Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet verschil tussen "woke" zijn en wakker worden

Het verschil tussen "woke" zijn en wakker worden

184 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeehond zei:
Mee eens.
Ik vind het erg vermoeiend.
Begin er echt op af te haken hier.
Klik om te vergroten...
+1
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#2
Toepasselijke sokken 20230115_125249.jpg
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
HappyMind zei:
Toepasselijke sokken Bekijk bijlage 48678
Klik om te vergroten...
Minder toepasselijke naam.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mevrouw Pløp zei:
Minder toepasselijke naam.
Klik om te vergroten...
Yin en yang 😘
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
HuisbaasBob zei:
'woke culture' wat is dat eigenlijk. Hoeveel mensen identificeren zichzelf als woke.
Klik om te vergroten...
"Woke" is het nieuwe "hipster". Niemand vond zichzelf een hipster, het was altijd iemand anders.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wocaine
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#7
HuisbaasBob zei:
Het is echt zo'n denkbeeldige boeman waar men in de kringen van Baudet en Fox naar kan wijzen met sensationalistische uitspraken in de trend van "WokE cUltuRe wiL zwArte PieT tRansgeNder maKen!!"
Klik om te vergroten...
Verreweg de meeste Pieten die ik meegemaakt heb waren vrouwen.

Mijn (inmiddels overleden blanke) vriend uit Oklahoma zei (in het Engels over 'blackface' Zwarte Piet) "als ze erachter komen dat het ook vrouwen zijn die zich als Zwarte Piet verkleden worden ze helemaal gek".
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#8
Woke gebruik ik voor mensen van rond de 20 die helemaal doorschieten in de trends waarbij voor gelijkheid wordt gestreden ivm. afkomst, gender, handicaps ed.

Ik ben zeker niet tegen die bewegingen, integendeel. Waar ik wel tegen ben is wat ik dus woke cultuur noem en er helemaal in doorschieten.

Voorbeeld: Een jong meisje zei eens tegen mij dat Assepoester verboden moest worden omdat dat boek Rape-culture verheerlijkt, haar woorden.
De reden zou zijn dat de prins Assepoester kust zonder wederzijdse toestemming. Ik viel bijna van mijn stoel toen die dat zei.

Of zo las ik eens een artikel in de krant over een meisje dat zich beledigd voelde als ze vroegen wat haar afkomst was. Ze had een getinte huidskleur waardoor ze die vraag soms kreeg. Ze zei dat ze het beledigend vond om aan een nationaliteit gekoppeld te worden.

Of de hele zwarte pieten discussie. Ge moet er maar is op letten dat het altijd blanke jonge mensen zijn die hierover klagen, ik ken verschillende zwarten en voor zo ver ik weet liggen die daar helemaal niet wakker van.

Uiteindelijk is dat maar een relatief kleine groep die daar zo in overdrijven maar om een of andere reden gaven ze die enorm veel aandacht en lijkt het alsof de meesten er zo over denken. En dat de politiek die soms volgt is enorm ergerlijk.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wil je weten wat te woke is?



De hele discussie rond (paarse) M&M's in USA.
Dat is gewoon te belachelijk voor woorden.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
Wil je weten wat te woke is?



De hele discussie rond (paarse) M&M's in USA.
Dat is gewoon te belachelijk voor woorden.
Klik om te vergroten...
Ah, leg eens uit. Wat is het probleem met paarse m&m's volgens hun?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#11
-Rataplan- zei:
Ah, leg eens uit. Wat is het probleem met paarse m&m's volgens hun?
Klik om te vergroten...
Paars staat symbool voor steun aan de LGBTQIA+- gemeenschap.

Hieronder een artikel.
Sommige M&M's zijn obees. Andere willen M&M's in een mannelijke verpakking.


www.vrt.be

M&M's-personages zijn dan toch niet "te woke", bedrijf bekent "reclamestunt voor Super Bowl" | VRT NWS Nieuws

De pratende en bewegende M&M's-snoepjes verdwijnen dan toch niet uit de reclames in de Verenigde Staten. Producent Mars wou de bekende snoepwoordvoerders zogezegd schrappen omdat ze te veel polarisatie veroorzaakten: voor een deel van de conservatieve rechterzijde in de Verenigde Staten zijn de...
www.vrt.be www.vrt.be
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat bedoel ik dus, dat is om u een breuk te lachen en te blijten tegelijkertijd.

De media heeft hier ook schuld, ze zouden zulke mensen moeten negeren want die sporen niet goed. Maar jah, hun gazetten moeten verkopen en blijkbaar lezen de mensen dat graag.

Dat zal wel is overwaaien zeker?
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben wakker en ik ga koffie zetten. 😂
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
CuriousExplorer zei:
Wil je weten wat te woke is?



De hele discussie rond (paarse) M&M's in USA.
Dat is gewoon te belachelijk voor woorden.
Klik om te vergroten...
-Rataplan- zei:
Ah, leg eens uit. Wat is het probleem met paarse m&m's volgens hun?
Klik om te vergroten...
Maar zegmaar niemand die door rechtse jankerds "woke" wordt genoemd heeft gevraagd om "meer inclusieve m&m's". Dit is gewoon door een multinational bedacht (wat overigens gewoon het misbruiken van de beweging die de positie van LBHTQIers wilt verbeteren is... Vergelijkbaar met greenwashen) en pas groot gemaakt toen - jawel - rechtse jankerds gingen janken dat het "te inclusief" was.

Niemand heeft hier om gevraagd. Er worden zoveel spoken bedacht die er niet zijn.

Ik had nog een betoog mbt de post boven jouwe geschreven maar laat maar. Imma give up on this platform🥲
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
Maar zegmaar niemand die door rechtse jankerds "woke" wordt genoemd heeft gevraagd om "meer inclusieve m&m's". Dit is gewoon door een multinational bedacht (wat overigens gewoon het misbruiken van de beweging die de positie van LBHTQIers wilt verbeteren is... Vergelijkbaar met greenwashen) en pas groot gemaakt toen - jawel - rechtse jankerds gingen janken dat het "te inclusief" was.

Niemand heeft hier om gevraagd. Er worden zoveel spoken bedacht die er niet zijn.

Ik had nog een betoog mbt de post boven jouwe geschreven maar laat maar. Imma give up on this platform🥲
Klik om te vergroten...
Ijuv, ik heb er diep over nagedacht en ik weet eigenlijk niet helemaal waar ik sta wat betreft 'woke'.

Volgens mij is het een soort internet cultuur die samenhangt met 'cancel culture', een heel oppervlakkig 'like' gerelateerd iets.

Het is allemaal heel serieus... net als die toestand met Johnny Depp en Amber Heard... totdat het opeens voorbij is.

Ik luister vaak naar The Critical Drinker op youtube die ook erg tegen 'woke' in films en televisie is.
Hij bedoelt dan dat hij tegen de mode is van Hollywood om vrouwen en mensen van Afrikaanse afkomst in blanke mannenrollen te zetten (Ghostbusters en de Lord of the Rings prequel)
en om heterostellen te vervangen door lesbiënnes/homo's. Als homo kijk ik zelf graag naar homo's in films, maar als je hetero's gaat zitten vervangen door homo's/lesbies in Hollywood films, klopt er vaak geen snars meer van het verhaal.

Ik denk weleens dat ze dit gewoon doen omdat ze zo op hun lazer gehad hebben met #METOO...
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#16
CuriousExplorer zei:
Wil je weten wat te woke is?



De hele discussie rond (paarse) M&M's in USA.
Dat is gewoon te belachelijk voor woorden.
Klik om te vergroten...
Screenshot_20230126_154009_Instagram.jpg

Groetjes!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
HappyMind zei:
Bekijk bijlage 48925

Groetjes!
Klik om te vergroten...
Gadverdamme jij doorgeslagen linkse drammer!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
Ijuv, ik heb er diep over nagedacht en ik weet eigenlijk niet helemaal waar ik sta wat betreft 'woke'.

Volgens mij is het een soort internet cultuur die samenhangt met 'cancel culture', een heel oppervlakkig 'like' gerelateerd iets.

Het is allemaal heel serieus... net als die toestand met Johnny Depp en Amber Heard... totdat het opeens voorbij is.

Ik luister vaak naar The Critical Drinker op youtube die ook erg tegen 'woke' in films en televisie is.
Hij bedoelt dan dat hij tegen de mode is van Hollywood om vrouwen en mensen van Afrikaanse afkomst in blanke mannenrollen te zetten (Ghostbusters en de Lord of the Rings prequel)
en om heterostellen te vervangen door lesbiënnes/homo's. Als homo kijk ik zelf graag naar homo's in films, maar als je hetero's gaat zitten vervangen door homo's/lesbies in Hollywood films, klopt er vaak geen snars meer van het verhaal.

Ik denk weleens dat ze dit gewoon doen omdat ze zo op hun lazer gehad hebben met #METOO...
Klik om te vergroten...
Wat goed om te lezen dat je er over hebt nagedacht enzo. Ik zou t ook gek vinden als oude verhalen aangepast worden, maar vind het wel goed dat er meer diversiteit is te zien in nieuwe films en series.

Maar ik zit vooral met hoe "woke" geclassificeerd wordt en aan wie dit wordt toegeschreven. Om het even bij mezelf te houden: ik word, vooral op t forum, vaak als "woke" gezien. Maar ik strijd echt niet voor inclusieve fictieve m&m figuren... Ik heb geen seconde naar johnny depps zaak gekeken, ik cancel echt niet iemand die toevallig man of wit is. Ik strijd voor een gelijkwaardige behandeling van iedereen. Maar door gekke mediahypes, bedrijven of individuen die de stroming misbruiken, krijgt die strijd ineens een heel andere "kleur" (heheh) dan hoe het daadwerkelijk wordt bedoelt. Daarom zou het zo goed zijn als we meer praten en luisteren naar elkaar, in plaats van onze meningen baseren op wat anderen zeggen over deze "others".
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#19
ljuv zei:
Wat goed om te lezen dat je er over hebt nagedacht enzo. Ik zou t ook gek vinden als oude verhalen aangepast worden, maar vind het wel goed dat er meer diversiteit is te zien in nieuwe films en series.
Klik om te vergroten...
Het is veel gemakkelijker een andere cultuur te beoordelen dan je eigen. Amerika is écht anders dan Nederland (waar ik vandaan kom) of België.

In Amerika is er een hemelsbreed verschil tussen Hollywood en de traditionele tv kanalen en de 'Independent films'. De meeste Amerikaanse tv series van vroeger zijn zo achterlijk reactionair, dat een serie als American Horror Story Cult van een paar jaar geleden me opeens aan de VPRO series van de jaren negentig deed denken.

Hoewel veel LGBT cultuur uit de VS komt lopen ze op andere vlakken 40 jaar bij Europa achter en beginnen ze nu een beetje in te lopen.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#20
Casrus zei:
Volgens mij is het een soort internet cultuur die samenhangt met 'cancel culture', een heel oppervlakkig 'like' gerelateerd iets.

Het is allemaal heel serieus... net als die toestand met Johnny Depp en Amber Heard... totdat het opeens voorbij is.
Klik om te vergroten...
Misschien moet je wat minder geloven dat dit soort roddel media en sensatie een weerspiegeling is van de werkelijkheid

Of de hele zwarte pieten discussie. Ge moet er maar is op letten dat het altijd blanke jonge mensen zijn die hierover klagen, ik ken verschillende zwarten en voor zo ver ik weet liggen die daar helemaal niet wakker van.
Klik om te vergroten...
Dat kan. Zo kan je vast ook 'verschillende zwarten' vinden die Geert Wilders een sympathieke man vinden.
Of wellicht hebben die personen helemaal geen zin om die discussie aan te gaan met jou maar hebben ze er wel wat op tegen. Zo kan je honderden anecdotes aanhalen.

Feit blijft dat zwarte piet in zijn vorm van de laatste decennia gewoon hopeloos verouderd is en niet met een zinnig woord te verdedigen valt waarom het geen make-over kan gebruiken.

Zouden mensen ook zo gaan schuimbekken als ze een aanpassing zouden doen in een hypothetische verfilming van Kuifje in Afrika? Prachtige boeken maar net als Zwarte Piet past het niet meer in de tijdsgeest van nu.
kuifje+in+afrika.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...5678910
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."