan niet dat ik denk: "waarom is iemand verdrietig"
Of als ik het ergens niet mee eens ben; hoe uit ik dat precies?
Verdriet van anderen kan ik inkomen en vind ik ook oprecht erg, maar daar in het echte leven dan goed op reageren is heel moeilijk. Je moet dan troosten, maar hoe moet dat?
Klik om te vergroten...

Pff. Je slaat wel de spijker op z'n kop.
Ik herken dit zo ook in relaties.
Zodra er een geliefde huilt en ik daar bij ben, ik kan dat echt niet verdragen... Ik reageer ook verkeerd erop terwijl ik het beste met haar voor heb. Soms ook goed maar heb zelf enorme kwelling dat moment.
Ik kan heel erg slecht omgaan met onmacht en emotie's van de inner circle waaronder huilen wel een van de meest lastige is in mijn ervaring.
Ik ga me intern zo slecht voelen dat ik overspoeld word met ellende, pijn en onmacht, ik kan het eigenlijk niet goed verwoorden wat het doet met mij.
Troosten is ook iets persoonlijks wat het lastig maakt als je zo overspoeld word met de emoties van een ander waardoor het meestal niet lukt er voor de ander te zijn.
Ik vind dit ook heel vervelend voor mezelf en de ander aangezien een relatie vasthouden hierom erg lastig word voor beide partijen.
De een heeft het nodig zichzelf te uitten met huilen om op te luchten, en aan mijn kant komt er een soort overspoeling van ellende wat ik nauwelijks aan kan.
Maar ook het begrijpen van waarom ik zo reageer is mij nog niet gelukt te ontrafelen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Begrip tonen, gerust stellen en rustig blijven is helpend.
Maar bij mij popt dan gelijk de vraag op "mag ik dit van hen verwachten".
Juist dat geeft dan ook vaak weer een schuldgevoel.
Misschien herkenbaar voor je vader.



Om die pijn er te laten zijn moet je een acceptatie knop om zetten. Jij kan dat wellicht wel. Voor je vader is dat heftig. Hij is een persoon die hij niet had willen zijn en hoe het was oppakken is dan niet altijd makkelijk.



Dat hoor ik vaak van het rechter poppetje op mijn schouder.
Het poppetje op de linkerschouder zegt het tegenovergestelde.
Dit is een onderwerp waar ik nu nog hulp bij krijg.
Klik om te vergroten...
Hmmm. Ja weet niet goed wat erop te zeggen dus: ❤️
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Hmmm. Ja weet niet goed wat erop te zeggen dus: ❤️
Klik om te vergroten...

Dankjewel..
En sterkte met en voor je papa!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
Dankjewel..
En sterkte met en voor je papa!
Klik om te vergroten...
Jij ook Kordie❤️ Ook knap dat je niet opgeeft.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ei-Salade zei:
Pff. Je slaat wel de spijker op z'n kop.
Ik herken dit zo ook in relaties.
Zodra er een geliefde huilt en ik daar bij ben, ik kan dat echt niet verdragen... Ik reageer ook verkeerd erop terwijl ik het beste met haar voor heb. Soms ook goed maar heb zelf enorme kwelling dat moment.
Ik kan heel erg slecht omgaan met onmacht en emotie's van de inner circle waaronder huilen wel een van de meest lastige is in mijn ervaring.
Ik ga me intern zo slecht voelen dat ik overspoeld word met ellende, pijn en onmacht, ik kan het eigenlijk niet goed verwoorden wat het doet met mij.
Troosten is ook iets persoonlijks wat het lastig maakt als je zo overspoeld word met de emoties van een ander waardoor het meestal niet lukt er voor de ander te zijn.
Ik vind dit ook heel vervelend voor mezelf en de ander aangezien een relatie vasthouden hierom erg lastig word voor beide partijen.
De een heeft het nodig zichzelf te uitten met huilen om op te luchten, en aan mijn kant komt er een soort overspoeling van ellende wat ik nauwelijks aan kan.
Maar ook het begrijpen van waarom ik zo reageer is mij nog niet gelukt te ontrafelen.
Klik om te vergroten...
Ook wel heel herkenbaar.
Ik heb mezelf alles letterlijk aan moeten leren ,inleven en empathie en stukje medeleven tonen was voor mij een groot obstakel.
Me vrouw was een keer in een huilbui gekomen ,ik had de keuze om te vluchten of iets te doen.
Ik stak aarzelend me hand uit naar haar hand en patke die stevig vast terwijl ik haar strak aankeek ,dat was me eerst zet naar emotie tonen en medeleven.
Ik voelde mijn ziel ook echt opwarmen door die ene hand te geven ,ik gaf niet alleen haar liefde maar ook een keer mezelf.
Een omhelzing was ook moeilijk maar ik heb het gedaan en ik voelde een krachtige omhelzing terug ,iets waar ik alleen van kon dromen.
Onze band is nu super sterk omdat ze weet ondanks dat ik vrij stug kan zijn ,ook heel zachtaardig kan zijn door mezelf die gevoelens toe te laten op het moment wanneer het nodig is.
Dat versterkt de band duidelijk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Soulassasins zei:
Een omhelzing was ook moeilijk maar ik heb het gedaan
Klik om te vergroten...

Stom he. Het ziet er zo simpel uit maar het kan toch zo moeilijk zijn.
Ik heb eens bijna iemand gewurgd toen ik een omhelzing wilde geven. Zette een nekklem per ongeluk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ei-Salade zei:
heb deze week m'n eerste EMDR sessie gehad en het heeft mij enorm geholpen.
Ik lijk een ander mens, helemaal niet meer opgejaagd, neerwaarts naar mezelf en anderen en open voor verbinding waar ik jaren mee worstelden.
Klik om te vergroten...

Wat fantastisch om te lezen.
En ook je toekomstplannen.

Ei-Salade zei:
Wat ik mij wel enorm afvraag is of ik wel echt verslaafd was ... Klinkt gek natuurlijk, maar ik heb totaal niet meer de "noodzaak" om te verdoven en de behoefte ook helemaal niet.
Ik ervaar het leven nu als een "drugs🤔"
Bij iedereen ziet een verslaving er anders uit, voor mij was het puur overlevings strategie.
Klik om te vergroten...

Ook geweldig om te horen. Heb je nog gedronken afgelopen week? En zoja op een andere manier?

Ik deel je mening dat verslaving er voor iedereen anders uit ziet. Zowel in gebruik als met stoppen.
Wat je bij de emdr nu al los hebt gekregen wilde je wellicht verdoven. En nu is er minder te verdoven.

Ik hoop en gun het je dat je de positieve emdr weg mag blijven volgen. Ik heb zelf gezien dat veel mensen er een ander mens zijn geworden.
Voor mij was het niet altijd goed om herinneringen op te roepen, maar ik denk dat bij mij de nazorg te weinig was.


Ei-Salade zei:
ben benieuwd over anderen waarom of hoe ze in zoiets terecht gekomen zijn.
Over het algemeen denk ik dat het vooral met pijn te maken heeft.
Klik om te vergroten...

Bij mij is dat ook verdoven en willen ontsnappen uit de realiteit. Tegenwoordig wel veel meer met een rem. Maar het zit wel in het aard van het beestje
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Stom he. Het ziet er zo simpel uit maar het kan toch zo moeilijk zijn.
Ik heb eens bijna iemand gewurgd toen ik een omhelzing wilde geven. Zette een nekklem per ongeluk.
Klik om te vergroten...
Ik deed het ook louter om te wurgen ,maar dit was toch heel anders want ik pakte haar goed vast.
Ze heb een keer een wurg greep gekregen tot ze aftikte ,dat voelde heel erg kut maar ze wou het ervaren om te spartelen.
We sparren wel samen ,kick boxen en dat vind ik niet erg.

Maar goed die hele ervaring om mijn eigen vrouw vast te pakken heb wel jaren aanloop nodig gehad ,dus het gebeurd niet zomaar want de oorlog blijft gewoon doorgaan in het hoofd.
Maar mijn hart is wel verwarmt door liefde en dat voelt goed!

Edit:
Het voelde eerst als een zwakte om mijn ware ik te tonen ,ik zat teveel in mijn eigen glazen bolletje zonder in of uitgang.
Nu op de dag van vandaag raak ik steeds meer gewent aan zelf iets aanraken ,zoals bij het voorbij lopen spontaan een zachte streel over haar wang geven.
Ik zie dan de gelukkige glimlach wat mij ook gelukkig maakt.
Gister werd ik ook spontaan aangeraakt en schrok me echt bijna een hartverzakking ,maar ik haalde niet uit en ze riep gelijk "niet bang zijn"
Dat is toch nog even wennen een ongevraagde aanraking.
Normaal zie ik dat als een bedreiging hoe maf het ook klinkt.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ei-Salade zei:
Maar ook het begrijpen van waarom ik zo reageer is mij nog niet gelukt te ontrafelen.
Klik om te vergroten...

Dit is nu wel duidelijk.

Ik heb deze week m'n eerste EMDR sessie gehad en het heeft mij enorm geholpen.
Ik lijk een ander mens, helemaal niet meer opgejaagd, neerwaarts naar mezelf en anderen en open voor verbinding waar ik jaren mee worstelden.
Het aanvoelen, delen en herkennen van emoties bij mensen is zo enorm vooruit gegaan in zo'n korte tijd dat ik nu alles eraan ga doen om de band met m'n familie te herstellen na jaren langen verwaarlozing met dat ik onbereikbaar was.
Er gaan meer sessie's komen en hopelijk groei ik er zo door dat ik op een gegeven moment weer m'n eigen geld ga verdienen en kan loskoppelen van het UWV.
Dit heeft ook met eigenwaarde te maken, de financiële zekerheid is wel prettig maar leef ondertussen al lang genoeg in een regel-gevangenis.

Wat ik mij wel enorm afvraag is of ik wel echt verslaafd was ... Klinkt gek natuurlijk, maar ik heb totaal niet meer de "noodzaak" om te verdoven en de behoefte ook helemaal niet.
Ik ervaar het leven nu als een "drugs🤔"
Bij iedereen ziet een verslaving er anders uit, voor mij was het puur overlevings strategie.

Ik ben benieuwd over anderen waarom of hoe ze in zoiets terecht gekomen zijn.
Over het algemeen denk ik dat het vooral met pijn te maken heeft.
Of iemand die het niet uitmaakt en lekker bourgondisch omgaat met drugs.
Zelf houd ik van controle dus mij zie je niet snel op een festival met een XTC pil op (nog nooit gedaan ook)
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Heb je nog gedronken afgelopen week? En zoja op een andere manier?
Klik om te vergroten...
Ik had èèn dag na de EMDR flink gedronken (denk zo'n 500ml sterk) en vanaf het eerste borreltje merkte ik eigenlijk dat het niet prettig vond. Gek genoeg toch doorgegaan met de gedachten "het word beter" en de dag erna besloten het gewoon niet meer te doen want ik word er naar van.
Sinds woensdag dus geen druppel meer op want ik vind controle fijn en van drank verlies je controle.
Ik heb 2 jeverfun 0.0 gedronken deze week en dat was het.
Behoefte niet, trek niet en het is mijn taak om veiligheid te waarborgen en te creëren, en dat gaat niet met alcohol.
Het enige wat ik zo nu en dan zou willen is een jointje op z'n tijd zoals bij oud en nieuw en altijd alleen, nooit met mensen.

Jammer te lezen dat het bij jou minder effectief is geweest, dat kan natuurlijk ook voorkomen.
Heb je wel hoop voor dat het in toekomst mogelijk zou zijn om het te herpakken?
Het is namelijk nooit te laat en altijd goed om te proberen!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ei-Salade zei:
Jammer te lezen dat het bij jou minder effectief is geweest, dat kan natuurlijk ook voorkomen.
Heb je wel hoop voor dat het in toekomst mogelijk zou zijn om het te herpakken?
Klik om te vergroten...

Ja die hoop en intentie heb ik wel.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Kordie
Je ben wel degelijk een goede papa ,ergens diep in jou zit nog een zacht plekje voor je gezin.
Ik weet zeker dat je voor hun bereid ben om te sterven als het om je vrouw of kinderen hun welzijn gaat.
Dat maakt je een goed mens ,wel met een rugzak maar dat hebben we allemaal wel een beetje hier.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mijn ervaring is over het algemeen goed over klinische detoxen. Je moet er alleen niet meer van verwachten dan detoxificatie. Het gaat puur en alleen om zo vlug en veilig mogelijk het lichaam ontgiften. Ik ben er ontzettend dankbaar voor dat er in Nederland zulke professionele Verslavingszorg is. In de USA had ik waarschijnlijk allang op straat de dood gevonden.

Nazorg dient vooraf eigenlijk al zo goed mogelijk geregeld te zijn, want met alleen een detox is het verslavingsprobleem niet opgelost. Binnen de detox is er wel ruimte om in gesprek te gaan met een psycholoog en de begeleiders daar. Daar is naar mijn ervaring gewoon de ruimte voor. Maar dat kan je niet zien als een verslavingsbehandeling. Het is een erg oppervlakkige en laagdrempelige manier van hulp bij de verdere aspecten van verslaving.
In de detox zitten ook gewoon veel mensen die niet iets aan hun probleem willen doen maar puur om aan te sterken.

Nabehandelingen heb ik er 2 soorten van gehad. 12 stappen en schematherapie.

Voor zover ik er iets over kan zeggen, je hebt er zoveel aan als dat je er zelf iets aan wilt doen. De hulp word echt wel aangereikt, alleen het verschil zit hem in de werkwijze. De dagen bestaan uit gezamenlijk eten, dagopening, groepstherapie vormen zoals:
- Verslavingsverhaal presenteren
- Terugval preventie
- CGT
- 12 Stappengroepen
- Emotie regulatie
- bezoeken van 12 stappen groepen
- Verdieping in andere levensaspecten
- Systeemtherapie met familie
- Luisteren naar ervaringsverhalen

Schematherapie focust zich vooral op disfunctionele copingsstrategieën om met het leven om te gaan. Schematherapie bied daar inzicht in op een sterke manier in een groep.

Een Nabehandelingskliniek ervaar ik altijd als erg confronterend en zwaar. Ik heb al meermaals op het punt gestaan om te vertrekken. Mede door de manier hoe je als verslaafde soms word behandeld, ze nemen je niet meteen serieus in bepaalde zaken. Want je verslaving kan een grotere rol spelen in het gedrag dan je zelf altijd door hebt. Verslaving is echt niet alleen maar het verliezen van de controle in een middel. Het is een gedragsziekte, het vastgeroest zijn in negatieve coping en omgangsproblematiek met andere mensen.

Ik zou het iedereen aanraden die met verslavingsproblemen loopt en het geloof is kwijt geraakt er ooit vanaf te komen. Waarschijnlijk zijn er zoveel andere vlakken in het gedrag en omgeving die je ziek houden. Alleen is het bijna niet te doen om er vanaf te komen. Daarom is het 12 Stappen programma zo krachtig. Die stellen ook we het niet alleen kunnen doen.

Maar het begint allemaal bij een interne motivatie om te stoppen met gebruiken. Als je niet echt wilt, diep van binnen kan je in de beste kliniek zitten. Dat zal dan ook niet helpen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#20
Binnenkort een aanmeldprocedure voor dialectische gedragstherapie.
Ik vertel eerlijk dat ik dit behoorlijk eng vind ineens.
Het moment wanneer de beerput open gaat weet ik daadwerkelijk niet hoe en wat er met mij gaat gebeuren en hoe ik daarop reageer.
Toch ben ik ervan overtuigd dat ik echt hulp nodig heb en dit ook wil om verder te kunnen.

Zijn er forumleden die dit eerder gehad hebben en verandering hebben doorgemaakt?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."