Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Mijn zoon is altijd een kind geweest dat de randjes opzocht en altijd nét even over die grens ging. Ik ben altijd zeer strikt met hem geweest qua consequenties vanwege deze eigenschap maar daar heeft hij nooit veel van geleerd voor mijn gevoel. En hij is wel een thrillseeker dus ik hou mijn hart vast voor de komende jaren..."
"Hallo allemaal, Mijn eerste post hier op dit forum als een beetje radeloze moeder. Onze zoon van 14 rookt wiet en ook dagelijks weet ik nu. Er wordt gelogen over kleine dingen, school wordt niet meer naar omgekeken en hij is thuis extreem ongevoelig richting ons. Zodra hij thuis komt uit school is hij weg, om dan hopelijk voor middernacht thuis te komen. Al 3x weg gelopen na conflicten omdat hij hier geen vrijheid kreeg. Vorige week kwam hij thuis zonder z'n jas met een vaag verhaal dat deze gepikt was, zat me ook al niet lekker. We weten nu van de wiet maar hij weet nog niet dat wij het weten. Onze relatie zit echt op een dieptepunt - wat hem betreft gaat hij ergens anders wonen en ziet hij ons nooit meer. Hij een vriendinnetje wat hier dag en nacht binnen zit waardoor we hem amper alleen zien. Machteloos voel ik me gewoon. Iemand hier tips over hoe hem aan te spreken? Wat vooral niet en wat vooral wel zeggen?"
"Bedankt voor je reactie! Ik wil het zeker vanuit een liefdevol standpunt aanpakken en onze zorgen kenbaar maken maar ik ben bang dat hij helemaal niet praten wil... En wat als ik hem zeg "wij denken dat je regelmatig wiet rookt en we maken ons zorgen" en hij zegt gewoon "nee dat doe ik niet"...hoe ga je dan verder? Confronteren met dingen die je gevonden hebt of niet?"
"Ter aanvulling - de groepsdynamiek is niet het probleem vrees ik. Hij zit hier bijna dagelijks met zijn vrienden en die roken niet. Is in elk geval zeer zeker geen stoner groepje, het komt echt uit zoon zelf voort."
"Brakka Mang zei: Iemand van 14 die hopelijk voor middernacht thuiskomt? Klinkt mij redelijk problematisch. Ik liep vroeger ook weg van huis, sliep ik autos omdat ik bang was om naar huis te gaan. Op 11 jarige leeftijd al. Dat ging mij absoluut niet om vrijheid. Zolang je geen 18 bent en op de zak van je ouders teert heb je gewoon te luisteren zolang het thuis een veilige liefdevolle plek is. Klik om te vergroten... Zeker, en het is ook zeker niet elke avond zo laat maar hij maakt het wel eens bont. En hij heeft hier zeker een liefdevol thuis! Maar vooral de laatste 6 weken wordt hij steeds hader en onverschilliger lijkt het wel."
"Kordie zei: Is hij meer gaan gebruiken of combineren? Klik om te vergroten... Meer gebruiken. Afgelopen week heeft hij het elke dag gedaan, daarvoor niet. En dat is dus sinds zijn jas "gepikt" is....ik vermoed eerder dat hij deze geruild heeft voor een flinke voorraad."
"Levensgenieter🌈 zei: Een kind heeft grenzen nodig. Hangen er consequenties aan als hij zich niet aan afspraken houdt? Als hij te laat thuiskomt? Is het mss een idee om met hem samen huisregels op te schrijven? Zo heeft hij zelf ook inbreng en kan je hem er later op aanspreken als hij zich er niet aan houdt. Over het blowen, daar zou ik wel het gesprek over aangaan. Niet verbieden, dan gaat hij het juist doen, want alles wat niet mag is natuurlijk interessant. Misschien kan je samen voorlichtingsfilmpjes op YouTube bekijken? Klik om te vergroten... Jawel, als hij te laat komt moet hij dag erna binnen blijven. Deze week houdt hij zich redelijk goed aan alle afspraken. Voorlichtingsfilmpje is mss idee!"
"Bedankt voor jullie reacties, het is mij iig duidelijk dat ik niet te confronterend moet zijn. Mijn vermoedens met die jas zal ik zeker niet uitspreken maar dat daar iets niet klopt weet ik wel zeker. Iets in dat verhaal vond ik raar, heb ik gecheckt, en bleek idd niet te kloppen. Maar goed, dat zal hij me waarschijnlijk toch niet vertellen op dit moment."
"Bengozy zei: Ik vind het goed dat je in ieder geval alternatieve meningen opzoekt en in gesprek gaat met mensen die hier misschien meer verstand van hebben. Je doet het beter dan gemiddeld ouder denk ik zo. Klik om te vergroten... Dankjewel, ik doe mijn best. Waar het mij vooral om gaat is de relatie proberen goed te houden. Ik wil hem duidelijk maken dat hij altijd om hulp mag vragen als hij dat nodig heeft en ik alleen maar bezorgd ben. Maar die puberteit...ongelooflijk wat heeft dat hard ingeslagen bij hem!"
"Neo-Shulginist zei: Lijkt me goed om het precies daarover te hebben! Inclusief de risico's van gebruik en hoe jullie ervoor kunnen zorgen dat hij gezond/veilig/gelukkig blijft. En veel vragen over hoe hij dat dan ziet. Klik om te vergroten... Dat is een goede insteek ja. Ik hoop maar dat hij een beetje open staat voor dit gesprek. Want hoe reageren als hij alles zou ontkennen?"