Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom Ervaren We? Het Onoplosbare Vraagstuk van Bewustzijn

Waarom Ervaren We? Het Onoplosbare Vraagstuk van Bewustzijn

104 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
alles gaat voorbij zei:
Gister heb ik even gezocht op hoe ze vanuit het boeddhisme naar het “ik” kijken.
En hoe dat word uitgelegd is ook niet te volgen en dat werd ook gezegd dat dat nauwelijks te begrijpen is. Als je het wilt weten dan moet je maar aan de yoga of aan het mediteren want dan kun je het zien, stond er.

Maar wat ik er uit gehaald heb is dat het “ik” ontstaat door iets van 5 processen die zich in ons afspelen. Ze noemden het zelfs “aggregaten” als ik dat goed heb begrepen.
Het “ik” is volgens hun ook geen vaststaand iets, het is continu aan verandering onderhevig of zo. Ben vergeten hoe dat zat 😬
Klik om te vergroten...
Don't be a Buddhist, just be the Buddha (that you are).

Maar klopt, als je mediteert kun je het zien. En mediteren is simpelweg: de aandacht die uitwaarts op de wereld gericht is, "omdraaien" naar zichzelf: naar dat wat zit te kijken. En dan voor jezelf áls dat wat zit te kijken te ervaren wat het is om dat te zijn.

Een religie als Boeddhisme maakt het imo allemaal veel te ingewikkeld. Het geeft het verstand nóg meer om over na te denken en te doen, wat ironisch genoeg precies hetgeen is dat dit zien tegengaat en uitstelt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Een religie als Boeddhisme maakt het imo allemaal veel te ingewikkeld.
Klik om te vergroten...

Ik wist anders niet waar ik me op moet richten en ze zijn een betrouwbare bron dacht ik. Verder heb je advaita en daar ben ik niet bekend mee. Of een verlichte nondualiteit goeroe. Maar daar heb ik me ook al jaren niet meer mee bezig gehouden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
alles gaat voorbij zei:
Ik wist anders niet waar ik me op moet richten en ze zijn een betrouwbare bron dacht ik. Verder heb je advaita en daar ben ik niet bekend mee. Of een verlichte nondualiteit goeroe. Maar daar heb ik me ook al jaren niet meer mee bezig gehouden.
Klik om te vergroten...
Ik geloof persoonlijk niet dat je verlicht kunt worden. Alleen dat je kunt realiseren dat je het "licht" al bent, maar dat is niet iets vergaren of iets anders worden dan je bent, slechts ontdekken wat je al bent, onder de lagen aan identiteit die je zijn gegeven en aan hebt genomen.

Wellicht een interessante video wat betreft non-dualiteit:

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#4
N3K0 zei:
We zijn allemaal systemen die bewustzijn bevatten.. 😇
Klik om te vergroten...

Het is als de onderdelen van een auto, als je die samen voegt dan ontstaat er een auto.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Niet een vraag aan mij, maar zou hier toch graag even op reageren.

Ik heb laatst op vakantie een heftige ervaring gehad waarin ik zag dat de kern overal is. Elk minuscuul punt overal bevat letterlijk het geheel gecondenseerd tot het kleinste "punt" van "licht".

Doet me ook hieraan denken:

Bekijk bijlage 65531
Klik om te vergroten...

en.m.wikipedia.org

Möbius strip - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org

Maar deze vind ik leuker

https://www.kleinbottle.com/bigclassicalklein.htm
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."