Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHippie's (drugs)dagboek

Hippie's (drugs)dagboek

242 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Complimenten voor je doorzettingsvermogen.

En noemen we dit echt een terugval.
Of ben je vandaag even uitgegleden maar heb je de rem weer gevonden?

LucidLucy zei:
Het kan wel interessant zijn om samen met iemand te analyseren wat er aan de terugval vooraf ging. En wat je anders had kunnen doen
Klik om te vergroten...

Gouden tip!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hippie Langwaus zei:
Ben ik depressief aan het worden of hoort het bij het 'afkicken'?
Klik om te vergroten...
Dat het bij de ontwenning hoort is zeker! En volgens mij had je geen terugval, maar zit je nog een beetje in de startblokken. Wiet en Alcoholgebruik moeten we maar als hetzelfde beschouwen als het gaat om verdoving van iets dat niet helemaal goed voelt.

Het bekende: als je weet waarvoor je het doet, dan zijn de dramatische dagen makkelijker te accepteren. En je moet natuurlijk wel geloven in betere tijden over een aantal weken..

Goed bezig! Even wat rust met THC toegewenst en vervolgens een mooi toekomstbeeld!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lief dagboek,

Ik drink veel teveel bier. Cannabis beschermde me hier tegen. Nu moet ik zelf aan de slag. Ik gun mezelf nog een weekje, maar dan is het cold turkey stoppen.

Als dat echt niet lukt, is Cannabis minder destructief. Maar ik ga mijn best doen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Hippie Langwaus probeer anders eens terug te kijken naar de grote lijnen in de patronen van je gebruik. Ik zie best wel veel herhaling en herken dat uit mijn eigen gebruik ook. Keer op keer hetzelfde doen, maar een andere uitkomst verwachten.

Zoals ik het zie, draait het bij verslaving niet zozeer om 'mijn best doen'. Maar vooral om de juiste dingen te doen. En dan gaat het al snel om het aanpakken van onderliggende oorzaken. En om mezelf mentaal en spiritueel fit te houden.

Ik zou het zonde vinden als je weer terug gaat grijpen naar de wiet, om er vervolgens weer achter te komen dat dat ook uit de hand loopt. (Laten we eerlijk wezen. De hoeveelheden die jij weg kan roken/eten, zijn niet mals...)

Er is meer keuzes dan dat alleen. Maar dat vergt wel actie, in de juiste dingen!
En alleen voor vandaag.

Succes!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
@Hippie Langwaus probeer anders eens terug te kijken naar de grote lijnen in de patronen van je gebruik. Ik zie best wel veel herhaling en herken dat uit mijn eigen gebruik ook. Keer op keer hetzelfde doen, maar een andere uitkomst verwachten.

Zoals ik het zie, draait het bij verslaving niet zozeer om 'mijn best doen'. Maar vooral om de juiste dingen te doen. En dan gaat het al snel om het aanpakken van onderliggende oorzaken. En om mezelf mentaal en spiritueel dit te houden.

Ik zou het zonde vinden als je weer terug gaat grijpen naar de wiet, om er vervolgens weer achter te komen dat dat ook uit de hand loopt. (Laten we eerlijk wezen. De hoeveelheden die jij weg kan roken/eten, zijn niet mals...)

Er is meer keuzes dan dat alleen. Maar dat vergt wel actie, in de juiste dingen!
En alleen voor vandaag.

Succes!
Klik om te vergroten...
Dank je! Ik denk echt dat ik de juiste weg in aan het slaan ben, maar het gaat niet makkelijk. De juiste dingen doen inderdaad. Mijn best doen levert niet genoeg op, dat doe ik immers al jaren.

Hoe ik me morgenochtend ook voel, ik ga weer op de fiets naar mijn werk en terug. Die fysieke uitdaging is belangrijk voor mijn herstel. Vandaag is het 's avonds alsnog niet gegaan zoals ik het moet/wil doen.

Ik probeer blijkbaar toch mezelf bij de kern van mijn probleem af te houden, omdat dit misschien te confronterend is en op een noodzakelijke grote verandering in mijn leven duidt. Ik moet nu de kleine stappen nemen om die grote verandering in gang te zetten en te houden.

Ik ben op de goede weg, maar slinger nog gevaarlijk veel. Gelukkig zijn er supporters zoals jij die me vanaf de zijlijn helpen. ❤️

Morgen is weer een nieuwe vandaag. Het gaat me lukken om mezelf te herpakken.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hippie Langwaus zei:
Lief dagboek,

Ik drink veel teveel bier. Cannabis beschermde me hier tegen. Nu moet ik zelf aan de slag. Ik gun mezelf nog een weekje, maar dan is het cold turkey stoppen.

Als dat echt niet lukt, is Cannabis minder destructief. Maar ik ga mijn best doen.
Klik om te vergroten...
Ik zie wel een patroon ontstaan met die weekjes. Dat werkt niet. Wel goed dat je support thuis hebt. Zijn jullie niet elkaars enablers?

Maar als je echt graag wilt stoppen, en volgens mij wil je dat want ik volg dit al een jaar ofzo, en het lukt je nuet alleen ga dan weer terug naar wiet of thc iig en zoek ambulant hulp. Alcoholmisbruik is vele malen erger dan thc, vooral de afhankelijkheid en ontwennjng. Ik herken het patroon. Bij mij was het ook alcohol of thc. Nooit beiden. Alcohol teveel, weer naar de hasj of wiet. Werd daar depri van weer naar de alcohol en zo wisselde dat af tot het alcohol bleef en everything ging kapoet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hippie Langwaus zei:
Lief dagboek,

Ik drink veel teveel bier. Cannabis beschermde me hier tegen. Nu moet ik zelf aan de slag. Ik gun mezelf nog een weekje, maar dan is het cold turkey stoppen.

Als dat echt niet lukt, is Cannabis minder destructief. Maar ik ga mijn best doen.
Klik om te vergroten...
Waarom toch steeds die week?

Uiteindelijk maakt het middel niet zo veel uit hoor. Een verslaafd hoofd zoekt
altijd iets om geobsedeerd mee te raken. Wiet, drank, snoep, kopen, gokken, sex.

Dat goedpraten maakt stoppen alleen maar lastiger. Verslaving maakt levens kapot.

Maar ik snap het ook wel hoor. In mijn struggle-jaren ging het bij mij net zo. "Dit was echt de allerlaatste keer!" riep
ik dan als ik weer eens met een kater wakker werd. Een paar dagen later ging ik weer.

Zet ‘m op man. Dwars door de pijn, verdriet en angst heen ligt je vrijheid. Begin er vandaag mee. Volgende week komt nooit.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hippie Langwaus zei:
Hoe ik me morgenochtend ook voel, ik ga weer op de fiets naar mijn werk en terug. Die fysieke uitdaging is belangrijk voor mijn herstel.
Klik om te vergroten...

Vergeet je de mentale en spirituele uitdaging niet?

Als je nog steeds met de gedachte speelt om naar een xA meeting te gaan:
Kijk eens op de meeting lijsten van NA, CA en AA. Kies er dan voor deze week een uit. Dan wordt het een concreet plan.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Vergeet je de mentale en spirituele uitdaging niet?

Als je nog steeds met de gedachte speelt om naar een xA meeting te gaan:
Kijk eens op de meeting lijsten van NA, CA en AA. Kies er dan voor deze week een uit. Dan wordt het een concreet plan.
Klik om te vergroten...
Ja, daar denk ik bijna elke dag aan om naar ern xA meeting te gaan. Ook ben ik begonnen om zazen meditatie weer op te pakken.

En ik ben erg bezig om te herkennen wat er moet verbeteren in mijn leven.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ooit nagedacht over een klinische verslavingsbehandeling?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Ooit nagedacht over een klinische verslavingsbehandeling?
Klik om te vergroten...
Nog niet. Dat kan ook niet met mijn verantwoordelijkheden qua werk en gezin.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
Waarom toch steeds die week?

Uiteindelijk maakt het middel niet zo veel uit hoor. Een verslaafd hoofd zoekt
altijd iets om geobsedeerd mee te raken. Wiet, drank, snoep, kopen, gokken, sex.

Dat goedpraten maakt stoppen alleen maar lastiger. Verslaving maakt levens kapot.

Maar ik snap het ook wel hoor. In mijn struggle-jaren ging het bij mij net zo. "Dit was echt de allerlaatste keer!" riep
ik dan als ik weer eens met een kater wakker werd. Een paar dagen later ging ik weer.

Zet ‘m op man. Dwars door de pijn, verdriet en angst heen ligt je vrijheid. Begin er vandaag mee. Volgende week komt nooit.
Klik om te vergroten...
Vanmorgen op de fiets heb ik besloten vandaag gewoon al te stoppen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hippie Langwaus zei:
Nog niet. Dat kan ook niet met mijn verantwoordelijkheden qua werk en gezin.
Klik om te vergroten...

Dat kan altijd. De noodzaak overstijgt je verantwoordelijkheden alleen niet. Waar je blij mee mag zijn.

Je kan het niet alleen Hippie, ik zie het aan alle berichten die je post. De strijd verlies je telkens, en je probeert hetzelfde en verwacht een andere uitkomst.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Hippie Langwaus zei:
Vanmorgen op de fiets heb ik besloten vandaag gewoon al te stoppen.
Klik om te vergroten...
Zie het niet teveel als stoppen, maar meer als beginnen. Je begint vandaag al aan de werkzaamheden die een mooier leven moeten bewerkstelligen.
Knokken voor die toekomst!
Succes en accepteren die pijn als de noodzaak om verder te komen!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Raver zei:
Dat kan altijd. De noodzaak overstijgt je verantwoordelijkheden alleen niet. Waar je blij mee mag zijn.

Je kan het niet alleen Hippie, ik zie het aan alle berichten die je post. De strijd verlies je telkens, en je probeert hetzelfde en verwacht een andere uitkomst.
Klik om te vergroten...

Precies dit ☝️

Als verslaving maar heftig genoeg wordt, overstijgt de noodzaak vanzelf je verantwoordelijkheden. Ik had dan geen gezin, maar wel een vast contract met fulltime baan, een terminaal zieke vader en een moeder die het door beiden onze ziektes eigenlijk helemaal niet meer trok.

Toch ben ik in klinische opname gegaan, is mijn vader in die tijd overleden en heb ik besloten niet naar huis te vliegen voor de uitvaart.

Je hebt altijd een keuze om de juiste dingen te doen, als je nuchter en bij zinnen bent.

Nu zeg ik niet dat een klinische opname nodig is. Nu nog niet in elk geval. Maar wel de juiste acties. Als je met de gedachte speelt om naar een meeting te gaan, ga gewoon. Niet morgen, niet volgende week, maar vandaag. Het is de enige dag die je hebt. Morgen kan alles weer anders zijn.

Misschien komt dit een beetje over als een dwingende post. Maar ik hoop dat je ziet dat je in eenzelfde patroon lijkt te zitten als voorgaande keren. En de enige manier om daar anders uit te komen, is door dingen anders te gaan doen. Klinkt als een simpele dooddoener. Maar dat daadwerkelijk doen, is minder makkelijk dan erover praten en filosoferen. terwijl het eigenlijk wel ontzettend eenvoudig is.

Ik gun je die andere afloop door het patroon te doorbreken ♥️
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lief dagboek,

Ik zit nog in een 'overgangsfase'. Gisteren heb ik met de smoes "ik maak het bier nog even op", toch weer veel gedronken. Ik heb er eigenlijk wel van genoten, maar de rem was volledig weg.

Ik heb nog 2 biertjes over. Mijn oorspronkelijke plan was om over 2 dagen te stoppen, maar afgelopen week dacht ik dat dit eerder kon/moest. Dat is gisteravond dus mislukt.

Ik ga vandaag de draad weer oppakken, maar die 2 biertjes gaan misschien toch nog roet in het eten gooien. Als ik die op drink, vind ik dat niet heel erg, want dat is te overzien en dan is het maar op. Daarna zal ik niets nieuws meer in huis halen en geen bier aannemen van anderen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hippie Langwaus zei:
Lief dagboek,

Ik zit nog in een 'overgangsfase'. Gisteren heb ik met de smoes "ik maak het bier nog even op", toch weer veel gedronken. Ik heb er eigenlijk wel van genoten, maar de rem was volledig weg.

Ik heb nog 2 biertjes over. Mijn oorspronkelijke plan was om over 2 dagen te stoppen, maar afgelopen week dacht ik dat dit eerder kon/moest. Dat is gisteravond dus mislukt.

Ik ga vandaag de draad weer oppakken, maar die 2 biertjes gaan misschien toch nog roet in het eten gooien. Als ik die op drink, vind ik dat niet heel erg, want dat is te overzien en dan is het maar op. Daarna zal ik niets nieuws meer in huis halen en geen bier aannemen van anderen.
Klik om te vergroten...
Gooi ze weg kerel. Waarom drank in huis hebben als je wil stoppen?

Laat je niet voor de gek houden. Al die middelen weerhouden je alleen maar van het tonen van de echte, liefdevolle HLW aan de wereld. 😘
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hippie Langwaus zei:
Lief dagboek,

Ik zit nog in een 'overgangsfase'. Gisteren heb ik met de smoes "ik maak het bier nog even op", toch weer veel gedronken. Ik heb er eigenlijk wel van genoten, maar de rem was volledig weg.

Ik heb nog 2 biertjes over. Mijn oorspronkelijke plan was om over 2 dagen te stoppen, maar afgelopen week dacht ik dat dit eerder kon/moest. Dat is gisteravond dus mislukt.

Ik ga vandaag de draad weer oppakken, maar die 2 biertjes gaan misschien toch nog roet in het eten gooien. Als ik die op drink, vind ik dat niet heel erg, want dat is te overzien en dan is het maar op. Daarna zal ik niets nieuws meer in huis halen en geen bier aannemen van anderen.
Klik om te vergroten...
Door de gootsteen ermee als ze zo'n risico vormen.

Niet alleen verminder je het risico zo, maar versterk je ook je kracht tegen deze verslaving. Je zegt ermee tegen jezelf in je daden: nee tegen dit.

Je ziet het zelfs al vantevoren: "maar die 2 biertjes gaan misschien toch nog roet in het eten gooien"

Je ziet het risico dus al helder.

Zet het ook maar eens tegen over elkaar:

Nadeel van weggooien: je verliest een paar euro en een paar uurtjes van gevoelens verdoven.

Nadeel van houden: je neemt het risico toch weer meer te nemen, notabene met hét middel dat je grenzen verlegd. Daarnaast verstérk je je verslaving.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Gooi ze weg kerel. Waarom drank in huis hebben als je wil stoppen?

Laat je niet voor de gek houden. Al die middelen weerhouden je alleen maar van het tonen van de echte, liefdevolle HLW aan de wereld. 😘
Klik om te vergroten...
Ik 'moet' tegelijk met mijn vrouw stoppen, want anders blijft er drank binnen komen. We moeten samen deze belangrijke stap zetten.

Weggooien is voor mij nu nog niet te doen. Ze zijn binnen een mum van tijd op en dan is het ook opgelost. Ik snap dat het dom is, maar dat is verslaving natuurlijk ook.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jammer om te lezen dat je een terugval in je alcoholgebruik hebt Hippie.
Zit je op grote hoeveelheden per dag of kun je het nog onder controle houden?

Je bent een strijdlustige sterke man. Met een perfect zelfinzicht. Je gaat die rem in trappen. Dat kun jij topper!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...13
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."