Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed - alles van me af schrijven

Speed - alles van me af schrijven

44 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
SpeedbootLid
01-01-2024, 00:00
#1
alles gaat voorbij zei:
Dit is interessant, hoe kan dat?
Klik om te vergroten...
Ja, dat is een hele goede vraag waar ik het pasklare antwoord ook (nog) niet op heb. Ik denk dat dit een samenhang is van verschillende factoren (bij mij in ieder geval). Voordat mijn dochter geboren werd had ik al moeite met het loskomen van oude patronen. Vooral omdat ik niet beter wist en ook omdat ik misschien niet klaar was om het leventje achter mij te laten. Het leven waarbij ik vaker niet dan wel nuchter was op zeer belangrijke momenten.
Het krijgen van een kind is ingrijpend en fantastisch maar tegelijkertijd kom je nog verder af te staan van wat je gewend bent op dat moment. Ik vermoed dat ik daardoor precies het tegenovergestelde ben gaan handelen dan wat ik zou moeten doen. Tot op het punt dat m'n schuldgevoel zo groot was ik besloot actie te ondernemen.

Damius zei:
Dit begrijp ik goed. Ik heb ook spijt van zaken die ik onder invloed heb gedaan in het verleden. En daar net als jij dus veel moeite mee. De beste manier voor mij om hiermee om te gaan, is door mij elke keer te vertellen - wanneer dat schuldgevoel zich voortdoet - dat er maar één manier is om mijzelf hiervoor te vergeven. Namelijk; nú gezond en clean door het leven gaan. Zo lang ik dat doe, werk ik aan mijzelf. En gebeurt het niet nog een keer.
Klik om te vergroten...

Ook jij bedankt voor je mooie woorden! Dit is voor mij de spijker op z'n kop en ook de manier hoe ik nu leef. De enige manier hoe ik het voor mijzelf dragelijk maak is vandaag 110% te gaan voor een gezond leven waarbij ik vooral de beste versie van mijzelf ben voor m'n kinderen, mijn vriendin en natuurlijk voor mijzelf. Acceptatie van wat niet gegaan is zoals het zou moeten heeft mij het meeste geholpen in het herstellen naar de persoon die ik nu ben.

Hansie25 zei:
Wat is het geen dat ik mis in mijn leven waardoor ik in deze gebruikscyclus terecht ben gekomen? Ik ben heel erg opzoek naar verduidelijking hiervan.
Hoe zou ik daar het best aan kunnen werken? Misschien met een psycholoog, of ervaringsdeskundigen praten? Ik wil heel graag leren en herkennen waar dit gedrag vandaan komt.
Klik om te vergroten...

Aansluitend bij wat ik hierboven schrijf denk ik dat het niet per definitie iets is dat jij mist in je leven maar vooral de moeite om iets los te laten wat je gewend bent. En misschien nog dieper, maar ik ken je daar niet goed genoeg voor: de angst om alle gevoelens die je ervaart als jonge ouder daadwerkelijk te voelen.

Ik lees in het laatste deel van het verhaal dat je je goed voelt. Daar ben ik blij mee. Ook met het schuldgevoel wat je hebt want het is een bewustwording. Maar ik wil je wel waarschuwen: het schuldgevoel wat ik had richting mijn kinderen had bereikte pas maanden later een piek. Zorg ervoor dat dat geen reden is weer overmatig te gaan gebruiken maar juist met iemand te gaan praten als dit je overkomt.
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hansie25 zei:
Zo, net thuis van het hardcore feestje. Bijzonder genoten. Nu al geheel anders beleefd dan de afgelopen tijd. Bij de voorpret/middag voor het feest hoorde dan altijd al pep, om in de stemming te komen etc.

Nu goed geluncht en met een muziekje in de trein. Op het station met vrienden een biertje gehaald en lopend naar de locatie.
Daar aangekomen ook niet direct gefocust op speed, eerst lekker oiwehoeren, inkomen, rondkijken, dansen. Daarna heb ik verspreid over de avond 3x 2 sleutelpuntjes pep genomen en een paar likken M. De pep is weer netjes met m’n maatje mee naar huis gegaan zoals adgesp

Geheel gecontroleerd gegaan dus, best trots op. Moet ook zeggen dat het me niet smaakte zeg maar, net als dat je bijvoorbeeld een keer heel erg dronken bent geworden van wodka of Malibu dat je dat dan voorlopig niet meer hoeft. Zo’n gevoel had ik..

Zo nog even douchen en dan in bed 💪🏻
Klik om te vergroten...
Klinkt als een geslaagd feestje! En op deze manier is gebruik een toevoeging op de avond en blijft het leuk en verantwoord. In plaats van dat het om het gebruik draait.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeer herkenbaar en @Hansie25 ! En wat een mooie reactie lees hier zeg :hearteyes:
Vanaf mijn 18de van alles gebruikt van a tot en met z (behalve benzo en opioides) en alles ook zeer frequent. Alleen was ik wel "altijd" voorzichtig met doseringen en nam dus met alles gemiddeld genomen zeer weinig. Echter nam ik het wel veel vaker dan gemiddeld genomen.
Eigenlijk nooit echt gekke dingen gedaan door of in invloed waar ik nu spijt van heb. Op de frequentie na dan. Dat had wel minder gemogen al was het alleen voor de gezondheid.
Echter is het bij mij pas 2 a 3 jaar terug fout gegaan. Na ongeveer 18 a 20 jaar gebruik en altijd benzo en opioides te hebben vermeden begon ik toch langzaam hier en daar benzo voor slaap te nemen. Dit werd elk weekend, dat werden een paar dagen weekend tot ik trillend wakker werd op een maandag en dagelijk benzo een feit werd. Niet veel later kwam dagelijk ODSMT niet veel latrer OXycodon en heel kort daarna Heroine. Ondertussen had ik de spice uitgevonden om er liquid van te maken voor de vape en die gaf uiteindelijk de nekslag. Gelukkig maar anders zat ik misschien nu nog aan de benzo en of opioides. Was een hel (x100) en scheelde niet heel veel of ik had dit hier niet kunnen vertellen. Nu bijna 20 maanden clean maar 3 maanden terug wel een terugvalletjes gehad met 3 weken gebruik voor ik de tweede keer detox in ging.
Hoe lang het allemaal goed kan gaan zo kan het ook zomaar vanuit het iets totaal verkeerd af lopen. Dus hou het in gods naam altijd heel goed in de gaten en deel het met je naasten. Het is allemaal leuk maar met veel risico's.

Bedankt voor het delen Hansie en zeker ook de rest. Mooie topic geworden dit 🥰
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Speedboot zei:
Ik herken veel in je verhaal. Zoveel zelfs dat ik het lastig vind om er goed op in te haken.

Zelf heb ik twee kinderen en voor de geboorte van de eerste was mijn drugsgebruik al wel problematisch maar dit wilde ik zelf vooral niet zien. Van binnen voelde ik dat wel.
Het leek wel dat hoe meer ik mijn leven voor elkaar had, hoe groter het verlangen werd om dingen te doen die daar niet bij passen. Dat was een erg verwarrend gevoel waar ik dan vervolgens niet goed mee kon om gaan.

Uiteindelijk heb ik aan de bel getrokken bij de huisarts en open en eerlijk geweest. Toen is gekozen om in gesprek te gaan met een praktijkondersteuner en dat heeft mij ontzettend geholpen. Alleen al om gehoord te worden. Het heeft mij een zet in de goede richting gegeven om te bepalen hoe ik er mee om wil gaan en hoe ik er ook daadwerkelijk mee om ga.

Achteraf heb ik ontzettend veel moeite met het feit dat ik normaliseerde dat drugsgebruik in combinatie met de zorg voor m’n dochter wel kon.

Voor mij is het overigens een reden geweest om er helemaal te stoppen (en dat gaat met veel ups en af en toe een down).

veel succes! Je komt over als een bewust persoon maar daar schuilt ook het gevaar in.
Klik om te vergroten...
Dat klinkt inderdaad als een heel vergelijkbare situatie. Ik herken dat wat je zegt over hoe meer je het voor elkaar hebt hoe groter het verlangen wordt om dingen te doen die daar niet bij passen. Ik heb dat zelf ook veel ervaren op die manier.

Ik heb toevallig vanmorgen in de auto een podcast geluisterd van Dai Carter - Mentale Kracht. Hierin was Mark Tigchelaar te gast. Ging over het leren omgaan met ongemak, leren ontspannen en focussen. Een van de dingen die hij daarin noemt is dat we continue opzoek zijn naar dopamine prikkels. Hij besprak hier ook in dat het geluk wat je krijgt uit je gezin, je familie, liefde je gelukkig maakt maar geen dopamine geeft.

Even een update hoe het hier verder gaat.
Heb wel goede weken momenteel. Ik merk dat ik echt intens van mijn gezin geniet, werk gaat goed, in de avond speel ik veel op de Nintendo Switch, Playstation of lees een boek. Ik ga tussen 22 en 23u naar bed en slaap tot 6/7u. Ik wil alleen nog wat meer structuur in sporten zien te krijgen alleen ik heb daar de motivatie/drive nog niet voor gevonden. Ik ga nu 1 a 2x in de week naar de sportschool maar ik wil daarnaast nog wel echt iets van cardio doen, hardlopen of wandelen. Ik merk alleen dat nu het in de avond zo vroeg donker wordt en overdag met 2 jonge kinderen het heel lastig is om daar tijd voor vrij te maken of mezelf voor te activeren.

Ik probeer verder iedere ochtend en iedere avond een meditatie te doen, lukt niet altijd maar daar heb ik vrede mee.
Ik heb donderdag gebeld met een preventie deskundige. Die gaf aan dat ik gebruik kan maken van 4 afspraken om in gesprek te gaan over mijn situatie en daar dieper in te graven. Als ik daarna nog meer nodig heb kan dat via de huisarts met een GGZ traject of de praktijk ondersteuner. De dame waarmee ik gesproken had zit niet helemaal in mijn regio dus die zou mijn gegevens doorzetten naar iemand in mijn gemeente. Ik heb hier nog steeds niets van gehoord dus ik heb die van de buurgemeente opnieuw benaderd of ik het traject toch bij haar kan doen. Ik voelde in het gesprek namelijk wel een goede klik en merk dat hoe langer het duurt bij die ander hoe meer weerstand ik daar bij voel. Ben benieuwd wat dat gaat worden.

Verder heb ik aanstaande zaterdag een hardcore feest. Plan is om niet of bijna niet te drinken en wat mdma te gebruiken. Er is wel wat speed bij een vriend, maar dat is niet veel meer. Mocht ik hier dan van gebruiken is dat wat het is. Ik voel me dusdanig mentaal sterk dat ik hier mee om kan gaan. Ik heb hier dus vrede mee. Plan is ook nog om 13 december naar Thunderdome te gaan, hier hebben we kaarten voor. Ik sta hier hetzelfde in als het feest voor aankomende zaterdag. Daarna wil ik tot een festival eind juni niets meer gebruiken.

Ik begrijp het als hier reacties komen van doe dat nou niet, blijf er vanaf, maar ik heb echt totaal niet de drang om weer zoals hiervoor te worden en weer zelf te gaan halen of gebruiken. Ben hier ook eigenlijk helemaal niet meer mee bezig, voel ook geen cravings niets.. Misschien is dit weer een stukje de grens opzoeken, maar ik heb echt m'n les wel geleerd.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hansie25 zei:
Ik begrijp het als hier reacties komen van doe dat nou niet, blijf er vanaf, maar ik heb echt totaal niet de drang om weer zoals hiervoor te worden en weer zelf te gaan halen of gebruiken. Ben hier ook eigenlijk helemaal niet meer mee bezig, voel ook geen cravings niets.. Misschien is dit weer een stukje de grens opzoeken, maar ik heb echt m'n les wel geleerd.
Klik om te vergroten...
Wat misschien kan helpen: schrijf van te voren, bijvoorbeeld in dit topic, op hoeveel en wat je voornemens bent te gebruiken. En met welk doel. Vervolgens kun je na dat feest op jezelf reflecteren. Als hulpmiddel om jezelf niet voor de gek te houden :).
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wow wat herken ik veel in al jullie verhalen. Knap dat jullie er zo open over kunnen zijn, ook al is df anoniem. Ik ben nog niet zover om mijn verhaal te doen, want dan wordt het allemaal veel te ‘echt’, maar het patroon wat jullie beschrijven is gewoon griezelig herkenbaar. Enerzijds fijn om te weten dat het anderen ‘overkomt, maar ook confronterend omdat het duidelijk maakt dat het gedrag problematisch is en je echt met jezelf aan de slag moet…
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Zo, net thuis van het hardcore feestje. Bijzonder genoten. Nu al geheel anders beleefd dan de afgelopen tijd. Bij de voorpret/middag voor het feest hoorde dan altijd al pep, om in de stemming te komen etc.

Nu goed geluncht en met een muziekje in de trein. Op het station met vrienden een biertje gehaald en lopend naar de locatie.
Daar aangekomen ook niet direct gefocust op speed, eerst lekker oiwehoeren, inkomen, rondkijken, dansen. Daarna heb ik verspreid over de avond 3x 2 sleutelpuntjes pep genomen en een paar likken M. De pep is weer netjes met m’n maatje mee naar huis gegaan zoals adgesp

Geheel gecontroleerd gegaan dus, best trots op. Moet ook zeggen dat het me niet smaakte zeg maar, net als dat je bijvoorbeeld een keer heel erg dronken bent geworden van wodka of Malibu dat je dat dan voorlopig niet meer hoeft. Zo’n gevoel had ik..

Zo nog even douchen en dan in bed 💪🏻
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zal weer eens wat van me laten horen.

Buiten het feest op 8 november niet meer gebruikt. Aankomende zaterdag ga ik naar Thunderdome. Daar ga ik gebruiken en dat is prima.
Ik moet zeggen dat ik wel weer met de gedachtes in mijn hoofd rondloop om voor Oud en Nieuw wat in huis te halen, en dat ik ook wel weer behoefte heb aan het hele ontspanning gevoel. Als ik terugkijk is dit weer precies een beetje de cyclus van een aantal maanden die zich herhaalt. Stoppen, ontspanning, spanning/craving, doorslaan en repeat..

Thuis loopt het nu even niet zo lekker, korte nachten, opstandige peuter die ook nog een bepaalde druk met zich mee brengt. Druk rondom feestdagen. Weinig momenten samen met mijn vriendin omdat zij veel optijd naar bed gaat. Ik breng m'n tijd dus veel alleen door op de bank met een serie, gamen op de Playstation of de Switch. Tot op heden heb ik de stemmen die me aansporen kunnen negeren omdat ik niet weer terug wil en ik het patroon herken enzovoort. Maar ik merk wel dat mijn wilskracht niet oneindig is zeg maar. De drempel om speed te halen is gelukkig wel hoog omdat ik geen contacten meer heb en mijn beste vrienden er van weten.

Ik ben een periode wat in contact geweest met Brijder voor Preventiehulp. Ik had contact met een hulpverlener uit een naburige gemeente. Voelde daar wel fijn contact mee. Die verwees me door naar een hulpverlener in mijn eigen gemeente en zij verwachtte dat die ook eerder kon. Helaas heeft die nooit contact opgenomen. Ik was daar eerst oke mee maar heb toch gister weer contact gezocht met de vraag of ze toch nog iets voor me kan betekenen.
Anders ga ik zelf mijn huisarts contacten.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hansie25 zei:
Ik zal weer eens wat van me laten horen.

Buiten het feest op 8 november niet meer gebruikt. Aankomende zaterdag ga ik naar Thunderdome. Daar ga ik gebruiken en dat is prima.
Ik moet zeggen dat ik wel weer met de gedachtes in mijn hoofd rondloop om voor Oud en Nieuw wat in huis te halen, en dat ik ook wel weer behoefte heb aan het hele ontspanning gevoel. Als ik terugkijk is dit weer precies een beetje de cyclus van een aantal maanden die zich herhaalt. Stoppen, ontspanning, spanning/craving, doorslaan en repeat..

Thuis loopt het nu even niet zo lekker, korte nachten, opstandige peuter die ook nog een bepaalde druk met zich mee brengt. Druk rondom feestdagen. Weinig momenten samen met mijn vriendin omdat zij veel optijd naar bed gaat. Ik breng m'n tijd dus veel alleen door op de bank met een serie, gamen op de Playstation of de Switch. Tot op heden heb ik de stemmen die me aansporen kunnen negeren omdat ik niet weer terug wil en ik het patroon herken enzovoort. Maar ik merk wel dat mijn wilskracht niet oneindig is zeg maar. De drempel om speed te halen is gelukkig wel hoog omdat ik geen contacten meer heb en mijn beste vrienden er van weten.

Ik ben een periode wat in contact geweest met Brijder voor Preventiehulp. Ik had contact met een hulpverlener uit een naburige gemeente. Voelde daar wel fijn contact mee. Die verwees me door naar een hulpverlener in mijn eigen gemeente en zij verwachtte dat die ook eerder kon. Helaas heeft die nooit contact opgenomen. Ik was daar eerst oke mee maar heb toch gister weer contact gezocht met de vraag of ze toch nog iets voor me kan betekenen.
Anders ga ik zelf mijn huisarts contacten.
Klik om te vergroten...
1 tip qua hulp vragen en krijgen: ga niet zitten wachten. Als je assertief handelt dan krijg veel sneller meer voor elkaar.
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#10
FerdFatoehaus zei:
1 tip qua hulp vragen en krijgen: ga niet zitten wachten. Als je assertief handelt dan krijg veel sneller meer voor elkaar.
Klik om te vergroten...
Dank voor je bericht. Ik heb nu zelf weer contact opgenomen en ga er meer bovenop zitten!
S
SpeedbootLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoe ben je de feestdagen doorgekomen @Hansie25 ?
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Thanks @Speedboot voor het inchecken.

In principe prima! Thunderdome eerst gehad half december. Dat ging goed, matig feest door alle drukte daar etc maar muzikaal was het top!
Waren over het algemeen hectische feestdagen, alles bij ons thuis gedaan zodat de kids op bed konden.
Na de feestdagen hele slechte nachten gehad, waren allemaal ziek.

Op de 28e hebben we traditiegetrouw altijd met de vriendengroep een diner, hier wordt altijd veel drugs gebruikt.
Ik had hier zelf wat coke voor gehaald. 2 gram en kreeg er een 3e bij vanwege de feestdagen :').
De dagen daarna in de avond wel wat gebruikt in de avond als iedereen verder op bed lag, en oudjaarsavond.
Op 1 januari had ik de drang om ook weer wat te nemen, toen heb ik alles wat er nog over was weggegooid.

Al met al toch een kleine terugval dus, maar ben aan de andere kant blij dat het 'klein' was en bovenal geen speed.

Heb aanstaande donderdag de afspraak staan bij Brijder met een preventiemedewerker. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.
Verder probeer ik meer te bewegen/sporten en een soort routine daar in te krijgen maar ik merk dat dat nog lastig gaat met 2 jonge kinderen.
S
SpeedbootLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wat goed dat je een afspraak bij Brijder hebt!

Ik moet eerlijk bekennen dat mij misschien niet helemaal helder is wat jij wilt. Volledig drugsvrij leven of is af en toe een uitspatting ok?
In je berichten lees ik dat je de uitspattingen fijn vind maar je typeert je drugsgebruik tussen kerst en oud en nieuw wel als een terugval.

2 jaar geleden heb ik een zelfde periode meegemaakt zoals jij nu. Tussen kerst en oud en nieuw. Ik vond het achteraf verschrikkelijk want ik was de hele dag aan het hunkeren naar het moment 's avonds dat ik kon gebruiken en uiteindelijk heb ik eigenlijk alle waardevolle momenten met m'n familie helemaal niet actief meegemaakt. Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten maar als je 's avonds zo in je eentje gebruikt, zeker in een doorgaans mooie periode zo einde decembermaand, dan is het wel problematisch. Ik snap dat je blij bent dat het geen speed was maar je hebt het nu vervangen door coke en de eindstand is hetzelfde.

Sporten heeft mij overigens altijd overeind gehouden en nadat ik gestopt ben er ook snel bovenop geholpen geestelijk. Ik heb dus ook twee kinderen en het is inderdaad heel erg moeilijk een routine daarin op te bouwen maar het is mogelijk. Ik ga zelf drie keer per week sporten en deze structuur geeft mij echt veel houvast. Ik wil m'n fitheid en vastigheid niet verliezen. Het helpt wel niet te streng voor jezelf te zijn. Lukt het een keer niet dan is dat ook goed.

Veel succes bij Brijder en Happy new year! :)
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#14
_shikantaza zei:
De dieper liggende patronen zullen langer verborgen blijven en dus ook moeilijker aan te pakken zijn. Dat uitpluizen kun je sowieso niet alleen, en zal te lang duren om je herstel te kunnen ondersteunen. De kans zit er zelf in dat het gaat frustreren omdat je de vinger er maar niet achter krijgt. Je zult merken dat je de dieper liggende dingen wel gaat opmerken zodra je stopt met zoeken en je de juiste dingen gaat doen.
Klik om te vergroten...
Kun je dat eens toelichten: 'dat je de dieper liggende dingen wel gaat opmerken zodra je stopt met zoeken en je de juiste dingen gaat doen'.

In mijn ervaring, ben ik het daar wel mee eens, maar om er echt goed een vinger achter krijgen, dat is niet iets dat zomaar vanzelf als een eureka momentje komt ofzo. Daar is wel werk voor nodig, en dat lukt ook zeker niet alleen.

Verder goeie post aan @Hansie25 , sluit me er zeker bij aan. Eerst een tijdje clean blijven, nieuwe gezonde gewoontes aanleren en ongezonde afleren. Das al moeilijk en zwaar genoeg! Je brain chemistry moet eerst in balans komen. Dat alleen kan al best een tijdje duren.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Speedboot zei:
jaar geleden heb ik een zelfde periode meegemaakt zoals jij nu. Tussen kerst en oud en nieuw. Ik vond het achteraf verschrikkelijk want ik was de hele dag aan het hunkeren naar het moment 's avonds dat ik kon gebruiken en uiteindelijk heb ik eigenlijk alle waardevolle momenten met m'n familie helemaal niet actief meegemaakt. Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten maar als je 's avonds zo in je eentje gebruikt, zeker in een doorgaans mooie periode zo einde decembermaand, dan is het wel problematisch. Ik snap dat je blij bent dat het geen speed was maar je hebt het nu vervangen door coke en de eindstand is hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Hier sluit ik mij bij aan. Ik zit ook wat gekleurd in deze zaak, ook omdat precies dat de periode (feestdagen) was waarbij ik ook uit de bocht vloog. Te veel gebruik, alleen, stieken, onder familie en vrienden zonder dat zij het doorhadden en op momenten dat ik het eigenlijk helemaal niet wilde gebruiken. Direct aan de bel getrokken en ambulante verslavingszorg gevolgd en het roer om te gooien.

Hansie25 zei:
Heb aanstaande donderdag de afspraak staan bij Brijder met een preventiemedewerker. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.
Verder probeer ik meer te bewegen/sporten en een soort routine daar in te krijgen maar ik merk dat dat nog lastig gaat met 2 jonge kinderen.
Klik om te vergroten...
Deze alinea is cruciaal. Wees eerlijk tegen de preventiemedewerker en speel alsjeblieft geheel open kaart. Je hebt echt veel te verliezen. En eerlijk: het lastig routine krijgen in bewegen en sporten valt niet af te schuiven op het hebben van jonge kinderen, als je tegelijkertijd meerdere dagen in je eentje 's avonds coke zit te gebruiken terwijl iedereen op bed ligt. Het zijn jouw eigen prioriteiten :).

Ik bedoel dit alles echt niet lelijk, maar volgens mij heb je veel moois om je heen, waarvan ik je echt gun dat je het niet kwijt raakt. En zij jou niet.
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Speedboot zei:
Wat goed dat je een afspraak bij Brijder hebt!

Ik moet eerlijk bekennen dat mij misschien niet helemaal helder is wat jij wilt. Volledig drugsvrij leven of is af en toe een uitspatting ok?
In je berichten lees ik dat je de uitspattingen fijn vind maar je typeert je drugsgebruik tussen kerst en oud en nieuw wel als een terugval.

2 jaar geleden heb ik een zelfde periode meegemaakt zoals jij nu. Tussen kerst en oud en nieuw. Ik vond het achteraf verschrikkelijk want ik was de hele dag aan het hunkeren naar het moment 's avonds dat ik kon gebruiken en uiteindelijk heb ik eigenlijk alle waardevolle momenten met m'n familie helemaal niet actief meegemaakt. Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten maar als je 's avonds zo in je eentje gebruikt, zeker in een doorgaans mooie periode zo einde decembermaand, dan is het wel problematisch. Ik snap dat je blij bent dat het geen speed was maar je hebt het nu vervangen door coke en de eindstand is hetzelfde.

Sporten heeft mij overigens altijd overeind gehouden en nadat ik gestopt ben er ook snel bovenop geholpen geestelijk. Ik heb dus ook twee kinderen en het is inderdaad heel erg moeilijk een routine daarin op te bouwen maar het is mogelijk. Ik ga zelf drie keer per week sporten en deze structuur geeft mij echt veel houvast. Ik wil m'n fitheid en vastigheid niet verliezen. Het helpt wel niet te streng voor jezelf te zijn. Lukt het een keer niet dan is dat ook goed.

Veel succes bij Brijder en Happy new year! :)
Klik om te vergroten...
Ja dat is een goede vraag. In principe vind ik af en toe een uitspatting ok, ik ga graag naar feestjes toe en daar is het prima. Ook af en toe gecontroleerd thuis of met vrienden is wat mij betreft in orde maar ik heb ervaren dat de grens naar doorslaan naar meer en frequenter gebruik heel erg dun is.
Ik zou er graag willen achter komen wat mijn triggers zijn. Welke emoties/situaties of gebeurtenissen ervoor zorgen dat ik behoefte krijg aan middelengebruik of de uitvlucht of ontspanning die dit brengt. Op die manier hoop ik het te kunnen herkennen en beter in de hand te kunnen houden.

Ik ervaar het gebruik tussen kerst en oud en nieuw niet zoals jij het omschrijft. Het was niet per se hunkeren naar en heb ook niet het gevoel dat het invloed heeft gehad op de waardevolle momenten met mijn familie. Ik heb serie zitten kijken, gegamed en wel optijd naar bed gegaan. Geen nachten doorgehaald of tussendoor gebruikt om me op de been te houden.

Ik denk dat sporten en meer routine hierin me meer in balans brengt. Het voelt alsof de weegschaal niet in balans is momenteel, er is iets waardoor ik de laatste jaren iets anders nodig heb om iets anders op te vullen of iets dergelijks. En dat resulteert in middelengebruik. Ik hoop hier inzicht in te vinden. Gevoelsmatig lijkt het alsof ik moeite heb met mijn leven dat veranderd is ten opzichte van 'vroeger'.

Mijn plan is nu in ieder geval 6 maanden niets gebruiken en niet drinken, sporten op de rit krijgen, fitter worden en werken aan het mentale aspect.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hansie25 zei:
Ja dat is een goede vraag. In principe vind ik af en toe een uitspatting ok, ik ga graag naar feestjes toe en daar is het prima. Ook af en toe gecontroleerd thuis of met vrienden is wat mij betreft in orde maar ik heb ervaren dat de grens naar doorslaan naar meer en frequenter gebruik heel erg dun is.
Ik zou er graag willen achter komen wat mijn triggers zijn. Welke emoties/situaties of gebeurtenissen ervoor zorgen dat ik behoefte krijg aan middelengebruik of de uitvlucht of ontspanning die dit brengt. Op die manier hoop ik het te kunnen herkennen en beter in de hand te kunnen houden.

Ik ervaar het gebruik tussen kerst en oud en nieuw niet zoals jij het omschrijft. Het was niet per se hunkeren naar en heb ook niet het gevoel dat het invloed heeft gehad op de waardevolle momenten met mijn familie. Ik heb serie zitten kijken, gegamed en wel optijd naar bed gegaan. Geen nachten doorgehaald of tussendoor gebruikt om me op de been te houden.

Ik denk dat sporten en meer routine hierin me meer in balans brengt. Het voelt alsof de weegschaal niet in balans is momenteel, er is iets waardoor ik de laatste jaren iets anders nodig heb om iets anders op te vullen of iets dergelijks. En dat resulteert in middelengebruik. Ik hoop hier inzicht in te vinden. Gevoelsmatig lijkt het alsof ik moeite heb met mijn leven dat veranderd is ten opzichte van 'vroeger'.

Mijn plan is nu in ieder geval 6 maanden niets gebruiken en niet drinken, sporten op de rit krijgen, fitter worden en werken aan het mentale aspect.
Klik om te vergroten...
Mooi voornemen, en het kan zeker. Triggers zijn er veel en vaak. De grotere zou je de eerstkomende tijd uit de weg kunnen gaan maar triggers zullen er altijd blijven. Als je een kort dagboek bijhoudt kun je makkelijker verbanden leggen met gebeurtenissen, mensen, plaatsen, enz.

Ik wil je wel waarschuwen met het zoeken van onderliggende oorzaken: het kennen daarvan helpt niet met herstel. Dat klinkt tegenstrijdig - de praktische oorzaken zijn redelijk eenvoudig aan te wijzen en te vermijden. Voor mijzelf was een sociale gelegenheid altijd wel reden om te gebruiken vanwege sociale onzekerheid. Ik kon prima "nee" zeggen tegen een bedrijfsuitje bijvoorbeeld om dat uit de weg te gaan (met enig schuldgevoel in het begin, dat wel).

De dieper liggende patronen zullen langer verborgen blijven en dus ook moeilijker aan te pakken zijn. Dat uitpluizen kun je sowieso niet alleen, en zal te lang duren om je herstel te kunnen ondersteunen. De kans zit er zelf in dat het gaat frustreren omdat je de vinger er maar niet achter krijgt. Je zult merken dat je de dieper liggende dingen wel gaat opmerken zodra je stopt met zoeken en je de juiste dingen gaat doen.

Dat houdt in : nieuwe gewoontes. Vast ritme, gezond eten, praten over je gevoelens, eerlijk zijn, oprecht luisteren, zorgen voor je eigen welzijn: mediteren, sporten, grenzen bewaken en voor jezelf leren kiezen. Dat soort dingen.

Laat jet niet misleiden door gebruik dat "goed" gaat. Waarschijnlijk gaat het veel vaker "fout" maar je hoofd verdraait het. Verslaving wordt alleen maar erger en meer, nooit minder. Ik had ook wel eens weken dat ik niet gebruikte of dat ik 't maar een kleine hoeveelheid kon laten. Maar daar stonden wel 10 of 20 gebruikssessies tegenover dat ik doorging tot het op was. Ook dit zou je bij kunnen gaan houden om de balans wat objectiever op te maken.

Genoeg getypt zo. Een mooi voornemen om 6 maanden clean te blijven. Mijn advies zou zijn om ook Alcohol te laten staan (als je dat al gebruikt) en om ook snoepen / shoppen / gokken / sex en ander potentieel obsessief gedrag in de smiezen te blijven houden.

Good luck 🙏
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik sluit me aan bij de goede posts hierboven
_shikantaza zei:
Verslaving wordt alleen maar erger en meer, nooit minder.
Klik om te vergroten...
Maar ik struikel alleen even over deze omdat het gepresenteerd wordt als een feit.
Dit is hoe het NA-model ernaar kijkt.
Voor veel mensen is het inderdaad progressief, en voorzichtigheid is terecht. Tegelijk laat onderzoek zien dat het niet voor iedereen hetzelfde verloopt. Het blijft maatwerk, geen absolute wet.
Het is dus niet voor iedereen per definitie progressief.

Maar net als nu met de gladheid op de weg, better be safe than sorry.
En als je uitglijdt, kan het ook echt hard gaan. Welk risico neem je met een gezin?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Koffieb00n zei:
Kun je dat eens toelichten: 'dat je de dieper liggende dingen wel gaat opmerken zodra je stopt met zoeken en je de juiste dingen gaat doen'.
Klik om te vergroten...
Stappenwerk, meditatie, open over je innerlijke ervaringen praten met mensen die daar niet over oordelen. Mijn ervaring is dat het ofwel opeens duidelijk wordt, of dat ik van een ander iets herkenbaars hoor waarvan ik me niet eens bewust was dat het me had gevormd.
Koffieb00n zei:
In mijn ervaring, ben ik het daar wel mee eens, maar om er echt goed een vinger achter krijgen, dat is niet iets dat zomaar vanzelf als een eureka momentje komt ofzo. Daar is wel werk voor nodig, en dat lukt ook zeker niet alleen.
Klik om te vergroten...
Helemaal eens. Alleen wat ik probeer te verwoorden is: het zoeken loslaten. Het werk doen zonder (specifiek) doel of verwachtingen. Dan kom je de mooiste dingen tegen. Natuurlijk doe je het werk om een betere versie van jezelf te worden, dat is een OK doel. Wat mij zelden iets heeft gebracht is proberen te achterhalen waarom X Y of Z. Ja, kennis van het hoe en waarom kwam soms wel, maar daarmee loste ik niets op :wink:
Koffieb00n zei:
Verder goeie post aan @Hansie25 , sluit me er zeker bij aan. Eerst een tijdje clean blijven, nieuwe gezonde gewoontes aanleren en ongezonde afleren. Das al moeilijk en zwaar genoeg! Je brain chemistry moet eerst in balans komen. Dat alleen kan al best een tijdje duren.
Klik om te vergroten...
Yeah!
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Niet echt een on-topic bericht.

Maar wat een goed gesprek zeg. Constructief en opbouwend en mooie weerleggingen om samen tot een conclusie proberen te komen. Props!

Je komt er wel Hansie!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."