Het maakt het nauwelijks moeilijker voor me. Al is wat
@_shikantaza schrijft absoluut geen onzin natuurlijk. Ik waardeer zijn confronterende boodschap dan ook zeker wel. ❤️
Bij mij is het gevaar om weer iets te gebruiken waarschijnlijk het grootst als ik juist de indruk heb weer stabiel te zijn.
Er ligt hier op mijn bureau een zakje met ongeveer 3 gram hasj erin. Omdat ik heb besloten voorlopig niet te blowen, blijf ik daar dan vanaf. In de ijskast heb ik nog veel meer hasj uit alle windstreken.
Zo heb ik ook verschillende single malts. Die fles overheerlijke Laphroaig staat al jaren dicht in de kast binnen handbereik. Overige flessen heb ik netjes in een dichtgeplakte doos zitten.
Drank of drugs weggooien doe ik gewoon echt niet.
Het is natuurlijk niet handig, want al is het onbewust, ik zie het wel liggen en dat triggert iets. Ik zal zometeen toch de meest in het zicht springende drank en drugs wat beter opbergen en misschien nog een post-it met een boodschap voor mezelf erop plakken.
Ga ik in de toekomst wel weer eens iets gebruiken? Waarschijnlijk wel, maar dàt is mijn probleem niet.
Ik wilde nu allereerst van het rokershoestje af. Daarna merkte ik dat het chronisch blowen ook niet meer iets is dat ik wil. Het levert me niets positiefs meer op.
Kan ik nu één pijpje roken en het daarbij laten? Misschien wel, maar mijn ervaring is dat ik zodra ik weer nuchter word, ik weer een dosis wil. En dan ben ik weer in het onwenselijke chronische patroon aan het vervallen.
Gaat het nooit 'mis' bij mij? Jazeker wel. Pas nog met een fles rum, die binnen korte tijd soldaat was gemaakt. Maar ook daarbij heb ik geen 2e fles geopend, terwijl dat makkelijk kon.
Een ander voorbeeld. Ik mag van mezelf 2 keer per jaar 3-MMC gebruiken. Altijd oraal en met hooguit één herdosering. Tot op heden is me dat ook gelukt. Verder blijf ik gewoon van mijn voorraad 3-MMC af.
Maar dit is eigenlijk het meest belangrijke:
'Geen vluchtgedrag meer' met name. Ik moet mezelf serieus nemen en geen genoegen nemen met mijn zelfsabotage. Werken aan mezelf en daar past momenteel geen drank of drugs bij. Ook ander vluchtgedrag staat mijn herstel in de weg.
De komende tijd word ik keihard geconfronteerd met mezelf en dat voelt niet fijn, maar ik weet dat het moet als ik verder wil komen. En als ik door deze moeilijke tijd heen kom, kom ik weer tot mezelf.
Zit er in dit stukje tekst ook nog een deel gebruikerssmoesjes? Ja natuurlijk. 🙂
Maar ik ga ervoor.