Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSynchroniciteit - Deel je ervaring(en)

Synchroniciteit - Deel je ervaring(en)

109 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Apart dat mijn spiegelneuronen actief worden zonder dat ik de ander zie dan. :wink:

Ik neem aan dat die theorie erop gebaseerd is dat je door middel van perceptie de emotie van een ander afleest aan het gezicht(?) Dat is vaak niet hoe het bij mij werkt, al kan dat ook. Ik voel eerder de atmosfeer van de omgeving. Ik voel bijvoorbeeld ook dat er mensen in de ruimte zijn, ook al zijn ze compleet stil. En kent niet iedereen het gevoel dat iemand achter je naar je kijkt en dat je je dan omdraait en dat dat ook echt zo is? Dergelijke verklaringen op biologisch vlak doen het voor mij niet om dat soort redenen.

Het zijn wel verklaringen, maar ze geven mij nooit het gevoel dat ik ook maar iets wijzer word van hoe het echt zit.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Apart dat mijn spiegelneuronen actief worden zonder dat ik de ander zie dan. :wink:

Ik neem aan dat die theorie erop gebaseerd is dat je door middel van perceptie de emotie van een ander afleest aan het gezicht(?) Dat is vaak niet hoe het bij mij werkt, al kan dat ook. Ik voel eerder de atmosfeer van de omgeving. Ik voel bijvoorbeeld ook dat er mensen in de ruimte zijn, ook al zijn ze compleet stil. En kent niet iedereen het gevoel dat iemand achter je naar je kijkt en dat je je dan omdraait en dat dat ook echt zo is? Dergelijke verklaringen op biologisch vlak doen het voor mij niet om dat soort redenen.

Het zijn wel verklaringen, maar ze geven mij nooit het gevoel dat ik ook maar iets wijzer word van hoe het echt zit.
Klik om te vergroten...

Ik denk wel dat het bij spiegelneuronen gaat om imitatie dus ik denk dat er dan vanuit wordt gegaan dat je de persoon ziet, ja, maar ik ben daar niet volledig zeker van. Mijn studie is inmiddels alweer jaren geleden. :wink: Ik reageerde op de vraag van ZERO hoe het mogelijk is dat je zenuwachtig wordt als een vriend/vriendin dat is, en waarom de ene persoon gevoeliger is voor de emotie van een ander dan de andere persoon. Verklaringen daarvoor liggen waarschijnlijk in deze hoek.

De dingen die jij beschrijft zijn, dat is volgens mij wat anders, dat gaat niet meer over empathie maar meer over intuïtie of iets dergelijks. Dat heb ik zelf overigens ook, het aanvoelen van atmosferen, zou zelf denken dat er dan toch bepaalde ‘cues’ zijn die je onbewust oppikt, maar wat daar achterliggende verklaringen voor zijn weet ik ook niet precies.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind dat ook wel onvoldoende verklaring hoor, die spiegelneuronen. Want ik word uiteraard ook zenuwachtig omdat ik haar zenuwachtig zie doen, maar ik denk dat ik het even goed zou voelen als ik niet naar haar zou kijken. We waren drie weken lang nonstop samen dus toen zij op date ging was ik even zenuwachtig als zij.... :tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
Ik vind dat ook wel onvoldoende verklaring hoor, die spiegelneuronen. Want ik word uiteraard ook zenuwachtig omdat ik haar zenuwachtig zie doen, maar ik denk dat ik het even goed zou voelen als ik niet naar haar zou kijken. We waren drie weken lang nonstop samen dus toen zij op date ging was ik even zenuwachtig als zij.... :tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Maar ik heb ook nergens gezegd dat empathie alléén tot stand komt door spiegelneuronen. Gedrag is super complex en nooit zwart-wit, zoals al gezegd is het bijna altijd ook een combi van nature/nurture, een biologische basis + nog een hele hoop extra’s aan aangeleerd gedrag. Anyway. Meevoelen met de ander is een van de mooiste eigenschappen van een goede vriendschap. Dat is iets wat zeker is, wat de precieze verklaring ervoor dan ook is. :wink:
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zelfbehoud? Behoud van het ras?
Als jij je kan verplaatsen in een ander kun je vriendschappen opbouwen. Met 2 mensen bereik je meer dan met 1 persoon, dus vriendschappen is in je voordeel. Door als Ras bevriend te zijn met elkaar en elkaar te helpen heeft het ras ook een grotere kans op overleving.
Je vertrouwt iemand pas (neemt iemand pas serieus) als je het gevoel hebt dat die persoon dat ook bij jou doet en dat hij het meent. Dus empathie is nodig daarin. Zonder vertrouwen krijg je geen vriendschap.

Menselijk gedrag is erg complex maar zo interessant! Het is niet alleen de gezichtsuitdrukking maar ook de woorden die de persoon gebruikt, de toonhoogte, de lichaamstaal etc.
Daarom is het erg moeilijk om te zeggen hoe je een vriendschap opbouwt, of hoe je dat meisje moet versieren want je moet haar kunnen lezen (op zijn minst een beetje) om door te hebben wat ze leuk vind, of ze zich op haar gemak voelt etc. Als je dat weet kun je daar rekening mee houden en dus een goede conversatie hebben.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze olifant zei:
Gedrag is super complex en nooit zwart-wit, zoals al gezegd is het bijna altijd ook een combi van nature/nurture, een biologische basis + nog een hele hoop extra’s aan aangeleerd gedrag. Anyway. Meevoelen met de ander is een van de mooiste eigenschappen van een goede vriendschap. Dat is iets wat zeker is, wat de precieze verklaring ervoor dan ook is. :wink:
Klik om te vergroten...

Door mijn persoonlijkheid waarin ik moeite heb me op de juiste manier in te leven in een ander, en voor een deel ook door het feit dat ik Asperger heb, vind ik socialiteit en het gedrag wat daarbij gepaard gaan gewoon 1 grote onmogelijke puzzel. Maar het is wel een fascinerende puzzel. En als er dan wederzijds begrip is tussen jij en een ander, bijvoorbeeld een goede vriend of een geliefde, en het "klopt" voor je gevoel, dan is dat voor mij een van de mooiste dingen die je kan meemaken. Het leven is op zichzelf al fantastisch, maar wordt pas echt fantastisch als je dit kunt delen met anderen die je vertrouwt. Andere mensen, unieke personen elk met een eigen wil en manier van denken, dat maakt het leven bijzonder en waard om voor te strijden.

Zweibeiner zei:
Zelfbehoud? Behoud van het ras?
Als jij je kan verplaatsen in een ander kun je vriendschappen opbouwen. Met 2 mensen bereik je meer dan met 1 persoon, dus vriendschappen is in je voordeel. Door als Ras bevriend te zijn met elkaar en elkaar te helpen heeft het ras ook een grotere kans op overleving. Je vertrouwt iemand pas (neemt iemand pas serieus) als je het gevoel hebt dat die persoon dat ook bij jou doet en dat hij het meent. Dus empathie is nodig daarin. Zonder vertrouwen krijg je geen vriendschap.
Klik om te vergroten...

Zonder enig wederzijds vertrouwen/begrip zal een relatie, of het nou een vriendschap is of een liefdesrelatie of iets anders volgens mij onontkoombaar stuk lopen. Als er geen raakvlakken zijn is er geen connectie en geen basis voor iets groters. Soms is dit pijnlijk duidelijk. Heb vaak genoeg gehad dat ik een meisje zo ontzettend geweldig vond maar dit niet wederzijds was. Dan is het verspilde moeite. Het laat ons zien dat ook al is het iets complex, in zekere zin zijn we best wel primitiev. Bas sees girl, he like. Girl sees bas, she no like. Bas cry. Dat maakt het fascinerend, zoiest complex en tegelijkertijd zo primitief eenvoudig. We zijn allemaal slechts mensen met hun brein tot beschikking, meer hebben we niet.

Misschien zweef ik teveel als een dalai lama, maar ben ook pittig hard onder invloed. Just wanna spread the love
J
Johnny SnowLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Omdat ik synchroniciteit een fascinerend verschijnsel vind, open ik hierbij een topic over dit fenomeen. Het magische aan synchroniciteit is voor mij dat het de kracht heeft om rationeel denken stil te leggen en een wonderlijke dimensie in ons te openen. Het daagt op een heel directe manier het bestaan van 'toeval' en onze rationele interpretatie van de wereld uit. Dit topic is bedoeld voor het delen van jouw ervaring(en) met synchroniciteit en om mensen er bekend(er) mee te maken. Voor degenen die niet weten wat synchroniciteit precies inhoudt, zal ik eerst een korte beschrijving geven:

Wat is synchroniciteit?

Synchroniciteit is wanneer twee (of meer) gebeurtenissen die betekenis hebben voor jou tegelijkertijd plaatsvinden en het ene niet causaal is aan het andere. Bijvoorbeeld:

- Je denkt aan een liedje, zet de radio aan en datzelfde liedje begint exact op dat moment.

- Je denkt aan een vriend/vriendin, typt een tekst in (bijvoorbeeld) whatsapp en ziet dat diezelfde vriend/vriendin exact op datzelfde moment begint een bericht aan jou te typen.

- Jij en een ander persoon zeggen een heel specifiek iets tegelijk op hetzelfde moment.

Grappig is dat velen synchroniciteit toch vaak af doen als toeval, ook al is berekend dat dergelijke gebeurtenissen kansen zijn van 1 op een miljoen, of kleiner. Deze dingen zouden dus niet of heel sporadisch moeten gebeuren, maar de meeste mensen hebben er ervaring mee en dan niet één keer, maar vele malen in hun leven. Maar omdat ze een directe aanval zijn op ons idee van hoe dingen zouden moeten zijn en dat alles rationeel te verklaren is, is het voor velen comfortabeler om het op toeval te gooien. Ik persoonlijk geloof dat hoe bewuster men in het leven staat, dat wil zeggen: hoe minder in tijd (denken aan verleden/toekomst) en hoe meer men het hier en nu bewust beleefd, hoe meer men synchroniciteit zal gaan herkennen tot men simpelweg niet meer in toeval kan geloven.


Een paar van mijn ervaringen

Om af te trappen een paar van mijn persoonlijke ervaringen met synchroniciteit:

- Ongeveer een jaar geleden zat ik op mijn werk. Drie collega's en ik zelf waren aan het werk. De radio stond niet aan en er was al een tijd niets gezegd. Ineens beginnen twee van mijn collega's op exact hetzelfde moment hetzelfde liedje te zingen. Ik kijk op dat moment naar één van mijn collega's die me met grote ogen aankeek en zei: "what the fuck!! what the fuck!! Jij hoorde het ook hè?! what the fuck!!" We lachten er om en de ene zei: "dat is wel heeel toevallig" Yeah right...:sweatsmile:

- Dit is iets wat niet één keer is gebeurd, maar tientallen keren. Vaak wanneer ik mijn zusje besluit te appen, begint zij op exact datzelfde moment mij te appen. En het is niet dat wij zoveel appen met elkaar. Soms dagen of weken niet. Maar de keren dat we appen, gebeurd dit echt vaak, te vaak. Hetzelfde had ik een keer met mijn beste vriend toen wij een tijd lang geen contact hadden gehad en ik hem wou vragen om weer eens af te spreken. Na maanden elkaar niet gesproken te hebben, wou hij mij exact op datzelfde moment exact hetzelfde vragen.

- Het kijken naar de klok op een heel specifieke tijd. Ik kijk vaak naar een klok wanneer het 13:37 uur is. Zonet pas heb ik gelezen dat dit een teken zou zijn dat je op de goede weg bent. Er zijn meerdere van deze speciale cijfer combinaties, bijvoorbeeld 11:11. Dat gebeurd bij mij dan weer niet uitzonderlijk veel, maar bij vele mensen wel.


Nu jij!

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met synchroniciteit! Ik weet dat velen van jullie dit ook ervaren! :wink:
Klik om te vergroten...

Ik vind dat je, zonder op het minst dit sleutelaspect van dit concept in vraag te stellen en je zomaar, zonder reden lijkt het mij, zonder zelfs bij te hebben stilgestaan, je gewoon van nature aanneemt en uitgaat van de correctheid van het concept toeval.

Neem nu even iets anders, de orde in de chaos bv., wat ik als voorbeeld neem omdat het binnen ons huidig paradigma als correct bekeken wordt en toch, moest dit geen bekende en aanvaard als voor waar zijn zou de beschrijving je meteen - net als nu, enkel schenk je er nu zo geen aandacht aan - opvallen als een contradictio in terminis; wat heus niet waar kan zijn!

Nu terzake, heb je zo willekeurig chaotisch geordende synchronisatie al eens overwogen als niet contradictorisch concept? Want volgens de chaos theorie is er wel degelijk orde in de chaos, dus zou ook orde in de synchronisatie zijn! Een voorbeeld dat toeval niet zou uitsluiten zou bv. het tegen een persoon aanwandelen (bijna) frontaal, en tegelijk zet je per toeval elks een pas links, en daaruit volgt logisch dat beide personen, zeer gedetermineerd door na actie a komt de tegenovergestelde actie b, de personen handelen op auto-pilot en zo stappen ze enkele keren, juist om elkaar door te laten, elks telkens een stap in dezelfde richting en zo kunnen ze beiden nog steeds niet verder vooruit.

Beeld je nu eens in wat een enorme paradigma-wissel het zou zijn moest toeval niet bestaan en deze synchronisatie een gepredetermineerde soort copy-cat dans des levens zou zijn, want niet alles behoeft een reden in een wereld waarin toeval besaat, dus deze dans zou een uiting van een ons cognitief te boven gaande, niet gepersonaliseerd intellect (ik spreek nu hypothetisch). Beeld je eens in dat er, laten we trachten het meer werelds te houden maar toch, proberen om anti-toeval argumenten aan te brengen, want dat zou een stap vooruit zijn in de dans des levens die het transcendent intellect ons doet opvoeren als leuke vorm, stiekem ook voel je je wat rood worden, doch goedlachse vorm van interactie met een onbekende. Zoiets bv...

Neem nu aan dat dat intellect uit ons voortkomt en dat we door een signaal dat we onbewust van de ander oppikken, bv. de kant naar waar de ander diens ogen kijken om een stap die kant op te zetten (anticipatie) en jij daardoor onbewust ook (rapport, psychologische term) een stap die kant opzet, dat is al wat nodig is om die transcendente intelligentie tot een rationeel iets om te gooien!

Als we zo alles zouden kunnen verklaren, en dit is een eerste aanwijzing dat het al minstens mogelijk is om waarschijnlijke meerdere anti-toeval argumenten te vinden en zo komen we uit bij een nog specialere - in mijn ogen - vorm van synchronisatie, namelijk: gedetermineerde. Mijn persoonlijke onmogelijk zover gebleken de juistheid - maar dit is ook zo met toeval! - hiervan apodictisch te bewijzen als zijnde waar... Toch als men kijkt naar alle uitermate erg stipte met soms helemaal geen overschot van tijd, ruimte, etc natuurlijke, zonder menselijk ingrijpen dingen die voorvallen en toch altijd weer exact schijnen te zijn (afhankelijk van welke schaal men kiest te hanteren is exact niet geheel exact maar ook relatief, het ligt niet exact vast hoe exact exact is, vanaf welke limiet, telt bv. het verschil van een Nano-seconde? Soms misschien wel, echter voor al onze gewone zaken die zich in deze wereld afspelen is nauwkeurig tot op ene seconde als exact te beschouwen (ook iets om over na te denken), nu, tot op een Nano-seconde is elke sequentie in dit experiment geldend als exact is een persoonlijke invulling van een exacte term, de term exact zelf is niet exact definiëren, da's mooi!

En zou dat toeval zijn, of zouden bv. de onvolledigheidsstellingen van Gödel geëxtrapoleerd naar alle gebieden kunnen worden, zodat niets exact is afhankelijk van een of meerdere factoren en die bepalen dan of toeval bestaat - zo komen we al dicht bij een poging tot een deterministische definitie van toeval, ook al klinkt dat net als orde in de chaos zo voor 't eerst als een contradictio in terminis - volgens het huidig paradigma is zoiets best mogelijk en voor waar gehouden!

Zie ook wat mij althans opvalt, dat om dichter tot determinatie van toeval te komen ik exactheid heb afgezwakt als term, ook al zou men denken dat deze term dan versterking behoeft! Zou dat toeval zijn?

We hebben ondertussen, of je het hebt opgemerkt of niet, nu net weer met het niet behoeven van versterking van de term definitie, er al enkelijke eerder op het eerste zicht eerder tegenstrijdigheden voorbijgekomen - zou dit een vastgelegde, ergo gedetermineerde wet zijn dat een deel van het tegendeel versterkt moet worden om daarvan het tegendeel te bestendigen? Als dit zo is, dan is het erad quad demonstrandum en toont dit aan dat er voor ten minste één repetitie als sequentie die op eender wat van toepassing kan zijn er een tegendeel voor nodig is om daar het tegendeel van dus - zoals gezegd - te bestendigen.

Misschien, maar ik vind de redenering persoonlijk, als ik mag, van solide aard te zijn.

Aan de andere kant kan je ook niet bevestigen dat ieder voorval dat tot de groep T toeval zoude moeten zijn, want je kan simpelweg niet ieder mogelijk voorval analyseren om te kijken of het op toeval berust, dus moeten we net zo goed berusten in toeval als de tegengestelde groep AT of ook anti-toeval, waar alle aan toeval tegengestelde incidenten e.d. zouden terecht komen.

Maar als je het jezelf bevraagt voor je begint aan het begrip synchronisatie, is het niet enkel onmogelijk het tegendeel te bewijzen, is het tevens mogelijk plausibele redeneringen te vormen voor anti-toeval en ook gewoon hier al even bij stil te staan, als men denkt aan de genoemde en nog zoveel, haast oneindig (nog een leuk begrip!) veel, plausibiliteit schuilt in eender welke van de twee gedachten, enkel zou een bevestiging van apodictische aard van determinatie ons veel meer leren over de wereld dan omgekeerd en tevens een erg boeiend concept zijn!

Nog een term, weliswaar valt deze nu weer wel onder het huidige paradigma, maar dat zegt niets, die je zomaar aanneemt is die van causaliteit. Wederom, het concept is plausibel maar omwille van praktische redenen onmogelijk te verifiëren, wat wil zeggen dat het wederom niet enkel daarom, maar ook omdat het kritische denken dit van ons eist, alles in vraag te stellen, namelijk het concept causaliteit, welke evengoed - en daar is wel heel solide een voorbeeld van, gewoon een mechanisme in onze hersenen zijn ergo wij de realiteit zo ervaren doch kan die heel anders blijken.

Een vrouw van middelbare leeftijd had een voor ons tot hiertoe nog steeds onbekend letsel opgelopen, beter gezegd, een letsel aan een ons onbekend deel van de hersenen, waarna deze vrouw gebeurtenissen als random aanvoelde te gebeuren en geen causaliteit meer kon ervaren - lastig als je doorheen de grenzen van de werking van onze hersenen breekt, zoals met psychedelica ook bv.; dit wijst immers aan dat causaliteit zeer wel mogelijk geen principe van de natuur/realiteit is, maar slechts een functie van onze hersenen, geen natuurwet. Als causaliteit kan wegvallen, kan toeval dat net zo goed lijkt mij!

Ik ga hier een stop nemen, hopelijk vind je iets in mijn tekst dat je aanspreekt of zelfs dat je mss een reactie waardig acht! Wie wéét! Ik duim alvast op een reactie, al was de reactie slechts: ja, ik nam concepten aan die niet op vaste grond staan zonder bij deze stil te staan! Dat is een essentieel zijnde in het kritisch redeneren; alles in vraag stellen, vaak zijn schijnbaar heel erg vanzelfsprekende zaken geheel het tegendeel daarvan! Echt waar!

Cheers!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik vind het knap hoe je zo kunt denken/schrijven, maar ik heb werkelijk geen benul waar je het allemaal over hebt. Het zal mijn gebrek aan intellect zijn... Al heb ik eerlijk gezegd ook gewoon helemaal geen interesse om op zo'n ultra-intellectuele manier naar dingen te kijken. Ik ben denk ik meer van het voelen en dat onder woorden (proberen te) brengen. Bij jouw stuk hier boven moet ik intens nadenken om het een beetje te begrijpen en dan loop ik weer stuk op het volgende en begrijp ik er niks meer van.

Misschien dat anderen je tekst wel begrijpen en kunnen reageren.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
maar ik heb werkelijk geen benul waar je het allemaal over hebt. Het zal mijn gebrek aan intellect zijn...
Klik om te vergroten...
Nu geef je jezelf te weinig credit en Johnny Snow echt veel te veel. Zijn zinnen zijn veel te lang en krom opgebouwd door het gebrek aan fatsoenlijke interpunctie en grammatica. Gooi daar nog eens het onnodig gebruik van ingewikkelde termen bij en je krijgt een warrig verhaal wat waarschijnlijk alleen in zijn hoofd echt te volgen is.

Ik kan veel volgen, maar iets wat zo beroerd geschreven is neem ik niet eens de moeite voor.
J
Johnny SnowLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mijn syntax leverde mij nochtans een doctoraat op... En alle termen zijn vaktermen :) Lange zinnen zijn daarom niet krom en ik besteed veel aandacht aan interpunctie. Laffe aanval van je. Buiten een foutje hier en daar, maar kom, ik ga hier geen score op krijgen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Johnny Snow zei:
Mijn syntax leverde mij nochtans een doctoraat op... En alle termen zijn vaktermen :) Lange zinnen zijn daarom niet krom en ik besteed veel aandacht aan interpunctie. Laffe aanval van je. Buiten een foutje hier en daar, maar kom, ik ga hier geen score op krijgen.
Klik om te vergroten...

Ben nu stiekem wel benieuwd in welk vakgebied dan? :tongueout: Ik doe zelf onderzoek maar bij ons gaat het er juist om alles zo kort, bondig en begrijpelijk mogelijk te formuleren. Tot het ellendige toe zelfs, ik ben vaak bijna net zo lang bezig met het inkorten/versimpelen van een artikel tot het eindelijk aan de strenge woordlimieten voldoet dan met het schrijven van een eerste versie.
J
Johnny SnowLid
01-01-2024, 00:00
#12
Filosofie
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Johnny Snow zei:
Filosofie
Klik om te vergroten...

Oké, dat verklaart een groot deel. Toch ben ik ervan overtuigd dat het als filosoof ook een doel kan zijn om op een voor ‘leken’ redelijk begrijpelijke manier je punt duidelijk te maken. :)
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Nu geef je jezelf te weinig credit en Johnny Snow echt veel te veel. Zijn zinnen zijn veel te lang en krom opgebouwd door het gebrek aan fatsoenlijke interpunctie en grammatica. Gooi daar nog eens het onnodig gebruik van ingewikkelde termen bij en je krijgt een warrig verhaal wat waarschijnlijk alleen in zijn hoofd echt te volgen is.

Ik kan veel volgen, maar iets wat zo beroerd geschreven is neem ik niet eens de moeite voor.
Klik om te vergroten...

Met zijn interpunctie en grammatica is volgens mij niet zoveel mis hoor. Buiten dat is het voor mij wel abracadabra. Toch nodigt het me wel uit zijn posts eens grondig te bestuderen. Ik vind het wel interessant, denk ik.:upsidedown:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychedelibee zei:
Nu geef je jezelf te weinig credit en Johnny Snow echt veel te veel. Zijn zinnen zijn veel te lang en krom opgebouwd door het gebrek aan fatsoenlijke interpunctie en grammatica. Gooi daar nog eens het onnodig gebruik van ingewikkelde termen bij en je krijgt een warrig verhaal wat waarschijnlijk alleen in zijn hoofd echt te volgen is.

Ik kan veel volgen, maar iets wat zo beroerd geschreven is neem ik niet eens de moeite voor.
Klik om te vergroten...
Misschien, maar ik kan er dus niet veel van volgen en ik denk dat dat niet alleen aan de schrijfwijze ligt, maar ook aan mijn vermogen (en desinteresse) om het te ontcijferen.

Ik zeg dit voorzichtig en bedoel het niet verkeerd, maar ik denk dat mensen die intellectueel sterk zijn (dus heel goed zijn in dat ontcijferen/verbanden leggen) weleens kunnen doorschieten in hun eigen complexe systeem van denken en het dan inderdaad soms zo is dat alleen zijzelf (en een selecte groep andere intellectuelen) écht volledig begrijpen waar ze het over hebben. Dat bedoelde ik met dat ik het knap vond dat iemand de skills heeft om zo complex te denken, maar dat is niet aan mij besteedt. Ik zoek altijd eenvoud (al zou je dat misschien ook weer niet denken met mijn lappen tekst hier soms...) Als het niet valt te begrijpen zonder hard na te denken interesseert het me persoonlijk niet.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Johnny Snow zei:
Mijn syntax leverde mij nochtans een doctoraat op...
Klik om te vergroten...
Het gaat om de doelgroep waarvoor je schrijft hè... Een professor zal toch echt op een hele andere manier een stuk schrijven wanneer het in de krant komt ten opzichte van wanneer een artikel gepubliceerd wordt in een wetenschappelijke journal bijvoorbeeld. De kunst is je schrijfwijze zo aan te passen dat andere doelgroepen het ook snappen. Dat geldt ook voor vaktermen. Ik kan je vaktermen best volgen, maar toch had je er ook meer gebruikelijke termen in kunnen zetten, wat je verhaal of argumenten niet had afgezwakt.

Johnny Snow zei:
Lange zinnen zijn daarom niet krom en ik besteed veel aandacht aan interpunctie.
Klik om te vergroten...
Ze maken het lezen en begrijpen van je tekst anders onnodig lastig. En dat lijkt me toch niet de bedoeling. Vaker een nieuwe zin beginnen helpt enorm om het begrijpelijker te maken. Misschien dat dit bij filosofie niet zo belangrijk is, maar net zoals bij roze olifant ben ik gewend dat wetenschappelijke artikelen ook zo kort en bondig mogelijk moeten met veel punten ertussen om onnodig lange zinnen te voorkomen.

Johnny Snow zei:
Laffe aanval van je.
Klik om te vergroten...
Sorry daarvoor, was niet zo bot bedoeld als dat ik het heb opgeschreven.

Maar ik haak persoonlijk wel af op de manier hoe jij je teksten schrijft. En dat komt niet omdat ik je punten niet kan volgen, maar omdat ik ze gewoon zeer vervelend leesbaar vind door die enorm lange zinnen.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ik zeg dit voorzichtig en bedoel het niet verkeerd, maar ik denk dat mensen die intellectueel sterk zijn (dus heel goed zijn in dat ontcijferen/verbanden leggen) weleens kunnen doorschieten in hun eigen complexe systeem van denken en het dan inderdaad soms zo is dat alleen zijzelf (en een selecte groep andere intellectuelen) écht volledig begrijpen waar ze het over hebben.
Klik om te vergroten...

Ditzelfde geldt natuurlijk voor mensen die claimen spiritueel te zijn. En nog erger; zij putten enkel en alleen uit zichzelf. Dus het is pure perceptie.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik begrijp je punt, maar denk daar iets anders over.

Het is niet zo dat mensen die zich bezighouden met spiritualiteit allemaal heel andere dingen zeggen. Er is een duidelijke overeenkomst tussen wat gezegd wordt en dat niet over een paar jaren, maar over duizenden jaren van geschiedenis en dat globaal over de hele wereld, zij het via verschillende culturele uitingen. Als je je er in verdiept, zie je dat je eigen inzichten en openbaringen exact overeenkomen met die van mensen door de eeuwen heen.

En puur onze eigen perceptie is denk ik juist dé weg omdat onze eigen directe perceptie het punt van contact met de realiteit is: het nu, dat wat is. En hoe kun je als je op zoek bent naar echte antwoorden over je eigen bestaan uit de kennis van een ander putten? Alleen een dwaas ziet de wereld volgens het idee van een ander. Een ander kan je slechts een kant op wijzen, maar je moet zelf kijken.

Het is overigens wel zo dat spiritueel ingestelde mensen (waaronder ikzelf) toch vaak dingen weer te complex maken. Het is ook eigen aan taal: het (over)compliceren van dingen. Maar spiritualiteit zelf is het simpelste dat er is. Als mensen spiritualiteit niet begrijpen, dan is dat omdat ze er over nadenken. Het mag voor een leek op spiritueel gebied hetzelfde lijken, maar ik zie dat als iets heel anders dan wanneer een stel knappe koppen discussiëren over een complex onderwerp. Daarvoor moet je namelijk iets leren (en de capaciteit daarvoor hebben) en bij spiritualiteit gaat het over alles afleren dat je geleerd is tijdens je leven(s) en het leven zelf door jou te laten bewegen/spreken. Iets dat iedereen kan, mits men bereid is kennis op te geven.
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik begrijp je punt, maar denk daar iets anders over.

Het is niet zo dat mensen die zich bezighouden met spiritualiteit allemaal heel andere dingen zeggen. Er is een duidelijke overeenkomst tussen wat gezegd wordt en dat niet over een paar jaren, maar over duizenden jaren van geschiedenis en dat globaal over de hele wereld, zij het via verschillende culturele uitingen. Als je je er in verdiept, zie je dat je eigen inzichten en openbaringen exact overeenkomen met die van mensen door de eeuwen heen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dit gewoon inherent is aan het 'mens-zijn'. In zekere zin zit spiritualiteit dus in iedereen; het is enkel de vraag of je er iets mee wil doen. Maar los van dat, ik vind dat spirituele mensen soms ook erg kunnen doordraven. In dat geval luister ik liever naar iemand met een wetenschappelijke achtergrond.

Mindless zei:
En puur onze eigen perceptie is denk ik juist dé weg omdat onze eigen directe perceptie het punt van contact met de realiteit is: het nu, dat wat is.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet of het verstandig is zoveel op je gevoel of perceptie te vetrouwen. Het leven heeft mij in ieder geval geleerd dat een mens niet altijd op zichzelf kan vertrouwen. Mocht je dat wel doen dan zou er zich een bepaalde scheefgroei kunnen ontwikkelen. Ik denk dat een balans vinden tussen spiritualieit en wetenschap een prima uitkomst zou kunnen bieden.

Mindless zei:
En hoe kun je als je op zoek bent naar echte antwoorden over je eigen bestaan uit de kennis van een ander putten? Alleen een dwaas ziet de wereld volgens het idee van een ander. Een ander kan je slechts een kant op wijzen, maar je moet zelf kijken.
Klik om te vergroten...

Er zijn een hoop mensen die hun kennis uit de Bijbel, Koran en Thora putten en het voor zoete koek slikken. Zelf nadenken wordt in dat soort boeken volgens mij niet echt gestimuleerd. Of het allemaal dwazen zijn weet ik niet, maar het komt er mijns inziens dichtbij in de buurt, ja. :mask:

Mindless zei:
Iets dat iedereen kan, mits men bereid is kennis op te geven.
Klik om te vergroten...

Wat krijg je daarvoor terug dan?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Langspeelplaat zei:
Ik denk dat dit gewoon inherent is aan het 'mens-zijn'. In zekere zin zit spiritualiteit dus in iedereen; het is enkel de vraag of je er iets mee wil doen. Maar los van dat, ik vind dat spirituele mensen soms ook erg kunnen doordraven. In dat geval luister ik liever naar iemand met een wetenschappelijke achtergrond.
Klik om te vergroten...
Yep, spirituele ego's... Ben daar zelf ook vaak schuldig aan. Maar dat is natuurlijk niet spiritualiteit zelf, maar je ego die het claimt en kapot maakt, dus daar kun je spiritualiteit niet de schuld van geven.

Ik weet niet of het verstandig is zoveel op je gevoel of perceptie te vetrouwen. Het leven heeft mij in ieder geval geleerd dat een mens niet altijd op zichzelf kan vertrouwen. Mocht je dat wel doen dan zou er zich een bepaalde scheefgroei kunnen ontwikkelen. Ik denk dat een balans vinden tussen spiritualieit en wetenschap een prima uitkomst zou kunnen bieden.
Klik om te vergroten...
Niet aan de oppervlakte nee, maar alles in je directe perceptie fungeert als een poort naar een diepere werkelijkheid. Je kunt geluiden bijvoorbeeld terug tracen naar hun bron, of visuele percepties, of sensaties, of gedachten. Dat bedoel ik met directe perceptie volgen. Het is niet zomaar een gevoel dat je hebt volgen (als in: dat geeft me een goed gevoel dus ik ga in die richting, dat geeft me een slecht gevoel dus dat ontwijk ik). Nee, daar heb ik het hier niet over. Ik heb het over je directe perceptie aanschouwen en de eigenlijke vibratie van licht/geluid terug tracen naar dat waar het uit komt. Het is in zekere zin ware wetenschap: puur weten, niet kennis vergaren.

Er zijn een hoop mensen die hun kennis uit de Bijbel, Koran en Thora putten en het voor zoete koek slikken. Zelf nadenken wordt in dat soort boeken volgens mij niet echt gestimuleerd. Of het allemaal dwazen zijn weet ik niet, maar het komt er mijns inziens dichtbij in de buurt, ja. :mask:
Klik om te vergroten...
Ja, maar er wordt vergeten dat wetenschap voor een groot deel ook weer een religie is geworden.

Wat krijg je daarvoor terug dan?
Klik om te vergroten...
Vrijheid, peace of mind, onvoorwaardelijke liefde, spontaan intuïtief weten. Het is een absolute no-brainer als je weet wat de deal is (en dat is veel meer dan in woorden gezegd kan worden), maar de religie rondom wetenschap heeft kennis boven al deze dingen verheven. Niet dat wetenschap in zichzelf een verkeerd iets is, meer de cultuur daaromheen die zich bijna volledig daarop gericht heeft, ook als een soort afkeer tegen conventionele religie denk ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."