Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWelk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

Welk gaaf boek lees je/heb je gelezen?

109 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gemberthee zei:
Hoi hoi!

Het is super goed gegaan met mijn benzo afbouw! Ik gebruik niets meer en ik slaap prima. Het lezen van goede boeken heeft mij erbij geholpen. Ik ben dus op zoek naar goede boeken! (Ik hou niet van fantasy of thrillers).

Zelf lees ik op het moment Jan Wolkers (die van Turks fruit). En heb net Ik ga leven gelezen van Lale Gül. Zij maakte tussendoor nog een interessante vergelijking tussen religie en drugs:

Religie esthetiseert het leven, zij omzoomt de bestaanshorizon met mythologie, doordrenkt zelfs de meest banale dingen in het leven met betekenis en spiritualiteit, voor velen een honger die gestild moet worden. Dat maakt haar een intoxicatie, vergelijkbaar met drugs. Het is krachtig, het maakt een mens intens gelukkig, omdat het appeleert aan onze oerbehoefte een eenheid met het zijn te bereiken. Je geeft je individualiteit prijs door te participeren aan iets wat groter is dan jijzelf. Dat maakt het ook zo gevaarlijk: je geeft je autonomie op, schakelt het denken uit, je onderwerpt je onvoorwaardelijk aan het transcendente.

Ik ben benieuwd!

Groetjes!
Klik om te vergroten...
Ik heb een tijdje terug De Valse Dageraad gelezen van Jan van Aken. Dat gaat over een 11e eeuwse monnik die over de wereld heen reist. Een spannend en leuk inkijkje in een vroegere periode waar we eigenlijk heel weinig van afweten. Dat geeft dus een uniek beeld van de tijdsgeest en hoe samenlevingen toen werkten. (KLEINE SPOILER: de Arabische wereld blijkt bijvoorbeeld veel meer ontwikkeld dan de Europese samenleving van die tijd)
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben net aan ‘Een nuchtere kijk op psychedelica’ v. Michiel van Eik begonnen. Ben benieuwd! 😀

Thx voor de tip @Roze Olifant 🙏
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wauw echt super interessant! Thnx voor al deze input. (Nu eindelijk bijna een slecht boek uit. Kan echt niet wachten tot de volgende! Ik weet nog niet welke! Zo leuk :grin:. Wat een cadeautjes!)
H
Harrie In De WarrieLid
01-01-2024, 00:00
#4
The Power of Now - Eckhart Tolle
Show Your Work - Austin Kleon
Food Of The Gods - Terence Mckenna
The Alchemist - Paulo Coelho
The Four Agreements - Don Miguel Ruiz
How To Win Friends & Influence People - Dale Carnegie
The War of Art - Steven Pressfield
The Teachings of Don Juan - Carlos Castaneda
Mastery - George Leonard
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#5
AcidWarrior zei:
Ik ben net aan ‘Een nuchtere kijk op psychedelica’ v. Michiel van Eik begonnen. Ben benieuwd! 😀

Thx voor de tip @Roze Olifant 🙏
Klik om te vergroten...
www.nporadio1.nl

Een nuchtere kijk op psychedelica

Paddestoelen, LSD en MDMA zijn ongekend populair. En niet alleen bij jongeren, nee ook babyboomers wagen zich in retraites aan begeleide experimenten met psychedelica. Op zoek naar de geestverruimende ervaring. Michiel van Elk is neurowetenschapper en ‘psychonaut’ en schreef het boek ‘Een...
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Interessant. Ik vraag me af: is deze meneer van Elk ook actief op dit forum?

Ik had laatst ook al een Interessant artikel gelezen over truffel therapie. Ik heb hier veel interesse in en het truffels hebben me tot zover ook veel gebracht.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gemberthee zei:
www.nporadio1.nl

Een nuchtere kijk op psychedelica

Paddestoelen, LSD en MDMA zijn ongekend populair. En niet alleen bij jongeren, nee ook babyboomers wagen zich in retraites aan begeleide experimenten met psychedelica. Op zoek naar de geestverruimende ervaring. Michiel van Elk is neurowetenschapper en ‘psychonaut’ en schreef het boek ‘Een...
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

Interessant. Ik vraag me af: is deze meneer van Elk ook actief op dit forum?

Ik had laatst ook al een Interessant artikel gelezen over truffel therapie. Ik heb hier veel interesse in en het truffels hebben me tot zover ook veel gebracht.
Klik om te vergroten...
Zeker, heb zelf ook al veel gehad aan (het microdoseren van) truffels.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Nog een keigoei boek

“Ik beloofde je nooit een rozentuin” van Hannah Green. Heftig hoor.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#8
De keuze, van Edith Eger.
Een indrukwekkend verhaal over de oorlog en vrijheid. Geschreven door een psycholoog die haar eigen ervaringen vanwege de oorlog, gebruikt bij de behandeling van haar cliënten.
H
Hija de la luna 1Lid
01-01-2024, 00:00
#9
HappyMind zei:
De keuze, van Edith Eger.
Een indrukwekkend verhaal over de oorlog en vrijheid. Geschreven door een psycholoog die haar eigen ervaringen vanwege de oorlog, gebruikt bij de behandeling van haar cliënten.
Klik om te vergroten...
Heb gegoogeld. Gaat dit dan over het overleven als ballerina of over haar praktijk later ?
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hija de la luna 1 zei:
Heb gegoogeld. Gaat dit dan over het overleven als ballerina of over haar praktijk later ?
Klik om te vergroten...
Een combinatie. Eerste gedeelte is vooral de oorlog, Auschwitz en de hele periode van vroeger en het overleven. Ze neemt je mee in haar ervaringen. Later in het boek zet ze haar ervaringen in als psycholoog. Ze helpt dan cliënten die bv heel erg vastzitten in hun eigen gedachten, waar dan ook de keuze is voor vrijheid.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#11
HappyMind zei:
De keuze, van Edith Eger.
Een indrukwekkend verhaal over de oorlog en vrijheid. Geschreven door een psycholoog die haar eigen ervaringen vanwege de oorlog, gebruikt bij de behandeling van haar cliënten.
Klik om te vergroten...
Jaaaaaa deze staat ook vrij hoog op mijn lijstje!
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#12
De biografie van Oasis 'Supersonic'.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Beady zei:
De biografie van Oasis 'Supersonic'.
Klik om te vergroten...
Heb je ook de documentaire ervan gezien? Heb het gezien in de bios en vond het wel een goeie!
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Don Draper zei:
Heb je ook de documentaire ervan gezien? Heb het gezien in de bios en vond het wel een goeie!
Klik om te vergroten...
Nee die heb ik (nog) niet gezien. Maar het boek is een must have.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alistair Mc Lean
Poolbasis: Zebra
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Deze is tof:
1650365522479.jpeg

deze is tof:
1650365602672.jpeg

deze is tof:
1650365720189.jpeg

Deze is tof:
1650365879626.jpegMomenteel heb ik helaas geen boek. Ik lees nooit zomaar iets, het moet me echt aantrekken. Sta open voor suggesties though.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#17
Aldous Huxley - Heerlijke nieuwe wereld
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Regenisis: How to Feed the World Without Devouring the Planet - George Monbiot

Over hoe extreem biodivers de bodem is (één theelepeltje bevat meer biodiversiteit dan een koraalrif), en wat dat betekent voor onze voedselsystemen aangezien boeren die bodem meestal doodploegen.

Zie ook dit stuk in The Guardian, wat een ingekort eerste hoofdstuk is:
www.theguardian.com

The secret world beneath our feet is mind-blowing – and the key to our planet’s future

Don’t dismiss soil: its unknowable wonders could ensure the survival of our species
www.theguardian.com www.theguardian.com
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#19
SneeuwStorm zei:
"De egel, dat ben ik" van Toon Tellegen. Prachtige korte en vaak melancholische verhalen, waarbij het vaak lijkt alsof het over jezelf (mijzelf) gaat.
Klik om te vergroten...
Wil het toch even zeggen: wat super cool dat je Toon Tellegen hebt geintroduceerd. Ik vind het heerlijk! Ben nu bezig in: "Het verlangen van de egel." Zo lieflijk, grappig, filosofisch en slim geschreven. Elke blz maakt me aan het lachen en het denken tegelijk, heel knap! Vet dat hij ook kinderboeken heeft geschreven. Daar ga ik eens wat van kopen voor baby's die binnenkort geboren gaan worden ❤. Goeie tip, thnx!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Leon Uris. Gezworen kameraden.
Een verhaal over kameraden in militaire dienst, en die de oorlog in gaan.
Lijkt veel op wat ik meegemaakt heb.... weergaloos goed boek!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."