#1
Je had de meeste aandacht,
toen je nergens aan dacht.
toen je nergens aan dacht.
Loesje was ooit heel goed, in de jaren negentig.Oh is het? Geen idee waar ik het vandaan heb haha
Maar je hebt bewuste gefocuste aandacht en je hebt bewustzijn.Aandacht is erg ver te zoeken bij intense moeheid.
(Tja dit inzicht is misschien een beetje een inkoppertje)
Maar wat is mediteren lastig zeg. De week na een terugval. Achja, ook dat gaat voorbij.
Geen gedachten, is dingen het helderste zien, ja!Je had de meeste aandacht,
toen je nergens aan dacht.
Maar je hebt bewuste gefocuste aandacht en je hebt bewustzijn.
Dat onderscheid wordt ook weleens gemaakt tussen conssciousness en awareness, al worden die termen (verwarrend genoeg) soms ook weer door elkaar heen gebruikt.
Het verschil is, die bewuste gefocuste aandacht moet je uitgerust voor zijn. Dat bewustzijn gaat volledig vanzelf. En dat laatste is de echte meditatie. Meditatie is al gaande, we kunnen het alleen (lijken te) verhullen door meditatie tot stand proberen te brengen met behulp van onze bewuste gefocuste aandacht. Maar als meditatie zo tot stand moest worden gebracht, dan zou het voorwaardelijk en gelimiteerd zijn. En dat lijken we het ook te maken op die manier. Terwijl meditatie op de achtergrond altijd al aanwezig is, ongeacht de staat van de geest (moe of niet moe).
Ja klopt, er zijn vele definities.Hmm dat hangt er vanaf hoe je de betekenis van meditatie opvat denk ik. Meditatie heeft verschillende vormen en één daarvan is echt aandachtstraining. Met name in de zen stroming.
Maar het kan ook een ontspanningsoefening zijn toch?
Of een manier om bewustzijn te vergroten (in het nu te komen).
Of probeert elke vorm dezelfde staat van zijn te bereiken?
Ja daar dit wat in hahaOmdat het té simpel is, willen mensen iets complexer. En dus wordt dat ze gegeven.
Alleen is (lijkt) dat voor de moderne mens vaak moeilijk, zeker de westerse mens die alles ziet als iets waarvoor gewerkt moet worden.
Denk bijvoorbeeld aan Vipassana meditatie: 10 uren per dag stilzitten, 3 dagen tot 3 maanden lang.Ja daar dit wat in haha
Oh is het? Geen idee waar ik het vandaan heb hahaDat is van Loesje...
Dat is van Loesje...Leven is het meervoud van lef!
Same here. Wanneer er niets verlangt wordt van de omgeving en/of wanneer je niet verzonken bent in gedachten (tijd: verleden/toekomst), is er de ruimte om te genieten van dat wat nu gebeurt/ervaren wordt.
Ik zou het dan wel iets aan willen passen:
Het is een potentiële keuze. De keuze is er altijd in potentie, maar kan alleen gemaakt worden in bewustheid. Maar daarbij zou ik dan ook nog willen zeggen dat óók bewustheid direct/onmiddelijk kan zijn. Je kunt élk moment bewust worden en dán kun je de bewuste keuze maken om vervulling niet "extern" van je te zoeken: dus te stoppen daarmee en terug te keren naar vervulling (die er al is, die je al bent).
De omstandigheden zijn geen voorwaarden voor dit, behalve wanneer je jezelf deze voorwaarden stelt. Dan is je vervulling dus voorwaardelijk. Andere woorden voor: voorwaardelijk geluk, voorwaardelijke liefde, etc.
Er is een direct "pad" naar vervulling dat geen tijd kost. Maar vaak kiezen we voor het pad dat wel tijd kost omdat de geest lineair denkt: stappen zijn te visualiseren/plannen, 0 stappen zetten (stoppen) niet. Je ziet ook twee alinea's hierboven, dat ik middels taal dingen lineair in stappen moet zeggen, terwijl het daadwerkelijke stoppen onmiddelijk is: zonder stappen, zonder tussenkomst van tijd.
Ja, dat is hoe het vaak in de praktijk gaat (ook bij mij).Toch denk ik dat je bewustzijn moet trainen. Niet om er in eerste instantie te komen. Maar wel om vaker bewust te zijn en voor een langere periode bewust te blijven voor je weer 'terugvalt' in het onbewuste.
En zeker wanneer je diep in verslaving getrokken bent, zijn die momenten zelden daar en als ze er zijn, zijn ze ook zó vervlogen.
Eigenlijk is het misschien ook meer trainen om je hoofd eens even z'n bek te laten houden. Zodat er ruimte komt om bewust te zijn 😂
Maar iets niet doen, is soms nog lastiger dan iets wèl doen.
Het ene trainen is ook goed voor het andere en andersom!Dit schoot trouwens van de week door mijn hoofd.
"Als ons zijn bestaat uit een lichaam, een geest en een ziel. Is het dan niet gek dat we vaak maar één of twee trainen?
Velen gaan naar de sportschool of trainen hun lichaam anderszins. Sommigen doen aan sudoku, schaken of andere mentale (geest) training. Maar weinigen, doen aan spirituele training."
Ik had er nog nooit zo naar gekeken. Al schuurt dit nogal met het idee van eenheid.
Maar voor mij werkt het nu wel, deze gedachte: 3 'entiteiten' (ik weet er even geen beter woord voor) vergen elk hun eigen training. In balans uiteraard.
Ik had gisteren zoiets bizars. Ik ben bij zen nu veel bezig met ècht leren voelen. Dus diep ingaan en het gevoel toelaten om echt te doorvoelen: 'wat voel ik mij precies?'Geïnspireerd door Rumi schoot me te binnen dat je op dezelfde manier naar je pijn kunt kijken zoals je naar een vogel luistert op de vroege ochtend: vergetend dat daar een vogel zit, maar puur het geluid penetrerend in je wezen. Op een gegeven moment begint het tot je te spreken. Voorbij menselijke taal dringt het tot je door op cellulair niveau en begint het je opnieuw uit te lijnen, als je het toelaat.
Niets is wat het lijkt, er is intelligentie in alles en die intelligentie is liefde zelf. Het wil ons terugbrengen naar onze aard, ons compleet genezen. Het ligt hier voor altijd in totale stilte te wachten tot wij er uit vrije wil naar terugkeren.
Ja het is zo bizar hè!Ik had gisteren zoiets bizars. Ik ben bij zen nu veel bezig met ècht leren voelen. Dus diep ingaan en het gevoel toelaten om echt te doorvoelen: 'wat voel ik mij precies?'
En vaak komen woorden tekort om er uiting aan te geven. Dus ik probeer dat maar los te laten, want dan ben ik dus weer op ratio iets aan het verklaren wat niet op ratio te voelen valt.
Maar gisteren was ik dus in de boulderhal en was eigenlijk net te ver gegaan. Had dus behoorlijk pijn aan wat spieren en peesaanhechtingen. Ik ben het eens even goed gaan doorvoelen en op het moment dat ik echt in contact kwam met het gevoel, trok de pijn gewoon weg.
En kwam ik weer in mijn denken terecht begon mijn hoofd weer te vechten en te vertellen dat ik pijn had waardoor de pijn weer terugkwam.
Heel bizar!
Wat het ondraaglijk leek te maken was nou juist mijn proberen ervan te ontsnappen.
Zeker, het bestaan is tragikomisch en je kunt zelf kiezen vanuit welk perspectief je het meer bekijkt.Precies dit gewoon. Werkt met heel veel zo. Ook voor zucht of gebruikersgedachten in verslaving. Stap 1 is stoppen met vechten. Pas dan wordt het draaglijk. En dan blijkt dat die ondraaglijkheid juist zat in het vechten tegen hetgeen waarvan je dacht dat het ondraaglijk is. De paradox is gewoon al humor opzich! (en tegelijkertijd tergend pijnlijk)
Ja altijd maar vechten... Dat zit zo diep ingebakken in onze cultuur en in onszelf. Ik geloof er persoonlijk in dat dat voor zulke stresslevels zorgt dat het juist geestelijke en uiteindelijk lichamelijke kwalen voortbrengt.Met verslaving is dat dan nog behoorlijk moeilijk omdat iedereen zonder ervaring met het afkomen van verslaving, altijd zegt dat je tegen die verslaving moet vechten. En het gevecht niet opgeven. Zelfde geld voor kanker; die uitspraak dat dat een gevecht is, is me altijd een doorn in het oog. Al heb ik er zelf absoluut geen ervaring mee. Alleen met naasten om me heen die het (gehad) hebben. Mijn vader had er ook altijd een bloedhekel aan als mensen hem sterkte wensten in zijn gevecht tegen kanker. Hij vocht er helemaal niet tegen, maar accepteerde dat de situatie was zoals die zich aandiende.
Ik ga met de dag meer op papa lijken. Stef Bos krijgt straks nog gelijk.
En nogmaals:Ik zet "extern" tussen haakjes, want "extern van je" bestaat alleen als je jezelf begrenst waar je huid in aanraking komt met de wereld "buiten jezelf". Oftewel: als je jezelf ziet als (slechts) het lichaam. Dit is een zelf opgelegde mentale begrenzing, want alles verschijnt in jezelf, in je bewustzijn: je gedachten/gevoelens, de perceptie van je lichaam én de wereld (alle zintuiglijke informatie).
Toch denk ik dat je bewustzijn moet trainen. Niet om er in eerste instantie te komen. Maar wel om vaker bewust te zijn en voor een langere periode bewust te blijven voor je weer 'terugvalt' in het onbewuste.
Eigenlijk is het misschien ook meer trainen om je hoofd eens even z'n bek te laten houden. Zodat er ruimte komt om bewust te zijn 😂
Maar iets niet doen, is soms nog lastiger dan iets wèl doen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."