Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom Ervaren We? Het Onoplosbare Vraagstuk van Bewustzijn

Waarom Ervaren We? Het Onoplosbare Vraagstuk van Bewustzijn

104 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sjakka zei:
Je zegt: 'Zijn = kennen', maar dat maakt de fout van circulariteit het verklaart bewustzijn met bewustzijn.
Het feit dát iets verschijnt, bewijst dat er bewustzijn is… maar zegt nog niks over de aard ervan. Misschien is dat verschijnen zelf slechts het product van een systeem dat enkel reflecties kent patronen die elkaar spiegelen zonder een 'wezen' dat ziet.
Dan is er geen kenner achter het kennen, geen zijn achter het zijn alleen het proces van verschijnen, zonder eigenaar.
Dus ik vraag je: als alles gekend wordt, wie of wat is het dan dat dat kennen mogelijk maakt? En waarom zouden we denken dat dat een 'wezen' is, en niet gewoon het systeem zelf, dat zichzelf herkent als ‘bewustzijn’?
Klik om te vergroten...
Het kent zichzelf door zichzelf te zijn. Het openbaart zichzelf aan zichzelf. Hoe langer de aandacht gericht op zichzelf in plaats van op (mentale) objecten, hoe dieper de openbaring. Niet dat dit gelooft moet worden natuurlijk. Het is een experiment die je zelf doet.

Ik heb het ook niet over "een wezen" hè, maar wezen/zijn in zijn algemeen. Geen wie, maar een wat.

Wederom: het experiment moet zelf gedaan worden. Je kunt dit van niemand anders verkrijgen dan direct van jezelf.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Mindless

Je stelt dat “je tijd, vorm, taal en al het andere ziet — dus sta je erbuiten.”
Maar even later zeg je: “Je kunt hierover blijven peinzen, of je kunt al je kennis tijdelijk opzij zetten om te zien: wat is hier nu?”

Merk je de contradictie?
Als jij werkelijk buiten tijd, vorm en taal staat, waarom moet je dan “tijdelijk” iets opzij zetten? Tijdelijk impliceert tijd. “Kennis opzij zetten” veronderstelt een subject dat handelt. En “zien wat er is” vereist waarneming — dus taal, interpretatie, richting.
Je beweert erbuiten te staan, maar je spreekt er voortdurend vanuit. Je gebruikt exact de begrippen waarvan je zegt dat je ze overstijgt — alsof het spel gespeeld wordt met regels die je tegelijkertijd ontkent.

Dan zeg je:
Het kent zichzelf door zichzelf te zijn. Het openbaart zichzelf aan zichzelf.

Maar dat is gewoon cirkelredenering verpakt als mystiek.
Het is als zeggen: “het is zo, omdat het zo is.” Geen uitleg, geen inzicht, enkel tautologie. En als ik daarop wijs, dan zeg je: “Dat moet je zelf zien, daar kan ik niets over zeggen.”
Dus als het logisch kraakt, trek je het terug uit taal — maar tot dat moment gebruik je taal, alsof het standhoudt. Je leunt op concepten totdat iemand ze kritisch bevraagt. Dan vluchten ze de mist in.

Je introduceert een ‘soeverein wezen dat weet dat het bewust is’, en zodra dat betwijfeld wordt, corrigeer je: “Geen wie, maar een wat.”
Je zegt: “je kunt kiezen om niet mee te gaan in patronen,” maar zodra ik vraag wie dan kiest, zeg je: “je staat buiten het patroon.”
En als ik dan laat zien dat ook dát kiezen een patroon is, verander je opnieuw het kader: “Het moet zelf gezien worden. Niet begrepen, niet gedacht.”

Maar zelf gezien… door wie? Door wat? Door wat voor systeem zou dat plaatsvinden als we niets hebben dan het systeem zelf?

Je beweert dat ik blijf peinzen — maar dat is juist het verschil tussen ons:
Ik stel de ongemakkelijke vraag door, waar jij afhaakt. Je zegt: “denk er niet over na, kijk gewoon.” Maar zodra dat “kijken” kritisch wordt bevraagd, zeg je: “daar kun je niet over praten.”
Dat is geen diepte. Dat is ontwijking. En telkens als die op tafel ligt, verschuif jij het gesprek. Steeds net voordat het punt zijn scherpte raakt.

Dus nee — ik blijf niet peinzen omdat ik het niet zie. Ik blijf peinzen omdat ik wél zie dat jouw antwoorden van toon en kader veranderen zodra ze uitgedaagd worden. Dat is niet het overstijgen van denken. Dat is het ontlopen van helderheid.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sjakka zei:
@Mindless

Je stelt dat “je tijd, vorm, taal en al het andere ziet — dus sta je erbuiten.”
Maar even later zeg je: “Je kunt hierover blijven peinzen, of je kunt al je kennis tijdelijk opzij zetten om te zien: wat is hier nu?”

Merk je de contradictie?
Als jij werkelijk buiten tijd, vorm en taal staat, waarom moet je dan “tijdelijk” iets opzij zetten? Tijdelijk impliceert tijd. “Kennis opzij zetten” veronderstelt een subject dat handelt. En “zien wat er is” vereist waarneming — dus taal, interpretatie, richting.
Je beweert erbuiten te staan, maar je spreekt er voortdurend vanuit. Je gebruikt exact de begrippen waarvan je zegt dat je ze overstijgt — alsof het spel gespeeld wordt met regels die je tegelijkertijd ontkent.
Klik om te vergroten...
Ik merk de contradictie wel, maar dat is onoverkomelijk wanneer je over het existentiële praat middels taal.

Maar taal is in onze communicatie helaas nodig, om naar dat te verwijzen dat vóór taal is.

Sjakka zei:
Dan zeg je:
Het kent zichzelf door zichzelf te zijn. Het openbaart zichzelf aan zichzelf.

Maar dat is gewoon cirkelredenering verpakt als mystiek.
Het is als zeggen: “het is zo, omdat het zo is.” Geen uitleg, geen inzicht, enkel tautologie. En als ik daarop wijs, dan zeg je: “Dat moet je zelf zien, daar kan ik niets over zeggen.”
Dus als het logisch kraakt, trek je het terug uit taal — maar tot dat moment gebruik je taal, alsof het standhoudt. Je leunt op concepten totdat iemand ze kritisch bevraagt. Dan vluchten ze de mist in.
Klik om te vergroten...
Omdat het niet logisch ís. Jou(w verstand) wil van mij clear cut logica over iets dat niet begrepen kan worden met het verstand.

Sjakka zei:
Je introduceert een ‘soeverein wezen dat weet dat het bewust is’, en zodra dat betwijfeld wordt, corrigeer je: “Geen wie, maar een wat.”
Je zegt: “je kunt kiezen om niet mee te gaan in patronen,” maar zodra ik vraag wie dan kiest, zeg je: “je staat buiten het patroon.”
En als ik dan laat zien dat ook dát kiezen een patroon is, verander je opnieuw het kader: “Het moet zelf gezien worden. Niet begrepen, niet gedacht.”

Maar zelf gezien… door wie? Door wat? Door wat voor systeem zou dat plaatsvinden als we niets hebben dan het systeem zelf?
Klik om te vergroten...
Door jou!

Noem het bewustzijn, noem het whatever. Niet een systeem, maar dat "in" ons dat ziet: dat bewust is.

Sjakka zei:
Je beweert dat ik blijf peinzen — maar dat is juist het verschil tussen ons:
Ik stel de ongemakkelijke vraag door, waar jij afhaakt. Je zegt: “denk er niet over na, kijk gewoon.” Maar zodra dat “kijken” kritisch wordt bevraagd, zeg je: “daar kun je niet over praten.”
Dat is geen diepte. Dat is ontwijking. En telkens als die op tafel ligt, verschuif jij het gesprek. Steeds net voordat het punt zijn scherpte raakt.
Klik om te vergroten...
Maar op het scherpste punt, moet je over de rand stappen, zónder je verstand, zónder je logica. Want dat fungeert "daar" niet.

Sjakka zei:
Dus nee — ik blijf niet peinzen omdat ik het niet zie. Ik blijf peinzen omdat ik wél zie dat jouw antwoorden van toon en kader veranderen zodra ze uitgedaagd worden. Dat is niet het overstijgen van denken. Dat is het ontlopen van helderheid.
Klik om te vergroten...
Het is niet dat ik probeer helderheid te ontlopen.

Je hebt me zelf gezegd: ik heb veel last van diep nadenken over al deze bestaans kwesties. Ik begrijp dat dilemma, dus probeer ik je erop te wijzen dat het antwoord daarop (althans in mijn beleving) niet ligt in méér proberen te denken en te begrijpen, maar te starten in niets weten in dit moment hier en nu. En te kijken vanaf daar.

Excuses als dit het nog vager maakt.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ik merk de contradictie wel, maar dat is onoverkomelijk wanneer je over het existentiële praat middels taal.

Maar taal is in onze communicatie helaas nodig, om naar dat te verwijzen dat vóór taal is.


Omdat het niet logisch ís. Jou(w verstand) wil van mij clear cut logica over iets dat niet begrepen kan worden met het verstand.


Door jou!

Noem het bewustzijn, noem het whatever. Niet een systeem, maar dat "in" ons dat ziet: dat bewust is.


Maar op het scherpste punt, moet je over de rand stappen, zónder je verstand, zónder je logica. Want dat fungeert "daar" niet.


Het is niet dat ik probeer helderheid te ontlopen.

Je hebt me zelf gezegd: ik heb veel last van diep nadenken over al deze bestaans kwesties. Ik begrijp dat dilemma, dus probeer ik je erop te wijzen dat het antwoord daarop (althans in mijn beleving) niet ligt in méér proberen te denken en te begrijpen, maar te starten in niets weten in dit moment hier en nu. En te kijken vanaf daar.

Excuses als dit het nog vager maakt.
Klik om te vergroten...
Je zegt nu: "Ik merk de contradictie wel, maar dat is onoverkomelijk als je over het existentiële praat middels taal."

Maar dat is precies het punt: je hele betoog leunt op diezelfde taal. Je zegt dat “je buiten tijd, taal en vorm staat”, maar gebruikt voortdurend begrippen als zien, vrijheid, zelf ervaren, iets opzij zetten, openbaring alsof dat geen taal is. En zodra dat tegenstrijdig wordt, wijs je naar de grens van het spreken en zeg je: “ja, daar kan ik ook niets aan doen.”

Je speelt een taalspel waarvan je de spelregels zelf uitschakelt zodra ze tegen je werken.

“Het is niet logisch, want het verstand kan dit niet begrijpen.”

Maar waarom probeer je het dan überhaupt in logische taal te vangen? Waarom zeg je niet meteen: “hier stopt communicatie”? Dat zou eerlijker zijn dan doen alsof je antwoorden geeft terwijl je enkel richtingen aanwijst die zichzelf onttrekken aan toetsing.

En dan zeg je: “Door jou! Noem het bewustzijn, noem het whatever. Niet een systeem, maar dat ‘in’ ons dat ziet.”

Dat is geen antwoord. Dat is semantiek als rookgordijn.
“Dat wat in ons ziet”? Maar wat is dat dan, behalve een ander woord voor “ik”? Je introduceert bewustzijn als een mysterieus binnen-zien dat géén subject is, géén systeem, géén patroon — maar toch iets “in ons” dat ziet? Hoe is dat geen heimelijk dualisme?

“Op het scherpste punt moet je over de rand stappen, zonder verstand.”

Nee — op het scherpste punt moet je óf toegeven dat je het niet weet, óf je gedachte testen. Maar “er overheen stappen” is geen antwoord het is een manier om ongemak te vermijden. En dat is oké zolang je het maar niet verkoopt als diepte.

Want jouw verschuiving van logica naar ervaring, van spreken naar zwijgen, van uitleg naar mystiek — dat is niet “het overstijgen van denken”.
Dat is het moment waarop denken je confronteert met zijn grens en jij besluit om weg te kijken.

Ik blijf dus niet denken omdat ik vastzit.
Ik blijf denken omdat jij net doet alsof jouw antwoorden de kooi openbreken,
terwijl ze gewoon de tralies herschilderen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sjakka zei:
Je zegt nu: "Ik merk de contradictie wel, maar dat is onoverkomelijk als je over het existentiële praat middels taal."

Maar dat is precies het punt: je hele betoog leunt op diezelfde taal. Je zegt dat “je buiten tijd, taal en vorm staat”
Klik om te vergroten...
Dat staan we allemaal.

Sjakka zei:
maar gebruikt voortdurend begrippen als zien, vrijheid, zelf ervaren, iets opzij zetten, openbaring alsof dat geen taal is.
Klik om te vergroten...
Uiteraard.

Hoe anders dan qua taal kan ik met je communiceren, zeker op een online platform.

Sjakka zei:
En zodra dat tegenstrijdig wordt, wijs je naar de grens van het spreken en zeg je: “ja, daar kan ik ook niets aan doen.”
Klik om te vergroten...
Dat kan ik ook niet.

Sjakka zei:
Je speelt een taalspel waarvan je de spelregels zelf uitschakelt zodra ze tegen je werken.
Klik om te vergroten...
Als je het zo wilt zien.

Ik probeer je (helaas middels taal, dat is het gebrekkige medium dat ik tot mijn beschikking heb) te verwijzen naar dat wat vóór taal is.

Sjakka zei:
“Het is niet logisch, want het verstand kan dit niet begrijpen.”

Maar waarom probeer je het dan überhaupt in logische taal te vangen? Waarom zeg je niet meteen: “hier stopt communicatie”? Dat zou eerlijker zijn dan doen alsof je antwoorden geeft terwijl je enkel richtingen aanwijst die zichzelf onttrekken aan toetsing.
Klik om te vergroten...
Nee, de toetsing is duidelijk geformuleerd: het "antwoord" ligt in de directe observatie van het hier en nu.

Maar jij wilt dit met je verstand begrijpen. En ik zeg je nogmaals: je verstand zal dit nóóit kunnen begrijpen. Nooit.

Het is slechts observatie van dit moment nu. Slechts alles laten zijn zoals het is, zónder het proberen verstandelijk te begrijpen.

Jij gaf aan last te hebben van teveel gedachten. Vandaar: stop met meegaan in gedachten en observeer: wat is hier nú? Wat is dit voor me waar ik naar kijk? Voorbij alle namen die we er zelf aan hebben gegeven. Het is de vraag die belangrijk is, niet het antwoord.

Sjakka zei:
En dan zeg je: “Door jou! Noem het bewustzijn, noem het whatever. Niet een systeem, maar dat ‘in’ ons dat ziet.”

Dat is geen antwoord. Dat is semantiek als rookgordijn.
“Dat wat in ons ziet”? Maar wat is dat dan, behalve een ander woord voor “ik”? Je introduceert bewustzijn als een mysterieus binnen-zien dat géén subject is, géén systeem, géén patroon — maar toch iets “in ons” dat ziet? Hoe is dat geen heimelijk dualisme?
Klik om te vergroten...
Kijk:

Ik zette "in ons" met opzet tussen haakjes. Het is niet echt ín ons. Het ís ons. Wat wij zijn, is tegelijk dat wat kijkt. En nóg een stap verder: wat gezien wordt, ís ons. Subject en object zijn hetzelfde: 1 ding.

Dus als je die directere manier van kijken kunt hanteren: alleen maar beter.

Alleen, vaak is dat te direct. Voor mij is dat vaak te direct. Ik heb vaak een tussenstapje nodig.

Sjakka zei:
“Op het scherpste punt moet je over de rand stappen, zonder verstand.”

Nee — op het scherpste punt moet je óf toegeven dat je het niet weet, óf je gedachte testen. Maar “er overheen stappen” is geen antwoord het is een manier om ongemak te vermijden. En dat is oké zolang je het maar niet verkoopt als diepte.
Klik om te vergroten...
Je mag ervan denken wat je wilt.

Sjakka zei:
Want jouw verschuiving van logica naar ervaring, van spreken naar zwijgen, van uitleg naar mystiek — dat is niet “het overstijgen van denken”.
Dat is het moment waarop denken je confronteert met zijn grens en jij besluit om weg te kijken.
Klik om te vergroten...
Yup, denken heeft een grens. Dat is wat ik aangeef.

Sjakka zei:
Ik blijf dus niet denken omdat ik vastzit.
Ik blijf denken omdat jij net doet alsof jouw antwoorden de kooi openbreken,
terwijl ze gewoon de tralies herschilderen.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat geen van mijn antwoorden de kooi ooit open kunnen breken.

Daarom probeer ik het ook niet. Het is absoluut zinloos.

Alleen niet-denken kan je tonen:

De kooi is er nooit geweest. Je denken = de (illusionaire) kooi.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Proxima zei:
Ik denk dat je dit wel interessant zal vinden: Second-Order Cybernetics (cybernetica gaat over besturing en feedback in systemen).

In SOC wordt erkend dat het onmogelijk is om een systeem objectief te beschrijven zonder dat de observator het beïnvloedt. De waarnemer construeert de werkelijkheid, in plaats van die alleen maar te ‘ontdekken’.

Eerste orde: de onderzoeker staat buiten het systeem en observeert het objectief.

Tweede orde: de onderzoeker is deel van het systeem en beïnvloedt het met zijn observatie.

Systemen kunnen zichzelf observeren, bijstellen, of reflecteren. Denk aan bijvoorbeeld het menselijk brein dat nadenkt over zichzelf.

Er is een boek genaamd 'Understanding Understanding':

https://www.alice.id.tue.nl/references/foerster-2003.pdf
Klik om te vergroten...

Super bedankt, ik ga het zeker doornemen. Op het eerste gezicht sluit het verrassend goed aan bij wat ik probeerde te verwoorden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sjakka zei:
Het schiet me ineens te binnen…
Er wordt vaak gesproken over “zien” in spirituele zin alsof bewustwording een soort innerlijk kijken is. Maar wat betekent dat eigenlijk?

Want stel dat je bij voorbaat niet kunt zien letterlijk, bijvoorbeeld bij blindheid. Wat blijft er dan over van dat zien? Blijkbaar bedoelen we met “zien” dus iets anders dan visueel waarnemen.

Misschien bedoelen we doorhebben, ervaren, weten zonder woorden?

Maar als dat zo is, dan is het opvallend dat we nog steeds grijpen naar zintuiglijke taal. Alsof we proberen het vormloze met vorm te duiden en daarmee precies het dualisme bevestigen dat we vaak willen overstijgen.
Klik om te vergroten...
Op zich wel logisch dat we dit doen, aangezien het zicht zo'n dominant zintuig is.

Op een bepaalde manier "zie" je je gedachten ook. Ze verschijnen in je (bewustzijn), net zoals alles in je verschijnt.

Je kunt ook een beeld visualiseren/voor je zien. Dat doe je niet met je ogen.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Op zich wel logisch dat we dit doen, aangezien het zicht zo'n dominant zintuig is.

Op een bepaalde manier "zie" je je gedachten ook. Ze verschijnen in je (bewustzijn), net zoals alles in je verschijnt.

Je kunt ook een beeld visualiseren/voor je zien. Dat doe je niet met je ogen.
Klik om te vergroten...

Ik snap dat het logisch klinkt, maar mijn vraag gaat juist daar dieper op in: als iemand nooit heeft kunnen zien, dan bestaan er ook geen beelden of visualisaties.
Wat bedoelen we dan nog met ‘zien’ in spirituele zin?
Het gaat me dus niet alleen om waarom we dat woord gebruiken, maar of het überhaupt nog iets betekent buiten een metaforisch reflex om en of we daarmee niet juist verwarring in stand houden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sjakka zei:
Ik snap dat het logisch klinkt, maar mijn vraag gaat juist daar dieper op in: als iemand nooit heeft kunnen zien, dan bestaan er ook geen beelden of visualisaties.
Wat bedoelen we dan nog met ‘zien’ in spirituele zin?
Het gaat me dus niet alleen om waarom we dat woord gebruiken, maar of het überhaupt nog iets betekent buiten een metaforisch reflex om en of we daarmee niet juist verwarring in stand houden.
Klik om te vergroten...
Je kunt het ook direct terugkoppelen naar bewustzijn. Een ander woord daarvoor zou "weten" of "kennen" kunnen zijn.

Iets is kenbaar in ons: het wordt gekend. Men is zich er bewust van. Dat kun je zien noemen (imo).

Bedoel je zo?
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Je kunt het ook direct terugkoppelen naar bewustzijn. Een ander woord daarvoor zou "weten" of "kennen" kunnen zijn.

Iets is kenbaar in ons: het wordt gekend. Men is zich er bewust van. Dat kun je zien noemen (imo).

Bedoel je zo?
Klik om te vergroten...

Nee eigenlijk waarom is er ooit voor gekozen om het woord “zien” te gebruiken in spirituele zin?
Het roept per direct een verkeerd beeld op: een waarnemer en iets dat gezien wordt.
Precies dat subject-object-model waarvan wordt gezegd dat het overstegen moet worden.
Waarom dan juist dat woord?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sjakka zei:
Nee eigenlijk waarom is er ooit voor gekozen om het woord “zien” te gebruiken in spirituele zin?
Het roept per direct een verkeerd beeld op: een waarnemer en iets dat gezien wordt.
Precies dat subject-object-model waarvan wordt gezegd dat het overstegen moet worden.
Waarom dan juist dat woord?
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat het woord zien daar de schuld in heeft, maar dat de aard van (denken in) taal zelf dualisme in zich herbergt.

Imo is het woord "zien" hier niet problematisch, maar het proberen te begrijpen van dit alles middels concepten.

Men probeert imo een probleem op te lossen op het niveau dat het gecreëerd wordt.

De term "zien" is denk ik geen probleem meer als je stopt alles op te delen in waarnemer en het waargenomene.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb hier inmiddels een nieuw topic over geopend.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bewustzijn bestaat niet het is systeemgedrag, niets meer
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#14
Gister heb ik even gezocht op hoe ze vanuit het boeddhisme naar het “ik” kijken.
En hoe dat word uitgelegd is ook niet te volgen en dat werd ook gezegd dat dat nauwelijks te begrijpen is. Als je het wilt weten dan moet je maar aan de yoga of aan het mediteren want dan kun je het zien, stond er.

Maar wat ik er uit gehaald heb is dat het “ik” ontstaat door iets van 5 processen die zich in ons afspelen. Ze noemden het zelfs “aggregaten” als ik dat goed heb begrepen.
Het “ik” is volgens hun ook geen vaststaand iets, het is continu aan verandering onderhevig of zo. Ben vergeten hoe dat zat 😬
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
We zijn allemaal systemen die bewustzijn bevatten.. 😇
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
alles gaat voorbij zei:
Gister heb ik even gezocht op hoe ze vanuit het boeddhisme naar het “ik” kijken.
En hoe dat word uitgelegd is ook niet te volgen en dat werd ook gezegd dat dat nauwelijks te begrijpen is. Als je het wilt weten dan moet je maar aan de yoga of aan het mediteren want dan kun je het zien, stond er.

Maar wat ik er uit gehaald heb is dat het “ik” ontstaat door iets van 5 processen die zich in ons afspelen. Ze noemden het zelfs “aggregaten” als ik dat goed heb begrepen.
Het “ik” is volgens hun ook geen vaststaand iets, het is continu aan verandering onderhevig of zo. Ben vergeten hoe dat zat 😬
Klik om te vergroten...
Don't be a Buddhist, just be the Buddha (that you are).

Maar klopt, als je mediteert kun je het zien. En mediteren is simpelweg: de aandacht die uitwaarts op de wereld gericht is, "omdraaien" naar zichzelf: naar dat wat zit te kijken. En dan voor jezelf áls dat wat zit te kijken te ervaren wat het is om dat te zijn.

Een religie als Boeddhisme maakt het imo allemaal veel te ingewikkeld. Het geeft het verstand nóg meer om over na te denken en te doen, wat ironisch genoeg precies hetgeen is dat dit zien tegengaat en uitstelt.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Een religie als Boeddhisme maakt het imo allemaal veel te ingewikkeld.
Klik om te vergroten...

Ik wist anders niet waar ik me op moet richten en ze zijn een betrouwbare bron dacht ik. Verder heb je advaita en daar ben ik niet bekend mee. Of een verlichte nondualiteit goeroe. Maar daar heb ik me ook al jaren niet meer mee bezig gehouden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
Ik wist anders niet waar ik me op moet richten en ze zijn een betrouwbare bron dacht ik. Verder heb je advaita en daar ben ik niet bekend mee. Of een verlichte nondualiteit goeroe. Maar daar heb ik me ook al jaren niet meer mee bezig gehouden.
Klik om te vergroten...
Ik geloof persoonlijk niet dat je verlicht kunt worden. Alleen dat je kunt realiseren dat je het "licht" al bent, maar dat is niet iets vergaren of iets anders worden dan je bent, slechts ontdekken wat je al bent, onder de lagen aan identiteit die je zijn gegeven en aan hebt genomen.

Wellicht een interessante video wat betreft non-dualiteit:

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#19
N3K0 zei:
We zijn allemaal systemen die bewustzijn bevatten.. 😇
Klik om te vergroten...

Het is als de onderdelen van een auto, als je die samen voegt dan ontstaat er een auto.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Niet een vraag aan mij, maar zou hier toch graag even op reageren.

Ik heb laatst op vakantie een heftige ervaring gehad waarin ik zag dat de kern overal is. Elk minuscuul punt overal bevat letterlijk het geheel gecondenseerd tot het kleinste "punt" van "licht".

Doet me ook hieraan denken:

Bekijk bijlage 65531
Klik om te vergroten...

en.m.wikipedia.org

Möbius strip - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org

Maar deze vind ik leuker

https://www.kleinbottle.com/bigclassicalklein.htm
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."