#1
Mijn ervaring is over het algemeen goed over klinische detoxen. Je moet er alleen niet meer van verwachten dan detoxificatie. Het gaat puur en alleen om zo vlug en veilig mogelijk het lichaam ontgiften. Ik ben er ontzettend dankbaar voor dat er in Nederland zulke professionele Verslavingszorg is. In de USA had ik waarschijnlijk allang op straat de dood gevonden.
Nazorg dient vooraf eigenlijk al zo goed mogelijk geregeld te zijn, want met alleen een detox is het verslavingsprobleem niet opgelost. Binnen de detox is er wel ruimte om in gesprek te gaan met een psycholoog en de begeleiders daar. Daar is naar mijn ervaring gewoon de ruimte voor. Maar dat kan je niet zien als een verslavingsbehandeling. Het is een erg oppervlakkige en laagdrempelige manier van hulp bij de verdere aspecten van verslaving.
In de detox zitten ook gewoon veel mensen die niet iets aan hun probleem willen doen maar puur om aan te sterken.
Nabehandelingen heb ik er 2 soorten van gehad. 12 stappen en schematherapie.
Voor zover ik er iets over kan zeggen, je hebt er zoveel aan als dat je er zelf iets aan wilt doen. De hulp word echt wel aangereikt, alleen het verschil zit hem in de werkwijze. De dagen bestaan uit gezamenlijk eten, dagopening, groepstherapie vormen zoals:
- Verslavingsverhaal presenteren
- Terugval preventie
- CGT
- 12 Stappengroepen
- Emotie regulatie
- bezoeken van 12 stappen groepen
- Verdieping in andere levensaspecten
- Systeemtherapie met familie
- Luisteren naar ervaringsverhalen
Schematherapie focust zich vooral op disfunctionele copingsstrategieƫn om met het leven om te gaan. Schematherapie bied daar inzicht in op een sterke manier in een groep.
Een Nabehandelingskliniek ervaar ik altijd als erg confronterend en zwaar. Ik heb al meermaals op het punt gestaan om te vertrekken. Mede door de manier hoe je als verslaafde soms word behandeld, ze nemen je niet meteen serieus in bepaalde zaken. Want je verslaving kan een grotere rol spelen in het gedrag dan je zelf altijd door hebt. Verslaving is echt niet alleen maar het verliezen van de controle in een middel. Het is een gedragsziekte, het vastgeroest zijn in negatieve coping en omgangsproblematiek met andere mensen.
Ik zou het iedereen aanraden die met verslavingsproblemen loopt en het geloof is kwijt geraakt er ooit vanaf te komen. Waarschijnlijk zijn er zoveel andere vlakken in het gedrag en omgeving die je ziek houden. Alleen is het bijna niet te doen om er vanaf te komen. Daarom is het 12 Stappen programma zo krachtig. Die stellen ook we het niet alleen kunnen doen.
Maar het begint allemaal bij een interne motivatie om te stoppen met gebruiken. Als je niet echt wilt, diep van binnen kan je in de beste kliniek zitten. Dat zal dan ook niet helpen.
Nazorg dient vooraf eigenlijk al zo goed mogelijk geregeld te zijn, want met alleen een detox is het verslavingsprobleem niet opgelost. Binnen de detox is er wel ruimte om in gesprek te gaan met een psycholoog en de begeleiders daar. Daar is naar mijn ervaring gewoon de ruimte voor. Maar dat kan je niet zien als een verslavingsbehandeling. Het is een erg oppervlakkige en laagdrempelige manier van hulp bij de verdere aspecten van verslaving.
In de detox zitten ook gewoon veel mensen die niet iets aan hun probleem willen doen maar puur om aan te sterken.
Nabehandelingen heb ik er 2 soorten van gehad. 12 stappen en schematherapie.
Voor zover ik er iets over kan zeggen, je hebt er zoveel aan als dat je er zelf iets aan wilt doen. De hulp word echt wel aangereikt, alleen het verschil zit hem in de werkwijze. De dagen bestaan uit gezamenlijk eten, dagopening, groepstherapie vormen zoals:
- Verslavingsverhaal presenteren
- Terugval preventie
- CGT
- 12 Stappengroepen
- Emotie regulatie
- bezoeken van 12 stappen groepen
- Verdieping in andere levensaspecten
- Systeemtherapie met familie
- Luisteren naar ervaringsverhalen
Schematherapie focust zich vooral op disfunctionele copingsstrategieƫn om met het leven om te gaan. Schematherapie bied daar inzicht in op een sterke manier in een groep.
Een Nabehandelingskliniek ervaar ik altijd als erg confronterend en zwaar. Ik heb al meermaals op het punt gestaan om te vertrekken. Mede door de manier hoe je als verslaafde soms word behandeld, ze nemen je niet meteen serieus in bepaalde zaken. Want je verslaving kan een grotere rol spelen in het gedrag dan je zelf altijd door hebt. Verslaving is echt niet alleen maar het verliezen van de controle in een middel. Het is een gedragsziekte, het vastgeroest zijn in negatieve coping en omgangsproblematiek met andere mensen.
Ik zou het iedereen aanraden die met verslavingsproblemen loopt en het geloof is kwijt geraakt er ooit vanaf te komen. Waarschijnlijk zijn er zoveel andere vlakken in het gedrag en omgeving die je ziek houden. Alleen is het bijna niet te doen om er vanaf te komen. Daarom is het 12 Stappen programma zo krachtig. Die stellen ook we het niet alleen kunnen doen.
Maar het begint allemaal bij een interne motivatie om te stoppen met gebruiken. Als je niet echt wilt, diep van binnen kan je in de beste kliniek zitten. Dat zal dan ook niet helpen.