Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet verschil tussen "woke" zijn en wakker worden

Het verschil tussen "woke" zijn en wakker worden

184 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
HuisbaasBob zei:
Misschien moet je wat minder geloven dat dit soort roddel media en sensatie een weerspiegeling is van de werkelijkheid
Klik om te vergroten...
"Woke" wordt wel degelijk gebruikt door grote bedrijven om aan de verwachtingen van hun aandeelhouders te voldoen. Alleen noemen ze het niet zo.

Onder andere in Hollywood.

Gek genoeg spreken die zich weer niet uit over de vele misstanden in China.
Ze mochten hun rechten om daar films te vertonen eens verliezen!
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
HuisbaasBob zei:
Dat kan. Zo kan je vast ook 'verschillende zwarten' vinden die Geert Wilders een sympathieke man vinden.
Of wellicht hebben die personen helemaal geen zin om die discussie aan te gaan met jou maar hebben ze er wel wat op tegen. Zo kan je honderden anecdotes aanhalen.
Klik om te vergroten...

Nederlandse Hindoestanen zouden massaal op Geert Wilders gestemd hebben, en die zijn meestal niet blank.

Het idee dat 'allochtone' groepen in Nederland allemaal samen zouden spannen tegen autochtonen klopt niet. Er bestaan tussen verschillende niet-autochtone groepen spanningen die groter zijn dan tussen de meeste allochtonen en autochtonen.

Vraag bijvoorbeeld Turkse Nederlanders maar eens wat ze van Marokkaanse Nederlanders vinden.

Maar dat is juist gunstig want dat maakt de groep burgers die geïnteresseerd zijn in een onpartijdige regering juist groter.

Ok. Te ver afgedwaald.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
-Rataplan- zei:
Ik ben opgegroeid in een concentratiewijk in het Brusselse, denkt gij nu echt dat ik nog nooit intensief discussies heb gehad met mensen uit Zuid-Afrika, Iran, Marokko ed. over racisme en dat soort van zaken?

Ik walg even hard van racisme als gij en tolereer niet dat iemand mijn vrienden beledigd.
Klik om te vergroten...

Wanneer is het bij de Belgische Marokkanen racisme en wanneer zijn de andere Belgen de buitenproportionele misdragingen binnen de groep Belgische Marokkanen gewoon zat en heeft het er niet zozeer mee te maken dat ze er anders uitzien dan de rest maar meer dat mensen ze herkennen als een bedreiging, zoals bijvoorbeeld de leden van een MC?

Hoezo ben ik als autochtone Nederlander verantwoordelijk voor slavernijtoestanden die in de tijd van mijn betovergrootvader al ophielden -terwijl zij er -net zoals de meeste Nederlanders- daar nooit ook maar iets mee te maken hebben gehad en misschien nog niet eens mochten stemmen, en zijn Marokkanen in Brussel in die ene wijk niet ergens medeverantwoordelijk voor die vreselijke aanslagen van een paar jaar terug?

Het antwoord is niet ja óf nee, het antwoord is wat is het juiste antwoord voor de Belgische samenleving?

We hebben hier in Amsterdam gelazer gehad met de vrijgave van de taxivergunning (of hoe dat ook heet). Hoeveel gelazer we daar met Nederlandse Marokkanen niet mee hebben gehad! (bedankt VVD!) Één man doodgeslagen door een taxichauffeur en ga voor de grap als homo eens in een Marokkanen taxi zitten!

En zelf maar klagen dat ze zo gediscrimineerd worden!

Dat wil bij lange na niet zeggen dat Nederlands Marokkaanse taxi chauffeurs zich allemaal steeds zo gedragen, maar als er gelazer is, zijn het wel bijna altijd Marokkanen.

Ik ken nu maar één Belgische Marokkaan persoonlijk, en dat is de ex van mijn blanke Antwerpse vriend. (homo's, beiden voor een groot deel van hun leven psychiatrisch patient).

Die vriend woonde toen ik hem leerde kennen in Borgerhout (Marokkanenbuurt in Antwerpen) en beklaagde zich over het gedrag van Marokkanen in Antwerpen. Hij komt één uit Oostende (dus géén frustratie over het verdwijnen van zijn volksbuurt) en heeft twee Marokkaanse vrienden (en een sketchy Vlaams Marokkaanse date gehad toen het weer eens uit was met zijn vriend).

En in Oostende, je raadt het al... ook al problemen met Marokkanen.

In Nederland is het nu zo ver gekomen dat de kroonprinses en de premier bedreigd zouden worden door de Mocromaffia, Marokkaans Nederlandse jongen gevoetbald zouden hebben met de kransen van het Bevrijdingsmonument op de Dam (is bij mijn weten geen bewijs van, maar het is net iets wat Noord-Afrikanen zouden doen)( Vooral Marokkanen, Algerijnen en Tunesiërs heb ik geen verstand van. Egyptenaren waarschijnlijk minder of zelfs helemaal niet, Libiërs ken ik niet).

Heb nu twee Tunesisch Duitse vrienden die beiden als illegalen Duitsland zijn binnengekomen.

Die Duitsers weten niet wat ze overkomt met al die Noord-Afrikanen! Het land zit vol Turken, Iraniërs en zo nog een hele bubs moslimgroepen, maar de zakkenrollers in de homobars in Berlijn zijn Roemenen en Bulgaren, niet Marokkanen zoals in Amsterdam tot op een paar jaar terug.

De ene heeft een verblijfsvergunning en werkt bij de afvalstoffenreiniging in Stuttgart (hij is ook homo en bodybuilder (al hebben wij nooit seks gehad en blijft dat zo) voor het geval je je afvraagt wat Casrus ermee doet).

De andere is een draaideur (kleine) crimineel die nu weer uitgezet is naar Tunis. (Winkeldiefstal in Frankfurt alsmede zich niet willen identificeren, daarvoor was het handel in coke met een bende, maar het was geen coke, het was bakpoeder. Een andere keer had hij ruzie in de metro van Berlijn. Hij had een baan, maar toen heeft hij waarschijnlijk aan de borsten van een Oost-Europese collega gezeten).

Hij is al vier keer op een vlot van Tunesië naar Europa gekomen, en dat zie ik hem nog weleens een keer doen. En als hij weer op vakantie naar Amsterdam wil komen, of Antwerpen, zal ik dat faciliteren (als ik het geld tenminste heb of als ik kan). De vorige keer is hij van de camping af gezet (waarschijnlijk omdat hij niet kán luisteren naar vrouwen en hij iets gedaan had wat niet mocht).

Ik vind hem heel leuk en hij is ook heel knap, maar hij is twee weken ouder dan ik (45), maar mijn oppas kind van twaalf kan zich al beter gedragen.

Anti-racisme is een uitstekend rechtsprincipe, maar de politici die zich in de afgelopen decennia uitgesproken hebben over het feit dat buitenlander haat puur uit irrationeel racisme voortkwam (en die nóóit in die probleemwijken woonden) hebben óf grotendeels gelogen en/of wisten niet waar ze het over hadden.

Het is een totaal zootje met immigratie in de EU.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
-Rataplan- zei:
Maar ge moet ook niet overdrijven, die zijn niet achterlijk he, soms denk ik dat het net de wokers zijn die de zwarten minachten, alsof die niet voor zichzelf kunnen opkomen en uw hulp nodig hebben.
Klik om te vergroten...
Fout gedacht. Net als dat je fout hebt gedacht dat de anti zwartepiet bewing alleen of vooral door witte jonge mensen wordt gestenund. De beweging is vorige eeuw al door de zwarte gemeenschap opgestart. Hen zie je voornamelijk bij de demo's, en alleen het laatste decennium hebben zij steeds meer ondersteuning van witte gelijkdenkenden gekregen. In Nederland zit de anti zwartepiet beweging gewoon om tafel met onze regering over het slavernijverleden, en dat zijn bepaald geen witte mensen (N.B.: de regering wel).

-Rataplan- zei:
Zij kunnen gerust het onderscheid maken tussen een ludieke karikatuur en een echte beledeging hoor. De meeste moppen die ik ken over Marokkanen heb ik net geleerd van Marokkanen
Klik om te vergroten...
Een ludieke karikatuur kan evengoed racistisch zijn, net zoals moppen. Je hebt mensen die dat minder beledigend opvatten, klopt, maar wat niet minder wordt is het racisme dat door dergelijke humor in stand wordt gehouden.

-Rataplan- zei:
Zo vertelde een Nederlander ooit verschillende Belgen moppen tegen mij, en ik heb mij kreupel gelachen. Ik had me ook beledigd kunnen voelen en hem een kroket op zijn smoel geven maar ik kan het onderscheid maken tussen een grap en een beledeging.
Klik om te vergroten...
Witte Nederlanders en Belgen hebben dan ook een stuk minder te maken met de gevolgen van racisme. Het is geen goede vergelijking.

-Rataplan- zei:
Ik ben opgegroeid in een concentratiewijk in het Brusselse, denkt gij nu echt dat ik nog nooit intensief discussies heb gehad met mensen uit Zuid-Afrika, Iran, Marokko ed. over racisme en dat soort van zaken?
Klik om te vergroten...
Niemand beticht je hier ook van, dus dat je je hiermee wilt verdedigen is dubieus. Maar blijkbaar hebben deze gesprekken weinig effect of impact want
-Rataplan- zei:
ik ken verschillende zwarten
Klik om te vergroten...
-Rataplan- zei:
Of zo las ik eens een artikel in de krant over een meisje dat zich beledigd voelde
Klik om te vergroten...
-Rataplan- zei:
Uiteindelijk is dat maar een relatief kleine groep
Klik om te vergroten...
Ten eerste neem je nogsteeds dingen van media aan, ten tweede als mensen met een andere afkomst aangeven zich onprettig erbij te voelen, respecteer je dit niet omdat dit niet overeen komt met jouw beeld. Dat iemand mensen van andere afkomst kent en met ze praat, maakt racisme niet minder racistisch.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Fout gedacht. Net als dat je fout hebt gedacht dat bij de anti zwartepiet bewing alleen of vooral door witte jonge mensen wordt gestenund. De beweging is vorige eeuw al door de zwarte gemeenschap opgestart. Hen zie je voornamelijk bij de demo's, en alleen het laatste decennia hebben zij steeds meer ondersteuning van witte gelijkdenkenden gekregen. In Nederland zit de anti zwartepiet beweging gewoon om tafel met onze regering over het slavernijverleden, en dat zijn bepaald geen witte mensen (de regering wel).
Klik om te vergroten...
In 1987 hadden we Gerda Havertong op Sesamstraat over Zwarte Piet...

Niet iedereen was het daarmee eens. Het schijnt dat tijdends de opnamen van Waku Waku opeens een bandje van "Zie ginds komt de stoomboot" in de coulissen afgespeeld werd.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casrus zei:
In 1987 hadden we Gerda Havertong op Sesamstraat over Zwarte Piet...

Niet iedereen was het daarmee eens. Het schijnt dat tijdends de opnamen van Waku Waku opeens een bandje van "Zie ginds komt de stoomboot" in de coulissen afgespeeld werd.
Klik om te vergroten...
In 1927 zelfs al! Toen werd er voor het eerst iets over de zwarte pieten discussie op papier gezet... Wellicht dus zelfs eerder al.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Ik ben Nederlands staatsburger. Excuses door de Nederlandse Staat gaan ons allemaal aan.
Klik om te vergroten...
In wat voor opzicht beïnvloedt zo'n excuses jou dan?
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casrus zei:
Hoezo ben ik als autochtone Nederlander verantwoordelijk voor slavernijtoestanden die in de tijd van mijn betovergrootvader al ophielden -terwijl zij er -net zoals de meeste Nederlanders- daar nooit ook maar iets mee te maken hebben gehad en misschien nog niet eens mochten stemmen, en zijn Marokkanen in Brussel in die ene wijk niet ergens medeverantwoordelijk voor die vreselijke aanslagen van een paar jaar terug?
Klik om te vergroten...
Ah daar krijgen we de verongelijkte slachtoffer rol en de ja-maar

Wie zegt dat jij verantwoordelijk bent voor het slavernijverleden? Heeft er iemand aan jou gevraagd of jij persoonlijk excuses wilt aanbieden?
Nee, het gaat hier om de Nederlandse staat die excuses biedt, toevallig dezelfde staat als toen.

Hoe je vergelijking trekt tussen dit en het persoonlijk aanrekenen van een hele bevolkinsgroep voor een aanslag gaat mij te boven. Nouja ik weet de oorzaak eigenlijk ook wel
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
HuisbaasBob zei:
Ah daar krijgen we de verongelijkte slachtoffer rol en de ja-maar

Wie zegt dat jij verantwoordelijk bent voor het slavernijverleden? Heeft er iemand aan jou gevraagd of jij persoonlijk excuses wilt aanbieden?
Nee, het gaat hier om de Nederlandse staat die excuses biedt, toevallig dezelfde staat als toen.

Hoe je vergelijking trekt tussen dit en het persoonlijk aanrekenen van een hele bevolkinsgroep voor een aanslag gaat mij te boven. Nouja ik weet de oorzaak eigenlijk ook wel
Klik om te vergroten...
Wat overigens een stuk minder gek is, voor er op gefixeerd gaat worden... Dat heet politieke verantwoordelijkheid. Bewindslieden dragen de verantwoordelijkheid voor de keuzes van hun voorgangers. Ook die van een eeuw geleden. Zeker als er nu nog geld wordt verdiend aan die keuzes.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
HuisbaasBob zei:
Ah daar krijgen we de verongelijkte slachtoffer rol en de ja-maar
Klik om te vergroten...

Ik ben geen slachtoffer, maar ook geen dader.

HuisbaasBob zei:
Wie zegt dat jij verantwoordelijk bent voor het slavernijverleden? Heeft er iemand aan jou gevraagd of jij persoonlijk excuses wilt aanbieden?
Nee, het gaat hier om de Nederlandse staat die excuses biedt, toevallig dezelfde staat als toen.
Klik om te vergroten...

Ik ben Nederlands staatsburger. Excuses door de Nederlandse Staat gaan ons allemaal aan.

HuisbaasBob zei:
Hoe je vergelijking trekt tussen dit en het persoonlijk aanrekenen van een hele bevolkinsgroep voor een aanslag gaat mij te boven. Nouja ik weet de oorzaak eigenlijk ook wel
Klik om te vergroten...

Je beantwoordt de vraag niet.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
HuisbaasBob zei:
In wat voor opzicht beïnvloedt zo'n excuses jou dan?
Klik om te vergroten...
Dan moet er weer geld betaald worden etc.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik wist niet dat excuses zo duur waren
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
HuisbaasBob zei:
Ik wist niet dat excuses zo duur waren
Klik om te vergroten...
Wat denk jij nou, HuisbaasBob?

Maar we zullen zien.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tja dat verzin je er zelf bij.
Maar goed stel dat het geld kost, wat dan nog? Heeft de staat daar niet van geprofiteerd in het verleden?

En dan nog is het een hele rare sprong in logica om dan te zeggen dat alle Marokkanen deels verantwoordelijk zijn voor een aanslag. Of heeft Marokko die aanslag opgeëist
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casrus zei:
Wat denk jij nou, HuisbaasBob?

Maar we zullen zien.
Klik om te vergroten...
Jij weet als het goed is dat excuses gratis zijn:
Casrus zei:
Drugsforumleden en moderators (en admins),

Ik ben veel te ver gegaan met mijn posts in Drugs? Geil? Waar is de grens? Er zijn een aantal pb's uitgegaan, maar deze verontschuldiging is voor alle leden die getriggerd werden door mijn posts in dat topic waar ik geen naam voor had.

Met sommigen van jullie zijn vreselijke dingen gebeurd en dan vallen het soort van opmerkingen die ik maakte in dit topic helemaal niet goed.

Jullie hebben er vast nog héél véél verdriet van.

Ik bied jullie allemaal mijn verontschuldigingen aan. Ik zal dit niet meer doen.

Zo direkt ga ik een Drugsforum 'vakantie' aanvragen bij de moderators.


Jullie zijn een fijn forum en fijne moderators (en admins)

Fijne Kerst en een gelukkig Nieuwjaar alvast.

Sorry,

Casrus
Klik om te vergroten...
C
Calliweed2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
FredKroket zei:
Jij weet als het goed is dat excuses gratis zijn:
Klik om te vergroten...
Niks is gratis alles draait om geld uiteindelijk
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Herstelbetalingen zouden zeker op zijn plaats zijn maar daar is voorlopig ook zeker geen spraken van.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
HuisbaasBob zei:
Tja dat verzin je er zelf bij.
Maar goed stel dat het geld kost, wat dan nog? Heeft de staat daar niet van geprofiteerd in het verleden?
Klik om te vergroten...

Suriname had alleen maar geld gekost, las ik.

Nederlands Indië zou het geld hebben opgeleverd, maar daar schijnen excuses niet aan de orde te zijn.

HuisbaasBob zei:
En dan nog is het een hele rare sprong in logica om dan te zeggen dat alle Marokkanen deels verantwoordelijk zijn voor een aanslag. Of heeft Marokko die aanslag opgeëist
Klik om te vergroten...

Alle Marokkanen in die wijk in Brussel. Anno nu.

FredKroket zei:
Jij weet als het goed is dat excuses gratis zijn:
Klik om te vergroten...

In de landspolitiek, waar alles over miljarden gaat?

Fat chance. Ik ben trouwens niet tegen eventuele herstel betalingen, maar ook niet voor.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Suriname had alleen maar geld gekost, las ik.

Nederlands Indië zou het geld hebben opgeleverd, maar daar schijnen excuses niet aan de orde te zijn.



Alle Marokkanen in die wijk in Brussel. Anno nu.



In de landspolitiek, waar alles over miljarden gaat?

Fat chance. Ik ben trouwens niet tegen eventuele herstel betalingen, maar ook niet voor.
Klik om te vergroten...
Slopen is kopen. Verder ben je heel goed in whataboutism.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#20
HuisbaasBob zei:
Misschien moet je wat minder geloven dat dit soort roddel media en sensatie een weerspiegeling is van de werkelijkheid


Dat kan. Zo kan je vast ook 'verschillende zwarten' vinden die Geert Wilders een sympathieke man vinden.
Of wellicht hebben die personen helemaal geen zin om die discussie aan te gaan met jou maar hebben ze er wel wat op tegen. Zo kan je honderden anecdotes aanhalen.

Feit blijft dat zwarte piet in zijn vorm van de laatste decennia gewoon hopeloos verouderd is en niet met een zinnig woord te verdedigen valt waarom het geen make-over kan gebruiken.

Zouden mensen ook zo gaan schuimbekken als ze een aanpassing zouden doen in een hypothetische verfilming van Kuifje in Afrika? Prachtige boeken maar net als Zwarte Piet past het niet meer in de tijdsgeest van nu.
Bekijk bijlage 48931
Klik om te vergroten...
Ik ben opgegroeid in een concentratiewijk in het Brusselse, denkt gij nu echt dat ik nog nooit intensief discussies heb gehad met mensen uit Zuid-Afrika, Iran, Marokko ed. over racisme en dat soort van zaken?

Ik walg even hard van racisme als gij en tolereer niet dat iemand mijn vrienden beledigd.

Maar ge moet ook niet overdrijven, die zijn niet achterlijk he, soms denk ik dat het net de wokers zijn die de zwarten minachten, alsof die niet voor zichzelf kunnen opkomen en uw hulp nodig hebben.

Zij kunnen gerust het onderscheid maken tussen een ludieke karikatuur en een echte beledeging hoor. De meeste moppen die ik ken over Marokkanen heb ik net geleerd van Marokkanen.

Zo vertelde een Nederlander ooit verschillende Belgen moppen tegen mij, en ik heb mij kreupel gelachen. Ik had me ook beledigd kunnen voelen en hem een kroket op zijn smoel geven maar ik kan het onderscheid maken tussen een grap en een beledeging.

En als ge dat niet meer kunt... Tjah dan weet ik het ook niet meer hoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."