Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe belangrijk zijn dromen voor je?

Hoe belangrijk zijn dromen voor je?

81 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Brakka Mang zei:
Ik ben zelf heel slecht in het onthouden van dromen, de enigste die ik altijd wel onthoudt zijn dingen aangaande dierbaren waar iets mee gebeurt tijdens de droom. Vaak zijn ze vermist. Dat is er bij mij wel 1 die terugkeert die ik onthoudt.

Ben toch wel benieuwd wat maakt dat de ene droom wel onthouden wordt en de andere niet.
Klik om te vergroten...
Wellicht de mate van luciditeit tijdens de droom(?)

Misschien net zoals in het wakkere leven, kun je er in zo'n mate niet bij zijn met je hoofd, dat je je achteraf weinig herinnert van de (details van een) gebeurtenis.

Tijdens een droom is dat er wellicht ook en de luciditeit kan tot zo'n mate stijgen dat je je er zelfs bewust van wordt dat je droomt. Dit zijn (denk ik) waarschijnlijk ook daarom de dromen die ik me het meest levendig herinner. Ik ervoer ze in zulk extreem detail destijds omdat ik zo bewust aanwezig (present) was.

Ik denk dat het (vooral) hierom zo werkt.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind dromen enorm fascinerend, het is een soort andere wereld waarin je je begeeft waar alles mogelijk is. Wanneer je beseft dat je aan het dromen bent terwijl de droom nog bezig is, zal er ook een wereld voor je open gaan.

De betekenissen er achter begrijp ik vaak ook niet, maar soms heb je inderdaad zo'n droom waarbij het voelt alsof deze van enorme waarde is. Het mysterieuze om en rondom dromen vind ik erg interessant!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo.

Ik ben niet geheel nieuw op dit forum, maar ik heb maar een post over truffels geplaatst en dat is al bijna een jaar geleden. Wel lees ik vrijwel dagelijks allerlei interessante onderwerpen hier en ik heb er ook veel van geleerd.

Ik wil bij deze een vraag over dromen stellen. Afgelopen nacht had ik een droom die me nu nog bezighoudt. Ik moet hier bij vermelden dat ik zelden echt mijn dromen onthoud na wakker worden, dus misschien is dat de reden waarom dit me vandaag zo bezighield. Als kleuter was ik erg bang voor onweer en ik kroop regelmatig onder een tafel of bed. Ik droomde dan ook dat ik vanuit mijn kamer hele donkere wolken zag samenpakken en ik dook heel bang onder mijn bedje. Volgens mij was mijn moeder ook in die kamer aanwezig (lang geleden overleden) maar dat is verder niet zo belangrijk. Wat mij verbijsterde waren de details van mijn kinderbed die ik heel levendig voor me zag. Ik heb daar echt decennia niet aan gedacht. Maar ik zag het bed echt letterlijk voor me zoals het was en ik herinnerde me ook ineens de gordijnen in mijn kamer weer. Ik ben een man van in de vijftig dus het is een halve eeuw geleden. Een tijdje geleden droomde ik over een meisje dat bij mij op de middelbare school in mijn klas zat. Veel indruk kan ze nooit op mij gemaakt hebben want ik had ruim dertig jaar nooit aan haar gedacht. Dus ik was zo verbaasd over deze droom dat ik na ontwaken gelijk naar mijn klassenfoto's ging zoeken. Het zijn dit soort details over personen, voorwerpen en andere dingen van vele jaren geleden die ineens in mijn dromen opduiken die me echt fascineren.

Daarom wil ik vragen of sommige mensen hier vergelijkbare dromen hebben gehad en hoe belangrijk dromen voor je zijn. Zijn dromen bedrog (dank je Marco!) of hecht je er toch meer waarde aan?

Dank voor eventuele bijdragen.
B
BigcitygirlLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mooi dat je hebt ervaren hoe dromen herinneringen opwekken. Vond je het wel een goede ervaring?

Ik droom heel veel en intens en onthoud ook veel. Soms slaat het nergens op. Maar ook al eens hele bijzondere ervaringen gehad. Zo heb ik met mijn overleden vriendin vanalles besproken en werd ik heel licht en vrij wakker. (Ze had zelf het einde gekozen, dus bijzondere gesprekken).

Ik heb het gevoel dat dromen soms niet meer zijn dan het verwerken van de dag. Maar dat het soms ook meer kan zijn.. het is een bijzondere staat tussen bewustzijn en onbewustzijn. Ik was daar nooit van overtuigd, tot mij meerdere keren opmerkelijke dromen toe zijn gekomen.

Bijzondere fenomeen, dromen :grin:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dromen zijn fascinerend. Mijn lucide dromen zijn letterlijk net zo echt als wat ik nu ervaar.

Hecht er verder geen waarde aan qua betekenis.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bigcitygirl zei:
Mooi dat je hebt ervaren hoe dromen herinneringen opwekken. Vond je het wel een goede ervaring?
Klik om te vergroten...

Ik vond het wel een goede ervaring. Wat ik me vanochtend ineens bedacht is dat ik de laatste tijd veel bezig ben met mijn jeugd. Ik zit nu ook in de ziektewet, woon alleen en ben niet echt heel mobiel nu. Dus of ik het nu leuk vind of niet, tijd genoeg (teveel waarschijnlijk) om na te denken over mijn leven in het algemeen. Het zal ook wel de leeftijd zijn dat ik me ineens veel meer herinner uit die tijd. Hoe pijnlijk ook (maar niet echt traumatisch) soms, ik vind het ergens wel fijn dat bepaalde details van decennia geleden ineens opduiken. En de andere droom die ik beschreef ging trouwens over een meisje die veel later bij mij in de klas zat, dus ik was toen al minstens tien jaar ouder. Of het enige betekenis heeft...geen idee. Maar boeiend is het idd allemaal wel.

Bigcitygirl zei:
Zo heb ik met mijn overleden vriendin vanalles besproken en werd ik heel licht en vrij wakker. (Ze had zelf het einde gekozen, dus bijzondere gesprekken).
Klik om te vergroten...

Dit lijkt me dus heel mooi en bijzonder. Ik herinner me wel gesprekken met mijn ouders die (helaas) lang geleden zijn overleden. Ook die dromen zag ik als heel bijzonder voor mij al kan ik me geen woord van de conversaties herinneren. We hebben het dan ook over pakweg 15 jaar geleden.

Mindless zei:
Dromen zijn fascinerend. Mijn lucide dromen zijn letterlijk net zo echt als wat ik nu ervaar.

Hecht er verder geen waarde aan qua betekenis.
Klik om te vergroten...

Ik heb ook ooit een paar lucide dromen gehad. Droomde een keer dat ik in de lucht zweefde en heel bewust mijn richting en snelheid veranderde. Het was levensecht.

Ik hecht er ook niet overdreven veel waarde aan maar wel iets meer aan de droom van afgelopen nacht vanwege de details.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deadwing zei:
Ik heb ook ooit een paar lucide dromen gehad. Droomde een keer dat ik in de lucht zweefde en heel bewust mijn richting en snelheid veranderde. Het was levensecht.

Ik hecht er ook niet overdreven veel waarde aan maar wel iets meer aan de droom van afgelopen nacht vanwege de details.
Klik om te vergroten...
Bijzonder hè!!

Het is echt insane wat ik zie in lucide dromen. Complete levende steden met drukte, mensen, auto's, vogels, geluiden, álles. Letterlijk net zo echt als wanneer ik wakker ben.

Soms ook in hemels mooie natuur.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik droom ontzettend veel. Nachtmerries, fijne dromen... het is voor mij echt een manier om onbewust nog zoveel meer te kunnen verwerken.

Ik heb zelfs wekenlang gedroomd, dan werd ik volledig in paniek wakker... en dan moest ik op zoek naar de medicatie die m'n leven kon redden. Maar nooit vond ik de medicatie. Zo beangstigend en die loop heeft lang geduurd.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#9
HappyMind zei:
Ik droom ontzettend veel. Nachtmerries, fijne dromen... het is voor mij echt een manier om onbewust nog zoveel meer te kunnen verwerken.

Ik heb zelfs wekenlang gedroomd, dan werd ik volledig in paniek wakker... en dan moest ik op zoek naar de medicatie die m'n leven kon redden. Maar nooit vond ik de medicatie. Zo beangstigend en die loop heeft lang geduurd.
Klik om te vergroten...

Dit lijkt me erg eng..
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik onthoud maar zelden iets van m'n dromen, maar als ik ze een keer onthoud gaan ze vrijwel altijd over drugs of seks, zegt dat ook iets?
K
KaalkoppieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik hecht heel veel waarde aan dromen. Voor mij is het de manier waarop je onderbewustzijn communiceert. En een manier om te verwerken.

Als kind heel lang heel vaak dezelfde dromen/nachtmerries gehad. Een paar jaar geleden de dromen uitgezocht en hun betekenis achterhaalt. Terugblikkend waren het allemaal tekenen van gebeurtenissen en gevoelens die later in mijn leven hebben gespeeld.

Tegenwoordig heb ik erg last van lucide dromen en praat ik ook erg veel in mijn slaap. Ik haal droom en waarheid door elkaar en weet soms oprecht niet meer of ik iets echt heb gezien of heb gedroomd.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
miles zei:
Ik onthoud maar zelden iets van m'n dromen, maar als ik ze een keer onthoud gaan ze vrijwel altijd over drugs of seks, zegt dat ook iets?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat we vooral dromen over de dingen waar we dagelijks mee bezig zijn of over onze zorgen. Dus als je regelmatig aan drugs en seks denkt, droom je daar waarschijnlijk vaak over. Ik droom nogal eens over mijn werk en collega's. De weinige keren dan dat ik mijn dromen kan herinneren.. Maar zoals ik hier al eerder bij iemand opmerkte, ik zit in de ziektewet, heb (te) veel tijd en dacht de laatste tijd vaak aan mijn vroegste jeugd. Wat dus de droom over mijn kinderbedje en kamer wel zal verklaren.

Kaalkoppie zei:
Als kind heel lang heel vaak dezelfde dromen/nachtmerries gehad. Een paar jaar geleden de dromen uitgezocht en hun betekenis achterhaalt. Terugblikkend waren het allemaal tekenen van gebeurtenissen en gevoelens die later in mijn leven hebben gespeeld.
Klik om te vergroten...

Vaak terugkerende thema's in mijn dromen vroeger waren tanden die uitvielen en vliegen. Ik heb de betekenis daarvan ook opgezocht. De afgelopen jaren angst om te laat op mijn werk te verschijnen. Wat vreemd is want ik ben eigenlijk nooit te laat en daar ook niet bang voor.
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#13
Haha, dromen. Leuk concept hoor.

Toen ik een klein meisje was van een jaar of zeven denk ik, heb ik een héle lange tijd herhaalde dromen gehad over dat ik met mijn ouders en broer te water zou raken in een auto ongeluk en zou verdrinken.

Een paar jaar terug had ik het er ineens met mijn moeder over, ik weet niet hoe we op het onderwerp zijn gekomen. Maar toen ik haar zei dat ik zo lang en zo vaak daarover had gedroomd keek ze me aan met een geschrokken uitdrukking op haar gezicht en ze zei: "Doe normaal" waarop ik aan haar vraag: "Hoezo doe normaal, als kind zijnde heb je toch welleens vreemde dromen?" En I shit you not... het antwoord waarmee ze kwam:
"Het is net alsof ik oma hoor praten, net voordat ze is overleden beschreef ze ook precies hetzelfde wat jij hebt gedroomd"
ELKE keer op hetzelfde tijdstip in de nacht en precies dezelfde droom.

Hoe het kan? Ik geloofde het eerst niet tot ik het hoorde van mijn opa die het doodleuk bevestigde een tijd later.

Ugh, als ik er aan denk krijg ik al koude rillingen. Bah.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
k1ttyc4t zei:
Haha, dromen. Leuk concept hoor.

Toen ik een klein meisje was van een jaar of zeven denk ik, heb ik een héle lange tijd herhaalde dromen gehad over dat ik met mijn ouders en broer te water zou raken in een auto ongeluk en zou verdrinken.

Een paar jaar terug had ik het er ineens met mijn moeder over, ik weet niet hoe we op het onderwerp zijn gekomen. Maar toen ik haar zei dat ik zo lang en zo vaak daarover had gedroomd keek ze me aan met een geschrokken uitdrukking op haar gezicht en ze zei: "Doe normaal" waarop ik aan haar vraag: "Hoezo doe normaal, als kind zijnde heb je toch welleens vreemde dromen?" En I shit you not... het antwoord waarmee ze kwam:
"Het is net alsof ik oma hoor praten, net voordat ze is overleden beschreef ze ook precies hetzelfde wat jij hebt gedroomd"
ELKE keer op hetzelfde tijdstip in de nacht en precies dezelfde droom.

Hoe het kan? Ik geloofde het eerst niet tot ik het hoorde van mijn opa die het doodleuk bevestigde een tijd later.

Ugh, als ik er aan denk krijg ik al koude rillingen. Bah.
Klik om te vergroten...

Interessant hoor en ook wel eng ja.
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dromen kunnen erg intrigerend zijn, erg leuk maar ook super kut (met name nachtmerries, slaapverlamming en exploding head syndrome). Het beste zou zijn om te trainen hoe je lucide dromen kan krijgen en hoe je ze kan sturen. Dan is elke nacht leuk, maar mogelijk ook vermoeiender dan normale dromen.
https://psychonautwiki.org/wiki/Lucid_dreaming heeft hier een mooi artikel over.

Verder zijn dromen een heel mooi fenomeen. onze pijnappelklier die DMT aanmaakt zou verantwoordelijk zijn voor visueel dromen voor zover ik weet.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
ILoveRCs zei:
Dromen kunnen erg intrigerend zijn, erg leuk maar ook super kut (met name nachtmerries, slaapverlamming en exploding head syndrome). Het beste zou zijn om te trainen hoe je lucide dromen kan krijgen en hoe je ze kan sturen. Dan is elke nacht leuk, maar mogelijk ook vermoeiender dan normale dromen.
https://psychonautwiki.org/wiki/Lucid_dreaming heeft hier een mooi artikel over.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor de link! Ik heb gelukkig weinig last van mijn dromen omdat ik ze zelden onthoud. Misschien is dat maar beter ook..
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Deadwing zei:
Bedankt voor de link! Ik heb gelukkig weinig last van mijn dromen omdat ik ze zelden onthoud. Misschien is dat maar beter ook..
Klik om te vergroten...
Rook je toevallig dagelijks wiet? toen ik dat nog deed droomde ik zo goed als niet of onthield t niet.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het rare is, ik droom vaak héél levendig. Nachtmerries heb ik zeer zelden.

Soms kan ik ze nog navertellen, maar heel vaak ook weer niet. Soms zie ik mensen, maar dan zonder gezicht. Of net als ik hun gezichten zou zien, eindigt de droom.

Ze spelen zich ook vaak af in de natuur of stad.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
ILoveRCs zei:
Rook je toevallig dagelijks wiet? toen ik dat nog deed droomde ik zo goed als niet of onthield t niet.
Klik om te vergroten...
Zelden. Elke maand maar een of twee keer en dan vapen. Ik neem me vrijwel elke avond voor mijn dromen te onthouden, maar zodra ik uit mijn bed stap , ben ik meestal alles al vergeten.
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dromen. Trippen zonder drugs. Ik droom veel en vaak, de laatste tijd ook steeds samenhangender en steeds langere verhalen. Praat in dromen soms met overleden dierbaren, dan word ik in tranen wakker. Nadat ik als kind een keer ziek was met hoge koorts en nachtterreur heb meegemaakt, heb ik eigenlijk nooit meer echt angstaanjagend gedroomd. In het ergste geval forceer ik mezelf wakker. Meestal droom ik fijn, en vaak zit er een vleugje van iets dat ik onlangs meemaakte doorheen. Om je vraag te beantwoorden, ik denk; Ja dromen zijn bedrog want het gebeurt allemaal in je hoofd. Maar het kunnen wel degelijk ervaringen zijn die iets met je doen, meestal positief, net zoals een LSD of MDMA trip dat kan doen. Het gaat denk ik wel over iets dat je bezighoudt, al dan niet bewust, maar de link met de werkelijkheid is meestal ver te zoeken. Associatie op associatie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."