Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed - alles van me af schrijven

Speed - alles van me af schrijven

44 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat is er eigenlijk uit het gesprek met de preventiemedewerker gekomen @Hansie25 ? Ben je eerlijk geweest? Wat was zijn/haar reactie?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Purplext zei:
Maar ik struikel alleen even over deze omdat het gepresenteerd wordt als een feit.
Dit is hoe het NA-model ernaar kijkt.
Voor veel mensen is het inderdaad progressief, en voorzichtigheid is terecht. Tegelijk laat onderzoek zien dat het niet voor iedereen hetzelfde verloopt. Het blijft maatwerk, geen absolute wet.
Het is dus niet voor iedereen per definitie progressief.
Klik om te vergroten...
Ff off-topic. Zijn al veel mooie dingen gezegd:

Heb je misschien links naar deze onderzoeken?

Ik ben de laatste tijd wat dingen aan het verzamelen in de literatuur over terugval percentages, levensvreugde, e.d. rondom verslaving. Dit soort onderzoeken neem ik graag mee.

(Ben de laatste tijd meer bezig met het voorlichting geven aan professionals en studenten in de relevante beroepsgroepen. Dit soort info is dus heel nuttig.)
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Koffieb00n zei:
Wat is er eigenlijk uit het gesprek met de preventiemedewerker gekomen @Hansie25 ? Ben je eerlijk geweest? Wat was zijn/haar reactie?
Klik om te vergroten...
Was een heel fijn gesprek. Had haar al eens telefonisch gesproken en voelde wel een klik meteen. Dus ben open en eerlijk geweest en dat voelde heel fijn, de reactie was ook zeer constructief en gericht op verder komen en leren.

Eerst situatie in kaart gebracht, persoonlijke situatie oa gezin, vrienden, historie met drugs. Tijdlijn opgesteld van gebruik en ingezoomd op periodes waarin ik ervoer dat grenzen vervaagden en gebruik veranderde.

Daarna met het 5G model aan de slag gegaan en een situatie uitgewerkt. Moet nu een week lang dagelijks het 5G model uitwerken over situaties om inzicht te krijgen in wat die situaties teweeg brengen en welke als gevolg of gedachte hebben dat ik een link met gebruiken leg. Dat is m’n huiswerk en we zien elkaar volgende week weer!
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#4
Top man! Knap dat je eerlijk bent geweest. Fijn he, als je dat kunt doen bij iemand die niet oordeelt en samen met je meekijkt en meedenkt om je te willen helpen. Die veiligheid heb je juist nodig op het punt waar je zit.

Goede opdrachten waar je mee bezig bent, gaat je zeker helpen als je daar actief mee bezig blijft. 5G schema pas ik zelf regelmatig toe in mn dagafsluiting/dagboek. Alleen die gevoelens joh. Vind dat zo moeilijk goed te voelen in het moment zelf. Ik schiet snel in m'n hoofd (wat voor mij een oude beschermingsstrategie is geweest voor het vroeger niet om kunnen gaan met gevoelens). Vandaar ook aan te bevelen om dit soort dingen samen te doen met iemand, en jij hebt daar begeleiding bij, dus succes 👍🏻
H
Hansie25Lid
01-01-2024, 00:00
#5
In een ander topic ook al wat gereageerd maar toch even een korte update.
Hier gaat het eigenlijk wel prima. Ik heb vorige week mijn tweede gesprek gehad met de dame van Brijder en ik moet zeggen dat dat mij enorm helpt.
We hebben wat van de 5G situaties die ik heb beschreven doorgelopen en geanalyseerd.
Daaruit voort hebben we de voor en nadelen van gebruik in kaart gebracht.

Wat verder naar voren kwam is dat ik veel moeite heb met trots zijn op mezelf, mezelf een compliment geven. Dit is iets waar ik eigenlijk altijd al moeite mee heb, niet omdat ik het niet ben, maar omdat ik gewoon gelijk vooruit kijk en niet stil sta. Ook in werk: ik vind het gewoon wat ik doe, kijk niet verder naar het resultaat en wat ik voor elkaar heb gekregen want het is m'n werk. Dat geldt hier ook een beetje. Heb nu al een tijd geen speed gebruikt, heb mijn gedachten en patronen onder controle en heb grip op de situatie. Maar ik heb daar in die zin niet bij stil gestaan.
Ik moet nu op zoek naar een manier om mezelf een compliment te geven en te belonen.

Verder moet ik opzoek naar een manier om om te gaan met gedachten rondom gebruik. Wat als er zo'n gedachte komt? Ga ik dan zitten en het moment ervaren en er mee om gaan, ga ik wandelen, afleiding zoeken? Wat doen jullie?

Verder was het advies: ga niet te snel voor jezelf. Ik wilde opzoek naar allerlei nieuwe hobbies, activiteiten, dingen om te doen. Maar ze zei ook, alles op zijn tijd. Zorg eerst dat dit goed gaat en leg je focus hierop. Dit kost al genoeg, ga dan ook niet nog meer van jezelf vragen.

Daarnaast hebben we het over toekomstig gebruik gehad op bijvoorbeeld feestjes. Hoe ik daar in sta. Ik heb in juni een festival gepland staan, zoals ik het nu zie wil ik daar geen speed gebruiken, gewoon niet meer. Xtc of MDMA kan ik prima mee leven. Maar misschien zeg ik dan ook wel nee dankje..

Voor nu is het dus vooral voelen en er zijn. Genieten van mijn gezin, focus op mijzelf.

Half maart weer een afspraak gepland, kijken hoe ik deze langere tijd ervaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."