Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom Ervaren We? Het Onoplosbare Vraagstuk van Bewustzijn

Waarom Ervaren We? Het Onoplosbare Vraagstuk van Bewustzijn

104 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Mindless

Je citeert Jung en Krishnamurti maar wie hun werk echt kent, ziet dat ze jouw punt juist ondergraven.

Jung stelt in The Undiscovered Self:

“Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate.”
Dat is geen pleidooi voor vrije wil, maar een erkenning dat we grotendeels onbewust worden gestuurd.

Krishnamurti zegt:
“The observer is the observed.”
Dus ook bewust “kiezen” om bewust te zijn is een illusie — het ‘ik’ dat zou kiezen, is juist wat verdwijnt.

En daar wringt jouw verhaal:
Je gebruikt woorden die autonomie suggereren,
maar bronnen die autonomie ontkennen.
Je beroept je op denkers die juist zeggen dat er niets te kiezen valt.

Dus mijn vraag blijft:
Wil je nu zeggen dat we autonoom kiezen?
Of dat er slechts bewustzijn is zonder ‘iemand’ die kiest?
Allebei tegelijk kan simpelweg niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit topic is mij een onwijs prachtig ontroerende existentiële crisis.
Ik zie wat dingen voorbij komen wat echt heel mooi is om in woorden uitgedrukt te zien.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is een onbeantwoordbare vraag in de zin van dat je die binnenkant alleen kunt meten door dingen die je vanaf de buitenkant observeert (via indicatoren). Dus als je zulke indicatoren telkens weer opnieuw afwijst als zijnde geen rechtsreeks bewijs dat er een binnenwereld bestaat, dan ben je weer bij het solipsisme wat veronderstelt dat je alleen zeker kunt zijn van je eigen binnenwereld en van niks anders.
Klik om te vergroten...
Je hebt absoluut gelijk dat we, als we elke uiterlijke indicator afwijzen als onvoldoende bewijs, uiteindelijk op het solipsisme stuiten. En eerlijk gezegd: misschien is dat ook precies waar het pijn doet niet omwille van het denken, maar vanwege wat we voelen.

Want ja, ik weet alleen van mijn eigen binnenwereld. Maar wat ik ervaar is zĂł levend, zĂł doordrenkt van betekenis, dat het bijna ondraaglijk is om te denken dat die intensiteit nergens anders bestaat.

Misschien kunnen we de vraag dus niet oplossen met bewijs, maar alleen met iets als herkenning. Geen zekerheid, maar een soort innerlijke resonantie. En dan wordt de echte vraag niet of de ander een binnenkant hééft, maar: ben ik bereid die mogelijkheid werkelijk te zien?
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Maar alles Ă­s verbonden. En als alles verbonden is, is er 1 geheel.

Maar los daarvan:

Als je niet luistert naar wat je verstand zegt over je ervaring, maar kijkt naar je directe ervaring, dan zie je: alles beweegt door mij, of beter gezegd: alles verschijnt in mij.

Kan het kwaad om in plaats van te luisteren naar het verstand, eens te kijken naar je directe ervaring? Wellicht doet dit je er anders naar kijken, of wellicht niet.
Klik om te vergroten...
Ik snap je punt, en ik zie hoe je redenering logisch voortvloeit uit directe ervaring. Maar voor mij wringt daar juist iets.

Je zegt dat alles in jou verschijnt maar is dat niet precies wat je zou verwachten van een bewustzijn dat begrensd is door z’n eigen constructie? Dat het voelt alsof alles “hier en nu” is, omdat we simpelweg geen toegang hĂ©bben tot wat daarbuiten ligt?

Het lijkt mij juist kortzichtig om de grens van menselijke ervaring gelijk te stellen aan de grens van wat is. Alsof de vissenkom zegt: “meer dan dit bestaat er niet,” puur omdat hij de oceaan niet kent.

Dat alles binnen onze waarneming verbonden lijkt, betekent niet dat dit alles is. Het zegt vooral iets over onze waarneming niet per se over de aard van het geheel.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Prachtig hoe je dit zo samenbrengt. Vooral dat beeld van het geheel dat zichzelf op verschillende manieren beleeft dat raakt iets. Het ‘ik’ lijkt dan gewoon een tijdelijke lens waardoor het geheel even naar zichzelf kijkt. Mooie toevoeging weer, dank
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als groot fan van Carl Jung heb ik veel nagedacht over het mysterie van het bewustzijn en de vrije wil. Jung’s diepgaande inzichten over het onbewuste, het zelf en de psyche inspireren me enorm. Toch worstel ik met een vraag die zelfs hij nooit volledig kon oplossen: waarom ervaren we eigenlijk iets? Waarom is er niet alleen simpele informatieverwerking, maar ook een innerlijke beleving — dat voelbare ‘ik’ dat leeft in het hier en nu?

Jung sprak over het ‘zelf’ als een kern van open bewustzijn, maar hij kon niet verklaren waarom die kern subjectieve ervaring heeft. Dit ‘hard problem of consciousness’ blijft een raadsel waar zelfs de grootste denkers geen sluitend antwoord op hebben.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Is er volgens jullie een verklaring? Of is dit misschien een mysterie dat we nooit helemaal kunnen doorgronden, net zoals Jung suggereerde?

Zelf denk ik dat het onderliggende gevoel bij emoties zoals angst, liefde of blijdschap in wezen hetzelfde is. Het verschil zit ‘m in de context of setting waarin we dat gevoel ervaren. Het is alsof één fundamenteel gevoel zich uit in verschillende ‘kleuren’ of vormen, afhankelijk van de situatie.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Kijk deze plus alle andere filmpjes. Het antwoord đŸ‘ŒđŸ»probeer er naar te luisteren en sta er voor open. Hij praat vanuit advaita vedanta's perspectief over wat we zijn en wat we niet zijn (everything you are aware of you are not, you are the experiencer" you are that pure light shining ( ""sat chit andanda")

S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
Kijk deze plus alle andere filmpjes. Het antwoord đŸ‘ŒđŸ»probeer er naar te luisteren en sta er voor open. Hij praat vanuit advaita vedanta's perspectief over wat we zijn en wat we niet zijn (everything you are aware of you are not, you are the experiencer" you are that pure light shining ( ""sat chit andanda")

Klik om te vergroten...
Ik ben enigsinds bekend met Swami Sarvapriyaa

Swami Sarvapriyaa legt uit dat onze emoties en gevoelens als een spiegel werken: ze reflecteren wat er in ons innerlijk gebeurt als reactie op wat we meemaken. Bijvoorbeeld, wanneer je muziek hoort die je raakt, activeert die muziek bepaalde herinneringen en onbewuste patronen. Hierdoor ervaar je een emotie zoals vreugde of verdriet dat is de ‘spiegel’ die je gevoelens weerkaatst.

Wat hij wĂ©l uitlegt, is hĂłe deze gevoelens ontstaan: door die spiegelwerking van onze innerlijke ervaringen. Maar wat hij nĂ­et uitlegt, is het diepere filosofische en wetenschappelijke vraagstuk: waarom we ĂŒberhaupt subjectief, bewust voelen. Waarom is er een innerlijke beleving van emoties in plaats van alleen maar een automatische reactie? Waarom is er een ‘ik’ die deze gevoelens ervaart?

Dus kort gezegd: hij beschrijft de mechanismen achter emoties, maar niet het fundamentele mysterie van het bewustzijn zelf het ‘waaróm’ van die innerlijke ervaring blijft onverklaard.
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#9
Super interessante vraag, love dit!

Maar wat is daar het nut van? Ik weet het niet. Ik stel de vraag dan andersom: Wat is het nut van dit alles als er niemand is om het te ervaren?

Ik heb ooit bij elkaar gefilosofeerd dat bewustzijn misschien wel juist het begin van onze huidige realiteit is, Het Al.

Er was 0. En ineens was er iets dat die 0 ervaarde, waarmee het automatisch 1 creëerde. En zo creëerde dat eerste bewustzijn ervaring op ervaring, tot in de oneindigheid..

Pffff ik weet het niet, het duizelt me. Maar het is geweldig!

Topic deed me ook denken aan deze:
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk dat het ervaren van iets voortkomt uit een fundamentele dualiteit die alles in het universum vormt. Net zoals licht en donker altijd samen bestaan, zo bestaat ook alles en het absolute niets tegelijk. Deze dualiteit, die je kunt vergelijken met het principe van yin en yang, is niet alleen een filosofisch concept maar heeft ook wetenschappelijke onderbouwing in de vorm van paradoxen en kwantumfysica.

Ons bewustzijn leeft precies in deze dualiteit — we ervaren iets omdat het tegenovergestelde, het niets, ook bestaat. Het absolute niets is echter iets wat wij nooit direct kunnen ervaren, omdat het per definitie geen ervaring is, geen bestaan. Toch kunnen we het begrijpen omdat wij als ervarende wezens in het ‘iets’ leven en daardoor het verschil met ‘niets’ kunnen bevatten. Dit maakt ons bewustzijn paradoxaal: we zijn enerzijds vrij in onze wil en gedachten, maar anderzijds lijken we gebonden door patronen die vastliggen in het onderbewustzijn en de natuurwetten.

Tijd is in dit geheel ook van belang. We reizen als het ware door dit niets — tijd is de beweging van bewustzijn door ervaringen. Zonder het absolute niets zou er geen ‘ruimte’ zijn voor tijd of ervaring. Alles wat wij kennen, kunnen we alleen binnen de grenzen van ons menselijk brein ervaren. Oneindigheid en het volledige ‘alles’ liggen daarentegen buiten ons bereik. Dit betekent dat onze realiteit slechts een fractie is van een groter, onbegrijpelijk geheel.

In mijn beleving verklaart dit waarom we iets ervaren: omdat het iets kan bestaan, moet het tegenovergestelde, het niets, ook bestaan. Deze onvermijdelijke dualiteit creĂ«ert ervaring, bewustzijn en uiteindelijk groei. Vanuit deze visie is leed of het ‘donkere’ niet alleen onvermijdelijk, maar ook noodzakelijk — het stimuleert groei en bewustzijnsontwikkeling. We kunnen dus zeggen dat het ‘niets’ de ‘schepper’ is van alles, omdat zonder het niets het iets niet ervaren kan worden.

Hoewel deze theorie veel raakvlakken heeft met bestaande wetenschappelijke inzichten zoals kwantumfysica en het yin-yang principe, blijft de ultieme ‘waarom’-vraag — waarom er ĂŒberhaupt iets is in plaats van niets — in essentie een paradox. Het absolute niets en het absolute alles bestaan gelijktijdig, maar liggen buiten het menselijke kunnen om volledig te bevatten. Toch biedt deze paradox ons een kader om te begrijpen dat ervaring, bewustzijn en werkelijkheid onlosmakelijk verbonden zijn met deze dualiteit.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
[QUOTE="Sjakka, post: ] het fundamentele mysterie van het bewustzijn zelf.
[/QUOTE]
Hij praat over niks anders dan dat. 😇

Dat wij niet het lichaam zijn.
Niet de emoties.
Niet de reden, ideeën gedachten.
Niet het ego.

Vragen als waarom voel ik en wie is die ik is identificeren met het lichaam en ego ik.

Brahman Ik waar Swami over praat ( wie wij werkelijk zijn) is alles. En er is niks anders dan en wij zijn dat.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Ja een van de hoofdstukken gaat hierover. Je moet dan onderscheid maken tussen cognitie en bewustzijn. Cognitie is het vermogen om te reageren op invloeden van buitenaf, en dat is een kenmerk van al het leven. Van klein tot groot, bacterie tot blauwe vinvis, al het leven reageert autonoom op invloeden van buitenaf. Bewustzijn is echter iets anders. Het gaat dan om meta-cognitie waarbij het levende wezen bewust is van zichzelf, en daarvoor is een nog veel complexer samenspel van cognitieve taken nodig.

In de biologie wordt dat fenomeen dikwijls bestudeerd met de spiegeltest. Een dier (of mens) wordt voor een spiegel gezet, en er wordt een stip getekend op zijn/haar voorhoofd. Als het dier naar zichzelf kijkt en probeert de stip weg te wrijven op het eigen voorhoofd, dan is aangetoond dat het wezen zichzelf kan herkennen in de spiegel. Er zijn maar zeer weinig diersoorten die slagen voor de spiegeltest, waaronder chimpansees, olifanten, gorilla's, bonobo's, orangoetans, en orca's. Minder bekende diersoorten die ook slagen voor de spiegeltest zijn: de poetsvis, eksters, en reuzenmanta's.
Maar de meeste diersoorten herkennen zichzelf dus niet in de spiegeltest, en biologen concluderen daarom dat ze waarschijnlijk niet beschikken over meta-cognitie: het vermogen om op zichzelf te reflecteren.
Klik om te vergroten...
Die spiegeltest blijft me wel bezighouden ik snap wat je bedoelt met meta-cognitie als extra laag, dat een wezen zichzelf kan herkennen.

Maar stel je maakt een robot die die test ook haalt. Hij kijkt in de spiegel, ziet de stip op z’n hoofd, en wist ’m weg.

Dan denk ik meteen: doet hij dat omdat hij zichzelf echt herkent? Of gewoon omdat hij zo geprogrammeerd is?

En als hij het ‘goed’ doet, wil dat dan ook zeggen dat er vanbinnen iets gevoeld wordt? Dat het echt iets is om die robot te zijn?

Ik merk dat ik dat moeilijk vind want ik wéét dat ik vanbinnen iets voel, maar bij alles en iedereen buiten mezelf moet ik dat gewoon maar aannemen op basis van gedrag.

Dus ik vraag me af: hoe weet je nou of er echt een binnenkant is? Zit daar volgens jou een grens tussen gewoon iets doen en echt iets zijn?
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Stel je voor dat je naar een film kijkt. Wat Swami zegt is als het uitleggen dat jij niet de stoel bent waarin je zit, niet het popcornbakje, en ook niet de film zelf — maar dat jij de kijker bent, degene die alles ziet en ervaart. Dat is een heel diep inzicht over wie jij bent: het bewustzijn dat alles waarneemt.

Wat ik vraag, is iets anders. Het is de vraag waarom die film er ĂŒberhaupt is, waarom er beelden, geluiden en verhalen zijn om te ervaren. Oftewel: waarom is er iets om te ervaren, in plaats van dat er helemaal niets is? Waarom is er bewustzijn dat iets ervaart en niet simpelweg het volledige niets?

Dus het verschil is dat Swami uitlegt wie jij bent als bewustzijn, maar ik probeer te begrijpen waarom bewustzijn iets ervaart en niet helemaal niets. Dat is de fundamentele ‘waarom’-vraag, die voorbij gaat aan het ‘wie’.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik snap goed de verwarring, maar houd rekening met het volgende: de vraag “Waarom is er iets in plaats van niets?” gaat niet alleen over het bewustzijn dat al bestaat, maar juist over het ontstaan van dat bewustzijn zelf en de ervaring ervan. Het probleem is dat we vanuit onze ervaring en ons denken altijd aannemen dat er iets is een ‘ik’, een bewustzijn, een ervarend subject. Maar de vraag probeert juist voorbij dat uitgangspunt te kijken: waarom is er ĂŒberhaupt iets dat kan ervaren, in plaats van dat er helemaal niets is, waar niets ervaarbaar is?

Dit betekent dat het lastig te bevatten is omdat onze hele manier van denken en waarnemen al gebaseerd is op het ‘iets’ dat bestaat. Het is daardoor bijna onmogelijk om te denken vanuit ‘niets’, terwijl juist dát de kern van de vraag is. Daarom leidt deze vraag altijd tot paradoxen en blijft het een fundamenteel mysterie het gaat om het ervaren van het zijn versus het totaal ontbreken daarvan, iets wat ons verstand niet volledig kan bevatten omdat het zelf onderdeel is van dat ‘iets’.

Kort gezegd: de verwarring ontstaat doordat we de vraag stellen vanuit een bewustzijn dat al is, terwijl de vraag juist is waarom dat bewustzijn er is in plaats van niets. Dit maakt het een ongrijpbare, diep filosofische paradox.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Sjakka zei:
Als groot fan van Carl Jung heb ik veel nagedacht over het mysterie van het bewustzijn en de vrije wil. Jung’s diepgaande inzichten over het onbewuste, het zelf en de psyche inspireren me enorm. Toch worstel ik met een vraag die zelfs hij nooit volledig kon oplossen: waarom ervaren we eigenlijk iets? Waarom is er niet alleen simpele informatieverwerking, maar ook een innerlijke beleving — dat voelbare ‘ik’ dat leeft in het hier en nu?

Jung sprak over het ‘zelf’ als een kern van open bewustzijn, maar hij kon niet verklaren waarom die kern subjectieve ervaring heeft. Dit ‘hard problem of consciousness’ blijft een raadsel waar zelfs de grootste denkers geen sluitend antwoord op hebben.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Is er volgens jullie een verklaring? Of is dit misschien een mysterie dat we nooit helemaal kunnen doorgronden, net zoals Jung suggereerde?

Zelf denk ik dat het onderliggende gevoel bij emoties zoals angst, liefde of blijdschap in wezen hetzelfde is. Het verschil zit ‘m in de context of setting waarin we dat gevoel ervaren. Het is alsof één fundamenteel gevoel zich uit in verschillende ‘kleuren’ of vormen, afhankelijk van de situatie.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het precies dat is: een onverklaarbaar mysterie. Dit maakt het (imo) juist zo oneindig fascinerend: oneindige verwondering (hoe kan het dat ervaring gekend wordt?) dat je nooit kunt weten.

De vraag zelf houdt het in leven. Ook al zou er een antwoord komen, dan zou dit het leven eruit halen. Ik ben blij en dankbaar dat het altijd een mysterie zal zijn. In principe zijn wijzelf deze vraag: datgene dat is, verwondert zich over zijn eigen bestaan. Het doet dit direct (bewustzijn van bewustzijn) en ook indirect door zichzelf te filteren door een lichaam/geest en zichzelf zo als 1 (van vele) wereld(en) te ervaren.

Nathaniel zei:
Er was 0. En ineens was er iets dat die 0 ervaarde, waarmee het automatisch 1 creëerde. En zo creëerde dat eerste bewustzijn ervaring op ervaring, tot in de oneindigheid..
Klik om te vergroten...
Ja, er is 0. (Wij/onszelf/niets)
En tegelijkertijd verschijnt daarin 1 (De wereld/de ander/iets)

Op het moment dat (schijnbaar) iets ontstaat is er 0 en 1 en dus: 2. Vanuit hier zijn ĂĄlle mogelijkheden mogelijk. Dit is de basis van dit mathematische universum, dat een vermenigvuldiging van 2 is. Oneindige complexiteit van daaruit. En het is allemaal nu.

Maar tegelijkertijd is er altijd alleen maar echt 0, dat niet weet hoe het hier kan zijn. Het begint niet, het eindigt niet, het is hier al zonder ergens anders weg te komen, tijdloos (eeuwig)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sjakka zei:
Als groot fan van Carl Jung heb ik veel nagedacht over het mysterie van het bewustzijn en de vrije wil. Jung’s diepgaande inzichten over het onbewuste, het zelf en de psyche inspireren me enorm. Toch worstel ik met een vraag die zelfs hij nooit volledig kon oplossen: waarom ervaren we eigenlijk iets? Waarom is er niet alleen simpele informatieverwerking, maar ook een innerlijke beleving — dat voelbare ‘ik’ dat leeft in het hier en nu?

Jung sprak over het ‘zelf’ als een kern van open bewustzijn, maar hij kon niet verklaren waarom die kern subjectieve ervaring heeft. Dit ‘hard problem of consciousness’ blijft een raadsel waar zelfs de grootste denkers geen sluitend antwoord op hebben.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Is er volgens jullie een verklaring? Of is dit misschien een mysterie dat we nooit helemaal kunnen doorgronden, net zoals Jung suggereerde?

Zelf denk ik dat het onderliggende gevoel bij emoties zoals angst, liefde of blijdschap in wezen hetzelfde is. Het verschil zit ‘m in de context of setting waarin we dat gevoel ervaren. Het is alsof één fundamenteel gevoel zich uit in verschillende ‘kleuren’ of vormen, afhankelijk van de situatie.
Klik om te vergroten...
Ik ben echt een superinteressant boek aan het lezen waarin hier een wetenschappelijk antwoord op wordt gegeven. Het boek heet The Systems View of Life: A Unifying Vision, van Fritjof Capra en Luigi Luisi. In het boek leggen ze uit wat systeemtheorie is, en wat er anders aan is dan gangbaar wetenschappelijk denken. Vervolgens passen ze het systeemdenken toe op zo'n beetje alle wetenschappelijke disciplines, waaronder biologie, ecologie, en wetenschapsfilosofie.

De auteurs leggen uit dat systemen eigenschappen kunnen genereren door de interactie van hun componenten. Denk even aan een auto. Daarin zitten heel veel onderdelen. Maar geen van die onderdelen maakt op zichzelf dat het een mens van A naar B kan rijden. Daarvoor heb je een ingewikkeld samenspel nodig van alle onderdelen: het stuur, gaspedaal, koppeling, as, en wielen die samen in de juiste richting rijden. Zoiets noem je 'emergentie' (of in het Engels 'emergent properties').

In het boek leggen de auteurs op uitmuntende wijze uit dat zij denken dat bewustzijn zo'n emergent property is. De waarom-vraag is wat dat betreft wat moeilijk te beantwoorden, want dat veronderstelt dat er een argument is dat de ontwikkeling van zulke emergentie rechtvaardigt. Terwijl de auteurs juist het uitgangspunt hebben dat dit soort zeer complexe systemen op spontane wijze kunnen ontstaan simpelweg door het samenspel van natuurwetten. Tegelijkertijd weten ze vanuit dat vertrekpunt allerlei overeenkomsten te vinden met religie en oosterse filosofie.

Echt een aanrader!
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Ik ben echt een superinteressant boek aan het lezen waarin hier een wetenschappelijk antwoord op wordt gegeven. Het boek heet The Systems View of Life: A Unifying Vision, van Fritjof Capra en Luigi Luisi. In het boek leggen ze uit wat systeemtheorie is, en wat er anders aan is dan gangbaar wetenschappelijk denken. Vervolgens passen ze het systeemdenken toe op zo'n beetje alle wetenschappelijke disciplines, waaronder biologie, ecologie, en wetenschapsfilosofie.

De auteurs leggen uit dat systemen eigenschappen kunnen genereren door de interactie van hun componenten. Denk even aan een auto. Daarin zitten heel veel onderdelen. Maar geen van die onderdelen maakt op zichzelf dat het een mens van A naar B kan rijden. Daarvoor heb je een ingewikkeld samenspel nodig van alle onderdelen: het stuur, gaspedaal, koppeling, as, en wielen die samen in de juiste richting rijden. Zoiets noem je 'emergentie' (of in het Engels 'emergent properties').

In het boek leggen de auteurs op uitmuntende wijze uit dat zij denken dat bewustzijn zo'n emergent property is. De waarom-vraag is wat dat betreft wat moeilijk te beantwoorden, want dat veronderstelt dat er een argument is dat de ontwikkeling van zulke emergentie rechtvaardigt. Terwijl de auteurs juist het uitgangspunt hebben dat dit soort zeer complexe systemen op spontane wijze kunnen ontstaan simpelweg door het samenspel van natuurwetten. Tegelijkertijd weten ze vanuit dat vertrekpunt allerlei overeenkomsten te vinden met religie en oosterse filosofie.

Echt een aanrader!
Klik om te vergroten...
Als bewustzijn ontstaat door de samenwerking van veel onderdelen in ons brein, zoals de systeemtheorie beschrijft, hoe kunnen we dan uitleggen dat we ook een innerlijke beleving hebben — een ‘gevoel’ van hoe het is om iets te ervaren? Denk je dat systeemdenken kan helpen begrijpen waarom bewustzijn niet alleen informatie verwerkt, maar ook een subjectieve ervaring heeft, of blijft dat iets wat moeilijk te verklaren is?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sjakka zei:
Als bewustzijn ontstaat door de samenwerking van veel onderdelen in ons brein, zoals de systeemtheorie beschrijft, hoe kunnen we dan uitleggen dat we ook een innerlijke beleving hebben — een ‘gevoel’ van hoe het is om iets te ervaren? Denk je dat systeemdenken kan helpen begrijpen waarom bewustzijn niet alleen informatie verwerkt, maar ook een subjectieve ervaring heeft, of blijft dat iets wat moeilijk te verklaren is?
Klik om te vergroten...
Ja een van de hoofdstukken gaat hierover. Je moet dan onderscheid maken tussen cognitie en bewustzijn. Cognitie is het vermogen om te reageren op invloeden van buitenaf, en dat is een kenmerk van al het leven. Van klein tot groot, bacterie tot blauwe vinvis, al het leven reageert autonoom op invloeden van buitenaf. Bewustzijn is echter iets anders. Het gaat dan om meta-cognitie waarbij het levende wezen bewust is van zichzelf, en daarvoor is een nog veel complexer samenspel van cognitieve taken nodig.

In de biologie wordt dat fenomeen dikwijls bestudeerd met de spiegeltest. Een dier (of mens) wordt voor een spiegel gezet, en er wordt een stip getekend op zijn/haar voorhoofd. Als het dier naar zichzelf kijkt en probeert de stip weg te wrijven op het eigen voorhoofd, dan is aangetoond dat het wezen zichzelf kan herkennen in de spiegel. Er zijn maar zeer weinig diersoorten die slagen voor de spiegeltest, waaronder chimpansees, olifanten, gorilla's, bonobo's, orangoetans, en orca's. Minder bekende diersoorten die ook slagen voor de spiegeltest zijn: de poetsvis, eksters, en reuzenmanta's.
Maar de meeste diersoorten herkennen zichzelf dus niet in de spiegeltest, en biologen concluderen daarom dat ze waarschijnlijk niet beschikken over meta-cognitie: het vermogen om op zichzelf te reflecteren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Sjakka zei:
Die spiegeltest blijft me wel bezighouden ik snap wat je bedoelt met meta-cognitie als extra laag, dat een wezen zichzelf kan herkennen.

Maar stel je maakt een robot die die test ook haalt. Hij kijkt in de spiegel, ziet de stip op z’n hoofd, en wist ’m weg.

Dan denk ik meteen: doet hij dat omdat hij zichzelf echt herkent? Of gewoon omdat hij zo geprogrammeerd is?
Klik om te vergroten...
In het geval van de robot is er naast de programmering weinig andere cognitie. Dus dan heb je een soort minimalistische meta-cognitie die totaal is uitgekleed van alle andere vormen van cognitie.

Terwijl in levende wezens meta-cognitie doorgaans min of meer willekeurig ontstaat, pas nadat er allerlei andere vormen van cognitie zijn ontwikkeld en die een ingewikkeld samenspel gaan vertonen. Dat is dus al wel anders dan bij robots die getraind worden zichzelf te herkennen.

Maar goed, Black Mirror maakt superinteressante uitzendingen over dit soort vraagstukken: of AI als zelfbewust gezien moet worden of niet. Ik heb er nog wel een ander boek over The Feeling of Life Itself: Why Conscious is Widespread But Cannot Be Computed van Christof Koch. Lijkt me een superinteressante titel, maar helaas heb ik nog geen tijd gehad om het te lezen. Dus ik weet nog niet precies het antwoord. Als het goed is betoogt Koch dat het binaire stelsel van computernetwerken fundamenteel anders is dan de netwerken van levende wezens, waardoor bewustzijn heel wat anders is dan AI. Een aantal jaar geleden stond in NRC een interview met hem. Misschien is dat iets toegankelijker lezen dan een boek.

www.nrc.nl

‘Een bij heeft bewustzijn. Maar een computer?’

Kunstmatige intelligentie: Bewustzijn is niet iets magisch, ook machines kunnen bewustzijn krijgen. Maar dan hebben we wel heel andere computers nodig dan we nu kennen. Neurowetenschapper Christof Koch ontwikkelde een wiskundige bewustzijnstheorie.
www.nrc.nl www.nrc.nl

Sjakka zei:
Ik merk dat ik dat moeilijk vind want ik wéét dat ik vanbinnen iets voel, maar bij alles en iedereen buiten mezelf moet ik dat gewoon maar aannemen op basis van gedrag.

Dus ik vraag me af: hoe weet je nou of er echt een binnenkant is? Zit daar volgens jou een grens tussen gewoon iets doen en echt iets zijn?
Klik om te vergroten...
Ik ben zelf wel fan van de filosofie van Jan Goodall, namelijk dat het overduidelijk is dat dieren (en planten) een gevoelswereld hebben, en dat je slechts naar ze hoeft te kijken om dat te zien. Jane Goodall ging simpelweg onderaan de bomen in een nationaal park in Tanzania zitten om naar chimpansees te kijken. Zo zag ze als eerste Westerse onderzoeker dat apen allerlei ingewikkeld sociaal gedrag vertonen, zoals rouw, of ruzies bijleggen, oorlog voeren, of werktuigen gebruiken om termieten te vangen. Op basis van die waarnemingen was het volgens Jane Goodall onweerlegbaar dat apen intelligente en sociale wezens waren met een ingewikkelde gevoelswereld. Met haar onderzoek heeft ze de biologie ook totaal op zijn kop gezet (want die soort onderzoek was destijds totaal niet gangbaar).

Er zijn ook filosofen die zeggen dat je je zintuigen nooit kunt vertrouwen en dat alles wat op waarneming gebaseerd is potentieel nep is, omdat we misschien wel in een matrix leven waarin we constant voor de gek worden gehouden. Zo'n uitgangspunt noem je solipsisme. En dat is filosofisch een heel interessant en verdedigbaar punt. Maar het sluit je ook af van die (schijnbaar) bezielde wereld om je heen die je kunt meemaken simpelweg door je ervoor open te stellen.

Het hangt dus ook heel erg af van welk uitgangspunt je neemt met betrekking tot de realiteit. Helaas zul je daar nooit een sluitend antwoord op krijgen. Er zijn verschillende uitgangspunten (ontologieën), en elk uitgangspunt leidt tot een andere conclusie.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
In het geval van de robot is er naast de programmering weinig andere cognitie. Dus dan heb je een soort minimalistische meta-cognitie die totaal is uitgekleed van alle andere vormen van cognitie.

Terwijl in levende wezens meta-cognitie doorgaans min of meer willekeurig ontstaat, pas nadat er allerlei andere vormen van cognitie zijn ontwikkeld en die een ingewikkeld samenspel gaan vertonen. Dat is dus al wel anders dan bij robots die getraind worden zichzelf te herkennen.

Maar goed, Black Mirror maakt superinteressante uitzendingen over dit soort vraagstukken: of AI als zelfbewust gezien moet worden of niet. Ik heb er nog wel een ander boek over The Feeling of Life Itself: Why Conscious is Widespread But Cannot Be Computed van Christof Koch. Lijkt me een superinteressante titel, maar helaas heb ik nog geen tijd gehad om het te lezen. Dus ik weet nog niet precies het antwoord. Als het goed is betoogt Koch dat het binaire stelsel van computernetwerken fundamenteel anders is dan de netwerken van levende wezens, waardoor bewustzijn heel wat anders is dan AI. Een aantal jaar geleden stond in NRC een interview met hem. Misschien is dat iets toegankelijker lezen dan een boek.

www.nrc.nl

‘Een bij heeft bewustzijn. Maar een computer?’

Kunstmatige intelligentie: Bewustzijn is niet iets magisch, ook machines kunnen bewustzijn krijgen. Maar dan hebben we wel heel andere computers nodig dan we nu kennen. Neurowetenschapper Christof Koch ontwikkelde een wiskundige bewustzijnstheorie.
www.nrc.nl www.nrc.nl


Ik ben zelf wel fan van de filosofie van Jan Goodall, namelijk dat het overduidelijk is dat dieren (en planten) een gevoelswereld hebben, en dat je slechts naar ze hoeft te kijken om dat te zien. Jane Goodall ging simpelweg onderaan de bomen in een nationaal park in Tanzania zitten om naar chimpansees te kijken. Zo zag ze als eerste Westerse onderzoeker dat apen allerlei ingewikkeld sociaal gedrag vertonen, zoals rouw, of ruzies bijleggen, oorlog voeren, of werktuigen gebruiken om termieten te vangen. Op basis van die waarnemingen was het volgens Jane Goodall onweerlegbaar dat apen intelligente en sociale wezens waren met een ingewikkelde gevoelswereld. Met haar onderzoek heeft ze de biologie ook totaal op zijn kop gezet (want die soort onderzoek was destijds totaal niet gangbaar).

Er zijn ook filosofen die zeggen dat je je zintuigen nooit kunt vertrouwen en dat alles wat op waarneming gebaseerd is potentieel nep is, omdat we misschien wel in een matrix leven waarin we constant voor de gek worden gehouden. Zo'n uitgangspunt noem je solipsisme. En dat is filosofisch een heel interessant en verdedigbaar punt. Maar het sluit je ook af van die (schijnbaar) bezielde wereld om je heen die je kunt meemaken simpelweg door je ervoor open te stellen.

Het hangt dus ook heel erg af van welk uitgangspunt je neemt met betrekking tot de realiteit. Helaas zul je daar nooit een sluitend antwoord op krijgen. Er zijn verschillende uitgangspunten (ontologieën), en elk uitgangspunt leidt tot een andere conclusie.
Klik om te vergroten...
Je legt het mooi uiteen het verschil tussen hoe zelfherkenning in een robot ontstaat versus in een levend wezen maakt het beeld echt tastbaarder. En die verwijzing naar Koch raakt precies waar ik op doelde: dat bewustzijn niet alleen iets is dat doet, maar ook iets dat gevoeld wordt.

Maar misschien is dat ook precies waarom ik op je antwoord blijf hangen. Want zodra we het hebben over netwerkstructuren, spiegeltesten en gedrag, blijven we hoe complex ook toch aan de buitenkant kijken.

Mijn vraag ging juist over die binnenkant. Niet of iets slim reageert, maar of er Ă©cht iets is dat erváárt dat het leeft. En ik merkte dat je daar voorzichtig omheen beweegt wat ik begrijp, want misschien kun je daar ook niet goed bij komen.

Tegelijkertijd suggereer je via Koch ondanks dat je het boek nog niet gelezen hebt wel dat bewustzijn uiteindelijk iets gevoelsmatigs is, iets dat niet te programmeren is. En dat impliceert eigenlijk dat er ergens toch een ervarende kern moet zijn.

Maar als die kern nergens concreet aanwijsbaar is niet in gedrag, niet in structuur, niet in reflectie waar baseer je dan op dat er ĂŒberhaupt zo’n binnenkant bestaat?

Of geloof je, net als Goodall, dat als je maar lang genoeg blijft zitten en echt kijkt dat je het dan gewoon ziet?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."