Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums5-MeO-DMT: The God Molecule

5-MeO-DMT: The God Molecule

83 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Interessant, jouw ervaring, of beter gezegd, de conclusie die je trekt uit je ervaring, komt overeen met die van veel psychonauten, inclusief een klein beetje (ik ben helemaal nog niet zo ervaren) met de mijne.

NiandraLades zei:
Alles heeft geleid tot dit moment. Elke dag die ik heb geleefd, elke stap die ik heb gezet. Alle keren dat ik adem heb gehaald, elke seconde van mijn levensloop. En niet slechts mijn eigen levensloop. Want ook elke dag die jíj hebt geleefd heeft geleid tot dit doel.
Klik om te vergroten...

't Is zeer graag gedaan :) mooi stukje butterfly effect en determinisme.

NiandraLades zei:
Ik voel hoe ik verkracht word. Ik voel hoe ik verkracht. Ik voel hoe ik vermoord word. Ik voel hoe ik vermoord. Ik voel hoe ik gepijnigd word. Ik voel hoe ik pijnig. Het is ondraaglijk, het is ZO ondraaglijk, het is ZO ondraaglijk dat het ondraaglijk is en dan NOG ONDRAAGLIJKER. HET IS ONDRAAGLIJK! En toch moet het gevoeld worden, is er geen greintje twijfel of angst.
Klik om te vergroten...

Voelde je dan ook fysieke pijn, of was die pijn vooral mentaal? Ik vraag me soms af of, als je heel diep tript, of je ook fysieke pijn kunt voelen. Dat is een klein beetje een schrik van mij. Want aangezien trippen je zicht, gehoor, enzovoort overneemt, waarom ook niet je gevoel? Al leert ervaring me dat pijn slechts een hersenimpuls is als je tript (pijn die je "echte lichaam" voelt tenminste, heb nog nooit pijn-hallucinatie door trippen gehad).

Veel succes met terug aarden! Het zal zeker lukken, je zit vermoedelijk in een afterglow die vanzelf over gaat.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#2
Buu zei:
Wat een onzin. Als iemand recreatief een middel wilt gebruiken dan doet diegene dat. Waaronder ik. Ik zie 5-MeO-DMT niet als een heilig middel dat met respect behandelt moet worden. Ik zie het als een tripmiddel als elk ander. Ja, de intensiteit is een stuk heftiger. Zo ver ik weet heeft 5-MeO-DMT geen MAO eigenschappen dus een week lang van te voren je voeding aanpassen is totaal overbodig. Meerdere dagen vasten al helemaal en een ronduit stupide idee.

En 5-MeO-DMT een slechte naam? Ik heb er nog nooit overlezen. Het is juist wel een middel wat je even tussen neus en lippen door doet door de duratie. Al zullen velen er wel een juist moment voor uitzoeken door de intensiteit. Ik word soms zo moe van mensen die vinden dat alles serieus moet zijn en een heel religieus gebeuren om psychedelica heen moeten bouwen. Heb er gewoon vrede mee dat mensen zoals ik het puur recreatief gebruiken. Ik heb meerdere breaktroughs gehad van 5-MeO maar ik ben nog precies dezelfde persoon als hiervoor. Ja het was tof en intrigerend, maar het heeft mij leven niet (positief) veranderd.
Klik om te vergroten...
Iedereen mag het zo gebruiken zoals ie wil. Dat moet je ook vooral doen.
Ik richt me met mijn post op mensen die wel op een serieuze manier omgaan met psychedelica.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#3
8️⃣6️⃣ zei:
@रति
Stel je niet zo aan. Jij weet net zo goed als ik dat jouw betoog voortkomt uit een persoonlijke aversie richting @NiandraLades, die ik overigens veel en veel hoger aansla dan jou op de psychedelische ladder.

Als je zo bevooroordeeld bent kan je net zo goed niks zeggen lijkt me, slap lullen over liefde terwijl je eigenlijk vol haat zit.
Klik om te vergroten...
Ken jij mij dan? Volgens mij weet jij helemaal niets van mij. Afgezien van de roddels die je in chatgroepjes bespreekt met je vriendjes van dit forum.

Mijn problemen met Niandra Lades staan overigens geheel buiten mijn mening over dit onderwerp.
Ik kan neutraal over een onderwerp spreken zonder dat mijn mening over iemand daar tussen gaat staan.
Moet je zelf ook eens proberen, in plaats van je kinderachtige gedrag waarbij je steeds partij kiest voor je vriendjes op dit forum en anderen hard probeert aan te pakken. Begint toch op te vallen inmiddels, want dit is niet de eerste keer.
En ik heb geen last van haat hoor. Jij daarentegen wel zo te horen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@रति
Ik weet precies hoe het zit en jij ook, dus zit niet zo te zeveren.

En ik zit niet in een chatgroepje, ik spreek gewoon af met mijn vrienden. En ja, ik neem het op voor mijn vrienden als die worden bestookt met onterechte kritiek afkomstig uit verbittering.

Inhoudelijk slaat je post ook al nergens op. je verward 5Meo-DMT zelfs met n,n-DMT met je klets over dieet. Ook ik heb verschillende keren breaktroughs gehad op 5Meo zonder dieet/ervaren persoon/religieuze setting net zoals zo vele andere mensen en ik ben ook geen prutser.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik laat mij toch even uitlokken tot een reactie om, voor mensen die dit report lezen en mij verder niet kennen, sommige dingen toe te lichten. Hoewel ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij/zij psychedelica recreatief of spiritueel (of allebei) gebruikt, vind ik 5-MeO-DMT zeker geen middel om impulsief of roekeloos mee om te gaan en ik zou niet willen dat mensen naar aanleiding van dit report te makkelijk gaan denken over dit middel. Maar dat kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen, want het report geeft de intensiteit wel goed weer denk ik.

Ik heb nu 9 jaar tripervaring, ik heb veel verschillende middelen en doseringen gebruikt, van natuurlijke tot synthetische middelen. Soms samen met iemand of in een groepje, soms buiten, soms op een feestje, soms in ceremoniesetting met sjamaan, soms alleen in prikkelarme omgevingen. Verder speelt het psychedelische gedachtengoed een grote rol in mijn dagelijks leven, heb ik sinds ruim een jaar dankzij de inzichten uit psychedelica een grote ommekeer in mijn leven gemaakt en ben ik veel bezig met het leven naar de inzichten die ik heb gekregen (op meerdere niveaus). De inzichten uit psychedelica zijn het grootste geschenk in mijn leven geweest, hebben mij wakker gemaakt en mij los laten breken van het veilige maar volgzame en slapende leven dat ik leidde. Ik denk dus niet bepaald lichtzinnig over psychedelica.

Op deze bewuste dag stond eigenlijk alleen n,n-DMT in de planning en daar is een solide mentale voorbereiding aan vooraf gegaan. Het middel sprak me al jaren aan, ik had het al ruim een jaar in huis en heb me in die tijd veel ingelezen, maar heb gewacht met nemen tot ik voelde dat ik er klaar voor was en de omstandigheden goed waren. Ik spreek intenties uit voor ik trip, mediteer, werk er in de dagen daarvoor naartoe, gebruik dan geen medicatie (antidepressiva gebruik ik sowieso niet) en hou rekening met mijn voeding (gezond en niet te veel). Al doe ik ook wel eens een fun tripje tussendoor; het leven mag gevierd worden. DMT en 5-MeO-DMT zie ik echter niet als luchtige fun tripjes. De voorbereiding en mindset was dus in orde, echter bleef de intense DMT ervaring uit. 5-MeO-DMT had ik ook al lang liggen, ik was erdoor gefascineerd en heb er veel over gelezen de laatste twee jaar, echter voelde ik nog niet de behoefte het te proberen; de heftigheid schrikte mij juist best wel af. Op dat moment voelde het ineens alsof het mijn tijd was om het te nemen, en toen besloot ik om een ander inzicht uit psychedelica toe te passen: volg je gevoel.

Ik had het niet anders willen doen dan in mijn veilige huis, in deze omstandigheden en met vertrouwd en ervaren gezelschap. Het enige wat ik anders had willen doen is dat ik de dagen erna beter vrij had kunnen houden.
De ervaring is nog steeds één van de meest waardevolle ervaringen uit mijn leven geweest, ik ben er nog elke dag mee bezig en voel nog steeds de diep voedende werking, zoals je ook kunt lezen in mijn reacties onder dit report. Wat dat betreft is het precies zoals je het beschrijft en heeft het ondanks mijn "roekeloze/respectloze houding" toch precies de uitwerking gehad die het zou moeten hebben.

Het is wel goed om naar newbies extra te benadrukken dat dit geen middel is om zo maar even te nemen. Bedankt dat je me daar op wijst.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
@Psilocyloner
Mooi stukje van Jung.


Het probleem is denk ik dat dat vermogen echt terug gewonnen moet worden. En dat gebeurd niet zomaar, omdat je hiervoor tegen alles wat je aangeleerd is, in moet gaan. Iedereen heeft de volle potentie, want die staat van pure luciditeit is de aard van bewustzijn, maar we zijn geprogrammeerd met allerlei culturele programma's die hiervoor in de weg staan. Hardnekkige programma's waar bewust honderden, duizenden keren naar terug gekomen moet worden om ze uit te wissen of te overschrijven. Onze geest heeft de neiging om de weg van de minste weerstand te zoeken, dus velen komen niet eens in de goede richting en zullen dus gewoon hun programma's uit blijven voeren, opnieuw en opnieuw. Of beter gezegd, de programma's zullen hen uit blijven voeren.
Klik om te vergroten...
Ja, true. Het vergt denk ik echt een radicale trendbreuk, een breuk van de trend dat die programma's zichzelf voortdurend blijven bekrachtigen. Echter, zo'n radicale trendbreuk lijkt me niet op één dag gedaan. Ik vraag me echt af wat zoiets zou kunnen faciliteren. Ik vraag me weleens af of het uiteindelijk dient te gebeuren door revolutie (een snelle ingrijpende verandering) of evolutie (een trage, geleidelijke verandering). Ik denk niet dat zoiets als de corona van nu echt veel hieraan zal bijdragen. Het zou anders zijn geweest wanneer dit virus zo'n derde of de helft van de wereldbevolking zou uitroeien. Pas dán zouden bestaande systemen echt omvallen en de mens dwingen tot het opnieuw organiseren van een samenleving anders dan we tot dan toe kenden. Bestaande systemen zouden niet functioneren met slechts de helft van de totale bevolking van nu, denk ik zo. In ieder geval de monetaire/economische systemen niet. Nja, in dit geval zou het dus via een revolutie gaan. Hoe een veranderingsproces op de evolutie-wijze zou verlopen kan ik me eigenlijk maar moeilijk voorstelling van maken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik geloof dat er constant die push is om wakker te worden van onze programmering. Corona doet wellicht niet genoeg, waardoor we misschien grotere tegenslagen nodig hebben om op een revolutionaire manier te veranderen.

Aan de andere kant is er denk ik wel de evolutie van meer mensen die wakker worden. Zo waren er vroeger enkelingen, meesters die verlicht waren in de aard vooraf aan culturele programmering. Als je kijkt naar hoe de natuur werkt: miljoenen jaren geleden waren er nog helemaal geen bloemen, totdat de eerste bloem verscheen. Daarna zullen ongetwijfeld op meerdere plekken her en der bloemen zijn verschenen. En nu vandaag de dag zijn bloemen in grote getale over de gehele wereld te vinden. Het zou mij logisch lijken dat de natuur op een dergelijke manier ook in ons werkt.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psilocyloner zei:
Als we nou gewoon eens op een volwassen manier met elkaar over de inhoud gaan in plaats van elkaar steeds maar verwijten te maken, modder naar elkaar te gooien en wrok naar elkaar te blijven koesteren om allerlei akkefietjes, dan blijft het niveau van discussie op dit forum een beetje op peil.
Klik om te vergroten...
Dat is net EXACT wat wij tegen @रति zeggen. Dat is het laatste wat ik erover zeg. Als jij het niet wilt snappen, zul je het ook nooit snappen.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ik geloof dat er constant die push is om wakker te worden van onze programmering. Corona doet wellicht niet genoeg, waardoor we misschien grotere tegenslagen nodig hebben om op een revolutionaire manier te veranderen.

Aan de andere kant is er denk ik wel de evolutie van meer mensen die wakker worden. Zo waren er vroeger enkelingen, meesters die verlicht waren in de aard vooraf aan culturele programmering. Als je kijkt naar hoe de natuur werkt: miljoenen jaren geleden waren er nog helemaal geen bloemen, totdat de eerste bloem verscheen. Daarna zullen ongetwijfeld op meerdere plekken her en der bloemen zijn verschenen. En nu vandaag de dag zijn bloemen in grote getale over de gehele wereld te vinden. Het zou mij logisch lijken dat de natuur op een dergelijke manier ook in ons werkt.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de natuur non-dualistisch is, niet in te delen in termen als goed of slecht, logisch of onlogisch, constructief of destructief... dit is allemaal taal van het ego en de natuur overstijgt dit ego. Uitgaande van die non-dualiteit, zal de natuur ons dan niet altijd daarheen bewegen waar we 'horen' of 'moeten' (ook beide ego-termen uiteraard) zijn? De mens heerst niet over de natuur. Kan ik daaraan de geruststellende gedachte koppelen dat de mens nooit en te nimmer zijn eigen weg zal bepalen en dat welke weg dan ook die wordt bewandeld, de enige juiste is. Kunnen we rekenen op de natuur, ons daardoor laten leiden in hoop en vertrouwen... óf is het juist dit contact waaruit we leiding kunnen putten wat we kunnen verliezen en daarmee van onze natuur verwijderd kunnen raken? Echter, dan denk ik... hoe kunnen we van de natuur verwijderd raken? Zijn wij niet de natuur zelve, onlosmakelijk verbonden met al wat is? Hoe zouden we daar dan het contact mee kunnen verliezen? Worden we dan opeens iets autonooms, losstaand van 'de natuur', of een soort van tweede, onafhankelijk opererende natuur?

Dit brengt me op een anologie. Zijn we, met ons huidige bewustzijn, eens soort tegenkracht van de natuur geworden? Zijn wij en natuur twee krachten die elkaar opponeren... zoals materie en antimaterie, welke bij contact met elkaar elkaar vernietigen? Of, wel, is het werkelijk vernietigen? Is het niet zo dat de fusie van materie en antimaterie gewoon weer energie vormt? Heb je dan ook energie en anti-energie? Zo niet, dan zouden natuur en mensheid tóch weer één vormen... maar is dat één dan niet wat er onderliggend toch gewoon al is, en is dat één niet gewoon de natuur die ons leidt? Ik werp nu feitelijk 'mensheid vs. natuur' op, een zoveelste dichotomie, een die wederom niet past binnen een non-dualistisch uitgangspunt...

Ah, sorry... al typend in een gedachtestroom verwikkeld... :sweatsmile:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Psilocyloner zei:
Ik denk dat de natuur non-dualistisch is, niet in te delen in termen als goed of slecht, logisch of onlogisch, constructief of destructief... dit is allemaal taal van het ego en de natuur overstijgt dit ego. Uitgaande van die non-dualiteit, zal de natuur ons dan niet altijd daarheen bewegen waar we 'horen' of 'moeten' (ook beide ego-termen uiteraard) zijn?
Klik om te vergroten...
Dat denk ik wel ja. Maar op welke manier? Wie niet luisteren wil moet voelen.

Psilocyloner zei:
De mens heerst niet over de natuur. Kan ik daaraan de geruststellende gedachte koppelen dat de mens nooit en te nimmer zijn eigen weg zal bepalen en dat welke weg dan ook die wordt bewandeld, de enige juiste is. Kunnen we rekenen op de natuur, ons daardoor laten leiden in hoop en vertrouwen...
Klik om te vergroten...
Dat is het goede nieuws denk ik ja. Het zijn denk ik niet wij die onze weg kiezen of die wakker worden, het is de kosmos die dat voor ons en in/als ons doet. Een interesse in je/het bestaan is iets dat je niet kiest om te hebben, maar iets dat zich vanzelf ontwikkelt. Onze taak is om dat te laten gebeuren zonder al teveel weerstand van onze kant.

Psilocyloner zei:
óf is het juist dit contact waaruit we leiding kunnen putten wat we kunnen verliezen en daarmee van onze natuur verwijderd kunnen raken? Echter, dan denk ik... hoe kunnen we van de natuur verwijderd raken? Zijn wij niet de natuur zelve, onlosmakelijk verbonden met al wat is? Hoe zouden we daar dan het contact mee kunnen verliezen? Worden we dan opeens iets autonooms, losstaand van 'de natuur', of een soort van tweede, onafhankelijk opererende natuur?
Klik om te vergroten...
Uiteraard zijn wij de natuur. Maar voelen we dat op een diepe manier, dat is de vraag denk ik. Je kunt niet echt het contact verliezen met dat wat je bent, maar je kunt wel een valse identiteit aannemen die zegt iets heel anders te zijn.

Knap eigenlijk hoe het ego in staat is om die illusie op te werpen. Het is zo overduidelijk dat wij deel uitmaken van de natuur en het universum, maar toch voelen we vaak dat dat niet zo is. Dat we hier in deze vreemde wereld komen en dat er 1. onszelf is en 2. de ander: alles wat niet onszelf is.

Psilocyloner zei:
Ah, sorry... al typend in een gedachtestroom verwikkeld... :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Mooi toch :tonguewink:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Uiteraard zijn wij de natuur. Maar voelen we dat op een diepe manier, dat is de vraag denk ik. Je kunt niet echt het contact verliezen met dat wat je bent, maar je kunt wel een valse identiteit aannemen die zegt iets heel anders te zijn.
Klik om te vergroten...
Ja, dat is 'm denk ik. In die creatie van afgescheidenheid zit 'm ook meteen de weerstand denk ik dan. Het is het opgeven van die overtuiging van afgescheidenheid om het contact en daarmee de leiding van de kosmos weer te ervaren. Die terugkeer naar de basis geeft zin aan ons leven, dat waar elke religie of filosofie die niet in contact staat met die basis in zijn verwoede pogingen in heeft gefaald.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Psilocyloner zei:
Ja, dat is 'm denk ik. In die creatie van afgescheidenheid zit 'm ook meteen de weerstand denk ik dan. Het is het opgeven van die overtuiging van afgescheidenheid om het contact en daarmee de leiding van de kosmos weer te ervaren. Die terugkeer naar de basis geeft zin aan ons leven, dat waar elke religie of filosofie die niet in contact staat met die basis in zijn verwoede pogingen in heeft gefaald.
Klik om te vergroten...
Precies :grin:

We moeten ons weer laten leiden door die wil van de natuur, door de Tao. De natuur weet - in tegenstelling tot wij als schijnbare afgescheiden entiteiten - hoe in harmonie te leven met de rest.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psilocyloner zei:
Goh, ik vind het toch hoogst bijzonder, zo niet choquerend, hoe heftig er gereageerd is op deze post. Ik zie dat 'ie recent nog is aangepast, waarbij de aanvankelijke toon die misschien niet optimaal was neergezet wat is gematigd, maar juist de belangrijke boodschap die denk ik écht wel wat beter gehoord mag worden staat nog. Mensen zijn het contact met de natuur, met symboliek en met het transcendente, feitelijk met al wat we niet kunnen begrijpen met louter ons alles overheersende verstand, volledig kwijt, met alle gevolgen van dien. Een reminder als deze wordt daarom meteen maar neergesabeld. Het is angst voor het onbekende, angst voor alles wat wij met ons verstand niet kunnen begrijpen en daarom het liefst maar gewoon ontkennen. Ik ben momenteel weer eens Jung aan het lezen, en stuitte zojuist nog op deze passage, waardoor ik plots weer aan deze thread moest denken en me geroepen voelde toch een reactie te plaatsen. Ook de passage zelf wil ik niemand onthouden:


Ik spreek me niet uit over de wijze van gebruik van @NiandraLades, maar in zijn algemeenheid, los van specifieke mensen op dit forum, zie ik dat psychedelica vandaag de dag door velen worden gebruikt op een manier die volledig is losgerukt van de oorspronkelijke wortels en gebruikstradities gebaseerd op oeroude, van generatie op generatie overgedragen kennis en ervaring, onder meer vanuit de sjamanistische traditie in bijvoorbeeld het amazonegebied. Ook in de medische sector zie je dat met psychedelica in toenemende mate aan de haal wordt gegaan teneinde hier een efficiënt verdienmodel uit te genereren, daarmee overigens niet gezegd hebbende dat er gelukkig nog wel degelijk mensen in deze business zitten die wél de noodzakelijke aandacht hebben voor de transpersoonlijke aspecten die onmiskenbaar verbonden zijn aan psychedelica. Ik vind het echter triest om te zien hoe velen psychedelica inzetten louter als iets om het ego te dienen middels hedonistisch vermaak voor het opvullen van de pijnlijke leegte in onszelf als gevolg van onze volledige gerichtheid op het verstand waarbij we al het andere uit het oog zijn verloren, of, zoals in toenemende mate het geval bij 'microdoseren', als prestatieverhogend middel om maar in de destructieve rat race van de moderne samenleving mee te kunnen blijven hollen. Ik vraag me soms met angst en beven af of ons bewustzijn niet al zó ver is afgebrokkeld dat we niet eens meer vermogend genoeg zijn om psychedelica op zo'n wijze te benaderen dat het juist de potentie heeft ons bewustzijn te verhogen in plaats van dat het het zoveelste wordt dat volledig van z'n essentie wordt gestript en louter in dienst wordt gesteld van ons ego.
Klik om te vergroten...
Ik loop hopeloos achter zie ik al, maar wilde toch nog even op deze post reageren. :wink:

Deze boodschap had ik niet uit de oorspronkelijke post gehaald. Uit die post haal ik vooral persoonlijke verwijten richting mij en wordt een beeld geschetst welke totaal niet overeen komt met mijn gedrag en mijn report (zoals je weet ben ik niet iemand die lichtzinnig over psychedelica denkt). Ik heb daar inhoudelijk op gereageerd (laatste post op 1e pagina), maar daar is niet op in gegaan, wat mij genoeg zegt over de intentie van de post (provoceren in plaats van een inhoudelijke discussie voeren). Zodoende voelde ik mij niet geroepen om verder inhoudelijk in te gaan op het onderwerp.

Waar jij over schrijft: motieven om psychedelica te gebruiken/foutief gebruik van psychedelica, dat vind ik namelijk wel een interessante discussie. Het klopt dat psychedelica tegenwoordig op manieren gebruikt wordt die totaal losstaan van hoe het oorspronkelijk bedoeld is. Toch moedig ik zowel recreatief als serieus gebruik van psychedelica aan. Gebruik van psychedelica, met welk motief dan ook, is een begin.
Toen ik 9 jaar geleden voor het eerst truffels nam deed ik dat vooral omdat het me grappig leek, omdat ik wel eens wilde hallucineren, omdat ik wel eens wat anders wilde dan XTC. Louter als vermaak, het middel in dienst gesteld van mijn ego dus. Dát zou je totaal respectloos kunnen en mogen noemen. Maar psychedelica dwingen dat respect vanzelf af. Je kent het effect van psychedelica; het loskomen van je programma’s, loskomen van alles wat je aangeleerd is, dichter bij je ware zelf komen, het vervagen van de grenzen tussen jou en ‘de rest’. En langzaam maar zeker worden dan de benodigde veranderingen gemaakt. Wordt er meer respect getoond voor psychedelica, wordt er nagedacht over intenties van gebruik, worden de benodigde aanpassingen gedaan, veranderd de zelfzuchtige en alles-staat-in-dienst-van-mijn-vermaak houding in een nederige houding. En zo zorgt psychedelica er zelf wel voor dat we het niet meer gebruiken om ons ego te dienen. Het is veel te sterk om in dienst te staan van ons ego, joh. :wink:

Ik ben daarom vaak allang blij als iemand interesse begint te tonen in psychedelica, ook uit louter recreatieve redenen. Ik hoop dan dat dat het begin is van het wakker worden en dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Juiste wijze van gebruik, juiste houding, dat komt daarna automatisch wel.
Ik sta wat dat betreft meer aan de kant van Timothy Leary: LSD door het drinkwater!
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#14
NiandraLades zei:
Het is veel te sterk om in dienst te staan van ons ego, joh.
Klik om te vergroten...
NiandraLades zei:
Ik sta wat dat betreft meer aan de kant van Timothy Leary: LSD door het drinkwater!
Klik om te vergroten...

Veel mooie woorden hier, ze zijn allemaal door me heen gegaan. Ik had ze zelf kunnen schrijven, maar dat laat ik graag over aan anderen, want ik probeer juist minder woorden te gebruiken.

Daarom alleen een amen onder deze twee quotes :praying2:
Goedenavond alle(e?)n, ik heb jullie/mezelf heel erg lief 💜
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dit topic heeft mij geinspireerd om weer wat 5-MeO-DMT te kopen en een lekker tussendoor tripje te doen. Bedankt heiligen.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#16
NiandraLades zei:
En zo zorgt psychedelica er zelf wel voor dat we het niet meer gebruiken om ons ego te dienen.
Klik om te vergroten...

Gebruiken om ego te dienen... mooie verwoording!

NiandraLades zei:
Ik sta wat dat betreft meer aan de kant van Timothy Leary: LSD door het drinkwater!
Klik om te vergroten...

Al mijn haren staan recht als je dit zegt maar je snapt zelf denk ik wel de tegenargumenten :grin:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#17
NiandraLades zei:
Toen ik 9 jaar geleden voor het eerst truffels nam deed ik dat vooral omdat het me grappig leek, omdat ik wel eens wilde hallucineren, omdat ik wel eens wat anders wilde dan XTC. Louter als vermaak, het middel in dienst gesteld van mijn ego dus. Dát zou je totaal respectloos kunnen en mogen noemen. Maar psychedelica dwingen dat respect vanzelf af. Je kent het effect van psychedelica; het loskomen van je programma’s, loskomen van alles wat je aangeleerd is, dichter bij je ware zelf komen, het vervagen van de grenzen tussen jou en ‘de rest’. En langzaam maar zeker worden dan de benodigde veranderingen gemaakt. Wordt er meer respect getoond voor psychedelica, wordt er nagedacht over intenties van gebruik, worden de benodigde aanpassingen gedaan, veranderd de zelfzuchtige en alles-staat-in-dienst-van-mijn-vermaak houding in een nederige houding. En zo zorgt psychedelica er zelf wel voor dat we het niet meer gebruiken om ons ego te dienen. Het is veel te sterk om in dienst te staan van ons ego, joh. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik weet niet... dit effect heeft het denk ik op je gehad omdat je er toch wel met een zekere openheid instaat. Misschien niet aanvankelijk, maar wel met een voldoende open persoonlijkheid om het te kunnen zien en je uiteindelijk open te stellen voor meer dan vermaak. Ik heb eens iemand horen zeggen 'psychedelics don't work on stupid people', maar ik zou echt even niet meer weten wie dat ooit gezegd heeft. Ik ben bang dat dat in zekere zin toch wel waar is. Indien men allereerst niet open staat en ontvankelijk is voor de effecten die je beschrijft, wat dan? Ik betwijfel of iedereen tot een soort van inkeer kan komen door een psychedelische ervaring. Zelfs indien dat wél zo zou zijn, dan is het nog aan die persoon hoe hij er uiteindelijk mee omgaat, of hij zijn ervaring integreert in zijn leven en ook ernaar gaat handelen. Vooral op het gebied van integratie schiet het mijns inziens bij veel gebruikers van psychedelica nog al eens tekort. Onverantwoord gebruik kan bovendien ook wel degelijk leiden tot psychische crises. Psychedelische ervaringen kunnen heel ingrijpend zijn, dus iemand moet in beginsel al wel tot op zekere hoogte in staat zijn zichzelf te kunnen dragen. Juist veel kwetsbare mensen grijpen naar drugs, soms met inbegrip van psychedelica. Mensen die al instabiel zijn, krijgen dan toch net even dat laatste zetje waardoor ze te ver doorslaan. Ik zeg hiermee overigens niks over psychedelica. Dit zijn alle factoren die liggen bij de gebruiker, niet bij het middel.

NiandraLades zei:
Ik ben daarom vaak allang blij als iemand interesse begint te tonen in psychedelica, ook uit louter recreatieve redenen. Ik hoop dan dat dat het begin is van het wakker worden en dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Juiste wijze van gebruik, juiste houding, dat komt daarna automatisch wel.
Ik sta wat dat betreft meer aan de kant van Timothy Leary: LSD door het drinkwater!
Klik om te vergroten...
Het is vooral Leary geweest waardoor de psychedelische revolutie van de jaren '60 voortijdig eindigde, daar de vooral door hem gepropageerde massaverspreiding van LSD tot een ongecontroleerde puinhoop heeft geleid. Ik denk toch echt dat we het meer moeten hebben van meer weloverwogen types als Stanislav Grof dan zo'n Timothy Leary.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psilocyloner zei:
Ik heb eens iemand horen zeggen 'psychedelics don't work on stupid people', maar ik zou echt even niet meer weten wie dat ooit gezegd heeft.
Klik om te vergroten...
Terence McKenna :)
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Terence McKenna :)
Klik om te vergroten...
Ah, dus tóch! :) Ik was niet zeker genoeg van m'n zaak om meteen zijn naam erbij te betrekken, maar het was wel m'n eerste vermoeden.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#20
रति zei:
Ik sprak enige dagen geleden met @Mindless die mij vertelde dat de meest waardevolle trips voor hem die trips waren welke een bepaalde mate van strijd in zich hadden. Met name de zeer zware beproevingen. Dit vind ik een interessante zienswijze. Ik hou er rekening mee dat dit ook voor jou zou kunnen gelden.

Voor mij persoonlijk kies ik altijd de weg van de minste weerstand. Wanneer alle parameters goed staan en ik de kans op een fijne ervaring heb geoptimaliseerd. Dit is dus mogelijk een verschil in zienswijze of persoonlijke voorkeur aangaande wat het beste voor je werkt.
Klik om te vergroten...
Mijn positie ligt ergens te midden van die van jullie, zo lijkt het. Ik zoek een trip op wanneer ik me er klaar voor voel. In vrijwel uitsluitend alle gevallen gaat het hierbij om, zoals je zegt, een situatie waarin ik voel dat alle parameters goed staan voor een fijne, of laat ik zelf zeggen rustige, gegronde ervaring waarbij ik voldoende open sta en draagkracht heb om dat wat zal komen te kunnen dragen. Wanneer ik optimaal at peace of mind ben en in het huidige moment, in het hier en nu, weet te zijn. Enkele malen heb ik echter ook een trip opgezocht juist wanneer ik met iets in de knel zat, in de hoop hierin een stap verder te kunnen komen. Dit levert soms niet de meest fijne of comfortabele ervaringen op, maar zeker wel leerzame en onmisbare. Echter, ook wanneer ik tripte op momenten dat (ik dacht dat) alle parameters goed stonden, heb ik wel eens moeilijke ervaringen gehad, maar ook voor mij lijken deze 'beproevingen' inderdaad de meest waardevolle te zijn geweest. Ze komen harder binnen en dwingen daarmee op een bepaalde manier een urgentie af voor integratie, zo lijkt het. Soms krijg ik met de zachte hand boodschappen die maar niet echt door lijken te dringen en daardoor naar verloop van tijd vervliegen. Soms komt een dergelijke boodschap met een ferme tik, waarna de ingratie na afloop een veel natuurlijker verloop heeft. Het lijkt dan wat meer vanzelf te gaan, gewoon omdat het meer indruk heeft gemaakt.

रति zei:
Ik hoop dat je na verloop van tijd nogmaals een ervaring met dit middel aangaat, maar dan onder begeleiding van een sjamaan in een ceremoniële setting. Ik ken een zeer betrouwbare sjamaan die met zijn vrouw ceremonies geeft. Dit zijn zeer lieve (en zeer ervaren) mensen die je mogelijk advies kunnen geven welke stappen je het beste kunt zetten om je ervaring zo goed mogelijk te integreren. Stuur maar een pm wanneer je hun adres wil hebben. Ik weet dat zij daarnaast ook mensen begeleiden (in een Bufo ceremonie) die een traumatische ervaring hebben gehad (in algemene zin- mensen met verslaving bijvoorbeeld). Soms doen zij dit zelfs gratis.
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf een aantal beduidend minder fijne ervaringen gehad met begeleiding in ceremoniële settings, helaas. Niks in de orde van trauma of iets dergelijks, maar gewoon verre van optimaal en uiteindelijk echt mijn geld niet waard. Ondergedoseerd worden door een begeleider die onderliggend angstig lijkt te zijn voor wat kan komen, alsmede gewoon te weinig aandacht, onder meer op een moment dat ik er echt even uit was en ik het erg lastig had met mezelf, waarbij ze me min of meer links hebben laten liggen na herhaaldelijk mijn moeilijkheden te hebben aangegeven. Was -in mindere mate- bij ayahuasca, maar vooral mijn laatste keer huachuma bij diezelfde aanbieder.

Niet alleen door mijn persoonlijke ervaringen, maar door wat ik heb gelezen in het algemeen, alsmede mijn kijk of het traditionele sjamanisme, ben ik erg skeptisch met betrekking tot het Westers sjamanisme. Een sjamaan wordt je niet zomaar. Dit vergt vele oeroude rituelen, inwijdingen, trainingen door hen van vorige generaties die ongeschreven kennis op je overbrengen die vele generaties lang van generatie op generatie is overgedragen. In sjamanisme wordt gewerkt met spirits, met energieën, met archaïsche aspecten als archetypen en symboliek uit het collectieve onbewustzijn. Een westerse begeleider is geen sjamaan. Dit wil ik toch wel met klem benadrukken. Ik ken een Nederlandse opleiding tot sjamanisme. Deze opleiding duurt 4 jaar. Je ondergaat zelf wel een aantal ceremonies... maar in de Amazone ben jij écht geen sjamaan na 4 jaar! Ook na zo'n opleiding vind ik het dat je je sjamaan zou mogen noemen. Ik vind het soms eigenlijk maar gevaarlijk...

रति zei:
Sommige deskundigen zeggen dat Bufo een veel meer veilige ervaring geeft dan 5-meO-DMT. Een uitspraak van iemand (een therapeute die patiënten Bufo geeft in trauma-heling) was dat zij bij eigen inname van 5-meO-DMT (dus de synthetische RC vorm) sterk het gevoel had dat zij er alleen voor stond. Dat de leidende beschermende geest van Bufo afwezig was en dat zij zich minder veilig voelde. Ik heb zelf geen ervaring met de synthetische 5-meO-DMT, maar ik weet van mijn Bufo ervaring dat het zeer veilig voelde. Het is als de terugkeer naar moeder natuur. Helend in elke vorm. Ik zeg dit omdat ik hoop dat je dit gaat ervaren.
Klik om te vergroten...
Dit heb ik ook gehoord. Ik heb dit bovendien met andere middelen dan 5-MeO-DMT ook zo ervaren. De onbewerkte plantmedicijnen hebben een bezieling. Ik weet dat niet iedereen openstaat voor dit gegeven, maar het is een niet te ontkennen feit. De plant spirit begeleidt je. Ik denk dat synthetishce 5-MeO-DMT zich verhoudt tot bufu-secretie zoals geëxtraheerde DMT of, in iets minder mate, changa, zich verhouden tot ayahuasca, zuivere mescaline zich verhoudt tot huachuma en 4-AcO-DMT of zuivere psilocybine zich verhouden tot paddo's of truffels. Alle missen zij dat stukje zeer subtiele, maar o zo essentiële stukje bezieling welke de persoon met een open geest en een open hart door de ervaring zal leiden en gedurende de reis zal beschermen.

Tot slot een vraag aan je. Ik heb iemand eens de uitspraak horen doen dat men beter lijkt te reageren op de middelen die afkomstig zijn uit het gebied waar zij zijn geboren en getogen. Zelfs in de Amazone en de Andes zouden westerlingen meer moeite hebben met ayahuasca of huachuma bijvoorbeeld, omdat ze niet optimaal zijn gefinetuned met de energieën van deze planten. Ik vraag me af of het werkelijk zo is dat we ons beter zouden kunnen richten op de plantmedicijnen die inheems zijn op ons eigen Europese vasteland, of dat het feit dat wij de zuid-Amerikaanse (evenals Afrikaanse plantmedicijnen wellicht, zoals iboga) minder goed kunnen handelen louter te maken heeft met de westerse wijze waarop wij zijn gesocialiseerd, waarbij alle aandacht voor het transpersoonlijke eigenlijk vervlogen is, waardoor we daar in algemene zin gewoon moeilijker mee om kunnen gaan met ons alledaagse bewustzijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."