Helaas is het tegenovergestelde waar
![:)]()
.
Over het algemeen hebben clubs, met reguliere programmering gecombineerd met een vaste venue, de beste businesscase + meeste tijd om niet alleen te investeren in een goede soundsystem, maar ook in bijbehorende isolatie / akoustiek (minstens net zo belangrijk!). Trial & error is daarbij ook van belang, naast een goede professionele doorrekening van de akoustische respons op (staande) golven in de ruimte. Vooral wanneer deze vol met mensen is.
Funest zijn venues die slechts enkele keren op jaarbasis worden gebruikt en waarbij het geldtechnisch simpelweg niet uit kan om goed te isoleren. Denk bijvoorbeeld aan de Gashouder Amsterdam bij de Awakeningsprogrammering. Die ruimte is rond en daarmee per definitie een dramatische klankkast.
Mijn ervaring in clubs, vooral in Amsterdam:
- Benedenverdieping van de School, erg goed funktion one sound system gecombineerd met degelijke akoestiek. Heerlijke sound altijd daar.
- Shelter, subliem funktion one systeem met goede isolatie en weinig galm.
- Lofi, redelijk geluid. Toch wat meer warehouse achtige vibe / resonanties. Weinig isolatie/akoestische demping
- Warehouse Elementenstraat, vond ik echt bedroevend
- Radion, redelijk. Dat schuine plafond achter de booth zit akoestisch eigenlijk flink in de weg en zorgt voor veel rommel / ruis. Lastig te verhelpen.
- Melkweg: subliem strak geluid bij technofeesten. Kan direct merken dat met name de bass/subfrequenties echt het strakst en minst rommelig klinkt, door de forse investeringen in de ruimten. Denk het beste geluid van alle venues in deze lijst. Maar wel weer inleveren op andere zaken zoals sfeer.
- Paradiso; drama. Is en blijft dan ook een kerk met veeeeel te veel galm voor een goede strakke sound. Venue wel echt heerlijk verder.
- Club Raum, nooit geweest. Begreep dat het geluid erg goed is en fors geinvesteerd.