Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is jou ervaring met ambulante verslavingszorg én behandeld worden in een verslavingskliniek?

Wat is jou ervaring met ambulante verslavingszorg én behandeld worden in een verslavingskliniek?

29 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Begrip tonen, gerust stellen en rustig blijven is helpend.
Maar bij mij popt dan gelijk de vraag op "mag ik dit van hen verwachten".
Juist dat geeft dan ook vaak weer een schuldgevoel.
Misschien herkenbaar voor je vader.



Om die pijn er te laten zijn moet je een acceptatie knop om zetten. Jij kan dat wellicht wel. Voor je vader is dat heftig. Hij is een persoon die hij niet had willen zijn en hoe het was oppakken is dan niet altijd makkelijk.



Dat hoor ik vaak van het rechter poppetje op mijn schouder.
Het poppetje op de linkerschouder zegt het tegenovergestelde.
Dit is een onderwerp waar ik nu nog hulp bij krijg.
Klik om te vergroten...
Hmmm. Ja weet niet goed wat erop te zeggen dus: ❤️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Hmmm. Ja weet niet goed wat erop te zeggen dus: ❤️
Klik om te vergroten...

Dankjewel..
En sterkte met en voor je papa!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Dankjewel..
En sterkte met en voor je papa!
Klik om te vergroten...
Jij ook Kordie❤️ Ook knap dat je niet opgeeft.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ei-Salade zei:
Pff. Je slaat wel de spijker op z'n kop.
Ik herken dit zo ook in relaties.
Zodra er een geliefde huilt en ik daar bij ben, ik kan dat echt niet verdragen... Ik reageer ook verkeerd erop terwijl ik het beste met haar voor heb. Soms ook goed maar heb zelf enorme kwelling dat moment.
Ik kan heel erg slecht omgaan met onmacht en emotie's van de inner circle waaronder huilen wel een van de meest lastige is in mijn ervaring.
Ik ga me intern zo slecht voelen dat ik overspoeld word met ellende, pijn en onmacht, ik kan het eigenlijk niet goed verwoorden wat het doet met mij.
Troosten is ook iets persoonlijks wat het lastig maakt als je zo overspoeld word met de emoties van een ander waardoor het meestal niet lukt er voor de ander te zijn.
Ik vind dit ook heel vervelend voor mezelf en de ander aangezien een relatie vasthouden hierom erg lastig word voor beide partijen.
De een heeft het nodig zichzelf te uitten met huilen om op te luchten, en aan mijn kant komt er een soort overspoeling van ellende wat ik nauwelijks aan kan.
Maar ook het begrijpen van waarom ik zo reageer is mij nog niet gelukt te ontrafelen.
Klik om te vergroten...
Ook wel heel herkenbaar.
Ik heb mezelf alles letterlijk aan moeten leren ,inleven en empathie en stukje medeleven tonen was voor mij een groot obstakel.
Me vrouw was een keer in een huilbui gekomen ,ik had de keuze om te vluchten of iets te doen.
Ik stak aarzelend me hand uit naar haar hand en patke die stevig vast terwijl ik haar strak aankeek ,dat was me eerst zet naar emotie tonen en medeleven.
Ik voelde mijn ziel ook echt opwarmen door die ene hand te geven ,ik gaf niet alleen haar liefde maar ook een keer mezelf.
Een omhelzing was ook moeilijk maar ik heb het gedaan en ik voelde een krachtige omhelzing terug ,iets waar ik alleen van kon dromen.
Onze band is nu super sterk omdat ze weet ondanks dat ik vrij stug kan zijn ,ook heel zachtaardig kan zijn door mezelf die gevoelens toe te laten op het moment wanneer het nodig is.
Dat versterkt de band duidelijk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Soulassasins zei:
Een omhelzing was ook moeilijk maar ik heb het gedaan
Klik om te vergroten...

Stom he. Het ziet er zo simpel uit maar het kan toch zo moeilijk zijn.
Ik heb eens bijna iemand gewurgd toen ik een omhelzing wilde geven. Zette een nekklem per ongeluk.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ei-Salade zei:
heb deze week m'n eerste EMDR sessie gehad en het heeft mij enorm geholpen.
Ik lijk een ander mens, helemaal niet meer opgejaagd, neerwaarts naar mezelf en anderen en open voor verbinding waar ik jaren mee worstelden.
Klik om te vergroten...

Wat fantastisch om te lezen.
En ook je toekomstplannen.

Ei-Salade zei:
Wat ik mij wel enorm afvraag is of ik wel echt verslaafd was ... Klinkt gek natuurlijk, maar ik heb totaal niet meer de "noodzaak" om te verdoven en de behoefte ook helemaal niet.
Ik ervaar het leven nu als een "drugs🤔"
Bij iedereen ziet een verslaving er anders uit, voor mij was het puur overlevings strategie.
Klik om te vergroten...

Ook geweldig om te horen. Heb je nog gedronken afgelopen week? En zoja op een andere manier?

Ik deel je mening dat verslaving er voor iedereen anders uit ziet. Zowel in gebruik als met stoppen.
Wat je bij de emdr nu al los hebt gekregen wilde je wellicht verdoven. En nu is er minder te verdoven.

Ik hoop en gun het je dat je de positieve emdr weg mag blijven volgen. Ik heb zelf gezien dat veel mensen er een ander mens zijn geworden.
Voor mij was het niet altijd goed om herinneringen op te roepen, maar ik denk dat bij mij de nazorg te weinig was.


Ei-Salade zei:
ben benieuwd over anderen waarom of hoe ze in zoiets terecht gekomen zijn.
Over het algemeen denk ik dat het vooral met pijn te maken heeft.
Klik om te vergroten...

Bij mij is dat ook verdoven en willen ontsnappen uit de realiteit. Tegenwoordig wel veel meer met een rem. Maar het zit wel in het aard van het beestje
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Stom he. Het ziet er zo simpel uit maar het kan toch zo moeilijk zijn.
Ik heb eens bijna iemand gewurgd toen ik een omhelzing wilde geven. Zette een nekklem per ongeluk.
Klik om te vergroten...
Ik deed het ook louter om te wurgen ,maar dit was toch heel anders want ik pakte haar goed vast.
Ze heb een keer een wurg greep gekregen tot ze aftikte ,dat voelde heel erg kut maar ze wou het ervaren om te spartelen.
We sparren wel samen ,kick boxen en dat vind ik niet erg.

Maar goed die hele ervaring om mijn eigen vrouw vast te pakken heb wel jaren aanloop nodig gehad ,dus het gebeurd niet zomaar want de oorlog blijft gewoon doorgaan in het hoofd.
Maar mijn hart is wel verwarmt door liefde en dat voelt goed!

Edit:
Het voelde eerst als een zwakte om mijn ware ik te tonen ,ik zat teveel in mijn eigen glazen bolletje zonder in of uitgang.
Nu op de dag van vandaag raak ik steeds meer gewent aan zelf iets aanraken ,zoals bij het voorbij lopen spontaan een zachte streel over haar wang geven.
Ik zie dan de gelukkige glimlach wat mij ook gelukkig maakt.
Gister werd ik ook spontaan aangeraakt en schrok me echt bijna een hartverzakking ,maar ik haalde niet uit en ze riep gelijk "niet bang zijn"
Dat is toch nog even wennen een ongevraagde aanraking.
Normaal zie ik dat als een bedreiging hoe maf het ook klinkt.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ei-Salade zei:
Maar ook het begrijpen van waarom ik zo reageer is mij nog niet gelukt te ontrafelen.
Klik om te vergroten...

Dit is nu wel duidelijk.

Ik heb deze week m'n eerste EMDR sessie gehad en het heeft mij enorm geholpen.
Ik lijk een ander mens, helemaal niet meer opgejaagd, neerwaarts naar mezelf en anderen en open voor verbinding waar ik jaren mee worstelden.
Het aanvoelen, delen en herkennen van emoties bij mensen is zo enorm vooruit gegaan in zo'n korte tijd dat ik nu alles eraan ga doen om de band met m'n familie te herstellen na jaren langen verwaarlozing met dat ik onbereikbaar was.
Er gaan meer sessie's komen en hopelijk groei ik er zo door dat ik op een gegeven moment weer m'n eigen geld ga verdienen en kan loskoppelen van het UWV.
Dit heeft ook met eigenwaarde te maken, de financiële zekerheid is wel prettig maar leef ondertussen al lang genoeg in een regel-gevangenis.

Wat ik mij wel enorm afvraag is of ik wel echt verslaafd was ... Klinkt gek natuurlijk, maar ik heb totaal niet meer de "noodzaak" om te verdoven en de behoefte ook helemaal niet.
Ik ervaar het leven nu als een "drugs🤔"
Bij iedereen ziet een verslaving er anders uit, voor mij was het puur overlevings strategie.

Ik ben benieuwd over anderen waarom of hoe ze in zoiets terecht gekomen zijn.
Over het algemeen denk ik dat het vooral met pijn te maken heeft.
Of iemand die het niet uitmaakt en lekker bourgondisch omgaat met drugs.
Zelf houd ik van controle dus mij zie je niet snel op een festival met een XTC pil op (nog nooit gedaan ook)
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Heb je nog gedronken afgelopen week? En zoja op een andere manier?
Klik om te vergroten...
Ik had èèn dag na de EMDR flink gedronken (denk zo'n 500ml sterk) en vanaf het eerste borreltje merkte ik eigenlijk dat het niet prettig vond. Gek genoeg toch doorgegaan met de gedachten "het word beter" en de dag erna besloten het gewoon niet meer te doen want ik word er naar van.
Sinds woensdag dus geen druppel meer op want ik vind controle fijn en van drank verlies je controle.
Ik heb 2 jeverfun 0.0 gedronken deze week en dat was het.
Behoefte niet, trek niet en het is mijn taak om veiligheid te waarborgen en te creëren, en dat gaat niet met alcohol.
Het enige wat ik zo nu en dan zou willen is een jointje op z'n tijd zoals bij oud en nieuw en altijd alleen, nooit met mensen.

Jammer te lezen dat het bij jou minder effectief is geweest, dat kan natuurlijk ook voorkomen.
Heb je wel hoop voor dat het in toekomst mogelijk zou zijn om het te herpakken?
Het is namelijk nooit te laat en altijd goed om te proberen!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ei-Salade zei:
Jammer te lezen dat het bij jou minder effectief is geweest, dat kan natuurlijk ook voorkomen.
Heb je wel hoop voor dat het in toekomst mogelijk zou zijn om het te herpakken?
Klik om te vergroten...

Ja die hoop en intentie heb ik wel.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."