#1
Don't be a Buddhist, just be the Buddha (that you are).Gister heb ik even gezocht op hoe ze vanuit het boeddhisme naar het “ik” kijken.
En hoe dat word uitgelegd is ook niet te volgen en dat werd ook gezegd dat dat nauwelijks te begrijpen is. Als je het wilt weten dan moet je maar aan de yoga of aan het mediteren want dan kun je het zien, stond er.
Maar wat ik er uit gehaald heb is dat het “ik” ontstaat door iets van 5 processen die zich in ons afspelen. Ze noemden het zelfs “aggregaten” als ik dat goed heb begrepen.
Het “ik” is volgens hun ook geen vaststaand iets, het is continu aan verandering onderhevig of zo. Ben vergeten hoe dat zat 😬
Maar klopt, als je mediteert kun je het zien. En mediteren is simpelweg: de aandacht die uitwaarts op de wereld gericht is, "omdraaien" naar zichzelf: naar dat wat zit te kijken. En dan voor jezelf áls dat wat zit te kijken te ervaren wat het is om dat te zijn.
Een religie als Boeddhisme maakt het imo allemaal veel te ingewikkeld. Het geeft het verstand nóg meer om over na te denken en te doen, wat ironisch genoeg precies hetgeen is dat dit zien tegengaat en uitstelt.