Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZoon 14 blowen

Zoon 14 blowen

48 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Levensgenieter🌈 zei:
Een kind heeft grenzen nodig. Hangen er consequenties aan als hij zich niet aan afspraken houdt? Als hij te laat thuiskomt?
Is het mss een idee om met hem samen huisregels op te schrijven? Zo heeft hij zelf ook inbreng en kan je hem er later op aanspreken als hij zich er niet aan houdt.

Over het blowen, daar zou ik wel het gesprek over aangaan. Niet verbieden, dan gaat hij het juist doen, want alles wat niet mag is natuurlijk interessant. Misschien kan je samen voorlichtingsfilmpjes op YouTube bekijken?
Klik om te vergroten...

Jawel, als hij te laat komt moet hij dag erna binnen blijven. Deze week houdt hij zich redelijk goed aan alle afspraken.

Voorlichtingsfilmpje is mss idee!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#2
Levensgenieter🌈 zei:
Een kind heeft grenzen nodig. Hangen er consequenties aan als hij zich niet aan afspraken houdt? Als hij te laat thuiskomt?
Is het mss een idee om met hem samen huisregels op te schrijven? Zo heeft hij zelf ook inbreng en kan je hem er later op aanspreken als hij zich er niet aan houdt.

Over het blowen, daar zou ik wel het gesprek over aangaan. Niet verbieden, dan gaat hij het juist doen, want alles wat niet mag is natuurlijk interessant. Misschien kan je samen voorlichtingsfilmpjes op YouTube bekijken?
Klik om te vergroten...
Juist wel verbieden en consequenties aan hangen. Ik ken geen 1 frequent blower die daar in de pubertijd mee is begonnen die door blowen zn school niet heeft verkloot. Van vwo naar mavo en dan nog met hakken over de sloot. Hele vriendengroep. En achteraf hebben ze allemaal spijt. Dat zeg ik ook tegen mijn kinderen. Het heeft zoveel gevolgen zoals angst en paniekstoornissen, sociale angsten, depressie etc etc. Als je het doet als je volwassen bent en je hersens volgroeid zijn etc prima moet je lekker zelf weten, ik draai de eerste voor ze. Maar voor hun 18e echt niet. Ikzelf heb ook vrolijk meegedaan maar ben er wel rond mijn 20e mee gestopt. Toen ontdekte ik drank en cocaïne🤣

Het probleem met wiet of hasj is gewoon dat er het label soft aan hangt. Dat spul van tegenwoordig is weinig softs meer aan en daar zit de kern van het probleem.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Anoniempje7 zei:
Meer gebruiken. Afgelopen week heeft hij het elke dag gedaan, daarvoor niet.
En dat is dus sinds zijn jas "gepikt" is....ik vermoed eerder dat hij deze geruild heeft voor een flinke voorraad.
Klik om te vergroten...

Laat aub je vermoedens niet doorschemeren of maak het niet direct werkelijkheid Het kan ook goed zo zijn dat hij hem echt is kwijtgeraakt. Ik spreek nu uit ervaring van mijn eigen puberteit en wat mij het meeste irriteerde was dat mijn vader constant scenario's in zijn hoofd had en het tegen mij uitsprak als waarheid. ''Jij doet dit en dan regel je dit zo en zo fix je dit'' Terwijl dit 9/10 keer niet zo was. En dit zorgde voor erg veel ruzies.

Natuurlijk is elke familie anders, maar je moet een balans zien te vinden tussen liefde en regels. Begrip en handhaving. Het is een lastige situatie, vooral als (alleenstaande??) moeder.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anoniempje7 zei:
Dat is een goede insteek ja. Ik hoop maar dat hij een beetje open staat voor dit gesprek.
Want hoe reageren als hij alles zou ontkennen?
Klik om te vergroten...
In eerste instantie doorvragen. En anders kan je het gesprek buigen naar hoe hij nee zegt in een toekomstige situatie, stel dat hij alsnog met cannabis in aanraking komt.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Brakka Mang zei:
Juist wel verbieden en consequenties aan hangen. Ik ken geen 1 frequent blower die daar in de pubertijd mee is begonnen die door blowen zn school niet heeft verkloot. Van vwo naar mavo en dan nog met hakken over de sloot. Hele vriendengroep. En achteraf hebben ze allemaal spijt. Dat zeg ik ook tegen mijn kinderen. Het heeft zoveel gevolgen zoals angst en paniekstoornissen, sociale angsten, depressie etc etc. Als je het doet als je volwassen bent en je hersens volgroeid zijn etc prima moet je lekker zelf weten, ik draai de eerste voor ze. Maar voor hun 18e echt niet. Ikzelf heb ook vrolijk meegedaan maar ben er wel rond mijn 20e mee gestopt. Toen ontdekte ik drank en cocaïne🤣

Het probleem met wiet of hasj is gewoon dat er het label soft aan hangt. Dat spul van tegenwoordig is weinig softs meer aan en daar zit de kern van het probleem.
Klik om te vergroten...

Verbieden als ouder bij een puber haalt niets uit behalve dat hij nog meer gaat liegen om het te verbergen. Iets wat niet mag, is alleen maar leuker en spannender als je 14 bent. Het verslechtert de relatie. Je kan beter een goed gesprek aangaan met je zoon waarbij je hem uiterst serieus neemt en niet als kind behandeld. Mensen in de puberteit voelen ze zich in feite ouder dan dat ze zijn en vinden het fijn om serieus genomen te worden.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik weet ook niet wat voor een jas je zoon aanheeft, maar als het geen mega dure Canada Goose of Parajumper is geweest lijkt het me sterk dat iemand een jas omruilt voor een grote stash wiet.

Sorry voor m'n meerdere berichten, wil je gewoon wat anekdotes meegeven uit mijn puberteit. Ik was ook een blower en liep ook tegen deze problemen aan met m'n pa. Op een gegeven moment kreeg ik er paniekaanvallen van en ben ik zelf gestopt in overleg met mijn pa. Dit omdat hij mij serieus nam en aangaf eerlijk te kunnen zijn over ALLES.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor jullie reacties, het is mij iig duidelijk dat ik niet te confronterend moet zijn.
Mijn vermoedens met die jas zal ik zeker niet uitspreken maar dat daar iets niet klopt weet ik wel zeker. Iets in dat verhaal vond ik raar, heb ik gecheckt, en bleek idd niet te kloppen. Maar goed, dat zal hij me waarschijnlijk toch niet vertellen op dit moment.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bengozy zei:
Verbieden als ouder bij een puber haalt niets uit behalve dat hij nog meer gaat liegen om het te verbergen. Iets wat niet mag, is alleen maar leuker en spannender als je 14 bent. Het verslechtert de relatie. Je kan beter een goed gesprek aangaan met je zoon waarbij je hem uiterst serieus neemt en niet als kind behandeld. Mensen in de puberteit voelen ze zich in feite ouder dan dat ze zijn en vinden het fijn om serieus genomen te worden.
Klik om te vergroten...
Ik vindt dat onzin. Verbieden kan prima, als dat überhaupt al het juiste woord is maar dat moeten uitersten zijn. De opvoeding en normen en waarden die je meegeeft doen de rest. Ook moet je er alleen wel tekst en uitleg bij geven. Als je aankomt met een heel handboek wat wel en niet mag en elke dag loopt te tetteren haalt dat weinig uit. Ik kom uit de tijd dat het verboden werd zonder tekst en uitleg. Vanwege mijn eigen achtergrond en verleden heb ik mijn kinderen al van jongs af aan geleerd en laten ervaren dat ze over alles eerlijk kunnen en moeten zijn en dat ik dan nooit boos zal worden. Maar ook dat over heel veel te praten valt maar dat sommige dingen gewoon mijn wil mijn wet is. Ik heb kanjers van kinderen en dat ligt natuurlijk niet alleen aan opvoeding. Ikzelf heb de hele andere kant gezien en dat lag ook niet aan opvoeding maar wel aan het gebrek aan liefde en gezien worden. Als je kinderen je respecteren en aannemen dat jij grotendeels weet wat wel en niet goed voor ze is kan je ze prima dingen 'verbieden'
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Anoniempje7 zei:
Bedankt voor jullie reacties, het is mij iig duidelijk dat ik niet te confronterend moet zijn.
Mijn vermoedens met die jas zal ik zeker niet uitspreken maar dat daar iets niet klopt weet ik wel zeker. Iets in dat verhaal vond ik raar, heb ik gecheckt, en bleek idd niet te kloppen. Maar goed, dat zal hij me waarschijnlijk toch niet vertellen op dit moment.
Klik om te vergroten...
Ik vind het goed dat je in ieder geval alternatieve meningen opzoekt en in gesprek gaat met mensen die hier misschien meer verstand van hebben. Je doet het beter dan gemiddeld ouder denk ik zo.
B
BengozyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Anoniempje7 zei:
Mijn zoon is altijd een kind geweest dat de randjes opzocht en altijd nét even over die grens ging. Ik ben altijd zeer strikt met hem geweest qua consequenties vanwege deze eigenschap maar daar heeft hij nooit veel van geleerd voor mijn gevoel.
En hij is wel een thrillseeker dus ik hou mijn hart vast voor de komende jaren...
Klik om te vergroten...
Lijkt net alsof mijn pa dit typt toen ik 15-18 was. Het is ook wat. Het enige wat ik zou zeggen, laat hem niet in de steek. Ookal luistert hij niet. Is de vader nog in het spel?
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Bengozy zei:
Ik vind het goed dat je in ieder geval alternatieve meningen opzoekt en in gesprek gaat met mensen die hier misschien meer verstand van hebben. Je doet het beter dan gemiddeld ouder denk ik zo.
Klik om te vergroten...

Dankjewel, ik doe mijn best.
Waar het mij vooral om gaat is de relatie proberen goed te houden. Ik wil hem duidelijk maken dat hij altijd om hulp mag vragen als hij dat nodig heeft en ik alleen maar bezorgd ben.
Maar die puberteit...ongelooflijk wat heeft dat hard ingeslagen bij hem!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Anoniempje7 zei:
Mijn zoon is altijd een kind geweest dat de randjes opzocht en altijd nét even over die grens ging. Ik ben altijd zeer strikt met hem geweest qua consequenties vanwege deze eigenschap maar daar heeft hij nooit veel van geleerd voor mijn gevoel.
En hij is wel een thrillseeker dus ik hou mijn hart vast voor de komende jaren...
Klik om te vergroten...
Lijkt me goed om het precies daarover te hebben! Inclusief de risico's van gebruik en hoe jullie ervoor kunnen zorgen dat hij gezond/veilig/gelukkig blijft. En veel vragen over hoe hij dat dan ziet.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Lijkt me goed om het precies daarover te hebben! Inclusief de risico's van gebruik en hoe jullie ervoor kunnen zorgen dat hij gezond/veilig/gelukkig blijft. En veel vragen over hoe hij dat dan ziet.
Klik om te vergroten...

Dat is een goede insteek ja. Ik hoop maar dat hij een beetje open staat voor dit gesprek.
Want hoe reageren als hij alles zou ontkennen?
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#14
Anoniempje7 zei:
Mijn zoon is altijd een kind geweest dat de randjes opzocht en altijd nét even over die grens ging. Ik ben altijd zeer strikt met hem geweest qua consequenties vanwege deze eigenschap maar daar heeft hij nooit veel van geleerd voor mijn gevoel.
En hij is wel een thrillseeker dus ik hou mijn hart vast voor de komende jaren...
Klik om te vergroten...
Het mag misschien zeer strikt geweest zijn met goede intenties, maar dat kan erg versmachtend zijn voor een puber.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Snuffelaar zei:
Het mag misschien zeer strikt geweest zijn met goede intenties, maar dat kan erg versmachtend zijn voor een puber.
Klik om te vergroten...

Ja dat merken we nu ook wel inderdaad. Hij wilt vooral het gevoel van vrijheid hebben.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#16
Anoniempje7 zei:
Ja dat merken we nu ook wel inderdaad. Hij wilt vooral het gevoel van vrijheid hebben.
Klik om te vergroten...
Daar hoort verantwoordelijkheid natuurlijk ook wel bij.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Snuffelaar zei:
Daar hoort verantwoordelijkheid natuurlijk ook wel bij.
Klik om te vergroten...
Klopt, en dat gaat momenteel wat minder lekker ja...
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vervelende situatie, wat goed dat je om hulp vraagt.

Zelf ben ik rond m'n 15e tot m'n 17e gaan blowen. Ook wel meerdere keren per week. Op een gegeven moment ben ik zelf gaan minderen door de paranoia die het te weeg bracht. Mijn school leed er overigens niet écht onder. M'n ouders wisten het wel, maar verboden het niet. Soort gedoogsituatie was het. Ik was niet telkens tot middennacht weg. Ging veel blowen (in speeltuinen enzo), bv na het eten en dan kwam ik echt wel uiterlijk rond 22:30 thuis. Wel helemaal als het een doordeweekse dag was.

Ik denk wel dat het belangrijk is om grenzen te stellen. Middennacht thuiskomen op doordeweekse dagen is gewoon veel te laat en lijkt mij not done. Dat je zoon dingen roept als "ik wil jullie nooit meer zien", lijkt mij hartverscheurend, tegelijkertijd is het onmacht vanuit hem. Til daar niet te zwaar aan. De teugels iets aantrekken nu is wel belangrijk, zonder alle autonomie weg te halen. Zorg in ieder geval dat het doordeweeks binnen de perken blijft.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Anoniempje7 zei:
Bedankt voor jouw post.
Ik wil zeker de teugels aantrekken maar dat is zeer lastig met hem omdat de relatie momenteel stroef loopt en hij heel heftig pubert. Wij zijn momenteel de vijand zeg maar.
En hoe hou ik het doordeweeks binnen de perken? Ik kan hem moeilijk verbieden om naar buiten te gaan, zeker nu hij 2 weken vakantie heeft. Je kan tijden geven wanneer hij thuis moet zijn en zelfs als hij zich daar aan houdt dan zal hij het nog buiten de deur doen.
Klik om te vergroten...
Ja, hij zal het sowieso buiten de deur doen, maar wat er gebeurt is het volgende: hij blowt, is stoned, wil jullie niet onder ogen komen. Komt daarom laat thuis, wellicht omdat jullie al in bed lagen. Ik kan je één ding vertellen: toen ik als puber stoned was, was m'n grootste nachtmerrie om m'n ouders onder ogen te moeten komen bij thuiskomst 's avonds. Paranoia kicks in.

Ofwel: laat de drugs hun werk doen. Je stelt grenzen, zorgt ervoor dat hij thuiskomt op een tijdstip dat jullie nog wakker zijn. Hij komt thuis. Jij en je partner zitten rustig voor de televisie. Je zorgt voor oogcontact. Dat is erg ongemakkelijk voor 'm. Vooral niet veroordelen, gewoon net doen alsof er niets aan de hand is. Maar wel die grenzen stellen.

En ja, dan gebeurt het nog steeds, maar hij zal zelf opnieuw gaan uitvinden hoe hij zich tot z'n gebruik wil verhouden. Maar zorg ervoor dat jullie 'm onder invloed blijven zien.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Anoniempje7 zei:
Iemand hier tips over hoe hem aan te spreken? Wat vooral niet en wat vooral wel zeggen?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het goed is om duidelijke grenzen te stellen. Wat verwachten jullie van hem. En jullie hier aan housen. Anders worden jullie als ouders zijn speelbal. En wordt het van kwaad tot erger.

"We weten dat je dagelijks wiet rookt. Wij maken ons als ouders hier zorgen om. Wij wilen met jou afspreken dat je niet meer rookt / op vaste tijden rookt"

"Wij als ouders maken ons zorgen om je school. Na school ga je huiswerk maken en niet naar buiten"

Misschien helpt zoiets en misschien ook niet.
Indien dat laatste zou ik het verder bespreken met professionals. Een kind van 14 wat nu al zoiets doet is je hart vast houden voor over 2, 4, 6 jaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."