Hee Anoniempje7,
Lastige situatie dit! En goed dat je hier je vraag stelt.
Ik denk dat het belangrijk is om te doorzien dat (heftig) drugsgebruik op heel jonge leeftijd vaak te maken heeft met andere zaken. Dagelijks wiet roken is wel heftig. Dus kennelijk is er gevoelsmatig iets aan de hand wat de noodzaak creëert om heftig te reageren. Het probleem is dat je niet altijd weet wat er precies aan de hand is. En 14-jarigen zijn ook niet zo goed in dat herkennen bij zichzelf. Wat dus vooral nodig is dat ze liefdevol begrip ervaren bij iemand die hen helpt om dat uit te zoeken en aan te pakken.
Groepsdynamiek kan daarbij een belangrijke rol spelen. Rond je 14e levensjaar ben je op zoek naar een eigen sociale omgeving die je helpt definiëren wie je bent. Bij wiet komt het vaak voor dat mensen zichzelf gaan zien als
stoner en dan voelt het alsof de hele wereld tegen je is.
De truc is dus om het gesprek aan te gaan op een niet-veroordelende manier, maar tegelijkertijd ook grenzen aangeven. Dagelijks blowen is een probleem dat wel aangepakt moet worden. Want blowen op jonge leeftijd wordt in verband gebracht met een verminderde emotionele ontwikkeling, verminderd geheugen, en meer kans op depressies, psychoses of verslavingen later in het leven. Het voorkomen van die gezondheidsschade moet alleen in balans staan met een boodschap zoals 'we zijn er voor je'. Zeker omdat pubers van 14 nogal opstandig zijn komt dat laatste ook niet altijd even goed binnen. Dat vereist dus maatwerk.
Als je het gesprek lastig vindt, dan kan je nog proberen de Drugs Infolijn van het Trimbos-instituut (0900-1995) te bellen voor advies. Zij kunnen je helpen een gesprek met je zoon voor te bereiden. Op hun website helderopvoeden.nl staan ook concrete tips wat je kunt doen.
Sommige kinderen puberen heftiger dan andere. Ook dit gaat voorbij, maar het kan wel zwaar zijn, voor henzelf én voor hun ouders. Wanneer spreken we van extreem pubergedrag en hoe kun je hiermee omgaan?
www.helderopvoeden.nl