Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZoon 14 blowen

Zoon 14 blowen

48 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Innerscoop zei:
Mits je een goeie hebt, weet die hulpverlener wel op de juiste knopjes te drukken zeg maar.
Klik om te vergroten...
Maar welke hulpverlener? Opvoedondersteuning? Voor mijn gevoel misschien al te licht nu...ik ga maandag wel nog naar de huisarts bellen om dit aan te kaarten.
A
Anoniempje7Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Innerscoop zei:
Misschien dat andere forumleden hier iets nuttigs over kunnen zeggen, maar voor mij klinkt dit wel als een vijf voor twaalf situatie.
Misschien toch een interventie nodig?
Klik om te vergroten...

Wat bedoel je precies met interventie? Op welke manier?
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#3
Naar de huisarts is een goede eerste stap denk ik.
In ieder geval goed nieuws dat hij zijn bijbaantje nog heeft, maar als ik het zo begrijp zou dat niet zo zijn als je hem niet zou wekken.
Hoe moeilijk ook, toch maar het gesprek met hem aangaan als hij terug is, blowen verbieden zal denk ik niet zo zinvol zijn, dan eerder inzetten op gebruik beperken en hem confronteren met wat niet goed loopt (school, contact met ouders).
Ik weet niet wat je gezinssituatie is, maar indien mogelijk zeker de vader erbij betrekken.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anoniempje7 zei:
Medisch gezien heb ik wel eens aan ADHD gedacht, zeker omdat het op school ook altijd moeizaam ging qua focus en inzet. Maar het was een slimme jongen dus qua resultaten ging het altijd goed.
Nu op de middelbare loopt hij wel vast voor mijn gevoel, alhoewel hem dat zelf weinig uitmaakt.

En hoe zou professionele hulp wat kunnen uitmaken? Die kunnen hem ook niet dwingen of tegenhouden toch?
Klik om te vergroten...
Je kan wel open het gesprek in gaan of hij openstaat voor een onderzoek naar adhd...? Even zonder perse drugs erbij te noemen...
Ik ben nu 41 jaar en heb pas een jaar deze diagnose gekregen maar ziet nu in dat het aan alle kanten beter had geweest dat ik deze diagnose in mijn pubertijd gekregen zou hebben.
Breng het een beetje in de zin van je hebt weinig hobbies en vind snel dingen saai en dat specialisten hem kunnen helpen om dingen in het leven wat leuker te vinden.

Ik ben zelf een blower vanaf mijn 15de dagelijks en als ik eerlijk ben, denk ik niet dat iemand dit had kunnen verkomen of mij had kunnen laten stoppen iin die tijd. Wat dat betreft is het in mijn ogen het belangrijkse om je zoon het gevoel te geven dat hij er ALTIJD eerlijk over kan zijn en daar geen verwijten of oordelen op komen. Het stoppen als ouder kan je toch eigenlijk niet dus laat hem dan er in ieder geval eerlijk over zijn.
Succes aankomende tijd 🙏
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bengozy zei:
Je kan alleen verbieden wat er binnen je huishouden gebeurt en wat je doorhebt. Als zoon/dochterlief de hele dag buiten is, kan je iets wel verbieden, maar buiten gelden jou regels voor de meeste simpelweg niet. Hoe goed je de regels ook hebt besproken, er hoeft maar een slechte invloed te zijn en je zoon of dochter verandert zo van gedachttes. Ook al denk je dat gebeurt niet, het kan zo gebeuren. Daarom is het belangrijk om het te bespreken en dus zoals je zegt niet full-blanket te 'verbieden'.

Maar ik ben niet de ouders van je kids. Ik geef gewoon mijn mening van wat ik uit mijn jeugdjaren heb gezien.
Klik om te vergroten...
Ik heb dat ook allemaal gezien en meegemaakt en ik denk dat een oorzaak daarvan is toch een stukje respect naar je ouders toe die ontbreekt. Dat was bij mij , en ook mijn vrienden het geval. Maar in mijn beleving waren mijn ouders ook wereldvreemd. Mijn kinderen weten van mij dat ik de hele andere kant van het leven heb gezien , dat heb ik ook bewust gedaan. Ik zeg ook vaak tegen ze , alles wat een mens verkeerd kon doen of de fouten die jullie kunnen maken heb ik al gemaakt. Met de gedachte dat ze weten waar ik het over heb als het over zulke onderwerpen gaat. Ze weten niet dat ik drugs heb gebruikt maar ze weten dat ik met verslaafden heb 'gewerkt' bijvoorbeeld als het over drugs gaat. En ook zorgen dat ze geen tijd hebben om nutteloos rond te hangen. Verveling en nutteloosheid is de bron van veel ellende. En
Anoniempje7 zei:
Ik denk zelf ook dat hij gewoon niet lekker in z'n vel zit sinds de puberteit. Hij is stiekem best onzeker maar dat zal hij never toegeven, het is ook een enorme binnenvetter.
Hij heeft wel eens gezegd dat hij het thuis maar enorm saai vond en eigenlijk geen enkele hobby had. Daarom ging hij altijd naar buiten want dan kwam hij mensen tegen etc.

Medisch gezien heb ik wel eens aan ADHD gedacht, zeker omdat het op school ook altijd moeizaam ging qua focus en inzet. Maar het was een slimme jongen dus qua resultaten ging het altijd goed.
Nu op de middelbare loopt hij wel vast voor mijn gevoel, alhoewel hem dat zelf weinig uitmaakt.

En hoe zou professionele hulp wat kunnen uitmaken? Die kunnen hem ook niet dwingen of tegenhouden toch?
Klik om te vergroten...
Misschien eens naar een vechtsport kijken, of als hij dat echt niet vindt een andere sport. 1 van mijn kinderen was rond een jaar of 13 ook enorm doelloos en vond het buiten veel leuker en liep op school de kantjes ervan af. Eenmaal op vechtsport is dat 180.graden omgedraaid.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben op mijn 15e begonnen met blowen, op een gegeven moment dagelijks gedaan, na een half jaar minder gaan blowen. Ik mocht tot laat uitgaan omdat ik een ouder vriendje had. Mn ouders hebben te weinig voor mij verboden.
Ik ben toen nooit andere dingen gaan uitproberen qua drugs, alleen alcohol.
En ik had ook zo'n grote mond tegen mn ouders.
Het kan dus heel goed zijn dat het gewoon pubergedrag is en dat het allemaal wel goedkomt. Dit is een fase van loslaten, wat heel moeilijk is. Zolang hij maar niet stopt met school. Ik lees dat hij een bijbaan heeft, dat is heel positief.
Ik raad je aan om het gesprek open te houden, praat vanuit je gevoel en in de ik-vorm, niet verwijtend: jij, altijd, nooit zijn woorden om te vermijden.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Anoniempje7 zei:
Nou, ik ging meneer net wekken (hij moet straks nog naar bijbaantje) en hij is meteen al geirriteerd. "Jahhahaaa, ga weg! Doe de deur dicht!" Dat geeft al goede moed voor een gesprek straks....
Klik om te vergroten...
Zou alles niet zo persoonlijk nemen.
Pubers zijn nu eenmaal zo.

Bedoel dit niet slecht maar het woord “meneer” komt nogal slecht binnen en doet me denken aan m’n eigen moeder.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Snuffelaar zei:
Zou alles niet zo persoonlijk nemen.
Pubers zijn nu eenmaal zo.

Bedoel dit niet slecht maar het woord “meneer” komt nogal slecht binnen en doet me denken aan m’n eigen moeder.
Klik om te vergroten...
Idd, je tegen je ouders afzetten is normaal pubergedrag. Het betekent ook dat je zoon zich veilig genoeg voelt om dit te doen, want hij weet dat jouw liefde onvoorwaardelijk is.
Ik las laatst ergens dat pubers in oorlogslanden niet puberen, omdat ze zich niet veilig voelen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Anoniempje7 zei:
Oh nee, mijn zoon's enige hobby is buiten hangen met vrienden helaas.
Dat maakt alles nog eens dubbel zo lastig want je kan dan veel lastiger in contact komen met hem.
Hij is in december gestopt met voetballen en andere bezigheden waren er eigenlijk niet.
Gamen doet hij ook nog zelden; alleen telefoon scrollen en naar buiten gaan.

Ambities helaas ook niet, heb ik ook al eens naar geïnformeerd. Enige wat hij laatst eens zei is dat hij later wel graag kinderen zou willen.
Klik om te vergroten...
Een van de grenzen die je aangeeft kan hierop betrekking hebben. Dat hij meer vrijheid mag maar dat hij dan wel een gezonde regelmatige activiteit moet kiezen. Als voetbal niks is, okee, maar dan wel gitaar gaan spelen of schilderen, of whatever. Maar niet niks zitten doen en hangen de hele week. Je kan best eens met vrienden afspreken. Maar niet de hele tijd elkaar als excuus gebruiken om niet aan je zelfontwikkeling te werken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."