Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTechno feesten met goede soundsystems

Techno feesten met goede soundsystems

38 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Damius zei:
Eens! Sterker nog: ik vind het juist wel relaxed als mensen en vrienden/vriendinnen om mij heen compleet uit hun plaat gaan op een goede XTC pil. Even samen sigaretje roken ofzo. Bij mij werkt het ook gelukkig niet als een trigger. Maar kan mij voorstellen dat niet voor iedere ex-gebruiker dat zo werkt.
Klik om te vergroten...
Ja hoor. Ik kan best genieten van iemand die lekker gaat. Ik weet en snap hoe ze zich voelen.
Kan ook leuk zijn om 't er nog even extra dik bovenop te leggen dat hun roze wolkje nog hoger opstijgt :wink:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zeehond zei:
Wij gaan op 7 maart naar Ratherlost in Lofi en daar is ook DVS1 en The Wall of Sound.
Klik om te vergroten...
Oh cool! Gaan jullie de vrijdag of de zaterdag?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Beste feestgangers,

Ik ben gisteren weer eens naar Tegendraads geweest om o.a. weer een lekker setje van Kuko te horen. Maar helaas was het geluid zo ongelooflijk slecht, dat ik niet lekker in de muziek kom. zonde wel... Want dat is ècht waar ik voor kom. De muziek.

Op de kleine stage was het geluid een stuk beter. Ik kan me ook voorstellen dat de akoestiek in zo'n grote hal drama is.

Ik ben eens benieuwd naar jullie ervaringen. Kennen jullie goede (kleinschalige) techno feesten waar ze kwalitatief goed geluid hebben.

Mijn eerste rave was een allnighter van DVS1 met zijn concept van de wall of sound. Dat was echt top! Ik ben benieuwd naar meer van dit soort concepten of venues 😁

Eerlijk gezegd maakt het type techno me misschien nog minder uit dan het geluid. Zolang het maar hard is en acid bevat 🤣
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#4
Voor goede soundsystems en walls moet je denk ik vooral naar (illegale) teKno en dub feesten kijken. Qua zalen/venues/clubs zou ik niet weten, ben er ook niet zo heel erg in thuis.
Vorig jaar stuitte ik bij toeval op Draaimolen Festival. Absolute aanrader als muziek en geluid echt je ding zijn, echt een festival voor liefhebbers en audiofielen. Dit jaar helaas al uitverkocht🙁
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Mijn eerste rave was een allnighter van DVS1 met zijn concept van de wall of sound. Dat was echt top! Ik ben benieuwd naar meer van dit soort concepten of venues 😁
Klik om te vergroten...
Wij gaan op 7 maart naar Ratherlost in Lofi en daar is ook DVS1 en The Wall of Sound.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Oh cool! Gaan jullie de vrijdag of de zaterdag?
Klik om te vergroten...
Zaterdag 7 maart, want dan is techno 🤩😍
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nathaniel zei:
Voor goede soundsystems en walls moet je denk ik vooral naar (illegale) teKno en dub feesten kijken. Qua zalen/venues/clubs zou ik niet weten, ben er ook niet zo heel erg in thuis.
Klik om te vergroten...
Helaas is het tegenovergestelde waar :).

Over het algemeen hebben clubs, met reguliere programmering gecombineerd met een vaste venue, de beste businesscase + meeste tijd om niet alleen te investeren in een goede soundsystem, maar ook in bijbehorende isolatie / akoustiek (minstens net zo belangrijk!). Trial & error is daarbij ook van belang, naast een goede professionele doorrekening van de akoustische respons op (staande) golven in de ruimte. Vooral wanneer deze vol met mensen is.

Funest zijn venues die slechts enkele keren op jaarbasis worden gebruikt en waarbij het geldtechnisch simpelweg niet uit kan om goed te isoleren. Denk bijvoorbeeld aan de Gashouder Amsterdam bij de Awakeningsprogrammering. Die ruimte is rond en daarmee per definitie een dramatische klankkast.

Mijn ervaring in clubs, vooral in Amsterdam:
- Benedenverdieping van de School, erg goed funktion one sound system gecombineerd met degelijke akoestiek. Heerlijke sound altijd daar.
- Shelter, subliem funktion one systeem met goede isolatie en weinig galm.
- Lofi, redelijk geluid. Toch wat meer warehouse achtige vibe / resonanties. Weinig isolatie/akoestische demping
- Warehouse Elementenstraat, vond ik echt bedroevend
- Radion, redelijk. Dat schuine plafond achter de booth zit akoestisch eigenlijk flink in de weg en zorgt voor veel rommel / ruis. Lastig te verhelpen.
- Melkweg: subliem strak geluid bij technofeesten. Kan direct merken dat met name de bass/subfrequenties echt het strakst en minst rommelig klinkt, door de forse investeringen in de ruimten. Denk het beste geluid van alle venues in deze lijst. Maar wel weer inleveren op andere zaken zoals sfeer.
- Paradiso; drama. Is en blijft dan ook een kerk met veeeeel te veel galm voor een goede strakke sound. Venue wel echt heerlijk verder.
- Club Raum, nooit geweest. Begreep dat het geluid erg goed is en fors geinvesteerd.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nothing beats de HMH/afaslive imo. Ben daar enkel op hardstyle feesten geweest in de jaren '00 en '10. Maar dat geluid was echt subliem. Vgm stonden/staan ze daar ook bekend om, niet alleen in NL. De akoestiek, het geluid in het algemeen. Zelfs het kleine zaaltje boven was vaak fantastisch.

Goede herinneringen aan. Nondeju
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
afaslive
Klik om te vergroten...
Eens! Voor AFS live geldt hetzelfde als voor de Melkweg en bv Tivoli Vredenburg. Zeer fors in geinvesteerd, ook voor popconcerten. Loop maar eens langs de wanden en leg je oor er tegenaan als je in de zaal bent. Compleet 'doof'. Totaal geen reflecties en daardoor een rete strak geluid. Bovendien is de sound driedubbel geoptimaliseerd voor die ruimten door de jaren heen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeehond zei:
Wij gaan op 7 maart naar Ratherlost in Lofi en daar is ook DVS1 en The Wall of Sound.
Klik om te vergroten...
Kwam ik net tegen via Reddit. Helaas uitverkocht :(

@LucidLucy Open Ground in Wuppertal heeft naar horen zeggen de beste PA van Europa. Volgens mij is het niet zo heel groot en Wuppertal is relatief dichtbij (voor jou wel ietsje verder :tongueout: dan voor mij). Je kunt sowieso terugrijden ouwe BOB :) Ik heb 'm nog op m'n verlanglijstje staan. Was op korte vakantie in Wuppertal maar ik had de energie niet meer na een lange dag toeristje spelen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat klopt ja, ik was ik dacht in 2024 bij Unreal x FYM in de AFAS Live en dat was toen niet slecht.

Beste sound buiten DVS1 toen, is voor mij een psyctrance feest geweest op ADE in The Box in Amsterdam bij Sloterdijk. Maar de AFAS was inderdaad niet verkeerd.

Is De School nog steeds actief? Ik dacht dat die zou sluiten. Altijd al weleens heen geweest.

Bedankt voor de tips alvast. Mocht iemand nog zulke feestjes in de nabije toekomst tegenkomen, voel je vrij ze hier te delen haha
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Damius zei:
Helaas is het tegenovergestelde waar :).

Over het algemeen hebben clubs, met reguliere programmering gecombineerd met een vaste venue, de beste businesscase + meeste tijd om niet alleen te investeren in een goede soundsystem, maar ook in bijbehorende isolatie / akoustiek (minstens net zo belangrijk!). Trial & error is daarbij ook van belang, naast een goede professionele doorrekening van de akoustische respons op (staande) golven in de ruimte. Vooral wanneer deze vol met mensen is.

Funest zijn venues die slechts enkele keren op jaarbasis worden gebruikt en waarbij het geldtechnisch simpelweg niet uit kan om goed te isoleren. Denk bijvoorbeeld aan de Gashouder Amsterdam bij de Awakeningsprogrammering. Die ruimte is rond en daarmee per definitie een dramatische klankkast.

Mijn ervaring in clubs, vooral in Amsterdam:
- Benedenverdieping van de School, erg goed funktion one sound system gecombineerd met degelijke akoestiek. Heerlijke sound altijd daar.
- Shelter, subliem funktion one systeem met goede isolatie en weinig galm.
- Lofi, redelijk geluid. Toch wat meer warehouse achtige vibe / resonanties. Weinig isolatie/akoestische demping
- Warehouse Elementenstraat, vond ik echt bedroevend
- Radion, redelijk. Dat schuine plafond achter de booth zit akoestisch eigenlijk flink in de weg en zorgt voor veel rommel / ruis. Lastig te verhelpen.
- Melkweg: subliem strak geluid bij technofeesten. Kan direct merken dat met name de bass/subfrequenties echt het strakst en minst rommelig klinkt, door de forse investeringen in de ruimten. Denk het beste geluid van alle venues in deze lijst. Maar wel weer inleveren op andere zaken zoals sfeer.
- Paradiso; drama. Is en blijft dan ook een kerk met veeeeel te veel galm voor een goede strakke sound. Venue wel echt heerlijk verder.
- Club Raum, nooit geweest. Begreep dat het geluid erg goed is en fors geinvesteerd.
Klik om te vergroten...
Funktion One is te gek. Ik vind Shelter nogal wat (not-so) sweet spots hebben. En ik hou er niet echt van dat de hoge tonen van (schuin) boven komen... die wil ik van voren! Ik heb festivals buiten bezocht waar ik het geluid beter vond dan in Shelter. Maargoed ik ben een ouwe zeurneus :wink: en Shelter is een mooie club. Lekker donker. Mijn meest recente bezoek was het nogal rustig, misschien scheelt dat. Weinig lijven om het geluid te absorberen.

Basis in Utrecht heeft ook wel okay geluid trouwens. De merknaam van de PA is me even ontschoten. F1 blijft alleen mijn favoriet.

Het Sieraad in Amsterdam had ook wel prima geluid volgens mijn herinnering. Dat was toen alleen met ADE een club en nu geloof ik permanent, dus of het dezelfde PA heeft weet ik niet. Sowieso leuk om in zo'n overdekte binnenplaats te staan.

En nu ik er over nadenken: Heineken Music Hall vond ik echt bruut. Dat was ergens in 2005 ofzo. Het is natuurlijk geen kleine club maar ik vond het geluid daar erg vet. Hard en zuiver maar we konden elkaar toch nog prima verstaan op de dansvloer. Niet dat ik daar voor kom, maar het verbaasde me dat dat samen ging.
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nathaniel zei:
Vorig jaar stuitte ik bij toeval op Draaimolen Festival. Absolute aanrader als muziek en geluid echt je ding zijn, echt een festival voor liefhebbers en audiofielen. Dit jaar helaas al uitverkocht🙁
Klik om te vergroten...

Er zijn nog kaarten voor de vrijdag. :)

edit..

Misschien is Dekmantel iets?
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Dat klopt ja, ik was ik dacht in 2024 bij Unreal x FYM in de AFAS Live en dat was toen niet slecht.

Beste sound buiten DVS1 toen, is voor mij een psyctrance feest geweest op ADE in The Box in Amsterdam bij Sloterdijk. Maar de AFAS was inderdaad niet verkeerd.

Is De School nog steeds actief? Ik dacht dat die zou sluiten. Altijd al weleens heen geweest.

Bedankt voor de tips alvast. Mocht iemand nog zulke feestjes in de nabije toekomst tegenkomen, voel je vrij ze hier te delen haha
Klik om te vergroten...
De school is niet meer actief, helaas.
Bij feestjes van Vault sessions in BRET (the box? Is dat hetzelfde? Vond daar het geluid ook hard en goed!!

Afgelopen feestje op thuishaven ( zo goed als voor aan gestaan en geluid was hier naar mijn idee ook goed!

Weetniet of het nog steeds zo is op deze locatie (niet opge let deze keer) was ook in een tent (zomers is de tent weg en is het een "open" stage.
Maar heb het idee dat er daar zo goed als 180° speakers om mij heen staan. Dus om de crowd staat rondom geluid. (Aan de stagekant) correct me if im wrong!

Ben in de LOFT geweest vorige ADE voor het eerst. Zeeer goed geluid. Keek er van op!

Heb me ook zeer vaak verbaasd over van die mega tenten hoe goed het geluid daar kan zijn. Zeker met harde bass feesten. Hoe die bass dan nog meer bouncy werd.

In grote hallen als jij omschrijft kan ik me ook wel in vinden in dat het geluid daar niet helemaal lekker doorkomt.

Wat mij bijstaat is dat juist de kleinere intiemere feestjes het betere geluid hebben.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zie dat ze dit jaar nog niks georganiseerd hebben maar hier ben je van goed geluid gegarandeerd (als je het mij vraagt).

https://www.vault-sessions.com/events
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
TripFlip zei:
Er zijn nog kaarten voor de vrijdag. :)

edit..

Misschien is Dekmantel iets?
Klik om te vergroten...

Dekmantel ga ik onthouden! Sowieso is akoestiek buiten makkelijker dan in een grote loods. Dit jaar valt het in een periode dat ik al allerlei leuke dingen heb gepland. Maar ziet er vet uit!
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dekmantel is echt leuk .... Nu twee jaar geweest op een enkele dag.

Voor wat betreft de grotere festivals, scoort deze zeer hoog. Vooral de algehele stemming heeft voor mij een hoge weegfactor.
Voor dit jaar overwoog ik serieus om de volledige pas aan te schaffen, ook vanwege de extra's die daar dit jaar bij horen: de vroege events.
Toch niet gedaan ... al die dagen op rij ga ik niet trekken, En er is zoveel onzekerheid over mijn toekomst. Tegelijk is het wel enorm goed geregeld !

Edit: het ontgaat mij hoe ik als redelijk trouwe Ratherlost-ganger helemaal de voorverkoop (en eindverkoop) voor de komende maart editie gemist heb. Die zaterdag gaat vast mooi worden (zelfs zonder mij).
T
TripFlipLid
01-01-2024, 00:00
#18
BelowTheFlow zei:
Dekmantel is echt leuk .... Nu twee jaar geweest op een enkele dag.

Voor wat betreft de grotere festivals, scoort deze zeer hoog. Vooral de algehele stemming heeft voor mij een hoge weegfactor.
Voor dit jaar overwoog ik serieus om de volledige pas aan te schaffen, ook vanwege de extra's die daar dit jaar bij horen: de vroege events.
Toch niet gedaan ... al die dagen op rij ga ik niet trekken, En er is zoveel onzekerheid over mijn toekomst. Tegelijk is het wel enorm goed geregeld !

Edit: het ontgaat mij hoe ik als redelijk trouwe Ratherlost-ganger helemaal de voorverkoop (en eindverkoop) voor de komende maart editie gemist heb. Die zaterdag gaat vast mooi worden (zelfs zonder mij).
Klik om te vergroten...

Oh ik dacht dat Dekmantel niet zo heel groot was? Op de filmpjes te zien leek het heel knus en gezellig te zijn (ik bezoek juist het liefst kleine festivalletjes).

Meerdaagse bezoek zit er voor mij ook niet in.. Enkele weken daarop al Draaimolen en daar tussen heb ik nog een andere festivalletje. Mocht er losse dag te boeken zijn ga ik misschien wel.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Is De School nog steeds actief? Ik dacht dat die zou sluiten. Altijd al weleens heen geweest.
Klik om te vergroten...
Tijdje dicht al. Ik vond deze tussen m'n bookmarks laatst: https://hetarchief.deschoolamsterdam.nl/index/
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
Tijdje dicht al. Ik vond deze tussen m'n bookmarks laatst: https://hetarchief.deschoolamsterdam.nl/index/
Klik om te vergroten...
Ik durfde het m al niet te vertellen💔

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."